Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:29

SarahIlse schreef:
RoyalMemory schreef:
Ik vind de toevoeging van o.a. Jannico erg interessant.

Ik merk trouwens aan mijn paarden dat ze iets meer begrenzing prettiger vinden; ze zijn meer ontspannen en het is duidelijker voor ze. Anders beginnen ze toch wat te zwalken en dit lijkt onzekerheid op te roepen. Dat is niet wat ik wil. Dus ik ben weer iets duidelijker en dat geeft rust. Fijn.

Mijn dochter vond het als baby heel fijn om te worden ingebakerd, mijn zoon had het niet nodig. Dus ik denk dat het ook per paard verschilt. Wat de een fijn vindt kan voor de ander net averechts werken

Heb ik ook ondervonden. Een constante, zachte verbinding doet echt wonderen.

Vandaag hier weer even gereden, vrij veel wind, maar wat een rust vandaag op stal. _/-\o_ Werkt heel goed voor ons. Ik heb vandaag ook haar neusriem (hoge neusriem) eraf gehaald zodat er alleen een kopstuk met frontriem en bitje over was en daar reageerde ze ook bijzonder goed op. Veel ontspannender en meer 'durven' kauwen. En het eerste héle rondje draf in de stretch. *\o/*
De galop vandaag ook meegepakt, ze sprong vandaag in een keer goed aan op de rechterhand. Dus ging erg fijn vandaag.

@Watermill, misschien doordat je paard altijd gewent was om andere spieren aan te spannen en ze nu ineens haar buikspieren moet gaan gebruiken, dat de pijn daarvan komt. Zeker omdat je er ook bij zegt dat ze een aantal maanden niets heeft hoeven doen.

De eesrte stap in de belering vanuit het zadel is het aan een contactteugel gaan rijden.
De ruiter neemt een permanente, zachte, soepele, meegaande, tedere verbinding.
Het paard bepaalt waar en hoe het zijn hoofd en hals draagt.
Van hier uit kunnen we gaan inwerken als het paard daar aan toe is.
Veel mensen hebben er moeite mee die contante verbinding in stand te houden, dit moeten ze erst bij zichzelf bevestigen, een onafhankelijke zit en hand, zonder dat kunnen geen subtiele hulpen gegeven worden en zal het paard geen vertrouwen in de hand hebben.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:30

Afbeelding
Zou het niet ook gewoon spierpijn kunnen zijn? De buikspieren lopen daar wel. En als je in de stretch rijdt worden die volgens mij wel aangespannen.

Maar ik geloof dat de buikspieren een soort van overgewaardeerd worden qua werking, dus of het echt spierpijn kan zijn weet ik niet. Sanne83 heeft een tijdje geleden foto's geplaatst van respectievelijk de buik- en de rugspieren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:34

Murosch schreef:
En dat strekken vraag je puur door contact te houden? Dat doe ik nu steeds, maar de ene keer wil ze wel in een diepe stretch en de andere keer echt niet.

Je neemt contact, vraagt met zachte druk aan je paard na te geven op die druk, op het moment dat ze dat doet (binnen een halve seconde) geef jij na en beloont.
Je brengt je hand zover naar voren als dat je paard volgt, dus een klein stukje of een halve meter, jij volgt.
Concentreer je even op het verhaal van Francesco, het werkt, echt.
Snel en eerlijk reageren, heel uitbundig belonen, geduld, de ene gaat sneller dan de andere.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:36

Wanneer je in een houding gaat werken met gestrekte hals krijgt je paard zonder enige twijfel spierpijn.
Ik had een paard (model garnaal) dat het in het begin niet langer dan een paar minuten aankom.
Is later een bodybuilder geworden met een reuzekont.

Maar het verhaal van de maagzweer is om te onthouden.
Onze paarden krijgen vaak te weinig ruwvoer en teveel brokken samen met te weinig beweging.

Ik voer 10 kilo goed hooi, 1,5 kilo mooi luzerne hooi en 1, 5 kilo brokken, een kanon!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:40

damian23 schreef:
Starbreeze schreef:
Jawel, dan ga je terug naar de stretch. Je paard kan het op dat moment kennelijk even niet aan.

