[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:10

Ik vind het te ver weg om iets zinnigs te zeggen over je houding en de verbinding hand-mond, kan het gewoon echt niet zien.
Wat ik wel kan zien en direct opviel is dat de pony helemaal niet zuiver loopt. Ze maakt bijna voortdurend tactfouten en lijkt soms ook wat 'met de handrem erop' te bewegen. Dat is iets waar ik me eerst eens mee bezig zou willen houden. Kan ze wel lekker bewegen, is er verschil waarneembaar tussen hoe ze in vrijheid beweegt en onder het zadel, zijn de voorwaarden om te rijden in orde (gezonde pony, passend harnachement etc).

Edit: nog even iets verder gekeken en ik zie dat ze ook een veulen heeft gehad. Dat kan best een aanslag zijn, is ze daarna toevallig nog eens nagekeken door een fysio oid? Vind het overigens wel echt een heel gaaf dier.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 09-03-15 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Michelleee

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:13

WEL ik ben blij dat je het zegt!! Ik voelde echt dat ze wat "vreemd" liep en dacht het op het filmpje ook te zien...
Ik twijfel al lang of mijn zadel wel oke is. Ik krijg steeds rugpijn als ik gereden heb, mijn benen bewegen sinds ik dat zadel heb veel meer en nu sinds een aantal keer rijden loopt ze idd wat vreemd, niet helemaal zuiver.

Morgen komt de DA toch voor de inentingen. Zou ik voor de zekerheid bloed laten nemen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:15

Net mijn vorige post nog gewijzigd na even je profiel te hebben bekeken. Ik weet niet of bloed nemen direct zin heeft, gezien het stukje spanning dat ontstaat als ze het hoofd omhoog steekt zou ik zelf eerder denken richting vast in het lijf of een beginnende blessure. Dat vind je niet terug in het bloed.

Oh, en ook de ligging van het zadel kan best veranderd zijn na het krijgen van het veulen trouwens!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:17

Gelukkig is mijn DA ook osteopaat in opleiding....
Dus ik kan wel even vragen haar toch even na te kijken! :)

En zadel, ik denk er al langer over een zadelpasservice te laten komen... Maar vind niet direct een goede!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:18

In welke regio zit je eigenlijk?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:19

Antwerpen :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:20

Poeh. Daar ben ik helemaal niet bekend. En de zadelmakers hier in de buurt gaan volgens mij ook niet zo ver...lastig. Misschien zit hier iemand die dichter in de buurt zit die je iemand kan aanraden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:48

Deze persoon heeft een behoorlijk uitgebreide opleiding gedaan: http://www.zadeldeskundigen.nl/linda-geilen en komt ook in België. OP de site van zadeldeskundigen vind je bij leden een uitleg over de kleuren rondjes die erbij staan vermeld en als je dan op Zeeland klikt bijvoorbeeld, kan je verder kijken per persoon wat voor gedeelte van de opleiding ze hebben gedaan en waar ze werkzaam zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:50

0000 schreef:
Ik vind het te ver weg om iets zinnigs te zeggen over je houding en de verbinding hand-mond, kan het gewoon echt niet zien.
Wat ik wel kan zien en direct opviel is dat de pony helemaal niet zuiver loopt. Ze maakt bijna voortdurend tactfouten en lijkt soms ook wat 'met de handrem erop' te bewegen. Dat is iets waar ik me eerst eens mee bezig zou willen houden. Kan ze wel lekker bewegen, is er verschil waarneembaar tussen hoe ze in vrijheid beweegt en onder het zadel, zijn de voorwaarden om te rijden in orde (gezonde pony, passend harnachement etc).

Edit: nog even iets verder gekeken en ik zie dat ze ook een veulen heeft gehad. Dat kan best een aanslag zijn, is ze daarna toevallig nog eens nagekeken door een fysio oid? Vind het overigens wel echt een heel gaaf dier.

Nou ik wilde het net zeggen, maar mij viel het ook op. Loopt voor ook een beetje stijfjes.

