DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:45

Goofy44 schreef:
Mireille1970 schreef:
Ik ken er hier nog zo één hahahaha plankenkoorts noemen ze dat toch ...

Een kwestie van jezelf trainen, praktijk ervaring opdoen.
Gaat het over en als je dan goed presteert geeft het een kick.
Toch een beetje onzekerheid, een gevoelig typetje ? Pling Pling Pling
Niks mis mee hoor.

Tja... klopt, en ik ben er blij om hoor... vind de sport toch alleen bij het voorbereidende werk en achter de schermen leuk Lachen

En een Pavo of VSN vond ik erg leuk.

Heb wel eens in de barrage in het M met springen de laatste hindernis vergeten, zo zenuwachtig ik blokkeerde gewoon na nummer 9 en ik maar belonen dat hij foutloos was hahahahaha, en het publiek gillen en ik hoorde niets door de zenuwen hahahahaha...

En heb in Almelo (ruiterdagen) wel eens overgegeven in een Z proef bij het binnenkomen, puur van de zenuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:56

Ik ben van het type dat te lang thuis blijft omdat ik teveel aan het prutsen en verbeteren en perfectioneren ben.

Eenmaal op concours heb ik meestal weinig last van stress, want tegen de tijd dat ik dan eens ga dan ben ik ook wel soort van van mezelf overtuigd dat ik het kan.

Wel raak je je routine kwijt als je lange tijd niet start, en dat duurt even voor je dat weer terughebt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:02

Zep schreef:
Ik ben van het type dat te lang thuis blijft omdat ik teveel aan het prutsen en verbeteren en perfectioneren ben.

Eenmaal op concours heb ik meestal weinig last van stress, want tegen de tijd dat ik dan eens ga dan ben ik ook wel soort van van mezelf overtuigd dat ik het kan.

Wel raak je je routine kwijt als je lange tijd niet start, en dat duurt even voor je dat weer terughebt.

Ja, of dan is ie klaar neem je hem mee op concours en dan verkoop je hem, weer geen extra ervaring opdoen in de ring haha.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:05

PS even offtopic: ben net even op je site geweest Zep. Mooi! (we hebben dezelfde mensen om ons heen gehad hahahahaha op Jos na... leuk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:10

Dat is ook wel heeeel lang geleden hoor hahaha. Toen was ik nog een klein en lief meisje met een C pony en Jos nog een Tukker *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:12

Maar proefgericht rijden is echt een vak apart. Deels train je dat thuis (al laten heel veel mensen dat achterwege!) maar je krijgt het alleen maar in je vingers door domweg te starten.

Er zit nogal een groot verschil tussen de oefeningen beheersen en daadwerkelijk een goede proef rijden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:16

Zep schreef:
Maar proefgericht rijden is echt een vak apart. Deels train je dat thuis (al laten heel veel mensen dat achterwege!) maar je krijgt het alleen maar in je vingers door domweg te starten.

Er zit nogal een groot verschil tussen de oefeningen beheersen en daadwerkelijk een goede proef rijden.

Precies. Een bijzonder groot verschil. En wel in de timing. Voorbeeld: een training bestaat uit voorbereidingen die worden afgerond met oefeningen. In een proef is de voorbereiding vaak niet meer dan 8 meter (het grijze deel in de proef). Is je paard dan net even niet klaar ervoor MOET je toch de oefening laten zien en wel precies op dat moment op die 10 centimeter... waar je in de training op dat moment even door zou rijden en de oefening een meter of wat zou uitstellen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:54

Inderdaad, zucht ik heb ook gewoon te weinig wedstrijdervaring. JMeestal ben ik zodra ik op het paard stap de zenuwen kwijt, en het rijden gaat dan wel.
Ik vergis me alleen telkens in de losrijfase. Te vroeg erop, programma loopt uit en dergelijke.
En dan het proefrijden, bij ons kun je dat thuis geeneens oefenen met een buitenbak zonder aanleuning dient als springpiste en een binnenbak van 20 * 40 met kris kras verdeeld een springparcours met minimaal drie hindernissen welke dan ook geen mm verplaatst mogen worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:36

