cherie78 schreef:Ik denk, dat een reactie op de drijvende hulp eigenlijk het belangrijkste is.
Is het ook, maar schakelen zonder nageflijkheid heeft ook niet zo veel zin...
cherie78 schreef:Juist bij sensibele paarden (die vaak inderdaad al "weg" zijn, voordat de drijvende hulp gegeven is.
Klopt, bij die paarden is het juist helemaal belangrijk ze te laten wachten op je hulp....
Verder vind ik het altijd zo mooi hoe Anky dat uitlegt. Die zijn altijd ern van geen tegenstrijdige hulpen geven; die geven een tempo aan en daar moet het paard in blijven tot het een ander tempo wordt gevraagd, zonder dat de ruiter iedere pas zit te drijven. Zij geven alleen een ophouding als het paard ongevraagd wat harder gaat, of wat been als het op eigen initiatief wat langzamer gaat. Ik vind dat super. Lekker duidelijk, eerlijk en met als einddoel dus zo efficient en klein mogelijke hulpen. En dat is toch wat we willen? In de (klassieke) dressuur?
Professor schreef:De weg is het belangrijkste niet het eindresultaat, de weg er naar toe hoort er ook bij niet de uitvoering.
Precies. Daarom vind ik dat ik thuis ook niet alles steeds technisch zo hoef te rijden zoals het in de 'boeken' beschreven staat. de uitvoering, het eindresultaat, wat ik in mijn geval in de proef moet laten zien. Dat probeer ik volgens 'het boekje' te doen.
Professor schreef:Dus wat u nu schrijft is onzin.
want?
Professor schreef:En half is niet heel dus half rijden bestaat niet. Half Klassiek ook niet.
Waar zeg ik half? Het is heel plus wat extra.
Professor schreef:Eerste plaats hadden wij het daar niet over het ging om rekken en strekken.
En nu hebben we het wel over
Professor schreef:De zwaarste is achterwaarts en daar direct uit voorwaarts te rijden, in draf of galop.
Men buigt door het achterwaarts gaan de grote gewrichten (heup- knie- spronggewricht en de kogel)
en door het direct voorwaarts gaan moet het paard met de achterbenen naar voren grijpen en zit de eerst pas of sprong op de achterhand
In mijn 'ouderwetse' instructie die ik jarenlang in mijn leven heb gehad, heb ik echt te vaak, teveel van dit soort opdrachten gekregen. Deze oefening moet gedaan worden, dit moet het paard doen, daar en daar en zo lang. Maar dergelijke oefeningen hebben echt geen nut als basisaspecten niet bewaard blijven, als er geen controle is, als hulpen niet door komen. Gelukkig heb ik nu instructie die het behoud van basisaspecten belangrijker vind, dan de uitvoering van zulk soort opdrachten. Ik krijg weer flashbacks aan mijn oude instructeur (al was het verder een lieverd).... Stap... MARRRSSS!! Wending om de voorhand.... MARRRSSS!!! Achterwaards en voorwaarts in drafffff.... MARRSSSS
Danique_G schreef:Nee, maar het was meer als reactie omdat u schijnbaar geen voorstander was van schakelen.
Nee, hoor... In zijn woordenboek heet het gewoon anders... De prof raakt snel van slag als je het iets anders noemt dan hij....
Professor schreef:Schakelen bestaat niet dat doet men nog steeds alhoewel er automatische zijn in een auto op een bromfiets enz.
Jawel hoor... Ik denk dat iedereen hier wel begrijpt wat er mee bedoelt wordt. Maar als je inhoudelijk weinig te melden hebt, kun je altijd nog over gaan op dit soort *term die ook vast niet in je woordenboek voorkomt* 
Professor schreef:bovendien wanneer u na 20 minuten klaar bent hoe bouwt u dan af????
Even stappen langs de weg met een lang teugeltje? En soms is alleen loswerken ook genoeg. Je moet het wel een beetje leuk houden voor de paarden.
nombrado schreef:in de hand gesteld? professor, wat bedoeld U daarmee?
intensief een paard losrijden?
waar blijft het rustig stappen als losrijden?
Ja, in de hand gesteld? Is het niet dat als je een paard goed dressuurmatig traint dat hij dat meteel al is als je opstapt? Alert op je hulpen? Of is dat gewoon 'in de houding manouvreren'??? We zetten het paard in de 'boekjes-houding', hoofd op de loodlijn, nek het hoogste punt... En zo gaan wij eens even fijn ons programma afwerken... Dat laatste daar doe ik dus niet aan...
Professor schreef:Wanneer u nu niet lezen gaat, dat heb ik toch net geschreven.
Bent u blind of wilt u het niet lezen.
Prof, nogmaals... de onsamenhangendheid en kromme zinnen in je posts nodigen niet altijd uit tot direct begrip en tot lezen... Dus wees een beetje geduldig met je mede discussiepartners (of heb je liever kritiekloze volgelingen?)
Professor schreef:is het niet meer leuk om enig zinnigs naar voren te brengen aangezien deze vrouw denkt de waarheid gevreten te hebben.
Weet je wat het mooie is van waarheid? Er zijn zoveel verschillende waarheden, er is voor iedereen genoeg. Nog leuker is het je eigen waarheid met anderen te delen en je eens onbevooroordeeld en niet-zelfingenomen te verdiepen in andermans waarheid. Dat leidt soms tot hele interessante inzichten EN wederzijds respect.