verkeerd gedrag negeren of straffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: verkeerd gedrag negeren of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:32

Gelukkig is hun hersencappaciteit dermate beperkt dat ze zich niet bewust zijn van hun kracht! Haha!

Jonge paarden tasten hun grens nu eenmaal af, als je dagelijks met meerdere paarden omgaat komt het wel eens voor dat ze even je vel pakken en senl wegrennen of hun kont naar je toedraaien; als je echter snel ingrijpt en duidelijk bent dan kun je imo het gedrag voorgoed de kop indrukken! Cool

Misschien hangt het samen met je lichaamstaal?.. Als je die al duidelijk neerzet scheelt dat ook een hoop onduidelijkheid; maar we blijven nu eenmaal mensen en hoe professioneel we ons ook mogen opstellen; als we een baaldag hebben of een slecht humeur prikken de dieren daar feilloos doorheen, pretenderen heeft geen zin. Bloos

Daarom ging ik nooit dressuren met mijn eerste merrie als zij hengstig was en ik ook met mijn cyclus zat. Had geen zin, dan maar een lekkere buitenrit! Pling

We kunnen wat dat betreft enorm veel leren van die beesten,. ze houden je ahw een spiegel voor. Cool

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:01

detour schreef:
als je dagelijks met meerdere paarden omgaat komt het wel eens voor dat ze even je vel pakken en senl wegrennen of hun kont naar je toedraaien

Verward

Ik loop meermalen per dag in/met een groep van merries en een hengst doch dit is nieuw voor me. Ben ook blij dat mijn hengst en merries niet zo intelligent zijn dat ze dit weten Cool

Serieus: mijn haremhengst is een ervaren straatvechter Detour met de littekens als een duitse sabelhouwer als toonbaar bewijs. Het is simpel een kwestie van consequent alerte basiscommunicatie welke een respectvolle basisopvoeding onderhoudt.
Ik ben een manke oude vent en zou geen schíjn van kans hebben om hem met een hengstenketting te houden dus probeer ik dat niet Haha!
Nogmaals: er gaat bij normale sociale paarden een heel skala aan escalatieniveaus vooraf aan het fysiek intimideren.

Paarden zijn intelligente dieren welke letterlijk professionele (ons op dit gebied VERuit superieure) lichaamstaallezers zijn en als de opvoeder duidelijke taal spreekt is er geen escalatie boven het eerste niveau.
De uitzonderlijke keer dat ik met stemverheffing een verdere escalatie moet stoppen voor het fysiek wordt is een duidelijk signaal aan míj over ´spraak´verwarring in míjn lichaamstaal. Dat is voor mij een leerervaring: beter opletten met wat ik doe,´zeg´.
Als je het over intelligentie wil hebben, dan kan je dit als een intelligentietest van de opvoeder, de méns, opvatten Knipoog

Stap letterlijk en figuurlijk opzij voor een geweldsconflict. Laat het niet bij benadering tot fysieke intimidatie komen. Gebruik je hérsens.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:19

Ja, hoor, een hengstveulen pakte me zo even snel en sneeky vast, kennelijk had ik mijn plek vanaf dag 1 niet duidelijk gemaakt en terecht corrigeerde hij me even, pakte hij me ff aan. Knipoog

Mank? Wat is er gebeurd?.. Ach gut

Enneh.. Mijn stieflief is meisje van 14, 1.65m, maar over haar wordt minder heen gewalst dan mijn vriend van 1.92m.. Haha!
Kennelijk staat of valt alles bij nonverbale comminicatie! Cool

Dus ik ben het met je eens; imo houden ze ons de spiegel voor. Je hersens gebruiken in omgang met mens en dier is imo altijd van belang. Pling
Maar volledig je emoties of je state of being uitschakelen? Nee, daar geloof ik niet in. Bloos
Wij zijn geen paarden en zullen waarschijnljik nooit hun nivo kunnen bereiken mbt nonverbaal communiceren, daarom voel ik me overall ook prettiger bij dieren, geen pretenties of met voorbedachte rade, heerlijk duidelijk. En anders? ja, dan laten ze dat terecht even merken. Haha!
Laatst bijgewerkt door detour op 10-10-08 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:19

Huertecilla schreef:
detour schreef:
als je dagelijks met meerdere paarden omgaat komt het wel eens voor dat ze even je vel pakken en senl wegrennen of hun kont naar je toedraaien

