VEGASS schreef:Ongelofelijk, weet niemand nou dat je je paard heel houd door minimaal 10 minuten in te stappen?? In een paard zijn gewrichten zit de gewrichtssmeer "synovia". Synovia is de motorolie voor de gewrichten van het paard. Dat smeert dus de gewrichten die het paard gebruikt. Die zgn synovia wordt pas vloeibaar na 10 minuten beweging. Na 10 minuten stappen doet die synovia dus pas zijn werk. Korter instappen is dus eigenlijk de gewrichten van het paard slopen. Eigenlijk hetzelfde als met je auto met een koude motor vol gas wegscheuren. Dan is de olie ook nog niet warm, en smeert dat dus de motor nog niet.
Mensen wees een beetje zuinig op je paard en neem deze raad dus ter harte......minimaal 10 minuten instappen!!!!
Ik vind niet dat je een paard kan vergelijken met een auto... Een paard staat nooit helemaal stil, bij ons iig niet.
Ze staan in een ruime binnenstal en staan elke dag zo'n 5 uur op de paddock.
Ook hebben ze nog lichaams temperatuur, wat niet het geval is bij een auto. Die is koud-koud.
En ik neem aan dat niemand met vol gas zijn paard laat wegscheuren 
Het paard dat ik rijd, hoef ik niet 10 minuten los te stappen, want dan gaat hij lopen klieren. Ik probeer zo lang mogelijk te stappen, tot ik merk dat hij drukker wordt, dan gaan we rustig aan de slag.
Ik ben het overigens wel met je eens, dat lang stappen goed is voor de gerichten.