Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:45

Citaat:
Ik probeer juist thuis juist niet altijd zo te rijden als in de proef verlangd wordt. Door bijvooreeld zijgangen juist schuiner of minder schuin te rijden, te schakelen in de zijgang, meer of minder stelling etc. Zodat mijn paard alert wordt om mijn hulpen, ik meer controle krijg en alles dus meer 'van mij' wordt

Schakelen???? Daar gaat u al weer een knullige uitdrukking, totaal niet Klassiek waar wij het hier op dit topic het over hebben.
Bovendien biedt de Dressuur de Klassieke zoveel mogelijk heden om een paard te rekken en te strekken dat dat halsverbuigingen wat u beschreef geen enkele meer waarde geeft.

Raineri

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:58

Wat zou dan een goede oefening(en) zijn om de achterhand net even wat actiever te krijgen volgens u?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:00

Professor schreef:
Citaat:
Ja, dat was mijn vraag. Alleen las ik de term onbeweeglijke hand in uw post en vroeg me af of dat dan dezelfde werking had als een bijzetteugel. Nu heb ik wel weer een andere vraag op uw antwoord. Waarom is een gummiband alleen een meegaande buitenhand en wordt daar een halve ophouding mee gegeven. Kan dat ook niet met beide handen tegelijk?

Denk dat u hier alles beschrijft wat ik bedoel, inclusief het geven van een halve ophouding dat die ook gegeven kan worden door beide handen tegelijker tijd.
Dat hangt van de reactie van het paard, zelf ben ik voor ophoudingen met beide handen, omdat omdat het mooiste wat er is dat men de aanleuning in beide handen even licht wilt hebben en houden.Alleen nageven met de binnenhand is zowie zo alleen mogelijk met een gebroken trens, met Stang & Trens is de ophouding alleen met de stang dus met beide handen.

Dan ga jij uit van een recht paard :j :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:05

Danique_G schreef:
Wat zou dan een goede oefening(en) zijn om de achterhand net even wat actiever te krijgen volgens u?

Allereerst moet een paard reageren op een drijvende hulp.
Als een achterhand niet actief is, is het paard nog niet sterk genoeg of wordt in een te hoog tempo gereden waardoor het paard teveel op de voorhand valt.

Om de achterhand sterker, dus net zo actief te maken als de voorhand :D is een iets lager tempo beter voor het paard.
Oefeningen doen die de achterhand versterken
Dus gewoon veel (af)wenden en wendingen rijden (volte's)
SB, travers zijn ook goede oefeningen om de achterhand sterker te krijgen.
Tempowisselingen (maar geen uitgestrekte draf)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:16

Professor schreef:
Nu kom ik terug wat onze voorgangers al lang wisten, begin je paard te rijden in stap, stel het in de hand en begin te werken.
Het losrijden gebeurd met 20 minuten in stap rekken en strekken en daar zijn de "normale" oefeningen voor.
Dat zijn te beginnen wijken voor de kuit, Renvers, Travers, Appuyeren , wendingen op de voorhand op de achterhand, achterwaarts gaan.
Dat alles op verschillende lijnen. Wanneer het paard dan in de hand staat en los is en de hulpen aanneemt zonder verspanningen kan men beginnen met de warming up.
En dat in draf en galop waarbij men dan de verschillende tempi rijdt.
Dit is niets nieuws maar in de vergetelheid gekomen, waarom?

Dat lijkt toch veel op wat ik doe :D
Alleen dat "in de hand stellen" laat ik aan de paarden over :D :D
Door de oefeningen te rjiden/stappen die je hier opnoemt, zoekt het paard al "vanzelf" de aanleuning.

Voorwaarde is wel, dat er inderdaad gereageerd wordt op een drijvende hulp.
En dat is heel wat anders als een "looplustig" paard waar niet aangekomen KAN worden

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:17

Professor schreef:
Het losrijden gebeurd met 20 minuten in stap rekken en strekken en daar zijn de "normale" oefeningen voor.
Dat zijn te beginnen wijken voor de kuit, Renvers, Travers, Appuyeren , wendingen op de voorhand op de achterhand, achterwaarts gaan.
Dat alles op verschillende lijnen. Wanneer het paard dan in de hand staat en los is en de hulpen aanneemt zonder verspanningen kan men beginnen met de warming up.

Ik voel er niet zoveel voor om met de stopwatch in de hand 20 min zus en dan 20 min zo te rijden en in alle gangen steeds van zijgang naar zijgang te rijden... Continu zijgangen rijden vind ik erg belastend voor paarden en ik vind de gehoorzaamheid/reactie, tempocontrole en het behoud van de basisaspecten (takt, aanleuning, impuls etc) belangrijker. Ik doe dat door het op kleine stukjes te houden, veel te schakelen en te varieren.

