steeds eerder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stipje17

Re: steeds eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:34

je kunt beter wat later beginnen dan te vroeg. Met later beginnen verniel je niks, met de vroeg kan dat wel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:09

Martine1702 schreef:
je kunt beter wat later beginnen dan te vroeg. Met later beginnen verniel je niks, met de vroeg kan dat wel.

Onzin Ja Ook een later gereden paard kan je net zo verknoeien/vernielen als een jong paard Ja. Het is misschien zo dat zijn botten uitgegroeid zijn, dat wil nog niet zeggen dat het paard gewend is om een ruiter op zijn rug te dragen en alle spieren al heeft Knipoog

Het maakt heel veel uit door wie en vooral hoe een paard ingereden wordt Ja en er vervolgens mee wordt omgegaan!

ragala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:14

lichamelijk gezien is het idd beter om later te beginnen dan te vroeg

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:46

Ik ben ook van mening dat sommige ruiters erg ongeduldig zijn wat betreft hun jonge paard. Quarters die regelmatig op 2,5 jarige leeftijd al worden beleerd en een jaar later de zware western oefeningen al lopen zijn geen uitzondering.
Dressuurpaarden die met 5 jaar al Z lopen zet ik ook een vraagteken bij omdat ik de oefeningen nog veels te zwaar vind voor een niet uitgegroeid dier.
Maar....
Ook een op latere leeftijd beleerd paard kan naar de knoppen geholpen worden door ondeskundigheid van de ruiter. En helaas is er behoorlijk veel ondeskundigheid in de hippische wereld.

Ik hoor vaak om me heen zeggen dat een paard zich op 2,5 jarige leeftijd al aanbood om ingereden te worden. Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik me hierbij moet voorstellen. Ik heb nog nooit een paard op die leeftijd blij naar een zadel en hoofdstel zien wijzen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:58

Twiggy2008 schreef:
Want wees effe eerlijk, er zijn maar bar weinig mensen die wachten tot hun paard 6 jaar is. Knipoog
Ik ken er niet een. Wel mensen met IJslanders, maar die beginnen toch ook echt op 5-jarige leeftijd.

Dat geeft dan toch alleen maar aan hoe ERG het is in de ruiterij!? Pling

De wetenschappelijk onderbouwde maatlat is helder. Als vrijwel niemand zich eraan houdt, dan heeft blijkbaar vrijwel niemand het belang van het paard als hoge prioriteit. Zo simpel is het.

Het trieste hierbij is dat het uiteindelijk ook niet in het belang van de ruíters is om te vroeg te beginnen. Het is wél het belang van de fokkers en handel: meer omzet door kortere levensduur.
De individuele ruter schiet zichzelf dúbbel in de voet omdat een niet te vroeg bereden paard de investering in beleren langer teruggeeft, meer leert, een beter rijpaard wordt.

Een probleenm is dat slechts een heel klein % van de ruiter een paard lang houdt. Er wordt in de regel mede daarom zelden een werkelijk betekenisvolle band opgebouwd die weer een extra kwaliteitsdimensie toevoegd en een argument is om lang een laat onder het zadel gebracht paard te houden.

Vroeg beginnen met berijden, hoge omloopsnselhied zijn helaas de norm en de ts heeft gelijk dat de trent eerder en korter is.
Dit is in het korte termijn-belang van de ruiter en in het economische belang van de sector.
Níet in het belang van het oh zo ´geliefde´paard.....

hc

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:35

Huertecilla schreef:
Twiggy2008 schreef:
Want wees effe eerlijk, er zijn maar bar weinig mensen die wachten tot hun paard 6 jaar is. Knipoog
Ik ken er niet een. Wel mensen met IJslanders, maar die beginnen toch ook echt op 5-jarige leeftijd.

Dat geeft dan toch alleen maar aan hoe ERG het is in de ruiterij!? Pling

De wetenschappelijk onderbouwde maatlat is helder. Als vrijwel niemand zich eraan houdt, dan heeft blijkbaar vrijwel niemand het belang van het paard als hoge prioriteit. Zo simpel is het.

