[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:35

Hihi :) ik ben er ook wel enorm blij om dat ze het eindelijk begint te snappen... En dat ik ook gewoon DURF los te laten!

Dit van voor het durven loslaten met het galopperen... Ik vind het beeld al iets fijner. Maar ben nog te streng met mijn binnenhand. Vroeger in de galop was ze zo erg snel, dat het vaak zo rap ging op de cirkel dat ik maar meer en meer mijn binnenteugel gebruikte om maar te hopen dat ik niet "uit de bocht" ging, helemaal verkeerd dus ook. Later tijdens het rijden, kwam dan ook het moment dat ik haar durfde lossen vooraan en dat ik dus niet meer mijn binnenteugel kon gebruiken om te sturen, maar meer dus met mijn zit moest rijden. En dat voelde ik ook wel!!!! :D

Afbeelding

juliedo24

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:39

Wauw wat een verschil! Super :) Heb je ook foto's van de draf?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:45

juliedo24 :) nee, eigenlijk niet :D ik vroeg foto's te nemen van de galop... En als ik draafde waren ze foto's aan het nemen van mijn 2 spelende pubertjes :')

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:20

Stomme vraag misschien, maar je hebt het over niet durven en bang zijn uit de bocht te vliegen. Maar waarom doe je dan geen cap op? Geeft jou misschien zelf meer zekerheid en mocht het een keer fout gaan, is je hoofd 'veilig'.
Ik zeg dit niet omdat ik vind dat zonder cap fout of wat dan ook is, het is een vraag en misschien heb je er wat aan :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:30

Ja, dat is een goed punt! :j
Maar het controleerbaarder galopperen gaat al wel wat langer goed hoor, het is alleen de ontspanning dat pas voor kort echt begint te lukken!

Het is ook zo dat ik op de foto hierboven aan het afwenden was op de middelijn... Maar dat is nog altijd geen excuus voor te strenge binnenhand natuurlijk ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 17:58

Waauuw michelle! Jullie gaan vooruit zeg!

Ik heb nog even een vraagje. Ik rijd op de manege nu eigenlijk iedere week hetzelfde paard.
Paard heeft een beetje een karper rug, vergelijkbaar met dit paard:
Afbeelding

Paard is erg lang in het lichaam waardoor het erger opvalt. Erg lange rug, en we zijn voornamelijk bezig met het buigen om het been. Diep de hoek in en rond om mijn been rijden, zodat we een nette wending in de hoek rijden. Voornamelijk in heel mijn lichaam ontspannen en dan komt bij haar de ontspanning vanzelf. Maar verder komen we eigenlijk niet. Het ene moment loopt ze fijn op het achterbeen, en het volgende moment komt ze er juist vanaf, maar allemaal niet extreem. Ik kan haar nu net zo rijden dat we fijn kunnen rijden, maar ik heb nog altijd heel erg het idee dat ze te veel uit elkaar valt. Ze ontspant, dat is het belangrijkste, ze geeft wel na, zakt vanuit de schoft, steekt haar neus wat naar voren uit, maar echt 'rond rijden' lukt me niet. Zodra ik de verbinding wat meer op pak en haar vraag te zakken, word het eigenlijk te moeilijk voor haar, om én om mijn been gebogen te zijn, recht in het lichaam te zijn, te ontspannen, niet van het achterbeen af te komen.. En dan moet ze ook nog ronder worden aan de voorkant.. Ze gaat dan schudden met haar hoofd, en rukt daarmee de teugels uit mijn handen, dan kan je wel raden dat ik haar kwijt ben als dit gebeurd.. Moet nu zodra dat hoofd omhoog vliegt een kneepje in mijn binnenteugel en binnenbeen erbij, maar dit heeft alleen effect als ik precies optijd ben met ingrijpen. Als ik aan het rijden ben voel ik me trots omdat ze echt heel fijn aanvoelt, en fijn loopt. Krijg onwijs veel complimentjes omdat ze gewoon heerlijk ontspannen is, maar als ik dan in de spiegels kijk baal ik als een stekker, want ik krijg haar niet wat meer bij elkaar gereden. Het zou vast een combinatie zijn van het paard dat niet altijd zo gereden word en dus ontzettend spierpijn krijgt, de lengte in haar lichaam, en het feit dat ik nog heel veel moet leren om dit op te lossen, maar misschien heeft er iemand nog bruikbare tips..

