Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:34

Vandaag ging echt fantastisch. Door de tips van simpelman en het filmpje met de excentrieke Italiaan liep hij van dag geweldig. Nu dit vast houden zodat hij sterker wordt en ik beter ga zitten.

Super gevoel, geeft direct extra motivatie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 11:39

Het is niet gemakkelijk op een grote koudbloed. +:)+

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:51

Zeker niet, een hobby moet je hebben ;)

Ik zal eens kijken of ik wat beeld materiaal kan krijgen. Ben heel benieuwd wat jullie er van vinden

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:45

ik snap laplucelle wel een beetje, Het topic is helaas (mijn mening) geëvolueerd tot een beetje een art2ride experimenten topic. Dat waar mensen mee vooruitgaan is natuurlijk prima en more power to them. Persoonlijk kan ik er echter niet zoveel meer mee, het zorgt er voor dat het topic van een boeiende discussie naar een ietwat gezapige consensus is gegaan. Mede doordat ik een andere school/filosofie volg heb ik weinig drang om nog wat te posten, ik vind de posts van laplucelle (ook al is mijn visie anders) dan ook een welkome afwisseling.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 13:58

@jannico,
Het topic is niet uitsluitend leesvermaak, het wordt onderhouden door mensen die posten.
Het zijn dus de posters die het topic maken, het gaat waar het heen vloeit.

Het feit dat het topic in 5 maanden reeds 95.000 maal geopend is laat zien dat er een grote belangstelling voor de aspecten losgelatenheid, tact, aanleuning en nageeflijkheid zijn en hoe daar te komen, iets waar o.m. Art2ride zich breed mee bezig houdt.
Naar alle waarschijnlijkheid zit hier een lancune in de algemene instructie in NL.

Gast5428 heeft een zeer ruime ervaring maar kwam het topic op niet al te elegante wijze binnenvallen en heeft ook nagelaten met onderbouwde elementen te komen.

Jouw reacties worden door mij op prijs gesteld, indien er weinig reacties op komen dan zou dit kunnen komen doordat je wél met informatie komt maar die voor veel mensen niet voldoende relevant maakt.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:17

Uiteraard wordt het onderhouden door de mensen die posten, maar waar ik mij voor interesseer en waar het gros van dit topic zich voor interesseert wijkt nog al wat af. Als het gesprek te ver afwijkt is het immers vrij onbeholpen om zomaar een ander onderwerp te poneren.

Ik houd mij momenteel (theoretisch gezien) meer bezig met het vergelijk tussen de soft feel (bridle horse) en de ramener (franse school) en vooral de gelijkenissen en valkuilen, dit is namelijk de volgende stap die ik met mijn jonge paard (5) zal gaan opzoeken. Dit verhoud niet echt tot de fase van het verlengen van de hals waar dit topic momenteel primair om draait.

Ik waardeer dan ook iemand die al dan niet heel elegant een aantal vragen stelt, daar kan je mening (als je het er niet mee eens bent) alleen maar sterker van worden, of juist aangepast worden waardoor ook weer nieuwe deuren open kunnen gaan.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:25

Wat houdt dat in jannico? En hoe pak jij de trainingsopbouw met een jong paard aan? Ik vind het wel interessant om ook wat van andere manieren te begrijpen.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:29

jannico schreef:
Uiteraard wordt het onderhouden door de mensen die posten, maar waar ik mij voor interesseer en waar het gros van dit topic zich voor interesseert wijkt nog al wat af. Als het gesprek te ver afwijkt is het immers vrij onbeholpen om zomaar een ander onderwerp te poneren.

Ik houd mij momenteel (theoretisch gezien) meer bezig met het vergelijk tussen de soft feel (bridle horse) en de ramener (franse school) en vooral de gelijkenissen en valkuilen, dit is namelijk de volgende stap die ik met mijn jonge paard (5) zal gaan opzoeken. Dit verhoud niet echt tot de fase van het verlengen van de hals waar dit topic momenteel primair om draait.

Ik waardeer dan ook iemand die al dan niet heel elegant een aantal vragen stelt, daar kan je mening (als je het er niet mee eens bent) alleen maar sterker van worden, of juist aangepast worden waardoor ook weer nieuwe deuren open kunnen gaan.

Zou je wat over jouw rijstijl en "manier van trainen" e.d. uit kunnen leggen? Ik ben wel benieuwd.

