Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:47

Goh Jasmijn, je zit toch echt op een verkeerd topic.
We hebben het hier over Dressuur, Klassieke Dressuur en Klassieke Rijkunst wel te verstaan.
"Moderne" dressuur bestaat niet, wel dresseren onder dwang, waarbij ALTIJD commerciële belangen dienen, zo ook bij SJ! Hij wil ABSOLUTE controle! En als je begrijpt wat dat inhoudt, zou je niet zo hoog van de toren schreeuwen.
In de Klassieke Dressuur zijn de kwalitatieve eigenschappen:
* Lichtheid
* Ongedwongenheid
* Harmonie

Dus allemaal zaken waar SJ NIETS mee van doen heeft.
Daarnaast is het zo dat "Hoge bomen" nu eenmaal veel wind vangen!
Zo heeft iedereen ook een mening over Johan Cruif enz. enz. En dat mag!
Wat Anky en Gal echter in hun clinics deden, was de Duitsers belachelijk maken en schoppen tegen de Frankfurter Zeitung omdat deze iets openbaarde, hetgeen een taak is van een krant. Kijk, dat is nou niet "sjiek"...!
We hebben allemaal een stukje chauvinisme in ons; we vinden het allemaal leuk als Nederland het goed doet internationaal, ...echter, de manier waarOP dat hier in Nederland wordt verkregen, heeft niets met DRESSUUR te maken, maar alles met CIRCUS en is niet iets om trots op te zijn!

Als ik in het buitenland ben, verontschuldig ik mij eerst voor het feit dat ik niet volgens "hun" trainingsmethode werk, want men is niet helemaal gek hoor in het buitenland. En ja, de Oekraïne heeft niet bepaald een traditie van dressuurrijden, weten zij veel...!

Dus je ziet, je zit op het verkeerde topic, want wij hebben het hier niet over circus...!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:47

Professor schreef:
Citaat:
Professor, wat bedoelt u nu precies met deze zin? Zoals ik het lees: een gummibandartige verbinding krijg je door een onbeweeglijke hand die werkt als een bijzetteugel en dan ontspant als het paard de nek ontspant. Klopt dat?

Een gummiband (elastiekeband) is de meegaande buitenhand, dit hoeft niet een onbeweeglijke hand te zijn, een onbewegelijke hand benut men bij goed gereden paarden voor een honderste van een seconde om het paard een halve ophouding daarmee te geven.
Neem aan dat u onbewegelijk als weerstandbiedende hand bedoelt.

Ja, dat was mijn vraag. Alleen las ik de term onbeweeglijke hand in uw post en vroeg me af of dat dan dezelfde werking had als een bijzetteugel. Nu heb ik wel weer een andere vraag op uw antwoord. Waarom is een gummiband alleen een meegaande buitenhand en wordt daar een halve ophouding mee gegeven. Kan dat ook niet met beide handen tegelijk?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:54

Nou mensen, wat een prachtig weer vandaag en wat een lekkere temperatuur! Heerlijk al 2 dagen met de paarden bezig geweest, wat een fijne leermeesters zijn dat toch!! :j _/-\o_
Inmiddels is de de toon hier alweer grimmiger als ik berichten weer bijlees, jammer hoor! We kunnen namelijk zoveel van elkaar leren als we onze ego's even opzij zetten en eens ècht luisteren naar elkaar, en oprecht elkaar met respect behandelen en niet denken de wijsheid als enige in pacht te hebben!

Er is namelijk niet èèn weg die naar Rome leidt, er zijn er meerdere! ECHT WAAR!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:02

setteke schreef:
Er wordt nu al een paar bladzijden gesproken over intelligentie en IQ, maar is voor (goed) paardrijden niet de motoriek van groter belang? In mijn opinie is het snel kunnen reageren erg belangrijk en als de instructeur roept, linkerbeen en de rechterhand van de ruiter gaat bewegen, is dat m.i. een "groot" probleem.

Zou een goede motorische vaardigheid samenhangen met intelligentie?
Hmm, interessant.

