Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:Citaat:Professor, wat bedoelt u nu precies met deze zin? Zoals ik het lees: een gummibandartige verbinding krijg je door een onbeweeglijke hand die werkt als een bijzetteugel en dan ontspant als het paard de nek ontspant. Klopt dat?
Een gummiband (elastiekeband) is de meegaande buitenhand, dit hoeft niet een onbeweeglijke hand te zijn, een onbewegelijke hand benut men bij goed gereden paarden voor een honderste van een seconde om het paard een halve ophouding daarmee te geven.
Neem aan dat u onbewegelijk als weerstandbiedende hand bedoelt.
setteke schreef:Er wordt nu al een paar bladzijden gesproken over intelligentie en IQ, maar is voor (goed) paardrijden niet de motoriek van groter belang? In mijn opinie is het snel kunnen reageren erg belangrijk en als de instructeur roept, linkerbeen en de rechterhand van de ruiter gaat bewegen, is dat m.i. een "groot" probleem.
Zou een goede motorische vaardigheid samenhangen met intelligentie?
Hmm, interessant.
Professor schreef:Leuk beschreven maar dat is nog maar een zeer klein repertoire aan hulpen en samenwerkende hulpen, daarom is paardrijden interessant, geen paard is gelijk alhoewel wij wel de zelfde hulpen benutten maar de intonatie ervan is anders of de dosering is bij ieder paard anders, en een ruiter die dit snel oppakt noemen wij een ruiter met gevoel-
setteke schreef:Er wordt nu al een paar bladzijden gesproken over intelligentie en IQ, maar is voor (goed) paardrijden niet de motoriek van groter belang?
setteke schreef:In mijn opinie is het snel kunnen reageren erg belangrijk en als de instructeur roept, linkerbeen en de rechterhand van de ruiter gaat bewegen, is dat m.i. een "groot" probleem.
setteke schreef:Zou een goede motorische vaardigheid samenhangen met intelligentie?
murphy102 schreef:Hij wil ABSOLUTE controle! En als je begrijpt wat dat inhoudt, zou je niet zo hoog van de toren schreeuwen.
In de Klassieke Dressuur zijn de kwalitatieve eigenschappen:
* Lichtheid
* Ongedwongenheid
* Harmonie
murphy102 schreef:Als ik in het buitenland ben, verontschuldig ik mij eerst voor het feit dat ik niet volgens "hun" trainingsmethode werk, want men is niet helemaal gek hoor in het buitenland.
setteke schreef:Er wordt nu al een paar bladzijden gesproken over intelligentie en IQ, maar is voor (goed) paardrijden niet de motoriek van groter belang? In mijn opinie is het snel kunnen reageren erg belangrijk en als de instructeur roept, linkerbeen en de rechterhand van de ruiter gaat bewegen, is dat m.i. een "groot" probleem.
Zou een goede motorische vaardigheid samenhangen met intelligentie?
Hmm, interessant.
[pien_2010] schreef:Dat klopt professor dat dit nog maar een zeer klein repertoire is aan hulpen en samenwerkende hulpen en mijn verhaaltje heb ik geschreven in de hoop een opzetje te geven tot meer inhoudelijke gesprek met elkaar hoe we dan rijden en dat vergelijken zodat we uit de neerwaartse spiraal komen van waar dit topic zich af en toe in dreigt te begeven.
nombrado schreef:vlooike schreef:Nombrado. Heb jij niet een eigen leerschool dat Aqua8 heet en het rechtrichten binnen 2 minuten 'Chippen' noemt?
Nee
Chippen doe ik bij de winkels
was het maar waar dat dit bij paarden kon, vooral dan het opwaarderen en dan hups naar de winkel om dingetjes voor ze te kopen![]()
rechtrichten ben je constant mee bezig, van jezelf als ook van het paard wat je rijd.
vur schreef:Nou, nu ben ik eens voor de verandering met je eens, tenminste wat betreft je laatste opmerking. Tenminste dat geldt voor mij wel. Vanaf de eerste pas dat ik opstijg tot de laatste tot ik afstap. Elke dag weer opnieuw. Ik doe dat heel bewust en verwacht niet van mijn paard dat ie dat vanzelf doet, maar breng bijvoorbeeld constant zonodig de schouders recht voor de achterhand met de teugels wel te verstaan, zonder eraan te trekken trouwens.
Citaat:Tenminste dat geldt voor mij wel. Vanaf de eerste pas dat ik opstijg tot de laatste pas als ik afstap. Elke dag weer opnieuw. Ik doe dat heel bewust en verwacht niet van mijn paard dat ie dat vanzelf doet, maar breng bijvoorbeeld constant zonodig de schouders recht voor de achterhand met de teugels wel te verstaan, zonder eraan te trekken trouwens.
Professor schreef:Citaat:Tenminste dat geldt voor mij wel. Vanaf de eerste pas dat ik opstijg tot de laatste pas als ik afstap. Elke dag weer opnieuw. Ik doe dat heel bewust en verwacht niet van mijn paard dat ie dat vanzelf doet, maar breng bijvoorbeeld constant zonodig de schouders recht voor de achterhand met de teugels wel te verstaan, zonder eraan te trekken trouwens.