Update over ons; gister hebben wij heel fijn gereden. Goed op mn ademhaling gelet & haar iets korter gepakt om te voorkomen dat ik elke keer het contact verlies. Ging een stuk fijner. Meer constant omlaag. Soms voelt ze voor mij wel wat gehaast, maar dat is een stukje kracht nog wat ze mist denk ik. Maar wat een mooie hals krijgt ze zeg. <3
In stap is hij nu goed bevestigd, zodra ik contact vraag, zakt ze. Draf nu regelmatige stukken dus. Galop komt daarna wel weer & met de buitenritten natuurlijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 14:37

@jannico,
Het strekken van de hals is een voor iedereen toegankelijke techniek om een paard naar losgelatenheid en aanleuning te brengen.
Je kunt het niet fout doen, iets dat bij andere technieken (die zijn er) helaas in ruime mate wél het geval is.
Waar het uiteindelijk, ook bij andere technieken, om gaat is het contrôle hebben over de schoft, het openen van de keel/hals hoek en het los laten van de kaak.
Aanleuning is het zich strekken naar het bit, dit levert bijna als pakket het bovenstaande tesamen op.
Aanleuning wordt in de moderne dressuur volledig verkeerd geinterpreteerd, men doet daar niet aan het strekken naar het bit, neemt slechts het paard bij de kop.
Dat wat het strekken van de hals, mits correct verder geevolueerd, oplevert is hetzelfde dat wat P K beoogt, we komen op hetzelfde punt uit maar met gebruik van een andere techniek.
Naar mijn mening is het toepassen van de technieken van de Ecole del'égèreté voor het merendeel van de mensen niet bruikbaar zonder intense begeleiding omdat ze namelijk bij voorbaat het vermogen van de ruiter vragen te kunnen voelen wat er in het lichaam van het paard gebeurt.
Deze heeft dat vaak nog nooit gevoeld en gaat dan lopen frutselen om een beeld te creeëren i.p.v. een staat.

Het strekken van de hals laat mensen eerst voelen hoe een paard zou moeten voelen.
Wanneer dit eenmaal gevoeld is en bevestigd dan zal men dat gevoel niet meer willen verliezen en willen gaan voortbouwen op de ontstane losgelatenheid en dat kan alleen in harmonie.
Alle methoden staan nu open. ;)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:29

Anne_Sproet schreef:
Wat houdt dat in jannico? En hoe pak jij de trainingsopbouw met een jong paard aan? Ik vind het wel interessant om ook wat van andere manieren te begrijpen.

Ik ook! Ik wil ALLES weten namelijk :D

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:34

Simpleman:

Er zijn wel een aantal verschillen.

De hoogte : Zo diep als WF ze laat zakken (die trouwens handig gebruik maakt van de onbekendheid van het HDv 12 handboek) is met uitzondering van specifieke situaties niet echt gewenst De hals moet vooruit gestrekt worden: "longer but not lower". Structureel veel lager dan de boeg is niet de bedoeling.

Handen: WF heeft de handen zeer laag en wijd, en zaagt soms subtiel soms minder. Deze positie en gebruik van de handen zie je niet terug in de franse school

Uiteraard kent iedere filosofie zijn valkuilen, aan de ruiter om die te erkennen en er alert op te zijn.

Mijn opbouw in vogelvlucht :

Op de grond:

Eerst zorg ik voor controle over de achterhand, daarna voeg ik werk op de cirkel en controle over de schouder toe (specifiek de buiten schouder). Op de cirkel werk ik verschillende dingen en het ziet er dan ook anders uit na gelang mijn focus. Tempo, ritme, overgangen, ontspanning en buiging etc. Later voeg ik hier ook sprongen aan toe.

Als ik ze geïntroduceerd heb aan het bit voeg ik hier de bit hulpen bij. Het ontspannen van de kaak (cession de machoire) buigingen (lateraal) en verlengen van de hals (na de ecole de legerete filosofie) Belangrijk detail is hierbij dat de buiging ging effect mag hebben op de balans van de schouder. Eerst in stilstand , dan in stap etc.

Hierna volgen laterale bewegingen. Dat begint met bocht met contra stelling kunnen rijden. De buiten teugel controleert hierbij de buitenschouder door middel van een openende teugel. Deze moet openen ipv dat de binnenschouder hier overheen valt. Op de grond begin met een schouder binnen op de cirkel (populaire termen als power yoga verwateren alleen maar dus daar blijf ik weg van) En daarna volgt een renvers op de cirkel. Ook hier gaat dat weer progressief naar het werk onder zadel.

Tussendoor spring ik en rijd ik buiten wanneer het niet donker is geworden als ik tijd heb voor mijn eigen paard.

De ramaner is verticale controle van de poll.Het risico hiervan is echter dat paarden de drang om te verlengen verliezen. De gulden middenweg zoals ik die vind in Legerete is voor mij perfect. Ondanks dat experimenteer ik graag en dat betekent dat dingen af en toe stuk gaan. Dat hoort bij het leer proces. Later herstel ik die dan weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:42

Misschien een rare vraag, maar zou je de ramaner eens willen toelichten/uitleggen. Verticale controle van de poll?

