Evelijn schreef:Dat soort dingen kost tijd LoveUggs... ze heeft natuurlijk het nadeel dat de rug lang is en dan ook nog wat anders gebold dan makkelijk is... dus het bij elkaar rijden is niet makkelijk... zou dus echt niet op iets anders gaan focussen gewoon zo door tuffen.
Ik rijd nu ruim een half jaar (nou ja reed ze is nu erg drachtig) een grote merrie ook wat te lang en een beetje karperrug... daar ben ik ook alleen nog maar met ontspanning, stelling en buiging en voor haar vooral behoud van takt en tempocontrole. (en dan reed ik 3-4x per week als enige haar) Merkte dat ze net pas echt sterker werd en ik denk dat als ik straks na het veulen weer kan gaan rijden nog wel weer een half jaar nodig heb voordat ik een fatsoenlijk B proefje kan rijden.
Dat is idd precies waar ik met haar ook mee bezig ben. Tempo controle moest nog bij het lijstje. Ze loopt vaak watte hard waardoor ze niet op dat achterbeen kan komen en haar pas niet kan afmaken. Doorzitten is een drama, maar als ze in een fijn tempo loopt, en los is in het lichaam, dan zit ik heerlijk. Ik wissel expres af tussen doorzitten en lichtrijden. (Wel pas als ik lekker kan zitten anders bereik ik er niks mee) het is een manege paard dus doorzitten betekent vaak; of stap, of galop. Inmiddels zijn we bezig met schakelen tijdens het doorzitten. Zo lastig uit te zitten want ze beweegt zo ontzettend groot! Maar we schakelen dan op zit. Ik maak zelf een grotere beweging door m'n bekken op een bepaalde manier te kantelen waardoor ze wat gaat versnellen en zodra ik weer normaal ga zitten komt ze weer terug in tempo. Vind het zelf een hele fijne oefening want zo blijf je ervan bewust of je los bent in je eigen lichaam.
Verder doen we idd heel veel buigwerk, voltes, slangenvoltes, zomaar ergens op de lange zijde afwenden en rechtuit naar de overkant om dan eens tegen het verkeer in te rijden.. Ze wil nog wel eens vastpakken als ik haar te veel vast pak (te streng met de hand).. Dan komt haar gewicht op de binnenkant en 'breekt ze uit'. Inmiddels weet ik hoe ik haar weer op moet pakken want dan draaien we gewoon een kleine volte, eerst zorgen dat paardlief weer om mijn binnenbeen gebogen is, en daarna gaan we pas weer verder alsof er niks gebeurd is.
Helaas is en blijft het een manege paard, rijd ik haar maar 1x per week, en rijden er zo veel meer mensen op haar dat de vooruitgang natuurlijk veel minder snel gaat dan wanneer je de enige bent die er op rijd en je dit 3/4x per week zou doen..
Wil binnenkort graag nog een privé lesje met haar nemen, misschien dat we dan toch weer een stapje verder komen. 
(Zou zo graag foto's plaatsen maar vriendin was laatst een keertje mee en alles was onwijs bewogen
)