Verder denk ik dat je goed bezig bent, koester de kleine stukjes. Want die worden steeds langer, hou geduld en laat haar lekker zoeken daarin.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:01

Zou iemand misschien ook willen reageren op mij? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:03

Ilona_Mambo schreef:
Zou iemand misschien ook willen reageren op mij? :)

Daarvoor hebben we echt meer beeldmateriaal nodig en uitleg van jou, waar werk je aan, hoe probeer je dit te verkrijgen etc. Maar meer beeldmateriaal is een must want op deze foto valt niet veel te zien omdat het te ver weg is.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:07

Oke, ik zal binnenkort iemand vragen een stukje te filmen :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:11

@_Michelleee,
Lekker zo doorgaan. :j
Contact houden, niet gaan zitten frutselen.
Denk aan hals strekken en voorwaarts, meer niet.
DE rest komt vanzelf.

Maar werk aan je zit.
Begin met je een paar weken te concentreren op het naar binnen draaien van je knieën.
Stilstaand:
Ga op je zitbeenknobbels zitten zoek je evenwicht op en ontspan je maar let op je evenwicht, als een jongleur met een bal op zijn hoofd.
Hoe meer je op je evenwicht let hoe meer je je kunt ontspannen hoe minder je je paard stoort in zijn evenwicht hoe meer hij zich kan ontspannen.
Doe je beugels even uit.
Til je dijbeen aan één kant op en draai de bovenkant van je knie naar het zadel, het voelt alsof je op de bovenkant van je dijen wilt steunen.
Laat je kuiten ontspannen afhangen, vergeet het gezwam over tenen naar binnen en hakken uitdrukken, dat is papagaaienpraat.
Ontspanning.
Doe dit ook aan de andere kant.
Je hebt nu een driehoekszit, zitbeenknobbels knieën, een vork.
Maak je beugels op maat en schuif er in, als je je teen rustig optilt gaan ze uit, geen spanning.

Dit moet je bevestigen dat duurt weken tot maanden, gewrichten doen pijn, spierpijn, kramp.
Dit is zitten, op den duur gaat het vanzelf.
Het is de essentie van goed rijden, geen "zit" geen ruiter.
Nu pas kun je vanuit je zit alles regelen, je eigen evenwicht én het bewegen van je paard.
Nu pas kun je effectief je "kruis aantrekken"' om je paard te laten nageven.

Al rijdend in alle gangen denk je steeds aan je knieën en je evenwicht, je stoort je paard zo min mogelijk, hij kan zelf wel lopen.
Als hij in tempo terugvalt drijf je voorwaarts verder is je kuit stil.
Op den duur is een zachte aanspanning van je onderbenene genoeg om de boodschap door te geven.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:22

Mooie post Simpelman, duidelijk omschreven ;) !

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:27

Mijn haf wil het wel in stap maar niet de draf. dan trekt ze der hoofd weer omhoog :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:30

kyrafroukjex schreef:
Mijn haf wil het wel in stap maar niet de draf. dan trekt ze der hoofd weer omhoog :(

Dat kan best, ik zie dat je paard 5 is, dat is nog kong en dan zijn ze vaak nog aan het zoeken naar balans. Sommige paarden hebben in draf en betere balans, de andere in stap. Zo te horen heeft hij er minder moeite mee in stap. Probeer in draf gewoon kleine stukjes op te zoeken en daar blij mee te zijn. Die 2 passen worden vanzelf meer, als je maar niet meteen weer gaat terugwerken metje hand of eiets, geef je paard de tijd om zelf te zoeken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 14:33

Afgelopen vrijdag heb ik voor de afwisseling eens wat anders gedaan met Diego dat ons ook weer in de dressuur kan helpen. :j Lekker wat balkjes gedraafd en een sprongetje gemaakt. Moet zeggen dat ik nu wel weet hoe hij moet aanvoelen (in elk geval in die richting) als hij de achterhand gebruikt. :')

Afbeelding
Ik neem standaard de verlichte zit aan, maar dit was een van de eerste keren dat we de balkjes mee pakten dus het was eventjes wennen. Ik viel een beetje terug in het zadel, vandaar mijn rare houding, maar dit kwam vooral door zijn ineens ontzettend ruime beweging.

