Springen met een 4-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Springen met een 4-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:04

ponydreamer schreef:
Ik denk dat jullie misschien een beetje een verkeerd beeld hebben van de les. Het is niet zo dat iedereen snel en veel achter elkaar springt, iedereen springt apart en krijgt dat wat tips/uitleg. Ik vind het ZELF niet super intensief maar dat is natuurlijk mijn mening. Hiermee wil ik ook niet zeggen dat ik mijn keuze al gemaakt heb!

Wij baseren onze mening slechts op wat jij schrijft Knipoog
Jij bent degene die weet hoe het er aan toe gaat, en ook degene die moet gaan beoordelen of het (al) wat voor jouw paard is.
Maar ik neem toch aan dat mocht jij voor het einde van de les willen stoppen, dat gewoon kan? Dan kun je ook per keer beoordelen of het niet te zwaar is. Ik ga er tenminste van uit dat er ook wel eens lessen zijn waar er bv vooral met balkjes gespeeld gaat worden met schakelen in tempo/spronggrootte, houding vd ruiter en de invloed daarvan op het paard etc. Dat zijn lessen waarbij minder gesprongen wordt dan bij lessen waarin gewerkt wordt aan bv lijntjes rijden en combinaties springen.

Hoe oud of ervaren je paard ook is, het blijft toch kwestie van een goede instructeur en een ruiter die zelf ook blijft nadenken/beoordelen/handelen...

Overigens vind ik je reacties richting degene die aangeeft dat geen enkel paard voor z'n 7e volwassen is niet zo aardig, ondanks dat deze schrijver ook het antwoord toe zou kunnen lichten ipv het alleen maar neer te plempen. Waarschijnlijk doelt hij/zij op het sluiten van bv de groeischijven, en heeft hij/zij volledig gelijk....

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:06

@ Arabesk, wordt jij niet onwijs moe van jezelf?

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:07

Ik zie genoeg paarden die met zo'n 3,5 jaar worden ingereden en ik heb er nog nooit een gezien die toen schade had gekregen aan zijn rug. Maar dit heeft eigenlijk meer te maken met; wanneer je paarden inrijden? en daar vroeg ik eigenlijk niet naar in het topic..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:13

Ik denk dat Arabesk dit plaatje bedoelt:
Afbeelding

Maar let op: dat de groeischijven nog niet allemaal gesloten zijn wil echt niet zeggen dat je een paard dan nog niet kunt of mag belasten. Beweging en sterk maken is zelfs nodig voor een jong paard. Ik weet niet wat ik nog liever niet op stal wil hebben; een driejarige die al aardig bereden wordt, of een tienjarige die nog niks gedaan heeft...
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het lichaam nog altijd aan het groeien en ontwikkelen is, en daar verstandig mee omgaan.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:17

LaFunkyJazz schreef:
@ Arabesk, wordt jij niet onwijs moe van jezelf?

Die vraag had ik ook Nagelbijten / Gniffelen

Je sommetje is gemiddeld Sonja, bij ons in de les wordt verwacht dat degene die na degene die aan de beurt is klaar om te beginnen is als voorganger klaar is met parcourtje. Parcourtje van 8 hindernissen gaat met gemak in 50 seconden Knipoog . * Niet aanvallend btw Knipoog

En als je nu om de week gaat, ene week met je jonge in de beginners, andere week met een ander is gevorderden. Tis een ideetje Knipoog

Met mijn jonge spring ik ook eens in de 2 weken, niet hoog, maar een cavaletti (balkje van 1,5/2 meter, zonder staanders) gewoon om het stuur er beter op te krijgen. Heeft hij echt lol in Ja

Edit, balkje is niet 1,5/2m hoog, maar de lengte ervan zegmaar Knipoog staat een beetje raar hier
Laatst bijgewerkt door mistid op 30-11-08 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:24

ik word er anders al moe van;)laat staan als je het profiel gaat lezen, dan val ik in slaap.

Wel stoer!! de poes met de theedoek, maar dat was even off-topic Haha!
Laatst bijgewerkt door cile205 op 30-11-08 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:24

Paard geeft IMO zelf wel aan of hij er klaar voor is.

