ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:11

anneve schreef:
Dus dan moeten we kinderen ook verbieden om te sporten tot ze uitgegroeid zijn? Niet voetballen voor je 18de.

Grote kans dat we dan nog vetter worden en dat is pas slecht voor je gewrichten.

Beweging is goed voor opgroeiende kinderen, daar zijn we het vast over eens. Maar OK die (topsport)turnsterjes uit China zullen wel iets te snel versleten zijn.

Het is beslist niet zo dat je beter niet zou moeten rijden op een niet uitgegroeid dier, sterker nog, arbeid bevorderd juist de gezondheid van het bewegingsapparaat van het paard. Net als bij mensenkinderen is sporten goed voor de gezondheid van het paard.

Alles met mate natuurlijk, maar het feit dat paarden pas uitgegroeid zijn op hun 6de jaar betekend absoluut niet dat erop rijden voor die leeftijd vervroegde slijtage zou geven.
Integendeel.

Het gaat niet zozeer om beweging die slecht is, integendeel. Zowel voor mensen als voor paarden geldt dat bewegen zeer positieve effecten heeft op de ontwikkeling van het skelet. Maar ook voor zowel mensen als paarden geldt dat te vroeg zwaar belasten de kans op problemen groter maakt. Die turnstertjes zijn daarvan een extreem voorbeeld. Er zijn niet voor niets zeer duidelijke en strenge arbo-normen voor minderjarigen, die mogen bijvoorbeeld niet zwaar tilwerk doen. Je mag een vierjarig paard ongeveer vergelijken met een 14-jarig kind. Zoek maar eens op hoe weinig die volgens de arbowet mogen worden belast.
Zelf heb ik er weinig problemen mee als iemand een keer op een 2- of 3-jarige gaat zitten, maar wel als dat met een regelmaat is. Geduld is een schone zaak, maar tegenwoordig heeft iedereen maar haast. Is best jammer, want je neemt dan ook niet de tijd om rustig te genieten van het proces.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:14

Interessant artikel.

Mijn jonge kwpn-er heb ik pas vanaf eind januari 2008. Hij is geboren in februari 2003. Toen ik hem kocht kende hij eigenlijk nog helemaal niets.
Kwam gewoon bij de fokker weg waar hij los naar binnen en buiten ging met zijn stalgenoten.
Lopen aan een halster en touw, of 'alleen' door een 'smalle' staldeur, nee dat kende hij niet.
Mede door een blessure/ongeluk, ben ik in eind februari/ en maart begonnen met longeren (ook met pessoa) en wennen aan zadel+hoofdstel etc.
In maart/april heb ik hem naar iemand gebracht die hem ging beleren voor mij. Na vier week weer opgehaald.
Tot nu toe pakt hij het echt heel erg braaf en goed op. Ben erg blij met hem.

Doordat hij later beleerd is merk ik dat hij veel sterker is dan die slungelige 3/4jarigen. Veel jonge beesten hebben nog 'last' van hun lichaam (rug/achterhand).
Daar heeft die van mij geen last van, hij kan echt veel meer hebben.
Fysiek kan het best goed voor een paard zijn om later te beleren.
Echter mentaal is het wel even opletten. Een paard van 3 is nog best wel 'sullig' en kan je nog wel wat 'wijs' maken. Eentje van 5, nou daar zit toch wel sneller meer een 'kop' op. Die weten al veel sneller wat ze willen en niet willen!

Ik denk eigenlijk dat het afhankelijk is van het paard in kwestie. Maar ik zou nooit te vroeg beginnen. EN wat ook erg belangrijk is, je moet het paard wel de tijd geven om te groeien. Dus niet elke dag een uur op een drie jarig paard! Maar bijvoorbeeld 3x in de week 20min!!!

En idd geduld is een schone zaak Knipoog

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:17

Ik ben het met anneve eens dat het niet volledig uitgegroeid zijn van een paard niet meteen betekent dat je er niks mee mag/kan doen tot zijn 6de.

Natuurlijk dien je er rekening mee te houden dat een 3 of 4 jarig paard niet volledig is uitgegroeid maar dat neemt niet weg dat je dan alvast kan beginnen met trainen.

Mijn inziens is het veel verstandiger om al enigzins te werken aan spieropbouw, conditie en zijn balans op z'n 3/4 dan opeens op z'n 6de er op te stappen, enkeld omdat hij deze leeftijd heeft bereikt.

