Stang en trens snijwonden en bloed in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Stang en trens snijwonden en bloed in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:33

3Hearts schreef:
Urielle, er is al meerdere malen mee gesproken. Maar mensen die dat doen worden vierkant uitgelaggen en krijgen te horen dat zij hun eigen paarden is wat harder aan moeten pakken. Scheve mond

Als de gesprekken op net zo'n toon verlopen als hier in het topic over de bewuste ruiter gesproken wordt vind ik het niet zo gek dat ze zo reageerd Nagelbijten / Gniffelen Als iemand zo tegen mij praat dan kun je wat mij betreft ook gewoon in de stront zakken hoor, dan krijg je geen uitleg niets en dan denken ze er maar het een en ander bij en doe ik net of ik Koe ben.

Maar als je het normaal brengt zonder met verwijten te smijten en eerst eens te vragen naar het waarom dan zal het een heel ander gesprek worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:36

Daar ben ik ook wel benieuwd naar: hoe gingen die gesprekken?
Open en onbevooroordeeld, of hadden die mensen hun oordeel allang klaar voordat ze aan het gesprek begonnen?

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:34

Ik weet ook over wie het gaat, ik vind het niet eerlijk om hier achter haar rug om over haar te zitten praten.. Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:36

Ik heb al getemt, maar daar wordt niks mee gedaan, het topic zit nog steeds niet op slot.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:41

Guess1 schreef:
Bij mij vlak in de buurt staat een zz licht dressuur paard wat behoorlijk met de harde hand gereden wordt. Het paard loopt altijd en dan bedoel ik ook echt altijd met stang en trens met zijn kin op de borst. Meestal is het een combinatie van trekken/ scheefhangen in het zadel en veel slaan. Alle stalgenootjes van deze persoon zijn er nogal over ontdaan. Vooral omdat dit op een stal gebeurd waar hoofdzakelijk recreatieruiters staan. Deze persoon wordt door een bekende ruiter op een andere lokatie lesgegeven.

Op dit moment zijn er al verschillende opmerkingen gemaakt richting deze persoon en de voorzitter van haar rijverening. Echt ongelooflijk maar het paard mag niet in de wei of in de paddock. Verder komt hij alleen maar eruit om te rijden. Dit is natuurlijk haar eigen keuze en misschien wel haar goedrecht.. Echt niet te geloven als je dit zo leest.

Hoe zou jij deze persoon benaderen over haar gedrag? Op de grond is ze namelijk super lief voor haar paard! Verder vind ik 2 uur zo zwaar werk wel erg veel voor zo'n dier.

Jeetje wat moet ik geloven... De stalgenootjes die recreatieruiters zijn, of de bekende ruiter die haar les geeft? Want ik neem aan dat die bekende ruiter echt niet motiveert om dat paard stuk te rijden, ook slecht voor zijn reputatie.

Ik proef een beetje afgunst...

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:28

Ik vind het niet kunnen.
Ik heb zowiezo iets tegen 'té diep lopen'.
Ik denk dat ik er op af zou lopen en keihard had gezegt dat ze wat rustiger aan moest doen. 2 uur rijden vind ik niet erg, maar als dat wat jij nu zegt klopt bestaat de kans ook nog wel dat ik DB had gebeld Knipoog Natuurlijk eerst praten, dan vechten (grapje Clown ) en dan de DB

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:36

Citaat:
Vooral niet mee bemoeien, zou ik zeggen

........ mag ik je verwijzen naar de topics over paardenmishandelaarster C.W.?

Als dát wat je vertelt echt waar is, zou ik zeggen vooral wél mee bemoeien. Tot vervelens toe.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:40

Ik vind het een beetje dom hoe mensen hier reageren! Ze vraagt gewoon aan mensen hier wat ze er het beste mee kan doen!!!!! Dat is niet achter haar rug om praten. Ze vraagt advies en dat vind ik netjes!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:48

Ik ben het met aira2005 eens, ze vraagt ons om advies, ze zet het niet neer om iemand naar beneden te halen.

