De Bentley-Techniek - voor & tegen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De Bentley-Techniek - voor & tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:27

Nou, ik dacht het dus al, maar dit is echt bijna precies hoe ik les heb gehad :)

Mij is het superbevallen en mijn paard is er stukken beter van geworden!

Leuk om ook zulke herkenbare reacties van zowel paard als amazone te lezen :)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:02

dit volg ik ook wel even! mijn paard is heel sterk en moeilijk op links dus misschien is dit ook wel een optie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:26

Heel mooi verslag weer, klinkt heel goed :j

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:50

dit is inderdaad een intresant toppic tot nu toe ben ik wel voor omdat je je paard toch ontspanner laat lopen ;)
ik blijft dit toppic ook nog wel even volgen

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:11

Goed verslag, weer goede stof tot nadenken, zelf ben ik ook met rechtrichten bezig van een erg scheef paard (wat hierdoor rug en been problemen heeft) dus het is altijd fijn om het van vele kanten te horen op verschillende manier.

Dat op het verkeerde been lichtrijden is echt een hele goede methode voor ons (ik rij zelden licht, maar ik dacht laat ik het eens doen en dan verkeerd om) helpt haar heel erg rechter te worden!

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:12

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik vind het goed klinken! ;)

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:15

Het verhaal klink veelbelovend en de uitleg komt ook heel logisch over.

Klein vraagje: besteed jou instructrische ook veel aandacht aan je eigen houding?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 19:02

Oh ja, enorm!

Je kan niet van je paard gaan verwachten dat hij goed loopt als de ruiter er als een patattenzak op zit hé :)

Het komt mss minder tot uiting in mijn posts maar ze hamert wel op een goede houding! :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:30

Ik ben weer bij met lezen :)

Ik moet zeggen dat ik heel wat kleine punten in je verslag zie die mij wellicht zouden kunnen helpen in de praktijk (zoals de tip met de aanleuning).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:22

Erg interessant dit, kan me helemaal vinden in haar uitleg :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:10

Interessant topic! succes met de verdere trainingen, hou ons op de hoogte :) Vroeger hield ik zelf ook altijd een schriftje bij met alle punten na mijn les, Moet zeggen dat dit echt handig is, zo moet er er toch nog even extra over nadenken EN je kan het nog eens terug lezen :D

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:44

Leuk om weer een verslag van je te lezen!
Wat je leest is zo herkenbaar van waar ik mee bezig ben geweest, echt heel leuk!!
Echt jammer dat die instructie van je niet bij mij in de buurt woont...!!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:28

Zoals je het (of zoals het je uitgelegd wordt :Y) ) klinkt het allemaal heel logisch. Ik ben heel benieuwd naar verdere lessen, althans, die zaten in de planning neem ik aan?

Wat ik heel frapant vind is dat je echt exact dezelfde problemen hebt met aanleuning, rechtrichten tot en met de kant waar naar hij scheef is aan toe...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 13:02

De verdere lessen zitten uiteraard in de planning! :j
Jammer genoeg woont m'n instructrice een behoorlijk eind bij mij vandaan, dus wekelijks lessen is geen optie. Ik ga wel proberen om eens per maand te lessen.
Daarnaast ben ik op zoek naar een andere instructrice (dichter in de buurt) die ook lesgeeft volgens deze principes van klassieke dressuur. Ik dénk zo iemand gevonden te hebben, mja eerst maar eens afwachten hoe de eerste les gaat bevallen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:27

Heb je inmiddes nog les gehad, of updates?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:02

Ik ga dit ook even verder volgen en de rest van het topic doorlezen. Jouw instructrice is zeker http://www.equilotus.be ? Ik heb een paar maanden geleden ook een les van haar genomen :)

Vond het een erg leerrijke les, ook al was het meer zadelgericht (ik zat die tijd nog met een verschrikkelijk hard en slecht, oud zadel, dus zij kwam met één van haar zadels die ik mocht testen) dan echt paard- en ruitergericht. Op zich heb ik er niet ontzettend veel aan gehad omdat het die les vooral om het zadel enz. ging, maar ze heeft wel een interessante visie. Nu ik het zo lees ga ik misschien toch nog een paar lesjes bij haar boeken in combinatie met mijn eigen instructrice. Het enige jammere is dat ze zo ver woont en de reiskosten voor mij dus behoorlijk duur zijn...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:20

Mirkip, als alles naar planning blijft gaan, heb ik volgende week vrijdag weer een lesje!