Verward

Ik loop meermalen per dag in/met een groep van merries en een hengst doch dit is nieuw voor me. Ben ook blij dat mijn hengst en merries niet zo intelligent zijn dat ze dit weten Cool

Serieus: mijn haremhengst is een ervaren straatvechter Detour met de littekens als een duitse sabelhouwer als toonbaar bewijs. Het is simpel een kwestie van consequent alerte basiscommunicatie welke een respectvolle basisopvoeding onderhoudt.
Ik ben een manke oude vent en zou geen schíjn van kans hebben om hem met een hengstenketting te houden dus probeer ik dat niet Haha!
Nogmaals: er gaat bij normale sociale paarden een heel skala aan escalatieniveaus vooraf aan het fysiek intimideren.

Paarden zijn intelligente dieren welke letterlijk professionele (ons op dit gebied VERuit superieure) lichaamstaallezers zijn en als de opvoeder duidelijke taal spreekt is er geen escalatie boven het eerste niveau.
De uitzonderlijke keer dat ik met stemverheffing een verdere escalatie moet stoppen voor het fysiek wordt is een duidelijk signaal aan míj over ´spraak´verwarring in míjn lichaamstaal. Dat is voor mij een leerervaring: beter opletten met wat ik doe,´zeg´.
Als je het over intelligentie wil hebben, dan kan je dit als een intelligentietest van de opvoeder, de méns, opvatten Knipoog

Stap letterlijk en figuurlijk opzij voor een geweldsconflict. Laat het niet bij benadering tot fysieke intimidatie komen. Gebruik je hérsens.

hc

Uit de opmerking van de littekens van jouw hengst, maak ik op dat hij met zijn tegenstanders de zaakjes ook niet altijd met lichaamstaal heeft opgelost, toch zeg jij het met hem wel altijd zonder fysieke krachtmeting af te kunnen.
Hieruit maak ik op dat hij meer respect heeft voor een manke oude vent dan voor een ander paard van zo'n 500 kilo?

Mijn hobby is lekker op een stoeltje naar paardentaal onderling te kijken, ik weet dan ook dat er veel opgelost word met subtiele lichaamshoudingen enz.
Maar toch ben ik regelmatig getuige van schoppen, bijten etc. etc.
Blijkt dus dat paarden onderling het ook niet altijd netjes oplossen, zeker nu er zo nu en dan een nieuw beestje bij komt of er een hoger geplaats paard gemist word, of een jonge ruin die na drie maanden gras eten ook vind dat hij wel een plekje hoger in de rang mag.
Binnen een groep is er regelmatig strijd om een goeie plaats in de rang elk paar wil immers het beste plekje als het regent en het eerst bij het nieuwe kuilgras!

tuurlijk kan je de jonge friese hengst die je net op stal krijgt proberen met een overtuigende dominante houding uit je persoonlijke ruimte te houden, hem te intimideren met een flinke brul, maar als hij er vervolgens lak aan heeft en dwars door me heen douwt, krijgt hij toch echt een flinke beuk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:56

cleopetra schreef:
Hieruit maak ik op dat hij meer respect heeft voor een manke oude vent dan voor een ander paard van zo'n 500 kilo?

Meer dan voor drie andere hengsten van 500 kilo tegelijk ja Knipoog

Allemaal ervaren ze mij als een verstandig leider en het dus in hun belang om naar mijn lichaamstaal te luisteren.

Moraal van het verhaal; gebruik je hersens, geen fysieke kracht.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:09

cleopetra schreef:
tuurlijk kan je de jonge friese hengst die je net op stal krijgt proberen met een overtuigende dominante houding uit je persoonlijke ruimte te houden, hem te intimideren met een flinke brul, maar als hij er vervolgens lak aan heeft en dwars door me heen douwt, krijgt hij toch echt een flinke beuk!

..en jouw hengst is onder de indruk van jouw ´beuk´??? Die van mij merkt dat niet als hij dat niet wil Haha!
Dus laat je het daar niet op aan komen Pling

De gróóóte truuk is het in figuurlijke zin weghalen van de beloning. Jij wil graag een stukje wortek? Welnu vraag er dan beleeft om. Zo niet verdrijnt het.
Jij wil graag ergens in of uit? Vraag er dan beleefd om, anders is het NoNo.

