Ik word hier zoooo moe van.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:23

pinuts schreef:
ik heb soms ook echt zin om te reageren: een haflinger kan 90 cm springen. Dat is feitelijk bepaald.:P

Genius^^

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:12

ligt gewoon echt aan het karakter van het paard is meestal deze dingen met friezen,fjorden,haflingers,shires,tinkers trekpaarden enz.

vind het onzin je kan eigenlijk bij ieder ras niet in het algemeen kijken !

maar 1 ding wil ik wel kwijt deze paarden kunnen ook naar de Z !!!!!! :')

benangelique

Re: Ik word hier zoooo moe van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:14

het spijt me, maar ik zie een shire toch echt nog niet een z-parcours springen...

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:19

benangelique schreef:
het spijt me, maar ik zie een shire toch echt nog niet een z-parcours springen...

Een shire niet nee, maar een haf of een fjord bijvoorbeeld wel. Mijn haf is officieel opgemeten als een C pony, en ik denk dat er in de toekomst zeker wel mogelijkheid is om haar M te laten springen (90 cm ;) )
Het zullen idd niet de toppers in de springsport worden, maar van te voren afschrijven vind ik ook weer zo overdreven.
Weet jij veel en zit er dalijk een supertalent tussen :P :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:20

Hahaha, alsjeblieft zeg!
Van dat beoordeelt worden op ras en kleur komt wel voor overigens. Bonte paarden heb ik al een aantal x meegemaakt dat jury's die slechter beoordeelden, en ook van een cremello (ofzoiets), die had erg veel last van zyn uiterlyk op concoursen, terwyl hy zeer verdienstelyk liep. :)

ikke99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:29

Hier nog 1 die er erg moe van wordt!! Onzin allemaal

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:19

Je hebt wel gelijk hoor! Echt onzin!! :Z

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:23

Het spijt me hoor, maar mensen die zeggen dat haflingers niks kunnen, niet kunnen springen en geen dresuur moeten dan zeker een keer bij mij langs komen. Mijn paarden ( wat gek HAFLINGERS) kunnen het beide. Mijn merrie 1,20 en mijn ruin 1,25. Mijn paardjes kunnen ook de M in. Dus ik snap niet dat mensen kunnen zeggen dat haflingers niks kunnen.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:26

Ik denk dat het met bepaalde hoeveelheid wel degelijk ras gebonden is.
Zoals hierboven ook al word gezegd: met een shire bereik je niet snel de top. Dus het is en blijft rasgebonden.
De paarden kunnen wel springen, maar het gaat moeilijker. Zo heeft elk paard zijn/haar ding en elk paard word weer andrs gefokt. Dus het is denk ik toch rasgebonden. Alhoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn. (ik zeg ook niet dat ze niets kunnen ze kunnen waarschijnlijk tot een hoog niveau komen, maar de top halen er maar een paar)

Jewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:35

Tja, kijk naar Guusje de superfjord. Hij loopt top dressuur terwijl
er genoeg andere fjorden staan die niet zo gemakkelijk leren en
bewegen, terwijl een ander juist weer lekker springt. Het ligt
meestal aan het paard zelf. Maar natuurlijk zijn er ook rassen
die door hun specifieke bouw misschien niet zo geschikt zijn
voor het doel wat jij voor ogen hebt. Maar daarbij, ik heb
liever een paard welke ik als mijn maatje kan beschouwen
dan een paard die alles perfect kan maar waar ik helemaal
geen klik mee heb.

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:51

ik ben het ook helemaal met je eens

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:49

Er bestaan inderdaad veel vooroordelen over, bonte paarden, vossen, friezen, pony's tussen paarden etc.
Er zit wel een kern van waarheid in dat ze soms minder beoordeeld worden of misschien minder kunnen, maar meestal zoekt een ruiter gewoon een excuus om onder een slecht resultaat uit te komen.

Ik reed met mijn pony M dressuur tussen de paarden en van de vele wedstrijden die ik gereden heb, heb ik maar 1 keer het idee gehad dat er minder beoordeeld werd omdat ik met een pony de baan in kwam.
Er zijn heus wel juryleden die andere voorkeuren hebben of die misschien zelfs op afstamming gaan letten, maar dat zijn er nooit niet veel.

En tja, het ene paard is misschien wat minder getalenteerd dan het andere.. Net zoals met mensen, iedereen heeft zn eigen talent.
En ook niet alle ruiters kunnen even goed rijden of hebben evenveel doorzettingsvermogen. Het ene paard is makkelijk te rijden en het andere niet en dat kan verschillende oorzaken hebben. Dus ja uiteindelijk is het gewoon de combinatie die wel of niet klopt en dat bepaalt imo hoe ver jij en je paard komen.