Tja, ik denk dat je moet doen dat jij denkt dat goed is... Micht een gesprek met haar niet helpen kun je natuurlijk je camera volschieten als bewijmeteriaal. Misschien kun je dit voorleggen aan de staleigenaar? Misschien maakt het haar wel indruk als de staleigenaren hier iets van zeggen.

Mocht dit niet helpen kun je ze daarna alsnog naar de dierenbescherming sturen.

Probeer het eerst onderling op de lossen, breng haar tot inzicht dat het anders kan... Misschien een Z-ruiter op stal uitnodigen? Om haar te laten zien dat het ook een een vriendelijke manier kan... Zodat zij versteld staan en jij kunt zeggen van: Wij moesten ons paard meer aanpakken? Misschien kun jij het wat rustiger doen?

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:38

Uit de reacties merk ik dat dit een gevoelig onderwerp is. Hieruit blijkt wel weer dat iedereen dit soort situaties tegenkomt en er een mening over heeft.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar advies. Maar ook wil ik toch even iets recht zetten. Mijn vraag was zoals Binkydenice en Aira2005 ook al stellen, “wat kun je het beste doen in deze situatie?”

Het lijkt er nu op dat een aantal mensen zich menen te herkennen in de situatie. Het is nooit mijn bedoeling geweest om, zoals een aantal mensen beweren, achter zijn of haar rug te roddelen over een onderwerp. Ik vind het dan ook vervelend dat mensen zich hierin hebben herkend.

Voor de mensen die zich menen te hebben herkend, vindt ik het verder belangrijk om te melden dat er achteraf blijkt dat er geen melding is gemaakt bij het KNHS of een andere instantie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:53

Ik weet niet wat 'dit soort situaties' zijn.
Is de beschuldiging terecht, nee, afgezien van nieuwsberichten en verhalen op Bokt ben ik dat gelukkig nog niet tegengekomen.
Is de beschuldiging onterecht (laster), ja dan heb ik dat al heel veel voorbij zijn komen, irl en op Bokt met grote gevolgen, tot rechtszaken toe.

Weet je wat het probleem is met deze topics. Het paardenwereldje is heel klein, en bijna iedereen met paarden zit zelf, of kent wel mensen, die op Bokt zitten. Je merkt dat ondanks dat er geen beschrijving gegeven wordt, er al twee mensen zijn die zeker menen te weten om wie het gaat. Dus of het nu volgende week is, volgend jaar of over drie jaar.... dit bericht komt ooit uit bij de persoon over wie het gaat. En dan heb je de poppen aan het dansen. Als je beschuldiging terecht is, is het je dat wellicht waard. Als je beschuldiging onterecht is, breng je iemand met een topic als dit heel veel schade toe. Dat is de reden dat mensen hier ook fel reageren, want het aantal onterechte topics is (gelukkig voor de paarden) groter dan het aantal terechte topics.

Ik hoop dan ook van harte voor jou dat de beschuldiging terecht is. Voor het paard hoop ik uiteraard van niet Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:40

Volgens mij moet je in dit soort situaties een aantal stappen doorlopen: 1. praten met de ruiter, 2. dit indien nodig herhalen en zeggen dat je, als de situatie niet verbetert, je er iemand/iets bij gaat halen, 3. melding maken bij rijvereniging, 4. melding knhs of wat dan ook, 5. melding db en 6. erover vertellen op bokt.
Bokt pas als laatste vanwege wat Urielle vertelt over hoe klein het wereldje is, er is altijd wel iemand die iemand kent die die persoon wel weer kent (enzovoort).

