Wetenschap & gevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Wetenschap & gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:47

Paardentango schreef:
Dank je voor het compliment, en de interessante en zinvolle toevoeging aan deze discussie !

Wat voor de een een weet is, is voor een ander een vraag. Mensen die zich hoger geplaatst voelen hebben echter geen vragen meer, die 'weten' alles namelijk al.

'Sociale omgansvormen' zijn daar een aardig voorbeeld van.

Knipoog

Dus je verwacht in dit topic een basis cursus wetenschappelijke methodologie te krijgen? En dit verzoek giet je in de vorm van ongefundeerde kritiek op hetzelfde onderwerp. Ik vermoed sterk dat er weinig mensen zijn die daar hun tijd aan willen verspillen.
Ik heb niets tegen je onkunde; jouw probleem (en simpel op te lossen, educatie). Waar ik me aan irriteer zijn de polemische stellingen die je hier op het forum gooit, ongehindert door enige (basis)kennis van de materie.

Tannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:18

Het probleem met wetenschap is dat het objectief moet zijn. Dat kan nuttig zijn maar daar kan het ook spaak lopen. Want emoties zijn niet objectief. Dus eerst filter je ze er uit en daarna ga je vaststellen dat ze niet bestaan.
Er zijn buitengewoon interessante boeken geschreven over emoties bij dieren door bijvoorbeeld Marc Bekoff. Erg lezenswaardig.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 14:30

Kuggur schreef:
Dus je verwacht in dit topic een basis cursus wetenschappelijke methodologie te krijgen? En dit verzoek giet je in de vorm van ongefundeerde kritiek op hetzelfde onderwerp. Ik vermoed sterk dat er weinig mensen zijn die daar hun tijd aan willen verspillen.
Ik heb niets tegen je onkunde; jouw probleem (en simpel op te lossen, educatie). Waar ik me aan irriteer zijn de polemische stellingen die je hier op het forum gooit, ongehindert Bloos door enige (basis)kennis van de materie.

Vind je het erg om je eigen verwachtingen niet op mij te projecteren, als het je niet aanspreekt zijn er genoeg topics waar je vast een hele waardevolle bijdrag aan kan leveren.
Hier zijn een aantal mensen met elkaar aan het babbelen over een stelling die ik gestart ben. Blijkbaar zijn er mensen die hun tijd daaraan willen 'verspillen'. De ene houdt van Military, de ander van dressur. Prima toch Haha!

Als je wil babbelen over je polemische stellingen open gerust ook een topic ! Vingers aflikken

De onkunde van mij is gelukkig in ieder geval door jou gezien Het voelt het net alsof je me het zwijgen Ziek op wil leggen, alleen vind jhet wel op een vervelende manier en niet zo aardig ook. Waarom zou idereen hier niet over mogen praten ?

Ik stel voor om of persoonlijk te PB-en, dan kan ik overwegen om antwoord te geven en word ik niet gedwongen om mezelf te gaan verdedigen, of 'op te bokken'.

Dus doe ons een lol en Bok gerust verder, blijf wel in het zadel zitten !

(PS: ongehindert is niet met een T maar met een D, (grammatica Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 27-09-08 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 14:33

Marc Bekoff is inderdaad een zeer interessante wetenschapper, met gevoel en nog aardig ook !

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:40

Paardentango schreef:
Kuggur schreef:
Ik heb niets tegen je onkunde; jouw probleem (en simpel op te lossen, educatie). Waar ik me aan irriteer zijn de polemische stellingen die je hier op het forum gooit, ongehindert Bloos door enige (basis)kennis van de materie.

Vind je het erg om je eigen verwachtingen niet op mij te projecteren, als het je niet aanspreekt zijn er genoeg topics waar je vast een hele waardevolle bijdrag aan kan leveren.
Hier zijn een aantal mensen met elkaar aan het babbelen over een stelling die ik gestart ben. Blijkbaar zijn er mensen die hun tijd daaraan willen 'verspillen'. De ene houdt van Military, de ander van dressur. Prima toch Haha!

