Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Agnes75 schreef:Ja, dat is het nadeel van contrastelling zonder been er bij. Een scheef paard heeft een S vorm in zijn lichaam, de schouders staan scheef voor de heupen, dus de voorbenen scheef voor de achterbenen. Je wilt van die S een I maken, dus je moet er 2 bogen uit rijden. Dat betekent dat je de schouders voor de heupen gaat zetten met rijden, dus met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijden op de volte. Met het binnenbeen duw je de ene bocht er uit, met je buitenhand vang je de andere bocht op. Als je contrastelling rijdt, zonder je been er bij, dan loopt je paard alleen met zijn hals gebogen en blijven de schouders nog scheef voor de achterhand staan. Sterker nog, als je je paard contra stelt naar links, dan kan hij over de rechterschouder vallen, zonder dat het rechterachterbeen gaat dragen. Dus heeft de hele oefening geen nut!
Als je contrastelling rijdt met je been er goed bij, op de juiste manier, dan rek je juist de korte spieren op en richt je schouders en heupen recht voor elkaar. Maar en paard wat niet recht is, zal makkelijk door je been heen lopen, daarom ben ik geen fan van de contrastelling. Ik ken wel het nut van contrastelling in draf om de spieren op te rekken en soms helpt het om mijn paard het bit te doen loslaten, maar ik rijd nooit lang in de contrastelling en eigenlijk alleen op rechte stukken omdat ik dan beter kan voelen wat ze met haar achterbenen doet.
of schooljuf.. 

mirkip schreef:Ook voor schoudervoor zet ze me regelmatig buitenspel. Het is niet zo dat ze het altijd doet, maar ze heeft gewoon van die momenten dat ze me buitenspel zet.
Dus ik heb eigenlijk niet het idee dat ze er nog niet aan toe is, maar meer het idee dat ze het idd wel moeilijk vind en er zo probeert onderuit te komen.

AmmieJ_ schreef:Ik ben te werk gegaan door superveel van hand te verandere, sterkte gymnastisering in de hals. (dus echt je paard met zn hoofd helemaal 'krom', een beetje zoals de duitsers doen) dat werk je uit naar de rug en lendenen. [/b]
Grondwerk is ook prima. Stap op een kleine volte, vraag veel stelling, en zorg ervoor met je zweepje dat het binnenachterbeen over het buitneachterbeen stapt, laat je paard wel voorwaarts lopen. Zo stimuleer je meer gebruik van het achterbeen. Doe dit ook op de andere hand.
Succes! En voor vragen even een PM. Bvd.
Bets schreef:Ik zelf werk niet met contrastelling.
Wat ik ga doen is op linkerhand paard op volte zetten en paard naar binnen sturen van voren en met binnenbeen het paard naar buiten drijven, voornamelijk de achterhand. Het linkerachterbeen is namelijk zwakke been bij rechtsgebogen paarden. Dus ik laat paard als ware van achteren uitzwaaien en van voor stuur ik het naar binnen met buitenteugel. Na diverse keren van ontspanning geef ik paard van voren de ruimte om nog meer lengte in de hals te gaan zoeken en naar juiste lengtebuiging te werken. Vervolgens ga ik rechtsom rijden en doe ik in begin beetje hetzelfde werk om lengtebuiging aan die zijde ook in orde te maken op volte. Na paar keer ontspanning ga ik van ene volte op ene hand naar volte op andere hand (kleine voltes voornamelijk) zodat paard kan wennen om op beide kanten soepel te worden.
Dus ik werk voornamelijk via mijn binnenbeen naar buitenteugel toe en zorg dat paard buigzamer gaat worden zodat deze losser in lijf kan worden en lekker gegymnastiseerd kan worden en juiste lengtebuiging kan gaan zoeken.
garny95 schreef:Bets, wat is het nut van uitzwaaien van de achterhand ? Dat gebeurt bij mij als ik teveel stelling vraag op haar lastige kant en dat is wat ik niet wil, ik vraag dan minder stelling maar probeer wel mijn paard in de juiste buiging te houden, zonder dat achter een ander leven gaat leiden als voor.
bedankt voor je uitleg garny95 schreef:ik laat het even op me inwerken, kwartje valt nog niet helemaalbedankt voor je uitleg
Equimotion schreef:Mag ik heel bot zijn?
Laat het gefixeerde idee van rechtrichten eens los en houd je bezig met goed leren paardrijden. Je paard aan beide kanten ontwikkelen en leren hoe je je paard van achter uit in balans op eigen benen kunt laten lopen.
Nu ben je zo gefixeerd op 1 aspect dat de rest er bij in schiet.
Waarom kies je voor lesjes van verschillende instructeurs? Heeft daar niemand bij gezeten waar je genoeg gevoel bij hebt om er structureel mee aan het werk te gaan? Elke instructeur heeft z'n eigen kijk op de dingen, als je continu wisselt zul je dus elke keer op een andere manier aan de slag moeten. Dat is alleen maar verwarrend voor jezelf. Werk eens een tijdje door met dezelfde trainer en kijk dan na verloop van tijd eens waar je staat.
Rechtrichten is niet iets heel bijzonders dat je alleen bij specifieke instructeurs kunt leren. Rechtrichten is onderdeel van de opleiding van ruiter en paard, nooit een doel op zich.

aerdenhout1 schreef:Equimotion schreef:Mag ik heel bot zijn?
Laat het gefixeerde idee van rechtrichten eens los en houd je bezig met goed leren paardrijden. Je paard aan beide kanten ontwikkelen en leren hoe je je paard van achter uit in balans op eigen benen kunt laten lopen.
Nu ben je zo gefixeerd op 1 aspect dat de rest er bij in schiet.
Waarom kies je voor lesjes van verschillende instructeurs? Heeft daar niemand bij gezeten waar je genoeg gevoel bij hebt om er structureel mee aan het werk te gaan? Elke instructeur heeft z'n eigen kijk op de dingen, als je continu wisselt zul je dus elke keer op een andere manier aan de slag moeten. Dat is alleen maar verwarrend voor jezelf. Werk eens een tijdje door met dezelfde trainer en kijk dan na verloop van tijd eens waar je staat.
Rechtrichten is niet iets heel bijzonders dat je alleen bij specifieke instructeurs kunt leren. Rechtrichten is onderdeel van de opleiding van ruiter en paard, nooit een doel op zich.
Heel goed verwoord!!!