meid1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:05

hai,

ik begrijp dat je alleen om advies vroeg, maar ik krijg t idee dat t een heel ander effect krijgt.
ik sta met mijn paarden ook op stal bij deze ruiter. ik heb regelmatig contact met deze ruiter en ook met andere stalgenoten. ik ga af en toe met deze ruiter mee op wedstrijd en daar vind ik haar een genot voor t oog. ik weet ook dat haar paard haar alles is en ze t niet slecht voor heeft met hem.
hoor soms wel is andere verhalen, maar kan daar niet over oordelen, want ik ga alleen af op wat IK heb gezien, niet wat ik heb gehoord. helaas wordt overal gekletst. weet zeker dat er over mij ook genoeg te vertellen is of was..... toch???
op stal is ook bekend geworden dat dit forum op bokt staat (dus ook bij de ruiter). er wordt schande gesproken over t feit dat je dit zo te lezen zet (ook al zie ik dat dit niet je bedoeling is geweest).
kun je dit alsjeblieft de ruiter zelf erop aanspreken, haar verhaal horen en dit forum eraf halen, want dit gaat een heel ander effect krijgen dan je bedoeling is geweest.

gr. de buurvrouw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:54

Guess1, even het volgende geval.
Ik ben aan het rijden met mijn paard in een binnenbak en daar is een hoek waar hij niet doorheen wil. Voor de vierde keer springt hij weg en loopt dwars tegen de hulpen in. Vervolgens probeert hij de kop in de nek te gooien en er vandoor te gaan. (normaal zou ik hem dan nog harder laten lopen dan hij zelf van plan was) Maar er komt een ruiter met een bang paard voorbij, dus ik moet een stevige ophouding maken, dus peerd krijgt klappen net op het moment dat jij binnenkomt en ik trek ook nog een keer zijn kin op de borst. Dat is het enige wat jij te zien krijgt.
The question: wat doe jij in dit geval?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:22

Vind dat het zowiezo erg makkelijk is om mensen zwart te maken hier op Bokt. Denk dat als men gaat zoeken over IEDEREEN wel een topic kan aanmaken waarin voorbeelden worden aangehaald die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Niemand is immers perfect, en we maken allemaal soms grote fouten. Daarvoor zijn we nou eenmaal mens en geen onfeilbare goden.

Ik kan garanderen dat iedereen op de stal waar ik sta het beste voor heeft met zijn/ haar paard(en), en toch zou ik weinig moeite hoeven doen om zeer ongewenste plaatjes te schieten, zelfs als het om incidenten gaat en om ruiters die hoog in de sport rijden (forse pak slaag met de zweep, agressief spoorgebruik (nou ja, niemand rijdt bij ons met sporen in training maargoed), kin op de borst trekken, paard omtrekken en ga zo maar door). En altijd gaat daar een verhaal aan vooraf, waardoor dat ene lelijke/ gemene plaatje plotseling in een heel andere context komt te staan en als niet meer dan logisch wordt gezien in die specifieke situatie. Ik zal dus, zeker op de stal waar ik sta, nooit iemand aanspreken op agressief gedrag naar het paard omdat het als het voorkomt pure noodzaak in kader van veiligheid is.

Als er echt iets grondig mis is, zichtbare wonden door verkeerd rijden/ mishandeling, dan de LID, dierenbescherming en politie inschakelen, en niet zomaar op een openbaar forum dingen gaan neerpleuren over mensen. Meestal is dan het oordeel al geveld en kan zo iemand niets meer goed doen, plus dat zo iemand het knap lastig kan krijgen als die eens gaat verhuizen en naar een andere stal moet of zo.

Suleilitha, in jouw geval zou ik dus niets doen, omdat ik de voorgeschiedenis niet ken en er vanuit ga dat als ik jou dat zie doen je rijstijl verder ook ken en er dus vanuit ga dat je er een verdomd goede reden voor had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:31

Mick, en toch zijn er mensen die dan gelijk hun telefoon pakken. Ook een paard kan etteren en dat wordt vaak vergeten....

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:35

Jannepauli schreef:
........ mag ik je verwijzen naar de topics over paardenmishandelaarster C.W.?

Oh, die ene waar meerdere filmpjes van zijn waarop ze een paard afrost?