Mijn 4 jarige mag straks lekker springen. En dan echt niet meters, maar gewoon lage sprongetjes voor vertrouwen en handigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:30

Inuitjes! Die zijn zooooo goed voor ze Ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:48

Sjonge, wat een 'gemuts' over of je wel of niet een sprongetje moet maken. Af en toe een sprongetje kan prima met een 4 jarige (zelfs met een 3-jarige) en is zelfs heel goed. Paarden leren dan fijn naar voren galloperen, en van een paard sprongetjes verbeterd ook de balans en de kwaliteit van de galop. Sprongen onder een 1.00 m staan gelijk aan een galopsprong qua belasting.

Wekelijks een springlesje kan dus makkelijk. Gewoon niet overdrijven. Zorg voor goede begeleiding, en spring logische, goed passende lijntjes. Voor een paard van 1.64 kun je nog beter sprongen neerzetten van 80-90 cm, dan 40 cm. Staan de hindernissen te laag, dan heb je kans dat ze er overheen gaan sloffen. Qua belasting maakt het niets uit.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:51

Sommige mensen behandelen hun paarden als ware porseleinen poppetjes! Hoeveel 4 jarigen springen er al wel niet concoursen! Ik ga helemaal mee met wat Jasmijn zegt

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:54

jasmijn78 schreef:
Sjonge, wat een 'gemuts' over of je wel of niet een sprongetje moet maken. Af en toe een sprongetje kan prima met een 4 jarige (zelfs met een 3-jarige) en is zelfs heel goed. Paarden leren dan fijn naar voren galloperen, en van een paard sprongetjes verbeterd ook de balans en de kwaliteit van de galop. Sprongen onder een 1.00 m staan gelijk aan een galopsprong qua belasting.

Wekelijks een springlesje kan dus makkelijk. Gewoon niet overdrijven. Zorg voor goede begeleiding, en spring logische, goed passende lijntjes. Voor een paard van 1.64 kun je nog beter sprongen neerzetten van 80-90 cm, dan 40 cm. Staan de hindernissen te laag, dan heb je kans dat ze er overheen gaan sloffen. Qua belasting maakt het niets uit.

Eindelijk, we zijn weer wakker!! Tong uitsteken

En mijn 3-jarige doet ook wel is een sprongetje Lachen

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:55

Jeanine84 schreef:
Sommige mensen behandelen hun paarden als ware porseleinen poppetjes! Hoeveel 4 jarigen springen er al wel niet concoursen! Ik ga helemaal mee met wat Jasmijn zegt

inderdaad! als je je paard los in de bak gooit en hij begint ontzettend hard te bokken lijkt me dat véél belastender dan een sprongetje van 40 cm! En het is bovendien voor je paard leuk om eens wat afwisseling te hebbe...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:00

Ik las net met verwondering dit topic door... Ik dacht dat ik de enige was die zou zeggen dat ze gewoon naar die les kan. Ik wil niet heel lastig zijn hoor, maar vanaf april zou het paard zelfs al M mogen springen! En dan zou 60 cm te veel zijn?

Ik heb ook een 4-jarige en die gaat nu het L springen in. Paard pakt het super op en heeft er veel plezier in. Dit is echter allemaal rustig opgebouwd en ze is zadelmak gemaakt toen ze 3.5 jaar oud was. Dit is echt geen rare gang van zaken! Op concours zijn 8 van de 10 B-paarden 4 jaar.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:08

De mijne is btw nog 3 Ja

Met een 4-jarige sprong ik destijds ook L bij de pony's. Toen kreeg hij een blessure (gewoon verzwikt bij inrijden dressuur, Drentse kampioenschappen nog wel, dus zeker niet door springen, zat alleen een klein kuiltje in het veld waar hij net doorheen moest)

Maar we worden idd wakker Ja

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:48

Arabesk schreef:
Nee stel je voor dat je eens wat bijleert Koe en tot de ontdekking kom dat wat je tot nu toe deed eigenlijk niet zo gezond was voor je paard

wanneer is een paard oud genoeg om op te rijden?

Citaat:
Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.

