Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 08:46

Voor de mensen die het verwarrend vinden qua stelling:
IS er voor jou verschil met je paard of je boom en bitloos rijdt ipv met bit en traditioneel zadel?
Loopt je paard anders? Pling

Heb daar al prima antwoorden op gekregen. Knipoog

HC, doe me een lol en haal hier geen tig keer de stelling aan. Clown

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:50

Huertecilla schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Bitloos loopt mijn paard hetzelfde als met bit. Ik rij haar nu 9 maanden bitloos, ben eigelijk van de een op de andere dag overgestapt Haha! Heb nooit echt een verschil gemerkt.

Oefffff. Dat is een HEEL veeg teken. Dan heb bij nooit de inwerkingen welke jou tot jouw beschikking stonden correct gebruikt en komt de vraag op wat je dan nu doet.
Met andere woorden; wat is in het licht van twijfelachtige rijtechnische inhoud de waarde van jouw ervaring?

hc

Wat kun jij toch altijd ontzettend goed beoordelen hoe mensen rijden ondanks dat je ze nooit hebt zien rijden Knipoog Mijn paard reageert gewoon goed om mijn hulpen. Ik kan heel veel met mijn benen en zit regelen. Natuurlijk heb ik ook mijn teugels nodig, anders zou ik haar niet nageelfijk kunnen rijden/verzamelen/begrenzen etc. Maar in ons geval is daar geen bit voor nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:53

Daan_Ordeal schreef:
[Wat kun jij toch altijd ontzettend goed beoordelen hoe mensen rijden ondanks dat je ze nooit hebt zien rijden Knipoog Mijn paard reageert gewoon goed om mijn hulpen. Ik kan heel veel met mijn benen en zit regelen. Natuurlijk heb ik ook mijn teugels nodig, anders zou ik haar niet nageelfijk kunnen rijden/verzamelen/begrenzen etc. Maar in ons geval is daar geen bit voor nodig.

Als jij eerst bit gebruikte en het maakt jouw paard geen biet uit of dat er wel of niet inzit zoals jij schrijft, dan zegt dit dat jij en jouw paard rijtechnisch niet correct bezig waren Pling

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 08:54

HC heeft die gave, Daan, maak je borst maar nat. Clown
Ook vindt hij het nodig om stellingen om zeep te helpen, oeverloos zich te herhalen, het zou fjin zijn als hij het eens 1 keer opbrengt om daar mee te nokken, en mensen op hun eigen wijze te laten reageren. Laat je niet verleiden je te gaan verantwoorden. Slapen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:57

detour schreef:
HC heeft die gave, Daan, maak je borst maar nat. Clown
Ook vindt hij het nodig om stellingen om zeep te helpen, oeverloos zich te herhalen, het zou fjin zijn als hij het eens 1 keer opbrengt om daar mee te nokken, en mensen op hun eigen wijze te laten reageren. Laat je niet verleiden je te gaan verantwoorden. Slapen

Zo is het Detour, laat de ruiters toch fijn hun eigen toren van pisa op drijfzand zetten als dat goed voelt Haha!

hc

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:57

Mijn KWPN-er rij ik buiten (bijna altijd) bitloos, normaal met bit heeft ze af en toe de neiging die beet te pakken en lekker de andere kant op te gaan (en dan bedoel ik dus abrupt stoppen en omdraaien, bij wat engs en achteruit lopen).
Met de sidepull kan ze het bit niet vast pakken en loopt perfect en kan er ook goed bij me houden en sturen.

In de bak en wei heeft ze dat niet en rij ik zelf gewoon met bit.

Mijn arabiertje rij ik weleens bitloos (en als er onervaren mensen op zitten). In de wei/bak gaat dit prima, maar buiten doet hij net of zijn neus bloed en gaat alle kanten op, vooral als hij ergens van schrikt (en op zij springt) kan ik hem niet/moeilijk begrenzen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:07

Huertecilla schreef:
Als jij eerst bit gebruikte en het maakt jouw paard geen biet uit of dat er wel of niet inzit zoals jij schrijft, dan zegt dit dat jij en jouw paard rijtechnisch niet correct bezig waren Pling

hc

En wat is er dan precies rijtechnisch niet correct volgens jou? Ik sta er altijd voor open om te leren Knipoog

Ik denk trouwens wel dat het mijn paard wat uitmaakt, ik ben er namelijk van overtuigd dat ze liever een hoofstel zonder bit om heeft. Rijtechnisch heeft het echter nihil verschil opgeleverd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:19

Daan_Ordeal schreef:
Rijtechnisch heeft het echter nihil verschil opgeleverd.