Motoriek leer je volgens mij ergens voor je 12e, alles wat je dan geleerd hebt, kun je onbewust bekwaam. Dat is ook het nadeel van oudere mensen die beginnen met paardrijden, ze moeten blijven nadenken om niet uit balans te geraken, op z'n best zijn ze bewust bekwaam. Bij het minste of geringste waar het paard iets onverwachts doet, zijn ze te laat, na veel oefenen kunnen ze misschien nog onbewust bekwaam worden, maar dat gaat niet vanzelf, wat bij jonge kinderen wel haast vanzelf gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:14

Professor schreef:
Leuk beschreven maar dat is nog maar een zeer klein repertoire aan hulpen en samenwerkende hulpen, daarom is paardrijden interessant, geen paard is gelijk alhoewel wij wel de zelfde hulpen benutten maar de intonatie ervan is anders of de dosering is bij ieder paard anders, en een ruiter die dit snel oppakt noemen wij een ruiter met gevoel-

Dat klopt professor dat dit nog maar een zeer klein repertoire is aan hulpen en samenwerkende hulpen en mijn verhaaltje heb ik geschreven in de hoop een opzetje te geven tot meer inhoudelijke gesprek met elkaar hoe we dan rijden en dat vergelijken zodat we uit de neerwaartse spiraal komen van waar dit topic zich af en toe in dreigt te begeven.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:15

ART_UMA, dus als je voor je 12e hebt leren paardrijden, heb je de meeste kans om een goede ruiter te worden?
Dan staat intelligentie er dus (toch) los van.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:19

setteke schreef:
Er wordt nu al een paar bladzijden gesproken over intelligentie en IQ, maar is voor (goed) paardrijden niet de motoriek van groter belang?

Er zijn natuurlijk altijd meerdere factoren van belang. Alleen een hoge IQ score maakt iemand nog geen goed ruiter. Een fijne motoriek is bijvoorbeeld ook een hele belangrijke. Maar iets waar toch wel een beetje intelligentie voor nodig is, is het leggen van verbanden tussen oorzaak en gevolg. Als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg. Logisch redeneren, verbanden leggen, analytisch vermogen. Als dat in mindere mate bij iemand aanwezig is... Dat kan goed leren paardrijden best moeilijk worden. Als jij bijvoorbeeld het verband niet kunt leggen dat je paard in verzet gaat omdat je hem pijn doet... Of dat het uberhaupt een wezen is dat pijn kan hebben. Dan wordt rijden lastig. Het goed verzorgen van een paard vraagt al om een enigzins ontwikkeld stel hersens. Hoe weet je anders dat een paard ziek kan worden van het voorjaarsgras? Hoe weet je dan dat hij naast krachtvoor vooral ruwvoer nodig heeft? Dat hoge eiwitgehaltes niet goed voor hem zijn? Natuurlijk kun je het ergens lezen, of het kan je verteld worden. Maar begrijp je het ook? En kun je dan wat doen met die info? Kun je het herkennen? Kun je dan verbanden leggen: He? mijn paard staat wel erg raar op zijn benen, zou hij hoefbevangen zijn? En kun je het dan voorkomen dat het nog een keer gebeurd. Fouten maken is geen teken van een lage intelligentie. Keer op keer dezelfde fout maken wel.

Dressuur, bijvoorbeeld zoals dat in het proevenboekje/ disciplinereglement omschreven wordt heeft best een hoog abstractieniveau. Dat is echt niet voor iedereen een op een te begrijpen. En begrip daarvan is vrij essentieel... Het is toch best handig als je weet wat er technisch gezien in een proef van je verwacht wordt. Zelfs op B niveau.

setteke schreef:
In mijn opinie is het snel kunnen reageren erg belangrijk en als de instructeur roept, linkerbeen en de rechterhand van de ruiter gaat bewegen, is dat m.i. een "groot" probleem.