3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

je veroorzaakt structurele schade aan de rug die niet meer te herstellen is

Whaha 8 jaar, sorry hoor maar dit is echt onzin.
4 jaar is nog jong, maar onder begeleiding kan ze best een paar sprongetjes maken.
Een 8-jarige paard is naar mijn mening allang in de bloei van zijn leven om dingen te leren en ergens naar toe te werken.
Dan is op 4-jarige leeftijd beginnen en goede leeftijd.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:55

stipje. Ik wil zelf misschien een jonge springpony kopen,
dus ben ook wel benieuwd.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:02

Mischien is het handig om anders te beginnen met om de week?
Ik heb wel een idee hoe je de les bedoelt, je moet het zelf gewoon aankijken, en je hoeft natuurlijk niet alles te springen wat er gesprongen wordt,
Zelf spring ik af en toe met mijn 3,5 jarige (40 cm ong), we doen ook mee met de vsn, en ja met springen Knipoog

Reacties als Arabesk gewoon negeren, dat zulke mensen idd niet moe worden van zichzelf.. zie het zelfs als spammen zulke reactie's met links

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:04

wake_up schreef:
stipje. Ik wil zelf misschien een jonge springpony kopen,
dus ben ook wel benieuwd.

Wat zou je nog meer willen weten? Allerlei meningen zijn hier na drie pagina's inmiddels wel breed verkondigd...

Als je zelf twijfelt over wat wel of niet kan kun je beter je tijd investeren door op zoek te gaan naar een goede en ervaren instructeur die jou met een eventuele jonge springpony zou kunnen begeleiden. Daar heb je meer aan dan aan het 'gemuts' op bokt Knipoog Clown

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:10

Iorrr schreef:
Ik las net met verwondering dit topic door... Ik dacht dat ik de enige was die zou zeggen dat ze gewoon naar die les kan. Ik wil niet heel lastig zijn hoor, maar vanaf april zou het paard zelfs al M mogen springen! En dan zou 60 cm te veel zijn?

Ik heb ook een 4-jarige en die gaat nu het L springen in. Paard pakt het super op en heeft er veel plezier in. Dit is echter allemaal rustig opgebouwd en ze is zadelmak gemaakt toen ze 3.5 jaar oud was. Dit is echt geen rare gang van zaken! Op concours zijn 8 van de 10 B-paarden 4 jaar.

Dus omdat andere mensen in de sloot springen, spring jij ook maar in de sloot Haha!

Dat een groot gedeelte van de paardenwereld het doet, betekend niet dat het meteen goed is. Naast dat het fysiek van een jong paard energie vergt, verg het mentaal ook energie.

Iemand zei dat bokken sprongen in de wei dezelfde belasting geeft. Volgens mij wordt de ruiter vergeten. En ja die heeft behoorlijk veel invloed op het belasten van een paard. Zo kan de ruiter niet mee gaan in de beweging, scheef zitten, paard uit balans brengen, kortom genoeg manier waardoor je paard verkeerd wordt belast of over belast.

Al ben ik het regelmatig niet eens met Arabesk, maar ze heeft wel degelijk gelijk over het uitgroeien en dichtgroeien van groei schijven! Alleen er valt nog veel over te twisten wanneer je dus op een paard mag gaan rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:43

Yinka schreef:
Dat een groot gedeelte van de paardenwereld het doet, betekend niet dat het meteen goed is.

En dat er hier een paar roepen dat het niet goed is, betekent dan toch ook niet meteen dat het niet goed is?

Yinka schreef:
Naast dat het fysiek van een jong paard energie vergt, verg het mentaal ook energie.

Ach schei toch uit! Nogmaals: een sprong onder de een meter is gelijk aan een gewone galopsprong qua belasting. En daarnaast: paarden zijn heus geen zacht gekookte eitjes hoor. Afwisseling houdt een paard fris, en bij afwisseling hoort ook af en toe eens een sprongetje.

Yinka schreef:
Zo kan de ruiter niet mee gaan in de beweging, scheef zitten, paard uit balans brengen, kortom genoeg manier waardoor je paard verkeerd wordt belast of over belast.