Don_Marcello schreef:
in LDR
Afbeelding
Jah Marcel! Jij begrijpt tenminste wat voor foto ik zoek. Toch mooi dat een klassieker hier dan weer mee moet komen (maar goed, jij hebt vast wel een groter archief dan de meesten). Heb je meer van zulke momenten?
Ik ben best verbaasd dat het mogelijk is. Als ze dit nou gewoon vaker voor elkaar zouden krijgen qua achterbeen gebruik...
Aan de voorkant, daar ben ik het nog altijd niet mee eens en het nut en de noodzaak hiervan zijn mij niet duidelijk. Ook kan ik me niet van de indruk onttrekken dat ook dit paard nog altijd op de voorhand gaat.
Don_Marcello schreef:
even later in oprichting
Afbeelding
Ja, dat vind ik dan een stuk minder indrukwekkend. Als dit dan het resultaat is van goede LDR, vind ik het zeker niet waard.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:56

Nogmaal LDr is een deel van de training en geeft een losser paard als geheel. Maar je kunt niet praten over een resultaat aan de hand van een foto. Want dat is namelijk een momentopname terwijl een resultaat een samenvatting van meerdere factoren is. Deze momentopname is heel ongelukkig het paard vertoont spanning terwijl het idd wel heel duidelijk voor de loodlijn blijft hij kropt zich wat op. Waarschijnlijk rijd zij hem hier zo weer uit weg op zoek naar ontspanning want als je dit soort momenten in de trainng krijgt zoek je hoe dan ook de ontspanning weeer op.
Er zijn natuurlijk tenzij momenten maar goed dat is per paard verschillend.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:12

Kafue schreef:
Nogmaal LDr is een deel van de training en geeft een losser paard als geheel.
Het is een deel van de training van sommigen en in hoeverre het iets bijdraagt aan het losser worden, en in hoeverre dat positief is en wat er precies onder losser wordt verstaan, da's nog wat onduidelijker.

Echte lossigheid door het hele lijf vind ik vooral erg goed te beoordelen in de uitgestrekte stap.

Momentopnames zeker, maar gezien het feit de fotograaf duidelijk de moeite heeft genomen om een goede momentopname van LDR te laten zien, was ik er ook maar even vanuit gegaan dat ie ook voor de niet-LDR foto z'n best had gedaan.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:32

QQQQ schreef:
Ja, dat vind ik dan een stuk minder indrukwekkend. Als dit dan het resultaat is van goede LDR, vind ik het zeker niet waard.

Voor een sportpaard vind ik dit een juiste piaffe, zoals de juries het tegenwoordig willen zien. Daar gaat het om bij topsport-ruiters. (Te) veel zitten zoals wij klassiekers graag zouden zien heeft ook z'n risico's in de sport.

Wahajama Unicef van Ann - Kathrin Linsenhoff maakte op de werelbeker dresuurwedstijd tijdens Jumping Amsterdam vanuit een fraaie piaffe een courbette.
Onderstaande serie schoot ik tijdens Breda Hippique bij de GP Kür op muziek. "Spontaan" een levade, bijna uit het boekje! Dat levert bij de FEI helaas voor de liefhebber van de klassieke dressuur echt geen punten op. Serker nog als je het bewust een oefening zo zou rijden volgt diskwalificatie voor het tonen van oefeningen boven het gevraagde niveau.
De amazone en haar trainer die ik er na afloop over sprak waren er dan ook helemaal niet blij mee.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:35

Bij sommige paarden draagt het iets bij, maar of je ldr kunt gebruiken hangt vooral heel erg veel af van de lichaamsbouw van een paard. Zo zul je een paard dat bijvoorbeeld erg op de kop gebouwd is dus niet zo moeten rijden maar een diet bergop loopt weer wel. Het is gewoon afhankelijk van het paard maar ook van de conditie van de dag.
Een goed moment om LDR plaatsjes, mmmm ik denk dat dit of toeval is of een foto uit een geheel van tig. Die foto van het opgerichte moment vind ik dus niet goed, maar okee het is training en dan mag er wat mis gaan.

