[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:45

Het begint niet met enkel en alleen contact houden (en simpelman is niet de enige die dat zegt). Het begint bij jouw houding en je geeft zelf al een paar goede punten aan. Probeer goed recht op je paard te zitten, laat je benen hangen, maar hou je onderbenen wel bij je paard (bij de eerste foto vind ik ze te ver naar achter en bij de tweede foto vind ik het beter, maar mogen ze juist weer iets verder naar achteren). Handen rechtop en op gelijke hoogte. Als dit allemaal lukt en je netjes op je paard zit, dan kun je beginnen met voorzichtig contact zoeken.

Probeer zelf goed te ontspannen, maar hou je paardje wel actief. Ik zie nog geen gedragenheid, daar mis je simpelweg de activiteit voor.

Ik vind het verder wel een fijn plaatje, iets te vrijblijvend, maar wel ontspannen (je paardje vooral) en dat is een goed uitgangspunt.

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:30

Klopt helemaal. Dit is een trauma paardje dus vrijblijvend kan voor nu wel kloppen. Ik kan er nu aankomen en sinds een week lijkt dat redelijk onvoorwaardelijk te worden. Volgende stap is inderdaad weer meer activiteit en dus gedragenheid maar dan wel vanuit mij en niet vanuit vluchtgedrag.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:23

Robijntjah, volgens mij heb je nog een paar mooie foto's hoor wat ik voorbij zag komen op fb ;)
Wat ik vooral mistte in de serie was impuls, maar ik neem aan dat dit stap 2 is wanneer dit bevestigd wordt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:55

Klopt, voor impuls moet ik er echter wel onvoorwaardelijk aan kunnen komen en dat is waar we nu mee bezig zijn. Het wil al wel voor kleine stukjes en die zullen vanzelf wel langer worden....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:00

Robijntjah schreef:
Klopt, voor impuls moet ik er echter wel onvoorwaardelijk aan kunnen komen en dat is waar we nu mee bezig zijn. Het wil al wel voor kleine stukjes en die zullen vanzelf wel langer worden....

Ik denk dat je goed moet lezen wat valvlip zegt. Ik zeg niet dat je daar niet mee bezig bent ;) maar je komt over alsof je je vooral focust op het paard. Maar het paard zou waarschijnlijk zoveel "makkelijker" kunnen lopen als jou houding beter zou zijn.
Je geeft op deze manier ook tegenstrijdige signalen. Voorover kukelen komt voor een paard vaak over alsof de ruiter passief of zelfs onzeker is. En die onzekerheid straalt het wel een beetje uit. Je benen hebben geen vaste plek, of te ver naar achter of te ver naar voren. Je zit er zelf niet echt lekker ontspannen op. De hele santenkraam gaat op zijn kop, omdat jij ook zo voorover zit. Als je zelf eens aan je houding werkt, dan denk ik dat een aantal andere puzzle stukjes ook op zijn plek zullen vallen! Ik weet niet of je les hebt? Of misschien een mogelijkheid hebt om op een ander paard houding en zit les tenemen als je denkt dat het voor dit paardje nog teveel info is? Dan kun jij rustig aan jezelf werken, zonder dat het paard onder je daar gespannen van raakt. En hebben jullie er samen toch nog wat aan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:12

Omdat ik ook geen heilige ben, die wel commentaar levert en verder het hoofd niet boven het maaiveld steekt:
Merrie, 6jr, 1.5jr onder het zadel. Probeer haar echt te gymnastiseren en niks te dwingen. Sterker maken, herhalen, en ontspannen tot ze het zelf over gaat nemen. Goed van achter naar voor rijden. Paard heeft het liefst een niet actieve achterhand, en loopt ook graag op de voorhand. Ik heb dezelfde issues als Robijntjah: Ik kukel ook naar voren, en mijn benen leiden ook nog wel eens een eigen leven aarrgghh. Soms zou ik mijn paard wel iets meer bij elkaar mogen rijden/ondersteunen van voor, maar ik heb een beetje een ingebouwde aversie tegen druk (heb er bewust voor gekozen om het met haar over een andere boeg te gooien, dan wat ik gewend was. Kunstje leren en winstpunten halen moet er nog uit zeg maar...) we besteden vooral aandacht aan het activeren en ontwikkelen van de achterhand. En van daaruit recht maken en op eigen benen lopen. Soms pakken we een stukje wijken mee of proberen wat schouder voor om de schouders ook wat te laten ontwikkelen en haar te laten ontdekken dat haar lichaam meer kan dan ze denkt ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:40