Dat kan een ruiter ook doen als hij NIET springt. Daarom is goede begeleiding ook essentieel. Dat geldt niet alleen voor springen, maar ook voor alle andere disciplines en voor paarden en ruiters van alle leeftijden. Dus heb je goede begeleiding, dan is er geen reden om het springen met een jong paard achterwege te laten.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:22

jasmijn78 schreef:
En dat er hier een paar roepen dat het niet goed is, betekent dan toch ook niet meteen dat het niet goed is?
Maar die komen ook niet aanzetten met reden als " Vanaf april mag je M starten" "Heel veel 4 jarige paarden lopen al een parcours". Waar het dus op neer komt, omdat de rest het doet, dan is het wel goed.

jasmijn78 schreef:
Ach schei toch uit! Nogmaals: een sprong onder de een meter is gelijk aan een gewone galopsprong qua belasting. En daarnaast: paarden zijn heus geen zacht gekookte eitjes hoor. Afwisseling houdt een paard fris, en bij afwisseling hoort ook af en toe eens een sprongetje.
Als je mijn reacties terug lees, heb ik niks op tegen om afentoe een sprongetje erbij te pakken. Want ik ben inderdaad voor afwisseling, maar daar hoef je geen springlessen meteen te gaan rijden. En daar hebben we het wel over Lachen

jasmijn78 schreef:
Dat kan een ruiter ook doen als hij NIET springt. Daarom is goede begeleiding ook essentieel. Dat geldt niet alleen voor springen, maar ook voor alle andere disciplines en voor paarden en ruiters van alle leeftijden. Dus heb je goede begeleiding, dan is er geen reden om het springen met een jong paard achterwege te laten.
Je hoort mij ook niet zeggen dat het niet gebeurt bij gewoon rijden. Maar springen is gewoon moeilijk voor een jong paard. Goede begeleiding, vooral doen OK dan! maar neem dan eerst een paar privé springlessen.

In het vervolg kan je ook rustig reageren Knipoog ik kan gewoon lezen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:28

Ben super slecht in Quoten vandaar even zo...

Over dat ze april 5 mogen dat is niet dat ik de rest achterna loop. Maar als het echt zo slecht is, waarom mag dit dan? Ik kan me niet voorstellen dat het doel van de KNHS is alle paarden kapot maken... Dat wil ik daarmee zeggen. Tuurlijk moet je niet te gek doen met een jong paard, maar een paard gaat niet kapot van één keer in de week springles tot 70 cm!!!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:32

KNHS kijkt vanuit een sport oogpunt. Hun mening is dat het dan al wel kan Lachen Naar mijn mening is het nog te vroeg.

Maar dat is mijn mening, mijn mening is niet heilig.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:38

Maar ik wens de TS veel succes met haar besluit Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:02

Yinka schreef:
Maar die komen ook niet aanzetten met reden als " Vanaf april mag je M starten" "Heel veel 4 jarige paarden lopen al een parcours". Waar het dus op neer komt, omdat de rest het doet, dan is het wel goed.

Dat heel veel 4-jarigen gewoon parcoursen lopen is gewoon een feit. De KNHS heeft in het kader van welzijn leeftijden gekoppelt aan klassen. Zo mag een 4-jarige maximaal L springen (1.10) een 5-jarige M (1.20) en een 6 jarige Z (1.30). Het vaststellen van zulke regels gaat niet over 1 nacht ijs en daarbij zijn altijd veel deskundigen betrokken. Uiteraard zijn zulke regels vastgesteld op basis van gemiddelden. Een gemiddeld normaal (spring)paard moet dat niveau op die leeftijd met een ruiter met enige ervaring aankunnen zonder overbelast te raken. Uiteraard is het aan de ruiter zelf te bepalen wanneer hij en zijn paard er klaar voor is.

Yinka schreef:
Als je mijn reacties terug lees, heb ik niks op tegen om afentoe een sprongetje erbij te pakken. Want ik ben inderdaad voor afwisseling, maar daar hoef je geen springlessen meteen te gaan rijden. En daar hebben we het wel over

Waarom niet? Wat is er mis met een springles? Dan is er toch sprake van begeleiding? Ik zie niet in waarom prive springlessen wel zouden kunnen en groepslessen niet?

Yinka schreef:
Maar springen is gewoon moeilijk voor een jong paard. Goede begeleiding, vooral doen maar neem dan eerst een paar privé springlessen.

Waar baseer jij op dat springen moeilijk is voor een jong paard? Elk enigzins normaal rij/springpaard kan zonder moeite gewoon een sprongetje maken hoor. Daar is voor een paard echt niet zoveel moeilijks aan. (mits je goed passende lijntjes neerzet) Er zijn allerlei lijntjes en opstellingen met hindernissen voorhanden om het het jonge paard zo eenvoudig mogelijk te maken. Goede instructie weet dat, en zal dat dan ook neerzetten.