Is spelen met teugels goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:29

idd Barco

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:34

Waarom zou je met de teugels moeten spelen ? Wat bereik je ermee ? Als je dat gedaan hebt en je stopt er dan mee, wat heb je dan echt bereikt ? Waaraan merk je dat het spelen met de teugels werkt ?

Als je niet met de teugels zou spelen, hoe bereik je dan wat je zou willen bereiken ? Waarom lukt dat niet ? Waardoor komt dat en wat zou je eraan moeten doen ? Waarom doen ruiters dat niet ?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:29

Als hij eenmaal aan de teugel loopt ontspannen.

Mij is geleerd om zo een paard aan de teugel te rijden, maar dit moet helemaal niet op deze manier.
Je moet een paard tegen je handen aan rijden zodat hij gaat zakken. Een lange weg te gaan.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:08

Op de manege wordt het ook aangeleerd d.m.v. kneepjes geven, maar ik ben het hier zelf niet mee eens. Ik rijd met een stille hand, en werk het paard gewoon lekker los, en rij het over de rug, en dan komt de nageeflijkheid / aan de teugel vanzelf!
Dat gezaag/getrek vind ik ook oneerlijk tegenover het paard. Veel mensen begrijpen helaas nog niet hoe je een paard netjes over de rug rijd (Zie het veel in mijn omgeving)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:21

Door de spelen of te "wikkelen" maak je alleen de hals korter of gebogen maar er gebeurt niets met de bovenlijn, rug- en buikspieren van het paard.
Uiteindelijk breng je het paard daarmee achter je zit en achter je been en ben je verloren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:01

Barco schreef:
vur schreef:
Als spelen het enige is dat je doet, dan schiet je daar niks mee op. Eerst goed nageeflijk en door zijn lijf rijden en als hij dat is, dan kun je lichtjes spelen om hem los te houden. Knipoog

Nee hoor. Dan zet je je hand iets weg naar voren en adem je. Meer niet. Juist hiervan (het lichtjes spelen) weet je paard ook niet meer wat hij moet doen omdat je voortdurend hulpen blijft geven (hoe klein ze ook zijn).

Ben ik toch niet helemaal met je eens. Je hand wegzetten is ook niet helemaal de oplossing. Tuurlijk moet je ademen, maar als je je hand naar voren weg zet, is het voor het paard extra verwarrend. Je laat hem een beetje in de steek en als hij dan zich verstrakt en je moet weer inwerken aan de voorkant voor de nageeflijheid (na been te hebben gegeven), dan is het verschil tussen wel contact en minder of geen contact te groot en breng je verwarring en storingen in de aanleuning. Maar ja, wie ben ik. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:05

@vur : Waar staat dat er geen contact meer is?
Licht contact is goed!

juist het spelen is steeds verschil maken in het contact en brengt dus idd verwarring met zich mee....

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:07

saroanda schreef:
Nee, spelen met de teugels is niet goed. Je krijgt er vele paarden wel mee aan de teugel, maar dit is niet de manier om een paard ontspannen te laten lopen. Ontspanning bereik je door hem voorwaarts-neerwaarts te rijden. Dus voorwaarts rijden, een kleine ophouding en hem dan de ruimte geven om te zakken, neerwaarts laten gaan dus. Dit herhaal je steeds. Het is niet makkelijk, maar als je geduldig en rustig te werk gaat heeft het wel resultaat.

is idd niet goed ik knijp mijn kuiten aan en zet een beetje druk 0p de teugels en hij loopt al.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:31

Maar been en hand tegelijk is ook niet goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:05

Rytm schreef:
Maar been en hand tegelijk is ook niet goed.

Nee, dat is gas en rem tegelijk en kan die alleen nog maar omhoog.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:26

Tsja....als je alle reacties door zit te lezen achter elkaar...dan realiseer je je dat er zoveel mensen zijn die zoveel verschillende manieren hebben om te rijden...wie zegt dat paardijden makkelijk is is echt niet goed wijs Knipoog

Ik denk dat het spelen met manegepaarden toch een beetje voortkomt uit het feit dat deze paarden zichzelf een eigen fijne houding hebben aangeleerd, een houding waarin zij het volhouden om een paar uur per dag te kunnen lopen zonder zichzelf te beschadigen...met een beetje spelen krijg je ze dan wel zover dat ze wat afbuigen, maar verder. Ik denk dat het vreselijk moeilijk is om paarden die zoveel lessen lopen met beginners soepel en over de rug te houden...en het is voor een beginner (of redelijk gevorderd ook wel) ook nog niet te doen om een soepel contact te houden met de mond....spelen is dan eigenlijk bijna een oplossing om het paard lucht te geven.

