Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:54

Toch geloof ik er in, dat jemet wilskracht je een heel eind komt. Als voorbeeld bijvoorbeeld het programma Obese, zwaargewichten door oa psychische problemen, maar die op wilskracht toch hun doel bereiken. Je moet het probleem ook onderkennen en het psychische deel evengoed aanpakken als het fysieke deel.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:49

Zoiets? (Kan zijn dat er kromme zinnen instaan etc.. maar ik dacht laat ik een poging doen..)

Feel free to edit!

Citaat:
Omdat het andere topic ('Dikkere mensen te paard') inmiddels bijna 200 pagina's en een ietwat onhandig geformuleerde beginpost heeft, leek het ons een goed idee om een nieuw topic te openen. De beginpost van het andere topic werd door sommige mensen gezien als een persoonlijke aanval of een aanval op dikke mensen in het algemeen. Ook bleek het voor sommige mensen een oproep om een mening te geven en niet een uitnodiging tot een discussie. Daarom in dit topic een nieuwe poging om toch die discussie te krijgen die de TS van het originele topic eigenlijk had willen bereiken.

DE STELLING:
Ruiters boven een bepaald gewicht zouden niet op een paard moeten stappen omdat ze door hun gewicht schade kunnen aanbrengen aan het paard.

VERDERE VRAGEN:
- Is er voor jou een grensgewicht, en zo ja, hoeveel is dat? Of als je het per paard bekijkt wat is voor jou de grens voor bijv. een KWPN van 1.60, een KWPN van 1.75, een Belg van 1.65 en een Shire van 1.85.. (als iedereen hetzelfde type/dezelfde grootte voor zich heeft vergelijkt het makkelijker)
- Wat zijn voor jou verder de belangrijke factoren die meespelen om die grens te kiezen? (Denk aan lengte ruiter, bouw ruiter, bouw paard, schofthoogte paard, niveau ruiter, niveau paard, tak van sport, blessuregevoelig, etc etc)
- Mogen bijvoorbeeld manege eigenaren een grens aan gewicht stellen en mensen weigeren?

Verder nog even een paar verduidelijkingen/verzoeken:

1.
Het discussiepunt in dit topic is niet:
- Een vraag naar waarom iemand overgewicht heeft, maar wel een vraag naar wat jij vindt van op een paard stappen als je overgewicht hebt.
- Een aanval op dikke mensen. (Of een ophemeling van dunne mensen).

2.
Graag het een beetje beleefd houden. Probeer je niet meteen persoonlijk aangevallen te voelen en ga een nette discussie aan.
(Termen als 'klerenhanger', 'spiet' en 'vetzak' kunnen bijvoorbeeld prima uitgedrukt worden met wat minder beledigende termen als 'een zwaarder/lichter iemand', 'een (te) dun/(te) dik persoon' etc..)

En denk eraan: We zitten niet voor niks op een paardenforum, dus je bent waarschijnlijk niet de enige die van paarden houdt :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 07:59

Mindim schreef:
john57 schreef:
Het probleem bij vele mensen is gewoon dat men het gewend is smoesjes te verzinnen om de realiteit te verdoezelen.

Colway prima tekst :D

Sla je spijker op de kop, ik kom maar weinig mensen tegen die zeggen : 'ik eet te veel, dus nu ben ik te zwaar' , meestal krijg je een heel relaas over hoe ze er niets aan kunnen doen aan het gewicht, of dat het men er door emoties geen vat op heeft.
Men praat wat krom is recht.

Te zwaar komt 9 van de 10x niet eens door teveel eten. Ook door weinig, maar verkeerd eten kun je aankomen.

Ik lees nog steeds het topic mee en eigenlijk wordt er al tig keer hetzelfde gezegd alleen in een ander jasje.
Maar punt blijft hetzelfde: het paard kiest niet voor jouw overgewicht. Jij kunt wel kiezen om met overgewicht op een paard te zitten.
En welke grens hou je voor jezelf aan.

