wanneer op je paard gaan zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wanneer op je paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:48

KiWiKo schreef:
je gaat op je paard zitten wanneer het dier eraan toe is...... niet eerder, niet later........ dat betekend bij de ene op 2,5 jarige leeftijd en bij de andere op 4......... tis maar net wat het dier aangeeft

Tjakkaaaaaaa!
Vanmorgen in de paddock heb ik even op mijn ene merrietje gezeten, een halve minuut ongeveer. Ze stond lekker te eten en trok zich geen barst van me aan. Ter info, ze is bijna twee en een half. Haar halfzuster is evenoud maar bij haar haal ik dit nu nog niet in mijn hoofd, omdat ik twijfel of ik het er levend vanaf breng! Totaal ander karakter en totaal ander temperament.
Nog even ter geruststelling, de dames zijn al wel licht betuigd en hebben enkele keren voor de kar gestaan maar komen pas volgend jaar juli onder het zadel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:17

Sul, da's een goeie, je bekijkt het dus per individu. Haha!

Ik heb net een bokker langs gehad oh jee, stof voor de DB) die heeft haar kleine kindjes van 4 en 6 ff op mijn anderhalf jaar oude dier gezet, het ging echt super, ze stond lekker te kroelen en genoot vand e aandacht. OP mijn 3,5 jarige zet ik ze niet, dat dier heeft helaas ook andere dingen mee gemaakt. is ook kwestie van wederszijds vertrouwen en mentaal gestel. Ach gut

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:24

KiWiKo schreef:
je gaat op je paard zitten wanneer het dier eraan toe is...... niet eerder, niet later........ dat betekend bij de ene op 2,5 jarige leeftijd en bij de andere op 4......... tis maar net wat het dier aangeeft

En daar heb ik alweer niets aan toe te voegen...alleen misschien dat de persoon die jou, TS , hier bij helpt dit ook hoort te weten!

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 15:40

Heeey.. .

Vandaag zijn we voor het eerst op Anna Vogue gaan zitten.
Ze had vandaag haar dag al niet maar we hebben het toch gedaan... Ze stond rustig wat te eten en begonnen wat te hangen.. Daarna erop.. Ze begon wel onrustig op en neer te lopen .. maar verder geen rare fratsen!! Dus volgende keer proberen we het gewoon weer tot het voor haar niets vreemds meer is.. Nou maar toen begon het... we gingen haar longeren.. Nou een ramp... ze was super vervelend en wou alleen nog maar terug naar de wei leek wel.. Ze heeft denk 3 tot 4 x gesteigert en op straat moesten we haar met 2 man vasthouden!! Maar al met al.. We zijn weer een stapje verder.. En blijkbaar begon het haar te vervelen en vond ze het wel genoeg geweest.. Dat vind ik wel heel snel bij haar.. Je merk dat ze bepaalde dingen zo beu is .. en dan gaat ze aan je zitten happen of ze gaat met der voorpoten stampen.. continu draaien en niet rustig blijven staan... Dus we hebben haar naar de wei gebracht.... Maandag weer een poging..! Alleen 1 zwaar nadeel.. Met dit weer kun je niet veel he... de buitenbakken zijn vies en zeiknat en paarden zijn onrustig met dit weer..

Groetjes,
Denise

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:51

Nou dan ben jij met je geweldige instructrice ( teur) heel goed bezig!! Gestoord
ga alsjeblieft iemand zoeken die weet waar hij of zij mee bezig is, want dit wordt weer zo'n "probleemgeval" waar zowel instructeur als eigenaar bij staan te roepen...hoe kan dit nou????

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 15:59

Ik denk dat ze ging steigeren omdat er steeds paarden en hengsten achter haar aan gallopeerde waar ze erg opgefokt van werd.... En by the way... er was een proffesioneel iemand bij en die vond dat wij goed gehandeld hebben..
Laatst bijgewerkt door den_shir op 04-10-08 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:00

Zolang dit paard de grenzen bepaalt en beslist wat er gaat gebeuren en wanener iets klaar is en het er mee weg komt (steigeren betekent stoppen met werken) wordt het volgens mij echt niks, neit rot bedoeld; ik ga mee met aerdenhout: Zoek iemand op die weet hoe het moet en hoort, dan kan er iets worden gedaan. Succes.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:01

den_shir schreef:
Ik denk dat ze ging steigeren omdat er steeds paarden en hengsten achter haar aan gallopeerde waar ze erg opgefokt van werd.... En by the way... er was een proffesioneel iemand bij en die vond dat wij goed gehandeld hebben..

Ja? Waarom vond die professioneel iemand dat?..