Afbeelding
Enigszins hersteld. :+

Afbeelding
En nog even een foto van een sprongetje zelf, hij vind het allemaal onwijs leuk, zou ook nooit weigeren en dat geeft mij gelukkig weer vertrouwen. Vriendin heeft helaas alleen foto's gemaakt van het springen, en niet van het rijden er omheen (heb dit ook niet speciaal aan haar gevraagd dus kan het haar niet kwalijk nemen :+) Maar hij voelde wel heel fijn aan met rijden. Wel af en toe wat sterk omdat we aan het springen waren maar dan wel snel weer fijn terug te rijden.

Ik plaats dit omdat ik eigenlijk wel zeker weet dat dit ook voor de dressuur heel goed voor hem kan zijn (en omdat ik toch best trots ben omdat het een van de eerste keren springen is na een lelijke val op een sprong van 1m.. Ik trok de teugels over het hoofd van paardlief toen ik viel, en paardlief sprong daarna alsnog en kwam met 4 beentjes naast mijn hoofd terecht, dus de angst zat er daarna goed in). En ook met springen kan mijn houding verbeterd worden, zodat hij daar misschien ook meer in gaat ontspannen. Op de eerste twee foto's ben ik mij er ook van bewust dat mijn handen weer eens afdwalen.

Ik heb meerdere foto's hoor, dus mochten jullie nog wat willen zien, laat het maar weten, of puntjes die jullie opmerken, maar aangezien dit verder een dressuur topic is dat over aan de teugel gaat, en mijn bericht daar indirect mee te maken heeft wil ik het een beetje beperken. :j

Voor diegene die willen weten hoe het met Gas gaat..
Gas is nog altijd zijn vrolijke zelf. Inmiddels loopt hij al een week kreupel..
Ikzelf maak er enkel stapritjes mee (lekker naar buiten, door de wijk heen),
en loop er nu dus al zeker een week naast, hoop dat er bij de rest nu gaat doordringen dat ze er echt niet meer mee moeten gaan rijden (dus ook draven erop)..
foto van zondag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:55

ARme Gas, snap niet dat er nog steeds met dat paard gewerkt wordt :(:) vind de fotos er verder leuk uit zien maar niet veel van te zeggen :P

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:24

? Dit is Gas niet?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:26

Marocje schreef:
? Dit is Gas niet?

Zie de kleine lettertjes onderaan LU's post ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:00

Ah, die had ik idd niet gezien, thanks ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 16:20

Haha jolien, zo iets dacht ik al, maar vond het toch leuke foto's om te delen omdat ik weet dat het wel heel goed voor hem kan zijn.

Wat betreft Gas, geef ik je inmiddels groot gelijk. Er word niet veel met hem gedaan, af en toe wat draf maar dat is soms gewoon echt teveel voor hem en dat is het nu geweest..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:28

Okay, misschien zijn we er nog niet helemaal aan toe om echt in dit topic te komen kijken, want met de nageeflijkheid is het allemaal nog een beetje wiebelig en beginnend... Maar, ik volg het topic al vanaf het prille begin en ik vind het dusdanig interessant wat er hier allemaal gezegd wordt dat ik het ook leuk vind om te zien wat jullie hier over te zeggen hebben.

Achter deze foto's zit een flink achtergrondverhaal. Ik zal het kort uitleggen, maar als je liever met een blanco voorkennis de foto's bekijkt kun je onderstaand stukje ook overslaan.

Deze pony is acht en inmiddels ongeveer 1-2 jaar onder het zadel. Hij is ingereden door een jong meisje dat hem volledig op de handen heeft gereden met druk. Het hele scala aan hulpteugels enzo is volgens mij zowat voorbij geweest. Hij is in augustus op het pad gekomen van mijn vriendin en mij; wij zijn hem toen gaan rijden. Hij bleek zo scheef te zijn en zo vast te zitten in zijn rug dat er sprake van was dat hij ingeslapen moest worden. Gelukkig is dat weer goedgekomen, en we zijn hem nu eigenlijk helemaal opnieuw aan het doorrijden. Hij moet helemaal opnieuw leren om te reageren op zithulpen, beenhulpen... leren omgaan met een lichtere meegaande hand. Recentelijk maakt hij goede vooruitgang en hij durft langzaam aan steeds kleine beetjes te gaan ontspannen.