Ik heb zelf een haflinger en hou voor hem een grens van 85 aan.
Ja, ik heb er ook met een zwaarder gewicht op gezeten, maar als ik daar nu over nadenk schaam ik me kapot.
Ik heb over de 100 gewogen, reed toen niet fanatiek. Maar ik reed wel.
Ik heb nooit wat aan hem gemerkt, maar als ik het over kon doen, had ik het niet gedaan.
Ik zweef zelf qua gewicht tussen 75 en 85 en let er goed op dat ik daar dus niet boven kom.
Geen smoes, ik heb een erfelijke aandoening waardoor ik slecht af kan vallen en 75 is echt de ondergrens. Terwijl dat volgens BMI nog steeds overgewicht is.
Maar dat is geen excuus om er maar niet op te letten. Afvallen gaat misschien niet of heel langzaam, maar op gewicht blijven wel. En momenteel is dat een acceptabel gewicht.
En ja, je hebt zeker een keuze om wel of niet aan te komen. Maar het wil niet zeggen dat die keuze makkelijk is. En soms kun je de keuze niet maken omdat je mentaal niet sterk genoeg bent op dat moment.
Maar je kunt áltijd de keuze maken om op een paard te stappen.

Mijn haflinger train ik overigens in goede conditie, juiste spieren, zodat zijn spieren sterk genoeg zijn om me met gemak te dragen.
Ik wil er op zitten, dus ik wil dat zo comfortabel mogelijk voor hem doen.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:34

hyppolyte schreef:
Ok, als meerdere mensen het hier mee eens zijn, zullen we dan even een goed stelling formuleren?

Ik zat te denken aan iets in de trant van:
Wat is voor jou de gewichtsgrens om nog op een paard te stappen, wat zijn voor jou factoren die meespelen, is het paardafhankelijk en sta je dan ook stil bij de mogelijke gevolgen?

Maar dan ff beter ;)

Ik persoonlijk denk dat we weer een discussie krijgen over "wat is voor jouw de gewichtsgrens", dit is een persoonlijke vaststelling die uiteindelijk geen zoden aan de dijk zet en weer eenzelfde discussie uitlokt. We moeten zoeken naar deskundigheid en kennis in dit geval.
Verder denk ik dat we wat meer aandacht aan ons paard moeten geven in de zin van comfortabel rijden en wat heb je hier bij nodig.
Natuurlijk stil staan bij ons zelf en nadenken over de gevolgen van overgewicht bij ons en het paard. Ben maar even aan het brainstormen dus :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:16

@hyppolyte: Ik heb niet de intentie om eender welke persoon te kwetsen met mijn opmerking, ik durf alleen wel ronduit de waarheid te zeggen, over mensen,dieren,etc.etc. Het belangrijkste van mijn opmerking sla je overigens ook over:
Iedereen heeft voor mij het recht zo dik of dun te zijn als ie zelf wil, maar wanneer je te zwaar bent om fatsoenlijk met respect op een paard te kruipen, vindt ik dat je dat recht ook niet meer hebt.
Er wordt in de wereld zo ongelooflijk veel rekening gehouden met mensen die grenzeloos verdikken, grotere stoelen, minder personen in een vliegtuig of lift, kledingmaten groeien stiekum mee,onvruchtbaarhedi door obesitas wordt opgelost via IVF etc, maar paarden kun je er niet aan aanpassen, dus vind ik dat zij off-limit zijn, wanneer je overduidelijk te zwaar bent.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:10

Ja en dat is dus juist de discussie, wanneer ben je voor welk paard te dik, voor een ijslander ben je i.m.o. met 85 kilo al te zwaar, terwijl je dan nog wel op een flinke fjord past. Wanneer ben je overduidelijk te zwaar? Want zoals ik al eens eerder heb aangegeven, hebben mensen geen benul van het inschatten van gewicht en schatten ze iemand van 80 kilo met gemak in op 100+ kilo, terwijl iemand die daadwerkelijk op 100+ kilo zit, ook met regelmaat op 80 geschat wordt (afhankelijk van de lichaamsbouw).
Zoveel rekening wordt er niet gehouden met mensen die te dik zijn hoor (hooguit in de US misschien), grotere stoelen heb je hier al amper en als het zo is dan is het ook omdat mensen tegenwoordig een stuk langer zijn dan vroeger. Hoe kom je erbij dat je met obesitas meer kans zou hebben op onvruchtbaarheid? IVF wordt toch vooral gebruikt voor mensen die eerst allerlei dingen willen doen voordat ze kinderen 'nemen' en er dan vervolgens achter komen dat het na je 30 of zelfs 40e wel knap lastig wordt. Dat is een heel ander verhaal, en als het voor hun wel mag, waarom zou het dan voor een ander niet kunnen omdat ze overgewicht hebben 8)7?

