Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Omdat het andere topic ('Dikkere mensen te paard') inmiddels bijna 200 pagina's en een ietwat onhandig geformuleerde beginpost heeft, leek het ons een goed idee om een nieuw topic te openen. De beginpost van het andere topic werd door sommige mensen gezien als een persoonlijke aanval of een aanval op dikke mensen in het algemeen. Ook bleek het voor sommige mensen een oproep om een mening te geven en niet een uitnodiging tot een discussie. Daarom in dit topic een nieuwe poging om toch die discussie te krijgen die de TS van het originele topic eigenlijk had willen bereiken.
DE STELLING:
Ruiters boven een bepaald gewicht zouden niet op een paard moeten stappen omdat ze door hun gewicht schade kunnen aanbrengen aan het paard.
VERDERE VRAGEN:
- Is er voor jou een grensgewicht, en zo ja, hoeveel is dat? Of als je het per paard bekijkt wat is voor jou de grens voor bijv. een KWPN van 1.60, een KWPN van 1.75, een Belg van 1.65 en een Shire van 1.85.. (als iedereen hetzelfde type/dezelfde grootte voor zich heeft vergelijkt het makkelijker)
- Wat zijn voor jou verder de belangrijke factoren die meespelen om die grens te kiezen? (Denk aan lengte ruiter, bouw ruiter, bouw paard, schofthoogte paard, niveau ruiter, niveau paard, tak van sport, blessuregevoelig, etc etc)
- Mogen bijvoorbeeld manege eigenaren een grens aan gewicht stellen en mensen weigeren?
Verder nog even een paar verduidelijkingen/verzoeken:
1.
Het discussiepunt in dit topic is niet:
- Een vraag naar waarom iemand overgewicht heeft, maar wel een vraag naar wat jij vindt van op een paard stappen als je overgewicht hebt.
- Een aanval op dikke mensen. (Of een ophemeling van dunne mensen).
2.
Graag het een beetje beleefd houden. Probeer je niet meteen persoonlijk aangevallen te voelen en ga een nette discussie aan.
(Termen als 'klerenhanger', 'spiet' en 'vetzak' kunnen bijvoorbeeld prima uitgedrukt worden met wat minder beledigende termen als 'een zwaarder/lichter iemand', 'een (te) dun/(te) dik persoon' etc..)
En denk eraan: We zitten niet voor niks op een paardenforum, dus je bent waarschijnlijk niet de enige die van paarden houdt
Mindim schreef:john57 schreef:Het probleem bij vele mensen is gewoon dat men het gewend is smoesjes te verzinnen om de realiteit te verdoezelen.
Colway prima tekst
Sla je spijker op de kop, ik kom maar weinig mensen tegen die zeggen : 'ik eet te veel, dus nu ben ik te zwaar' , meestal krijg je een heel relaas over hoe ze er niets aan kunnen doen aan het gewicht, of dat het men er door emoties geen vat op heeft.
Men praat wat krom is recht.
hyppolyte schreef:Ok, als meerdere mensen het hier mee eens zijn, zullen we dan even een goed stelling formuleren?
Ik zat te denken aan iets in de trant van:
Wat is voor jou de gewichtsgrens om nog op een paard te stappen, wat zijn voor jou factoren die meespelen, is het paardafhankelijk en sta je dan ook stil bij de mogelijke gevolgen?
Maar dan ff beter
? Citaat:Toch geloof ik er in, dat jemet wilskracht je een heel eind komt. Als voorbeeld bijvoorbeeld het programma Obese, zwaargewichten door oa psychische problemen, maar die op wilskracht toch hun doel bereiken. Je moet het probleem ook onderkennen en het psychische deel evengoed aanpakken als het fysieke deel
Citaat:
Ben namelijk wel dunner dan zij, dus niet kleiner....dunner. Ik weeg overigens nog steeds meer..Snap je het nog?Tessa_1 schreef:In het hele topic komen om de paar pagina's ofwel "Maar ik zie liever een dikkerd op een paard dan een mishandelaar" of "Ik voel me persoonlijk aangevallen" (al dan niet in iets andere bewoordingen) terug.. Allebei hebben ze niks met de discussie te maken, maar het neemt wel ontzettend veel paginas in beslag..