Echte lossigheid is feitelijk in iedere gang te beoordelen. Je hebt gelijk wat betreft de stap, die wordt snel verknoeid. Maar de arbeidstap is ook heel goed bruikbaar maar ook bijvoorbeeld galop, opwinding en spanning is snel zichtbaar in galop.
Bovendien zal een paard dat zich vassthoud veel moeilijker door de wendingen te rijden zijn en meestal schiet als je bijvoorbeeld afwend de acherhand voor. Stel afwenden bij A en dan wijken, in het vasthouden of niet voldoende aan de hulpen zijn krijg je direct een scheef paard waarbij de achterhand duidelijk voor gaat. Als ruiter heb je ook veel meer moeite het paard door de proef te loodsen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:36

@DM, ik verwacht eigenlijk ook niet dat de amazone op dat moment een levade vroeg Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:37

Don_Marcello schreef:
Voor een sportpaard vind ik dit een juiste piaffe, zoals de juries het tegenwoordig willen zien. Daar gaat het om bij topsport-ruiters. (Te) veel zitten zoals wij klassiekers graag zouden zien heeft ook z'n risico's in de sport.

Wahajama Unicef van Ann - Kathrin Linsenhoff maakte op de werelbeker dresuurwedstijd tijdens Jumping Amsterdam vanuit een fraaie piaffe een courbette.
Onderstaande serie schoot ik tijdens Breda Hippique bij de GP Kür op muziek. "Spontaan" een levade, bijna uit het boekje! Dat levert bij de FEI helaas voor de liefhebber van de klassieke dressuur echt geen punten op. Serker nog als je het bewust een oefening zo zou rijden volgt diskwalificatie voor het tonen van oefeningen boven het gevraagde niveau.
De amazone en haar trainer die ik er na afloop over sprak waren er dan ook helemaal niet blij mee.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Das nog eens het echte zitwerk. Ahum spanning sluipt er zo maar in ook p=op zon hoofg niveau en dan kun je dit krijgen. Ik denk dat de druk even te hoog werd. Afijn vervelend in een proef maar helaas. En zo zie je maar dat ook de klassieke paarden wel eens iets doen dat niet gevraagd wordt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:47

Citaat:
Bij verzameling gaat het er om dat juist méér gewicht door de achterbenen gedragen worden.

Meer gewicht op de achterhand betekent niet een onbalans, maar balans. Op stand draagt een paard 60% van het gewicht op de voorhand en 40% op de achterhand. Meer gewicht in de verzamelde beweging, om een zuivere en de voorgeschreven FEI balans te verkrijgen, betekent dus dat 10% meer gewicht op de achterhand moet worden verkregen.
Meer zou immers anders aan een volstrekte willekeur onderhevig zijn. Meer bij de een is 5 bij de ander 20 en bij weer anderen is het 30 %. Voor een paard in beweging is niet de willekeur maar de zuiverheid van de balans van belang.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:06

arie53 schreef:
Meer gewicht op de achterhand betekent niet een onbalans, maar balans. Op stand draagt een paard 60% van het gewicht op de voorhand en 40% op de achterhand. Meer gewicht in de verzamelde beweging, om een zuivere en de voorgeschreven FEI balans te verkrijgen, betekent dus dat 10% meer gewicht op de achterhand moet worden verkregen.
Meer zou immers anders aan een volstrekte willekeur onderhevig zijn. Meer bij de een is 5 bij de ander 20 en bij weer anderen is het 30 %. Voor een paard in beweging is niet de willekeur maar de zuiverheid van de balans van belang.