Citaat:
Toch geloof ik er in, dat jemet wilskracht je een heel eind komt. Als voorbeeld bijvoorbeeld het programma Obese, zwaargewichten door oa psychische problemen, maar die op wilskracht toch hun doel bereiken. Je moet het probleem ook onderkennen en het psychische deel evengoed aanpakken als het fysieke deel

Afvallen is juist vaak wat makkelijker dan het op gewicht blijven, er is niet voor niets een reden dat mensen die te zwaar zijn altijd en eeuwig blijven jojo-en, die mensen van obese krijgen een dagelijk trainingsprogramme met begeleiding, kun je dus nagaan wat ervoor nodig is om dat voor elkaar te krijgen! Zonder die begeleiding zouden ze lang niet zo ver komen en in het echte leven krijg je niet zo'n intensieve begeleiding. Daarnaast wordt het psychische deel juist onvoldoende aangepakt, zodat je dus uiteindelijk toch elke keer weer een terugval krijgt.

@tessa, ik zou juist zeggen laat het ook een discussie zijn over het waarom iemand te dik is en wat voor diegene dan ook een reden is om al dan niet op het paard te stappen.
En misschien ook een wat doe jij eraan om fit en/of slank te blijven, dan krijg je van iedereen een beter beeld van het referentiekader en hopelijk ook wat meer wederzijds begrip en uiteindelijk ook het openstaan voor een andere visie. Dus niet alleen maar bekritiseren, geef een ander ook constructieve kritiek en tips.
De cijfertjes hebben we hier al besproken, dus als je het alleen daarop gaat gooien heb je eenzelfde discussie als hier al gaande is. Om mensen echt bewust te maken moet je ze ook de kans geven om hun eigen beweegredenen uit te leggen zodat je daar op een normale manier op kunt reageren zonder dat je meteen zit met het oftopic verhaal.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:24

Het gaat niet om schatten van gewicht, iemand kan er als 80kg uitzien en 100 wegen, dan moet je niet op een paard gaan zitten wat mij betreft, al denk ik wel dat deze persoon fysiek in goede conditie zal zijn (veel spieren, weinig vet) maar dan nog vindt ik 100kg teveel gewicht om met regelmaat op een paardenrug te gaan zitten

Citaat:

Overgewicht bemoeilijkt vruchtbaarheid, da's wel algemeen bekend dacht ik zo. Van mij mogen ze eerst eisen dat die mensen een acceptabel gewicht bereiken + een training in voedingsleer en aanpassing levensgewoontes. Maar da's een heel andere discussie

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:31

Maar dat geldt dan vooral voor mensen met obesitas, iemand die wat overgewicht heeft zal daar echt minder problemen mee hebben hoor. Maar als je daar eisen aan gaat stellen, wat vind je dan van iemand die dus 40 is en IVF wil? Van mij mogen ze dat ook schrappen.
van mij mogen ze IVF sowieso afschaffen, maar dat terzijde

En jij mag vinden dat je met 100 kg niet meer op een paardenrug mag zitten, voor een ander ligt dat toch net even anders, dat is nou juist het leuke van de discussie. Wat mij betreft kan dat nog best met 100 kilo, alleen dan wel op een paard wat dat kan hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:46

Nee klopt, het gaat dan echt over obesitas.

Mensne verschillen inderdaad van mening over wat nog wel kan en wat niet.

