Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:51

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Hoe kan een paard in een zuivere verzamelde draf gaan, als de achterhand nog niet aktief is????

Wanneer u nu niet lezen gaat, dat heb ik toch net geschreven.
Bent u blind of wilt u het niet lezen. Heb precies beschreven waarom de ene oefening wel en de andere niet. Wanneer u dat niet begrijpt dan weet nu iedereen op dit topic dat u alleen maar dwars wilt zijn.

Kom je weer niet verder, prof, dan aanvallend te worden.

Ga eens in op de inhoud, dat lijkt mij meer voor de hand liggend in een discussie.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:53

Professor schreef:
Nu stop ik wanneer men zoveel onzin schrijft als Cherie/modie doet, is het niet meer leuk om enig zinnigs naar voren te brengen aangezien deze vrouw denkt de waarheid gevreten te hebben.
Tot dan.

Nogmaals aanvallend, prof???

Ik heet nu Cherie en geen Modie meer.

Weerleg mijn inhoudelijke posts maar ipv zo persoonlijk te worden.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:54

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Hoe kan een paard in een zuivere verzamelde draf gaan, als de achterhand nog niet aktief is????

Bent u blind of wilt u het niet lezen. Heb precies beschreven waarom de ene oefening wel en de andere niet. Wanneer u dat niet begrijpt dan weet nu iedereen op dit topic dat u alleen maar dwars wilt zijn.

Ik snap het niet helemaal. Ik kan niet echt duidelijk terugvinden hoe u dat doet Professor. Voel me nu een beetje stom eigenlijk, maar zou het eigenlijk wel graag willen weten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:57

cherie78 schreef:
Danique_G schreef:
Wat zou dan een goede oefening(en) zijn om de achterhand net even wat actiever te krijgen volgens u?

Allereerst moet een paard reageren op een drijvende hulp.
Als een achterhand niet actief is, is het paard nog niet sterk genoeg of wordt in een te hoog tempo gereden waardoor het paard teveel op de voorhand valt.

Om de achterhand sterker, dus net zo actief te maken als de voorhand :D is een iets lager tempo beter voor het paard.
Oefeningen doen die de achterhand versterken
Dus gewoon veel (af)wenden en wendingen rijden (volte's)
SB, travers zijn ook goede oefeningen om de achterhand sterker te krijgen.
Tempowisselingen (maar geen uitgestrekte draf)

Hier begon het mee, prof

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:58

Professor schreef:
Citaat:
Wat zou dan een goede oefening(en) zijn om de achterhand net even wat actiever te krijgen volgens u?

Eerste plaats hadden wij het daar niet over het ging om rekken en strekken.
Er zijn verschillende oefeningen om de achterhand actiever en sterker te krijgen.
De zwaarste is achterwaarts en daar direct uit voorwaarts te rijden, in draf of galop.
Men buigt door het achterwaarts gaan de grote gewrichten (heup- knie- spronggewricht en de kogel)
en door het direct voorwaarts gaan moet het paard met de achterbenen naar voren grijpen en zit de eerst pas of sprong op de achterhand.
SB maar deze oefening is veel moeilijker deze functioneert eerst wanneer deze ook goed word uitgevoerd en dat is wezenlijk moeilijker als achterwaarts en weer voorwaarts gaan.

En zoals jezelf ook al schrijft, is achterwaarts en dan direct voorwaarts de zwaarste oefening ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:09

cherie78 schreef:
Ik denk, dat een reactie op de drijvende hulp eigenlijk het belangrijkste is.

Is het ook, maar schakelen zonder nageflijkheid heeft ook niet zo veel zin...

cherie78 schreef:
Juist bij sensibele paarden (die vaak inderdaad al "weg" zijn, voordat de drijvende hulp gegeven is.

Klopt, bij die paarden is het juist helemaal belangrijk ze te laten wachten op je hulp....

Verder vind ik het altijd zo mooi hoe Anky dat uitlegt. Die zijn altijd ern van geen tegenstrijdige hulpen geven; die geven een tempo aan en daar moet het paard in blijven tot het een ander tempo wordt gevraagd, zonder dat de ruiter iedere pas zit te drijven. Zij geven alleen een ophouding als het paard ongevraagd wat harder gaat, of wat been als het op eigen initiatief wat langzamer gaat. Ik vind dat super. Lekker duidelijk, eerlijk en met als einddoel dus zo efficient en klein mogelijke hulpen. En dat is toch wat we willen? In de (klassieke) dressuur?