@kamy ik vind het een heel fijn plaatje. Je paard loopt lekker ontspannen en ik zie aan je paard dat je rijdt hoe je 't verteld (zonder dwang/druk). Wat knap dat je een omslag hebt gemaakt in je rijden.

Op de eerste foto heb je alleen je handen niet gelijk en dit zie je terug in je paard dr hoofdhouding (tikje gekanteld). Op de foto's erna vind ik de hoofd/halshouding veel beter en fijn te zien dat haar neusje netjes op de loodlijn is.

Nog net iets meer naar achter met je schouders (iets meer rechtop zitten) wees trots op je mooi merrie ;-) dan valt zij ook minder snel op de voorhand.

Als je naar de 'driehoekjes' voor en achter kijkt loopt je paard echt wel actief :-) ik denk dat je het toch voorzichtigaan iets meer kan gaan opvangen, zodat ze iets meer gaat dragen en meer gesloten gaat lopen, maar ik vind je zeker op de goede weg.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:55

Thanks! :D

Ik vind deze manier van trainen zoveel fijner. Ik zeg nog wel eens verwondert: ik rij al 1.5 jaar zonder "gevecht". Tuurlijk sputtert paardlief wel eens tegen, maar dit gevoel ken ik niet. Echt zoals je klei zou omschrijven. Je blijft kneden tot het warm wordt en dan doet het wat je wil.
Waarbij ik voorheen niet begreep waarom mijn armen en handen niet wilden ontspannen, moet ik nu soms echt zeggen dat ze wat meer mogen doen. Ik ben nogal een beelddenker en gelukkig wil mijn vriendin regelmatig foto's en filmpjes maken. Dan zie ik ook wat mijn instructrice bedoeld. Soms vind ik het jammer, dat de toch wel opgewekte energie, dan aan de voorkant ontsnapt. En dat recht zitten.

Klopt, op die ene foto kantelt ze wat. In de bochten neemt ze al een wat rondere halshouding aan, maar we zijn er nog niet helemaal klaar voor. De andere 2 foto;s geven een ander beeld inderdaad. Maar inderdaad: mag wat meer gaan opvangen, zodat ze wat bij elkaar komt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:30

@Kamy,
Goed hoor, zorgvuldig, zacht.
Opvallend is dat zowel jij als je paard naar voren naar beneden kijken, jullie kijken dezelfde richting in.
Op welk punt bereiden jullie je voor de grond in te gaan?
Dit is heel belangrijk.
Je bent bijna aan een valse knik op de 3e halswervel.
De nek is ALTIJD het hoogste punt, dat is een wet.

Laat je paard de vrijheid ruim voor zich uit te kijken ipv naar de grond, je wilt immers dat hij zich voor op gaat richten....
Kijk zelf naar voren, rijdt je paard vanuit je knieën en je zit onder je uit naar voren en omhoog.
Dat lukt je niet met je handen, die zitten daar alleen maar bij in de weg, die houden hem tegen.
Je paard moet naar het bit reiken, zo komt hij onder je.

Wanneer je voor meer ruimte geeft dan zal hij in eerste instantie zijn hals wat laten zakken naar de horizontale lijn.
DAT is het punt waar hij zich op dit moment vanuit de achterhand in evenwicht kan houden.
Het lijkt net of je in (rijkunstig) niveau achteruit gaat, in werkelijkheid ga je terug naar de hoofdstraat, daar neig je nu vanaf te gaan.

Meer oprichting ontwikkel je vanuit je halve ophoudingen en het verlengen van enkele passen.
De hals op hoogte brengen doet het paard op den duur zelf al naar gelang zijn vermogen.