Maar dan nog vraag ik me af. Als je voor jezelf bedenkt 100kg kan nog net en je weegt 95 kilo, dan hou je toch jezelf voor de gek? Want je zit dan wel aan de bovengrens van wat nog net kan, oftewel je zadelt je paard op met een maximaal aanvaardbaar gewicht, dan denk ik, ga er 20kilo onder zitten

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:58

Ja, zit wat in, maar voor mij is een gewicht van 90 kilo een prima gewicht en de kans dat ik daaronder kom te zitten is nihil (met een jaar of 15 was ik ook al rond de 80 kilo gezond gewicht, ik ben nu eenmaal groot en breed helaas), dus dat is ook precies de reden dat ik een paard heb uitgezocht met een vergelijkbare bouw (ook groot en breed) en dat ik dus ook niet met regelmaat op rankere paardjes zou stappen (of zou kopen), hoe graag ik ook zou willen en hoe mooi ik ze ook vind. Met dat in gedachten probeer ik natuurlijk ook wel om een knap gewicht te behouden, maar ik zal het ook moeten accepteren dat ik waarschijnlijk altijd wel zal blijven schommelen met mijn gewicht en dat het dus altijd moeilijk zal zijn. Voor mij ligt de grens op 110 kilo, daarboven stap ik ook niet meer met regelmaat op en zorg ik dat ik eerst ga afvallen, maar die grens is dus gebaseerd op mijn lichaamsverhouding (dus bouw en gewicht) en op mijn paard.
Verder probeer ik daarnaast mijn paard in een zo goed mogelijke conditie te houden en zorg ik ervoor dat dingen als zadel e.d. goed zit (op het neurotische af ook).

Kijk, het gebeurt wel eens dat ik een keertje op andermans paard stap waarvoor ik mezelf eigenlijk te zwaar vind (omdat er iets opgelost moet worden, of omdat ze zelf niet durven oid), maar dat blijft dan bij een enkele keer, omdat ik het niet vind kunnen en het dan alleen een keertje voor nood is.
Op mijn paard zou ik ook niet iemand willen hebben die een stuk zwaarder is dan ik, voor een keertje een rondje rijden vind ik het niet zo'n ramp, maar ik zou niet met regelmaat iemand van 130 kilo erop willen hebben bijvoorbeeld.

Nog even een voorbeeldje, een vriendin van me zat een halfjaar geleden op een gewicht van 105 kilo en heeft 3 paarden, de een is 1.66 maar wat grof in de bouw, de ander is 1.68 maar veel tengerder, dan heeft ze ook nog een iele nrps van 1.55. De eerste kon ze op zich qua gewicht nog wel op (mits ze goed mee zou kunnen komen in de beweging wat helaas niet het geval is), maar die tweede vond ik eigenlijk niet dat ze daarop kon rijden, nummer 3 al helemaal niet, maar daar reed ze evengoed wel eens mee. Ze is nu 20 kilo afgevallen en nu dus voor de 1e 2 paarden wel beter op gewicht, maar voor die 3e nog steeds niet i.m.o. en hoewel het rijden wel ietsje beter gaat dan 20 kilo geleden, vind ik het rijden er nog steeds moeizaam uitzien. Dat zou ik dus anders hebben gedaan.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:47

Ik vraag me toch een beetje af hoe dat zit met "groot en breed zijn van nature". Bestaat dat? Is er zoiets als zwaardere botten? Is er zoiets als een zwaardere bouw? Of ben je dan vanaf de geboorte zwaarder en dikker geworden om welke reden dan ook?

Heb wel dit gevonden: http://www.afslankacademie.nl/page/2673/dik-door-erfelijkheid.html

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:53

zware botten schijnt een fabel te zijn, dat scheelt max 2kg of zoiets, maar een brede bouw kan natuurlijk wel want als je breder gebouwd bent, heb je ook meer vlees (zowel vet als spieren) ken wel grove brede lange vrouwen van zo'n 185 die an sich best slank zijn, maar toch aardig wat wegen en ook maat 42 hebben ofzo