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:21

Las laatst in de krant dat er een meisje met haar haflinger toch verschillende keren 1ste is geworden met +205 punten, en verslaat dus ook gewoon kwpn'ers, ras zegt dus totaal niks

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:01

Ben ik het met je eens KvE. Ras zegt niks. Ligt er aan. Sommige paarden kunnen het wel. Andere hebben er gewoon geen aanleg voor.

D_Mersilia-D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:21

xIrlijn schreef:
Ik ben het met je eens dat je niet te snel over een ras moet oordelen. Maar ik ben ook van mening dat het ras wel degelijk iets met de uiteindelijek prestatie te maken heeft. Een fjord is nou eenmaal niet echt gebouwd om te springen. Dat wil nog niet zeggen dat hij het nooit zou kunnen, zeker niet, maar ik neem aan dat niet voor neits geen enkele springruiter een Fjord koopt, maar een ander ras. (Weet zo snel niet mer welke.) En dit zal natuurlijk zeker ook met de grote etc. te maken hebben, maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel.

Toch is het bij ons op de manege met lagere klasses veel fjorden. Maar met dressuur is het wel degelijk zo dat je met een fjort minder makkelijk hoge punten haalt een fjord heeft vaak moeite met verzamelen. Maar wij hadden op de manege een eigepaard dat was een trekpaard en dat liep m2 en won bijna alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:45

KvE schreef:
Las laatst in de krant dat er een meisje met haar haflinger toch verschillende keren 1ste is geworden met +205 punten, en verslaat dus ook gewoon kwpn'ers, ras zegt dus totaal niks

Dat zijn uitzonderingen :)
De meeste Haflingers hebben nu niet echt de bouw om hoog te lopen, en laten we eerlijk zijn, een ambitieuze ruiter die echt hoger wil komen in de sport, koopt over het algemeen geen Haflinger ;) Uitzonderingen zijn er altijd, natuurlijk :)

Geeft niks als je wat minder ambitieus bent, en wellicht kun je er best mee in de M komen, en nog leuk meerijden ook nog. Maar het ene paard verzamelt gewoon makkelijker als het andere, strekt beter, is leniger dan het andere...... en als jij niet heel hoog wilt komen, zul je wss ook minder fanatiek trainen als een ambitieuze ruiter. Geeft ook niks, maakt iemand ook niet meer of minder, maar ga dan niet mopperen als je ook niet die punten krijgt.....

Helemaal eens met TS dus :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:24

Waarom zouden mensen dit niet mogen vragen eigelijk? Vind het een beetje raar dat je je eraan ergert. Het is toch juist goed dat mensen zich oriënteren in het kunnen en niet kunnen van een ras? Voorkomt teleurstellingen achteraf. Maar mischien begrijp ik je beginpost fout. Waarschijnlijk bedoel jij dat je niet snapt waarom mensen zeuren over het ras van hun paard/pony als ze niet de gewenste resultaten behalen? In dat geval ben ik het volledig met je eens. Niet ieder paard of pony kan hetzelfde, maar zodra er nog fjorden of haflingers zijn die Z lopen vind ik dat je als eigenaar van een van deze rassen niet moet gaan lopen zeuren omdat je net even wat lagere punten op wedstrijd ontvangt. Cru gezegd maar imo is het duidelijk dat ze het wel kunnen en dat het dus aan de ruiter is dit eruit te rijden. Nu ligt het ook heel erg aan je paard/pony, ze kunnen nu eenmaal niet allemaal hetzelfde. Maar ik vind dat 90 % van het gezeur over lagere punten door rasdyscriminatie dan gewoon gezeur is. In sommige gevallen is het écht niet de schuld van de persoon met klachten maar in het overgrote deel ligt het puur aan de ruiter, geen discriminerende jury of ras dat het niet kan. Het is erg belangrijk dat je vooraf oriënteerd naar het kunnen van paard of pony/ ras in kwestie. Gewoon accepteren dat ieder ras ook grenzen heeft en als die niet overeen komt met je eigen ambitie en je kiest nog voor het ras moet je niet achteraf zeuren vind ik.

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:27

ik vind dat je aan de ene kant gelijk hebt, maar ik vind wel dat je geen gelijk hebt over dat haflingers niet worden benadeelt!
ik vind namelijk van wel, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe het paard word gereden!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:53

Ndewilde schreef:
ik vind dat je aan de ene kant gelijk hebt, maar ik vind wel dat je geen gelijk hebt over dat haflingers niet worden benadeelt!
ik vind namelijk van wel, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe het paard word gereden!