Professor schreef:
De weg is het belangrijkste niet het eindresultaat, de weg er naar toe hoort er ook bij niet de uitvoering.

Precies. Daarom vind ik dat ik thuis ook niet alles steeds technisch zo hoef te rijden zoals het in de 'boeken' beschreven staat. de uitvoering, het eindresultaat, wat ik in mijn geval in de proef moet laten zien. Dat probeer ik volgens 'het boekje' te doen.

Professor schreef:
Dus wat u nu schrijft is onzin.

want?

Professor schreef:
En half is niet heel dus half rijden bestaat niet. Half Klassiek ook niet.

Waar zeg ik half? Het is heel plus wat extra.

Professor schreef:
Eerste plaats hadden wij het daar niet over het ging om rekken en strekken.

En nu hebben we het wel over ;)

Professor schreef:
De zwaarste is achterwaarts en daar direct uit voorwaarts te rijden, in draf of galop.
Men buigt door het achterwaarts gaan de grote gewrichten (heup- knie- spronggewricht en de kogel)
en door het direct voorwaarts gaan moet het paard met de achterbenen naar voren grijpen en zit de eerst pas of sprong op de achterhand

In mijn 'ouderwetse' instructie die ik jarenlang in mijn leven heb gehad, heb ik echt te vaak, teveel van dit soort opdrachten gekregen. Deze oefening moet gedaan worden, dit moet het paard doen, daar en daar en zo lang. Maar dergelijke oefeningen hebben echt geen nut als basisaspecten niet bewaard blijven, als er geen controle is, als hulpen niet door komen. Gelukkig heb ik nu instructie die het behoud van basisaspecten belangrijker vind, dan de uitvoering van zulk soort opdrachten. Ik krijg weer flashbacks aan mijn oude instructeur (al was het verder een lieverd).... Stap... MARRRSSS!! Wending om de voorhand.... MARRRSSS!!! Achterwaards en voorwaarts in drafffff.... MARRSSSS

Danique_G schreef:
Nee, maar het was meer als reactie omdat u schijnbaar geen voorstander was van schakelen.

Nee, hoor... In zijn woordenboek heet het gewoon anders... De prof raakt snel van slag als je het iets anders noemt dan hij....

Professor schreef:
Schakelen bestaat niet dat doet men nog steeds alhoewel er automatische zijn in een auto op een bromfiets enz.

Jawel hoor... Ik denk dat iedereen hier wel begrijpt wat er mee bedoelt wordt. Maar als je inhoudelijk weinig te melden hebt, kun je altijd nog over gaan op dit soort *term die ook vast niet in je woordenboek voorkomt* ;)

Professor schreef:
bovendien wanneer u na 20 minuten klaar bent hoe bouwt u dan af????

Even stappen langs de weg met een lang teugeltje? En soms is alleen loswerken ook genoeg. Je moet het wel een beetje leuk houden voor de paarden.

nombrado schreef:
in de hand gesteld? professor, wat bedoeld U daarmee?
intensief een paard losrijden?
waar blijft het rustig stappen als losrijden?

Ja, in de hand gesteld? Is het niet dat als je een paard goed dressuurmatig traint dat hij dat meteel al is als je opstapt? Alert op je hulpen? Of is dat gewoon 'in de houding manouvreren'??? We zetten het paard in de 'boekjes-houding', hoofd op de loodlijn, nek het hoogste punt... En zo gaan wij eens even fijn ons programma afwerken... Dat laatste daar doe ik dus niet aan...

Professor schreef:
Bent u blind of wilt u het niet lezen.

Prof, nogmaals... de onsamenhangendheid en kromme zinnen in je posts nodigen niet altijd uit tot direct begrip en tot lezen... Dus wees een beetje geduldig met je mede discussiepartners (of heb je liever kritiekloze volgelingen?)

