wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:12

Ik heb een paard en een (E-)pony. Deze twee verschillen dag en nacht van elkaar, vooral met springen. De pony, waarmee ik eigenlijk alles heb geleerd, is, zoals wij dat noemen, liever lui als moe. Het is een echte merrie, en ze zal zomaar niet meer geven dan dat je van haar vraagt.
Ik heb met haar springlessen gehad bij de ponyclub, en dat ging altijd vrij goed, toen ik het van de 1ste springinstructeur kreeg. Ik heb zelfs nog 1.20 met haar gesprongen, terwijl ik juist zo'n watje ben eigenlijk.
Op wedstrijd heb ik 1x het parcours rondgesprongen, was helemaal trots op mezelf. Ik zei al; ik ben nogal een watje met springen, vooral omdat ik niet enthousiast genoeg aanrijd, sprong de pony 9vd10 keer vanuit stilstand. Niet leuk als je 80cm springt. En met wedstrijd, dan had ze het na 3 hindernissen wel gezien. Dan ging ze weigeren. Mij was geleerd, om gewoon te blijven rijden (ik had er een handje van om er gewoon alleen nog maar 'op te zitten' zoals de instructeur het zei) en netjes recht aanrijden, aanmoedigen met been&stem, wel zgn 'opgesloten houden tussen je handen'. Maar toch werkte dat vaak niet, maar dat kwam dan omdat er bij mij de schrik al inzat.
Sprong ik dan buiten de wedstrijdring nog een keer, ging alles prima.
Toen kregen we een andere springinstructeur, die vond dat 'de pony zich niet aan moest stellen'. Oftewel; zodra ze weigerde, moest ik haar maar eens flink meppen. En ik moest zelfs sporen aan, om haar 'eens flink over de hindernis heen te schoppen'. Uiteindelijk heb ik enorme ruzie met hem gehad, de pony sprong helemaal niks meer (gek hé?) en hij wilde erachter gaan staan met een longeerzweep. Ben toen gestopt met springen.
Thuis sprong ik nog wel eens met haar, en nooit geen problemen meer gehad. Je moest uiteraard zelf wel heel enthousiast zijn, anders hoefde het van haar niet.

Het paard, tja.. Wij zeggen het hier meestal zo; 'Je hebt paarden, die je moet 'douwen' en je hebt paarden die je moet 'houwe''. Het paard moet je dus héél rustig op de hindernis af laten gaan, echt bij je houden en dan uittellen waar je hem 'los moet laten' zodat hij op de sprong af kan. Doe je dat niet, gaat hij het liefst in een volle rengalop richting hindernis, en springt hij zo vlak, dat hij de 50cm niet eens overkomt. Hij heeft nog nooit geweigerd, hij vind het zelf veel te leuk. Als je niet uitkomt, dan springt hij nog liever de hele hindernis omver, dan dat hij moet stoppen. Goede beenbescherming vereist dus Knipoog

Maargoed, wat ik ermee wilde zeggen; het ligt er ook maar net aan wat voor les ze krijgen. Want toen wij (vd ponyclub) van de 1ste instructeur leskregen, sprong eigenlijk iedereen heel netjes. Toen we de 2de springinstructeur kregen, zag je dat gemep ook bij ons. Alleen ik was te eigenwijs en wilde de pony niet slaan, dus ik werd de les uit gezet.
Sommige mensen weten niet beter, en dat is gewoon sneu voor het paard Ach gut

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:16

Simpel ik rij opnieuw aan. Vork

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:50

malloesje schreef:
Ik ga mee met alle antwoorden van Lielle Ja
Afhankelijk van waarom het paard of de pony stopt reageer je..
Is het paard bang dan rij je opnieuw aan met meer hand en meer been, zodat het paard steun krijgt van je..
Als ik loop te prutsen en daardoor bv een rottige afstand krijg dan beloon ik het paard en sla ik mezelf bij wijze van spreke voor de kop en rij ik opnieuw aan.
Een zgn 'vuile' stopper krijgt echt flink op de flikker van mij Bloos

Nu is het wel zo dat ik met mijn huidige paard iets strenger ben, zij gaat soms te makkelijk staan. Mijn paarden moeten me wel helpen, ook als het net niet helemaal mooi is.