Gewoon de klassieke methode volgend.
Ben het volkomen met u eens, en andersom gaat dat niet.
Zelf zeg en doe ik het volgende de tendens altijd voorhand voor(schoudervoor), dat is geen getrek aan de teugels is ook niet nodig gewoon het buitenbeen iets naar achteren en beide hand ietsjes naar richting naar binnen.
vur schreef:Ik kan me goed vinden in de posts van Jasmijn. 100 procent controle krijg je ook door ervoor te zorgen dat je paard kan reageren op je kleine hulpen en dus dat er geen verzet komt door blokkades in het lijf. Rekken en strekken is goed voor spieren om ze voor te bereiden op het werk wat ze moeten doen, dus vind ik die redenatie van bijvoorbeeld Anky om blokkades in het paardenljif op te heffen door het paard op te rekken wel een goede. Ik doe ook oefeningen voordat ik op mijn paard stap en vooral met mijn armen en benen. Ik maak mezelf los in mijn schouders en nek en rek mijn kuitspieren op. Zo hef ik blokkades in mijn lijf op en kan ik soepel inwerken op mijn paard. Ik zie mijn paard als een atleet en moet er dus voor zorgen dat zijn spieren zowel lang genoeg als sterk genoeg blijven of worden om het gevraagde aan te kunnen, dus vooral veel afwisselen in houding zodat ie niet alleen korte sterke spieren krijgt voor 1 houding, maar zich ook kan strekken in bijvoorbeeld halsstrekken. Ik rij niet zo diep als Anky, maar laat hem wel eens wat verder zakken en laat hem dan wat ronder worden in de hals (met neus achter de loodlijn) om te voelen dat ie zich ontspant. Dus, me schamen voor hun trainigsmethode? Nee dat niet, ik pik er dingetjes uit die mij passen.
Ik kan me vooral goed vinden in het verhaal van Jasmijn over vanuit je eigen ervaringen schrijven. Vandaar dat ik dat hierboven ook doe. Mezelf dus kwetsbaar opstel en hoop dat een ander er iets van op kan steken. Al is het maar omdat die persoon er iets van herkent. Teksten qouten van mannen uit lang vervlogen tijden zegt mij ook niet zo heel veel, althans, ik zou liever iets horen over de eigen ervaringen en leermomenten van bijvoorbeeld de Professor. Ik denk dat ik me daar veel meer bij kan voorstellen en van kan leren. Want ik geloof zeker dat hij ontzettend veel uren in het zadel doorbrengt en doorgebracht heeft en een schat aan ervaring heeft.
Citaat:Ja, dat was mijn vraag. Alleen las ik de term onbeweeglijke hand in uw post en vroeg me af of dat dan dezelfde werking had als een bijzetteugel. Nu heb ik wel weer een andere vraag op uw antwoord. Waarom is een gummiband alleen een meegaande buitenhand en wordt daar een halve ophouding mee gegeven. Kan dat ook niet met beide handen tegelijk?
vur schreef:Rekken en strekken is goed voor spieren om ze voor te bereiden op het werk wat ze moeten doen, dus vind ik die redenatie van bijvoorbeeld Anky om blokkades in het paardenljif op te heffen door het paard op te rekken wel een goede. Ik doe ook oefeningen voordat ik op mijn paard stap en vooral met mijn armen en benen. Ik maak mezelf los in mijn schouders en nek en rek mijn kuitspieren op. Zo hef ik blokkades in mijn lijf op en kan ik soepel inwerken op mijn paard. Ik zie mijn paard als een atleet en moet er dus voor zorgen dat zijn spieren zowel lang genoeg als sterk genoeg blijven of worden om het gevraagde aan te kunnen, dus vooral veel afwisselen in houding zodat ie niet alleen korte sterke spieren krijgt voor 1 houding, maar zich ook kan strekken in bijvoorbeeld halsstrekken. Ik rij niet zo diep als Anky, maar laat hem wel eens wat verder zakken en laat hem dan wat ronder worden in de hals (met neus achter de loodlijn) om te voelen dat ie zich ontspant. Dus, me schamen voor hun trainigsmethode? Nee dat niet, ik pik er dingetjes uit die mij passen.
vur schreef:Vanaf de eerste pas dat ik opstijg tot de laatste pas als ik afstap. Elke dag weer opnieuw. Ik doe dat heel bewust en verwacht niet van mijn paard dat ie dat vanzelf doet, maar breng bijvoorbeeld constant zonodig de schouders recht voor de achterhand met de teugels wel te verstaan, zonder eraan te trekken trouwens.
murphy102 schreef:Vur en Jasmijn, welke controle bedoelen jullie en hoezo rekken en strekken?!
Professor schreef:Citaat:Het is juist de omweg die je naar de meest onverwacht mooie, verrassende en niet voor de hand liggende plaatsen voert!
Het voordeel van de directe weg is dat men maar twee levens nodig heeft, bij de indirecte meerdere.
Professor schreef:..........alleen arrogant is het wanneer men geschreven heeft en dat is al veel eerder, dat mensen met weinig IQ met paardrijden moeilijker hebben dan mensen met een hoog IQ,en daar was ik kwaad over geworden, dat vind ik van de schrijver/ster arrogant.