Goofy schreef:
Citaat:
Die methode is de traditionele methode. Andere wonder methodes bestaan er niet, die maskeren de gaten in de gatenkaas van de africhting. Je hebt alleen het gevoel dat je goed bezig bent. Dat sluit goed aan op onze goede bedoelingen naar het paard en het knuffelgehalte van het paard.
Alternatieve methoden gaan er in deze tijd in als koek. We doen dat in de hoop dat wat we zichtbaar fout doen, minder opvalt. Het is niets meer dan foutenmanagement op enkele punten. Van een echt systeem is in de meeste gevallen nauwelijks sprake.
Alle succesvolle methodes hebben veel gemeen, want ze gaan allemaal over hetzelfde dier. 
Ik ben het volledig met je eens.
Mijn bezwaar tegen sommige nieuwe systemen, is dan ook dat het rijkunstige einddoel in mijn ogen ontbreekt.
Zo heb ik hier het boek van Parelli, staat best veel nuttigs in en ook veel waars, maar wat ik dus mis is een gedegen basis, waaruit blijkt wat Parelli nou wil met zijn systeem en waar hij naar toe wil.
Een groot deel van dat boek bestaat vooral uit kreten en het afzetten tegen hoe het niet moet.
Op zich is het gedeelte waarin het grondwerken in uitgelegd wordt (techniek) in orde, maar bij het rijgedeelte is de methodiek ver te zoeken.
Als ik de rijfotos zie in dat boek, waarin uitgelegd wordt hoe je een jong paard remt (aan een teugel uit de bocht trekken) en in galop brengt (met je vlakke hand op 'het plekje) bij de staartwortel slaan tot hij galoppeert) dan kan ik wel janken.
Als ik dan in de voorwaarden voor Level 1 examen lees dat je een stukje in draf op je paard moet 'bonken' om aan te tonen dat je dat kán, dan wordt ik moedeloos.
Ook de demos van gevorderden overtuigen op dat punt niet, want rijkunstig vraag ik me nog steeds af wat het doel is.
Leg Parelli over eender welke bewezen methode, en je krijgt een waardevolle toevoeging.
Leg Parelli over helemaal niets, en je krijgt ook niets.
Ook bij de andere NH goeroes mis ik dat gedegen systeem om tot een goede opleiding van zowel ruiter als paard te komen.
Dat kan aan mij liggen, en bovenstaande is niet bedoeld als het diskwalificeren van systemen waarvan ik zelf best van delen de waarde inzie.
Het zijn wel kritische kanttekeningen.
Jasmijn schreef:
Citaat:
Niemand het artikel in de hoefslag gelezen dan? (Zie mijn vorige post)
Nee, niet gelezen, maar de opmerkingen van van Dierendonck verbazen mij niets.
Ik heb hier weleens op het forum gevraagd in de Joinup stikkie dacht ik, of er wetenschappelijk onderzoek of opnames van join-ups in natuurlijke omstandigheden zijn.
Geen antwoord.
Ik denk dan ook nog steeds dat een groot deel van de kritiek op dit verschijnsel gericht is op de uitleg van Monty Roberts, terwijl nog maar zeer de vraag of zijn uitleg van wat een join-up nou eigenlijk betekent, wel de juiste is.
Interessante materie, dit.