IS er voor jou verschil met je paard of je boom en bitloos rijdt ipv met bit en traditioneel zadel?
Loopt je paard anders?
Heb daar al prima antwoorden op gekregen.
HC, doe me een lol en haal hier geen tig keer de stelling aan.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Huertecilla schreef:Daan_Ordeal schreef:Bitloos loopt mijn paard hetzelfde als met bit. Ik rij haar nu 9 maanden bitloos, ben eigelijk van de een op de andere dag overgestaptHeb nooit echt een verschil gemerkt.
Oefffff. Dat is een HEEL veeg teken. Dan heb bij nooit de inwerkingen welke jou tot jouw beschikking stonden correct gebruikt en komt de vraag op wat je dan nu doet.
Met andere woorden; wat is in het licht van twijfelachtige rijtechnische inhoud de waarde van jouw ervaring?
hc
Mijn paard reageert gewoon goed om mijn hulpen. Ik kan heel veel met mijn benen en zit regelen. Natuurlijk heb ik ook mijn teugels nodig, anders zou ik haar niet nageelfijk kunnen rijden/verzamelen/begrenzen etc. Maar in ons geval is daar geen bit voor nodig. Daan_Ordeal schreef:[Wat kun jij toch altijd ontzettend goed beoordelen hoe mensen rijden ondanks dat je ze nooit hebt zien rijdenMijn paard reageert gewoon goed om mijn hulpen. Ik kan heel veel met mijn benen en zit regelen. Natuurlijk heb ik ook mijn teugels nodig, anders zou ik haar niet nageelfijk kunnen rijden/verzamelen/begrenzen etc. Maar in ons geval is daar geen bit voor nodig.
detour schreef:HC heeft die gave, Daan, maak je borst maar nat.![]()
Ook vindt hij het nodig om stellingen om zeep te helpen, oeverloos zich te herhalen, het zou fjin zijn als hij het eens 1 keer opbrengt om daar mee te nokken, en mensen op hun eigen wijze te laten reageren. Laat je niet verleiden je te gaan verantwoorden.
Huertecilla schreef:Als jij eerst bit gebruikte en het maakt jouw paard geen biet uit of dat er wel of niet inzit zoals jij schrijft, dan zegt dit dat jij en jouw paard rijtechnisch niet correct bezig waren![]()
hc

Daan_Ordeal schreef:Rijtechnisch heeft het echter nihil verschil opgeleverd.

Daan_Ordeal schreef:HC je geeft nog geen antwoord op mijn vraag: En wat is er dan precies rijtechnisch niet correct volgens jou?
detour schreef:IS er voor jou verschil met je paard of je boom en bitloos rijdt ipv met bit en traditioneel zadel?Loopt je paard anders?
Citaat:Waarom is de combi niet zo gelukkig?
. Citaat:NH slaat toch niet alleen op Parelli?!?
Bandida schreef:Ik doe mijn best om mijn paard zo weerstandsloos mogelijk te rijden, en zo weinig mogelijk te communiceren. Zo veel mogelijk van de communicatie die overblijft zijn gewichtshulpen (en stem) en duidelijke gewichtshulpen geven gaat véél beter met een boomzadel. Dat heeft voor een groot stuk te maken met mijn kleine gestalte, om het eenvoudig te stellen, op een boomzadel zit ik op een A en boomloos op een O. Denk dat je zelf wel kan verzinnen waarbij je dan de beste zit hebt.
. En zal vervolgens hier eerlijk plaatsen hoe het is gegaan
. Een heel zuivere graadmeter is het niet, want ik heb geen bitloos hoofdstel dus zal op de een of andere manier mijn teugels aan de neusriem of aan een halster moeten vastmaken
. MysticTinker schreef:Terwijl die hulpen op een boomzadel veel minder goed doorkomen, dan moet ik echt mijn benen gaan gebruiken om te wenden.
Lancome schreef:Bij verandering van optoming zou je toch in ieder geval iets verschil moeten voelen omdat bepaalde hulpen weg kunnen vallen of op een heel andere manier gegeven worden of anders overkomen op je paard?