Wat je ook vaak ziet is dat sommige ruiters onder begeleiding van instructie heel goed kunnen rijden, omdat zij snel aanwijzingen kunnen opvolgen, maar niet (goed) het verband bij die aanwijzing kunnen leggen. Als je niet goed verband kunt leggen tussen de aanwijzing, waarom de aanwijzing wordt gegeven en welk resultaat/gevoel dat oplevert, dan leer je ook niet te herkennen in welke situatie je zo moet handelen als je instructeur er niet bij is. Je kunt je vanalles laten vertellen, maar op een bepaald punt moet je ook zelf na gaan denken en redeneren.

setteke schreef:

Volgens mij heeft dat geen hele duidelijke samenhang... Sommige mensen met down syndroom kunnen heel goed bepaalde activiteiten waarbij een fijne motoriek nodig is, maar wellicht niet begrijpen wat er in het proevenboekje beschreven wordt. (om even een overdreven voorbeeld aan te halen). Autisten kunnen heel intelligent zijn maar moeite hebben zich in te leven in het wezen paard.

murphy102 schreef:
Hij wil ABSOLUTE controle! En als je begrijpt wat dat inhoudt, zou je niet zo hoog van de toren schreeuwen.
In de Klassieke Dressuur zijn de kwalitatieve eigenschappen:
* Lichtheid
* Ongedwongenheid
* Harmonie

Iedereen in de dressuur wil absolute controle. Absolute controle is nodig om heel mooi dressuur te rijden en hoeft lichtheid en harmonie niet te bijten. Verder moet dressuur er ongedwongen uitzien, maar het is nooit ongedwongen. Iedere ruiter verbind er namelijk consequenties aan als zijn paard niet doet wat hij van hem vraagt. Als ons paard niet voorwaarts gaat op een beenhulp, dan geven we een keer een wat duidelijkere beenhulp. Als je geen gehoorzaam paard hebt, kun je geen (hogere) dressuur rijden. En dat willen we hier allemaal dus niemand is hier roomser dan de paus. De kunst is dat om daarbij de grenzen van je paard niet te overschrijden van wat hij mentaal en fysiek aan kan. Niet ieder paard is geschikt voor hoge dressuur. En om dat die grens te herkennen: dat is ook een kwaliteit van een ruiter.

murphy102 schreef:
Als ik in het buitenland ben, verontschuldig ik mij eerst voor het feit dat ik niet volgens "hun" trainingsmethode werk, want men is niet helemaal gek hoor in het buitenland.

Maar misschien kun je ons hier eens laten zoek hoe jij wel traint? Als dat beter is dan hoe de nederlandse top traint, tot mooiere dressuur leidt, dan ben ik heel oprecht geinteresseerd in hoe jij traint. Beelden zeggen meer dan duizend woorden.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 23-03-11 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:21

De fijne motoriek ontwikkeld pas vanaf de leeftijd van 12 jaren...

De grove motoriek ontwikkeld voor die tijd...

Fijne motoriek is noodzakelijk voor de fijngevoeligheid van de ruiter/amazone. Bij niet iedereen ontwikkeld deze evengoed, hetgeen je duidelijk terug kunt zien in o.a. de teugelhulpen van de ruiter/amazone.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:23

setteke schreef:
Er wordt nu al een paar bladzijden gesproken over intelligentie en IQ, maar is voor (goed) paardrijden niet de motoriek van groter belang? In mijn opinie is het snel kunnen reageren erg belangrijk en als de instructeur roept, linkerbeen en de rechterhand van de ruiter gaat bewegen, is dat m.i. een "groot" probleem.

Hmm, interessant.

:D

kdenk het niet
niet echt intelligente mensen (wat ik trouwens niet als niet intelligent bestempel, maar meer als niet leren uit boeken/zijn veelal meer praktijkgerichte mensen) kunnen juist beschikken over prima motorische vaardigheden
ik denk nog wel meer dan een professor in de kweeniewatkunde . Vraag een gestudeerde professor een dansje te doen, en hij zal zich absoluut niet bewust zijn van zijn lijf....en geen of nauwelijks coördinatie hebben.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:36

[pien_2010] schreef:
Dat klopt professor dat dit nog maar een zeer klein repertoire is aan hulpen en samenwerkende hulpen en mijn verhaaltje heb ik geschreven in de hoop een opzetje te geven tot meer inhoudelijke gesprek met elkaar hoe we dan rijden en dat vergelijken zodat we uit de neerwaartse spiraal komen van waar dit topic zich af en toe in dreigt te begeven.

