Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Barco schreef:vur schreef:Als spelen het enige is dat je doet, dan schiet je daar niks mee op. Eerst goed nageeflijk en door zijn lijf rijden en als hij dat is, dan kun je lichtjes spelen om hem los te houden.
Nee hoor. Dan zet je je hand iets weg naar voren en adem je. Meer niet. Juist hiervan (het lichtjes spelen) weet je paard ook niet meer wat hij moet doen omdat je voortdurend hulpen blijft geven (hoe klein ze ook zijn).
saroanda schreef:Nee, spelen met de teugels is niet goed. Je krijgt er vele paarden wel mee aan de teugel, maar dit is niet de manier om een paard ontspannen te laten lopen. Ontspanning bereik je door hem voorwaarts-neerwaarts te rijden. Dus voorwaarts rijden, een kleine ophouding en hem dan de ruimte geven om te zakken, neerwaarts laten gaan dus. Dit herhaal je steeds. Het is niet makkelijk, maar als je geduldig en rustig te werk gaat heeft het wel resultaat.

Rytm schreef:Maar been en hand tegelijk is ook niet goed.

Maarja, dan zou de lol er ook gauw af zijn heh... Elpharo schreef:Tsja....als je alle reacties door zit te lezen achter elkaar...dan realiseer je je dat er zoveel mensen zijn die zoveel verschillende manieren hebben om te rijden...wie zegt dat paardijden makkelijk is is echt niet goed wijs
Ik denk dat het spelen met manegepaarden toch een beetje voortkomt uit het feit dat deze paarden zichzelf een eigen fijne houding hebben aangeleerd, een houding waarin zij het volhouden om een paar uur per dag te kunnen lopen zonder zichzelf te beschadigen...met een beetje spelen krijg je ze dan wel zover dat ze wat afbuigen, maar verder. Ik denk dat het vreselijk moeilijk is om paarden die zoveel lessen lopen met beginners soepel en over de rug te houden...en het is voor een beginner (of redelijk gevorderd ook wel) ook nog niet te doen om een soepel contact te houden met de mond....spelen is dan eigenlijk bijna een oplossing om het paard lucht te geven.
Maargoed...neemt niet weg dat het eigenlijk niet goed is en het kan ook anders. Weet niet meer hoe zij heette, maar zag op de NH dag op Mansour een vrouwtje een voorbeeld-manegeles geven waar ik echt blij van werd, Dus het kan wel
Maarre, over het algemeen denk ik dat spelen niet goed is...een ophouding om de aandacht erbij te krijgen of de aandacht van een spook af te leiden of net even een hulp door te krijgen is toch prima, maar verder, netjes handjes stil...en nee dat is niet makkelijkMaarja, dan zou de lol er ook gauw af zijn heh...
vur schreef:Ben ik toch niet helemaal met je eens. Je hand wegzetten is ook niet helemaal de oplossing. Tuurlijk moet je ademen, maar als je je hand naar voren weg zet, is het voor het paard extra verwarrend. Je laat hem een beetje in de steek en als hij dan zich verstrakt en je moet weer inwerken aan de voorkant voor de nageeflijheid (na been te hebben gegeven), dan is het verschil tussen wel contact en minder of geen contact te groot en breng je verwarring en storingen in de aanleuning. Maar ja, wie ben ik.
LoveHorses12 schreef:Ik denk dat het geen kwaad kan.
hoe krijg je anders je paard aan de teugel?
dus..?
x

...maar ik heb mijn handen niet stil.. Mijn paard maakt er snel misbruik van en gaat hangen, als "alles" wat in beweging blijft kan ie niet handen, blijft ie los en soepel en stoort niet. Pinacolada schreef:Nou geloof dat ik de enige in zn soort ben...maar ik heb mijn handen niet stil.. Mijn paard maakt er snel misbruik van en gaat hangen, als "alles" wat in beweging blijft kan ie niet handen, blijft ie los en soepel en stoort niet.
Pinacolada schreef:Hangen is misschien erg overdreven gezegd.dat probleem is opgelost.
Je hebt beetje pielen met je handen en duidelijk spelen zeg maar...het is minimaal hoor..maar bij dit paard is 100% stil (wat volgens mij niemand lukt) dus niet de beste weg.
) Felien_Kyra schreef:Als je je paard rondt wil laten lopen speel je vaak ook een beetje dus nee is niet verkeerd maar ja wat jij al zij. niet trekken maar egt spelen. dus ik vindt het niet verkeerd
lailapri schreef:Felien_Kyra schreef:Als je je paard rondt wil laten lopen speel je vaak ook een beetje dus nee is niet verkeerd maar ja wat jij al zij. niet trekken maar egt spelen. dus ik vindt het niet verkeerd
Is dit zo of heb jij het zo geleerd en vind je dit zo?