Wat is volgens jou dan een 'vuile' stopper? En met welke reden denk jij dat hij dan stopt? (gewone vraag, hoor, no offence)

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:54

Ik rij nooit met zweep, dus slaan over de hindernis begin ik ook echt niet aan.
Mijn paard is dol op springen, dus als hij weigert is het of door een fout van mij of er is iets mis.

Ik zie het ook vaak dat paarden gewoon over een hindernis geslagen worden, snap niet dat als je dat elke keer moet doen bij je paard je dan nog lol kan hebben in het springen. Een tik voor de sprong is niks mis mee, ik geef ook meer been.
Maar om hem nou over een hindernis heen te rammen vind ik echt te ver gaan.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:56

Het ligt er aan, als ik verkeerd aanrijdt, of de vorige sprong een echte ongelukkige was, dan klop ik mn pony op de hals en rij opnieuw aan, dat is meestal de reden waarom ze stopt. Ik heb ooit een pony gereden die altijd in de staak ging, het maakte niet uit hoe! Ik heb haar toen een keer het parcours echt rondgemept, moest wel bij de jurywagen komen, maar toen was het ook goed. Ik heb er echt een gruwelijke hekel aan, als ruiters hun paard straffen wanneer die stopt door een fout van hun. Maar als ze echt gemeen stoppen, heb ik er helemaal geen moeite mee een paar goede tikken uit te delen!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:59

Hangt helemaal van de situatie af.
Als jij gewoon netjes de bochten door komt, in een gecontroleerd tempo, netjes erop aan rijdt zal het vaak wel goed komen. Uitzonderingen daar gelaten. Knipoog

Als het paard dan een keer stopt wegens een verkeerde aanrijding, geef ik geen mep of iets. Dan is het gewoon mij fout geweest, dus dan kan ik er goed in komen dat het paard niet voor me wilt springen. Lachen Maar je hebt ook sommige die gewoon voor hun 'lol' stoppen, en het hoe dan ook vertikken. Ondanks een goede lijn die je hebt gereden, ja die peerden krijg best eens een behoorlijk mep op hun kont. Ik vind het ook helemaal niet erg als je eens een flink zwiepert verkoopt, máár ik vind dat je daarna wel je paard goed moet belonen. Ik heb ook wel eens een paard behoorlijk moeten meppen alvorens hij eindelijk wou springen, maar daarna heb ik hem wel goed beloont. Nog 1 keer de hindernis aan rijden, en kwala... In 1 keer goed. Lachen Ben er ook wel een beetje van overtuigd dat sommige paarden op sommige momenten een tikje nodig hebben, net voor dat ietsje meer 'overtuiging'.

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:00

Gewoon steeds opnieuw proberen, maar dat komt ook omdat onze shetjes nog maar net leren springen en om dan gelijk al te straffen als ze niet willen...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:26

Bonita_Bon schreef:
malloesje schreef:
Ik ga mee met alle antwoorden van Lielle Ja
Afhankelijk van waarom het paard of de pony stopt reageer je..
Is het paard bang dan rij je opnieuw aan met meer hand en meer been, zodat het paard steun krijgt van je..
Als ik loop te prutsen en daardoor bv een rottige afstand krijg dan beloon ik het paard en sla ik mezelf bij wijze van spreke voor de kop en rij ik opnieuw aan.
Een zgn 'vuile' stopper krijgt echt flink op de flikker van mij Bloos

Nu is het wel zo dat ik met mijn huidige paard iets strenger ben, zij gaat soms te makkelijk staan. Mijn paarden moeten me wel helpen, ook als het net niet helemaal mooi is.