Als je wil babbelen over je polemische stellingen open gerust ook een topic ! Vingers aflikken

De onkunde van mij is gelukkig in ieder geval door jou gezien Het voelt het net alsof je me het zwijgen Ziek op wil leggen, alleen vind wel op een erg vervelende manier.

Ik stel voor om of persoonlijk te PB-en, dan kan ik overwegen om antwoord te geven en word ik niet gedwongen om mezelf te gaan verdedigen, of 'op te bokken'.

Dus doe ons een lol en Bok gerust verder, blijf wel in het zadel zitten !

(PS: ongehindert is niet met een T maar met een D, (grammatica Knipoog )

Goh, dus nederlands beheers je wél. Sterke argumentatie overigens, je discussiepartner op zijn typ fouten wijzen (het is dressuur niet dressur bijvoorbeeld, en military hoeft geen hoofdletter, relevant hé), en nee ook via pb ga ik je geen methodologie leren. Ik heb maar een raad voor je en dat is verdiep je op zijn minst een beetje in de materie waar je een discussie over wil voeren. Dan heb je kans dat er een interessante discussie ontstaat.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 14:46

Nou zeg, toe nou, bah zeg, hou daar nou mee op joh?

Het woord wetenschap pretendeert namelijk echt niet alleenrechten te hebben hoor.

En dank voor de wijze raad, ik heb hem alleen al enge tijd geleden opgevolgd ik zoek mijn eigen leraren liever uit Haha! . Maarre gewoon om zelf ook op een ladder te kunnen staan. Alleen val ik niet zo hard, want de mijne is niet zo hoog !

Snapje, hee, snapje dah !

Slim

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:26

Wat een kinderachtig gedoe zeg.. Scheve mond

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 16:11

Goofy44 schreef:
Aan een paard worden veel eigenschappen toegedicht, die het niet heeft. Het paard heeft ook eigenschappen waar we nauwelijks weet van hebben. Er zijn tal van voorbeelden te geven waarin een paard zich op een bijzondere manier (en dat is bijna altijd) van een mens onderscheidt. Als we daar meer inzicht in zouden hebben, dan is wetenschap een betere leidraad dan het gevoel.
Geloof en gevoel hebben veel mensen naar de rand van de afgrond geleid. Je moet echt wel weten of dat kompas wel op de goede manier, in de juiste omstandigheden ontwikkeld is.....

Afgezien van de rest van deze post, die ik in elk geval uitermate boeiend vond, pik ik dut stukje er nu graag even uit.
Aan een paard worden namelijk denk ik ook veel eigenschappen juist niet ontleend, en waar we als mens heel tegenstrijdig mee omgaan. Plat gezegd spreek ik wel eens over gekochte liefde. We kopen een paard, geven hem alles wat we (vooral zelf) denken dat hij nodg heeft.

Inzicht komt voor mij erg dicht bij gevoel, soms voelen paarden mij beter aan dan ik zelf. Ik lees boeken, zij niet, en toch kunnen ze voor me, of erger onder me, wegstuiven als ik geirriteerd ben over iets heel anders dan over hun.
Lijkt een beetje op de situatie zoals een kind dingen kan voelen wiens ouders ruzie maken, het kind vindt het vaak griezeliger dan de ouders.

De term kompas is overigens heel mooi, alleen denk ik dat een gevoelskompas nogal druk is, zowel die van het paard als van mij als mens? Gevoelens zijn zo wisselend, per seconde soms. Al ken ik overgens ook mensen die ook een soort 'innerlijk kompas' hebben voor wat betreft richting, ik heb dat weer veel minder. Alleen het auto terugzoeken op de parkeerplaatsen wil redelijk lukken. Blijkbaar vind ik dat belangrijk.