Het topic heeft trouwens wel al best een aantal normale momenten van discussie gekend (en de ts heeft ook de OP verduidelijkt/genuanceerd wat verderop in het topic overigens om er een echte discussie van te maken), totdat er weer een beledigde dikkerd of een "Maar ik zie liever" figuur voorbij komt die vind dat zijn/haar mening belangrijker is dan even kijken wat de laatste reacties zijn of verder te lezen dan de OP.. De discussie zelf wordt zo iedere keer de kop ingedrukt.. zelf heb ik een behoorlijk beschaafde discussie gehad met een aantal mensen die wel zich even bijlazen -weet even niet meer waar ongeveer dat was-, maarja, dan komt er weer iemand 'zijn mening' tussendoor brullen en dat is behoorlijk vermoeiend.
*laat het hier maar bij, want met dit topic wordt het niks meer* (Het is te lang en mensen lezen alleen de OP, en die is niet heel handig geformuleerd nee).
Edit: Misschien is een nieuw topic met een goed geformuleerde OP wel een idee? (suggesties over hoe het dan beter kan?)
Colway schreef:Het gaat niet om schatten van gewicht, iemand kan er als 80kg uitzien en 100 wegen, dan moet je niet op een paard gaan zitten wat mij betreft, al denk ik wel dat deze persoon fysiek in goede conditie zal zijn (veel spieren, weinig vet) maar dan nog vindt ik 100kg teveel gewicht om met regelmaat op een paardenrug te gaan zittenCitaat:
Overgewicht bemoeilijkt vruchtbaarheid, da's wel algemeen bekend dacht ik zo. Van mij mogen ze eerst eisen dat die mensen een acceptabel gewicht bereiken + een training in voedingsleer en aanpassing levensgewoontes. Maar da's een heel andere discussie
moniqueski schreef:Zie dat je beroep hulpverlener is????
ik vind dat je voor een hulpverlener wel hard bent en zeer kort door de bocht.
Je wilt toch mensen helpen en niet kleineren????
Ik zie nergens een kleinerende opmerking van Colway.. ze noemt enkele feiten en geeft haar mening, die ik overigens ook niet grof of kort door de bocht vind. Citaat:Zie dat je beroep hulpverlener is????
ik vind dat je voor een hulpverlener wel hard bent en zeer kort door de bocht.
Je wilt toch mensen helpen en niet kleineren????
john57 schreef:Hoe komt het dat het merendeel van paarden gebreken krijgt aan de rug en gewrichten, zou het kunnen dat overgewicht van zowel de mens als het paard hier debet aan zijn.
Colway schreef:Ik kleineer niemand, ik denk gewoon anders waarschijnlijk, wellicht juist omdát ik hulpverlener ben denk ik over veel dingen anders
Maar inderdaad lichtelijk flauw om dat erbij te halen. Het zal zo zijn reden hebben denk ik..
mee op haar rug heeft dan zo'n klein propje al ik
.maar goed ben bijna 3 weken bezig en nu al 5 kilo kwijt!!!Citaat:Ik vraag me toch een beetje af hoe dat zit met "groot en breed zijn van nature". Bestaat dat? Is er zoiets als zwaardere botten? Is er zoiets als een zwaardere bouw? Of ben je dan vanaf de geboorte zwaarder en dikker geworden om welke reden dan ook?
. Ik heb vast geen zware botten, maar ik heb wel een hele stevige bouw om het zo maar te zeggen. Mijn heupen zijn ook 40cm breder in omvang dan mijn taille en dat verschil is altijd al heel groot geweest. Citaat:Er is gesuggereerd een ander topic te starten maar dan wel beter geformuleerd. Zou zeggen kom eens op met een formulering, lijkt me toch niet moeilijk te zijn.
Hoe komt het dat het merendeel van paarden gebreken krijgt aan de rug en gewrichten, zou het kunnen dat overgewicht van zowel de mens als het paard hier debet aan zijn.