Je mag verwijzen naar alles wat d'r in je hoofd op komt hoor, maar 't is absoluut niet relevant. Als d'r filmmateriaal is van degene waar we 't over hebben en d'r is iets aan de hand wat echt niet door de beugel kan zeg ik oke. Nu hebben we een van horen zeggen verhaal zonder verhaal van de desbetreffende ruiter en ook geen serieuze indicaties dat 't nog waar is ook.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:38

suleilitha schreef:
Guess1, even het volgende geval.
Ik ben aan het rijden met mijn paard in een binnenbak en daar is een hoek waar hij niet doorheen wil. Voor de vierde keer springt hij weg en loopt dwars tegen de hulpen in. Vervolgens probeert hij de kop in de nek te gooien en er vandoor te gaan. (normaal zou ik hem dan nog harder laten lopen dan hij zelf van plan was) Maar er komt een ruiter met een bang paard voorbij, dus ik moet een stevige ophouding maken, dus peerd krijgt klappen net op het moment dat jij binnenkomt en ik trek ook nog een keer zijn kin op de borst. Dat is het enige wat jij te zien krijgt.
The question: wat doe jij in dit geval?

Er is nooit een reden om je paard te slaan op zo'n manier en zijn kin op zijn borst te trekken.
Natuurlijk neemt hij op dat moment een loopje met je, wellicht omdat je een oefening doet waar hij moeite mee heeft en hij de dans probeert te ontspringen?
Op zo'n moment steken we hand in eigen boezem en weten we dat het paard niet ontspannen aan de hulpen staat, maar slaan en trekken doe je niet... nooit. Dat is frustratie, en dat heeft niets met paardrijden te maken.

Iemand die vriendelijk, netjes en correct rijdt zal weinig tot nooit kritiek ontvangen. Jaloezie wellicht, maar dat maak ik niet op uit de post van ts.
De kans is meestal 99 uit 100 dat diegene idd nogal ruw is wanneer er kritiek ontstaat.
Helaas voor ts lopen er vaak ook nog eens van die 'reltypes' omheen die de gelederen sluiten en zorgen dat de discussie verstomd.

Wat valt in godsnaam voor lol te beleven aan het anoniem bespreekbaar maken van iets dat je dwars zit? En daarbij ook nog eens de betreffende ruiter complimenten te maken voor de door haar behaalde doelen?
Heel jammer dat mogelijke 'klokkenluiders' niet iets beter hun verhaal kunnen doen, de mens is altijd geneigd te denken dat het wel meevalt.... en juist daarom worden de meest schrijnende gevallen zo laat ontdekt...... Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:43

Ninx, je weet niet hoe mijn paard in elkaar zit Haha!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:43

Ninx schreef:
Er is nooit een reden om je paard te slaan op zo'n manier en zijn kin op zijn borst te trekken.

Als mijn puberale merrie loopt te etteren ga ik echt niet zitten wachten tot d'r hormonenstorm voorbij is. Een paard neemt niet alleen een loopje met je als ze een oefening lastig vinden, paarden zijn zelf ook heel goed in af en toe geen zin hebben of gewoonweg willen domineren en ik laat liever geen dier van +500 kilo over me heen lopen. Dus als mijn paard bewust loopt te klieren en na lief verzoek om toch echt te doen wat ik van haar verwacht (op voorwaarde dat 't gaat om iets waarvan ik dondersgoed weet dat ze 't kan), dan krijgt ze toch echt wel flink onaardig te horen dat ze 't toch echt wel gaat doen of ze d'r nou zin in heeft of niet.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:46

Vaak hebben mensen helemaal niet door dat ze zoiets doen totdat ze er al tijden mee gestopt zijn. Mensen denken, peerd heeft een warm stalletje, loopt hoog, wondjeszalf op spoor en mond wonden, wat meer heeft het beessie te wensen?
Ook als men hiermee geconfronteerd wordt, loopt het zo.