Je spreekt jezelf een beetje tegen in de laatste zin. Maargoed ik vind idd dat het er echt aan ligt hoe een paard gereden wordt. Er zijn meer genoeg hafjes/fjorden die zich goed omhoogwerken in de klassen, ik bedoel maar, als je echt constant gewoon benadeelt wordt lukt zo iets niet. Kortom, voor die enkele keer dat je punten daadwerkelijk minder zijn door dyscriminatie, tja die moet je er maar bij nemen. En vanaf dat je het gevoel hebt dat je constant benadeeld wordt vind ik het een goed idee je rijstijl nog eens onder de loep te nemen, heel simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:31

Ndewilde schreef:

Onzin.
Als jij correct rijdt, en je hebt je paard voor elkaar, en je kunt net die extra sparkle eruit rijden, kan er geen jury om je heen. Dan rijd je je punten echt wel.

Sommige paarden missen dat beetje extra, dan zul je nog wp's halen, maar wordt een prijs wat moeilijker. En idd, als je steeds lage punten haalt, ligt het wss gewoon aan jezelf :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:37

Natuurlijk wordt een haflinger en andere exotische rassen wel eens benadeeld! Juryleden zijn mensen en mensen hebben zo hun eigen ideeen en voorkeuren. Een mooie ruiter of amazone zal ook beter scoren net zoals mooie mensen in hun hele leven op allerlei gebieden beter scoren.. niet eerlijk maar zo is het leven nu eenmaal. Maar als je dan zo'n paardje (zie guusje; die overigens best een mooi baasje heeft (-; ) dan 'wél door al die bevooroordeelde juryleden heen hebt geloodst krijg je dan ook extra waardering! Mooi toch? Da's alleen maar een grotere uitdaging.

Maar dat juryleden niet bevooroordeeld zijn is echte larie; élk mens is bevooroordeelt en heeft zo zijn eigen voorkeuren.. ook jij en ik en ieder ander die dit leest. Het ene jurylid zal het juist mooi vinden dat er een haf of tinker of fries een proefje loopt maar ik ken er ook die 'zo'n trekpaard' gewoon standaard minder goed beoordelen omdat ze nu eenmaal voor de kar thuishoren (volgens hen dan). Tsja; ieder zijn meug he?

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:41

Om een voorbeeld te geven; Fjord Guus van Jolanda Adelaar loopt ZZ-licht, als je een paard goed rijdt zul je echt geen lagere punten krijgen omdat je met een bepaald ras start ;)
Hel is wel zo dat sommige rassen hun bouw niet mee hebben en dat paarden die niet willen meewerken minder goed op hoog niveau te rijden zijn. Maak daar dan juist je voordeel van, ga de uitdaging aan :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:54

Maar een opvallende verschijning blijf je wel met een stamboek Haflinger in het ZZ licht. :D
Zie Denise Blom met Merlin (pony van het jaar 2008) is nu 2 x ZZ licht gestart tussen 'de grote paarden' en met winstpunt. Met zijn 1.54m is hij wel veruit de kleinste in de ring. Leuk opvallend gezicht op het inrij terrein.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:09

hessel schreef:
_Lunaa schreef:
Hoe ?
Gaan jullie me nu zeggen dat ik met mijn andalusier nooooit z ga kunnen springen ? |(

als jouw paard dat haalt, kun je dat waarschijnlijk wel springen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe een Andalusier springt en hoe hoog deze paarden gemiddeld kunnen springen, maar als die van jou dat wel haalt, waarom zou je dat dan niet kunnen springen.

Maar over het algemeen zijn bepaalde rassen (zoals Friezen, haflingers, fjorden e.d.) nu eenmaal geen topspringpaarden en kun je er wel een leuk sprongetje mee maken, maar hoogstwaarschijnlijk geen Z mee starten.

mijn verzorgdiertje haalt toch echt de 1,20 onder de man. het is maar net hoe de ruiter rijd of je pony het kan of niet hoor ;)

haflinger is heri nu 2 jaar. eerste half jaar kon ze niet springen. en nu springt ze los de 1,40 en onder de man 1.20 en dat komt omdat eigenaar en ik er zoveel plezier in hebben ;)! (diertje is zelf 1.43)

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:29

Precies, dat vind ik nou ook. Welk ras is de pony van je vriendin dan?