Doordat mijn paarden dagelijks de hele dag buiten komen, gedoseerd en afwisselend getraind worden en gezond zijn en exterieurmatig geen grote afwijkingen hebben, zijn ze van zichzelf al redelijk soepel. Zij hoeven niet elke dag hetzelfde programma af te werken. Soms ben ik na 20 min al klaar, soms na een uur.

Professor schreef:
Heel eenvoudig, in de tweede wereldoorlog

Stam jij van voor de oorlog?

Professor schreef:
Schakelen???? Daar gaat u al weer een knullige uitdrukking,

Gut, gaan we weer op die tour? Jammer hoor... Je luisterde zeker ook graag naar het polygoon journaal? Goede oude tijd he? ;)

Professor schreef:
Bovendien biedt de Dressuur de Klassieke zoveel mogelijk heden om een paard te rekken en te strekken dat dat halsverbuigingen wat u beschreef geen enkele meer waarde geeft.

Ik vind het wel waarde hebben en voor mij werkt het prima. Ik vind het ook waarde hebben om aan mijn eigen lijf te werken naast het paard, en ook dat werkt voor mij prima. Het eindresultaat is wel 'klassiek'. (ik heb het eindresultaat nog niet behaald, maar kom zo af en toe wel wat dichter in de buurt ;) )

cherie78 schreef:
Allereerst moet een paard reageren op een drijvende hulp.

Ja dat is belangrijk. Je paard moet voor het been zijn en nageeflijk. Veel kleine stukjes schakelen en nageeflijkheid bewaren. Dan komt hij vanzelf beter op het achterbeen. met schakelen moet je wel oppassen. veel paarden hebben snel door dat als ze even naar voren gereden worden, ze daarna weer wat teruggereden worden. Dan komen ze eigenlijk al iets voor je hulp terug. Daarom schakel ik ook vaak in etappes: een stukje naar voren en dan van daaruit nog iets vlotter naar voren rijden en dan pas terug. Het gaat er om dat je paard alert blijft op je hulp, die blijft afwachten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:21

Citaat:

Eerste plaats hadden wij het daar niet over het ging om rekken en strekken.
Er zijn verschillende oefeningen om de achterhand actiever en sterker te krijgen.
De zwaarste is achterwaarts en daar direct uit voorwaarts te rijden, in draf of galop.
Men buigt door het achterwaarts gaan de grote gewrichten (heup- knie- spronggewricht en de kogel)
en door het direct voorwaarts gaan moet het paard met de achterbenen naar voren grijpen en zit de eerst pas of sprong op de achterhand.
SB maar deze oefening is veel moeilijker deze functioneert eerst wanneer deze ook goed word uitgevoerd en dat is wezenlijk moeilijker als achterwaarts en weer voorwaarts gaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:23

@ Jasmijn
Ik denk, dat een reactie op de drijvende hulp eigenlijk het belangrijkste is.

Juist bij sensibele paarden (die vaak inderdaad al "weg" zijn, voordat de drijvende hulp gegeven is.
Bij een flegmatiek paard spreekt dat helemaal voor zich.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:24

Citaat:
Ik vind het wel waarde hebben en voor mij werkt het prima. Ik vind het ook waarde hebben om aan mijn eigen lijf te werken naast het paard, en ook dat werkt voor mij prima. Het eindresultaat is wel 'klassiek'. (ik heb het eindresultaat nog niet behaald, maar kom zo af en toe wel wat dichter in de buurt

De weg is het belangrijkste niet het eindresultaat, de weg er naar toe hoort er ook bij niet de uitvoering.
Dus wat u nu schrijft is onzin.
En half is niet heel dus half rijden bestaat niet. Half Klassiek ook niet.
De waarde van uw eigen lichaam daar heb ik niet over geschreven het ging om het rekken en strekken van het paard.
De ruiter dient gewoon fit te zijn voor dat hij op paard stapt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:25

Nee, maar het was meer als reactie omdat u schijnbaar geen voorstander was van schakelen.
Oke, dankuwel

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:26

Professor schreef:
Citaat:

Eerste plaats hadden wij het daar niet over het ging om rekken en strekken.
Er zijn verschillende oefeningen om de achterhand actiever en sterker te krijgen.
De zwaarste is achterwaarts en daar direct uit voorwaarts te rijden, in draf of galop.
Men buigt door het achterwaarts gaan de grote gewrichten (heup- knie- spronggewricht en de kogel)
en door het direct voorwaarts gaan moet het paard met de achterbenen naar voren grijpen en zit de eerst pas of sprong op de achterhand.
SB maar deze oefening is veel moeilijker deze functioneert eerst wanneer deze ook goed word uitgevoerd en dat is wezenlijk moeilijker als achterwaarts en weer voorwaarts gaan.