Het trieste hierbij is dat het uiteindelijk ook niet in het belang van de ruíters is om te vroeg te beginnen. Het is wél het belang van de fokkers en handel: meer omzet door kortere levensduur.
De individuele ruter schiet zichzelf dúbbel in de voet omdat een niet te vroeg bereden paard de investering in beleren langer teruggeeft, meer leert, een beter rijpaard wordt.

Een probleenm is dat slechts een heel klein % van de ruiter een paard lang houdt. Er wordt in de regel mede daarom zelden een werkelijk betekenisvolle band opgebouwd die weer een extra kwaliteitsdimensie toevoegd en een argument is om lang een laat onder het zadel gebracht paard te houden.

Vroeg beginnen met berijden, hoge omloopsnselhied zijn helaas de norm en de ts heeft gelijk dat de trent eerder en korter is.
Dit is in het korte termijn-belang van de ruiter en in het economische belang van de sector.
Níet in het belang van het oh zo ´geliefde´paard.....

hc

We willen met de paarden allemaal zo vroeg mogelijk beginnen,, zoveel mogelijk behalen*op wedstrijden* dus het paard moet zeker op 3 jarige leeftijd in worden gereden, na een paar maanden op wedstrijd* ze kunnen dan al wijken enzo want ja dat moet he*
Dus met 4 jarige leeftijd lopen ze in de L wat ik al veel te vroeg vind, laat een paard ook nog paard zijn.
In het begin staan ze tot hun 3e in het weiland te niksen, en dan bepalen de baasjes dat dit en dat moet gebeuren, dus het paard gaat al van het ene naar het andere uiterste, ga het dan rustig opbouwen.
Als je dan zo nodig wilt rijden, pak dan een paard dat al een tijd onder zadel is, want als ze toch alles al hebben behaalt in prijzen worden die paard weer aan de kant gezet. zo zie ik het dan maar even.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:46

indymo schreef:
We willen met de paarden allemaal zo vroeg mogelijk beginnen,, zoveel mogelijk behalen*op wedstrijden* dus...

´Allemaal´? ´We´?

Echt niet. Ik wíl helemaal niet op een paard zitten wat daar op wat voor manier ook niet aan toe is.
Ik vind het al erg genoeg dat ik er voor mijn op gá zitten.

Ik wil er helemaal geen wedstrijden mee rijden. Ik wil ermee van de natuur genieten omdat het paard de ongëevenaarde four x four x far is en een onwijs veilig vervoermiddel.

Mijn doel is genieten van de natuur en dat levert mij de verantwoordelijkheid op om dit met zo min mogelijk schade aan mijn rijdier te doen.
Dat vraagt een intensieve investering en het is in mijn belang daar zo lang mogelijk van te kunnen profiteren. Kwalitijd (bb) erin = kwalitijd eruit Pling
Als afgeleide van beíden ontwikkel ik een band met mijn paarden die me nóg meer rijmogelijkheden geeft.
Win-win-win. Nul haast, nul wedstrijden Knipoog

Zo vraag ik me wel af wat die ´allemaal´ van jou eigenlijk léuk vindt. Het páárd? De winstpunten? Het dressuurpakje? Het imago? Wat?

hc

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:36

Ik ga verder geen discussie voeren, want ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat hij/zij wil doen.
Toch ga ik liever met een driejarige 1 of 2 keer per week het zandpad op (rechtuit rijden), dan dat ik ze eerst helemaal aan de dubbele longe en weet ik veel met wat nog meer voor zooi, longeer.
Wat heb je liever?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:02

sjaantje schreef:
Wat heb je liever?

