fargo schreef:Less schreef:Ts, je hebt je paard bij mensen in training gezet die een probleem als deze/of een paard als deze nog nooit hebben mee gemaakt. Voor mij zou dat reden zijn iemand anders te zoeken. Niet omdat ze niet goed hun werk doen maar om een situatie te voorkomen waarin mensen ook niet goed weten hoe op je paard te moeten reageren omdat ze het simpel weg nooit bij handen hebben gehad.
Klinkt misschien wat resoluut maar zo zou ik het doen.
Aan een paal je paard vast binden, vind ik levensgevaarlijk. Iederen kan zich er wel bij voorstellen wat er allemaal kan gebeuren. Ik zou dus mijn paard weg brengen-of hulp aan huis vragen, als ik er zelf niet uit kwam naar mensen waarvan ik weet dat ze de ervaring en het vertouwen in het paard hebben om mij en mijn paard te helpen.
Over het algemeen is het zo dat een paard dat niet weg kan omdat hij a) vast staat of b) in een box staat of c) in de hoek van de bak staat opgesteld zich overgeeft en rustiger wordt omdat hij min of meer beseft dat er geen ontkomen aan is.
Bij alle herstel en correctie die bij een angstig paard nodig is, is het natuurlijk ook heel belangrijk om zelf rustig, zelfverzekerd en doortastend op te treden. Door een paard dat weg zou willen in de hoek van de bak op te stellen en dan kordaat en rustig op te stappen of door een paard goed vast te houden of in een box vast te zetten kun je dit oefenen zodat het paard leert dat het helemaal uiteindelijk NIET eng en niet gevaarlijk is voor hem dat er iemand op hem gaat zitten. Zeker als hij daarna beloond wordt en/of iets lekkers krijgt (daar worden paarden vaak ook rustiger van).
Het vastzetten in een box kan je natuurlijk heel lang oefenen zonder dat je er op gaat zitten tijdens het eten bijvoorbeeld of tijdens het poetsen zodat een paard allang niet meer gaat hangen als je uiteindelijk er ooit een keer op gaat zitten of hangen of leunen. Een paard voelt zich veilig in zijn box en je wilt dat hij zich safe voelt en het opstijgen niet meer als bedreigend of gevaarlijk gaat ervaren.
Ik begrijp de bedoeling erachter. Maar vind het gevaarlijk. Wat mee speelt is dat ik met mijn eigen paarden en in mijn directe omgeving met paarden van anderen, meestal het type mee maak die hoog in het bloed gefokt zijn. Het kost al heel veel tijd, rust en herhaling om een ontspannen paard in de hand te hebben. Tijdens het rijden schieten deze paarden sneller weg, zeker als ze jong zijn, van geritsel tussen de bomen en geluiden die ineens opsteken.
In de situatie waar je het paard vast zet, kan hij niet weg en de paniek die dan uitbreekt kan i.m.o. heel veel schade aan richten aan het paard en de ruiter. Ik blijf het levensgevaarlijk vinden, welke uitleg er dan ook wordt bijgeschreven. Nogmaals ik begrijp de onderbouwing maar de gevolgen kunnen erg naar zijn. Je leest, hoort, regelmatig van paarden die worden vast gezet aan de voerbak... schrikken en nemen die hele bak mee...
Ook vind ik dat het paard gewoon alle kanten op moet kunnen kijken, onderzoeken en in een relaxte situatie wordt beleerd. Vast zetten aan een paal geeft al aan dat je problemen verwacht, anders doe je het niet, toch?
Gewoon zo'n ketting aan het hek die je ook in je trailer hebt, met een panieksluiting eraan zodat je hem zo los kan klikken. De mijne staat ook hoog in het bloed (Trakehner van beide kanten) en kreeg juist rust van de duidelijkheid dat hij "vast" stond. In een hoek zetten hielp ook wel. Vasthouden door iemand erbij hielp ook maar dan kon hij nog gaan draaien en iebelen (als ie geen zin had)
).
)
en niet omdat ik het zielig zou vinden (want ik vind weinig dingen zielig) maar omdat ik het gewoonweg te riscant vind