De piaffe is (was ooit) bedoeld als beginpunt van de hoge school. Vandaaruit werd de levade en terre-a terre ontwikkeld en (van uit de piaffe of terre-a-terre) de schoolsprongen waar ál het gewicht door de achterhand gedragen wordt.

Pas als duidelijk veel méér dan de helft van het gewicht door de achterhand wordt gedragen, te bereiken door het verder zakken in de achterhand en ondertreden van de achterbenen (en niet door afzetten van de grond met de voorbenen zoals in steigeren) begint het op piaffe te lijken. Het houdt pas op als 100% door de achterbenen wordt gedragen.

Als dit niet het streven is, wordt piaffe slechts het omstebeurt optillen van een diagonaal benenpaar in een draf-takt, in plaast van een voorbereiding voor het hogeschool werk.

Even los van de spaning en negerend dat het door de amazone niet aangegeven of gewenst was, de serie van hierboven laat wel het idee zien van door-verzamelen in piaffe naar de hoge-school! Wij (klassiekers/puristen) proberen dit te bereiken maar dan uiteraard wél op basis van ontpanning, in haromonie en op aanwijzingen van de ruiter.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:55

De discussie over gewichtsverdeling van de massa is belangrijk. Wat echter steeds gedaan wordt is een paard dat in balans is maar stilstaat (statische balans) vergelijken met paarden in balans in beweging (dynamische balans). Als de dynamische balans een verhouding van de gewichtsverdeling van 40/60 oplevert, dan betekent dat niet dat de krachtverdeling (de reactiekracht van de grond) van een verzameld paard 40/60 zou zijn.
De krachten op de voorhand bv kunnen pieken tot 6x de totale massa van het paard. Waarom: het paard is massa in beweging, op het moment dat de massa via de benen contact met de grond maakt als het paard in beweging is, zijn er meer invloeden. De grootte en de richting van krachten die op het paard inwerken zijn voor de meesten onbekend. Balans is ook zo'n typische kreet bij rijden, die alleszeggend maar ook nietszeggend kan zijn. Statische balans is heel wat anders dan dynamische balans. Wat met overgangen en bewegingen bereikt wordt, is dat statische - en dynamische balans gevarieerd worden. Er worden andere spiergroepen gebruikt en het corrigeren van de balans door het paard statisch gaat anders als dynamisch. Stel dat je een KWPN'er hebt met een massa van 600 kg (kracht is dus 6000 Newton), dan is in de periode vanaf het moment dat een hoef de grond raakt een piek van soms 3600 kg (36.000 Newton) in de voorbenen aanwezig. Dat wordt niet alleen door spieren en pezen opgevangen, ook de benen (e.a.) dragen hun steentje bij.

Een ander punt is dat het spronggewricht van het paard een complex gewricht is. Als de krachten die op het spronggewricht inwerken verkeerd is (grootte en richting, in relatie tot de funktie van het spronggewricht en de sterkte ervan), kan schade aan het gewricht optreden. Alleen een achterbeen willen zien onder de massa van een paard en dat uitleggen als verzameling is bullshit. Het ondertreden is een voorwaarde om te kunnen hurken, wat normaal gesproken bij verzameling hoort te gebeuren.

Wel eens afgevraagd waarom een piafferend paard rijkunstig slechte bewegingen maakt met de achterbenen ? Verzamelen klinkt leuk, het is om de voorhand te ontlasten..... Als je de achterhand verkeerd belast, wat regelmatig gebeurt, dan ben je verkeerd met de motor, van achteren bezig. Het verhaal is wat complexer, dan de eenvoud die in de meeste discussies wordt aangenomen. Je hoeft de ins- en outs niet allemaal te beheersen, je zou wel bij het werken met de resultaten hiervan middels kennis en ervaring die bekend is, gebruik moeten maken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:00

Don_Marcello schreef:
arie53 schreef:

De piaffe is (was ooit) bedoeld als beginpunt van de hoge school. Vandaaruit werd de levade en terre-a terre ontwikkeld en (van uit de piaffe of terre-a-terre) de schoolsprongen waar ál het gewicht door de achterhand gedragen wordt.

