Nieuw paard gekocht, gelijk aan het werk of wachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: Nieuw paard gekocht, gelijk aan het werk of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:53

gelijk aan t werk. waarom wachten.
gelijk consequent mee gaan werken dan ben je van t puntje uitproberen het snelste af.
ik zou als ik haar was vanaf nu consequent er mee gaan rijden, longeren en ook heel duidelijk zijn met opzadelen en poetsen enzo, even helemaal niks toe laten, duidelijk zijn , dit even volhouden en dan komt t wel goed.

Just_Tasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:45

Eerst even laten wennen, door hem/haar te verzorgen en er mee te gaan wandelen e.d.
maar zou wel even een kleine week wachten met er op te gaan rijden.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:41

Goofy44 schreef:
Bedenk wel een paard van 12 jaar verleert niet zijn streken.
Misschien beetje offtopic, maar ik wou hier even op reageren dat je ieder paard zijn streken kun doen verleren, op een correcte manier wel te verstaan Knipoog Mijn pony is 15 en steigerde steeds bij het longeren, helemaal verleerd nu, danzij NH Knipoog

Muuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:47

Ik zou vooral eerst willen wennen aan het nieuwe paard.
Paard moet ook aan jou wennen, komt net van een andere baas af.
En ondertussen langzaam het werk opbouwen:)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:40

Ik zou even wachten, elkaar een beetje beter leren kennen, een stukje over het erf wandelen, zodat hij ook een beetje aan zijn omgeving kan wennen. En lekker poetsen en tuttelen, dag erna longeren en dag erna erop.
Maar iedereen heeft daar natuurlijk zijn eigen manier voor. Maar ik voel me dan gewoon prettiger, als we rustig aan beginnen.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:18

Niet te lang ongeveer 2 dagen rustig aan doen dan gewoon aan het werk anders kan hij juist DOOR het rustig aan te doen meer vn slag geraken

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:23

Waarom zou je niet aan het werk kunnen?
Als ik op concours ga dan ga ik ook niet een week van te voren vast weg om m'n paard aan het terrein te laten wennen...

charlotte123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:57

Als je een nieuw paard hebt kun je hem/haar best een dag laten wennen, maar daarna gewoon aan het werk geen gezeur.nou is het in dit geval iets anders, maar mijn pony's zijn ook behoorlijk verwend en moeten altijd eerst een wortel en appel hebben een uur voor het rijden, en dan komt alles goed. Verder heb ik geen advies ik zou gewoon aan het werk gaan en de ergste verwennerij 'langzaam' afbouwen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:13

Gewoon aan het werk zetten. Ik doe wel de 1e 2/3 rustig aan om aan elkaar te wennen. Dat hij nu streken aan het uithalen is gebeurt meestal wel. Even uittesten hoever ze kunnen gaan. Die van mij deed het na 2 weken al. Weten ze hoe ver ze kunnen gaan gaan ze meestal super lopen. Paarden moeten net als mensen wennen aan de nieuwe regels en gaan uitproberen.