Maargoed...neemt niet weg dat het eigenlijk niet goed is en het kan ook anders. Weet niet meer hoe zij heette, maar zag op de NH dag op Mansour een vrouwtje een voorbeeld-manegeles geven waar ik echt blij van werd, Dus het kan wel Knipoog

Maarre, over het algemeen denk ik dat spelen niet goed is...een ophouding om de aandacht erbij te krijgen of de aandacht van een spook af te leiden of net even een hulp door te krijgen is toch prima, maar verder, netjes handjes stil...en nee dat is niet makkelijk Lachen Maarja, dan zou de lol er ook gauw af zijn heh...

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:32

Elpharo schreef:
Tsja....als je alle reacties door zit te lezen achter elkaar...dan realiseer je je dat er zoveel mensen zijn die zoveel verschillende manieren hebben om te rijden...wie zegt dat paardijden makkelijk is is echt niet goed wijs Knipoog

Ik denk dat het spelen met manegepaarden toch een beetje voortkomt uit het feit dat deze paarden zichzelf een eigen fijne houding hebben aangeleerd, een houding waarin zij het volhouden om een paar uur per dag te kunnen lopen zonder zichzelf te beschadigen...met een beetje spelen krijg je ze dan wel zover dat ze wat afbuigen, maar verder. Ik denk dat het vreselijk moeilijk is om paarden die zoveel lessen lopen met beginners soepel en over de rug te houden...en het is voor een beginner (of redelijk gevorderd ook wel) ook nog niet te doen om een soepel contact te houden met de mond....spelen is dan eigenlijk bijna een oplossing om het paard lucht te geven.

Maargoed...neemt niet weg dat het eigenlijk niet goed is en het kan ook anders. Weet niet meer hoe zij heette, maar zag op de NH dag op Mansour een vrouwtje een voorbeeld-manegeles geven waar ik echt blij van werd, Dus het kan wel Knipoog

Maarre, over het algemeen denk ik dat spelen niet goed is...een ophouding om de aandacht erbij te krijgen of de aandacht van een spook af te leiden of net even een hulp door te krijgen is toch prima, maar verder, netjes handjes stil...en nee dat is niet makkelijk Lachen Maarja, dan zou de lol er ook gauw af zijn heh...

Ik ben het helemaal eens met het dikgedrukte stukje. De een die plukt zus, en de ander zo, en de ander houd netjes zijn handen stil!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:33

vur schreef:
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Je hand wegzetten is ook niet helemaal de oplossing. Tuurlijk moet je ademen, maar als je je hand naar voren weg zet, is het voor het paard extra verwarrend. Je laat hem een beetje in de steek en als hij dan zich verstrakt en je moet weer inwerken aan de voorkant voor de nageeflijheid (na been te hebben gegeven), dan is het verschil tussen wel contact en minder of geen contact te groot en breng je verwarring en storingen in de aanleuning. Maar ja, wie ben ik. Knipoog

Wie je bent weet ik helemaal niet Knipoog
Ik zeg nergens dat ik geen contact meer heb. Je contact is alleen wat lichter. En contact moet ook vanuit je paard komen die de drang naar voren moet behouden en vanuit zijn lijf verbinding van achteren naar voren over de rug naar je hand wil overbrengen.
Ik laat mijn paard dus nergens in de steek.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:39

LoveHorses12 schreef:
Ik denk dat het geen kwaad kan.
hoe krijg je anders je paard aan de teugel?
dus..?
x

door je handen stil te houden en met je benen te rijden Knipoog
zo leer ik het ook op school en dit werkt heel goed.
zo ''dwing'' (weet even niet hoe ik het anders moet noemen) je het paard
niet om aan de teugel te gaan lopen, maar zo komt het vanuit ontspanning..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:08

wat betreft manegepony's het kan wel... mijn paardjes kunnen allemaal redelijk goed met hun lijf lopen, en aangezien ik dat weet gaan bij mij als instructeur de alarmbellen rinkelen als een paard gaat trekken aan de teugels, zich stug maakt etc etc. simpele oplossing om mee te beginnen is teugels lang en dan eerst oefeningen voor houding en zit, inwerken van de hulpen die je met je lijf kan geven en pas als ze niet meer hangen of trekken mogen ze de teugels oppakken.

