Friezen mogen niet springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re: Friezen mogen niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:35

hihi, nou ik ben helemaaaaal geen springruiter, maar dit lijkt een sprong toch? Clown

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:36

Haha, gave foto, het plezier straalt er vanaf!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:42

had alleen mijn handen meer mogen meegeven, maar zoals ik al zei, ik ben echt alles behalve springruiter Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:48

Ach joh, het is geen HAW, ik vind het een plezier om naar de foto te kijken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:53

je weet maar nooit waar je commentaar op krijgt als je foto's plaatst, haha! Leuk dat je het leuk vind! Haha!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:31

Leuke foto! En ja is het volgens mij ook een echte sprong haha.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 02:08

Ik ben dr ook niet voor. Dit komt ook omdat ik laaiend kan worden over dat het frieze ras zo wordt vervormt. Friezen horen stoer te zijn, trots, geweldig veel behang.
Nu krijgen ze slanke benen, een bouw van een sportpaard.
3 dubbel bah. Sorry. Wil je dressuur, neem dan lekker een KWPN of wat dan ook. Wil je springen? prima, neem dan een ras dat er ook echt op gebouwd en gefokt is en ga niet een prachtig ras zoals het frieze ras zo vervormen naar de behoeften en ambities van de mens.
Overdreven? Vast. Dit is gewoon mijn algemene boosheid over het vervormen van die prachtige rassen.
neem fjorden, prachtig, zwaar, sterk en fors gebouwd. en nu? dunne fjordjes met slanke beentjes.

Toch vindt ik wel dat afwisseling zeker nodig is. Als je Fries het leuk vindt om een keer een sprongetje nemen, vooral doen.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 08:34

Eva1993 schreef:
Ik ben dr ook niet voor. Dit komt ook omdat ik laaiend kan worden over dat het frieze ras zo wordt vervormt. Friezen horen stoer te zijn, trots, geweldig veel behang.
3 dubbel bah. Sorry. Wil je dressuur, neem dan lekker een KWPN of wat dan ook. Wil je springen? prima, neem dan een ras dat er ook echt op gebouwd en gefokt is en ga niet een prachtig ras zoals het frieze ras zo vervormen naar de behoeften en ambities van de mens.
Overdreven? Vast. Dit is gewoon mijn algemene boosheid over het vervormen van die prachtige rassen.
neem fjorden, prachtig, zwaar, sterk en fors gebouwd. en nu? dunne fjordjes met slanke beentjes.

Toch vindt ik wel dat afwisseling zeker nodig is. Als je Fries het leuk vindt om een keer een sprongetje nemen, vooral doen.

Amen. Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:23

Sorry? Een Fries hoort nog steeds veel behang te hebben en vergeet niet dat een slankere bouw ook te maken heeft met anders voeren dan ze twintig jaar geleden deden. Paarden met een laag spek zijn allang niet meer gewenst. Bij de Friezen horen nog steeds de raskenmerken waar ook op wordt gekeurd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:41

hoog op de benen staan berijk je niet door anders te voeren...dat doe je toch echt met fokken....pa en ma allebei lange benen.....ik heb z'on ouderwetse prop,klein ,korte benen,speklaag,en nog geen 1.60....maar wel lief...
zo dus...
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:47

Als je die van jou laat afvallen krijg je ook een heel ander paard, hoor Geerke.

Afbeelding
Mijn Fries is gewoon groter, ruim 1.70 maar heeft wel veel behang en er zit echt wel model aan. Kan niet zeggen dat het geen typische Fries is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:55

ik zal het hem voorstellen!!hij werkt ook niet ,de tijd dat ik nog reed was hij meer gestroomlijnt...
jij hebt wel een mooie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:09

Ja, maar het lijkt niet op een KWPNer haha. Voor een sprong van een meter draait ie zijn hand niet om en met dressuur kan hij heel best meekomen.
Ik vind de reactie van Eva dus eigenlijk ook kant noch wal raken. Die van mij staat aardig in het type zoals men ze tegenwoordig liefst wil zien en hoe je het ook wendt of keert, waarom zou je met een dergelijk paard geen dressuur kunnen rijden en een KWPNer moeten kopen.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:14

Ik heb ook niet gezegt dat de friezen van tegenwoordig op KWPNers lijken. Ik vind jouw fries, suleilitha een heel mooi paard hoor. maar ik vindt het jammer dat de fokkers zo ver zijn gegaan dat het frieze ras steeds minder wordt. er wordt steeds meer ''sportpaard'' door heen gefokt, en dat vindt ik jammer, op een gegeven moment zal je zeker zien dat de sokken niet meer gewenst worden, willen ze de benen droger en dat soort dingen..