En mijn opmerking daarmee wilde ik dat ook doen, maar men kan waarschijnlijk alleen elkaar afmaken, en geen enkele inhoudelijke bemerking plaatsen, jammer.
U bijdrage is klasse, maar helaas gaat het rijtechnische ten onder aan belangeloze dingen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:38

Citaat:
Er is namelijk niet èèn weg die naar Rome leidt, er zijn er meerdere! ECHT WAAR!

Hangt ervan af of men een omweg wil nemen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:39

maar waar stuurt een paard nu mee?
met zijn hoofd of zijn voorbenen

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:42

Ik kan me goed vinden in de posts van Jasmijn. 100 procent controle krijg je ook door ervoor te zorgen dat je paard kan reageren op je kleine hulpen en dus dat er geen verzet komt door blokkades in het lijf. Rekken en strekken is goed voor spieren om ze voor te bereiden op het werk wat ze moeten doen, dus vind ik die redenatie van bijvoorbeeld Anky om blokkades in het paardenljif op te heffen door het paard op te rekken wel een goede. Ik doe ook oefeningen voordat ik op mijn paard stap en vooral met mijn armen en benen. Ik maak mezelf los in mijn schouders en nek en rek mijn kuitspieren op. Zo hef ik blokkades in mijn lijf op en kan ik soepel inwerken op mijn paard. Ik zie mijn paard als een atleet en moet er dus voor zorgen dat zijn spieren zowel lang genoeg als sterk genoeg blijven of worden om het gevraagde aan te kunnen, dus vooral veel afwisselen in houding zodat ie niet alleen korte sterke spieren krijgt voor 1 houding, maar zich ook kan strekken in bijvoorbeeld halsstrekken. Ik rij niet zo diep als Anky, maar laat hem wel eens wat verder zakken en laat hem dan wat ronder worden in de hals (met neus achter de loodlijn) om te voelen dat ie zich ontspant. Dus, me schamen voor hun trainigsmethode? Nee dat niet, ik pik er dingetjes uit die mij passen.
Ik kan me vooral goed vinden in het verhaal van Jasmijn over vanuit je eigen ervaringen schrijven. Vandaar dat ik dat hierboven ook doe. Mezelf dus kwetsbaar opstel en hoop dat een ander er iets van op kan steken. Al is het maar omdat die persoon er iets van herkent. Teksten qouten van mannen uit lang vervlogen tijden zegt mij ook niet zo heel veel, althans, ik zou liever iets horen over de eigen ervaringen en leermomenten van bijvoorbeeld de Professor. Ik denk dat ik me daar veel meer bij kan voorstellen en van kan leren. Want ik geloof zeker dat hij ontzettend veel uren in het zadel doorbrengt en doorgebracht heeft en een schat aan ervaring heeft. ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:46

nombrado schreef:
vlooike schreef:
Nombrado. Heb jij niet een eigen leerschool dat Aqua8 heet en het rechtrichten binnen 2 minuten 'Chippen' noemt?

Nee
Chippen doe ik bij de winkels
was het maar waar dat dit bij paarden kon, vooral dan het opwaarderen en dan hups naar de winkel om dingetjes voor ze te kopen :+

rechtrichten ben je constant mee bezig, van jezelf als ook van het paard wat je rijd.