Dat elke eigenaar een stukje basiskennis over het paard verwerft vóór er aan te beginnen.
Dat elke ruiter een stukje basiskennis over de gevolgen voor het paard ervan verwerft vó'r er op te klimmen.
De wetenschappelijk onderbouwde feitelijke informatie over het tpic; de leeftijd waarop het paard belast kan worden is laagdrempelig (onder de vingertoppen in het NL bewerkt) beschikbaar en helder.
Maak gewoon je huiswerk.

hc

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:13

Het hangt er maar helemaal van af, hoe het per paard is. Het ene is op 2,5 jarige leeftijd meer ontwikkeld dan het andere paard. Persoonlijk zou ik kiezen voor voorjaar dat ze 3 worden, zadelmak maken en licht inrijden, dan een paar maanden het land op en dan echt gaan oppakken.

Ik denk dat het slijtagegehalte van een paard meer beinvloed wordt door de manier van gereden worden dan door het vroege inrijden. Natuurlijk speelt dat mee maar een slechte ruiter erop heeft veel meer invloed dan met 2,5 zadelmak maken.

Mijn paard is in het voorjaar dat hij 3 werd ingereden en heeft geen 'vakantie' verder gehad. Inmiddels is hij 18 en nog steeds kerngezond. Natuurlijk heb ik ook zo mijn foutjes wel gemaakt in het rijden maar de algemene lijn is altijd goed geweest. Heb altijd les gehad van de betere instructeurs en snapte zodoende ook echt waar ik mee bezig was. Tegenwoordig is het een kwestie van onderhouden.

Al die rugprobleempaarden ook tegenwoordig...ten eerste omdat er meer op gelet wordt en ten tweede komt het heel vaak gewoon doordat ze verkeerd gereden zijn, spanning in het lijf die er niet uit wil et voila! Een paard met beschadigde wervels door ongeval natuurlijk daarbuitengelaten!

Ik vind dus dat het best een beetje moet kunnen maar dat je goed naar het paard moet kijken of het wel al aankan in het koppie en verder leuk en speels houden en rustig, rustig aan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:21

Imago01 schreef:
Het hangt er maar helemaal van af, hoe het per paard is. Het ene is op 2,5 jarige leeftijd meer ontwikkeld dan het andere paard.

Op basis waarvan stel je dit? Wat is jouw bron?

hc

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 12:22

sjaantje schreef:
Ik ga verder geen discussie voeren, want ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat hij/zij wil doen.
Toch ga ik liever met een driejarige 1 of 2 keer per week het zandpad op (rechtuit rijden), dan dat ik ze eerst helemaal aan de dubbele longe en weet ik veel met wat nog meer voor zooi, longeer.
Wat heb je liever?

Je kan je paard juist met de dubbele lange lijnen leren rechtstellen en daarbij zit er ook niemand op de rug dus dat belast je dan weer minder.

En met een krukje opstappen? het is beter voor het paard zijn rug. Het ziet er dan stom uit en mensen kunnen gaan denken dat diegene ook niet 'lenig' is. Maar wie doet dat om toch weer een beetje de rug van het paard te besparen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:30

indymo schreef:
Je kan je paard juist met de dubbele lange lijnen leren rechtstellen en daarbij zit er ook niemand op de rug dus dat belast je dan weer minder.

En stuntel vernaggelt zijn paard net zo makkelijk tussen de lange lijnen als op een zandpad... af hij nou 3 of 9 is....

Verder nog een vraagje: wie van jullie heeft inmiddels meerdere paarden opgeleid van zadelmak tot enig niveau (bijvoorbeeld een middel-hoog niveau endurence, springen, z-dressuur ect.) Hoe oud zijn jullie paarden nu? Leven ze nog? Kunnen ze nog lopen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:46

Jasmijn, ik reageer nog even op jouw zeer onaardige post en zeg er meteen bij dat dit wat mij betreft mijn laatste reactie is naar jou toe in dit topic.

Jij concludeert maar wat je wilt, hoor. Knipoog
Een 'kritische' noot van iemand hier op bokt die mij niet eens kent, mij niet eens op een normale manier kan benaderen, leg ik inderdaad rustig naast me neer. Haha!

Ik vind je kritiek op mij en mijn eigen paard ook echt te belachelijk voor woorden Gestoord . Ik heb al heel wat bereikt met hem, ben daar heel, heel trots op, maar jij denkt alleen maar in 'wedstrijdtermen'. Wat mij dan weer heel veel over jou als persoon zegt. Haha!