Mijn paard is nu 3.5 en ik train nu ongeveer 2/3 x per week. De ene keer longeer ik hem of ik ga hem een rondje uitlaten in een recreatiegebied. Ik heb er ook al een aantal maal opgezeten, wat nog vrij weinig voorsteld ( proberen de bak door te sturen)
Op deze manier leert hij veel op een hele rustige manier.

Wat mij ook een zeer belangrijk punt lijkt is dat ik zeer goede begeleiding heb bij het 'inrijden' van mijn paard. Het niet goed inrijden van een paard op welke leeftijd dan ook kan net zulke gevolgen hebben als te vroeg, teveel vragen van een paard.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:24

@ Pasterza: ik doe nu ook grondwerk met mijn merrie van een instructrice die de opleiding 3de graads heeft gevolgd van paardenbegrijpen.nl, vind t zelf een hele goede methode. Zelf heb ik absoluut geen verstand van jonge paarden en daarom heb ik er ook geen. Als ik ooit bezig zou gaan met een jong paard zou ik er zeker 3 verschillende pro's bij willen hebben die mij begeleiden.

Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die beginnen met rijden als hun paardje 3 is, zelf zou ik dat niet doen en pas beginnen met rijden als paardje een jaar of 5 is. Maar als 'ie 3 is zou ik al wel beginnen met grondwerk (en ook gymnastiek) omdat het zeker goed is voor de spieren.

Niet rijden tot ze 6 betekend niet helemaal niets doen natuurlijk Tong uitsteken

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:39

Ik volg dit topic ook even. Ik heb zelf een haflingerjaarling van 18 maanden, iedereen vraagt of het nog niet begint te kriebelen om er later op te mogen en of ik geen spijt heb van mijn jong paardje. Ook hebben al meerdere mensen gezegt met 2,5 kun je hem laten wennen aan longe en hoofdstelletje. Als ie een jaar of 3 is kun je er wel op en met 4 kun je hem uitbrengen. Maar na dit artikel ben ik er zeker van overtuigt dat niemand op mijn paard komt voordat ie een jaar of 5 is.
Wel handig dit topic. Dit laat ik zeker een aantal mensen zien.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:44

bij ons op stal was er een meisje die haar paard nooit echt aan het werk zette, na een tijdje zag ik haar weer rijden en zag het er plots een stuk beter uit. Ze reed hem nageeflijk en zette hem wat meer aan het werk.
Ik zeg "jullie zijn wel veel voor uit gegaan hè?"
wat bleek, haar paard was net 3 geworden, dus nu kon het wel. Ze begon erop te stappen toen hij twee was ofzo Bloos!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:50

Nou, ik zal me hier ook niet populair maken..

Vind het overigens wel heel interessante materie, maar denk vooral dat slijtage bepaald wordt door de omgang met je dier, HOe je dingen doet. HOE het paard zelf in elkaar zit, HOE is het is opgegroeid, etc. Er spelen in mijn optiek ontzettend veel factoren mee die bijdragen aan het fysieke welzijn van een paard, van veulen tot de dood.

Mijn jaarling is volgend jaar twee (logisch). Als zij zo'n twee en een half is zal is- naast dat ze het bit en zadel kent- kijken of ze met twee langen lijnen kan werken en zal ik er soms al op klimmen om buiten in stap in rechte lijnen- achter een leerpaard aan kan lopen.
Als zij drie is zal ze ies meer mogen doen. Werken? Tsja, ik noem het spelenderwijs bijleren en belasten.

Mijn eerste merrie kostte het me jaren om normaal in rust op de volte te galloperen, geduld is een schone zaak. Daarna is de kick juist extra! Zij was overigens eenex renpaard en een hete bliksem.

Maar als je je aanpast aan het vrmoegn van je paard, niks te veel doet maar met mate, dan zie ik geen probleem. behalve het bochtwerk, gezien de groeischijven, eerst vooral rechtuit, op eigen benen leren lopen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:10

Ik denk dat de moraal van het verhaal vooral is dat je niet overbelast, wat al eerder genoemd is. Alles met mate zeg maar.