Nou, nu ben ik het voor de verandering eens met je eens, tenminste wat betreft je laatste opmerking. Tenminste dat geldt voor mij wel. Vanaf de eerste pas dat ik opstijg tot de laatste pas als ik afstap. Elke dag weer opnieuw. Ik doe dat heel bewust en verwacht niet van mijn paard dat ie dat vanzelf doet, maar breng bijvoorbeeld constant zonodig de schouders recht voor de achterhand met de teugels wel te verstaan, zonder eraan te trekken trouwens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:48

vur schreef:
Nou, nu ben ik eens voor de verandering met je eens, tenminste wat betreft je laatste opmerking. Tenminste dat geldt voor mij wel. Vanaf de eerste pas dat ik opstijg tot de laatste tot ik afstap. Elke dag weer opnieuw. Ik doe dat heel bewust en verwacht niet van mijn paard dat ie dat vanzelf doet, maar breng bijvoorbeeld constant zonodig de schouders recht voor de achterhand met de teugels wel te verstaan, zonder eraan te trekken trouwens.

probeer dat nu eens andersom te doen?
dus met je zit het bekken van het paard recht te krijgen?
dan heb je je handen nl niet nodig.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:51

Citaat:
Tenminste dat geldt voor mij wel. Vanaf de eerste pas dat ik opstijg tot de laatste pas als ik afstap. Elke dag weer opnieuw. Ik doe dat heel bewust en verwacht niet van mijn paard dat ie dat vanzelf doet, maar breng bijvoorbeeld constant zonodig de schouders recht voor de achterhand met de teugels wel te verstaan, zonder eraan te trekken trouwens.

Gewoon de klassieke methode volgend.
Ben het volkomen met u eens, en andersom gaat dat niet.
Zelf zeg en doe ik het volgende de tendens altijd voorhand voor(schoudervoor), dat is geen getrek aan de teugels is ook niet nodig gewoon het buitenbeen iets naar achteren en beide hand ietsjes naar richting naar binnen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:56

Professor schreef:
Citaat:
Tenminste dat geldt voor mij wel. Vanaf de eerste pas dat ik opstijg tot de laatste pas als ik afstap. Elke dag weer opnieuw. Ik doe dat heel bewust en verwacht niet van mijn paard dat ie dat vanzelf doet, maar breng bijvoorbeeld constant zonodig de schouders recht voor de achterhand met de teugels wel te verstaan, zonder eraan te trekken trouwens.

Gewoon de klassieke methode volgend.
Ben het volkomen met u eens, en andersom gaat dat niet.
Zelf zeg en doe ik het volgende de tendens altijd voorhand voor(schoudervoor), dat is geen getrek aan de teugels is ook niet nodig gewoon het buitenbeen iets naar achteren en beide hand ietsjes naar richting naar binnen.

dus, waarmee stuurt het paard?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:04

vur schreef:
Ik kan me goed vinden in de posts van Jasmijn. 100 procent controle krijg je ook door ervoor te zorgen dat je paard kan reageren op je kleine hulpen en dus dat er geen verzet komt door blokkades in het lijf. Rekken en strekken is goed voor spieren om ze voor te bereiden op het werk wat ze moeten doen, dus vind ik die redenatie van bijvoorbeeld Anky om blokkades in het paardenljif op te heffen door het paard op te rekken wel een goede. Ik doe ook oefeningen voordat ik op mijn paard stap en vooral met mijn armen en benen. Ik maak mezelf los in mijn schouders en nek en rek mijn kuitspieren op. Zo hef ik blokkades in mijn lijf op en kan ik soepel inwerken op mijn paard. Ik zie mijn paard als een atleet en moet er dus voor zorgen dat zijn spieren zowel lang genoeg als sterk genoeg blijven of worden om het gevraagde aan te kunnen, dus vooral veel afwisselen in houding zodat ie niet alleen korte sterke spieren krijgt voor 1 houding, maar zich ook kan strekken in bijvoorbeeld halsstrekken. Ik rij niet zo diep als Anky, maar laat hem wel eens wat verder zakken en laat hem dan wat ronder worden in de hals (met neus achter de loodlijn) om te voelen dat ie zich ontspant. Dus, me schamen voor hun trainigsmethode? Nee dat niet, ik pik er dingetjes uit die mij passen.
Ik kan me vooral goed vinden in het verhaal van Jasmijn over vanuit je eigen ervaringen schrijven. Vandaar dat ik dat hierboven ook doe. Mezelf dus kwetsbaar opstel en hoop dat een ander er iets van op kan steken. Al is het maar omdat die persoon er iets van herkent. Teksten qouten van mannen uit lang vervlogen tijden zegt mij ook niet zo heel veel, althans, ik zou liever iets horen over de eigen ervaringen en leermomenten van bijvoorbeeld de Professor. Ik denk dat ik me daar veel meer bij kan voorstellen en van kan leren. Want ik geloof zeker dat hij ontzettend veel uren in het zadel doorbrengt en doorgebracht heeft en een schat aan ervaring heeft. ;)