Wat je moet doen?

tsja, 'actions speak louder than words' Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:47

Authentic schreef:
Ninx schreef:

Als mijn puberale merrie loopt te etteren ga ik echt niet zitten wachten tot d'r hormonenstorm voorbij is. Een paard neemt niet alleen een loopje met je als ze een oefening lastig vinden, paarden zijn zelf ook heel goed in af en toe geen zin hebben of gewoonweg willen domineren en ik laat liever geen dier van +500 kilo over me heen lopen. Dus als mijn paard bewust loopt te klieren en na lief verzoek om toch echt te doen wat ik van haar verwacht (op voorwaarde dat 't gaat om iets waarvan ik dondersgoed weet dat ze 't kan), dan krijgt ze toch echt wel flink onaardig te horen dat ze 't toch echt wel gaat doen of ze d'r nou zin in heeft of niet.

Het punt is dat veel mensen direct iets roepen in de trant van: "dat moeten ze bij mij niet flikken", "nou, dan pak ik ze wel even aan", "dan krijgen ze een rotschop"....
Een welgemikte tik op een goed getimed moment is 1 ding. Maar dat middel zul je als het goed is maar heeeeeeel weinig nodig hebben.
En als je daar telkens opnieuw naar moet grijpen ontbreek het je even aan natuurlijk overwicht Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:50

Ninx, ik heb nergens gezegd dat ik mijn acties moet herhalen Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:50

Ook anderen in de bak kunnen ervoor zorgen dat jij plotseling even hard moet ingrijpen om ongelukken te voorkomen. Hoevaak gebeurt het niet dat zeer ervaren ruiters een bak delen met betrekkelijke onervaren ruiters die door hun betrekkelijke onervarenheid levensgevaarlijke situaties veroorzaken die alleen met grof ingrijpen te voorkomen zijn?

In verreweg de meeste gevallen zijn het wel degelijk op zichzelf staande incidenten, en geen regel.

Hoe zouden jullie reageren als ik op een paard zit dat op hol is geslagen, en hem zeer hardhandig op een volte trek omdat ie anders een drukke weg op kan rennen? (is echt wel eens gebeurd, terwijl ik volgens mijn instructeur een zachte hand heb en bijna geen (grof) gebruik maak van mijn zweep en geen sporen gebruik). Mishandel ik dan meteen mijn paard? Of denk ik in de eerste plaats aan de veiligheid van zowel mijn paard als van mezelf (en in zo'n situatie vind ik persoonlijk de veiligheid van het paard en mezelf even belangrijker dan de pijn die hij even doormoet). Als daar net een filmpje van wordt gemaakt sta ik de rest van mijn leven als paardenbeul te boek, terwijl het feitelijk om een incident gaat. Dat is denk ik ook wat Suleilitha probeert te zeggen.

Als er consequent erg hard tegen een paard wordt opgetreden, zoals bijvoorbeeld in dat filmpje over mevrouw C.W., dan lijkt het mij dat je eerder zo'n film naar de dierenbescherming, LID en/ of politie stuurt dan het zomaar op internet te plaatsen. Is in mijn ogen een kwestie van fatsoen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:53

Jij zegt net: er is nooit een reden, nu is 't: als je telkens opnieuw daarnaar moet grijpen.... Clown Is er volgens jou nou nooit een reden om zo stevig in te grijpen (wat een paard je ook flikt?) of is 't niet te vaak? Imo moet 't niet te vaak nodig zijn, maar bij elk paard kan 't imo wel eens nodig zijn, en als d'r op dat moment iemand staat te kijken is 't pech hebben maar dan kies ik toch echt voor de overhand over m'n paard. Of 't er nou prettig uit ziet of niet (mijn paard heeft over 't algemeen geen ingrepen nodig, maar als 't nodig is dan is 't ook flink nodig omdat ze dan gewoon in een khutbui is).

Ik zeg nu niet dat degene waar dit topic over gaat geweldig bezig is, maar ik wil zeggen dat geen enkele bokker hier zo een beeld kan schetsen. Er zijn geen namen, geen foto's, geen filmpjes... Dan kan je geen oordeel vellen, je weet immers niets zeker.