Wat is volgens jou dan een 'vuile' stopper? En met welke reden denk jij dat hij dan stopt? (gewone vraag, hoor, no offence)

Ik denk dat ze met een vuile stopper een paard bedoeld dat zomaar op de rem gaat, en niet 1 of 2 keer maar heel vaak, zonder dat er ook maar iets van aanleiding is geweest. Mijn oude pony was ook een ''vuile stopper'' zie mijn berichtje hierboven. Knipoog

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:28

Tja, als het 1 of 2 keer is rij ik gewoon opnieuw aan.
Als hij het de derde keer weer doet en ik weet zeker dat het niet aan mij ligt (goed aangereden, mooi tempo,..) dan geef ik hem wel eens een tik, om aan te tonen dat stoppen niet de bedoeling is Tong uitsteken

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:36

Ligt aan de situatie en aan het paard. Maar in het algemeen, als ze onder het 1,20 stoppen dan vallen er klappen. Een paard kan dat namelijk altijd redden of ze nu 1 of 2 galopsprongen te vroeg af zetten, halen doen ze het. Ga ik er wel vanuit dat je ritme in orde is.
Vanaf het 1,20 ligt het ook aan de ruiter. Ritme, tempo en afstand goed dan mag er onder geen enkele voorwaarden gestopt worden. Is 1 van de 3 onderdelen niet inorde klopje geven en opnieuw aanrijden.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:44

Ik zou gewoon opnieuw aanrijden... Ik heb wel eens op manegepaarden gesprongen die gewoon geen tempo hadden, dan moest ik wel met een zweepje ondersteunen omdat ik anders het tempo niet kreeg wat nodig was voor de hindernissen (1.20)

Mijn eigen paard heeft al turbo-aandrijving dus ik rijd niet met zweep. Paard weigert alleen als het mijn schuld is, dus ik geef paard een klopje en sla mezelf voor de kop als het mis gaat Tong uitsteken dan nog een keer proberen en zelf beter mijn best doen.

En ik denk dat we allemaal als kleine kindjes geleerd hebben een pony te slaan als ze weigeren.... veel manege's promoten het trekken=langzamer en schoppen=vooruit idee aan kleine kindjes. Mijn eerste manege iig wel Boos! ben daar ook al jaaaaaaren weg. Gelukkig! Heb ooit gezegd dat de instructeur mij maar moest gaan slaan omdat ik het paard niet ging slaan. Lekker bijdehand van een 9-jarige Clown

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:23

_Sigrid_ schreef:
Voorkomen is beter dan genezen zeg ik altijd maar Knipoog

Ben sinds kort zelf springen een beetje aan het oppakken. Met een goed tempo, goede controle en mooie rechte lijnen scheelt het al een heel stuk. Weigeren is toch vaak een inschattingsfout of stuurfout van de ruiter. Vind het daarom oneerlijk om het paard een mep te verkopen.

Als je aan alle voorwaarden voldaan hebt om een goede sprong mogelijk te maken mag je best een tik a la "let eens even op" geven. Maar eroverheen meppen is niet de bedoeling vind ik.

Misschien is de sprong toch te moeilijk en moet je een stapje terug doen. Helaas is geduld niet het sterkte punt van de meeste ruiters. Bovendien vind ik springen (andere dingen eigenlijk ook overigens) wel iets dat leuk moet blijven voor zowel ruiter als paard.

Mee eens Haha!!

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:13

Mijn pony weigerd ook heel erg vaak! soms als ze heel gespannen is druft ze niet eens over een heeel laag kruisje. Verdrietig

maar als ik zeker weet dat ze er al vaker over heen is geweest word ik wel boos als ze dan tog weer durft te weigeren!

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:21

Als mijn pony weigerd is het 9 van de 10 mijn eigen schuld, of ik rij hem niet goed aan, of te weinig tempo of weet ik wat. Er zijn zoveel dingen die je zelf verkeerd kan doen. Ik zet haar dan even streng voor de hindernis en dan draai ik weg en spring ik hem nog een keer en denk ik heel erg aan me zelf, soms moet ze dan even een klein tikje op de hals hebben aan de kant waar ze de vorige keer weigerde. Vingers aflikken Om even bij te tikken, maar echt slaan doe ik niet. Eigenlijk springt ze altijd sowieso de 2e keer wel! Soms ben ik juist blij als ze weigerd, dan komt het gewoon echt niet uit, dan kan ze beter stoppen dan draai ik weg, beloon ik haar en dan spring ik hem nog een keer en dan let ik beter op. Bloos

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:22

I_Love_Kyara schreef:
Mijn pony weigerd ook heel erg vaak! soms als ze heel gespannen is druft ze niet eens over een heeel laag kruisje. Verdrietig

maar als ik zeker weet dat ze er al vaker over heen is geweest word ik wel boos als ze dan tog weer durft te weigeren!