Vur en Jasmijn, welke controle bedoelen jullie en hoezo rekken en strekken?!
Als je een normale warming-up hebt en tot voorwaarts-neerwaarts komt, wendingen rijdt in STELLING en BUIGING wat moet een paard dan nog verder rekken en strekken? Ja, als het de dag daarvoor in de Rollkur is bewerkt, want DAAR krijgt een paard spierpijn van! Wat heeft dat overmatig "Flexen", neus van het paard naar de beugel trekken, linksom en rechtsom, voor meerwaarde?! En wat heeft het voor meerwaarde om een paard op te rollen zoals zij doen?!
Dat heeft alleen zin als je geen TEMPO-controle hebt! En dat is veelal het probleem bij die hete paarden! ABSOLUTE controle staat gelijk aan Machtsmisbruik...!
Als de verbuiging van de hals overeen komt met de buiging in het lichaam is dat meer dan voldoende. En als jij niet op de hand van voor naar achteren rijdt, zal die hals ook niet overbelast worden en zal een paard daar ook geen spierpijn krijgen! En als je aan het eind een goeie cooling-down hebt, zodat het lichaam van het paard zich kan herstellen van de gedane arbeid, zijn we goed bezig en hebben we die onzin niet nodig!
Wat we wel nodig hebben is ...TIJD...en dat hebben zij nu net niet!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:09

Citaat:
Ja, dat was mijn vraag. Alleen las ik de term onbeweeglijke hand in uw post en vroeg me af of dat dan dezelfde werking had als een bijzetteugel. Nu heb ik wel weer een andere vraag op uw antwoord. Waarom is een gummiband alleen een meegaande buitenhand en wordt daar een halve ophouding mee gegeven. Kan dat ook niet met beide handen tegelijk?

Denk dat u hier alles beschrijft wat ik bedoel, inclusief het geven van een halve ophouding dat die ook gegeven kan worden door beide handen tegelijker tijd.
Dat hangt van de reactie van het paard, zelf ben ik voor ophoudingen met beide handen, omdat omdat het mooiste wat er is dat men de aanleuning in beide handen even licht wilt hebben en houden.
Alleen nageven met de binnenhand is zowie zo alleen mogelijk met een gebroken trens, met Stang & Trens is de ophouding alleen met de stang dus met beide handen.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:18

Professor schreef:
Citaat:

Hangt ervan af of men een omweg wil nemen.

Het is juist de omweg die je naar de meest onverwacht mooie, verrassende en niet voor de hand liggende plaatsen voert! *D ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:30

Citaat:
Het is juist de omweg die je naar de meest onverwacht mooie, verrassende en niet voor de hand liggende plaatsen voert!