Het grootste deel van het rijden ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding
Wanneer we beginnen (en vooral in draf) heeft hij moeite met ontspanning en evenwicht. We proberen de mond gewoon te volgen en hem de tijd te geven hier zelf aan te wennen, en hem zelf niet in de weg te zitten. Hij mag hier nog wat actiever aan het been (zie driehoekjes van voor en achterbenen; hij mag actiever van achteren), dat is een van de puntjes waar we nu ook hard mee aan het werk zijn.

Afbeelding
Deze momentopname is wanneer ik al een poosje met hem aan het rijden ben en veel met stelling en buiging heb gewerkt. Hij durft hier een stukje zijn hoofd te laten zakken en ontspannen. Dit gaat bij korte stukjes en hij schiet daarna meestal weer omhoog, maar dat gaat steeds beter. Ik probeer hem hierin actief te laten doorstappen.

Afbeelding
Dit is een shot dat volgt vlak op het vorige moment. Hier zie je heel erg mijn neiging; met aansporen/been aanleggen wil ik mijn been naar achteren leggen. Is nog een beetje achtergebleven van mijn periode dat ik western gereden heb, beetje een fout trekje, maar moeilijk af te leren.
Verder vind ik het nog steeds een prettig beeld om te zien. Hij neemt de teugel aan. Mag uiteraard nog veel minder op de voorhand voor een ideaalplaatje, maar dat komt met de tijd wel goed :)

Afbeelding
Hier is hij nog ietsje lager ingesteld; ik probeer hem hier nog ietsje verder naar beneden te vragen, dat hij richting voorwaarts neerwaarts gaat, maar hij vindt het nog erg moeilijk om dat vol te houden. Als hij echt goed los is na het rijden lukt dat af en toe stukjes, en dat willen we steeds wat uit gaan bouwen.

Ben benieuwd wat jullie er van denken.
We hebben uiteraard goed les :Y) Van Joolien uit dit topic.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:45

Je bent goed bezig.

Probeer je "denken" te veranderen.
Je paard moet niet een beetje naar beneden, hij moet de hals laten vallen vanuit de schoft, dat is heel iets anders.
DAT wil namelijk zeggen dat hij zich dan los laat, lichamelijk én geestelijk en daar gaat het om.

Pas wanneer hij zijn hals laat vallen en zou willen gaan lopen "stofzuigeren" is je paard klaar om verder te gaan.
Het punt tot op welke hoogte een paard kan gaan lopen stofzuigeren bepaal je met de teugellengte die je geeft.
Dit heet het neerwaarts, je paard neemt nu aanleuning.

Jouw taak om hem VOOR de loodlijn te houden.

VOORWAARTS wil zeggen dat je drijft op het moment net nadat je paard zijn hals LAAT VALLEN.
Hij zal nu zijn buikspieren aanspannen en een iets actievere, ruimere pas gaan maken dan wanneer je niets doet.
Dat is VOORWAARTS, je paard geeft nu na.
Je voelt dan losheid in zijn lijf, sommigen gaan waggelen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:56

Dankjewel, Simpelman :) Goed dat je dat zegt, ik heb me misschien ook niet helemaal handig verwoord, want wat jij zegt is wel wat ik bedoelde en wat we aan het proberen zijn. We zijn inderdaad op dit moment dus ook bezig met het werken richting hals strekken; het stofzuigeren dat jij noemt. Daar nemen we uiteraard ook alle tijd voor die hij nodig heeft.
Bedankt voor de extra uitleg, ik zal het in mijn achterhoofd houden.

Voor het beeld erbij: dit is hoe het er in augustus uit zag en waar we dus vandaan komen.
https://lh5.googleusercontent.com/-1uNO ... G_9946.jpg