oji schreef:Eindelijk tijd gehad het filmpje van Rien te bekijken. Leuk filmpje, bedankt Visitor!
Deze stijl van lesgeven spreekt mij juist enorm aan. Het zijn B/L ruiters dus er gaat nog veel niet goed, maar vind het erg fijn de manier waarop hij lesgeeft! Ik zou ze ook zeker niet meer terug rijden, ik zie juist graag een jong paard voorwaarts naar de hand toegereden. Maar dat is het verschil in stijl met Kadankovitch. Deze stijl spreekt mij aan en is ook hoe ik zelf probeer te rijden.
Wat betreft de spoor. Rien is een voorstander van met spoor rijden, ook bij groene paarden. hij ziet liever met spoor gereden dan continue drijven met bloot been waar ze volgens hem meer op afstompen. Dat is een keuze. Zelf rijd ik zonder spoor omdat ik idd vind dat mijn been niet stil genoeg is voor een spoor. Ik hoef mijn paard niet continue te drijven en houdt een spoor liever voor als we wat verder zijn en de oefeningen moeilijker worden. Maar dat is ook een keuze. Je hoeft het niet altijd overal mee eens te zijn bij een instructeur die je wel aanspreekt.
Om met het laatste te beginnen
Mij lijkt het beter om een paard scherp te maken op de kuit, zodat een spoor maar bij hoogste uitzondering ingezet hoeft te worden. Daarvoor werkt men eerst met een progressief oplopende drijvende inwerking. Nou kan dat ook geoefend worden indien men sporen draagt, maar de bedoeling is juist dat men absoluut voorkomt dat men bij het geven van de klap met de kuit, vermijdt dat men toch met de spoor raakt. Het grote voordeel ervan is dan dat het paard altijd minder geprikkeld reageert op een dergelijke kuitinwerking dan op , ook een zachte, spoorinwerking. En het risico dat je per ongeluk toch met de spoor raakt is iets hoger bij mensen met kortere benen [zoals ik ze heb]. Het is dus zeker niet de bedoeling dat men er toe komt dat voortdurend gedreven wordt. Overigens zie ik veel vaker mensen die bijna onwillekeurig een paard al aandrijven met een spoor om simpel weg te stappen. En dat is een vorm van afstomping die nergens voor nodig is
Inderdaad, dat is het verschil in stijl tussen mij en veel conventionele trainers. Maar wat het verschil is of aanvoelt????....Maar het is niet minder klassiek of van toepassing op jonge paarden of onervaren ruiters. Maar u bent er niet mee bekend. Ik weet niet of u dat kunt weten, want u hebt nooit van mij les gehad, of iemand uit dezelfde 'stroming'. En dat hoeft ook niet.
Het ging mij in mijn antwoord, dat zou toch duidelijk moeten zijn, niet om goed of slecht, maar om aan te geven dat er ook een benadering bestaat, die even bruikbaar en verantwoord is.
Net zo goed dat ik de Scala geen goed bruikbaar instrument vind, maar als ik dat al overtuigend zou kunnen overbrengen, wil dat niet, let wel NIET, zeggen dat ik beweer dat men dan anders zou moeten gaan rijden. Slechts dat de theoretische basis van de uitgevoerde praktijk anders verwoord zou moeten worden. Juist daardoor ontstaan altijd de misverstanden.