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 16:04

wat konden wij eraan doen dat ze ging steigeren als er van die opgefokte hengsten als een gek voorbij galloperen... Vooral bij een jong beestje.. Hij vond dat wij goed handelden omdat wij het niet zomaar opgaven.. en omdat we Anna op een gegeven moment weer onder controle hadden en haar toen pas op de wei hebben gezet ( na goed gedrag )

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:06

detour schreef:
Zolang dit paard de grenzen bepaalt en beslist wat er gaat gebeuren en wanener iets klaar is en het er mee weg komt (steigeren betekent stoppen met werken) wordt het volgens mij echt niks

hier ga ik helemaal in mee!
en waarom ga je op een paard zitten als ze toch al der dag niet heeft?
ik ga altijd alleen maar op een paard zitten voor de eerste keer als een paard gewoon vrolijk is etc etc. de kans dat er dan wat mis kan gaan is vele malen kleiner Knipoog

den_shir schreef:
na goed gedrag

en dat happen en stampen met voorbenen dan als ze het zat is? lijkt mij ook gedrag wat je er zo snel mogelijk uit moet halen Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:12

Heel misschien wachten tot de hengsten niet meer als een gek rond galoperen?? Of nog beter...een plekje zoeken dat meer geschikt is voor een paard dat moet worden afgericht?
Uit je hele verhaal spreekt al dat dit dier totaal...en dan bedoel ik ook echt totaal!!... geen vertrouwen heeft in de mens die hem aan het africhten is! Dit word alleen maar erger en niet beter.
Maar ik begrijp dat jij alle vertrouwen hebt in diegeen die les geeft...ik wens je in elk geval een hele boel geluk en sterkte.
( of moet ik dat het paard wensen...denk het wel eigenlijk!)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:14

Da's ook een goede idd. Probeer zo weinig mogelijk prikkels omd e situatie heen te creeren, het klinkt wel gevaarlijk zo pas ook een beetje op jezelf, hoor! Zo'n prof weet net wat meer hoe hij zou moeten handelen in dergelijke situaties. Wil de eigenaar van dit paard die misschien betalen? Dan kun je zelf kijken en leren, terwijl een prof het dier opppakt.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 16:15

je begrijpt het verkeerd... we waren op een plek waar het rustig was en waar alles goed liep .. met erop zitten enzo.. maar toen we haar naar de wei brachten moesten we wel langs die hengsten.. dus jaa .. niets aan te doen... Moet ze maar aan wennen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:17

En met dat laatste kwam ze weg, steigeren, maaien, is dat wkestie van wennen? En waarom neem je zelf zoveel risico's? Misschien banketstaaf gevraagd, maar betaald de eigenaar je er voor, voor dat zadelmak maken? het klinkt wel beetje gevaarlijk zo.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:20

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:22

Begrijp ik het nu goed?? Je zat erop toen je het paard naar het land bracht?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:07

den_shir schreef:
Heeey.. .

Vandaag zijn we voor het eerst op Anna Vogue gaan zitten.
Ze had vandaag haar dag al niet maar we hebben het toch gedaan... Ze stond rustig wat te eten en begonnen wat te hangen.. Daarna erop.. Ze begon wel onrustig op en neer te lopen .. maar verder geen rare fratsen!! Dus volgende keer proberen we het gewoon weer tot het voor haar niets vreemds meer is.. Nou maar toen begon het... we gingen haar longeren.. Nou een ramp... ze was super vervelend en wou alleen nog maar terug naar de wei leek wel.. Ze heeft denk 3 tot 4 x gesteigert en op straat moesten we haar met 2 man vasthouden!! Maar al met al.. We zijn weer een stapje verder.. En blijkbaar begon het haar te vervelen en vond ze het wel genoeg geweest.. Dat vind ik wel heel snel bij haar.. Je merk dat ze bepaalde dingen zo beu is .. en dan gaat ze aan je zitten happen of ze gaat met der voorpoten stampen.. continu draaien en niet rustig blijven staan... Dus we hebben haar naar de wei gebracht.... Maandag weer een poging..! Alleen 1 zwaar nadeel.. Met dit weer kun je niet veel he... de buitenbakken zijn vies en zeiknat en paarden zijn onrustig met dit weer..

Groetjes,
Denise

weet je wat het wrange aan dit verhaal is............ het wrange is dat ik mijn vreten altijd heb verdient aan dit soort verhalen............

trek er je lering uit TS, want mensen als ik zijn duur!

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:26

hoi Den,

Nou dat klinkt heftig zeg!
Onze dag ging wat dat betreft een stuk rustiger.
We zijn begonnen met een gogue.

Hoewel dat voor haar de eerste keer was (en voor mij ook) ging dat echt super met instructeur erbij.
Ben je zelf ook begonnen met zoiets?

De verwachting is ook niet dat we binnen 2 of 3 maanden op ons paard zullen zitten.

Hoe zijn jullie van start gegaan?
Grtz!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:55

den_shir schreef:
Ze heeft denk 3 tot 4 x gesteigert en op straat moesten we haar met 2 man vasthouden!! Maar al met al.. We zijn weer een stapje verder.. En blijkbaar begon het haar te vervelen en vond ze het wel genoeg geweest.. Dat vind ik wel heel snel bij haar.. Je merk dat ze bepaalde dingen zo beu is .. en dan gaat ze aan je zitten happen of ze gaat met der voorpoten stampen.. continu draaien en niet rustig blijven staan... Dus we hebben haar naar de wei gebracht....