Met de komst van de Tom Tom is mijn beetje kompasgevoel misschien nog wel sterker afgenomen. Het kompasgevoel hoeft niet volledig meer te worden aangesproken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:29

Wat moet een paard eten?

Hummmmmmmmmmmm (staart navel) mmmmmmmmmmmmmmmmmm; ´ik voel, ik voel´...

Je kan er ook een voedingsdeskundige over raadplegen. Liever geen voerfabrikant, maar via een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek Knipoog

@paardentango: dat kompasgevoel vind ik een erg toepasselijke mbt hoe ik het leven ervaar. De existentiële waardes en de eigen vaardigheden; zélfredzaamheid. Een heel interessant onderwerp met heel fundamentele raakvlakken met paardrijden. Heeft echter niets met het topic van doen.

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 18:23

Het zal wel toeval zijn, maar weer iemand die denkt met wetenschappelijk getinte woorden neerwaarts uit te halen en daarmee iets toevoegt ?

Zucht... wat is dat toch?
Waarom kunnen mensen die pretenderen hersens te hebben zo enorm uit de hoogte doen? Gaaaap

Is passie voor paarden, aandacht voor welzijn, liefde voor een paard en denken dat het paard gevoelens ook teruggeeft, of in elk geval heeft, echt zo'n enorm vies woord?

Voor mij niet hoor.
Ik voel dat zo Ja

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:44

@Paardentango: wie een stelling poneert, kan daarop diverse reacties verwachten. Het heeft geen zin om je zo aanvallend op te stellen als die reacties niet zijn wat je verwacht. Dat brengt de discussie niet verder.
Bovendien, je openingspost is gedeeltelijk debet aan het soort reacties dat je krijgt. Knipoog

Citaat:
Is passie voor paarden, aandacht voor welzijn, liefde voor een paard en denken dat het paard gevoelens ook teruggeeft, of in elk geval heeft, echt zo'n enorm vies woord?

Niemand die beweren wil dat wetenschappelijk gefundeerd handelen passie uit zou moeten sluiten. Áls het gebeurt, is het niet goed.

Aan de andere kant is passie zonder kennis even gevaarlijk, omdat er geen bodem is om dat liefdevolle handelen vorm te geven.

Zonder kennis van de aard van het paard kan passie maar al te makkelijk omslaan in gedrag naar het paard toe, waar dat paard geen baat bij heeft.

Overigens zijn juist ethologen vaak voorvechters van een meer paardgerichter houden. Denk daar maar eens over na. Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:04

Zeer gevoelig wetenschappelijk beantwoord randalinpony OK dan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:54

Redrumfox schreef:
Als je snel moet reageren in een situatie en dus geen tijd hebt om na te denken, dan maak je vrijwel geen fouten >

Daar ben ik het in elk geval niet mee eens. Voor mijzelf geldt het zeker niet, ik doe het ook niet altijd fout maar toch heel vaak uit reflex wel. Of je doet het niet fout maar het had wel stukken beter gekund.

Ik hou zeker rekening met mijn gevoel, ik vind het een ontzettend nuttig startpunt. Maar niet zonder het regelmatig kritisch te blijven bekijken: waarom voel ik dat eigenlijk zo? En kan ik dat voor mezelf onderbouwen? IS het ook zo of praat ik mezelf dat alleen maar aan? (Zo vaak blijken dingen die op korte termijn goed lijken op lange termijn heel verkeerd te zijn. En het vermogen van mensen - alle mensen, ook gij Brutus Knipoog - om de werkelijkheid waar te nemen door een filter is eindeloos.)
Het is die reflectie (en dat is toch beslist wel iets wat erg met wetenschap verbonden is) die wat mij betreft ontzettend belangrijk is, en ook een die wat mij betreft soms wat ontbreekt in de paardenwereld. Er hangen mij teveel dogma's die op niet meer onderbouwing rusten dan het 'gevoel' van enkele grote namen. Met bijbehorende niet altijd geweldige situaties...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 06:55

Reageren is prima Ja , dat geeft een discussies kleur !
Het maakt een discussie erg boeiend om vanuit verschillende standpunten dingen te bekijken.
Elkaar een beetje respecteren vind ik echter nogal belangrijk.