Mijn ruin gaat in februari in training, dan is hij bijna 4, tegen de tijd dat hij klaar zal zijn voor het zadel is hij 4.
Dan mag ie weer lekker van de zomer genieten op het land tot oktober en wordt het af en toe buiten tuffen.
Mondjesmaat zal hij bereden worden tot ie een jaar of 5 is, in 2010 wil ik wel een wedstrijdje met hem starten, pleasure of endurance. Alles met mate en hopelijk veel plezier.
Intensief in de krul trekken zal het iig niet worden voor ons Lips are sealed

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:22

Ik wil het best geloven, maar zijn er ook wetenschappelijke bewijzen dat een paard wat jonger is ingereden ook daadwerkelijk klachten heeft gekregen op latere leeftijd? Die wil ik dan ook wel graag zien, tot die tijd houd ik het mooi bij 3 jaar. Lachen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:24

Redrum: kijk eens naar de gemiddelde leeftijd van een KWPN-er, dan weet je denk ik voldoende.
Die schijnt op een jaar of 7-8 te liggen Wow!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:34

Dat vind ik geen duidelijk bewijs, verre van zelfs. Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:37

Redrumfox schreef:
Ik wil het best geloven, maar zijn er ook wetenschappelijke bewijzen dat een paard wat jonger is ingereden ook daadwerkelijk klachten heeft gekregen op latere leeftijd? Die wil ik dan ook wel graag zien, tot die tijd houd ik het mooi bij 3 jaar. Lachen

Hier ben ik het ook mee eens. Makkelijk, hoef ik niet eens m'n hele uitleg te typen Tong uitsteken .

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:38

Redrumfox schreef:
Dat vind ik geen duidelijk bewijs, verre van zelfs. Knipoog

Ben het met je eens dat het geen keihard bewijs is dat te jong inrijden voor een lagere overlijdensleeftijd zorgt. Maar het is wel een schokkend gemiddelde dat mede door het gegeven van te jong overvragen werkelijkheid schijnt te zijn.

Helaas heb ik het ook bij een aantal paarden om me heen gezien. Niet het jonge inslapen, wel het vroege inrijden en later nauwelijks bruikbaar meer zijn door overvragen
Gewoon erg jammer.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:18

Het is inderdaad een heel schokkend gemiddelde, maar dat hoeft niet per definitie door het vroeg inrijden te komen. Sowieso heb je inrijden en inrijden: inrijden als zadel erop, bitje in en stapsgewijs hulpen aanleren en deze uitbouwen. En je hebt inrijden als zadel erop, bitje erin, hulpen aanleren en wedstrijdgericht gaan trainen. Dat is natuurlijk ook een wereld van verschil. In eerstgenoemde zie ik - ook na het lezen van dit artikel, doordat er dus geen duidelijke bewijzen genoemd worden wat betreft de gevolgen - geen kwaad voor een 3-jarige, in het tweede geval wel maar dat vind ik sowieso maar niks: of een paard nou 3 of 13 is, inrijden moet op je gemak en niet met haast. Maar dat zal wel aan mijn insteek van paardenhouden liggen.

Maar dat lage gemiddelde zal inderdaad wel met vroeg inrijden te maken hebben, maar dan is het ook weer de vraag wat je vroeg noemt: de dame die het artikel geschreven heeft vind onder de 6 te vroeg, ik vind onder de 3 te vroeg en zo zijn er nog zat anderen die 2 of 4 een mooie leeftijd vinden. Daar zijn dus ook geen bewijzen voor (komt overeen met het bewijs waar ik eerder al naar vroeg) en de meningen zijn dus heel uiteenlopend.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:46

Ben het helemaal met je eens RR, daarom zei ik ook al in mijn eerste reactie: het is maar net de mate waarmee je handelt.

Denk echter wel dat de verrichtingsonderzoeken op behoorlijk jonge leeftijd niet in de hand werken dat mensen wat langer wachten met hun aanwinst.

pearno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:33

Ik vind dat je paard met drie jaar ongeveer klaar is om ingereden te worden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:50

pearno schreef:
Ik vind dat je paard met drie jaar ongeveer klaar is om ingereden te worden

En waarom vind je dat? Omdat heel veel meer mensen dat ook "vinden"?
Het gaat er ook niet om wat iemand "vindt", maar om wat de feiten zijn. Daarbij ook nog het punt wat je precies verstaat onder "inrijden". Zoals RR ook al aangeeft, daar kan veel verschil in zitten.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:40

Ik kom iedere keer als ik met paarden bezig ben uitspraken tegen die iedereen "vindt". Alleen maar omdat het al jaren zo gebeurt en mensen bang zijn anders te zijn.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:52

Mijn vader zegt altijd wat je vindt mag je houden.

