En dat eerste is wat op de filmpjes gebeurt. De spoor lager hangen heeft weinig zin als ze vervolgens hun hielen op trekken (wat de meid met de vos vooral erg doet.)
Ik mis in deze les gewoon heel erg het corrigeren van de ruiter.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:Eindelijk tijd gehad het filmpje van Rien te bekijken. Leuk filmpje, bedankt Visitor!
Deze stijl van lesgeven spreekt mij juist enorm aan. Het zijn B/L ruiters dus er gaat nog veel niet goed, maar vind het erg fijn de manier waarop hij lesgeeft! Ik zou ze ook zeker niet meer terug rijden, ik zie juist graag een jong paard voorwaarts naar de hand toegereden. Maar dat is het verschil in stijl met Kadankovitch. Deze stijl spreekt mij aan en is ook hoe ik zelf probeer te rijden.
Wat betreft de spoor. Rien is een voorstander van met spoor rijden, ook bij groene paarden. hij ziet liever met spoor gereden dan continue drijven met bloot been waar ze volgens hem meer op afstompen. Dat is een keuze. Zelf rijd ik zonder spoor omdat ik idd vind dat mijn been niet stil genoeg is voor een spoor. Ik hoef mijn paard niet continue te drijven en houdt een spoor liever voor als we wat verder zijn en de oefeningen moeilijker worden. Maar dat is ook een keuze. Je hoeft het niet altijd overal mee eens te zijn bij een instructeur die je wel aanspreekt.
Visitor schreef:Mooi filmpje: https://youtu.be/6UlnFhs2Yho
xChanelx schreef:Visitor schreef:Mooi filmpje: https://youtu.be/6UlnFhs2Yho
Wie wil even met me meekijken?
Rien legt bij de tweede combinatie uit dat hij wil dat het paard niet knikt in de derde halswervel, maar naar voren beweegt en daarbij tot in de nek als het ware verlengt.
Nu zie ik van 12.15-12.20 volgens mij dat het paard alsnog knikt in die derde halswervel, maar Rien zegt hier "Klasse, dat is aan de teugel rijden". Zie ik dit verkeerd?
Kadankovitch schreef:xChanelx schreef:Wie wil even met me meekijken?
Rien legt bij de tweede combinatie uit dat hij wil dat het paard niet knikt in de derde halswervel, maar naar voren beweegt en daarbij tot in de nek als het ware verlengt.
Nu zie ik van 12.15-12.20 volgens mij dat het paard alsnog knikt in die derde halswervel, maar Rien zegt hier "Klasse, dat is aan de teugel rijden". Zie ik dit verkeerd?
Ja en nee, denk ik
Meneer van der schaft is een zeer bedreven africhter en docent. Die knik is er altijd wel in zekere mate. Hierbij gaat het erom dat men herkent dat het paard niet bij elke inwerking, of voortdurend tracht contact te ontwijken door op die plaats na te geven. In-knikken in die 3de halswervel wordt gekenmerkt door instabiliteit in de aanleuning. Hij ziet op dat moment vooral goede vooruitgang, omdat de aanleuning stabieler wordt, denk ik.
Hij is realist, dus weet dat op dat moment nog geen perfectie te bereiken is. En een goed pedagoog die aan zijn pupil op dat moment wil meegeven dat ze goed bezig is.
Maar goed dat is mijn persoonlijke opvatting
Visitor schreef:Ik gooi nog iets in de groep: kwam dit tegen en vond het interessant.
https://youtu.be/4-Wc8LFnaVQ
Iemand die deze oefening ook gebruikt? En iemand bekend met deze man? Lijkt zo op het eerste gezicht wel een leuk kanaal, zag naast dit filmpje ook een mooi filmpje over hoe hij omgaat met een paard dat zich druk maakt ohz.
Visitor schreef:Ik gooi nog iets in de groep: kwam dit tegen en vond het interessant.
Iemand die deze oefening ook gebruikt? En iemand bekend met deze man? Lijkt zo op het eerste gezicht wel een leuk kanaal, zag naast dit filmpje ook een mooi filmpje over hoe hij omgaat met een paard dat zich druk maakt ohz.
Kadankovitch schreef:Visitor schreef:Ik gooi nog iets in de groep: kwam dit tegen en vond het interessant.
Ik heb de video nog eens aandachtig nagekeken. Ofschoon ik zelf iets vergelijkbaar doe, ga ik niet zo ver om vanuit het achterwaarts een keertwending in te zetten. De video toont duidelijk dat de vloeiende beweging wordt onderbroken, waardoor het paarden de achterbenen laat stil staat en pivoteert [= stilstaand een gaatje draaien]. dat lijkt me toch iets dat ik ten alle tijden zou willen vermijden.
De basisgedachte die erachter schuilt onderschrijf ik echter ten volle
knollentuin schreef:Ik ben pro stap, ik werk veel in de stap, schakelen , schijnovergangen zij-gangen het hele riedeltje .
Een paard dat in de stap voor elkaar is is los soepel snel en gehoorzaam aan het been en in de hand.
Als maar zet ik erbij dat het wel moeilijk is om in de stap de tact en zuiverheid te bewaren dus het is niet voor iedereen zomaar weggelegd .
Visitor schreef:Ja inderdaad.
Overigens ben ik niet alleen stap meer gaan waarderen, maar ook het stilstaan. Bijv. rustig kunnen opstappen en écht een tijdje (ontspannen) stilstaan, vind ik heel waardevol. En bijv. in stilstand het paard doordringen van de betekenis van eenzijdige kuitdruk (wending om de voorhand). Vroeger bij mijn jonge paard en pony leerde ik toch vooral, hup, iemand vasthouden, teugels aangenomen of tegen het hek parkeren, snel erop en aandraven, alles voorwaarts. En dan ook wijken aanleren door in draf volte openen en sluiten. Op zich kan dat ook heel nuttig zijn en is het voorwaarts oplossen an sich ook goed, maar ik ben wel steeds meer het nut in gaan zien van stilstaanWant waarom niet even de moeite nemen om je paard bekend te maken met het opstap-proces en ontspanning vinden met een ruiter erop in stilstand? En als ik in stilstand was begonnen met wijken om de voorhand, en later in stap paar pasjes wijken, was het voor mijn pony en paard misschien veel duidelijker geweest wat ik in draf in godsnaam bedoelde. Ik ben denk ik kortom ook ontspanning in het rijden veel belangrijker gaan vinden.
Ayasha schreef:Als ik zie dat men op wedstrijd voor een groot deel van de tijd niet voelt dat het paard onregelmatig loopt (niet perse kreupel maar ook niet zuiver) dan denk ik dat een theoretische uitleg niet voldoende gaat zijn..