Iemand omlaag zien te krijgen vind ik niet zo netjes, dat is me te gemakkelijk. Voor mij zijn dat de omgangsvormen waar ik me zelf ook aan probeer te houden. Hopelijk lukt dat. Schijnheilig

Met paarden zien je dit namelijk ook, we spelen graag 'de baas' klaarblijkelijk vindt de mens dat we de natuur (en haar mechanismen) niet alleen moeten beschermen, maar dat we het nog veel beter doen als we het overnemen. Want mensen neigen naar iets 'beter weten' op basis van... vul maar in !

Wat me erg opvalt is dat de 'ogen' het zo sterk denken veel beter weten. Er zijn mensen doe hun leven lang met paarden werken, die neem ik iets meer serieus als de oog die een paard ziet als biologisch geheel. De eerste etholoog die zich echt (!) bezighoudt met welzijn van een ander moet ik nog tegenkomen. Ook al meent de etholoog het objectief allemaal echt te weten, niets menselijks is hem/haar vreemd.

Is het verbeteren van paardenwelzijn. of is het verbeteren van de eigen positie?
Daar denk ik over na, want dat houdt me nu eenmaal bezig.
Niet in de eerste plaats voor mijn eigen belang, want dan zou ik beter kunnen meelezen en alleen kijken, maar voor het belang van de paarden in het algemeen en de mensen die het goed voor hebben met hun passie.
Zoals hier op bokt.nl de meesten graag babbelen over hun liefde voor 'het paard'. Bewijs maar eens dat er een passie bestaat? Of is dat 'weten' dat het wel bestaat?

Daar istie weer, een gevoelswoord, de passie !
Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 07:46

Kleine toegift die leuk kan zijn om eens even te lezen.

Bron Intermediar: : Vrolijke mensen beslissen op gevoel

Er wordt o.a. onderscheid gemaakt in grote en kleine beslissingen.

Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:02

ik beslis alles op gevoel Haha! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:04

Paardentango schreef:
Iemand omlaag zien te krijgen vind ik niet zo netjes, dat is me te gemakkelijk. Voor mij zijn dat de omgangsvormen waar ik me zelf ook aan probeer te houden. Hopelijk lukt dat. Schijnheilig

Ik zou zeggen: dat lukt nog niet zo erg. Als ik de volgende opmerkingen lees, dan spreekt daar voor mij toch weinig begrip of respect voor de wetenschap, voor wetenschappers, voor mensen met een andere mening.
Ik krijg namelijk een beetje de indruk dat je niet helemaal weet wat een etholoog is? En hoeveel ben jij er tegengekomen tot nu toe? (Als bekende ethologen worden op Wikipedia bv Jane Goodall en Frans de Waal genoemd. En zeker van Jane Goodall is toch wel bekend dat ze haar apen zag als veel meer dan een simpele verzameling onderzoeksobjecten, en daar heel veel van hield en ook heel erg begaan was met hun welzijn.)
Waarom vind je 'ziet als een biologisch geheel' iets verkeerds?

En eh, met 'ogen' en 'oog' bedoel je denk ik biologen en ethologen? Het is misschien handig om dat voluit te schrijven, ten eerste voorkomt dat misverstanden, ten tweede is het toch niet zo heel erg respectvol om alles op een grote hoop te gooien en daar een beetje een minachtende naam aan te geven. Zeker omdat je schrijft dat je zelf graag op een respectvolle manier wilt omgaan met anderen, lijkt dit me iets om op te letten.
Citaat:
Wat me erg opvalt is dat de 'ogen' het zo sterk denken veel beter weten. Er zijn mensen doe hun leven lang met paarden werken, die neem ik iets meer serieus als de oog die een paard ziet als biologisch geheel. De eerste etholoog die zich echt (!) bezighoudt met welzijn van een ander moet ik nog tegenkomen. Ook al meent de etholoog het objectief allemaal echt te weten, niets menselijks is hem/haar vreemd.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 09:24