Dat SB "moeilijker" zou zijn dan achterwaarts gaan, ben ik het niet mee eens.

Een paard kan eerst dan pas goed achterwaarts gaan, als een paard al van "achteruit" vertrekt.
Achterwaarts is veel moeilijker dan de meeste mensen denken.
Eerste voorwaarde is ook al, dat een paard diagonaalsgewijs achteruit gaat en dat kan pas met een aktief achterbeen.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 23-03-11 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:27

Citaat:
Ja dat is belangrijk. Je paard moet voor het been zijn en nageeflijk. Veel kleine stukjes schakelen en nageeflijkheid bewaren

Heb in één zin nog nooit zoveel lariekoek gelezen.
Het paard moet nageven, nageeflijkheid is het eind doel, ergens anders schrijft u dat heb in nog nooit bereikt maar ben er dichtbij????
Schakelen bestaat niet dat doet men nog steeds alhoewel er automatische zijn in een auto op een bromfiets enz.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:30

Jasmijn u moet nog veel leren, en wanneer iemand iets schrijft over de geschiedenis of hoe iets onstaan is dan dient u werkelijk eens er even over na te denken.
Net zo als u schakelt wat niemand doet in de Klassieke Dressuur dat is afstammend van de Polderdressuur van AvG en SJ.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:33

Citaat:
Gut, gaan we weer op die tour? Jammer hoor... Je luisterde zeker ook graag naar het polygoon journaal? Goede oude tijd he?

Uit deze zin begrijp ik, dat u werkelijk de uitdrukkingen in de internationale dressuur niet kent, deze bestaat dus niet.
Wanneer u de hoofdtaal neemt Frans is niets bekend over schakelen met een paard.
Engels en Duits dito, het is een verzinsel van de Polderdressuur,waarmee Nederland dus totaal geïsoleerd staat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:34

Professor schreef:
Citaat:
Ja dat is belangrijk. Je paard moet voor het been zijn en nageeflijk. Veel kleine stukjes schakelen en nageeflijkheid bewaren

Heb in één zin nog nooit zoveel lariekoek gelezen.
Het paard moet nageven, nageeflijkheid is het eind doel, ergens anders schrijft u dat heb in nog nooit bereikt maar ben er dichtbij????
Schakelen bestaat niet dat doet men nog steeds alhoewel er automatische zijn in een auto op een bromfiets enz.

daar zit het stuur toch ook voorin?
dan zou het woord schakelen hele logische benaming zijn :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:35

Is het niet per paard verschillend of achterwaarst of SB moeilijker is

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:40

Citaat:
Ik voel er niet zoveel voor om met de stopwatch in de hand 20 min zus en dan 20 min zo te rijden en in alle gangen steeds van zijgang naar zijgang te rijden... Continu zijgangen rijden vind ik erg belastend voor paarden en ik vind de gehoorzaamheid/reactie, tempocontrole en het behoud van de basisaspecten (takt, aanleuning, impuls etc) belangrijker. Ik doe dat door het op kleine stukjes te houden, veel te schakelen en te varieren.

Doordat mijn paarden dagelijks de hele dag buiten komen, gedoseerd en afwisselend getraind worden en gezond zijn en exterieurmatig geen grote afwijkingen hebben, zijn ze van zichzelf al redelijk soepel. Zij hoeven niet elke dag hetzelfde programma af te werken. Soms ben ik na 20 min al klaar, soms na een uur.

Wie schrijft dat men dat continu achter elkaar zijgangen rijdt????
Hoe kunt u het tempo beheersen wanneer uw paard nog niet in de handgesteld is????
Hoe kan men zonder intensief zijn paard eerst losgereden daarna de warming up maakt een paard in een zuivere takt rijden????
Hoe kan ik de aanleuning vergeten wanneer men deze oefeningen rijdt die ik beschreven heb??
Schakelen bestaat niet en overgangen en tempi wisselingen als losrijden te benutten is zwaarder als in stap het paard los te rijden u haalt losmakende oefeningen en warming up door elkaar, bovendien wanneer u na 20 minuten klaar bent hoe bouwt u dan af????
Denk dat u totaal niet begrijpt hoe complex het is om een werkelijke training op te bouwen en weer af te bouwen zoals ik dat noem.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:43