Pas als duidelijk veel méér dan de helft van het gewicht door de achterhand wordt gedragen, te bereiken door het verder zakken in de achterhand en ondertreden van de achterbenen (en niet door afzetten van de grond met de voorbenen zoals in steigeren) begint het op piaffe te lijken. Het houdt pas op als 100% door de achterbenen wordt gedragen.

Als dit niet het streven is, wordt piaffe slechts het omstebeurt optillen van een diagonaal benenpaar in een draf-takt, in plaast van een voorbereiding voor het hogeschool werk.

Even los van de spaning en negerend dat het door de amazone niet aangegeven of gewenst was, de serie van hierboven laat wel het idee zien van door-verzamelen in piaffe naar de hoge-school! Wij (klassiekers/puristen) proberen dit te bereiken maar dan uiteraard wél op basis van ontpanning, in haromonie en op aanwijzingen van de ruiter.

En lukt dat ons "wij klassiekers/puristen" altijd?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:24

horseyfries schreef:
En lukt dat ons "wij klassiekers/puristen" altijd?

Nee dat lukt niet altijd, hier komen duurt jaren en sommige paarden (en ruiters) zullen op weg daar dat doel ergens hun grens bereiken. Maar we streven het wel na en hebben een weg naar dat doel voor ogen. Dat doel is anders dan in de moderne dressuursport en de weg die we daar naartoe die we willen bewandelen ook.
Juist omdat dat doel voor de meeste paarden die na de franse revolutie in europa zijn overgebleven te ver weg ligt, heeft de FEI indertijd de gens bij de piaffe gelegd. Omdat niemand in de sport daarna verder wilde, is ook het doel van de piaffe vervaagd en is het meer op de plek huppelen geworden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:19

Een Piaffe in de dressuur sport, heeft weinig met Piaffe zoals bedoeld in rijkunst te maken. Dat wil niet zeggen dat mensen die roepen dat ze klassiek rijden wel allemaal een goede piaffe laten zien. Voordat een gereden paard een goede Piaffe kan laten zien ben je jaren verder. Omdat het doel in de sport anders is en de regels van rijkunst worden gehanteerd, krijg je het conflict model Klassieke regels in Moderne Sport. De meeste Piaffes in de dressuur sport die getoond worden, voldoen niet aan de regels, maar ook niet aan de uitgangspunten van een Piaffe zoals die bedoeld is. Omdat we inmiddels gewend zijn anders te kijken naar dressuur, en niet naar dressuur van hoe het oorspronkelijk bedoeld is (alleen maar op papier) wordt het verschil tussen dat wat gevraagd wordt en wat getoond wordt alleen maar groter. De moderne trainingsmethoden kunnen niet het beeld opleveren, wat hoort bij de regels. Daarom noemen we het moderne dressuur methoden en oude regels. Dat maakt het veranderen van regels die oud zijn ook gemakkelijker. Oud is verleden tijd, we leven nu, dus doen we het nu anders. Op zich niets mis mee, maar dan is het eindproduct in de uitvoering gewoon anders, als wat oorspronkelijk bedoeld werd.