Je pakt pas op wanneer de voorwaarden onveranderd blijven.

Dat ben ik niet met je eens dat een paard het even niet aankan als hij zich even vastzet. Dat kan zoveel redenen hebben. Te weinig impuls/voorwaarts, spannende dingen langs de kant, houding van de ruiter etc.... Ik ga dus niet terug naar de stretch maar los het voorwaarts op. Dat werkt voor mij nu beter en sneller.

Ik zie dat ik je post maar half gelezen heb ;) maar dan doe je het idd goed.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:41

Simpelman schreef:
Murosch schreef:
En dat strekken vraag je puur door contact te houden? Dat doe ik nu steeds, maar de ene keer wil ze wel in een diepe stretch en de andere keer echt niet.

Je neemt contact, vraagt met zachte druk aan je paard na te geven op die druk, op het moment dat ze dat doet (binnen een halve seconde) geef jij na en beloont.
Je brengt je hand zover naar voren als dat je paard volgt, dus een klein stukje of een halve meter, jij volgt.
Concentreer je even op het verhaal van Francesco, het werkt, echt.
Snel en eerlijk reageren, heel uitbundig belonen, geduld, de ene gaat sneller dan de andere.

Dank je, ik kwam tot nu toe niet verder dan contact nemen en meebewegen. Ik vroeg niet met zachte druk om na te geven op die druk. Op het moment dat ze de kaak ontspant dus meegeven (maar wel contact houden) zover ze vraagt/volgt.

Elpharo

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:28

Wat een fijne berichten allemaal weer. Lekker lezen zo met alle tips en wetenswaardigheden. Ik merkte met rijden dat ik toch het voorwaartse kwijt begon te raken en ook mijn stelling en buiging. Ik weet dat het idee is om eerst te stretchen en daarna pas met lengtebuiging bezig te gaan, maar het voelt bij mij niet goed zo...dus even stapje terug en toch ook dat erbij gepakt. Ook besloten dat ik niet meteen voor de hele lange lage stretch ga maar het ga opbouwen. Hij komt nu tot de knie en daar ga ik het even houden tot het bevestigd is en daarna weer verder zakken. Dus dat ben ik vandaag gaan doen. Even kijken wat er gebeurt. Ik denk dat het voor mij ook belangrijk is om het in stukken te hakken, zodat ook ik het kan snappen.

In stap kan hij al wel verder zakken en inmiddels heb ik stukken heerlijke mooie lange swingende passen onder me. Echt werelds. Die hebben we. We kunnen ook al best leuk aandraven zonder het hoofd omhoog te gooien, dus dat hebben we ook al bereikt. De draf voelt nog niet bevestigd, maar we zitten leuke stukken bij. Ik weet Simpelman dat jij zegt om dan te stoppen...maar ik heb het een paar keer gedaan en dat gaat ook prima. Vrij vlot aangegaloppeerd en allebei de kanten op maar vooral rechtsom had ik een betere galop dan ooit te voren. Ik kon voor het eerst zitten en rijden. We hadden mooi contact en hij bleef daar. Het was meer arbeidshouding dus volgende keer ga ik hem wel weer laten stretchen, maar ik had zo'n leuk blij briesend galopperend paard onder me dat ik het er even bij heb gelaten en gestopt ben....heerlijk

En dan te bedenken dat ik een jaar geleden ofzo met dit weer gewoon niet eens opgestapt was. Ik ben echt heel blij! We zijn er nog lang niet, maar met het lange lage stretchen in mind als basis zijn we best lekker bezig!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:53

Nou ja, ook maar eens iets plaatsen dan.
Ik ben dus een ik gebruik wat mij nuttig lijkt ruiter en de rest onthoud ik voor als ik het ooit eens nodig heb.