Even voor een beeld, haar rug is dus zo lang, dat ik voor mijn gevoel het zadel altijd te ver naar achteren leg. Ik laat het zadel ook ALTIJD controleren of deze goed ligt voor ik opstap, omdat ik bang ben dat deze te veel op haar schouder ligt. (lange schoft, lange rug, brede schouders, gewoon een enorme rot bouw)

Ik weet dat we zeker op de goede weg zijn, gezien ze altijd op 'de juiste plekken' bezweet is (voor de schoft zegmaar bij de hals, schouders en flanken) en de complimenten die we krijgen, oefeningen die we krijgen opgelegd, maar ze blijft zo ontzettend lang in het lichaam, zou haar zo graag wat meer bij elkaar rijden..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:40

Dat soort dingen kost tijd LoveUggs... ze heeft natuurlijk het nadeel dat de rug lang is en dan ook nog wat anders gebold dan makkelijk is... dus het bij elkaar rijden is niet makkelijk... zou dus echt niet op iets anders gaan focussen gewoon zo door tuffen.

Ik rijd nu ruim een half jaar (nou ja reed ze is nu erg drachtig) een grote merrie ook wat te lang en een beetje karperrug... daar ben ik ook alleen nog maar met ontspanning, stelling en buiging en voor haar vooral behoud van takt en tempocontrole. (en dan reed ik 3-4x per week als enige haar) Merkte dat ze net pas echt sterker werd en ik denk dat als ik straks na het veulen weer kan gaan rijden nog wel weer een half jaar nodig heb voordat ik een fatsoenlijk B proefje kan rijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 08:15

Evelijn schreef:
Dat soort dingen kost tijd LoveUggs... ze heeft natuurlijk het nadeel dat de rug lang is en dan ook nog wat anders gebold dan makkelijk is... dus het bij elkaar rijden is niet makkelijk... zou dus echt niet op iets anders gaan focussen gewoon zo door tuffen.

Ik rijd nu ruim een half jaar (nou ja reed ze is nu erg drachtig) een grote merrie ook wat te lang en een beetje karperrug... daar ben ik ook alleen nog maar met ontspanning, stelling en buiging en voor haar vooral behoud van takt en tempocontrole. (en dan reed ik 3-4x per week als enige haar) Merkte dat ze net pas echt sterker werd en ik denk dat als ik straks na het veulen weer kan gaan rijden nog wel weer een half jaar nodig heb voordat ik een fatsoenlijk B proefje kan rijden.

Dat is idd precies waar ik met haar ook mee bezig ben. Tempo controle moest nog bij het lijstje. Ze loopt vaak watte hard waardoor ze niet op dat achterbeen kan komen en haar pas niet kan afmaken. Doorzitten is een drama, maar als ze in een fijn tempo loopt, en los is in het lichaam, dan zit ik heerlijk. Ik wissel expres af tussen doorzitten en lichtrijden. (Wel pas als ik lekker kan zitten anders bereik ik er niks mee) het is een manege paard dus doorzitten betekent vaak; of stap, of galop. Inmiddels zijn we bezig met schakelen tijdens het doorzitten. Zo lastig uit te zitten want ze beweegt zo ontzettend groot! Maar we schakelen dan op zit. Ik maak zelf een grotere beweging door m'n bekken op een bepaalde manier te kantelen waardoor ze wat gaat versnellen en zodra ik weer normaal ga zitten komt ze weer terug in tempo. Vind het zelf een hele fijne oefening want zo blijf je ervan bewust of je los bent in je eigen lichaam.

Verder doen we idd heel veel buigwerk, voltes, slangenvoltes, zomaar ergens op de lange zijde afwenden en rechtuit naar de overkant om dan eens tegen het verkeer in te rijden.. Ze wil nog wel eens vastpakken als ik haar te veel vast pak (te streng met de hand).. Dan komt haar gewicht op de binnenkant en 'breekt ze uit'. Inmiddels weet ik hoe ik haar weer op moet pakken want dan draaien we gewoon een kleine volte, eerst zorgen dat paardlief weer om mijn binnenbeen gebogen is, en daarna gaan we pas weer verder alsof er niks gebeurd is.

