Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Martine1702 schreef:je kunt beter wat later beginnen dan te vroeg. Met later beginnen verniel je niks, met de vroeg kan dat wel.
Ook een later gereden paard kan je net zo verknoeien/vernielen als een jong paard
. Het is misschien zo dat zijn botten uitgegroeid zijn, dat wil nog niet zeggen dat het paard gewend is om een ruiter op zijn rug te dragen en alle spieren al heeft 
en er vervolgens mee wordt omgegaan! 
Twiggy2008 schreef:Want wees effe eerlijk, er zijn maar bar weinig mensen die wachten tot hun paard 6 jaar is.![]()
Ik ken er niet een. Wel mensen met IJslanders, maar die beginnen toch ook echt op 5-jarige leeftijd.
Huertecilla schreef:Twiggy2008 schreef:Want wees effe eerlijk, er zijn maar bar weinig mensen die wachten tot hun paard 6 jaar is.![]()
Ik ken er niet een. Wel mensen met IJslanders, maar die beginnen toch ook echt op 5-jarige leeftijd.
Dat geeft dan toch alleen maar aan hoe ERG het is in de ruiterij!?![]()
De wetenschappelijk onderbouwde maatlat is helder. Als vrijwel niemand zich eraan houdt, dan heeft blijkbaar vrijwel niemand het belang van het paard als hoge prioriteit. Zo simpel is het.
Het trieste hierbij is dat het uiteindelijk ook niet in het belang van de ruíters is om te vroeg te beginnen. Het is wél het belang van de fokkers en handel: meer omzet door kortere levensduur.
De individuele ruter schiet zichzelf dúbbel in de voet omdat een niet te vroeg bereden paard de investering in beleren langer teruggeeft, meer leert, een beter rijpaard wordt.
Een probleenm is dat slechts een heel klein % van de ruiter een paard lang houdt. Er wordt in de regel mede daarom zelden een werkelijk betekenisvolle band opgebouwd die weer een extra kwaliteitsdimensie toevoegd en een argument is om lang een laat onder het zadel gebracht paard te houden.
Vroeg beginnen met berijden, hoge omloopsnselhied zijn helaas de norm en de ts heeft gelijk dat de trent eerder en korter is.
Dit is in het korte termijn-belang van de ruiter en in het economische belang van de sector.
Níet in het belang van het oh zo ´geliefde´paard.....
hc
indymo schreef:We willen met de paarden allemaal zo vroeg mogelijk beginnen,, zoveel mogelijk behalen*op wedstrijden* dus...
sjaantje schreef:Wat heb je liever?
Imago01 schreef:Het hangt er maar helemaal van af, hoe het per paard is. Het ene is op 2,5 jarige leeftijd meer ontwikkeld dan het andere paard.
sjaantje schreef:Ik ga verder geen discussie voeren, want ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat hij/zij wil doen.
Toch ga ik liever met een driejarige 1 of 2 keer per week het zandpad op (rechtuit rijden), dan dat ik ze eerst helemaal aan de dubbele longe en weet ik veel met wat nog meer voor zooi, longeer.
Wat heb je liever?
indymo schreef:Je kan je paard juist met de dubbele lange lijnen leren rechtstellen en daarbij zit er ook niemand op de rug dus dat belast je dan weer minder.
. Ik heb al heel wat bereikt met hem, ben daar heel, heel trots op, maar jij denkt alleen maar in 'wedstrijdtermen'. Wat mij dan weer heel veel over jou als persoon zegt.
jasmijn78 schreef:Verder nog een vraagje: wie van jullie heeft inmiddels meerdere paarden opgeleid van zadelmak tot enig niveau (bijvoorbeeld een middel-hoog niveau endurence, springen, z-dressuur ect.) Hoe oud zijn jullie paarden nu? Leven ze nog? Kunnen ze nog lopen?

Huertecilla schreef:sjaantje schreef:Wat heb je liever?
Dat elke eigenaar een stukje basiskennis over het paard verwerft vóór er aan te beginnen.
Dat elke ruiter een stukje basiskennis over de gevolgen voor het paard ervan verwerft vó'r er op te klimmen.