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:22

Zware botten is volgens mij inderdaad meer een gezegde dan echt waar, maar je hebt wel mensen met verschillende bouw. Bijvoorbeeld ik en mijn zus hebben allebei een heel ander postuur en ik heb bijvoorbeeld veel grotere, bredere handen dan zij. Dan zijn mijn handen toch echt groter gebouwd en wegen waarschijnlijk ook meer. Dat geldt dan ook voor mijn benen etc. Ik weet niet of een bot van mij zwaarder weegt dan dat van haar maar ik ben gewoon een maat groter dan zij. Dat is niet omdat ik de hele dag taartjes eet hoor :D Ben namelijk wel dunner dan zij, dus niet kleiner....dunner. Ik weeg overigens nog steeds meer..Snap je het nog?
Uiteindelijk komt het alsnog neer op gewicht trouwens alleen kun je moeilijk tegen de wat grotere mensen zeggen dat ze maar helemaal niet meer mogen rijden, zeker als ze voor hun postuur geen overgewicht hebben. Dan moet je een paard zoeken die dat kan hebben en goed nadenken over wat je gaat doen met je paard. Als je wat zwaarder bent lijkt het me redelijk logisch dat je geen endurance gaat doen of jockey wordt...maar op een verstandige wijze recreatief rijden lijkt me geen probleem.
Ik ben me overigens constant bewust van mijn gewicht en ik vind het zelf helemaal niet prettig als ik het idee heb dat ik op een voor mij te licht gebouwd paard zit. Ook zit er uiteraard een maximum aan het gewicht dat ook voor een sterker paard nog acceptabel is.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:09

Tessa_1 schreef:
In het hele topic komen om de paar pagina's ofwel "Maar ik zie liever een dikkerd op een paard dan een mishandelaar" of "Ik voel me persoonlijk aangevallen" (al dan niet in iets andere bewoordingen) terug.. Allebei hebben ze niks met de discussie te maken, maar het neemt wel ontzettend veel paginas in beslag..

Het topic heeft trouwens wel al best een aantal normale momenten van discussie gekend (en de ts heeft ook de OP verduidelijkt/genuanceerd wat verderop in het topic overigens om er een echte discussie van te maken), totdat er weer een beledigde dikkerd of een "Maar ik zie liever" figuur voorbij komt die vind dat zijn/haar mening belangrijker is dan even kijken wat de laatste reacties zijn of verder te lezen dan de OP.. De discussie zelf wordt zo iedere keer de kop ingedrukt.. zelf heb ik een behoorlijk beschaafde discussie gehad met een aantal mensen die wel zich even bijlazen -weet even niet meer waar ongeveer dat was-, maarja, dan komt er weer iemand 'zijn mening' tussendoor brullen en dat is behoorlijk vermoeiend.

*laat het hier maar bij, want met dit topic wordt het niks meer* (Het is te lang en mensen lezen alleen de OP, en die is niet heel handig geformuleerd nee).

Edit: Misschien is een nieuw topic met een goed geformuleerde OP wel een idee? (suggesties over hoe het dan beter kan?)

Haha wat een heerlijk mens ben jij :D

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:27

Colway schreef:
Het gaat niet om schatten van gewicht, iemand kan er als 80kg uitzien en 100 wegen, dan moet je niet op een paard gaan zitten wat mij betreft, al denk ik wel dat deze persoon fysiek in goede conditie zal zijn (veel spieren, weinig vet) maar dan nog vindt ik 100kg teveel gewicht om met regelmaat op een paardenrug te gaan zitten

Citaat:

Overgewicht bemoeilijkt vruchtbaarheid, da's wel algemeen bekend dacht ik zo. Van mij mogen ze eerst eisen dat die mensen een acceptabel gewicht bereiken + een training in voedingsleer en aanpassing levensgewoontes. Maar da's een heel andere discussie

Zie dat je beroep hulpverlener is????
ik vind dat je voor een hulpverlener wel hard bent en zeer kort door de bocht.
Je wilt toch mensen helpen en niet kleineren????

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:56

@moniqueski, wat een rare reactie op colway, wat maakt het nu uit wat voor beroep iemand uitvoert, zij geeft gewoon haar eerlijke mening.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:08

Ben het volledig met Tessa1 eens, ik zelf deed deze opmerking niet plaatsen, mede door het feit dat dit topic eigenlijk al gestorven is.

Op elke pagina verschijnen niets terzake-doende opmerkingen die kop nog staart hebben en enkel nog meer reacties oproepen die kop noch staart hebben.
Er is gesuggereerd een ander topic te starten maar dan wel beter geformuleerd. Zou zeggen kom eens op met een formulering, lijkt me toch niet moeilijk te zijn.

