Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:21

Sizzle, wat een grapjas heb jij. Maar dat is echt paardenlogica. Ik kan rustig langs groot verkeer, maar als er een keer een tuinstoel verplaatst is, is ineens alles eng.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:22

@damian23 De aanknopingspunten wat je doet als je arbeidshouding hebt vind ik bij WF wat los zand... hij heeft een heel duidelijke richtlijnen voor halsstrekken en dan naar arbeidshouding.... maar daarna... dus specifieke oefeningen etc... en meer verzamelen.. heeft hij gewoon weinig filmpjes over.. en dan wel iets over piaffe etc. maar wat hij dan laat zien is niet zo inspirerend.
Niets ten nadelen van WF... want hij heeft duidelijk de basis er goed in zitten... (en veel verder kom ik komende jaar toch niet)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:25

Wat is h. Dv. 12?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:28

[***] schreef:
Misschien een rare vraag, maar zou je de ramaner eens willen toelichten/uitleggen. Verticale controle van de poll?

Verder een leuke en interessante post, mijn dank!

edit; ben even aan het zoeken geweest, maar bedoel je ramener? Terugbrengen? Dan snap ik het stukje over "drang om te verlengen te verliezen" beter.
De rest van de mijn vraag blijft staan; Verticale controle van de poll?

De basis buigingen in de franse school (variaties hier en daar) zijn Lateraal (stellung) Dus links/rechts. De Ramaner of zijn western broertje Soft feel is vertical (dus van en naar de loodlijn)

een voorbeeld. Paarden komen met alleen dit concept zeer snel achter de hand en kunnen ze vervolgens zeer moeilijk nog openen. Het intereseerd mij vooral omdat het extra controlle over de poll geeft, meer mogelijkheden betekent meer communicatie. Als gevolg daarvan hoop ik dan ook concepten makkelijker te kunnen uitleggen later in de opleiding :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:28

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-15 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:30

jannico schreef:
[***] schreef:
Misschien een rare vraag, maar zou je de ramaner eens willen toelichten/uitleggen. Verticale controle van de poll?

Verder een leuke en interessante post, mijn dank!

edit; ben even aan het zoeken geweest, maar bedoel je ramener? Terugbrengen? Dan snap ik het stukje over "drang om te verlengen te verliezen" beter.
De rest van de mijn vraag blijft staan; Verticale controle van de poll?

De basis buigingen in de franse school (variaties hier en daar) zijn Lateraal (stellung) Dus links/rechts. De Ramaner of zijn western broertje Soft feel is vertical (dus van en naar de loodlijn)

[ Video ] een voorbeeld. Paarden komen met alleen dit concept zeer snel achter de hand en kunnen ze vervolgens zeer moeilijk nog openen. Het intereseerd mij vooral omdat het extra controlle over de poll geeft, meer mogelijkheden betekent meer communicatie. Als gevolg daarvan hoop ik dan ook concepten makkelijker te kunnen uitleggen later in de opleiding :)

Bedankt voor je reactie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:30

Evelijn, ik snap wat je bedoeld. De filmpjes van arbeidshouding en verzameling zijn erg beperkt. Onder de youtube filmpjes stellen mensen vaak vragen, die WF beantwoord. Ik vind persoonlijk de filmpjes erg leerzaam. Alsmede die van Ingrid Klimke. Maar het meeste heb ik toch geleerd door les te nemen. Ik heb gewoon behoefte aan iemand die zegt, nu even dit...een beetje meer dat....

[***], dank je wel!

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:32

damian23 schreef:
Wat is h. Dv. 12?

http://www.amazon.com/H-Dv-German-Caval ... 0933316518

Het duits cavalry handboek en als ik WF analyseer daar waar hij voornamelijk uit put. Ondanks dat ie vaak schermt met Nuno Oliveira trouwens zie ik dat nouwlijks terug in zijn rijden.

Een voorbeeld

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:35

@Sizzle, :+ nooit saai met paarden, als je denkt ze te snappen zien ze wel weer iets waar wij het probleem niet van snappen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:36

In tegenstelling tot wat het waarschijnlijk lijkt rij ik ook niet volledig volgens de Will Faerber methode. Het is wel de rode draad voor mij en ik vind dat alle paarden die ik rij mijn hand onvoorwaardelijk helemaal naar beneden moeten volgen. Hoe ik dat aanleer is niet 100% Will Faerber. Zo krijg ik bij Manolito het beste resultaat als ik stelling en buiging naar links en rechts regelmatig afwissel. Dan gaat hij steeds beter mijn hand volgen. Dit terwijl je volgens Will pas buiging mag vragen als het paard al stretcht.
Timo pak ik best weleens stukjes wat meer op dan volgens Will wenselijk is op dit punt. Ik sluit mijn galop soms terug tot een grote arbeidspirouette, schakel dan weer naar voren, dan weer terug, stretch eens helemaal tussendoor, pak hem weer op enz. Niet wenselijk op dit moment volgens Will, maar ik merk dat zijn galop daar beter van wordt dan alleen maar in de stretch galoppeert, omdat hij dan op een gegeven moment teveel gaat stuwen en niet meer doorspringt van achteren.
Handen naar voren en omhoog bij het vragen van stelling is ook niet Will voor zover ik weet.

Ik volg Will dus in zoverre dat ik eerst het voorwaarts neerwaarts bevestigd wil hebben voordat ik ze weer hoger op ga pakken. En dat ik daarna heel voorzichtig ben met hoe hoog ik Timo oppak. Simpelweg omdat ik merk dat hij nu eindelijk zijn neus vóór de loodlijn kan houden en mijn hand wil volgen. Maar hoe ik dit bereik en hoe ik vervolgens verder train wil nog wel regelmatig afwijken van wat Will predikt.