Er wordt gesteld dat het doel in de dressuur sport hetzelfde is als in de klassieke rijkunst, wat regels betreft. In de praktijk is dat larie. De angel van de controverse wordt eruit gehaald, zodat het lijkt alsof er nauwelijks tegenstellingen en verschillen zijn. Een ruiter van 25jr kan het verschil niet bepalen, die heeft die kennis en ervaring per definitie niet. Omdat elke referentie met hoe het wel moet en het totale begrip waarvoor bepaalde oefeningen gedaan werden ontbreekt, laat staan het begrijpen waarom bepaalde oefeningen op een bepaalde manier in het belang van het paard zouden moeten worden uitgevoerd volledig afwezig is, wordt het heel eenvoudig om veranderingen in de "rijkunst" wat dan dressuur sport genoemd wordt, zonder veel problemen - bijna vanzelf - veranderd te krijgen. De regels worden aangepast, naar dat wat in de praktijk getoond wordt.
Het is een kwestie van tijd. Dressuur verandert, of je het nu leuk vindt of niet.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:51

Inderdaad dressuur veranderd of we dat nu willen of niet. Men gaat toch ook steeds jonger als steeds hoger rijden.
Met 13 14 al in de Z bij de pony´s terwijl ik op die leefttijd pas begon.
En dan is het ook nog zo dt je als ruiter ook nog vaak les krijgt in groepsverband van broekies die idd net komen kijken. Ik wil best veel aannemen van bijvoorbeeld een 16 jarige maar ergens hebben die gewoon nog neit de ervaring, het verstand, de rust die ergens voor nodig is. Die zien gewoon geen gevaar. En de wat oudere instructeurs en instructrices, nou ja die zitten vaak vol, of zijn onbetaalbaar en dergelijke. En dan heb je ook nog vaak stadsen zoals ik die gaan paardrijden die zijn omgang met dieren al niet gewend en dat opzich is al een nadeel.
Ach de hele wereld veranderd ik ben niet verbaasd dat het paardrijden ook veranders. Tegenwoordig deinst men er niet meer voor terug om een 80 jarige te overvallen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:04

Er is niemand die zegt dat hij/zij iets wel of niet lukt, daar gaat de hele discussie ook in het geheel niet over. Het is slechts een verschillend doel dat behaald wordt. De naam piaffe bv heeft een andere netekenins dan dat het oorspronkelijk bedoeld werd.
De discusse gaat niet over wie het wel of niet kan, de top pretendeert van alles te kunnen en mag zodoende bewonder of/en bekritiseerd worden, dat is 'jureren'.

Het gaat om welk doel, en in deze topic, op welke wijze dat doel behaald wordt, of misschien wel niet behaald wordt.

Met dank aan de technici !

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:53

arie53 schreef:
Citaat:
Bij verzameling gaat het er om dat juist méér gewicht door de achterbenen gedragen worden.

Uit onderzoeken bij universiteiten is gebleken dat het 'meer gewicht dragen op de achterbenen', onzin is. De houding van een paard verandert als hij wordt verzameld in de dressuur (maakt niet uit of het LDR of klassiek is), hij gaat zitten, buigt zijn gewrichten achter meer en komt in de voorhand verder van de grond, echter, dit doet niets toe aan de daadwerkelijke gewichtsverdeling.
Dit is onder andere onderzocht door een paard te laten piafferen op een weegschaal.

Prof Hilary Clayton publiceerde haar bevindingen hierover in 'the Equine Veterinary Supplement on Equine Locomotion' in 1994, naar aanleiding van een onderzoek dat ze uitvoerde samen met Dr Wim Back. Inmiddels heeft Clayton meer onderzoeken gedaan naar biomechanica bij paarden en daar zijn ook al werken over geschreven, waaronder meer leesbare exemplaren dan het bovengenoemde boek.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:16

kataklopje schreef:
Uit onderzoeken bij universiteiten is gebleken dat het 'meer gewicht dragen op de achterbenen', onzin is. De houding van een paard verandert als hij wordt verzameld in de dressuur (maakt niet uit of het LDR of klassiek is), hij gaat zitten, buigt zijn gewrichten achter meer en komt in de voorhand verder van de grond, echter, dit doet niets toe aan de daadwerkelijke gewichtsverdeling.
Dit is onder andere onderzocht door een paard te laten piafferen op een weegschaal.
Klopt, dat was gedaan met een duits toppaard - Rusty zou kunnen, maar weet 't ff niet zeker. Edit: nee Rembrandt dus Haha!