De wetenschappelijk onderbouwde feitelijke informatie over het tpic; de leeftijd waarop het paard belast kan worden is laagdrempelig (onder de vingertoppen in het NL bewerkt) beschikbaar en helder.
Maak gewoon je huiswerk.
hc
Oh my god.. jasmijn78 schreef:indymo schreef:Ik vind dat er steeds meer mensen zijn/haar pony/paard op jongere leeftijd gaan inrijden.
Als ze paar maand onder zadel zijn meteen op wedstrijd.. en vervolgens is je paard met 8 jarige leeftijd verpest..
Ik stoor mij altijd aan mensen die zo zeuren over wat en op welke leeftijd anderen iets met hun paard doen, omdat:
1. Altijd onduidelijk is op wie ze nu doelen met zulke opmerkingen en in hoeverre hun mening 'gekleurd' is.
2. Hun eigen ervaring met jonge paarden, en dus het vermogen om te kunnen beoordelen of iemand anders zijn (jonge) paard overbelast, vaak discutabel is...indymo schreef:Mijn vraag is nou, wat vinden jullie ervan?
Ik vind: bemoei je lekker met je eigen paardMijne heb ik beleerd met 3, met 4 gingen ze op wedstrijd en met 6 breng/bracht ik ze in de Z uit en ze zijn nog kerngezond. De een is nu 9 en loopt ZZ-licht. Dus jouw voorbeeld van met 8 jaar verpest gaat in mijn praktijk niet op. Dus wat jij ervan vind zal mij een zorg zijn
Groetjes
asjemenou schreef:jasmijn78 schreef:Verder nog een vraagje: wie van jullie heeft inmiddels meerdere paarden opgeleid van zadelmak tot enig niveau (bijvoorbeeld een middel-hoog niveau endurence, springen, z-dressuur ect.) Hoe oud zijn jullie paarden nu? Leven ze nog? Kunnen ze nog lopen?
Ikke!
Ze leven nog allemaal voor zover ik weet, en de kopers zijn er erg blij mee.
De oudste is een P-tje.
Oh nee, mijn pony was van de L jaargang, dat is 15 ofzo?
Twiggy2008 schreef:Ik vind je kritiek op mij en mijn eigen paard ook echt te belachelijk voor woorden
Misschien ietsje beter nadenken voordat je je ononderbouwde stellingen dropt? Wellicht anders dan van jouw lesklanten/volgelingen kun je hier namelijk wel kritische vragen krijgen over hetgeen je verkondigt.asjemenou schreef:Ikke!
juudje84 schreef:loopt nog allemaal netjes en goed rond in de wedstrijd sport, EN beleerd op de leeftijd van 3-4jr en uitgebracht in het jaar dat ze 4 zijn geworden dus.... alles komt goed
indymo schreef:Ik vind dat er steeds meer mensen zijn/haar pony/paard op jongere leeftijd gaan inrijden.
Als ze paar maand onder zadel zijn meteen op wedstrijd.. en vervolgens is je paard met 8 jarige leeftijd verpest..
indymo schreef:Mijn vraag is nou, wat vinden jullie ervan?
Mijne heb ik beleerd met 3, met 4 gingen ze op wedstrijd en met 6 breng/bracht ik ze in de Z uit en ze zijn nog kerngezond. De een is nu 9 en loopt ZZ-licht. Dus jouw voorbeeld van met 8 jaar verpest gaat in mijn praktijk niet op. Dus wat jij ervan vind zal mij een zorg zijn 
Huertecilla schreef:Imago01 schreef:Het hangt er maar helemaal van af, hoe het per paard is. Het ene is op 2,5 jarige leeftijd meer ontwikkeld dan het andere paard.
Op basis waarvan stel je dit? Wat is jouw bron?
hc
Citaat:Verder nog een vraagje: wie van jullie heeft inmiddels meerdere paarden opgeleid van zadelmak tot enig niveau (bijvoorbeeld een middel-hoog niveau endurence, springen, z-dressuur ect.) Hoe oud zijn jullie paarden nu? Leven ze nog? Kunnen ze nog lopen?
Imago01 schreef:Lichamelijk zijn ze nog niet uitgegroeid en vaststaand feit blijft dat 6e levensjaar en het is maar net hoe je daar als trainer van het paard mee omgaat!