Het is netjes wat de instructrice roept slaat in dit geval op wat ik aan het doen ben (aangezien ik anders nog niet weet of ik het goed doe en meteen in mijn oude fouten verval) zo ongeveer het hele filmpje omdat ik sinds 2 wkn anders ben gaan rijden (en ik rij maar 2 x per week), waarbij het idee is dat minder meer is, dus niets doen (benen, bovenbenen hele zaak los laten), maar dat is voor mij heeeeel moeilijk.
En als dat lukt laat ik hem vervolgens weer km lang worden.
Kortom doel, stil en ontspannen zitten niet continu wat doen en armen los, wel paard eraan houden.
Voor mij dus heel moeilijk niets doen.. en toch op het juiste moment wel wat doen.

Galop vanaf 4 minuten is lichtelijk hilarisch, hij bleef plakken en wou niet weg, maar moest wel, momenteel gooit hij dan allerlei creativiteit in de strijd, voor de goede orde, ik wou alleen rechtdoor naar voren met meer activiteit.. (Vanaf 4 minuten)

En tja.. toen hield camera er mee op, jammer.. want na lekker galopje en wat malligheid loopt hij in draf altijd veel fijner, dus van mijn les mist laatste kwartiertje.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:05

Wij zijn deze week dus actief aan de slag gegaan met de wending om de voorhand, zowel aan de hand als onder het zadel. Ik merk dat de wendingen om de achterhand hierdoor ook beter gaan en bv het wijken vanuit de holle kant (waar hij dus makkelijker over de schouder wil) gaat ook beter!

Verder lukt het om hele zachte ophoudingen te geven waarop direct reactie komt en paard mooi vierkant stil gaat staan wanneer dit gevraagd wordt.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:25

Mag ik hier een filmpje plaatsen van mijn jonkie 6 weken onder het zadel dus nog niet bezig met het voorwaarts neerwaarts.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:54

Sjolvir, persoonlijk vind ik het een heel mooi filmpje, wat je hebt geplaatst! Ik vind het er mooi ontspannen uitzien, je bent echt wel een eenheid met je pony, complimenten!!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 09:55

Avanti schreef:
Mag ik hier een filmpje plaatsen van mijn jonkie 6 weken onder het zadel dus nog niet bezig met het voorwaarts neerwaarts.

Natuurlijk, maar dat hoef je niet te vragen hoor. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 10:27

@Sjolvir,
Ziet er netjes uit.
Twee verbeterpunten:
Je knieligging.
Stilstaand til je één been zonder beugel op vanuit het zadel, omhoog en naar buiten dan draai je de bovenkant van je knie zoveel mogelijk naar het zadel, alsof je je been buiteste binnen vouwt.
Je onderbeen doet niets, je legt nu je knie op deze manier aan het zadel, onderbeen doet niets, maak nu je beugels zodanig op maat dat je ontspannen je teen in de beugel kan plaatsen, deze valt als het ware aan je voet. Niet je hakken uitdrukken. Andere been ook natuurlijk.
Het voelt nu alsof je op de bovenkant van je dijen gaat zitten. X benen.
Je zit is nu een vork, ontspannen maar gesloten, een driehoekszit.
Dit oefen je eerst in stap en af en toe een klein stukje in draf.
Je krijgt er spierpijn van en je dijgewrichten zullen zich waarschijnlijk aan je voorstellen.
Het duurt maanden om dit te bevestigen.
Dit is een dressuurzit.

Je houdt je paard te kort, hij komt voortdurend achter de loodlijn en kan zijn bewegingen niet helemaal door zijn lijf heen laten vloeien, in draf is hij stug, dat zie je ook aan jouw houding, je gaat achterover leunen om de stugge rugbeweging gemakkelijker weg te laten vloeien, in stap komt hij achter de verticaal.
Een paard dat in losgelatenheid is zaj je op gaan tillen en meenemen, je kunt daar zonder enige moeite op zitten.
Ga eens experimenteren met iets langere teugel, je zult het gevoel krijgen alsof je de contrôle kwijt raakt.
Die contrôle vind je terug in het voorwaarts. (ls je dit niet snapt, zeg het)
Je paard moet naar het bit reiken en dat wil zeggen dat hij altijd voor de verticaal gaat, net alsof je een stukje aas voor zijn neus houdt waar hij achteraan loopt en probeeert te pakken.
Een paard dat naar het bit reikt opent de hoek tussen de kaken en de hals, dat laat speekselvloed door, het zal als het zijn evenwicht gevonden heeft op het bit gaan "knabbelen", dat wil zeggen het scharrelt met zijn tong onder het bit en slikt gemakkelijker zijn speeksel door en ontspant daardoor de kaken.
Dit geeft een algemene ontspanning.