Mientjeuh, ja dat is idd mijn instructrice! :j Ik heb mijn zadel ook bij haar vandaan. Daarom had ik in eerste instantie ook contact met haar opgenomen, omwille van het WOW-zadel. Maar uiteindelijk is het zadelpassen overgegaan in een les en zijn we toen meer dan 2u bezig geweest :o
Ik kan jammer genoeg ook niet zo vaak bij haar lessen omdat ik de binnenpiste van de manège niet altijd kan huren én dat ze vrij ver bij me vandaan woont, waardoor de verzendkosten idd zeer hoog worden!
Maar mijn zadel 'moet' toch geregeld nagekeken worden en dus koppelen we er maar meteen een les aan! :) Ik leer er iig iedere keer weer heel veel van! :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:26

Met zo'n WOW-zadel heb ik toen ook gereden, helemaal op maat gemaakt. Wat een luxe :oo Helaas wel net iets te duur voor de eigenaar van mijn bijrijdpaard (even uit nieuwsgierigheid, hoeveel heb jij voor je zadel betaald? Mag ook per PM maar ik ben er heel nieuwsgierig naar :o ). Maar ik heb inmiddels een goed zadel tot mijn beschikking dus ik ga ook weer eens contact met haar opnemen. Ben heel benieuwd hoe een "echte" les bij haar zal zijn :j Want vorige keer was idd ook veel gepruts met het zadel en niet zozeer les.

Hoeveel lessen heb jij nu al in het totaal gehad?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:28

Ik ga je even pb'en! :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:41

Wat een nuttig topic is dit.
de truc van het lichtrijden kende ik vaag maar niet met zo'n uitgebreide uitleg erbij.
een lesklant van mij heeft een beetje hetzelfde probleem met haar paard als jij ts, ik ga me hier eens in verdiepen en wat uit proberen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:54

Ik vind de tip over aanleuning en binnenhand niet loslaten wel bijzonder, ik doe het ook anders en vraag me af wat nu best werkt!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 23:15

Ohla, wel nageven op de binnenhand, maar niet het contact volledig 'ineens' verbreken. Ik zeg het maar even voor de duidelijkheid ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:56

Ik heb bij het doorlezen van dit topic een paar dingen genoteerd en ben die stiekem ook gaan uitproberen. Dit probleem heb ik ook heel erg:
Precious20 schreef:
Toen de ontspanning, balans en het ruggebruik helemaal in orde waren, zijn we verder gegaan met het rechtrichten. Ik had haar verteld dat ik vaak nog meer 'gewicht' in mijn linkerhand heb dan in mijn rechter (daar voel ik soms zelfs geen 'gewicht'...) Dat had er ook weer mee te maken dat mijn paard rechtsgebogen is.
Ik moest op de volte linksom gaan rijden. Lichte stelling naar binnen aannemen, verder linkerteugel ongemoeid laten (wat erg moeilijk bleek te zijn :o ) en met mijn linkerbeen mijn paard naar buiten zetten zodat ik weer contact op de rechterteugel kreeg. Dit ging natuurlijk niet zo simpel als het hier uitschijnt, maar ik heb toch 1 rondje op de volte het contact verkregen zoals het hoort dus ik ben tevreden! :)

Dus ben ik die manier ook eens gaan uitproberen. Heb al werkelijk àlles geprobeerd, maar op de rechterhand op de volte krijg ik gewoon géén contact te pakken op mijn buitenteugel, valt hij falikant over zijn schouder naar binnen en krijg ik aan één kant van de volte hem met geen mogelijkheid verder naar buiten. Nu moet ik zeggen dat dat radicale loslaten van je binnenteugel en naar je buitenteugel drijven met je binnenbeen fantastisch werkt. Met mijn eigen instructrice heb ik het ook al op die manier geprobeerd maar dan eerder "probeer je binnenteugel niet vast te pakken". Helaas werkt dat niet bij mij en heb ik echt het volledige los/lang laten van de binnenteugel nodig, want ik pruts er nog te graag aan := Het heeft mij wel een paar rondjes gekost om hem zo ver te krijgen, maar na een tijdje had ik wel degelijk fijn contact op die buitenteugel :j

Ik heb inmiddels ook weer een lesafspraak begin september, dus ik ben héél benieuwd wat ze ervan gaat zeggen. Ze vond ons een heel leuke combinatie en had nog niet vaak zoveel vooruitgang op één les gezien :D Intussen werk ik op mijn eentje verder, af en toe met mijn huidige instructrice, maar het gaat nu echt super. Dus TS, als jij nog verslagjes van je lessen hebt: posten! Heel erg leerrijk :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:03

Precious20 schreef:
Ohla, wel nageven op de binnenhand, maar niet het contact volledig 'ineens' verbreken. Ik zeg het maar even voor de duidelijkheid ;)

Ja dat wel, maar ik ben zo iemand die dan graag de binnenteugel echt volledig losgooit ter beloning, maar merkte vandaag dat het idd goed kan zijn om de stabiliteit van het contact te bewaren.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:48

Sorry om dit topic naar boven te schoppen, maar heb van deze dame ook les gehad, toen ik nog op een vorige stal stond. Ik was er heel tevreden van, alleen spijtig dat het te ver is, nu ik van stal veranderd ben, want vond het super om les van te nemen! Zowel mijn paard als ik genoten er met volle teugen van!