Helaas is en blijft het een manege paard, rijd ik haar maar 1x per week, en rijden er zo veel meer mensen op haar dat de vooruitgang natuurlijk veel minder snel gaat dan wanneer je de enige bent die er op rijd en je dit 3/4x per week zou doen..

Wil binnenkort graag nog een privé lesje met haar nemen, misschien dat we dan toch weer een stapje verder komen. :j

(Zou zo graag foto's plaatsen maar vriendin was laatst een keertje mee en alles was onwijs bewogen :( )

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:17

@LoveUggs,

Druk jezelf eens 15 keer met je armen op.
Daarna nog 15 X.
Dan nog 15 X, niet zeuren hé, doorgaan.

Zo voelt je paard zich wanneer je het "echt rond rijdt".....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:05

Simpelman, dit is "helaas" ook nog een manegepaard. Spieren bouw je niet op met 1x in de week trainen. En al helemaal niet als die ene x ook nog teveel gedaan wordt. Niks ten nadele van ts zij kan immers het paard niet vaker trainen omdat het paard in de lessen loopt.
Wat is dan realistisch haalbaar voor dit paard? Met ontspannen lichaam em geest rondlopen is al heel wat Voor een mamanegepaard ivm al die verschillende ruiters die erop zitten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:59

Ik snap hem. Het is een kwestie van veel trainen wil ze echt meer bij elkaar lopen. Misschien ooit op een dag.. Maar de stappen zijn zo klein, idd omdat het een manege paard is en iedereen toch weer wat anders rijd.
En idd zoals Kamy zegt, dat ontspannen lopen is al behoorlijk wat. Ze loopt dan echt lekker los door het lichaam, spant de buikspieren aan, en loopt fijn over de rug. Ze zakt vanuit de schoft, neus wat voor de LL, en ze rekt dus echt die rugspier op. Van m'n instructrice moet ik rustig aan m'n teugels wat korter maken (zodat ik mijn hand netjes blijf dragen) en haar vragen wat ronder te worden. Ze zegt ook dat ze dus zo gaat schudden met dat hoofd omdat ze het moeilijk vind. Eigenlijk is de enige tip in dit geval voor mij; heb geduld, lekker zo doorgaan zoals ik het nu doe.

Toch?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:01

Als je maar 1x per week kunt trainen kun je natuurlijk van elkaar leren en met kleine stapjes vooruit gaan. Maar echt iets opbouwen is gewoon lastig. Zeker ook omdat het paard geen gemakkelijke bouw heeft. Beter zou zijn om je training te verdelen over de week. Maar dat gaat in jullie geval helaas niet.
ik wil geen discussie over manege ruiters maar ik geloof niet dat er veel manege ruiters zijn die een dergelijk paard op een correcte manier rijden. Dat is ook wel nadelig voor al het werk wat jij erin stopt.
Vandaar mijn opmerkingen over dat je goed moet kijken welk doel voor jullie realistisch is ;-) jij zou het paard willen helpen/ondersteunen EN verbeteren. Maar dat laatste is gezien bovenstaande misschien wat lastig. Daarom ben je volgens mij al op de goede weg als je het paard lekker kan laten ontspannen en voelen hoe ze haar lichaam kan gebruiken. Alles meer is meegenomen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:02

hoii! Mag ik me ook melden? fotos gaat lastig worden van mijn kant maar filmpjes niet.

hierin staan een aantal stukjes, zal zo even een kort filmpje maken van alleen wat rijden ;)
edit: Ik weet dat ik in galop soms mn been wat te ver naar achter leg ;)
Afbeelding

Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 01:22

Ik mis de voorwaartse drang, paard lijkt niet actief maar ik denk dat ik dit voor deze keer even aan de rest over laat..
Wel heb ik een tip voor je galop. Je komt wat uit het zadel. Gooit het paard hoog op? Gooit hij je op de voorhand? Probeer je bekken te kantelen en je zitbotten het zadel in te drukken, kruis meer omhoog. Dan word je rug wat boller, en dan gewoon mee gaan in de beweging. Je gaat dan ook automatisch rechter op zitten. Zo blijf je veel netter op je billen zitten, en ik denk ook dat je been dan stiller ligt. Je valt bij elke sprong wat voorover, waardoor je benen naar achteren kiepen.