Ik vindt zeker ook dat je met elk paard elke tak van de sport kan doen. Mijn punt is dat rassen zoals de fries er ook naar gefokt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:17

Er wordt helemaal geen sportpaard doorheen gefokt en droog beenwerk betekent NIET dat er geen haar aan mag zitten maar dat de benen gewoon hard en droog en zonder vocht moeten zijn. Verder horen de sokken bij de rasstandaard en die gaan ze echt niet afschaffen. De doelstelling van het FPS is nooit geweest om een springpaard te fokken Knipoog maar juist om het Fries ras in stand te houden Knipoog
Een paard wat niet aan de standaardeisen voldoet, zal ook nooit voor een primering in aanmerking komen, Eva.

Afbeelding

Neem deze nu, Beart 411 om even een voorbeeld te pakken. Zit inderdaad geen gram vet aan, maar is op en top Fries, hoor.

Afbeelding
En good old Onne, Frieser kan toch niet? (is de papa van mijn paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:23

Afbeelding

Nog een standfoto van Onne 376, kan toch niet zeggen dat ie geen behang heeft Knipoog
Maar hoe vind jij dan dat een Fries eruit hoort te zien, Eva?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:54

denk er bij Onne 200 kilo vet bij en dan lijken zijn pootjes een stuk korter Lachen Lachen

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:57

Hoor je mij praten over dat friezen geen behang meer hebben? Ik zeg alleen dat sokken naar mijn idee niet echt gewenst zijn in de sport. En aangezien de fokkers fokken naar de behoeften en ambities van de mens...
Onne 376 vindt ik zelf een heel mooi paard, had hem op de foto's toch liever wat voller gezien, zelfde geldt voor Beart 411.
Ik zie een Fries als sterk mooi warmbloedpaard. Zn hals moet hoog en trots gedragen worden, benen zijn tamelijk kort en stevig. Schouders zijn gespierd en krachtig. Ook vindt ik dat ze ''stevig'' gebouwd moeten zijn.

Hou dr asjeblieft wel rekening mee dat dit gewoon MIJN mening is. Ik ben het er niet mee eens dat rassen, welk ras dan ook wordt vervormt. Ik ben daarom ook zo blij dat IJslanders altijd zuiver zijn gebleven, als dat niet was geweest weet ik ZEKER dat ze er niet meer uit zouden zien dan nu.

Hier laat ik het bij, ik heb m'n mening duidelijk gegeven.
Suleilitha, heb je nog meer vragen of aan/opmerkingen PB je maar. laten we nu maar ontopic blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:01

Je gaf zelf aan dat de Friezen in jouw ogen zijn vervormd, maar dat verwijs ik naar sprookjesland.
De foto's zijn van paarden die in show- en wedstrijdconditie zijn en dan is een speklaag niet gewenst. En Onne is zeker de ielste niet, hoor...
En sokken niet gewenst? Mensen die dressuur rijden met een Fries kiezen heus wel bewust voor een Fries en die sokken horen daar ook bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:09

O shoot me, ik moet vanavond ook nog met mijn Fries over een achttal sprongen heen Haha!

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:41

Geestig, maar ik wens je oprecht heel veel plezier Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:46

Hoezo geestig? Ik maak geen grapje, hoor.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:49

Ik heb het over je ''shoot me''.
ik heb zovaak met friezen gesprongen, heb dr geen problemen mee en hartstikke veel plezier gehad. niks mis mee, mij hoor je niet zeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:51

Hihi, en net was je nog zo anti, getuige dit:
Citaat:

Van springen en dressuur krijgen ze trouwens geen slanke benen Lachen

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:59

Over het algemeen hebben friezen juist sterkere pezen dan andere warmbloedpaarden. Bij friezen komen peesproblemen ook niet vaak voor. En dat is niet omdat ze niet springen Knipoog Wel is het natuurlijk zo dat de meeste het niet kunnen vanwege hun bouw. Het is niet dat ze het niet kunnen maar hun techniej voor de springsport missen de meeste friezen.