Het voordeel van de directe weg is dat men maar twee levens nodig heeft, bij de indirecte meerdere. _/-\o_

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:32

vur schreef:
Rekken en strekken is goed voor spieren om ze voor te bereiden op het werk wat ze moeten doen, dus vind ik die redenatie van bijvoorbeeld Anky om blokkades in het paardenljif op te heffen door het paard op te rekken wel een goede. Ik doe ook oefeningen voordat ik op mijn paard stap en vooral met mijn armen en benen. Ik maak mezelf los in mijn schouders en nek en rek mijn kuitspieren op. Zo hef ik blokkades in mijn lijf op en kan ik soepel inwerken op mijn paard. Ik zie mijn paard als een atleet en moet er dus voor zorgen dat zijn spieren zowel lang genoeg als sterk genoeg blijven of worden om het gevraagde aan te kunnen, dus vooral veel afwisselen in houding zodat ie niet alleen korte sterke spieren krijgt voor 1 houding, maar zich ook kan strekken in bijvoorbeeld halsstrekken. Ik rij niet zo diep als Anky, maar laat hem wel eens wat verder zakken en laat hem dan wat ronder worden in de hals (met neus achter de loodlijn) om te voelen dat ie zich ontspant. Dus, me schamen voor hun trainigsmethode? Nee dat niet, ik pik er dingetjes uit die mij passen.

Hier kan ik mij goed in herkennen :D Zo probeer ik het ook te doen.

vur schreef:
Vanaf de eerste pas dat ik opstijg tot de laatste pas als ik afstap. Elke dag weer opnieuw. Ik doe dat heel bewust en verwacht niet van mijn paard dat ie dat vanzelf doet, maar breng bijvoorbeeld constant zonodig de schouders recht voor de achterhand met de teugels wel te verstaan, zonder eraan te trekken trouwens.

Wat mij wel eens overkomt is dat als ik een sb of appuyement wil rijden dat mijn paard dan te recht blijft; de schouder gaat wel naar binnen, maar de kont iets naar buiten. (ik heb ook geen omheining om de bak, dus ik kan niet smokkelen) In de voorbereiding op de zijgang probeer ik dan eerst alleen in de hals te laten inbuigen, en de schouders recht voor de achterhand te houden. Daarna probeer ik dan de schouder mee naar binnen te nemen (buitenteugel)

Met mijn andere paard: deze was toen ik er een half jaar geleden mee begon extreem scheef. Hij liep van zichzelf onder het zadel zowat in een rechter travers. Als ik mijn rechterbeen aanlegde kwam hij vreselijk in verzet. Hij begint nu buigzamer en rechter te worden, maar een linker traversaal, dat begrijpt/wil hij echt nog niet. Wat ik nu doe is hem wat laat wijken voor het rechterbeen, en hem daarin zo recht mogelijk maak (dus geen stelling naar rechts, maar recht vooruit) van de binnenhoefslag naar de buitenhoefslag, en hem daar gaandeweg in een links buiging/richting een appuyement naar links te buigen. Dit lijkt te werken, want stukje bij beetje krijg ik nu meer die buiging te pakken. Zodra ik enkele passen te pakken heb, rij ik er meteen weer uit. SB naar links lukt overigens wel, naar rechts nog wat moeizamer.

murphy102 schreef:
Vur en Jasmijn, welke controle bedoelen jullie en hoezo rekken en strekken?!

Schouders recht voor het bekken houden en enkel de hals inbuigen naar links en naar rechts. Niet door te forceren, maar uit te nodigen. Of inderdaad even wat ronder instellen. Het moet van mij zijn: hij moet weerstandsloos even wat ronder kunnen gaan als ik dat vraag, maar hij mag zich niet uit zichzelf opkrullen. Hij mag wat meer omhoog komen als ik dat vraag, maar zich niet opdrukken. Hij moet op elk gewenst moment ook weer omhoog kunnen komen. Het gaat niet om lang zo te rijden, maar om de controle te hebben. Zie bijvoorbeeld mijn voorbeeld hierboven in de voorbereiding tot een zijgang. het gaat er om dat je steeds controleert of je paard zich niet in de houding vastzet en door steeds houding te varieren, voorkom je dat spieren verkrampen. Al naar gelang het niveau en type van mijn paarden varieer ik meer of minder. Bij het varieren is het belangrijkste dat je takt, ontspanning, impuls, rechtgerichtheid etc behoudt, anders is het effect weg.