Zo houdt een paard zijn hoofd dat voorwaarts omhoog denkt, een natuurlijke hoofdhouding, hij kijkt nu recht voor zich uit.
Afbeelding
Zo voor zich uit én in uiterste oprichting:
Afbeelding
Zo kijkt hij 5m verder naar degrond:
Afbeelding

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:57

Dank je Simpelman.
Wat jij schrijft is wel wat we voor ogen hebben en zo zijn we ook tot dit punt gekomen.
Mijn instructrice kijkt ook elke keer naar de houding waarop mijn paard zich het beste in evenwicht kan houden. Soms wat hoger, soms wat lager maar wel met de bedoeling dat ze in evenwicht op 4 benen loopt. Het leek een hele tijd nergens op, voor je gevoel. Maar toen kwam ze "ineens ". Zonder dwang of "vragen " met je handen. Best eem openbaring ;-)

Ik denk dat meer lucht geven voor zit in, toch stiekem teveel controle willen met de handen ipv zit. Dat zie je ook aan mijn houding. We kijken naar beneden en vallen voorover. Ik merk ook als ik emotioneel wat minder ben (dat heb je vaak pas door als je op een paard kruipt) dat ik dan terugval in het controle zoeken met de handen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:02

Precies, het is die controle die mensen niet denken te kunnen weggeven.
Ze zijn bang.
In werkelijkheid blokeer je daar het zelfstandig werken van je paard mee, het wordt een robot, dat is verleidelijk, maar een paard kan veel meer dan robot zijn, het kan samen met mét zijn ruiter dansen.
Daar heeft de ruiter moed voor nodig.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:15

Dit paard was groen. Een leeg vat. En het doet me veel plezier om te voelen dat ze met zo weinig al zoveel geeft. Tuurlijk, zo geweldig zijn de foto's ook weer niet ;-) maar het gevoel dat ze me geeft is dat wel.
Als ik "los" ben dan gaat het haast als vanzelf. Dan heb je controle met je mind en zit.
Helaas ben ik toch nog een mens ;-) en trap ik nog wel eens in de valkuil van controle. Of dat je juist teveel wil. Die fijne les en dan moet je het alleen doen. Op zo'n moment probeert mijn hoofd het over te nemen. Denken en analyseren ipv instinct en gevoel.
Denk dat ik richting bewust-bekwaam ga. Nu de grens over zien te komen naar onbewust -bekwaam.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:53

Ik ben ook benieuwd. Even achtergrond informatie. Op het moment dat de foto's gemaakt zijn reed ik 1,5 jaar paard. Ik ben mij heel erg aan het concentreren op het meezitten met het paard (in draf doorzitten). Ik doe niks met de teugels alleen vasthouden zodat ze niet bungelen xD ik ben nogal een losse teugel ruiter. Uhm ja mijn hakken (meer naar beneden drukken) zitten niet in een lijn met schouder elleboog heup. Elleboog trouwens vaak ook niet. En vooruit kijken ^^. Het is een paard dat liever niks doet en als hij iets doet dan het liefst zo langzaam mogelijk toch ging hij altijd graag draven met mij en ook sneller in draf vond hij bij mij niet erg, kreeg m makkelijk in galop terwijl veel mensen daar normaal een halvebak voor nodig hadden. We waren zo goed op elkaar afgestemd alleen al denken aan een gang en hij ging al. Jammer dat ik er nu al iets meer dan een halfjaar niet meer op heb kunnen rijden door mijn verhuizing :(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:04

Netjes voor 1,5 jaar.

Concentreer je op je zit.
Beugels twee gaatjes langer.
De bovenkant van je knieën naar het zadel toe proberen te draaien, je onderbenen ontspannen af laten hangen.
Vergeet tenen naar binnen draaien en hakken naar beneden.
Een goed liggend been in totaal ontspannen.