Een klassieke trainer in Amerika (Paul Belasik) heeft het experiment met zijn eigen warmbloed aan de Universiteit daar over gedaan. In ZIJN piaffe was wel duidelijk te zien dat er gewicht naar de achterhand werd verplaatst. Verder, toen hij de piaffe liet overgaan in een levade, zag je vloeiend de gewichtsverdeling naar achteren schuiven, tot 100% achter. Dit liet zien dat de levade niet werd bereikt, doordat het paard zich met de voorbenen afzette.

Bovenstaande onderstreept duidelijk het fundamentele verschil tussen de "wedstrijdpiaffe" en de "klassieke piaffe", waarbij de laatste de voorbereiding is op de hogeschool oefeningen.

Op Theresa's site (Sustainable dressage) staat hier dit over:
Theresa Sandin schreef:
Lately scientist have tried to prove that collection is indeed not a shift of weight rearwards to be placed more over the hindlegs. This, presumably, because they watch a supposedly collected horse, and correctly observe that it does indeed not take any weight back over the hindlegs to relieve the forelegs. (The most famous of which is the Clayton report based on Rembrandt's performance at the Olympics.) But they do not stop here any say:

"Hey, these horses don't shift weight back. How's that?"

But rather they think that
"Since the riders win competitions where collection is terribly important, the horse must be collected. So then collection must not be shifting the weight back, since they don't shift weight back. So let's find out what collection is. "

This somersault of logic is backed up with forceplates, and electrodes, computers and lab equipment to measure what clearly the naked eye can see - horses doing movements on the forehand. Everything is recorded to the last ounce.

They don't stop and think, hey, maybe our base data is somehow flawed? Maybe Rembrandt wasn't the most collecting horse ever trained to GP, and maybe she won on other merits than collection?

What they forgot is that dressage is a difficult thing. It's not like figure skating, where you can use a camera to see if the girl jumps and revolves around her axis 720 degrees like she claims to, and then etch that into your mind's eye, to be able to tell if other skaters do the same. In dressage, the successful outcome of a movement is usually not based upon measurements. It's measured upon impression. Of course the horse has to do his 720 degrees, if he is doing a double pirouette, but that's the easy part to see. What is harder to see are the qualities that training is supposed to have given the gaits and balance.

For example:
The horse appears to be extending his trot because I can clearly see his forelegs go horizontal with each forward grasp. I'd need slow motion footage to be able to tell that the hindlegs don't cooperate in this at all. Indeed, some would need a video camera to observe the hindlegs at all, if one listens to the commentators on TV.

Regarding the use of electronic equipment to somehow measure the facts of dressage, Dr Clayton has made some advances, lately, with the help of classical trainer/writer Paul Belasik. The following is from a lecture he gave in 2003:

"...He also spoke of his work with Dr. Hilary Clayton with the force plates. She had multiple international Grand Prix horses do piaffe on the force plate, she also had Mr. Belasik do piaffe and levade on the force plate. This measured the force each foot was using to get off the ground. The results she found were that most of the horses punched down with their shoulders to lift the front feet instead of carrying more with the haunches. Mr. Belasik said he was very nervous about what the force plate would show when he did his piaffe, then levade. He said if it showed that the horse pushed himself into the levade with his shoulders, then everything he believed and worked on for 30 years was wrong. The force plate showed, dramatically in the levade, that the horse lifted the front by taking more weight in the back. The piaffe also showed more pressure in the back and a lightening in the front from collected trot to piaffe. Needless to say he was relieved to have been vindicated. So it does show, through scientific research that the ability to do a piaffe, by lowering the haunches and taking more weight behind, is real and do-able. That the horizantal piaffes we see in the ring are a result of the horses pushing against the ground with their shoulders. "