Verder willen we altijd graag weten wat je er zelf van vind. Vind het verder zelf lastig oordelen.. Foto's zijn niet bepaald scherp, en het filmpje is in slowmotion.. Aan de ene kant handig, kan je goed de beweging volgen, maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer lastig.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:34

Zal dat er volgende keer bij zetten ;) ga binnekort weer wat filmpjes maken tijdens het rijden. Bedankt voor de tips!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:29

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van dit plaatje vinden? Zag hier wel eens van die driehoekjes voorbijkomen en op deze foto (still uit filmpje van het losrijden vanmorgen) lijkt achter kleiner dan voor?
Afbeelding

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:05

Heeee dat is bij mij op stal!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:34

Afbeelding

Fun met lijntjes :) iemand die er iets over wil vertellen of misschien wil je er zelf iets over zeggen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:38

Appelflapje schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van dit plaatje vinden? Zag hier wel eens van die driehoekjes voorbijkomen en op deze foto (still uit filmpje van het losrijden vanmorgen) lijkt achter kleiner dan voor?
[ [url=m/saqqpM.png]Afbeelding[/url] ]

Jullie zijn samen bezig je voor te bereiden om in een gat in de grond te duiken op ongeveer 4 meter voor je.
Altijd de neus voor de verticale lijn houden anders kan je paard de schoft niet omhoog brengen en gaat hij zonder ruggebruik.
De hals moet vallen vanuit de schoft, in losgelatenheid, en van daar uit rijd je je paard voorwaarts.
Voorwaarts is grotere passen maken zonder te versnellen.

Je krijgt dan het gevoel alsof je de controle voor kwijt raakt, dat is goed.
De controle komt van achteren vanuit het voorwaarts.
Je paard komt dan van zichzelf in je hand en dat heet aanleuning.

Het is even wennen....

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:02

Wat vinden jullie hiervan?

Afbeelding

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:31

Wat vind je er zelf van?

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:09

Ik vond dat ie daar wel fijn liep. Goed voorwaarts iig en niet te diep

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:38

Ik kom toch ook maar eens hier binnenvallen :o
Al een tijdje geleden een topic aangemaakt en bedacht me nu dat ik dit hier ook wel kan plaatsen.
Wij zijn er nog lang niet maar aangezien hij eerder vooral wegrende en we niet eens normaal een rondje konden rijden ben ik hier toch wel erg blij mee. De bak was erg zwaar en dat was ook wel te merken aan hem.
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden, ik zie toch wel dat hij al wat loslaat maar nog niet altijd even ver 'durft' te zakken. Natuurlijk hoeft dat ook niet gelijk dus ik ben hier al erg blij mee!
Als er tips of opmerkingen zijn hoor ik het heel graag
[RIJ-ITP] Zenith gaat steeds beter!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:49

Voor diegene die de draf ook nog even willen zien.. Ik heb het laten filmen en ik heb de slechte stukken er niet uitgeknipt... Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat ik fout doe. Want daar liep ze écht een van de betere keren! :)

Ik vind nog steeds wel dat mijn benen nog vééél te fel bewegen, maar vind echt geen manier om ze stiller te houden. Verder probeer ik zo weinig mogelijk in haar mond te zitten, maar ik DENK dat ik het op de foute manier doe... :)

Ik zou heel graag terug lessen, maar vind niet zo direct ééntje die echt naar het ruggebruik kijkt van de pony en de VALSE en echte nageefelijkheid.
Want ik denk dat jullie gaan zeggen dat weer vals nageefelijk loopt, terwijl ze voor mijn gevoel wel nageefelijk liep!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:07

Wat gaan jullie vooruit zeg! Wat ben jij zelf nou echt anders gaan doen?
Ze duikelt af en nou een beetje voorover, dan komt ze ook wat te diep, maar zolang ze actief loopt zitten er hele nette stukken tussen. Je ziet het knikje steeds meer verdwijnen en ze loopt ook al beter over de rug, wat lager. Ik zou haar graag nog iets lager zien (let op dat je haar dan wel actief houd, anders duikelt ze voorover en alsnog te diep). Verder vooral zo door gaan :)