Feit is dat je mij totaal niet kent, laat staan mijn manier van begeleiden, uberhaupt mijn manier van het voorbereiden van een paard naar het inrijden toe. Wat me wel opvalt is dat je me redelijk vaak aanvalt, niet alleen in dit topic. Ik vermoed omdat we beiden totaal verschillend zijn qua benadering van paarden en waarschijnlijk ook omdat we in real life totaal verschillende mensen zijn. Kan nog wel wat redenen verzinnen, die misschien aan de orde zijn, maar ach, het invullen laat ik wel aan jou over. Ben je toch al heel goed in. Ja

Hoe jij mijn posts verder intepreteert, moet je helemaal zelf weten. Ik vind het wel jammer dat je alles meteen heel negatief ziet, blijkbaar. Ik doe helemaal niet geheimzinnig, ben zelfs redelijk open op bokt (iets wat ik van jou niet kan zeggen, zie alleen al je ietwat lege profiel). Kan best zijn dat ik het niet handig uitleg via internet, maar goed, dat is niet zo vreemd als je weet hoe ik soms achter mijn laptop zit met een stel kinderen om me heen. Haha!
Daarbij ga ik mijn hele paardenverleden en -ervaringen hier niet neerzetten, veel te lang verhaal. Knipoog
Daarbij is jouw vraagstelling zo onaardig, dat ik me ook niet echt geroepen voel om er op die manier op in te gaan.

Voor alle duidelijkheid dus nog even: Het is mijn missie niet om jou van iets te overtuigen. Wat kan het mij schelen wat jij van mij of mijn paard vindt? Waarom stel je je vragen op zo'n negatieve, onaardige manier? Dat roept bij mij alleen maar een hoop weerstand op. Als je zo ook met paarden omgaat, dan hou ik mijn hart vast. Dus wat mij betreft zijn dit mijn laatste woorden naar jou toe. Doei, doei

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:26

jasmijn78 schreef:
Verder nog een vraagje: wie van jullie heeft inmiddels meerdere paarden opgeleid van zadelmak tot enig niveau (bijvoorbeeld een middel-hoog niveau endurence, springen, z-dressuur ect.) Hoe oud zijn jullie paarden nu? Leven ze nog? Kunnen ze nog lopen?

Ikke! Haha!
Ze leven nog allemaal voor zover ik weet, en de kopers zijn er erg blij mee. Ja
De oudste is een P-tje.
Oh nee, mijn pony was van de L jaargang, dat is 15 ofzo?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:39

Huertecilla schreef:
sjaantje schreef:
Wat heb je liever?

Dat elke eigenaar een stukje basiskennis over het paard verwerft vóór er aan te beginnen.
Dat elke ruiter een stukje basiskennis over de gevolgen voor het paard ervan verwerft vó'r er op te klimmen.
De wetenschappelijk onderbouwde feitelijke informatie over het tpic; de leeftijd waarop het paard belast kan worden is laagdrempelig (onder de vingertoppen in het NL bewerkt) beschikbaar en helder.
Maak gewoon je huiswerk.

hc

Verward ROFL ROFL Oh my god..

Sientje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:48

Toch vind ik, na deze discussie te hebben gevolgd,dat
Jasmijn78 een erg goede analyse maakt van deze Twiggy2008, die zogezegd heel veel commentaar op anderen heeft, maar zelf ook niet altijd alles goed doet en weet...
Niemand deugd, behalve wat zijzelf doet....

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:14

jasmijn78 schreef:
indymo schreef:
Ik vind dat er steeds meer mensen zijn/haar pony/paard op jongere leeftijd gaan inrijden.
Als ze paar maand onder zadel zijn meteen op wedstrijd.. en vervolgens is je paard met 8 jarige leeftijd verpest..