Mijn ene paard heeft van nature een wat strakke bovenlijn, drukt zich graag wat op (heeft ook een wat plat kruis). Hij zet zich soms wat vast in de nek, en dan ziet het plaatje er wel uit volgens het boekje (want op de loodlijn) maar hij is dan eigenlijk niet echt nageeflijk. Hij geeft dat een hoop voorbeenspektakel, maar treed van achter dan niet genoeg door. Ik probeer hem dan wat ronder, maar niet korter in de hals te maken. Door steeds te controleren of hij ook wat ronder kan gaan en te blijven varieren probeer ik dat te doorbreken. Stukjes wat meer terug rijden/verzameling, en er dan weer uit/halsstrekken. De oprichting die in de proef (ZZ-licht niveau) verlangd wordt rijd ik zelden thuis, als ik het doe heel kort. Het gaat niet om de oefening an sich, maar om de (snelle) reactie.

Ik probeer juist thuis juist niet altijd zo te rijden als in de proef verlangd wordt. Door bijvooreeld zijgangen juist schuiner of minder schuin te rijden, te schakelen in de zijgang, meer of minder stelling etc. Zodat mijn paard alert wordt om mijn hulpen, ik meer controle krijg en alles dus meer 'van mij' wordt

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:33

Professor schreef:
Citaat:
Het is juist de omweg die je naar de meest onverwacht mooie, verrassende en niet voor de hand liggende plaatsen voert!

Het voordeel van de directe weg is dat men maar twee levens nodig heeft, bij de indirecte meerdere. _/-\o_

Ik ben blij dat ik er 7 heb dus zoveel meer langer mag genieten van de wonderlijke weg die ik naar Rome mag bewandelen met mijn bijzondere paardenvrienden...... ;)

Poeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:34

Professor schreef:
..........alleen arrogant is het wanneer men geschreven heeft en dat is al veel eerder, dat mensen met weinig IQ met paardrijden moeilijker hebben dan mensen met een hoog IQ,en daar was ik kwaad over geworden, dat vind ik van de schrijver/ster arrogant.

Maar we zijn het er toch ook allemaal over een dat je met een gewoon IQ een geweldig goede tandartsassitent kunt worden. Maar wanneer je behept bent met weinig IQ je het naar alle waarschijnlijkheid heel moeilijk gaat krijgen wanneer je kaakchirurg wilt worden, ondanks dat je als kaakchirug erg veel met je handen werkt en vooral ervaring in de praktijk op moet doen [want snijden leer je niet uit een boek].

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:41

Nu kom ik terug wat onze voorgangers al lang wisten, begin je paard te rijden in stap, stel het in de hand en begin te werken.
Het losrijden gebeurd met 20 minuten in stap rekken en strekken en daar zijn de "normale" oefeningen voor.
Dat zijn te beginnen wijken voor de kuit, Renvers, Travers, Appuyeren , wendingen op de voorhand op de achterhand, achterwaarts gaan.
Dat alles op verschillende lijnen. Wanneer het paard dan in de hand staat en los is en de hulpen aanneemt zonder verspanningen kan men beginnen met de warming up.
En dat in draf en galop waarbij men dan de verschillende tempi rijdt.
Dit is niets nieuws maar in de vergetelheid gekomen, waarom?
Heel eenvoudig, in de tweede wereldoorlog werden de paarden die in het militair te weinig voorhanden waren ingevorderd, deze moesten even snel klaar gemaakt worden voor de "normale" soldaten, zij werden dan eerst moe gedraafd en daarna werd er stap draf en galop overgangen gemaakt colonne rijden dus afwenden gelijktijdig enz...
De instructeurs die dit deden die wisten na de oorlog niet beter en kwamen lesgeven in de verbanden en rijkverenigingen, en dat is tot op de dag van vandaag blijven hangen.
En dat is stap een paar rondjes, dan draven met lichtrijden, op de grote volte en hoefslag volgen een paar keer van hand verhanderen en dat was het, de paarden zijn dan stijver als voor de tijd en zijn al moe wanneer het echte werk begint.