Piaffe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:43

Ik zie dat een aantal mensen, waaronder TS, moeite hebben met het feit dat een zweep ook gewoon kan aanraken en dat zoiets geen slaan is, en DUS ook niet als straffen wordt aangevoeld door het paard, maar als hulp.

De vergelijking met de Duitse amazone gaat niet op. Zij vraagt het paard waartoe hij nauwelijks in staat is. Ze bind het hoofd tegen de borst zodat alle voorwaarts eruit is, en vervolgens vraagt ze hem flink vorwaarts te gaan en ook nog eens op een kleine volte, wat best moeilijk is. De taak die ze vraagt is dus bijna onmogelijk en daarbij mept ze flink hard. Dat paard kan niet ana de eis voldoen en voelt zich dus ook niet prettig in de situatie. De man in deze film vraagt geen onmogelijke opdracht van het paard en geeft aanwijzingen, hij mept het paard niet. Het paard kan gewoon voldoen aan wat er gevraagd wordt en er is dus geen frustratie.

En ja, het is al gezegd, dit is een manier om het aan te leren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:37

zo word het wel aangeleerd Ja

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:18

Nu ben ik wel benieuwd over welke duitse amazone het hier gaat?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:51

Oh, er is een filmpje van een dame die in Duitsland veroordeeld is en nooit meer met paarden mag werken, doodleuk naar Denemarken verhuisd waar ze gewoon weer paarden op een gruwelijke manier trainde.
[VN] Mishandelende Duitse amazone in november voor de rechter

Maar dat heeft echt niks te maken met aanwijzingen van een zweep om piaffe aan te leren...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:21

Als ik eerlijk ben heb ik sommige heethoofden het wel "wreder" zien doen. Vind dit absoluut een vriendelijke manier! En zoals al herhaaldelijk gezegd, deze tikken zijn aanwijzingen, geen straftikken..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:29

Ik vind het er ook vriendelijk uitzien ( heb alleen de eerste minuut gezien)

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:32

Volgens mij is dit de manier ook niet nee...
Het paard van mijn vriendin haar moeder die doet de piaffe altijd in de trailer. Dus hij komt altijd bezweet de trailer uit.
Dus ook bij keuringen. En moet dan altijd weer worden gewassen. Heeft iemand daar trouwens ook een tip voor ?

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:38

Ik vind dit er ook helemaal nog niet zo wreed uitzien hoor. Hij geeft misschien een aantal tikjes, maar dit heb ik wel eens veel erger gezien!

Paard is mooi wit trouwens Kwijl

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:50

nataly_ schreef:
Volgens mij is dit de manier ook niet nee...
Het paard van mijn vriendin haar moeder die doet de piaffe altijd in de trailer. Dus hij komt altijd bezweet de trailer uit.
Dus ook bij keuringen. En moet dan altijd weer worden gewassen. Heeft iemand daar trouwens ook een tip voor ?

Je hebt pm hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:54

Voor zover ik weet gaat het toch anders.
Ze verzamelen het paard in stap, maar blijven toch doordrijven zeg maar, zodat ze wel hun benen optillen en wat meer 'swingen'. Dit word dan zover verzameld tot de piaffe. Kort uitgelegd Clown Maar ik denk dat dit gewoon een manier is om het aan de hand te leren.

@nataly_: Dat is geen piaffe, maar dribbelen Knipoog

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:55

Bizzybijtje schreef:
Ze verzamelen het paard in stap, maar blijven toch doordrijven zeg maar, zodat ze wel hun benen optillen en wat meer 'swingen'. Dit word dan zover verzameld tot de piaffe. Kort uitgelegd Clown Maar ik denk dat dit gewoon een manier is om het aan de hand te leren.

Ja oke, zo kan je het ook noemen. Maar het lijkt er op, maar dan stilstaand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:03

nataly_ schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ja oke, zo kan je het ook noemen. Maar het lijkt er op, maar dan stilstaand

Ik bedoel dat bij de piaffe echt verzameld word.
Drukke paarden staan soms wel te dribbelen, maar daar is natuurlijk geen sprake van verzameling Lachen

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:07

Nee oke Tong uitsteken. Ik geef je gelijk

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:19

ik vind die man heel erg vriendelijk na zijn paard,
vind het heel erg rustig uitzien zonder dwang,

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:04

Mijn instructrice heeft heel veel paarden al opgeleid voor handel en piaffe en passage aanleren doet ze vanuit het zadel. Het is ook lastig en het duurt ook wel even maar dan hebben ze het ook helemaal correct aangeleerd en hoeft ze geen zweep te gebruiken als ze de oefening doet.
Dat filmpje is trouwens met een andalusier(sorry als ik het helemaal verkeerd schrijf) of lippizanner(dat ook)
en die worden vaak niet voor dressuur getraind maar voor vrijheidsdressuur. heel wat anders.

maar zo kan het ook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:25

robjeHL93 schreef:
Mijn instructrice heeft heel veel paarden al opgeleid voor handel en piaffe en passage aanleren doet ze vanuit het zadel. Het is ook lastig en het duurt ook wel even maar dan hebben ze het ook helemaal correct aangeleerd en hoeft ze geen zweep te gebruiken als ze de oefening doet.
Dat filmpje is trouwens met een andalusier(sorry als ik het helemaal verkeerd schrijf) of lippizanner(dat ook)
en die worden vaak niet voor dressuur getraind maar voor vrijheidsdressuur. heel wat anders.

maar zo kan het ook Haha!

Nee hoor Clown
Die worden wel degelijk dressuur getraind, maar ik geloof klassieke dressuur.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:21

oh oke Haha!
ik weet er ook niet zo veel van, maar ik dacht dat die paarden over het algemeen vaker vrijheidsdressuur leren dan andere rassen?
verbeter me maar als dat niet waar is hoor, maar ik dacht dat ze daar beter voor gebouwd zijn en hun karakter dat ook goed mogelijk maakt?
Haha!