Ik laat elke morgen de harem uit de nachtwei om ze te verweiden naar het land. Ze staan met zijn zessen de horlepiep te dansen op een paar vierkante meter pal achter het hek wat naar binnen open gaat.
Ik vraag of ze achteruit wilen. Gaan ze niet, dan ga ik er niet in.
Dan doe ik het hek weer achter me dicht. Doe een losse lus om de hals van pielemans en als hi zich netjes gedraagt , stapje achteruit doet, krijgt hij vaak een stukje appel o.i.d..
De meiden dienen zich hier niet mee te bemoeien.
Ik doe het hek ope. Allemaal wachten tot ik het open geborgd heb.
Dan mag pielemas er eerst uit en ik loop achter hem aan. Links keer. Stapje achteruit. Goed zo.
De meiden mogen er nu uit terwijl wij daar op wachten.
Met de lijn slap over zijn rug hangend draven we samen achter de meiden aan.
In de wei gekomen: links (of rechts) keer. Stapje achteruit of voruit zodat ik de lus kan losmake. Even rustig daarop wachten tót ik zeg dat hij naar de meiden mag.
ELKE fase gaat niet door als ze zich niet gedragen. Om in elke fase te kúnnen stoppen dien ík bij de les te blijven.
Fysiek kracht is echt geen middel om hen te stoppen.

hc

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:11

Sabbientje schreef:
Mijn paard kon daar wel buigen. Zoals ik al gezegd had is er dit linksom normaal geen probleem.
Aangezien ze het eerste stuk wel netjes in buiging liep en ineens beet pakte en toen ik dit wilde herstellen, niet wilde reageren op mijn been en die bok gaf. Dus in mijn ogen was ze daar wel degelijk stout.
Als je erbij was geweest, had je dit echt wel als stout ervaren Knipoog

Wáárom deed ze dat dan?
Paarden willen je niet pesten - zij hebben altijd een reden....

Ook als je naast ze staat is hun houding altijd uit te leggen (tenzij ze een trauma ergens opgelopen hebben Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:28

KiWiKo schreef:
Yamcha!!! ben het helemaal met je eens!!! Ik heb een broertje dood aan het moeten corrigeren van een dier, dus ik doe het een keer......... en een keer goed.

Op die manier kunnen we heerlijk leuk met elkaar omgaan, de afspraken zijn duidelijk, de grenzen zijn duidelijk.... zowel voor mij als voor het paard........ en dan kan je op een leuke manier samenwerken, met ruimte voor lol!

Ik heb altijd onwijze lol met paarden, sowieso met mijn dieren Ja

Maar ik ben nooit bezig met trutten en frutten en miepen Lachen Vinden dieren fijn geloof ik Lachen

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:33

Huertecilla schreef:
De gróóóte truuk is het in figuurlijke zin weghalen van de beloning. Jij wil graag een stukje wortek?

hc

Ik gebruik zowiezo geen beloningen in de vorm van voer, heb daar slechte ervaringen mee, bedelen, bijten, kwaad worden als ze niks krijgen enz.
Daarbij heb ik in mijn groep nog nooit het ene aan het andere paard een wortel zien geven als hij braaf is!

Het blijft een feit dat ook in een paard paard relatie het laatste redmiddel fysieke krachtmeting is en zo ook bij mijn relatie met ieder paard die ik tegen kom!
Let wel "laatste redmiddel" gelukkig niet al te vaak, maar ja ik ben niet tegen een flinke schop als ze het verdienen.
Nogmaals zelf lossen ze het niet anders op!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:05

cleopetra schreef:
Huertecilla schreef:
De gróóóte truuk is het in figuurlijke zin weghalen van de beloning. Jij wil graag een stukje wortek?

hc

Ik gebruik zowiezo geen beloningen in de vorm van voer, heb daar slechte ervaringen mee, bedelen, bijten, kwaad worden als ze niks krijgen enz.
Daarbij heb ik in mijn groep nog nooit het ene aan het andere paard een wortel zien geven als hij braaf is!!

Ik heb ook nog nooit een paard paard zien rijden.

Daarbij geven onze paarden hier in de harem elkaar wel degelijk voedselgunsten door wel of niet een lekker stukje/plekje toe te staan. Daarbij is het de géver die bepaalt Pling
Hier is het gedrag een netwerk van relaties en interacties in een evenwichtig samenspel van gunsten en landjepik.

Bedelen, kwaad worden zijn uitingen van gebrek aan basisopvoeding.

De inhoud van de beloning heeft geen betekenis op zich. Het heeft de beloningswaarde welke het páárd eraan toekent, of dat nu een wortel of een aai of een prijzend woord wel/niet geven is.
Dat prijzende woord is trouwens een leuk. Net als de ´wonder´klik: hoe komt het paard aan een positeve associatie daarbij?? Hoe ervaart het ´straf´ door het niet geven?