Ter info: Jane Goodall was oorspronkelijk geen bioloog of etholoog, zij is dat later wel geworden. Daarom kostte het haar ook zo enorm veel moeite om de wetenschappers met haar te laten praten en naar haar te laten luisteren. Ze werd primatoloog Knipoog

Ogen en aters, ja grappig hè ! Ik moest er zelf ook erg om lachen.
Ben dol op plezier en grapjes ! Dat maakt het leven namelijk leuk !

Ik ben ze, de ethologen, in elk geval nog zeker niet allemaal tegengekomen, (lees: persoonlijk ontmoet Haha! )maar een paar en die vond ik niet zo uh... 'gevoelig'.

Uh, en is het oog van de etholoog zoveel anders dan mijn oog, of jouw oog?
Ziet zijn/haar oog iets anders?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:45

Paardentango schreef:
Ogen en aters, ja grappig hè ! Ik moest er zelf ook erg om lachen.
Ben dol op plezier en grapjes ! Dat maakt het leven namelijk leuk !

Dat ligt eraan wat het doel van dit topic is? Plezier is prima, maar als de geintjes de inhoudelijke discussie in de weg staan (zoals hier, omdat ze de sfeer bepalen en misverstanden kunnen creeren, en de aandacht afleiden van de inhoud) is het wat mij betreft niet handig. Natuurlijk mag je er ook voor kiezen dat dit een lekker klets- en geintopic wordt, maar dan heeft het niet zoveel zin om hier nog serieus op in te gaan.
Bovendien vind ik hier dat je grapjes vooral neerbuigend overkomen ten aanzien van de mensen waar we het hier over hebben, en dus zijn ze niet gepast maar vallen ze voor mij toch onder het neerhalen van ander, waarvan je net zei dat je dat zelf niet wilde doen.

Citaat:
Ik ben ze, de ethologen, in elk geval nog zeker niet allemaal tegengekomen, (lees: persoonlijk ontmoet Haha! )maar een paar en die vond ik niet zo uh... 'gevoelig'.

Maar Jane Goodall IS etholoog, en dus is er in elk geval een etholoog die WEL begrip heeft voor de waarde van dieren. Dus jouw statement dat je 'nog nooit een etholoog hebt ontmoet die...' klopt in elk geval niet. 'Een paar die niet gevoelig zijn...' is heel iets anders dan 'nog nooit iemand tegengekomen die...'
En een goede discussie begint toch met zorgvuldig formuleren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 10:19

'K heb 'r nog steeds niet persoonlijk ontmoet.

Nah, ik probeer weer wat leuk en luchtig te doen maar kom er niet door.

De beste discussiez zijn toch altijd in de kroeg ? Om het verder maar in mijn termen te houden 'It takes two to Tango"

Fijne dag verder,

Knipoog

http://www.janegoodall.nl/jane_main.htm

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:24

Paardentango schreef:
De beste discussiez zijn toch altijd in de kroeg ?

In dat geval lijkt het me niet zinvol om de discussie hier voort te zetten Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 10:30

vind jij... Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:58

Paardentango schreef:
Uh, en is het oog van de etholoog zoveel anders dan mijn oog, of jouw oog?
Ziet zijn/haar oog iets anders?