Alle rijden functioneert op afspraken en het aanleren daarvan. Zowel aan ruiter als paard.
Dresseren is het aanleren van specifiek gedrag op een bepaald signaal.
Uiteraard aan beíden.
De ruiter dient te leren/weten welk signaal welk gedrag geeft en het paard dient te leren/weten welk signaal welk gedrag vraagt.

Een signaal is opgebouwd uit verschillende inwerkingen. Één van die inwerkingen wordt (als je met optoming rijdt) aangestuurd via de teugels. Die inwerking kan door het bit zijn of door een bitloze optoming.
Die inwerking is ánders = ander signaal = ????? voor het paard wat een specifiek signaal heeft geleerd.

Wanneer een paard geen andere gedrag vertoont op een fundamenteel andere inwerking, dan was het dresseerniveau, het niveau van rijtechniek, niet zo hoog want paard noch ruiter hadden daar afspraken over ingevuld.

hc

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:36

HC je geeft nog geen antwoord op mijn vraag: En wat is er dan precies rijtechnisch niet correct volgens jou?

Ik vertel alleen wat mijn ervaring is, dat jij daaruit opmaakt dat ons niveau niet hoog is, dat is dan jou conclusie. Ik ben van mening dat jij daar op basis van slechts enkele woorden niet over kunt oordelen. Ik ben tevreden met onze vorderingen en het tot nu toe bereikte niveau, en dat is wat voor mij telt Lachen

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:00

Met Katinka heb ik een aantal keer bitloos gereden, en die reageerde daar heel goed op,
maar ze is daarvoor ook een tijdje bitloos gereden dacht ik (hackamore) Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:12

Daan_Ordeal schreef:
HC je geeft nog geen antwoord op mijn vraag: En wat is er dan precies rijtechnisch niet correct volgens jou?

Verward Verward Verward Verward

Het spijt me, maar dan houdt het op.
Je hebt net een fundamenteel antwoord gekregen Pling

Veel succes.

hc

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:28

HC jij stelt dat mijn dresseerniveau niet zo hoog is, omdat mijn paard hetzelfde reageert op bitloos. Je legt uit waarom jij die mening hebt. Maar daarin leg je niet uit wat ik dan volgens jou niet correct heb gedaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:06

Hoe kan hij dat vanuit zijn bergenhutje beoordelen dan?..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:59

detour schreef:
IS er voor jou verschil met je paard of je boom en bitloos rijdt ipv met bit en traditioneel zadel?Loopt je paard anders? Pling

Waarom zijn boomloos en bitloos aan mekaar verbonden in de vraag? En waarom is dat dan ook nog eens verbonden met NH? En wat is een traditioneel zadel?
Rijtechnisch schakelt bitloos boomloos uit voor mezelf bijvoorbeeld. Ik heb wel ervaring met beide, maar de combinatie is niet zo gelukkig. NH is me vreemd, volgens mij slaat die term alleen op Parelli, en daar heb ik geen ervaring mee.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 09:05

Omdat ik dat als een nieuwere vorm van rijden zie, Bandida, niet traditioneel..

Waarom is de combi niet zo gelukkig? Is interessant, want ik lees verschillende dingen. Dit topic vind ik best interessant!

NH slaat toch niet alleen op Parelli?!?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:00

Citaat:
Waarom is de combi niet zo gelukkig?

Voor mij niet althans, de combinatie past niet bij de rijstijl die ik verkies. Ik doe mijn best om mijn paard zo weerstandsloos mogelijk te rijden, en zo weinig mogelijk te communiceren. Zo veel mogelijk van de communicatie die overblijft zijn gewichtshulpen (en stem) en duidelijke gewichtshulpen geven gaat véél beter met een boomzadel. Dat heeft voor een groot stuk te maken met mijn kleine gestalte, om het eenvoudig te stellen, op een boomzadel zit ik op een A en boomloos op een O. Denk dat je zelf wel kan verzinnen waarbij je dan de beste zit hebt. Knipoog .
Citaat:
NH slaat toch niet alleen op Parelli?!?

Geen idee eigenlijk, daar mag iemand anders op antwoorden Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 10:03

Hoe zit het met Klaus Ferdinand Hemflerdinges? En Monty? Voest?.. Heeft dat net allemaal met NH te maken?..