Professor schreef:
is het niet meer leuk om enig zinnigs naar voren te brengen aangezien deze vrouw denkt de waarheid gevreten te hebben.

Weet je wat het mooie is van waarheid? Er zijn zoveel verschillende waarheden, er is voor iedereen genoeg. Nog leuker is het je eigen waarheid met anderen te delen en je eens onbevooroordeeld en niet-zelfingenomen te verdiepen in andermans waarheid. Dat leidt soms tot hele interessante inzichten EN wederzijds respect.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:21

@ Jasmijn

Een paard wat niet geleerd heeft om zich vast te houden (in kaak en nek) geeft altijd uit zichzelf na.
Want alleen een paard wat losgelaten is, zoekt zelf de aanleuning.

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:42

Cherie, achterwaarts en daar direct uit voorwaarts gaan, is een Schaukel! En dat is heel zwaar!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:47

Professor schreef:
Schaukel:
Halthouden daaruit achterwaartsgaan een vast aantal van tritten direct voorwaarts gaan daarbij moet het achterbeen wat het laatst naar achteren ging weer direct naar voren gaan, dan een vast aantal passen naar voren en direct weer achterwaarts gaan en dan direct weer voorwaarts gaan( dit alles zonder horten of stoten het is een bewijs van Durchlässigkeit/lichtheid/nageeflijkheid).
Dit alles met hankenbiegung.

De Schaukel wordt hier uitgelegd en is ietsje meer, dan alleen direct voorwaarts gaan vanuit het achterwaarts.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:47

murphy102 schreef:
Cherie, achterwaarts en daar direct uit voorwaarts gaan, is een Schaukel! En dat is heel zwaar!

Even teruglezen, dat schrijf ik ook

cherie78 schreef:
Dat SB "moeilijker" zou zijn dan achterwaarts gaan, ben ik het niet mee eens.

Een paard kan eerst dan pas goed achterwaarts gaan, als een paard al van "achteruit" vertrekt.
Achterwaarts is veel moeilijker dan de meeste mensen denken.
Eerste voorwaarde is ook al, dat een paard diagonaalsgewijs achteruit gaat en dat kan pas met een aktief achterbeen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 01:04

setteke schreef:
Professor schreef:
Schaukel:
Halthouden daaruit achterwaartsgaan een vast aantal van tritten direct voorwaarts gaan daarbij moet het achterbeen wat het laatst naar achteren ging weer direct naar voren gaan, dan een vast aantal passen naar voren en direct weer achterwaarts gaan en dan direct weer voorwaarts gaan( dit alles zonder horten of stoten het is een bewijs van Durchlässigkeit/lichtheid/nageeflijkheid).
Dit alles met hankenbiegung.

De Schaukel wordt hier uitgelegd en is ietsje meer, dan alleen direct voorwaarts gaan vanuit het achterwaarts.

Is ook zo! Dit alleen even om aan te geven de zwaarte v.d. oefening, als onderdeel v.e. Schaukel.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 01:12

Jasmijn, jij hebt kennelijk, net als Anky en Tineke Bartels, geen enkel probleem om de K.R. met het grootste gemak in de prullebak te gooien.
Het is heel eenvoudig eigenlijk, als ik jou goed begrijp. Het komt hier op neer:
* Horizontaal diep oprollen
* Verticaal 't paard dubbel vouwen
* Dat samen met de 1-hulp-theorie (Hand ohne Bein, Bein ohne Hand?!). Schop betekent naar voren, hand betekent rem!
Dus dat maakt de moderne rijerij zo eenvoudig, want zo wordt het nl. gepredikt door SJ, Nicole Werner en Ac. Bartels.
Zo simpel! Wat zitten wij hier dan toch allemaal moeilijk te doen...?!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:50

