ponydreamer schreef:Ik denk dat jullie misschien een beetje een verkeerd beeld hebben van de les. Het is niet zo dat iedereen snel en veel achter elkaar springt, iedereen springt apart en krijgt dat wat tips/uitleg. Ik vind het ZELF niet super intensief maar dat is natuurlijk mijn mening. Hiermee wil ik ook niet zeggen dat ik mijn keuze al gemaakt heb!
Wij baseren onze mening slechts op wat jij schrijft

Jij bent degene die weet hoe het er aan toe gaat, en ook degene die moet gaan beoordelen of het (al) wat voor jouw paard is.
Maar ik neem toch aan dat mocht jij voor het einde van de les willen stoppen, dat gewoon kan? Dan kun je ook per keer beoordelen of het niet te zwaar is. Ik ga er tenminste van uit dat er ook wel eens lessen zijn waar er bv vooral met balkjes gespeeld gaat worden met schakelen in tempo/spronggrootte, houding vd ruiter en de invloed daarvan op het paard etc. Dat zijn lessen waarbij minder gesprongen wordt dan bij lessen waarin gewerkt wordt aan bv lijntjes rijden en combinaties springen.
Hoe oud of ervaren je paard ook is, het blijft toch kwestie van een goede instructeur en een ruiter die zelf ook blijft nadenken/beoordelen/handelen...
Overigens vind ik je reacties richting degene die aangeeft dat geen enkel paard voor z'n 7e volwassen is niet zo aardig, ondanks dat deze schrijver ook het antwoord toe zou kunnen lichten ipv het alleen maar neer te plempen. Waarschijnlijk doelt hij/zij op het sluiten van bv de groeischijven, en heeft hij/zij volledig gelijk....

en tot de ontdekking kom dat wat je tot nu toe deed eigenlijk niet zo gezond was voor je paard