Danique_G schreef:

Uit mijn ervaring nee, men moet wel begrijpen dat het aangaan dus voorwaarts gaan vanuit de achterwaartse beweging een enorme kracht kost.
Het moeilijke van SB is de juiste lengtebuiging en dat het paard in een zuivere verzamelde draf gaat, anders heeft de oefening niet het effect wat men daar mee wil bereiken.
Achterwaarts gaan is een relatief makkelijke oefening die relatief makkelijk is en snel te begrijpen voor een paard, men hoeft het in begin niet met een gebogen achterbeen te doen het paard kan het uit het natuurlijk evenwicht heel makkelijk doen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 23-03-11 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:44

Danique_G schreef:

Voor een paard wat nog niet sterk is in de achterhand, is SB "makkelijker" mits op de "goede" manier uitgevoerd (dat topic is een tijd geleden al eens geweest, een aanrader om eens te lezen ;) )
Goed achterwaarts gaan, is moeilijker omdat een paard dan al van achteruit moet vertrekken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:45

Professor schreef:
Danique_G schreef:

Uit mijn ervaring nee, men moet wel begrijpen dat het aangaan dus voorwaarts gaan vanuit de achterwaartse beweging een enorme kracht kost.
Het moeilijke van SB is de juiste lengtebuiging en dat het paard in een zuivere verzamelde draf gaat, anders heeft de oefening niet het effect wat men daar mee wil bereiken.

Hoe kan een paard in een zuivere verzamelde draf gaan, als de achterhand nog niet aktief is????

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:47

jasmijn78 schreef:
Professor schreef:

Zo doe ik het ook. Ik ben nog niet zover met zijgangen dat ik er daar 20 min mee vol kan maken. Bij mijn paard is het erg belangrijk dat hij vlot reageert op kleine hulpen. Dus ik begin met pasje wijken en tempi wisselingen in stap en naar halt. Daarna ook naar draf en in draf etc. Zodat hij uiteindelijk licht aan mijn hulpen wordt en dan gaan we beginnen met schoudervoor uit te breiden naar schouderbinnenwaarts, slangevoltes. En verder komt ons niveau nog niet :). Daarna afbouwen met in rustige draf uitschuiven en weer oppakken. Uiteindelijk stappen, uitschuiven en weer oppakken.

nombrado

Professor schreef:
Wie schrijft dat men dat continu achter elkaar zijgangen rijdt????
Hoe kunt u het tempo beheersen wanneer uw paard nog niet in de handgesteld is????
Hoe kan men zonder intensief zijn paard eerst losgereden daarna de warming up maakt een paard in een zuivere takt rijden????
Hoe kan ik de aanleuning vergeten wanneer men deze oefeningen rijdt die ik beschreven heb??
Schakelen bestaat niet en overgangen en tempi wisselingen als losrijden te benutten is zwaarder als in stap het paard los te rijden u haalt losmakende oefeningen en warming up door elkaar, bovendien wanneer u na 20 minuten klaar bent hoe bouwt u dan af????
Denk dat u totaal niet begrijpt hoe complex het is om een werkelijke training op te bouwen en weer af te bouwen zoals ik dat noem.

in de hand gesteld? professor, wat bedoeld U daarmee?
intensief een paard losrijden?
waar blijft het rustig stappen als losrijden?
rijd u uw paarden dan altijd een vol uur?

cherie78

Professor schreef:
Danique_G schreef:

Achterwaarts gaan is een relatief makkelijke oefening die relatief makkelijk is en snel te begrijpen voor een paard, men hoeft het in begin niet met een gebogen achterbeen te doen het paard kan het uit het natuurlijk evenwicht heel makkelijk doen.

IN het natuurlijk evenwicht kan een paard ook in SB gaan.
Die oefening is juist bedoeld om het (binnen)achterbeen sterker te maken.
Moet de oefening natuurlijk wel op de linker- en de rechterhand uitgevoerd worden ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:48

cherie78 schreef:
Hoe kan een paard in een zuivere verzamelde draf gaan, als de achterhand nog niet aktief is????

Wanneer u nu niet lezen gaat, dat heb ik toch net geschreven.
Bent u blind of wilt u het niet lezen. Heb precies beschreven waarom de ene oefening wel en de andere niet. Wanneer u dat niet begrijpt dan weet nu iedereen op dit topic dat u alleen maar dwars wilt zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:49

Nu stop ik wanneer men zoveel onzin schrijft als Cherie/modie doet, is het niet meer leuk om enig zinnigs naar voren te brengen aangezien deze vrouw denkt de waarheid gevreten te hebben.
Tot dan.