Het lijkt me zinvol om ook/eerst het strekken van de hals nog verder te bevestigen, dat zal je paard helpen.

In de galop vertelt hij dat hij niet gelukkig is met de houding waarin je hem probeert te laten galopperen.
Paarden communiceren voortdurend, helaas wordt er vaak slecht naar ze geluisterd, we veronachtsamen vaak hun signalen omdat nooit iemand tegen ons gezegd heeft dat het paard iets zegt.
"Kop dicht en doen wat er gezegd wordt".

Dat wil niet zeggen dat we op iedere signaal toe moeten geven aan het paard, maar dat we dan "zeggen" ik heb je gehoord, het is OK maar ik wil graag dat je je best doet en probeert te doen wat ik van je vraag.
Alles wordt hiermee veel subtieler.
Het wordt dan als samen dansen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:48

Sjolvir, mooi filmpje. Ik ben wel benieuwd naar een stukje film waarin je paard "stretcht" om te zien of hij dan met nog wat meer swung en zweefmomenten loopt :-)

Ik vroeg in ene af hoe een paard jou op een bepaald been kan laten lichtrijden.

Mijn paard laat mij nu soms als ik niet oplet op het linkervoorbeen lichtrijden, zowel linksom als rechtsom. Hij is linksgebogen, maar valt de laatste tijd graag linksom op de binnenschouder. Duwt het buitenachterbeen, zijn rug of zijn binnenvoorbeen dat ik op links ga lichtrijden?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 10:54

@Jennyxx,
Buigen links en buigen rechts, mét gestrekte hals én voorwaartse drang, in stap en draf.
Wijken voor het been met een zo recht mogelijk paard.
Wending om de voorhand.
Schouder voor.

Zo krijg je binnen een paar maanden een paard dat zich op beide zijden los laat en gelijkmatig sterker wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:00

Met de grondvoorwaarde inderdaad die voorwaartse drang.
Zijgangen met een paard dat niet voorwaarts gaat heeft in mijn ervaring weinig meerwaarde.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:01

Bedankt Simpelman. Daar ben ik ook mee bezig. Stap en draf in "stretch", overgangen en buigen gaat nu goed, die is bevestigd (al een tijdje, maar verder kom ik nog niet, geduld waarschijnlijk). Wijken en schoudervoor ben ik net mee begonnen, alsmede paar pasjes werkhouding soms. Wending om de voorhand doe ik meestal aan de hand (na inrijden stap ik af en pak ook aan de hand achterwaarts even mee voor zijn lendenen/bekken probleem), maar nav het filmpje nu ook pogingen onder het zadel). Halthouden lukt overigens niet, alsmede de galop. Maar we werken rustig verder.

Maar ik vroeg mij af hoe hij het lichaamstechnisch voor elkaar krijgt om mij op linksvoor te laten lichtrijden :-) Wat doet hij met zijn lijf, zodat ik op linsvoor ga lichtrijden?

Edit: Sizzle, voorwaarts is inderdaad een probleem :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:04

Dat is gewoon de manier waarop ze afzetten waarna je automatisch in het ritme mee gaat.
Jouw paard heeft dan geleerd dat jij meteen gaat lichtrijden en kiest daarom zelf de kant waarmee hij de overgang inzet.
Daarom niet zonder nadenken gaan lichtrijden maar eerst kijken. Ook veel van been wisselen.
Op een lange zijde kun je ook rustig een paar keer van been wisselen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:07

Zet hij dan met 1 been krachter af? Of begint hij steeds met hetzelfde been in draf? :-)

Hij wil dat ik op linksvoor ga lichtrijden, omdat hij niet meer gewicht wil dragen op rechtsachter, toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:10

Beide waarschijnlijk.
Als je dat niet tijdig corrigeert zal hij zelfs hupjes gaan maken of je tijdend het draven via een halve galoppas op het andere been gooien.