Mijn denkwijze: bewijs eens met goede argumenten dat paardrijden met een gewicht van ver boven de 90 kg niet schadelijk is voor paarden. Een argument is dat je gewicht zich verdrievoudigd bij bepaalde snelheden, bochten, in galop en afremmen.

Hoe komt het dat het merendeel van paarden gebreken krijgt aan de rug en gewrichten, zou het kunnen dat overgewicht van zowel de mens als het paard hier debet aan zijn.

Kan nog veel meer argumenten noemen die niet worden besproken op dit topic want de belangrijkste schakel is je lievelingsdier het paard. Veel paarden schreeuwen om hulp maar vele zien het niet. :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:03

Ik kleineer niemand, ik denk gewoon anders waarschijnlijk, wellicht juist omdát ik hulpverlener ben denk ik over veel dingen anders

Maar inderdaad lichtelijk flauw om dat erbij te halen. Het zal zo zijn reden hebben denk ik..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:21

moniqueski schreef:

Wat heeft dit met wel of niet hulpverlener zijn te maken? :? Ik zie nergens een kleinerende opmerking van Colway.. ze noemt enkele feiten en geeft haar mening, die ik overigens ook niet grof of kort door de bocht vind.
Daarnaast, als hulpverlener moet je mensen soms ook eens helpen hun ogen te openen, dat kan ook best even hard zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:29

Eerlijk gezegd moet ik wel een beetje lachen om de verhalen van mensen die hier beweren " hun paarden trainen om spieren te kweken" om dan vervolgens beter een zwaargewicht te kunnen dragen.
Wat een onzin. En een beetje zielig ook.
Tsja.
Normaal gesproken moet ieder paard getrained worden om sowieso een ruiter (in balans) te kunnen dragen.IEDER PAARD, dus ook als er een lichtgewicht op komt te rijden.
Het maakt dus geen drol uit, of je paard getrained is om "je gewicht je kunnen dragen". dat kunnen ze qua bouw en type, of niet.
Het paard ZELF moet het ook aankunnen, dan heb je toch gelijk te maken met verschillende types paarden die voor zwaardere mensen geschikter zijn, dat zie ik toch niet zo verkeerd?t

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:39

Citaat:

Beetje jammer.... Om dan maar een heel flauw antwoord te geven:
Hulpverleners helpen anderen bij het oplossen van hun problemen. Ze lossen de problemen niet voor anderen op, maar ondersteunen het zelfoplossend vermogen van de ander. Een van de methoden daarbij is confronteren. Als een client die confrontatie aanziet voor kleineren, heeft de hulpverlener er weer een taak bij. Want ook dat is een probleem van de client, en niet een fout van de hulpverlener.

Maar dat is dan van toepassing in hulpverleningsgesprekken. En niet in een discussie op bokt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:07

john57 schreef:
Hoe komt het dat het merendeel van paarden gebreken krijgt aan de rug en gewrichten, zou het kunnen dat overgewicht van zowel de mens als het paard hier debet aan zijn.

Vergeet de pezen niet. Ik heb een paar jaar geleden een heel groot artikel gelezen in een krant dat ging over peesproblemen als gevolg van te zware ruiter.
Hier een leuk artikeltje over maximale belasting bij paarden.
http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ijden.html

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:17

Colway schreef:
Ik kleineer niemand, ik denk gewoon anders waarschijnlijk, wellicht juist omdát ik hulpverlener ben denk ik over veel dingen anders

Maar inderdaad lichtelijk flauw om dat erbij te halen. Het zal zo zijn reden hebben denk ik..

Het is niet gemeen bedoeld hoor echt niet !!!!
Maar ik dacht juist dat je de dingen dan soms iets beter kon brengen sommige mensen voelen zich echt aangevallen!!!

