los in de bak met 1ste x zadel op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Re: los in de bak met 1ste x zadel op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:20

zap schreef:
Nou Hinke... Ook in een longeerbak kunnen ze veel kwaad. Had een pony voor het eerst een zadel (waarvan we overigens dachtte dat het niet de eerste keer was, maar ws ergens mis is gegaan) en die flipte compleet! Ik stond in het midden en kon er alleen maar naar kijken en zorgen dat ze zich niet zo verstrikte in de longeerlijn dat ze onderuit ging. Ze had al een paar keer een zadeltje opgehad en was dodelijk braaf. Ding was beetje té braaf. Mijn instructrice en ik deden samen het zadel op en ik hield hem vast. Op het aan de longe moest lopen (we hebben er ook naast gelopen, niks aan het handje) kwam hij steil overeind en begon gelijk te tollen. Dat ding was echt vliegensvlug. Dus ook bij een longeerring kan er veel misgaan Knipoog.

Zoals kiwiko zegt is het een afweging die je maakt Lachen

Overigens hebben wij zat paarden met zadel en al de losgooibak ingestuurd om even te kijken hoe ze reageerden Ja. Dit waren dan al paardjes die zogezegd dodelijk braaf waren (maar daar schort heeeeel veel aan en menig paard doet niet onder van niet-zadelmak Knipoog). Dus om even te testen of het ding wel echt zadelmak is gooiden we ze altijd even los voordat wij ons nek braken Ja. Nog nooit problemen gehad!

Ze mogen ook wel ff flink gek doen, maar zolang ze maar niet uit paniek tegen de bakrand aan rennen en hun nek breken oid maakt het mij niet uit wat voor gekke sprongen ze maken Knipoog En die kans is klein als je longeert in een longeercirkel.
Steigeren en achterovervallen kunnen ze natuurlijk ook in de longeercirkel maar daar heb je de zweep voor, om ze voorwaarts te houden.

Kimberley: wat voor paarden heb je?

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:37

Ik heb mijn paard deze week ook losgelaten in de bak met een oud zadel op.
Als de omheining goed is, kan het geen kwaad.
Hij deed trouwens niks. 2x gebokt en dat was het.
Mja, dat is natuurlijk bij elk paard verschillend.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:24

Hinke schreef:
zap schreef:
Nou Hinke... Ook in een longeerbak kunnen ze veel kwaad. Had een pony voor het eerst een zadel (waarvan we overigens dachtte dat het niet de eerste keer was, maar ws ergens mis is gegaan) en die flipte compleet! Ik stond in het midden en kon er alleen maar naar kijken en zorgen dat ze zich niet zo verstrikte in de longeerlijn dat ze onderuit ging. Ze had al een paar keer een zadeltje opgehad en was dodelijk braaf. Ding was beetje té braaf. Mijn instructrice en ik deden samen het zadel op en ik hield hem vast. Op het aan de longe moest lopen (we hebben er ook naast gelopen, niks aan het handje) kwam hij steil overeind en begon gelijk te tollen. Dat ding was echt vliegensvlug. Dus ook bij een longeerring kan er veel misgaan Knipoog.

Zoals kiwiko zegt is het een afweging die je maakt Lachen

Overigens hebben wij zat paarden met zadel en al de losgooibak ingestuurd om even te kijken hoe ze reageerden Ja. Dit waren dan al paardjes die zogezegd dodelijk braaf waren (maar daar schort heeeeel veel aan en menig paard doet niet onder van niet-zadelmak Knipoog). Dus om even te testen of het ding wel echt zadelmak is gooiden we ze altijd even los voordat wij ons nek braken Ja. Nog nooit problemen gehad!

Ze mogen ook wel ff flink gek doen, maar zolang ze maar niet uit paniek tegen de bakrand aan rennen en hun nek breken oid maakt het mij niet uit wat voor gekke sprongen ze maken Knipoog En die kans is klein als je longeert in een longeercirkel.
Steigeren en achterovervallen kunnen ze natuurlijk ook in de longeercirkel maar daar heb je de zweep voor, om ze voorwaarts te houden.

Kimberley: wat voor paarden heb je?

Friezen Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:40

Ik liet die van mij laatst los met longeersingel om, niks aan de hand stapt netjes los door de bak. Ik vraag dr aan te draven en ze geeft een heuze rodeo..full speed door de bak heen en recht op de omheining af, ik heb doodsangsten uitgestaan..bij mij gaat ze straks aan het touw! Ik ben echt als de dood dat ze in paniek erover heen springt (ze is echt broodnuchter trouwens) maar ik heb 1x een paard zijn been zien breken door over de bakrand heen te springen..en dat nooit weer!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:23

gelukkig dat wij een binnenbak hebben waar ze niet overheen kan springen....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:46

criollolover schreef:
gelukkig dat wij een binnenbak hebben waar ze niet overheen kan springen....

Dat scheelt idd!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 19:31

nou heb het gedaan! zadel op beugels er af gehaald, meegenomen naar de binnenbak en daar ging ze. het viel mij 100% procent mee. wel ff wat bokken en wat springerig maar verder super braaf. uitgestapt aan de hand.... ben blij dat ik het toch gedaan heb, maar het was wel spannend....