Wanneer men niet weet wat een Schaukel is, en niet weet waarom deze uitvoerende oefening geen vergelijk is met het voorwaarts draven of galoperen vanuit achterwaartsgaan, dan heeft men nog veel te leren. De Schaukel is al meedere malen uitgelegd waarom deze zo moeilijk is, niet zwaar moeilijk.
Wanneer men iemand beticht op iets van comando´s geverij en men weet niet dat deze opgeleid is met het begrip correctie geving, en commando´s geven kan iedereen sebst der Putzfrau.
Het is jammer dat men een topic wat zo enorm leervol was zo kapot maakt met onzinnige dingen.
Wanneer men de Klassieke Dressuur en Rijkunst niet begrijpt en het vergelijkt met het gedrill van SJ, waar paarden zich nooit zelf mogen zijn, dan heeft men weinig gevoel voor het rijden.
Wanneer men steeds weer veronderstellingen uit en niet wil of kan begrijpen wat een ander schrijft dan is men ook niet in staat zijn paard te begrijpen.
Wanneer men op een topic over Klassieke Dressuur uitdrukkingen gebruikt die in de Klassieke Dressuur niet bekend zijn.
Wanneer men denkt dat SB een makkelijke oefening is die in een natuurlijk evenwicht gereden kan worden en dan ook nog daarvoor zorgt dat er hankenbiegung kan onstaan???
Men zou dan toch in het rijtechnisch evenwicht moeten rijden.
In een natuurlijk evenwicht onder de ruiter is een paard wat in zijn eerste africhtings fase is, dus bestuurbaar en de gangen stap draf en galop kent.
Al deze begrippen worden bewust of onbewust door elkaar gehaald, dat is jammer heel jammer.
Wanneer enig begrip heeft van het rijden en uitvoerende oefeningen met trainingsoefeningen vergelijkt dan weet men noch zeer weinig over het werkelijke rijden.
Kreten worden naar voren gegooid niets meer, en men schreeuwt of het nu Jasmijn is cherie of nombrado, jammer u heeft het voor elkaar gekregen dat velen niet meer op dit topic posten en dat het topic kapot gaat.
Bedankt voor de ruiterlijke opmerkingen jasmijn u weet werkelijk niet waar u staat zoals u over de oorlog schreef totaal uit zijn verband gerukt, en nu weer over de wijze hoe ik zou lesgeven, u weet niets helemaal niets en mijn opleiding is geheel anders dan u denkt.
Mijn moeder zou zeggen ga maar even naar de kraan je mond spoelen.

Hier een voorbeeld van onzinnge kritiek op iemand, het slaat kant nog wal:

Professor schreef:
Citaat:
en door het direct voorwaarts gaan moet het paard met de achterbenen naar voren grijpen en zit de eerst pas of sprong op de achterhand

Reaktie van Jasmijn hierop:
Citaat:
In mijn 'ouderwetse' instructie die ik jarenlang in mijn leven heb gehad, heb ik echt te vaak, teveel van dit soort opdrachten gekregen. Deze oefening moet gedaan worden, dit moet het paard doen, daar en daar en zo lang. Maar dergelijke oefeningen hebben echt geen nut als basisaspecten niet bewaard blijven, als er geen controle is, als hulpen niet door komen. Gelukkig heb ik nu instructie die het behoud van basisaspecten belangrijker vind, dan de uitvoering van zulk soort opdrachten. Ik krijg weer flashbacks aan mijn oude instructeur (al was het verder een lieverd).... Stap... MARRRSSS!! Wending om de voorhand.... MARRRSSS!!! Achterwaards en voorwaarts in drafffff.... MARRSSSS

Hieruit kan men heel goed opmaken dat men geen gewone kritiek geeft maar iemand een etiket probeert op te plakken en een totaal met het geschrevenen niet te maken bemerking maakt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:15

Vertel eens Jasmijn,
Waar halen Sjef Jansen en Anky hun basiskennis vandaan?
...Of heeft hij dan toch het wiel uitgevonden...????