Ik stoor mij altijd aan mensen die zo zeuren over wat en op welke leeftijd anderen iets met hun paard doen, omdat:

1. Altijd onduidelijk is op wie ze nu doelen met zulke opmerkingen en in hoeverre hun mening 'gekleurd' is.
2. Hun eigen ervaring met jonge paarden, en dus het vermogen om te kunnen beoordelen of iemand anders zijn (jonge) paard overbelast, vaak discutabel is...

indymo schreef:
Mijn vraag is nou, wat vinden jullie ervan?

Ik vind: bemoei je lekker met je eigen paard Lachen Mijne heb ik beleerd met 3, met 4 gingen ze op wedstrijd en met 6 breng/bracht ik ze in de Z uit en ze zijn nog kerngezond. De een is nu 9 en loopt ZZ-licht. Dus jouw voorbeeld van met 8 jaar verpest gaat in mijn praktijk niet op. Dus wat jij ervan vind zal mij een zorg zijn Lachen

Groetjes

hehe eindelijk iemand die eens niet overal met mee praat en een eigen mening heeft.

Het lijkt alsof paarden die met 3-4 worden klaar gemaakt alleen nog maar moeten werken werken werken, nou geloof dat dat wel reuze mee valt, mijn jonge paarden lopen niet iedere dag, komen veel in de wei. en voor de paarden waarvoor het nodig is gaan ze een maand de wei op om even lekker tot rust te komen. verschilt toch ook per paard. De ene heeft het nodig om aan het werkt te worden gezet en de andere heeft gewoon wat meer tijd nodig.
waar IK me aan erger is dat geprut met die paarden, ah zielig niet te hard werken ah zielig dit en dat, en dan over een jaartje of wat langer, ah me paard doet dit niet en luistert niet en weet ik veel wat, en hoeveel komen er dan op een africhtingsstal te recht... veel, en waarom omdat er in de jonge jaren te veel mee geknommeld is en niet consequent mee gewerkt.
Nou TS zeg maar wat beter is, een paard aan het werk zetten en kwa wedstrijd wat te gaan bereiken, of dadelijk een verwend paard te hebben wat de baas is en niks kan hebben.....?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:16

asjemenou schreef:
jasmijn78 schreef:

Ikke! Haha!
Ze leven nog allemaal voor zover ik weet, en de kopers zijn er erg blij mee. Ja
De oudste is een P-tje.
Oh nee, mijn pony was van de L jaargang, dat is 15 ofzo?

loopt nog allemaal netjes en goed rond in de wedstrijd sport, EN beleerd op de leeftijd van 3-4jr en uitgebracht in het jaar dat ze 4 zijn geworden dus.... alles komt goed

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:49

Twiggy2008 schreef:
Ik vind je kritiek op mij en mijn eigen paard ook echt te belachelijk voor woorden

Weet je wat ik belachelijk vind? Jouw commentaar op 'ze' en 'hun' en 'heel veel mensen', al dan niet afgeleid van een advertentie van MP. En als jou dan gevraagd wordt hoe jij aan die wijsheid komt om te kunnen vertellen wat 'ze' en 'hun' niet goed doen (en wie 'ze' en 'heel veel mensen' dan zijn), dan ben ik ineens weer aanvallend??? Misschien moet jij eens nadenken over hoe jij zelf overkomt Pling Misschien ietsje beter nadenken voordat je je ononderbouwde stellingen dropt? Wellicht anders dan van jouw lesklanten/volgelingen kun je hier namelijk wel kritische vragen krijgen over hetgeen je verkondigt.

asjemenou schreef:
Ikke!

juudje84 schreef:
loopt nog allemaal netjes en goed rond in de wedstrijd sport, EN beleerd op de leeftijd van 3-4jr en uitgebracht in het jaar dat ze 4 zijn geworden dus.... alles komt goed

Gelukkig zijn er ook nog mensen die WEL vanuit hun eigen praktijk ervaring spreken, en waarbij hun ervaring wel verder reikt dan het eenmalig al-keutelend in de achtertuin beleren van een pony zonder enig duidelijk doel/eindresultaat... Haha!

