Bij inrijden wel of niet eerst met bijzet longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: Bij inrijden wel of niet eerst met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:12

Oké, apart dan.
Het is precies zoals knoopje zegt; door de bijzet leren paarden meteen met hun kop naar beneden te lopen en op de volte te scheuren. Als je er op gaat zitten en zoveel mogelijk rechtuit rijdt, bij voorkeur het zandpad op (maar ik snap dat dat niet op alle paarden veilig is), krijgen de paarden de kans om hun eigen balans te zoeken en dus op hun eigen benen te gaan lopen. En dat ipv dat ze kunnen gaan hangen in een bijzet, of in meteen in zo'n houding gaan lopen. Dat heb je namelijk vaak een paard dat achter de teugel gaat lopen en waar je dus automatisch geen stuur meer op hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:15

wat een onzin Lachen Lachen

je hebt bijzetten en bijzetten Lachen ik zet bij om te kijken hoe ze op enige druk reageren......... de dag erna gaan ze er met een ruiter op.........

dus gewoon een veilige testcase zegmaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:16

Jullie hebben echt geen kaas gegeten van bijzetten
Sorry dat ik het zo cru moet zeggen, maar je hebt werkelijk geen flauw idee hoe het moet cq kan.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:19

pff pardon? ik vind bijzetten gewoon niet vriendelijk. bedankt zeg, geef alleen een antwoord.
lees overigens nu pas voor het eerst van kiwiko dat ze maar één keer longeert met bijzet. nee, dan kun je ook niets verkeerd doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:24

Dan heb je nog nooit een goede bijzet gezien denk ik, want dat HOEFT Knipoog echt niet onvriendelijk te zijn...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:27

nee kan kloppen, ik gebruik ook geen bijzet. maar hoe los zet je hem dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:29

sjaantje schreef:
pff pardon? ik vind bijzetten gewoon niet vriendelijk. bedankt zeg, geef alleen een antwoord.
lees overigens nu pas voor het eerst van kiwiko dat ze maar één keer longeert met bijzet. nee, dan kun je ook niets verkeerd doen.

het heeft ook niks zin om een nog niet ruitermak paard bijgezet te longeren Lachen maar het is voor mij wel heel belangrijk om te weten hoe ze op druk reageren om mijn volgende passen in het zadelmak maken te bepalen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:32

Sjaantje, altijd dusdanig los dat het paard met gemak voor de loodlijn kan komen met de neus.
Kin op de borst knuppen is geen bijzetten. Da's dom werk. Niet meer en niet minder.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:34

nee dat begrijp ik, dan gebruik ik bij voorkeur een gogue en geen bijzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:35

Een gogue is ook een bijzet Knipoog
Bijzetten hoeft niet per se met een 'bijzetteugel', het kan ook met een gogue, een slofteugel, touwtjes, of bv door dubbele lijnen te gebruiken.
De traditionele bijzetteugel gebruik ik ook nooit. Onhandige ondingen vind ik dat.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:37

hm oke, hebben we elkaar verkeerd begrepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:40

Ik geef de voorkeur aan met bijzet, dan kunnen ze eerst aan druk op het bit wennen en krijg je geen vreselijke schrikreacties als de ruiter contact neemt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:23

sjaantje schreef:
nee dat begrijp ik, dan gebruik ik bij voorkeur een gogue en geen bijzet.

Gogue gebruik ik alleen bij paarden die neiging hebben de rug weg te drukken en die van nature een verticale hals erop hebben staan. Die zijn gebaat bij de houding van de gogue.
Bij paarden die uit zichzelf al de lage lijn zoeken of een horizontale hals hebben gebruik ik de traditionele bijzet.

Heb er nog geen een in al die tijd bokkend op de bijzet gehad, wel een die steigerde maar daar mocht je met het rijden ook niet met je hand aankomen dus daar hebben we gewoon nog eens extra tijd ingestoken. En ik mag niet klagen over de manier van lopen van de jonge paarden, ik heb ze liever wat te laag en op de voorhand dan sterrekijkend met een hol ruggetje dus heb eigenlijk geen probleem ermee. Het hangen op de bijzet alleen als ze van achteren niet geactiveerd worden en daar ben ik erg kien op aan de longe.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:34

oke dan denk ik daar gewoon anders over. ik zie ze nl niet liever laag en op de voorhand in het begin.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:01

Dat kan Lachen Ik heb daar geen problemen mee, je kunt van een net zadelmak paard niet verwachten dat hij gewicht op de achterhand pakt dus ik vind een op de voorhand vallende driejarige geen probleem. Met het sterker worden corrigeert dat later wel. Ik kijk eigenlijk alleen naar of het achterbeen actief blijft en of het paard over de rug is. Paarden tegen de hand is voor mij echt een no no. Tenminste, dat is dus hoe ik er tegenaan kijk.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:56

Tjee, denk dat bijna iedereen wel door heeft dat je een groen paard niet met z'n kop op z'n boeg bindt; tis meer om even aan de druk te wennen. Dan ligt het aan het paard of je dat met bijzet, slof, dubbele longe, touwtjes of wat dan ook doet. Het gaat om het wennen en niet om je paard op te trainen. Zodra je er op zit lekker in balans en veel rechtuit en als het even kan naar buiten om op eigen benen te lopen.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:00

een losse slof eraan, ben zelf eigenlijk neit zo erg van het longeren. Ik gooi vaak los met zadel & Hoofdstel, teugels achter beugels en/of door keelriem. Daarna zonder aan de longeerlijn erop gaan zitten. Die longeerlijn is erg onhandig en vind het flut. Je paardje leert vanzelf dat ie neitt egen de bakrand aan kan zitten..

wanneer jij de teugels in licht contact met je hand maakt, kan ik me niet voorstellend at je paard achterover knalt. Zeker niet wanneer je licht contact maakt, en los laat wanneer paard tegen de hand komt. Da's ook een erg logische reactie want je houd niet vast wanneer je paard omhoog gaat Knipoog Misschien ff een losse slof eromheen... het dier moet toch leren op eigen benen te lopen, dus een bijzet eraan doen zou ik in geen 100jaar doen!