Jazeker ziet die wat anders! Als ik naar een motor van een auto kijk zie ik een hoop dingetjes en datjes. Een monteur ziet er heeeeel iets anders in! Een etholoog zal dus ook met een ander "oog" naar dieren kijken dan jij en ik doen.
Ik vind het wel apart dat je ethologen persoonlijk moet kennen om te kunnen zeggen of ze welzijn hoog in het vaandel hebben of niet. Toevallig ken ik er wel een paar en ik ben juist geeneen tegengekomen die welzijn niet belangrijk vind. Zegt de naam Machteld van Dierendonck je toevallig wat?
Ik vind zelf welzijn superbelangrijk en streef er altijd naar om het welzijn van mn dieren te waarborgen. Dit kan echter wel eens anders zijn dan anderen in gedachten hebben. Ik zie dieren (en daarmee ook de mens) echt als deel van een groter geheel en kijk er vrij wetenschappelijk/biologisch tegenaan. Zo vind ik dat veel mensen te ver gaan met medische ingrepen (roept een diergeneeskunde student...oei oei oei) wat ik persoonlijk het welzijn van het dier niet ten goede vind komen. Bijvoorbeeld een verlamde hond op wieltjes (achterpootjes). Dan kan men wel zeggen dat hij nog blij is maar ik zou het persoonlijk niet doen (ik keur het echter bij anderen ook niet af) omdat het toch een deel van zijn "hond zijn" afpakt. Mijn keus zou het dus niet zijn, puur biologisch gezien. Uiteraard spelen belangrijke gevoelens van de eigenaar hierbij een grote rol (en gevoel van het dier? ik weet het niet...) maar die vind ik eerlijk gezegd ondergeschikt aan het welzijn van het dier.

Ik vraag me sterk af wat je bezwaar is tegen de gedachte van een dier als onderdeel van een groter biologisch geheel? Hiermee sluit je namelijk niet per definitie het welzijn van het individuele dier uit. Sterker nog, dit speelt zeker een belangrijke rol in mijn ogen. Wat precies het welzijn van het dier is kan men over discussieren en daar loop je dus ook tegen problemen aan. Ik maak toch vrij vaak mee dat mensen (in mijn ogen) teveel menselijke gevoelens en gedachtes aan dieren toeschrijven en daar de fout mee ingaan. Ik sluit zeker niet uit dat er meer is dan instincten en gedragspatronen (daarvoor maak ik zelf ook teveel "gevoelige" dingen mee met mn dieren) maar ik denk dat uiteindelijk alles wetenschappelijk onderbouwd zal kunnen worden. Een aantal decennia geleden dacht men dat dieren geeneens pijn konden voelen! De wereld en inzichten veranderen continue. Ik denk dus dat "gevoel" uiteindelijk door de wetenschap onderbouwd gaat worden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:04

Ik denk niet dat ik het ergens nog 'on-eens-er' mee kan zijn als met wat hier in de beginpost staat. Op basis van zo'n stelling kan je gewoon niet eens beginnen discussiëren. Wat verwacht je dat mensen hier gaan schrijven? 'ja, ik voel dat jij eigenlijk meer gelijk hebt als die wetenschappers' ?

'Gevoel' is wetenschappelijk onderbouwd overigens.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:13

Dat is het grote verschil in lezen, wat lees jezelf in iets en wat leest een ander.

Ik persoonlijk vind, dat wetenschap en (dieren)gevoel niet bij elkaar past.

Wetenschap is iets concreets, men kan er dus een conclusie uittrekken.

Maar gevoel is persoonlijk, en ieder ervaart gevoel toch iets anders.

Niets is zo moeilijk als gevoel te beschrijven.

En als men dieren echt gevoel zou toedichten, waar blijft de wetenschap dan? (neem dierproeven en noem maar op)

Neem daar dan ook nog eens bij, hoe wij allen met dieren omgaan.
We bedoelen het meestal wel goed.
Maar kijken we ook echt naar het dier zelf?

Bekijk in dit, alleen al het spenen van de meeste veulens.
Van de ene op de andere dag is het veulen moederloos en moet maar zien.
In de natuur zie je vaak genoeg, dat een merrie nog meerdere nakomelingen zoogt.