Hier werkt het spel van R+ en P- naadloos en probleemloos bij een harem met haremhensgt. Als het bij jou niet werkt, wat is of zijn dan de verschillen?
Ah, ik weet het al; friezen ziijn heethoofdiger dan hispano-arabes! Cool

Maakt verder niet uit. Híer werkt ´het´ als een stressloze droom Haha!

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:08

Yamcha schreef:
KiWiKo schreef:
Yamcha!!! ben het helemaal met je eens!!! Ik heb een broertje dood aan het moeten corrigeren van een dier, dus ik doe het een keer......... en een keer goed.

Op die manier kunnen we heerlijk leuk met elkaar omgaan, de afspraken zijn duidelijk, de grenzen zijn duidelijk.... zowel voor mij als voor het paard........ en dan kan je op een leuke manier samenwerken, met ruimte voor lol!

Ik heb altijd onwijze lol met paarden, sowieso met mijn dieren Ja

Maar ik ben nooit bezig met trutten en frutten en miepen Lachen Vinden dieren fijn geloof ik Lachen

Dieren zijn ook grappig, idd! Haha! Die smoel van een van de veulens toen ze even een tik uitdeelde aan iemand en snel achter mama kroop, koppie met oren gespitst achter mama d'r kont vandaan kijkend, zo van.."Je krijgt me toch niet , hoor!"Persoon in kwestie zeer adrem skup voor d'r dikke kont gegeven, merrie gaf geen sjoegge, veulen liet het daarna wel. Cool

Als je er geen plezier in hebt dan werkt het toch ook, om met paarden samen te werken? Knipoog

Dus als ik een bad hairday heb, ga ik niet met paarden werken en hou ik het neutraal. Bloos

Want laten we wel wezen; ik denk dat ieder mens met paarden wel eens in een mildere of zwaarder conflictsituatie komt.
Ongeacht je intelligente optreden. Clown

Ook ben ik het met Cleopatra eens; ik vind voedsel ook geen geweldig belongingssysteem, ze kunnen er erg irritant en opdringerig van worden en komen bij je met de intentie: Voedsel. Ze moeten komen om jou, niet om dat hapje. Bloos

En als de dieren elkaar middels fysieke uitingen corrigeren, kan de mens daar idd gebruik van maken door het te kopieren. Liever een keer hard dan 10 keer zacht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:16

ik heb niet het hele topic gelezen zal ik bij voorbaat alvast zeggen. Mijn visie:
Sowieso werkt positieve bekrachtiging het allerbeste. Voorbeeld met je eigen paardje (ik ken de TS) en haar gebok: eerste keer dat ze aansprong zonder te bokken beloonde ik haar gelijk, ook door haar weer terug te nemen omdat galop toen zo moeilijk was voor haar. gevolg? met mij geen bokken meer!
Ik ben in principe voor het negeren van ongewenst gedrag maar in bepaalde situaties niet. Zoals schoppen/bijten, dat "straf" ik af op een "paardenmanier". Van een ander paard krijgen ze echt een snauw of een schop terug, iig een dreigement. Dan ben je duidelijk en ze snappen het prima, mooi voor beide partijen dacht ik zo!
Maar in de meeste gevallen heeft het paard een reden voor zn acties en ik denk dat het belangrijk is om eerst deze reden te achterhalen want vaak ligt het probleem bij ons zelf en niet bij het paard... en je paard dan afstraffen werkt dan dus totaal niet!

c_masmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:18

ik denk dat dit voor ieder paard verschillend is. ik neem aan dat je je eigen paard het beste kent, en je vanzelf wel merkt of hij/zij een loopje met je neemt. zodra een paard probeert te bijten of schoppen zou ik aktie ondernemen, maar kijk inderdaad uit dat je je paard niet constant straft. is voor het dier ook niet leuk!