Hoe verder nadat de arbeidshouding bevestigd is? Hoogstwaarschijnlijk zoals Will het doet: steeds verder gaan verzamelen tot uiteindelijk de piaffe aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:40

https://www.youtube.com/watch?v=FyRxzp0VGiM

Zo mijn bijdrage voor vanavond. Dit zie ik toch liever dan die amerikaanse meneer. Heb ondertussen veel filmpjes gezien van WF, maar ik kan me er toch niet helemaal in vinden.... Ik stoor me bijvoorbeeld aan zijn gekke zit en gerommel aan de voorkant. Kan me wel vinden in de manier van opbouwen. Ik snapte echter niet zo goed waarom hij een gebroken lijn in galop rijdt terwijl galop nog zo 'wankel' ist.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:42

Ingrid Klimke vind ik ook heel fijn, daar kijk ik ook veel filmpjes van en probeer daar voor mezelf stukjes uit te halen die ik kan gebruiken :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:42

Ik kan weer geen filmpjes zien vanaf mijn werk helaas, maar ik lees de hele tijd aandachtig mee. De reden waarom ik hier ben gekomen is omdat juist de basis op de schop moet bij ons. Het aanleren van de oefeningen is het probleem niet hier. Maar om mijn paard op de juiste manier in de basis te hebben wel. En daarvoor vind ik dit een heel fijne methode.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:48

Horseware, zo te horen ben jij ook van de gulde middenweg! En ik denk dat de meeste hier de dingen die voor hun paard werkt gebruiken. En of dit nu een Ingrid Klimke, WF, David de wispelaere etc. En ik ben ook wel eens eigenwijs en doe dan lekker mijn eigen ding. Zo reed ik vanmorgen en de buren hebben van die rood/witte afzetlinten op het land staan om de eenden af te schrikken. Dus dat wapperde als een tierelier. Dan kan ik er voor kiezen om hem naar binnen te stellen en mijn binnenbeen erin zoals mij geleerd is, maar ik kan ook even mijn paard stil zetten zodat hij kan kijken en geef hem een brokje en we gaan weer verder. En dan loopt hij er het volgende rondje gewoon langs. Waarschijnlijk opvoedkundig totaal onverantwoord, maar voor mij werkt het.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:49

Horseware schreef:
Ingrid Klimke vind ik ook heel fijn, daar kijk ik ook veel filmpjes van en probeer daar voor mezelf stukjes uit te halen die ik kan gebruiken :j

Kunnen we haar niet een keer naar Nederland halen om een clinic te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:51

damian23 schreef:
Horseware schreef:

Heel graag! Of we gaan naar haar... (en dan blijf ik wonen :+ )

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:52

Lijkt me super leuk en leerzaam! :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:52

Evelijn schreef:
@damian23 De aanknopingspunten wat je doet als je arbeidshouding hebt vind ik bij WF wat los zand... hij heeft een heel duidelijke richtlijnen voor halsstrekken en dan naar arbeidshouding.... maar daarna... dus specifieke oefeningen etc... en meer verzamelen.. heeft hij gewoon weinig filmpjes over.. en dan wel iets over piaffe etc. maar wat hij dan laat zien is niet zo inspirerend.
Niets ten nadelen van WF... want hij heeft duidelijk de basis er goed in zitten... (en veel verder kom ik komende jaar toch niet)

Ik ervaar het juist dat hij je een goede basis meegeeft waar je altijd op terug kunt vallen. In arbeidshouding en oprichting doe je niets anders dan in het halsstrekken: je teugels zijn wel korter maar de voorwaarden veranderen niet. Oefeningen rijden kan ik zelf wel, het is de kunst om je paard -zoals WF steeds aangeeft- steeds ontspannen te kunnen houden en in hetzelfde takt en ritme. Basis is gewoon alles.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 13-11-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:53

Wil ik ook wel mee! (en daar ook wel blijven wonen, maar denk dat mijn man daar niet blij van wordt haha..en mijn baas ook niet)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:55

Je moet gewoon nooit klakeloos dingen over nemen, altijd zelf blijven nadenken en alleen gebruiken wat nuttig is.

Ik heb ook wel eens een lesje gehad van HP minderhoud. Alhoewel ik daar half depressief vandaan kwam heb ik een aantal aanwijzingen thuis geprobeerd.
Sommige dingen werkten, andere zaken heb ik afgezworen.
Was hoe dan ook leerzaam, al is het alleen al om te leren wat je niet wilt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:56

damian23 schreef:
Horseware schreef:

Als iemand haar zo gek krijgt kom ik ook.
Van haar wil ik wel een keer les hebben (ook wel vaker, maar dat is financieel vermoedelijk niet haalbaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:58

Dat denk ik nu ook Sizzle. Ik voel me (en dat was vroeger ook zo; voor de 'vast-rijd-methode' me de das omdeed) het beste thuis in de 'Duitse klassieke manier' van rijden en trainen en haal voor mezelf de meeste inspiratie en het beste gevoel uit Ingrid Klimke's manier. Evenals die van haar vader trouwens.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:05

... ik ben ook voor een clinic van Klimke :D ... heeft iemand trouwens haar DVD set (die is er ook in het engels en nederlands) .... moet misschien maar eens op mijn verlanglijstje

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:11

Van Ingrid ben ik ook fan. Ik mag graag de korte filmpjes zien op pferdia.tv die af en toe geplaatst worden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:13

Ik doe mee :D :D