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 20:24

indymo schreef:
Ik vind dat er steeds meer mensen zijn/haar pony/paard op jongere leeftijd gaan inrijden.
Als ze paar maand onder zadel zijn meteen op wedstrijd.. en vervolgens is je paard met 8 jarige leeftijd verpest..

Ik stoor mij altijd aan mensen die zo zeuren over wat en op welke leeftijd anderen iets met hun paard doen, omdat:

1. Altijd onduidelijk is op wie ze nu doelen met zulke opmerkingen en in hoeverre hun mening 'gekleurd' is.
2. Hun eigen ervaring met jonge paarden, en dus het vermogen om te kunnen beoordelen of iemand anders zijn (jonge) paard overbelast, vaak discutabel is...

indymo schreef:
Mijn vraag is nou, wat vinden jullie ervan?

Ik vind: bemoei je lekker met je eigen paard Lachen Mijne heb ik beleerd met 3, met 4 gingen ze op wedstrijd en met 6 breng/bracht ik ze in de Z uit en ze zijn nog kerngezond. De een is nu 9 en loopt ZZ-licht. Dus jouw voorbeeld van met 8 jaar verpest gaat in mijn praktijk niet op. Dus wat jij ervan vind zal mij een zorg zijn Lachen

Groetjes[/quote]

hehe eindelijk iemand die eens niet overal met mee praat en een eigen mening heeft.

Het lijkt alsof paarden die met 3-4 worden klaar gemaakt alleen nog maar moeten werken werken werken, nou geloof dat dat wel reuze mee valt, mijn jonge paarden lopen niet iedere dag, komen veel in de wei. en voor de paarden waarvoor het nodig is gaan ze een maand de wei op om even lekker tot rust te komen. verschilt toch ook per paard. De ene heeft het nodig om aan het werkt te worden gezet en de andere heeft gewoon wat meer tijd nodig.
waar IK me aan erger is dat geprut met die paarden, ah zielig niet te hard werken ah zielig dit en dat, en dan over een jaartje of wat langer, ah me paard doet dit niet en luistert niet en weet ik veel wat, en hoeveel komen er dan op een africhtingsstal te recht... veel, en waarom omdat er in de jonge jaren te veel mee geknommeld is en niet consequent mee gewerkt.
Nou TS zeg maar wat beter is, een paard aan het werk zetten en kwa wedstrijd wat te gaan bereiken, of dadelijk een verwend paard te hebben wat de baas is en niks kan hebben.....?[/quote]

Het gaat erom wanneer je een paard het beste in kan gaan rijden, je kan een paard wel hard laten werken, misschien vind ie dat ook wel heel leuk maar ik vind persoonlijk dat je een paard ook gewoon paard moet laten zijn. Wij mensen willen vanalles van paarden ze zijn niet gemaakt om op te rijden.
Mijn paard staat ook dacht en nacht op het weiland,
En niemand heeft het hier erover dat een paard niet luisterd en dan in een africhtstal komt, want dan is er iets mis jij kan dan niet een jong paard aan. Diegene die het paard in de africhtstal heeft afgericht kan dan wel allemaal dingen doen met het paard, maar het gaat erom dat uiteindelijk JIJ diegene bent waar het paard naar luisterd, dus zo'n africhtstal heeft geen tot weinig zin in mijn ogen. Je kan een paard wel aan het werk gaan zetten* jij kijkt meteen weer naar de presentatie in de wedstrijden, aardig wat mensen willen geen wedstrijden rijden en thuis of waar dan ook lekker rijden*
Als mensen gewoon consequent met zijn/haar paard omgaan komt het goed.
Het paard hoeft van mij niet alleen maar aan het werk of helemaal niks te doen, zo zie ik die laatste zin van jou.
Laat een paard een paar dagen per week werken en de rest gewoon paard zijn. Het gaat hier om een jong paard dat alles nog moet leren. Meestal wat IK zie is dat als ze een jong paard hebben, zijn bijna 3 beginnen vanuit het niks met longeren en vanalles, gaan erop na paar maand wedstrijden.... het paard krijgt in mijn ogen dan geen rust om het allemaal te verwerken wat het heeft meegemaakt. Het 'moet' allemaal zo snel mogelijk bij aantal mensen... je kan het ook rustig aan doen, zo bouw je in mijn ogen... een betere band op.Als je het paard als ie 3 is laat werken werken werken word het een keer zo boos dat ie figuurlijk uit elkaar barst dat ie het niet meer voor je wilt doen.
Je moet lol hebben met je paard,, en niet overal voor presteren
Wees blij als je met het grondwerk een paard dingen kan laten doen,, JIJ bent dan diegene die het hem heeft geleerd je bouwt zo een band op.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:33