Je zit moet een vork vormen.
Zitbeenknobbels>"bovenkant" knieën.
De rest van je lichaam is in evenwicht en ontspannen.
Schouders af laten hangen, je draagt alleen je handen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:42

Dankjewel simpelman, zondag komt het paard naar mij toe dus even kijken waar we nu beginnen haha. Maar ik kan in ieder geval vanaf zondag al aan de slag met je tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:48

Simpelman schreef:
Precies, het is die controle die mensen niet denken te kunnen weggeven.
Ze zijn bang.
In werkelijkheid blokeer je daar het zelfstandig werken van je paard mee, het wordt een robot, dat is verleidelijk, maar een paard kan veel meer dan robot zijn, het kan samen met mét zijn ruiter dansen.
Daar heeft de ruiter moed voor nodig.

Leuk dat je dat zegt, de laatste tijd heb ik er een aantal lesklanten bij gekregen, en allemaal werken ze terug met de hand. Je merkt dat het bijna automatisme is. Dan daag ik ze uit om de hand te ontspannen en te geven, hoppa paard volgt de hand, ontspant in de bovenlijn en begint te 'golven'. Dat is voor de meeste mensen echt een urekamoment. :D

Edit: ik had het gister zelf ook. Paard was behoorlijk onstuimig toen ik opstapte. Dus ik moest haar even op de handrem rijden want anders ging ze in middendraf de baan door. Maar ik bleef teveel druk houden. Toen dacht ik goh laat ik nou eens ontspannen, en hup paard ontspant :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-15 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:52

zal me er ook eens aan wagen...

Hier een foto van Do en ik als we echt volledig in concentratie aan het werk zijn:
Afbeelding
Over deze foto wil ik het dus graag hebben.
Voor we naar deze houding rijden, rijden we zo altijd goed los voor een goede ruggebruik:
Afbeelding

Maar over de desbetreffende foto:
de foto was echt op een leuk moment genomen (volgens mijn gevoel toen ik ermee reed). Ze gebruikte haar rug toen goed en was heel zacht in me handen (witte lipjes :D ). Je ziet ook dat mijn binnenteugel op het randje is van doorhangen en open handen heb. Ben altijd bang om hard te worden in me handen.

Werkpunten:
* bovenbenen los laten en onderbenen meer aansluiten
* handen niet te hoog plaatsen (soms gaan deze zo hoog de lucht in :o )
* handen gelijk houden
* benen aan de singel houden (maar volgens lesgever al veel beter geworden, ook wat moeilijk te zien op de foto)

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie tips al zal ik deze komende periode jammer genoeg niet kunnen gebruiken daar ik een lange revalidatie tegemoet ga (minstens 6 maanden, zie onderschrift).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:43

Persoonlijk vind ik het beeld op de onderste foto veel aansprekender, daar zie je een mooie balans tussen bovenlijn en onderlijn en een goed ondertredend achterbeen. Op de bovenste foto zie je dat het paard de rug iets wegdrukt, ik denk dat ze nog niet toe is aan deze mate van oprichting en je haar beter wat lager en langer kunt instellen.
Wat je zit betreft, ik zou niet proberen je onderbeen meer aan te sluiten, dan ga je daarmee klemmen. Recht boven je zitbeenknobbels blijven met je balans, bovenbeen lang maken en onderbeen recht naar beneden langs het paard af laten hangen zonder aan te sluiten. Drijven door een tikje of kort kneepje te geven met de bolling van je kuit en direct je onderbeen weer ontspannen.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:57

We rijden altijd zo in en uit zodat ze zeker de juiste ruggebruik aanhoud. (hebben meer dan een halfjaar ook enkel zo gereden) Tussendoor doen we dit ook nog. Dat ze nog niet voor de volle 100% haar balans heeft, dat klopt. We vragen dit nog maar af en toe aan haar (deze aanleuning), dus het is nog redelijk nieuw. Ze is er wel al klaar voor merk ik maar zo af en toe en nog geen vol uur (je merk dit ook aan haar kaak dat ze echt door haar lijf afknikt en niet gewoon in de valse knik loopt).
Blijf het voorwaarts neerwaarts rijden belangrijk vinden en doe dit heel vaak tijdens het rijden. Dus foto 2 zie je vaak tijdens het rijden hoor :D

Wat mijn zit betreft, ik heb misschien niet genoeg uitleg gegeven... Door mijn bovenbenen aan te klemmen zat ik niet mooi door in draf en bonkte ik teveel... Door dit te lossen en onderbenen aan te sluiten voor evenwicht is dit beter maar bedoel ook niet van aanspannen in die mate van aandrijven.
Zoals jij ook typt Askja, benen lang maken vind ik enorm moeilijk. Heb ook vaak de neiging om me hielen op te trekken mede door de spanning in mijn bovenbeen..