Ik denk dat vooral het met beleid inrijden van belang is, echter als je op wedstrijden kijkt starten er toch behoorlijk veel paarden B met 3 jaar, L met 4 en M met 5. Ik vind een M-proef best behoorlijk zwaar voor een 5 jarige. Erbij bedenkende dat men thuis vaak al een niveau hoger traint dan op de wedstrijden.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:05

Ik had dit artikel al eens gelezen, ik vind het een interessant artikel. Ik heb een pony van 3 en heb er nu 4x opgezeten, alleen met een halster en iemand die met haar liep, 2x op het er en 2x op het fietspad. En eigenlijk heb ik nog helemaal niet de behoefte om haar in te rijden, ik was wel erg nieuwsgierig naar hoe ze zou reageren en ik weet nu dat ze superbraaf is dus ik ben weer trots op haar Haha! De planning is nu om haar volgende zomer rustig aan in te rijden, dan is ze 4,5. Maar dat kan ook nog weer veranderen, ik was ook van plan om afgelopen zomer te beginnen met een beetje conditie trainen en daar ben ik ook nog steeds niet mee begonnen Bloos

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:26

Redrumfox schreef:
Ik wil het best geloven, maar zijn er ook wetenschappelijke bewijzen dat een paard wat jonger is ingereden ook daadwerkelibewering komt dat 'jk klachten heeft gekregen op latere leeftijd? Die wil ik dan ook wel graag zien, tot die tijd houd ik het mooi bij 3 jaar. Lachen

Inderdaad! Nee dus, daarom stoppen dit soort discussies nooit...

Vraagt dan niemand zich af wie die inge teblick eigenlijk is, en hoe ze aan beweringen komt als 'hoe later je begint hoe beter het is voor het welzijn van het paard'?
Het enige wat ik over de schrijfster kan vinden is dat ze een boekje over clickertraining heeft geschreven...

De mensen hier die zelf ook laat beginnen met hun paard reageert hier, om te laten zien dat ze het 'goed' doen, en de mensen die met 3 jaar beginnen schieten in de verdediging... Misschien kunnen we beter een discussie voeren over of het echt waar is wat ze zegt?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:34

4 jaar is de leeftijd om te beginnen zadelmak te maken vind ik,
bewijzen of vroeg inrijden slecht is?
jep, op de drafbaan worden de dieren al heel gauw ingespannen bijvoorbeeld, daardoor krijgen ze vaak op latere leeftijd gewrichts en bot problemen, of hebben ze zich niet goed genoeg kunnen ontwikkelen waardoor ze uit de sport gehaald worden en afgedankt..
Dit komt ook veel in de hogere dressuur en springsport voor.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:34

Heb je daar cijfers van jaimyliefje?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:43

[quote="Jaimyliefje"]4 jaar is de leeftijd om te beginnen zadelmak te maken vind ik,

dat vind jij.... maar is dat ook zo? bestaat er een rapport dat daar onderzoek naar gedaan is? zijn er cijfers van? als dat zo is zou ik dat graag willen zien

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:56

mijn vriendin heeft een draver van 33, nog afgelopen zaterdag een strandrit meegemaakt, ze heeft gekoerst vroeger en zal dus ook vroeg beleerd zijn.
mijn nrpsér heb ik met drie ingereden(nu 23), mijn paint met drie maar ze was al af qua uiterlijk met twee,ik zeg heel eerlijk dat we 3 maanden voor ze drie werd wel eens er op gingen zitten, we hebben nog een appaloosa van nu drie en half, die begint nu pas wat te worden,eindelijk gaat het veulen lijf veranderen in een pony, ze is wel 'beleerd' in de zin van: je kan er op zitten en ze loopt....veel meer dan een paar x per maand erop zitten doen we niet, ze is blijkbaar later af dan de andere paarden.
onze gigantische 5 jarige blijft trouwens groeien (leek af)die gaat nu pas zwaarder trainen.
mijn conclusie: kijk per paard, is hij af, is hij rijp, er klaar voor..... en hou het gewoon op minimaal drie. Vroeger kon ik niet wachten tot de paarden drie waren, dan kon je na jaren wandelen eindelijk erop, nu heb ik niet zo'n haast meer Knipoog