Bij jonge of stijve paarden wissel ik eigenlijk steeds van been, ook op 1 hand, want dan voel je de eventuele scheefheid het beste en je wilt niet het punt bereiken waarop het paard jou wil omzetten. Dat ben ik liever voor.
Ook kleine kreupelheden kun je goed voelen als je op een rechte lijn een paar keer been wisselt.
Bij buitenrijden ook goed om denken om steeds van been te wisselen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 11:12

Hij wipt he gewoon op het been waarop hij je wil laten lichtrijden.
@Sizzle schreef al, evenkijken en op het goede been gaan lichtrijden.

Het voorwaarts is hetgeen heel veel mensen vergeten.
De Klassieke Dressuur is gebaseerd op die voorwaartse drang.
Niets werkt zonder dat.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:16

Niet kijken bij lichtrijden, leer voelen ;)
Mijn ervaring met zijgangen is dat je in het begin impuls verliest. Wanneer het makkelijker wordt voor je paard kun je meer voorwaarts rijden (en zelfs schakelen).

@Sjolvir, leuk paard!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:18

Sizzle schreef:
Beide waarschijnlijk.
Als je dat niet tijdig corrigeert zal hij zelfs hupjes gaan maken of je tijdend het draven via een halve galoppas op het andere been gooien.

Bij jonge of stijve paarden wissel ik eigenlijk steeds van been, ook op 1 hand, want dan voel je de eventuele scheefheid het beste en je wilt niet het punt bereiken waarop het paard jou wil omzetten. Dat ben ik liever voor.
Ook kleine kreupelheden kun je goed voelen als je op een rechte lijn een paar keer been wisselt.
Bij buitenrijden ook goed om denken om steeds van been te wisselen.

Is dat kreupelheid of scheefheid als je dat verschil voelt als je van been wisselt op een rechte lijn?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:18

Bedankt voor het meedenken!

Hoe wipt hij mij dan op dat been? :o :)

Ik ben benieuwd hoe dat biomechanisch werkt. Misschien dat ik het dan kan voorkomen, bv door via schoudervoor aan te draven of eerst van de binnenschouder af halen of iets dergelijks.

Ik voel het direct als hij mij op linksvoor zet in de bak en ga bijna standaard al met aandraven pasje extra doorzitten. Buiten wissel ik het inderdaad steeds af.

Voorwaarts vergeet ik helaas niet. Heb er zelfs nachtsmerries van :D Omdat ik mijn paard nog steeds verdenk van lichamelijke problemen. Maar ik zie inderdaad veel dat dit vergeten wordt. Ik ben er altijd mee bezig. Is mijn hoofddoel met rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:23

Sorry Simpelman, dat had ik niet gezien.

Jenny, je kan het lichtrijden ook inzetten om het paard zelf te laten kiezen voor iets wat hij normaal moeilijk vind.
Stel dat hij slecht rechtsom wil omdat hij stijf is. Dan kun je een hele simpele S rijden en dan al ruim voor de inzet (dus al voor de eerste bocht) van been wisselen.
Doordat je dan in feite het paard stoort in de linker wending zal het meewerkender naar rechts omstellen onder X.
Zo komt het initiatief van het paard en hoef je weer minder te "vechten".

Starbreeze, ik ben altijd heel alert als een paard zo'n sterk verschil geeft bij links-rechts lichtrijden.
Dan is hij ofwel kreupel of echt rete-scheef.

Uiteraard moet je leren voelen, maar je kunt niet leren voelen zonder kijken. En bij een paard dat scheef is wil je bij het aandraven eerst daar aan werken.
Tijdens het buitenrijden heb je een goed moment om te leren voelen.