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:20

Hangt ook een beetje vanaf, op wat voor manier.
Meestal negeer ik het gewoon, en word goed gedrag altijd beloond.
Ik ga niet alles afstraffen wat niet goed gaat of wanneer hij vervelend doet.
Hij mag best wel eens vervelend, heb ik niks op tegen.
Maar hij moet wel weten waar de grens ligt. Klaar is ook gewoon klaar en dan komt er geen discussie meer aan te pas.
Dat snapt ie gelukkig wel. Eigelijk is een harde 'Nee' bij hem genoeg om te begrijpen dat hij nu wel weer normaal mag doen.
Ik heb hem nog nooit geslagen, of hij word genegeert, wat hij echt heel erg vind, want het is een onwijze aandacht vrager, Of hij krijgt een snauw.
Rij ook niet met zweep, ben er echt geen fan van.
Ik snap bij wat minder activere paarden dat een zweep echt handig is om hem af en toe bij te tikken.
Maar veel mensen maken er misbruik van, als de grens bereikt is zijn ze zo geirriteerd dat ze er maar mee blijven slaan.
Waar je dan achteraf weer spijt van hebt, maar met een zweep in je handen is dat toch wel een erg makkelijke oplossing.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:25

detour schreef:
Ook ben ik het met Cleopatra eens; ik vind voedsel ook geen geweldig belongingssysteem, ze kunnen er erg irritant en opdringerig van worden en komen bij je met de intentie: Voedsel. Ze moeten komen om jou, niet om dat hapje. Bloos .

Als ze er niet positief op voedselbeloning reageren voer jíj het belonen niet correct uit.
Zéuren of ander door mij ongewenst gedrag = spelletje afgelopen. Ook daarbij reageer is op de éérste overtredingen van landjepik. Ik beloon de geringste poging en sta ook geen pogingen tot overtreding toe.

De inhoud van de positieve motivering is irrelevant. Een paard is het om het even elke positieve motivatie het krijgt.
Als jíj daar een emotionele waarde aan meent te moeten hangen is dat joúw probleem.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:29

c_masmeijer schreef:
ik denk dat dit voor ieder paard verschillend is. ik neem aan dat je je eigen paard het beste kent, en je vanzelf wel merkt of hij/zij een loopje met je neemt. zodra een paard probeert te bijten of schoppen zou ik aktie ondernemen, maar kijk inderdaad uit dat je je paard niet constant straft. is voor het dier ook niet leuk!

Oefff.
Een paard = een paard = een paard.
De gedragsleer is naadloos op élk paard van toepassing en élk paard heeft uitsluitend en alleen het programma paard.
Het indivuéle paard is zichzelf en diens ervaringen en heeft van een ander paard verschillende motieven.
Die motieven worden echter gestuurd door de perceptie van beloning en ontmoediging binnen de perceptie van de diersoort paard.
Binnen de diersoort paard bestaan er individuele verschillen. Ten opzichte van de diersoort varken of hond zijn die verschillen binnen de diersoort paard klein.

hc

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:41

Huertecilla schreef:
Ah, ik weet het al; friezen ziijn heethoofdiger dan hispano-arabes! Cool

Maakt verder niet uit. Híer werkt ´het´ als een stressloze droom Haha!

hc

Zoals ik al zei "de fries was gewoon een voorbeeld"
Wij hebben op stal allerlei rassen, van shetlander tot kwpn-er van 1,80

Ik los het liever ook zonder geweld op, maar ik heb gewoon mijn grensen!
Heb regelmatig te maken met paarden die de eerste jaren van hun leven door andere mensen zijn opgevoed en als die mij een gerichte trap geven, krijgen ze een trap terug, heel simpel!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:58

Huertecilla schreef:
Ik laat elke morgen de harem uit de nachtwei om ze te verweiden naar het land. Ze staan met zijn zessen de horlepiep te dansen op een paar vierkante meter pal achter het hek wat naar binnen open gaat.
Ik vraag of ze achteruit wilen. Gaan ze niet, dan ga ik er niet in.
Dan doe ik het hek weer achter me dicht. Doe een losse lus om de hals van pielemans en als hi zich netjes gedraagt , stapje achteruit doet, krijgt hij vaak een stukje appel o.i.d..
De meiden dienen zich hier niet mee te bemoeien.
Ik doe het hek ope. Allemaal wachten tot ik het open geborgd heb.
Dan mag pielemas er eerst uit en ik loop achter hem aan. Links keer. Stapje achteruit. Goed zo.
De meiden mogen er nu uit terwijl wij daar op wachten.
Met de lijn slap over zijn rug hangend draven we samen achter de meiden aan.
In de wei gekomen: links (of rechts) keer. Stapje achteruit of voruit zodat ik de lus kan losmake. Even rustig daarop wachten tót ik zeg dat hij naar de meiden mag.