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:22

Bijzetteugels, slofteugels e.d zijn helemaal niet nodig vind ik..
Mijn jonge paardje longeer ik gewoon zonder al die hulpmiddelen, denk dat je het zonder al die poespas zou moeten proberen! Gaat bij een jong paard toch ook nog niet om het buigen maar eerst om het paardje lekker ontspannen en recht te laten lopen..

(Later vind ik al die hulpteugels alsnog niet nodig..Vind dat je zelf moet kunnen rijden op je paard zonder al die middelen)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:37

AmmieJ_ schreef:
wanneer jij de teugels in licht contact met je hand maakt, kan ik me niet voorstellend at je paard achterover knalt. Zeker niet wanneer je licht contact maakt, en los laat wanneer paard tegen de hand komt. Da's ook een erg logische reactie want je houd niet vast wanneer je paard omhoog gaat Knipoog Misschien ff een losse slof eromheen... het dier moet toch leren op eigen benen te lopen, dus een bijzet eraan doen zou ik in geen 100jaar doen!

Het ging over omhoog, niet achterover. Hoewel er genoeg jonge paarden zijn die zich omgooien, mijn zwarte draakje deed dat vroeger als hij niet meer wilde werken of iets eng vond.
Maar de bedoeling is juist NIET om alles los te gooien als je paard tegen de hand komt, hij moet juist leren gewoon contact te accepteren. Als je alles los gooit als een paard tegenpruttelt of schrikt, geef je de beloning voor dat gedrag en blijf je zitten met een paard wat steeds tegen de hand komt of dus inderdaad gaat steigeren. Het paard moet leren dat, of hij nu op vier benen staat of op twee, het contact met het bit er blijft, dus dat het geen enkele zin heeft om idioot te doen. Het contact met het bit is ook nodig, zonder kun je met een jong paard niet sturen en niet remmen, gewichtshulpen snappen die nog niet gelijk, laat staan buigen om de kuit, dus je hebt de steun van die teugels nog nodig.

En eerlijk gezegd Ammie, vraag ik me echt af hoeveel paarden jij zadelmak gemaakt hebt als jij spreekt over een licht contact. Met een jong paard kun je nog geen constant licht contact hebben, dan weer is alles los, dan weer botsen ze ineens in je hand, net zo wisselvallig als het tempo waarin ze onder je lopen. De enige methode om dat te voorkomen is met een losse teugel rijden en daar wil je nu net niet naartoe!

En dat botsen, dat is net het probleem. Een paard wat nog nooit iets aan zijn mond heeft gevoeld, schrikt daar van en dat kan onder de man tot gevaarlijke situaties leiden als het paard nog niet voorwaarts gereden kan worden.
Bij alle jonge paarden die ik gereden heb en waar ze niet vooraf met een bijzet (of iets anders) gewerkt hebben, zie je die paniekreacties onder de man terug. Bij de paarden die zijn voorbereid, is contact maken met het bit geen enkel probleem meer. Die zijn nog steeds licht te rijden maar de eerste paniek is er al af.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:48

Ik heb een aantal paarden ingereden.

ik heb het alsvolgt gedaan.

stap 1: longeren aan het halster.
stap 2: longeren aan het halster met hoofdstel erover.
stap 3: longeren aan het hoofdstel (bit)
stap 4: longeren aan het hoofdstel met zadel op.
stap 5: longeren aan het hoofdstel met zadel en bijzet (bijzet in boogjes, dus erg los)

daarnaast ben ik het hangwerk en opstap werk in de box gaan doen zodra ze het zadel goed en ontspannen op hadden met longeren.
Paar keer draaien in de box met een beetje teugeldruk en been druk.
Deze dieren hebben nooit gesteigerd of moeilijk gedaan met inrijden.
Mijn verkochte merrie kon ik voordat ze was ingereden (aan de longe erop dus) al in de box zonder hoofdstel en zadel op gaan zitten als ik een voetje kreeg van iemand.
Puur rust en vertrouwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:54

ik stap echt nooit, nooit op in een stal of gang of wat dan ook........ gewoon in de baan..........

de tandjes zeg! zo een dier zal maar flippen.......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:07

Dat vind ik ook eng, als je er in de box afvalt lig je er sowieso onder. In de bak hebben ze nog de ruimte om over je heen te springen. (en je ligt niet op de beton Nagelbijten / Gniffelen )

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:41

KiWiKo schreef:
ik stap echt nooit, nooit op in een stal of gang of wat dan ook........ gewoon in de baan..........

de tandjes zeg! zo een dier zal maar flippen.......

Brrrrr, lijkt mij ook doodeng...! als er dan iets gebeurd kun je geen kant meer op...!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:32

Opstappen in een box Nors opkijken Zou ik echt nooit doen! Als er wat gebeurt kan je geen kant op en het paard ook niet. Paard is en blijft een vluchtdier en als hij niet kan vluchten, zal hij gaan vechten. Levensgevaarlijk dus!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:11

Mijn ervaring is juist dat ze in de box rustig blijven en buiten de box juist gaan flippen.
Je moet natuurlijk wel iemand erbij hebben die helpt.
En als je alleen hangt de eerste paar keer zal je er niet snel onderkomen mocht ie wel wat doen. Dan sta je zo weer op je voeten ernaast.
Ieder zo zijn eigen mening over wat goed is dus.