Omdat het klimaat hier in Nederland zo "vergiftigd" wordt door die moderne rijderij, is een topic als deze zo hard nodig, getuige ook de grote belangstelling hiervoor, omdat de K.R. nl. alle antwoorden geeft waar de M.R. (moderne rijderij) vastloopt.
Westrijdvelden vol met gefrustreerde ruiters die door hun copieërgedrag v.d. topruiters hun paarden in de "staak" rijden, vervolgens een andere manier zoeken, omdat het plezier in het rijden( het continue moeten afdwingen) volledig is verdwenen.
Waarom IK me daar zo druk over maak???
Omdat dat dan veelal ruiters zijn die o.a. bij mij terecht komen en ik de boel mag gaan repareren, wat uiteindelijk ook gebeurd. Waren ze maar direct gekomen.
Of het paard komt op Marktplaats waar hij voor een weggeefprijs van de hand gedaan wordt (als zijnde onverkoopbaar) of paardlief gaat direct naar de "firma Stegeman", een gefrustreerde ruiter achter latend. Nederland heeft binnen Europa het hoogste aantal paarden dat vóór het 8ste levensjaar bij de slager terecht komt.
En Tineke Bartels maar zeggen dat Nederland het zo goed doet. En dat "de rest van de wereld 15 jaar achter loopt op Nederland"! Ja, dat zijn haar woorden!Hoezo arrogant?!
Nu hoor ik sommigen al denken: "Ja maar, dat komt omdat men die trainingsmethode dan niet goed toepast!".
Nee, de Rollkur/LDR KAN niet op een correcte manier toegepast worden, ook niet door de top. Het geeft ze alleen absolute controle, dit is niets anders dan afgedwongenheid! Iets wat je niet nodig hebt indien je op de klassieke wijze je paard opleidt!!!

Vroeger was het ook niet rozegeur en manenschijn. Professor verwees daar onlangs nog naar grootheden die dat ook wisten, zoals zovelen.
Het probleem nu is echter dat men vroeger een 2 kreeg op zijn protocol waar men nu een 8 of zelfs een 9 krijgt, bijv. voor een hoog voorbeen wat het paard bijna een bloedneus slaat of voor een schijn-oprichting of een spastische schijn-verzameling, terwijl men een "gewone" verzameling niet meer kan laten zien.
Dit als gevolg van de moderne manier van rijden: vóór op de handrem, achter op het gaspedaal. De rug wordt omhoog gepusht, waardoor een soort "swing"-effect ontstaat.
En zo rijdt men de paarden kapot!!

Ja, en daardoor gaan mensen zoeken naar "iets anders" en zo dus gebeurt het dan dat er zoveel aftreksels van de Klassieke Rijkunst kunnen ontstaan. Iedereen wil graag een graantje meepikken van de hopeloos op zoek zijnde ruiter...!

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:20

Waar ik veel aan werk is de tempocontrole. Een paar pasjes naar voor en weer een pasje terug enz. En inderdaad wordt dat ook wel eens schakelen genoemd. Helemaal niet raar hoor.

Wat mij opvalt is dat een aantal hier feilloos stukken citeren uit diverse boeken. Ik probeer ook te rijden zoals geschreven uit diezelfde boekjes maar in de boekjes gaat het altijd foutloos, daar gaat het altijd zoals het hoort te gaa. Maar bij mij gaat het niet altijd precies zoals het in de boekens staat geschreven. Theorie is iets heel anders dan in de praktijk uitvoeren. Ik kan mij niet voorstellen dat wanneer jullie hetzefde rijden zoals ik, uit die boeken dus, dat het bij jullie altijd foutloos gaat.
De theorie omzetten naar praktijk blijkt nog steeds, zelfs na 30 jaar rijervaring, nog een moeilijke opgave. En ik rijd eigenlijk al best wel op een redelijk nivo.
Darom geloof ik ook helemaal niet dat Cherie78, moll, Nombrado en de prof zo foutloos rijden als dat ze beweren. ls dat werkelijk zou zijn dan waren jullie topruiters en konden de aanvraag van lesklanten niet aan. Maar ik moet nog steeds concluderen dat jullie met zijn allen hier enorm tegen elkaar aan het tetteren zijn om maar te laten horen dat julllie zo goed zijn.
Ik trap en geloof er niet in. En het is niet dat het mij na meer dan 30 jaar rijervaring niet lukt hoor, ik ben al best een eindje op de goede weg. Daarom durf ik te stellen dat er in dit topic een aantal blaaskaken zitten met een veel te grote mond. Van prof durf ik wel te beweren dat hij ervaring heeft maar de andere die ik genoemd heb zijn in mijn ogen niet meer dan recreatieruiters/boscrossers. En ik durf dit te stellen omdat ik die fase onlangs heb afgerond.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:27