Is wel interessant idd, kun je met je zit je hulpen beter overbrengen met een zadel emt boom? Ik heb daar echt geen idee van..
Zou dit voor lange mensen ook gelden?..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:37

Bandida schreef:
Ik doe mijn best om mijn paard zo weerstandsloos mogelijk te rijden, en zo weinig mogelijk te communiceren. Zo veel mogelijk van de communicatie die overblijft zijn gewichtshulpen (en stem) en duidelijke gewichtshulpen geven gaat véél beter met een boomzadel. Dat heeft voor een groot stuk te maken met mijn kleine gestalte, om het eenvoudig te stellen, op een boomzadel zit ik op een A en boomloos op een O. Denk dat je zelf wel kan verzinnen waarbij je dan de beste zit hebt. Knipoog

Voor mij geldt dat precies andersom. Op een boomloos zadel kan ik véél beter op zit rijden. Je hebt veel meer contact met het paard. Ik hoef mijn bekken maar te kantelen en hij staat stil. Ik hoef maar iets meer op mijn rechter zitknobbel te gaan zitten en hij wendt af. Terwijl die hulpen op een boomzadel veel minder goed doorkomen, dan moet ik echt mijn benen gaan gebruiken om te wenden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:39

Bij mijn beide paarden maakt het niks uit of ik boomloos/bitloos rijd, of met boom en bit.
Ik rijd dressuur en ik doe aan springen en mennen.
Ik merk geen verschil in lopen bij beide paarden. Ze zijn beide fijn afgericht op zit en been. Ik heb een Fries en een KWPN-er van Jazz.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:08

Bij verandering van optoming zou je toch in ieder geval iets verschil moeten voelen omdat bepaalde hulpen weg kunnen vallen of op een heel andere manier gegeven worden of anders overkomen op je paard?

Zelf weet ik bijna zeker dat wanneer ik mijn paard vandaag ineens met een bitloze optoming ga rijden hij zich anders zal gaan gedragen dan met bit. Hij weet niet beter dan dat hij met bit wordt gereden. Wanneer ik dan via "druk" op andere plaatsen (neus, achter de oren) mijn paard nageeflijk zou willen rijden, denk ik dat ik met een verward paard te maken krijg. Een verandering naar bitloos is denk ik wel mogelijk, maar niet van de een op de andere dag, dit moet geleidelijk en met goede begeleiding gebeuren. Beide manieren van je paard rijden verschillen naar mijn mening zo van elkaar dat deze op hetzelfde paard niet afwisselend samen gaan.

Omdat ik toch nieuwsgierig ben en ook voor mijzelf een en ander bevestigd wil zien, ga ik komende week eens bitloos rijden in de bak Ja . En zal vervolgens hier eerlijk plaatsen hoe het is gegaan Lijst. Een heel zuivere graadmeter is het niet, want ik heb geen bitloos hoofdstel dus zal op de een of andere manier mijn teugels aan de neusriem of aan een halster moeten vastmaken Knipoog.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:12

Een verschil in ontspanning tussen rijden met boom en boomloos heb ik niet echt direct waargenomen. Belangrijk is denk ik dat je zadel goed past, of dat nou met of zonder boom is.

Persoonlijk vind ik het fijn dat je het paard beter voelt met een barefoot. Op een boomloze freemax heb je dat contact weer veel minder, dus het is ook per zadel verschillend.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:21

Mijn NRPS merrie van 16 loopt boomloos en bitloos in iedergeval WEL een stuk ontspannener....maar dat zal grotendeels ook wel met mij te maken hebben, wanneer ik bij haar een bit gebruik ga ik er automatisch teveel aan zitten....

Mijn Paintlinger loopt MET bit veel beter dan zonder..hij is alleen nog maar boomloos gereden dus op die vraag kan ik nog geen antwoord geven.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:36

MysticTinker schreef:
Terwijl die hulpen op een boomzadel veel minder goed doorkomen, dan moet ik echt mijn benen gaan gebruiken om te wenden.

Op een boomzadel met kussen wel ja. Maar ik rij op eentje zonder kussens, en met huidcontact tot halfweg mijn dij, dan hoef je bv ook je onderbenen niet aan te leggen tenzij je eens iets overduidelijk wil zeggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:01

Lancome schreef:
Bij verandering van optoming zou je toch in ieder geval iets verschil moeten voelen omdat bepaalde hulpen weg kunnen vallen of op een heel andere manier gegeven worden of anders overkomen op je paard?

Als ruiter en paard énigzins heldere afspraken hebben over de hulpen wel ja Pling

hc

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:08

hoi ik rijdt sinds kort mijn paardje ook bitloos en vind het super hoef maar hele lichte druk te geven en hij loopt nagevelijk als dan de druk ervan af haal blijft ie ook super lopen hij is ook veel voorwaartser geworden en krijg ook veel complimentjes dat ie veel beter loopt als eerst dus voor mij geen bit meer al rijdt ik hem nog wel met bit als naar buiten ga maar dan loopt ie toch altijd aan een lang teugeltje