ELKE fase gaat niet door als ze zich niet gedragen. Om in elke fase te kúnnen stoppen dien ík bij de les te blijven.
Fysiek kracht is echt geen middel om hen te stoppen.

hc

En als jouw 'pielemans' op dat moment denkt 'ik ga ervoor' en een sprintje trekt achter de merrie's aan, wat doe jij dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:07

anneliesdj schreef:
En als jouw 'pielemans' op dat moment denkt 'ik ga ervoor' en een sprintje trekt achter de merrie's aan, wat doe jij dan?

Als ik zo onoplettend zou zijn om de voorgaande signalen daarvoor te missen, zou ik gewoon opzij stappen. Op mijn gemak achter hen aan hobbelen, wei afsluiten en de leidmerrie roepen om háár even wat gerichte aandacht te geven. Pielemans zal dan ook komen en die negeer ik gewoon. Beiden zal hij als een héél zware straf ervaren.
Een half uurtje later dan weer even naar buiten, hém roepen en hem de gelegenhied geven zich heel alert welwillend te gedragen. Dit belonen Haha!
Dit is echter in het geheel niet realistisch, want dat risico wil hij echt niet lopen. Hij is er véél te ttots op dat hij samen met mij naar de wei mag lopen, de andere drijven Knipoog

hc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:10

En als hij de merrie's leuker vind dan jou en dus niet jaloers is als jij een ander aandacht geeft?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:38

´Als´ speelt helemaal geen rol.
Dit is het resultaat van kwalitijd (bb) investeren.

hc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:41

Welzeker, jij hebt namelijk één paard waar jij je op baseert.
Evengoed kun je een paard treffen wat jou niet intressant vind of die jou juist als bedreiging ziet.
En wat als je een paard hebt wat bij een ander geleerd heeft dat kribbig zijn resultaat heeft?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:02

superwoman schreef:
Sabbientje schreef:
Mijn paard kon daar wel buigen. Zoals ik al gezegd had is er dit linksom normaal geen probleem.
Aangezien ze het eerste stuk wel netjes in buiging liep en ineens beet pakte en toen ik dit wilde herstellen, niet wilde reageren op mijn been en die bok gaf. Dus in mijn ogen was ze daar wel degelijk stout.
Als je erbij was geweest, had je dit echt wel als stout ervaren Knipoog

Wáárom deed ze dat dan?
Paarden willen je niet pesten - zij hebben altijd een reden....

Ook als je naast ze staat is hun houding altijd uit te leggen (tenzij ze een trauma ergens opgelopen hebben Bloos )

Ik ga hier verder geen discussie over voeren.
Ik weet wanneer mijn paard stout is en wanneer het van een vroeger opgelopen trauma is.
Wat ze daar deed was stout, dus dat heb ik afgestraft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:14

anneliesdj schreef:
Welzeker, jij hebt namelijk één paard waar jij je op baseert.
Evengoed kun je een paard treffen wat jou niet intressant vind of die jou juist als bedreiging ziet.
En wat als je een paard hebt wat bij een ander geleerd heeft dat kribbig zijn resultaat heeft?

Ik heb geen paard ´getroffen´ maar heel bewust uitgezocht. Het houden van de groep, opvoeden en beleren zijn een integraal onderdeel van een duurzame kwalitijdsinvestering. Ik heb alles van het eerste begin opgezet met de bedoéling dat de paarden hier oud zullen worden.

Ik heb een duurzaam commitment naar mijn paarden en krijg dat in veelvoud terug. Dat dit voor menig ruiter anders is, maakt oppervlakkigheid nog geen werkelijkheid voor hoe páárden zijn. Dat maakt het alleen begrijpelijk, logisch dat paarden niet in díe, als schepen in de nacht passerende, ruiters geïnteresseerd zijn Pling

Paarden die niet van mij zijn ga ik anders mee om. Daar maak ik keurig kennis mee; speek ik de paaltjes en hekjes mee af.
Omdat ik geen band met die paarden heb vraag/verwacht ik niets van hen waar een band voor nodig is.
Ook dan echter is míjn lichaamstaal de bepalende factor: zij zíjn namelijk al profi paard met het evolutonaire programma paard in een paardenlichaam.

Ik heb het echter niet over die paarden, maar net als jij Pling met jouw ´ja, maar als...´ over míjn paarden.
Daar heb ik wel een betekenisvolle relatie mee waar we wederzijds op bouwen. Geen wat als noch ja maar, ´gewoon´ dagelijkse kwalitijd.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:17

Buiten het elke dag "verweiden"en hapjes geven, wat doe je verder nog qua relatie met je paarden?