Murphy, Totale controle verkrijg je ook door wat minder te flexen.
De methode van Sjef vind ik ook dieronvriendelijk. Je paard het zicht ontnemen tijdens zijn training kan ik niet echt vriendelijk noemen. Dat zicht wordt ontnomen door zijn hoofd tussen zijn benen te trekken.
Sjef is wel een ster in het soepel maken van het paard alleen vind ik dat hij teveel nadruk legt op het gezwaai van de voorbenen terwijl hij de achterhand vergeet. Geen enkel paard van Anky/Edward/Hans-Peter loopt met de buikspieren aangespannen. De achterhand doet helemaal niet mee. Dat vind ik toch echt een aadachtspunt waarin Sjef echt tekort is geschoten. Anky vind ik wel een goede ruiter, zij heeft veel gevoel en kan als geen ander een superproef wegzetten. Als nu de achterhand van haar paarden ook nog eens mee zou doen dan weet je niet wat je gaat zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:42

vlooike schreef:
Darom geloof ik ook helemaal niet dat Cherie78, moll, Nombrado en de prof zo foutloos rijden als dat ze beweren. ls dat werkelijk zou zijn dan waren jullie topruiters en konden de aanvraag van lesklanten niet aan. Maar ik moet nog steeds concluderen dat jullie met zijn allen hier enorm tegen elkaar aan het tetteren zijn om maar te laten horen dat julllie zo goed zijn.

Vlooike
dat is jou interpretatie
zolang je nog bezig bent, te kijken naar een ander, en je niet bezig houd met de soms hier geposte theorie en die voor jezelf uit te diepen. Ga je het niet begrijpen.
Nergens beweerd men nl dat men beter is, beter kan, of het beste is.
dat is een conclusie die je er zelf van maakt.
Het feit dat je "foutloos" rijden al gebruikt, bewijst dat je teveel bezig bent met wat de buitenwereld ervan moet vinden. De enige die kan aangeven of je een oefening foutloos uitvoert is het paard!
Je zou dus alle theorie die hier voorbij komt kunnen uitproberen met rijden, en daaruit de beste kunnen kiezen voor jezelf.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:43

vlooike schreef:
Murphy, Totale controle verkrijg je ook door wat minder te flexen.
De methode van Sjef vind ik ook dieronvriendelijk. Je paard het zicht ontnemen tijdens zijn training kan ik niet echt vriendelijk noemen. Dat zicht wordt ontnomen door zijn hoofd tussen zijn benen te trekken.
Sjef is wel een ster in het soepel maken van het paard alleen vind ik dat hij teveel nadruk legt op het gezwaai van de voorbenen terwijl hij de achterhand vergeet. Geen enkel paard van Anky/Edward/Hans-Peter loopt met de buikspieren aangespannen. De achterhand doet helemaal niet mee. Dat vind ik toch echt een aadachtspunt waarin Sjef echt tekort is geschoten. Anky vind ik wel een goede ruiter, zij heeft veel gevoel en kan als geen ander een superproef wegzetten. Als nu de achterhand van haar paarden ook nog eens mee zou doen dan weet je niet wat je gaat zien.

Wat is dat toch met die "totale controle"? Wat willen jullie daar nu mee? Dat is iets van SJ!!
Als jij begrijpt hoe hun trainingsmethode werkt, begrijp je ook dat het gevolg hiervan is: een hoog voorbeen en een achterhand die er niet onder KAN komen!!
Anky WAS een goeie amazone, maar is dat niet meer. Haar vader, zelf destijds ook een begenadigd dressuurruiter, liet SJ niet op het erf toe. Dan weten we genoeg, he.
Met de komst van SJ is er alles veranderd in negatieve zin in Nederland.
Vóórdat SJ hier "aan de macht" kwam, heeft hij als coach van het Engels dressuurteam geprobeerd zijn "propaganda" daar te verkopen! Binnen een jaar is SJ door ruiters en staf eruit gegooid! Vervolgens is hij opgevolgd door Conrad Schumacher. Nu coach van het Ierse dressuurteam en nog steeds nauw betrokken bij Engeland! Maar hier in Nederland heeft men hem met open armen ontvangen, helaas!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:47

Ik vind het véél erger, dat de juryleden het niet zien (of willen zien)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:48

nombrado schreef:

Of sterker nog...