Huertecilla schreef:
Imago01 schreef:
Het hangt er maar helemaal van af, hoe het per paard is. Het ene is op 2,5 jarige leeftijd meer ontwikkeld dan het andere paard.

Op basis waarvan stel je dit? Wat is jouw bron?

hc

Mijn eigen ervaring en daar heb ik geen een of andere internetsite of boek voor nodig en over ontwikkeld zijn: daarmee bedoel ik geestelijk!
Lichamelijk zijn ze nog niet uitgegroeid en vaststaand feit blijft dat 6e levensjaar en het is maar net hoe je daar als trainer van het paard mee omgaat!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:35

Citaat:

Meldt zich Haha!
Het paard dat nu in mijn bezig nog is, is met zijn 3e ingereden, heeft nog nooit rugproblemen gehad. Wordt getraind op ZZ-Z niveau, meer dan 120 wp's in de Z2 en ZZ-l +4. Hij leeft nog, is inmiddels 18 en voor de fun tuf ik op eigen manege in de Z2 mee. Dit omdat rust roest en ik zo nog een trainingsdoel heb. Verder gaat hij elk jaar met vakantie en krijgt hij lekker een aantal weken vrij. Kerngezond is hij nog en hij loopt de jonge dansmariekes nog steeds ruim eruit Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:36

Imago01 schreef:
Lichamelijk zijn ze nog niet uitgegroeid en vaststaand feit blijft dat 6e levensjaar en het is maar net hoe je daar als trainer van het paard mee omgaat!

Klopt, of je die rug wel of niet belast voor die tijd Pling

Dat je het óók op een correcte maníer moet doen is logisch. Dat moet OOK.

hc

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:43

Er wordt hier maar gegild over de wervels etc. en dat magische 6e levensjaar. Op zich kan ik me daar nog wel in vinden.
Maaahaaaar ik hoor hier niemand over ruiters die hun paard dusdanig krom rijden, vernachelen omdat ze gewoon zelf wat lopen aan te violen zonder de juiste begeleiding of met de verkeerde begeleiding. Dát vind ik pas schandalig. Slecht passende zadels, stuiterende ruiters die er gewoon géén gevoel voor/bij hebben, dát vind ik pas erg.
Dat probleem eerst oplossen en dan gaan we nog eens kijken naar de mate van rugproblemen bij paarden. Er wordt maar steeds geroepen dat het slecht is maar een 6-jarige rij je net zo makkelijk aan stront met de verkeerde ruiter erop. Misschien nog wel makkelijker dan die 3-jarige die door een 'goede' (want dat is al een discussie op zich) ruiter wordt getraind!

Ik ken iemand die een paard gekocht heeft die afgekeurd was op de rug, helemaal scheef dat arme dier. Haalde er een fysio bij, die bekeek het dier en met behandeling van fysio en eens een normale ruiter erop die wist waar ze mee bezig was, is het dier inmiddels goedgekeurd en huppelt het vrolijk en makkelijk rond in momenteel M2. En zo ken ik nog wel een paar voorbeelden.

Die voorbeelden ken ik ook in negatief verband. Mensen waren verstandig; kochten een 7-jarige, binnenste buiten gekeurd bij aankoop, dier was L2, erg braaf en leuk leerpaard. Binnen no-time helemaal krom gereden. Dus waar praten we nog over? Klik maar willekeurig wat HAW-topics open en je zult sprékende voorbeelden zien...