Maar heel erg bedankt voor je comment!!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:14

OK, zo te lezen weet je goed waar je mee bezig bent en heb je goede begeleiding! En een foto is ook maar een momentopname uiteraard ;) Om je benen op lengte te houden helpt het om heel bewust je heupen te ontspannen, alsof ze om je paard heen zakken, je onderrug lang en ontspannen te houden en je knieschijven als pijlen schuin naar beneden te laten wijzen. Niet teveel je hakken uitdrukken, dan blokkeer je namelijk snel je heupen (en je knieën en enkels) en verlies je de vering in je benen, waardoor ze verkorten.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:31

Askja schreef:
OK, zo te lezen weet je goed waar je mee bezig bent en heb je goede begeleiding! En een foto is ook maar een momentopname uiteraard ;) Om je benen op lengte te houden helpt het om heel bewust je heupen te ontspannen, alsof ze om je paard heen zakken, je onderrug lang en ontspannen te houden en je knieschijven als pijlen schuin naar beneden te laten wijzen. Niet teveel je hakken uitdrukken, dan blokkeer je namelijk snel je heupen (en je knieën en enkels) en verlies je de vering in je benen, waardoor ze verkorten.

Ga niet zeggen dat ik er veel van weet maar ik heb inderdaad super goeie begeleiding! Maar vind dat je van verschillende kanten eens een mening moet krijgen, vandaar eens dit topic.
En je slaat de spijker op zijn kop! Mijn bekken en heupen ontspannen... MOEILIJK, tha. Mijn galop lijkt san ook op niets omdat er teveel spanning is. Mijn bovenlichaam zit goed 'los' om te rijden maar lijn onderlichaam.. maar vanaf ik weer kan rijden kunnen we eens aan de slag met je tips! Bedankt

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:04

Ik weet het, mijn cap stond niet op... Ik had gedaan met rijden (ging echt geweldig goed) en was aan het uitstappen (cap afgedaan) en toen zag ik dat er iemand kwam met camera dus snel even gevraagd foto te maken... :) Zoals jullie weten droeg ik altijd een cap bij de foto's die ik hier altijd plaatste!

Het is lang geleden dat ik nog een update heb geplaatst over Elina.
Heb haar nu voor de 2de keer gereden in onze nieuwe paddock in ons nieuwe huis. :)
En oh wat vind ik hier ontspannen lopen. :D

Zoals sommige nog zullen weten is de galop altijd al mijn grootste probleem geweest... Hevig, ontcontroleerbaar etc. :) En dan leverde dat zulke plaatjes op waarop echt wel commentaar op kwam hier en terecht!

Afbeelding

Vandaag zijn we toch op een moment gekomen dat ik haar met lange teugel rond kan galopperen en ze toch al redelijk goed bij me blijft!!

Afbeelding

Dit ziet er al beter uit of niet? :D

We blijven wel problemen hebben met het goed aannemen van het bit en al zeker om de ontspanning en nageefelijkheid die ik krijg op een volte/cirkel, ook verder te zetten op de lange lijn!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:51

Ik vind het er heel fijn uit zien. Paardje lijkt ook meer een geheel als op de 1e foto.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:47

Kijk! dat is al een heel verschil! Heerlijk ontspannen, mooi achterbeengebruik. Nu nog iets meer op je eigen ontspanning in de schouder-armen-handen denken. Handen wat meer naar voren en wat hoger (en geen pianohandjes hihi)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:00

@_Michelleee Wat een vooruitgang zeg, knap! Je geeft je paardje nu de ruimte om te galopperen en het is een fijn ontspannen plaatje. Als tip, goed op je billen zitten en je handen wat hoger houden. Echt een heel veschil en ik vind je paardje ook veel blijer kijken :-)