Het belonen...

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:52

nombrado schreef:
Het feit dat je "foutloos" rijden al gebruikt, bewijst dat je teveel bezig bent met wat de buitenwereld ervan moet vinden. De enige die kan aangeven of je een oefening foutloos uitvoert is het paard!
Je zou dus alle theorie die hier voorbij komt kunnen uitproberen met rijden, en daaruit de beste kunnen kiezen voor jezelf.

Ik ben helemaal niet bezig met wat de buitenwereld ervan vind. Je hebt mij tekst dus helemaal niet goed gelezen.

Murphy, niet boos worden hoor.
Laat ik voorop stelen dat ik echt geen fan ben van Sjef Jansen, ik walg van die man.
En ja, ik vind dat je als dressurruiter controle moet hebben over hetgeen wat er onder je gebeurd. Maar dat wil niet zeggen dat ik de 'hollandse methode' aanhang. Zeker niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:56

vlooike schreef:
Ik ben helemaal niet bezig met wat de buitenwereld ervan vind. Je hebt mij tekst dus helemaal niet goed gelezen.

je noemt mijn naam in die tekst en erbij foutloos
dan heb je al mijn geschreven theorie niet begrepen.
Ik zal je uit de illusie helpen :+
Niemand rijdt foutloos, Niemand rijdt perfect
het enige doel wat we ons zelf kunnen stellen is de perfectie nastreven
maar in dit leven gaat niemand dit bereiken

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:00

Suelza schreef:
nombrado schreef:

Of sterker nog...

Het belonen...

Ik ben het hier wel mee eens maar wij zijn het die wedstrijden willen rijden en dus beoordeeld willen worden.
Ik doe er inmiddels niet meer aan mee. Ik heb de bevestiging van een jurylid niet (meer) nodig. Ik voel wat er onder mij gebeurd en laat 2 maal in de week de instructeur komen. Als hij tevreden is dan is dat voor mij meer dan genoeg bevestiging. En die wedstrijden, daarzie je mij zo'n één tot hooguit twee maal per jaar. Ik rijd niet voor een ander maar voor mijn eigen plezier.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:03

De enige juiste methode, is de methode welke het paard verbeterd...

De huidige 'hollandse' methode, verbeterd het paard niet, het verslechterd het paard. Hoeveel goede paarden is Nederland inmiddels al niet verloren doordat ze stuk gegaan zijn onder deze 'methode' ?

Neem een Junior STV, die via de achterdeur uit de stallen AVG is verdwenen, neem een Kennedy die gedurende zijn training zijn kaak brak door onkunde van zijn amazone en zo zijn er tal van voorbeelden te noemen.

Kijk naar alle jonge hengsten die jaarlijks hun goedkeuring en deklicentie krijgen. Er zijn er maar weinig die zich 10 jaar later nog staande weten te houden binnen de sport of binnen de dekdienst. Velen breken onder de wijze van trainen en vallen uit door blessures...

Ja, er zijn een x aantal goede GP paarden die heel goed oud geworden zijn, maar dat zijn de GP paarden die hun tijd al uit hebben gezeten voordat trainers als SJ het roer overnamen...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:13

Het enige wat men hieraan kan doen
Is zich niet meer willen bezig houden met de huidige wedstrijdsport.
Dan zal men wel een andere weg moeten in slaan.
Ik denk dat de huidige sport meer om geld gaat dan om het uiteindelijke plezier en schoonheid tussen ruiter en paard en diens samenspel.
Wat je kan doen, is je eigen weg hierin zoeken en volgen, wat er goed voelt voor jou als je met paarden bezig bent.
Iedereen (ook die hier post) heeft zich met deze manier van rijden bezig gehouden, omdat men dacht of instructie kreeg ,dat het zo moest. Er was maar weinig tijd om te luisteren naar de signalen van het paard.
Ik ben blij dat er nu een ommekeer aan de gang is, en dat het merendeel van de ruiters nu zelf aanvoelt, dat het zo niet meer langer kan.
Ik kijk zelf met goede hoop uit naar de toekomst met paarden