Gefeliciteerd, je hebt je paard beloond voor het onacceptabele gedrag dat hij/zij heeft vertoont.
Wat heb jij professionele hulp zeg. NOT!!!!!

Punt 1: Eindig een oefening altijd positief.
Punt 2: Eindig een oefening altijd wanneer jij wilt, niet wanneer je paard er genoeg van heeft.

Dit hoort een professioneel iemand te weten. Wat zeg ik? Zelfs onprofessionele mensen weten dit.

ff serieus. En ik zeg dit niet om commentaar te geven, maar voor advies. Zoek iemand die je wilt helpen die wel weet waar hij/zij mee bezig is. Dit is niet alleen voor je paard vervelend en verwarrend, maar dalijk is jouw paard verziekt. En dat gun ik niemand!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:31

Alleen al het KOP en POTEN dat wordt gebruikt in je verhaal stoort mij mateloos! Paard heeft hoofd en benen!
Inmiddels slaat het paard nu met de voorbenen, bijt aan je kleding, staat niet stil, steigerd en laat het hoofdstel niet in doen en moet met 2 man worden vastgehouden. En dan wil je nog beweren dat de persoon die jou helpt verstand heeft van africhten?? KiWiKo maak maar vast een box vrij!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:45

@ Ts; waarom ben je toch begonnen als je merkt dat je paard haar dag niet heeft?
Dat is al het eerste wat mij opviel, als je merkt dat ze niet lekker is, dwars of wat dan ook dan sla je een dag over of je doet iets wat ze al kent (in dit geval rustig longeren).

Het verhaal met de rondrennende hengsten is hetzelfde als met het hoofdstel omdoen, je moet ervoor zorgen dat er niets is wat haar van streek kan maken of een negatieve ervaring kan geven. Had even met haar aan het halster gestapt tot de paarden uitgerend waren, had gewacht tot de volgende dag of zoek een ander plekje maar niet op deze manier.
Snap je dan zelf niet dat je op zo'n manier je paard alleen maar vreselijk bang en van streek maakt?

Ik heb maar een advies en ga dus met de anderen mee; zorg dat je eerst een goede band krijgt met je paard, ze moet je vertrouwen en dat doet jouw paard absoluut niet.

En zoek alsjeblieft een andere 'proffesional', degene die je nu helpt is duidelijk niet ervaren genoeg of heeft geen zin om er meer energie in te steken. Zoek iemand die wel de ervaring heeft en de tijd om jou rustig te helpen en zonder haast je paard op een positieve manier vertrouwd te maken met het gereden worden.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:27

Ik zal jullie toch op de hoogte houden hoe het allemaal verloopt

Groetjes,
Denise.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:36

Vreselijk dit.

Laat dat zadelmak maken in godsnaam over aan mensen met ervaringen. Je krijgt maar 1 eerste kans.
Goed leren is beter dan corrigeren en gaat een stuk sneller..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:50

Nou al met al ben ik wel heel blij dat jullie voorzichtig met dr zijn en om dr geven dat is fijn om te zien. Alleen ben ik het wel eens met aerdenhout want ik vind dat het paard teveel bepaald. Het is net als een kind, niet teveel keuze geven. Ik heb ook niet echt het idee dat je boven het dier staat, is ze vervelend? Dan gaat ze nog maar even door totdat ze braaf is dan belonen en in de wei. Nu krijgt ze steeds precies wat ze wil en dit kan nog flink uit de hand lopen. Ik mis consequentie in het verhaal. Alleen dat stukje over "waarom ga je met dr aan de slag als ze haar dag niet heeft?" ben ik het weer niet mee eens. Als mijn merrie ziekjes is of ik zie dat ze een dag niet zichzelf is wil ik het rijden nog wel eens overslaan. Maar ik heb het idee dat jouw paardje beslist of ze zin heeft of niet..en natuurlijk komt daaruit dat ze geen zin heeft, zou ik ook niet hebben Knipoog Dus eigenlijk ben ik benieuwd waarom je vond dat ze haar dag niet had, ziekjes of gewoon heel vervelend? Want als mijn merrie chagrijnig is o.i.d gaan we er gewoon tegenaan en hebben we het tijdens het rijden toch naar ons zin Lachen. Dus ik heb geen problemen met dat je hebt gereden hoor alleen als je zag dat ze bijvoorbeeld ziekjes/duf of gewoon echt niet zoals anders is dan zou ik niet gereden hebben. Maar volgensmij was ze gewoon wat mokkig Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:26

den_shir schreef:
Ik zal jullie toch op de hoogte houden hoe het allemaal verloopt

Groetjes,
Denise.

Dat vind ik een goede zaak!

Maar kun je nu ook wat met het commentaar? Ga je bepaalde dingen ook anders doen, misschien een andere hulp inschakelen?