Waarschijnlijk zit je dan zelf ook heel gespannen. En dan denk je ik hoop maar dat ze het springt.. En dat voelt je pony Bloos

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:02

als het paard weigert probeer ik het opnieuw en geeft been voor de hindernis. meestal gaat het dan wel goed Lachen

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:14

Vaak scheelt het ook om als je een weigering hebt, opnieuw aan te rijden vanaf de andere kant. Dus ipv linksom, rechtsom. Het paard/pony kijkt dan vaak heel anders tegen de sprong aan, en zal dan misschien wel springen.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:05

Ik zou overnieuw erop of rijden en indenken wat de fout nou eigenlijk was en kijken of je die kan verbeteren Bloos Bijvoorbeeld meer been geven

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:07

ik rij overnieuw aan Lachen

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:09

hangt ervan af, de pony waar ik nou op rijd vind de eerste hindernis die hij springt spannend, dus als hij die weigerd, van rijden we gewoon opnieuw aan.
maar de hindernis daarna weigeren een tik krijgt hij een tik omdat hij zich dan aanstelt en me uitprobeerd (nee geen honderden gewoon 1 goede) en opnieuw aanrijden. (je kan nog zo recht aanrijden, in het zadel blijven zitten etc, hij weigerd dan gewoon)
als hij echt niet uitkomt (door mij of hem) mag hij weigeren, maar de meeste gevallen gewoon springen.

het probleem is dat het paard waar ik nou op rijd heeft leren weigeren, er zat een minder ervaren ruiter op die alles aan de pony liet, en die weigerde dan soms en dan ging hij het steeds vaker uitproberen en ze deed er eigenlijk niks aan.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:12

Bij mijn eigen paard goed tussen mijn benen en de teugels proberen te houden, recht aanrijden en met het doel om eroverheen te komen.
Weigerd ze dan zet ik haar meestal voor de hindernis stil om haar te laten kijken en drijf haar dan een pasje vooruit.
Ze weigerd dan eigenlijk ook alleen maar als ze iets aan de hindernis eng vind.
Vervolgens rij ik er met wat meer overredingskracht op af en hou mijn benen goed eraan. De ene keer is er nog een schopje bij nodig, de andere keer niet.
Mocht ze blijven weigeren en de hindernis niet al te hoog zijn dan zorg ik er wel voor dat ze er vanuit stilstand overheen springt.
Nou weigerd ze dan ook niet zo snel meer, ook al vind ze het spannend/eng. (Krijg je wel megasprongen van soms Huilen van het lachen)

Ik sla haar trouwens niet met de zweep. Dan raakt ze meer in paniek dan wat anders. Maar soms een flinke trap of meerdere als ze me probeert te flessen kan ze zéker wel verwachten.

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:31

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:36

Ik heb het idee dat de paard op het filmpje nogal zachtjes op af ging dat hij daarom weigerd dus mijn idee was meer actie:P

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:44

Ik zou hem geen tik geven. Zeker omdat de ruiter er van af valt.
Ik denk dat de ruiter meer ritme zou moeten hebben met het op de hindernis aan rijden en de pony beter tussen benen en teugels zou moeten houden. En stimuleren met het been.
In mijn ogen is de weigering een ruiterfout.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:58

Pony op het filmpje komt gewoon helemaal niet uit, en de ruiter 'rijdt' niet.
Geen reden om deze pony dus af te straffen..

Overigens ligt het voor 99% aan de ruiter.. en áls je een stopper hebt, is deze niet geboren als springpaard.. ik bedoel hiermee dus dat het dier er geen lol in heeft..