Ik zie mijn pony's als werknemers die bereid zijn voor mij te werken, dat wil ik graag zo houden. Een gezond en gelukkig paard kun je ook nog eens meer mee als een inzichzelf afgestompt paard. Ik let er in mijn lessen ook altijd heel erg op dat ze zacht landen met lichtrijden, dus niet benen naar voren en maar laten ploffen. Voor de paardjes is het daarom ook makkelijker de rug losser te houden en als mij iets opvalt waar ik over twijvel investeer ik in een aantal keer zelf goed rijden of longeren problemen negeren is meestal niet de oplossing.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:55

Het kán wel inderdaad. De paarden van de meer gevorderde lessen zijn een stuk soepeler dan de pony's van de beginnerslessen. Bij mijn vorige manege was het wel erger.
Bij mijn huidige manege valt het mee.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:04

Nou geloof dat ik de enige in zn soort ben Vork...maar ik heb mijn handen niet stil.. Mijn paard maakt er snel misbruik van en gaat hangen, als "alles" wat in beweging blijft kan ie niet handen, blijft ie los en soepel en stoort niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:09

Pinacolada schreef:
Nou geloof dat ik de enige in zn soort ben Vork...maar ik heb mijn handen niet stil.. Mijn paard maakt er snel misbruik van en gaat hangen, als "alles" wat in beweging blijft kan ie niet handen, blijft ie los en soepel en stoort niet.

En hoe kan je dan een stille aanleuning verwachten?
En dan bedoel ik dus aanleuning = contact.
Hoe kun je het paard van achter naar voren rijden als de voorkant geen stille aanleuning geeft?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:37

ik denk idd dat er voor hangen naar iets anders gekeken moet worden.
aannemen van een ouding en op de voorhand vallen? niet meer los door het lijf? hiervoor zit de oplossing niet in jou handen maar in een combinatie van al je hulpen, dus van achter uit naar voren.

Ik heb jaren een hanger gehad, mijn fjord maar sinds mijn hand verbeterd is en ik de hulpen door begin te krijgen om zijn lijf aan het werk te zetten gaat het ineens wel. Als ik weer tegendraads ga bewegen gaat hij weer hangen of wordt hij stug.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:50

Hangen is misschien erg overdreven gezegd.dat probleem is opgelost.

Je hebt beetje pielen met je handen en duidelijk spelen zeg maar...het is minimaal hoor..maar bij dit paard is 100% stil (wat volgens mij niemand lukt) dus niet de beste weg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:48

Pinacolada schreef:
Hangen is misschien erg overdreven gezegd.dat probleem is opgelost.

Je hebt beetje pielen met je handen en duidelijk spelen zeg maar...het is minimaal hoor..maar bij dit paard is 100% stil (wat volgens mij niemand lukt) dus niet de beste weg.

Maar waarom moet je dan een beetje pielen met je handen? (ziet het verschil niet, maar goed Verward )
Wat gebeurd er als je dat niet doet?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:56

Als je je paard rondt wil laten lopen speel je vaak ook een beetje dus nee is niet verkeerd maar ja wat jij al zij. niet trekken maar egt spelen. dus ik vindt het niet verkeerd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:39

Felien_Kyra schreef:
Als je je paard rondt wil laten lopen speel je vaak ook een beetje dus nee is niet verkeerd maar ja wat jij al zij. niet trekken maar egt spelen. dus ik vindt het niet verkeerd

Is dit zo of heb jij het zo geleerd en vind je dit zo?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:42

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb een duidelijke visie.

Spelen in welke vorm dan ook is altijd fout.
Vooral omdat het door het grootste gros verkeerd begrepen en helemaal verkeerd gebruikt word.

In mijn lessen zul je het woord spelen, kneden of knijpen nooit of te nimmer horen.

Als ik de ruiters de paarden aan het been laat zetten, en wat gymnastische oefeningen laat doen, geven vrijwel alle paarden uiteindelijk vanuit zichzelf na, waarna het aan de ruiter is om daar een mooie aanleuning van te maken vanuit het been.

Kneden, spelen etc etc is gewoon zagen. Hou je handen maar stil , want dat is voor 9 van de 10 mensen al moeilijk genoeg !

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:42

lailapri schreef:
Felien_Kyra schreef:

Is dit zo of heb jij het zo geleerd en vind je dit zo?

nou dit hoor ik veel en nouja ik vindt dit ook zo