Ik niet hoor ook al ben ik dik ik men veel met mijn paardje en af en toe stap ik er op en ga een eindje met haar stappen.
Ik was aan het lijnen maar door hier af en toe mee te lezen ben ik vast en meer zeker dat ik er voor ga.
Tuurlijk weet ik ook wel dat een paard liever een slanke den ;) mee op haar rug heeft dan zo'n klein propje al ik :P.maar goed ben bijna 3 weken bezig en nu al 5 kilo kwijt!!!
Maar ik kan je ook zeggen dat het afvallen niet makkelijk is.
Ik ben vorig jaar mijn man verloren en bleef alleen achter met 2 kindjes.
Ik ben een echte emo eter dus dit heeft mijn lijn geen goed gedaan(ook al was ik daarvoor ook niet slank).
Heb meer als een jaar aan de antidepresiva gezeten en dat vlakt je allemaal zo af dat het je niet eens kan schelen dat je groeit.
Ik ben nu twee weken medicijn vrij en ik heb alles goed af gebouwd en hoop geen terug val te krijgen want ik wil zo graag afvallen!!
Dus ik kan wel snappen dat sommige mensen gekwetst zijn door sommige opmerkingen maar dan denk ik ook leg je verhaal uit misschien kunnen mensen je wel helpen.
Dus nee dit is niet weer zo'n dikkerd die weer alles wil goed praten en uitvluchten zoekt ik ben dik van het eten en niemand heeft mij gedwongen te eten maar er spelen gewoon meerdere dingen mee!!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:05

Citaat:
Ik vraag me toch een beetje af hoe dat zit met "groot en breed zijn van nature". Bestaat dat? Is er zoiets als zwaardere botten? Is er zoiets als een zwaardere bouw? Of ben je dan vanaf de geboorte zwaarder en dikker geworden om welke reden dan ook?

Ik was vroeger nooit te zwaar, maar wel altijd een stuk groter dan mijn klasgenootjes, dus ik werd wel gepest. Toen ik een jaar of 15 was, was ik ook niet te zwaar, ik heb alleen gewoon een enorm achterwerk (dat kwam vanaf een jaar of 11), dus had met 13 al een figuur van een gemiddelde 18 jarige. Als ik nu oude foto's van mezelf zie was ik eigenlijk heel slank, maar had toch al heel sterk die heupen en kont. Ik had ook altijd maatje 36 boven en 40/42 onder. Maar ik had ook met 9 jaar al schoenmaat 36, met 10/11 al broekmaat 36/38 en was toen echt niet te dik :n. Ik heb vast geen zware botten, maar ik heb wel een hele stevige bouw om het zo maar te zeggen. Mijn heupen zijn ook 40cm breder in omvang dan mijn taille en dat verschil is altijd al heel groot geweest.

Citaat:
Er is gesuggereerd een ander topic te starten maar dan wel beter geformuleerd. Zou zeggen kom eens op met een formulering, lijkt me toch niet moeilijk te zijn.

Ehmm, kom dan zelf ook met een goede formulering van de OP??? Ik heb een aanzet gegeven, Tessa heeft een mooi voorbeeld neergezet en ik heb daar weer op gereageerd, maar vervolgens banketstaaf iedereen daar weer overheen, kom dan zelf ook met iets constructiefs ipv alleen maar te zeiken dat niemand iets doet of zegt, want dat is niet zo.

En het merendeel van de rug-, gewrichts- en peesproblemen zijn te herleiden op de manier van rijden en het houden van het paard. Er is niet voor niets en reden dat de meeste zogenaamde 'sport'paarden zo vaak blessures oplopen. Mijne loopt constant buiten, het opbouwen van de conditie doe ik met beleid en mijn paard is in de afgelopen 5 jaar nog niet 1 keer kreupel geraakt door mijn toedoen (alleen 1 keer door een hoefzweer). Nu heeft ze mogelijk een peesblessure en als het zo is, dan is het hoogstwaarschijnlijk door aantikken gebeurd. Ik ben al gestopt met rijden bij het simpele vermoeden ervan, dus je hebt kans dat er niks zit en dat als er iets zit, dat het zich al aardig heeft kunnen herstellen omdat ik niet met haar gereden heb en het dus niet kapot heb kunnen rijden.
Het gros van de peesblessures ontstaat doordat ruiters te lang hele subtiele signalen negeren en net zo lang door blijven rijden totdat het beest er kreupel op wordt..

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:26

Tsja het hangt er volgens mij een beetje van af, het is maar net hoe je het bekijkt. Sommige mensen die erg dik zijn hoeven helemaal niet zwaar te zijn en kunnen prima rijden hoor, ik denk alleen dat de hulpen doorgeven dan zo moeilijk word.