Instappen: Hoe lang doe jij het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

watdanhe

Re: Instappen: Hoe lang doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:14

Ik dacht eerst dat je instappen in een auto bedoelde, haha Tong uitsteken

10-15 minuten ruime figuurtjes dan pas andere overgangen maken zoals stap, na een half uurtje ga ik meestal pas een galopje doen. (dit gaat even over mijn verzorgpoaardjes) Op de manege zijn de paardjes vaak nog warm van de vorige les dus kunnen we na 5 min.tjes al naar de draf Knipoog

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:17

ik bedoel draf Tong uitsteken in de 1e zin Tong uitsteken

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:18

watdanhe schreef:
ik bedoel draf Tong uitsteken in de 1e zin Tong uitsteken

Je had dan beter je bericht kunnen editten Knipoog

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:23

Ik longeer eerst voor het rijden ongeveer 5 minuten, dan is het frisse eraf, dan ga ik erop en stap dan toch zeker nog 15/50 minuten, heb ik de tijd om de ontspanning erin te krijgen, daarna in draf, maar als de aanleuning weg is meteen weer in stap enz. als er genoeg aanleuning is maak ik een galopje, meestal gaat het daarna in draf ook beter. Draf is gewoon haar moeilijke ding.
Ik rijd maximaal 45 minuten en stap dus heel veel, we zijn eigenlijk alleen bezig met de aanleuning, stelling en tempocontrole.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:59

Eerst ong. 3 min aan de lange teugel, dan pak ik haar op en stap ik nog ongeveer 5 minuten soms iets minder .

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:24

Meestal rij ik voor ik de bak in ga een rondje door het bos (a 10 minuten). Ik merk dat Halla een stuk ruimer loopt als ik een rondje buiten heb gemaakt Lachen .

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:22

Ik moet eerst 5 minuten naar de bak stappen, in de bak kijk ik even of ze lekker los is in stap en dan ga ik verder. Lachen

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:24

5/10 minuten stappen en dan een rustig drafje

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:27

Ik besteeds 10 minuten aan het losrijden/instappen, daarna bouw ik de oefeningen rustig aan op in stap soms al draf en daarna pas het echte werk. Ik merk aan mijn paard dat als ik meteen ga beginnen dat ze nog niet los is en ze zich er niet prettig bij voelt, logisch want als je zelf gaat hardlopen doe je ook niet vanaf de gang van je huis meteen aan een stuk door een rondje polder toch Knipoog

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:28

dat verschilt erg bij mij...Vooral aan het weer ligt dat. Als het heel erg koud is blijf ik niet te lang stappen.
Als Toran fijn is in de stap ga ik draven. Ook met wedstrijd ga ik eerder draven dan wanneer ik gewoon rijd, om de spanning er een beetje af te draven zegmaar Knipoog

blackstar

15/20 minuten, maar dat komt omdat ze artrose heeft en instappen heel belangrijk is.

Limerick

Ik begin eigenlijk altijd met 15/20 minuten stapwerk

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:33

Ligt eraan of ze al losgelopen hebben in de paddock of dat ik ze zo van stal haal.
Als ik ze zo van stal haal zeker een kwartier anders 10 minuten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:35

Als ze al buiten is geweest 5 minuten
Als ze van stal komt probeer ik wel 10 minuten lekker doorstappen, de 1e 5 minuten zonder teugelcontact.
(Behalve met erg koud weer dan max 5 minuten)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:45

VEGASS schreef:
Ongelofelijk, weet niemand nou dat je je paard heel houd door minimaal 10 minuten in te stappen?? In een paard zijn gewrichten zit de gewrichtssmeer "synovia". Synovia is de motorolie voor de gewrichten van het paard. Dat smeert dus de gewrichten die het paard gebruikt. Die zgn synovia wordt pas vloeibaar na 10 minuten beweging. Na 10 minuten stappen doet die synovia dus pas zijn werk. Korter instappen is dus eigenlijk de gewrichten van het paard slopen. Eigenlijk hetzelfde als met je auto met een koude motor vol gas wegscheuren. Dan is de olie ook nog niet warm, en smeert dat dus de motor nog niet.
Mensen wees een beetje zuinig op je paard en neem deze raad dus ter harte......minimaal 10 minuten instappen!!!!

Ik vind niet dat je een paard kan vergelijken met een auto... Een paard staat nooit helemaal stil, bij ons iig niet.
Ze staan in een ruime binnenstal en staan elke dag zo'n 5 uur op de paddock.
Ook hebben ze nog lichaams temperatuur, wat niet het geval is bij een auto. Die is koud-koud.
En ik neem aan dat niemand met vol gas zijn paard laat wegscheuren Verward

Het paard dat ik rijd, hoef ik niet 10 minuten los te stappen, want dan gaat hij lopen klieren. Ik probeer zo lang mogelijk te stappen, tot ik merk dat hij drukker wordt, dan gaan we rustig aan de slag.

Ik ben het overigens wel met je eens, dat lang stappen goed is voor de gerichten.

Charly05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:19

Ik rijd iets van 15 min los.
Maar dat hangt natuurlijk af van je paard.
Stijve paarden moeten altijd langer instappen.
Het hangt ook af van de stal.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:36

Natuurlijk is je paard geen auto. Het synovia verhaal komt van de dierenarts!! Je rijd je paard zijn gewrichten gewoon stuk als je je niet houdt aan die tien minuten. Het auto verhaal heb ik erbij gezet om het duidelijker te maken!Blond??

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:59

Nou nou het kan wel iets vriendelijker Vegass...... Beetje respect tonen werkt nooit tegen je!

Ik stap mijn paard ongeveer een minuut of 10 los. Tijdens dit losstappen maak ik (na even een ontspannen lossere teugel) al wat tempowisselingen, figuren, even doorvragen, goed inbuigen, rechtstellen en dan gaan we lekker aan het werk. Maar het hangt altijd af van het paard, het weer en de situatie.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:26

Jah idd Vegass mag wel wat vriendelijker Bloos

ik moet mijn paard echt niet 10-20 min laten instappen want dat werkt niet bij hem(lees: ontzettend klieren en als het koud is bokt ie je er zo af XD). je kan hem veel beter in draf een paar figuren rijden met wat lager teugel. dan pas wordt ie echt warm van.. ik ga meestal na de draf nog even stappen met hem en dan aan de slag. halverwege de training(training duurt 30-40min) laat ik hem paar rondjes zonder teugelcontact rond stappen.
ik heb dit zo besloten met mijn instructice Lachen en hij doet het erg goed op deze warmingup Ja

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:56

Kwartier, soms moet ik alleen maar stappen Lachen

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:23

met lange teugel 5 min. met figuren en nageven 10 min.. uitstappen 10/15 min,.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:24

Tot ik voel dat m'n paard een versnellinkje hoger wil. Niet dat hij daarin standaard z'n zin krijgt hoor, dan zou ik op een gegeven moment na een half rondje al in draf zitten Clown

Ik vind naar je paard luisteren wel belangrijker dan klokkijken. Klokkijken kan iedereen, voelen kunnen er veel minder.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:07

mijn haf rond de 5 min. aangezien ik ook nog naar de manege toe stap Knipoog

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:01

Instappen vind ik erg belangrijk, en dat doe ik dus ook ongeveer een kwartiertje.

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:07

Tijd hangt helemaal af van het paard, als ze uit de wei komt dan meestal wat korter. Maar ligt echt aan het paard op dat moment.
Misschien nog een interessante vraag, hoe lang stap je uit?