Verder een leuke en interessante post, mijn dank!

edit; ben even aan het zoeken geweest, maar bedoel je ramener? Terugbrengen? Dan snap ik het stukje over "drang om te verlengen te verliezen" beter.
De rest van de mijn vraag blijft staan; Verticale controle van de poll?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:06

jannico schreef:
Simpleman:
De hoogte : Zo diep als WF ze laat zakken (die trouwens handig gebruik maakt van de onbekendheid van het HDv 12 handboek) is met uitzondering van specifieke situaties niet echt gewenst.
De hals moet vooruit gestrekt worden: "longer but not lower".
Structureel veel lager dan de boeg is niet de bedoeling.
Handen: WF heeft de handen zeer laag en wijd, en zaagt soms subtiel soms minder. Deze positie en gebruik van de handen zie je niet terug in de franse school

Wat betreft de handen is er een verschil tussen de gebruikshouding en het het paard aanleren de hals te strekken.
De hals dient vooruit gestrekt te worden om de schoft voorwaarts uit te doen waaieren, dat lukt vrijwel niemand zomaar zonder dat hij kan voelen en begrijpen wat er in het lichaam van het paard gebeurt.
Bij het strekken van de hals hebben we een soortgelijk effect, van waar uit we terugkeren naar de arbeidshouding.
In de arbeidshouding komt de hals niet lager dan de boeg.
Dat wat je subtiel zagen noemt is om te voorkomen dat het paard zich vast zet tegen het bit, soortgelijk zie je PK en ook Branderup met kleine subtiele pulsjes het paard hier los van te krijgen.
Bij het strekken van de hals heeft het bit vrijwel dezelfde inwerking op de mondhoeken als bij het vooruit strekken in de Fr school.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:14

Hoi! Ik lees al een tijdje geboeid mee met dit topic.
Heel waardevol, en mooi vind ik je stukken, Simpelman. Respect voor het paard, en vooral vertrouwen en geduld, het is het allerbelangrijkst, want dan sta je open en bekijk en voel je het paard ECHT. En halsstrekken, fantastisch als daar meer aandacht aan wordt besteed! Ik heb een tijdje een verzorgpaard gehad op een manege, en die had regelmatig dat ze zo hard ging, dat ik in de problemen kwam vanwege het tempoverschil met de andere paarden of pony's in de les. Degene die lesgaf, pretendeerde dat dit gedrag op te lossen was, door mij een 'spoedcursus'hoe rijd je een paard aan de teugel te geven. Het is een kijkerig en schrikachtig paard, en volgens haar moest daarom het hoofd naar beneden, en daar gehouden, zodat het niet alles meer kon zien, en dus 'bij de les' zou blijven. Mijn vraag is :wat vinden jullie van deze theorie?
Het voelde in ieder geval niet goed. Krampachtig, en bovendien hielp het niet echt tegen de spanning van het paard, integendeel eigenlijk. Als ik de teugels losser had, zocht ze vaak wel echt mijn hand op, en dan had ik een mooie zachte verbinding, dat voelde goed. Maar ook dan kon ze erg kijkerig en nerveus zijn. Ik ga even kijken of ik een foto kan vinden.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:04

Simpelman schreef:
Wat betreft de handen is er een verschil tussen de gebruikshouding en het het paard aanleren de hals te strekken.
De hals dient vooruit gestrekt te worden om de schoft voorwaarts uit te doen waaieren, dat lukt vrijwel niemand zomaar zonder dat hij kan voelen en begrijpen wat er in het lichaam van het paard gebeurt.
Bij het strekken van de hals hebben we een soortgelijk effect, van waar uit we terugkeren naar de arbeidshouding.
In de arbeidshouding komt de hals niet lager dan de boeg.
Dat wat je subtiel zagen noemt is om te voorkomen dat het paard zich vast zet tegen het bit, soortgelijk zie je PK en ook Branderup met kleine subtiele pulsjes het paard hier los van te krijgen.
Bij het strekken van de hals heeft het bit vrijwel dezelfde inwerking op de mondhoeken als bij het vooruit strekken in de Fr school.

Waarom hij het doet is voor mij van ondergeschikt belang. We willen door de bank genomen het zelfde bereiken in alle verschillende scholen. De inwerking is echter niet het zelfde, al is het maar door dat de hoek anders van de hand tov het bit, daarbij werkt PK altijd omhoog in de mondhoek en nooit naar achter zoals WF. Tevens is bij cession de machoire contact op twee teugels, en niet alternerend links rechts.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 18:27

De uitwerking van de inwerking van de hand is gerelateerd aan de hoogte van het hoofd/hals.
Hoe hoger het hoofd komt hoe hoger de hand moet komen om in de mondhoek te blijven inwerken en v. v..
Ik probeer niet tegen je op te bieden hoor, of Will Faerber te verdedigen, alleen aan te geven dat er in wezen niet veel verschil is, het is slechts een verschil in benadering van hetzelfde.
Ik blijf stellendat de PK methode veel gevaar van verkeerde interpretatie en toepassing met zich mee brengt omdat er een flink niveau van ervaring in gevoel bij nodig is.

De opleidingsmethode zoals W F "predikt" is niet voor niets de meest toegepaste geweest in de meeste N Europese legers tussen omstreeks 1850 en 1950, ieder land met zijn eigen uitwerking.
Het voorwaarts neerwaarts.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 13-11-15 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:31

Waarom is het doel van ondergeschikt belang? Jannico
Ik zie WF helemaal niet zo veel terug werken... iig niet in vergelijking met wat ik doorgaans zie in mij omgeving...

Ik zoek voor mezelf vooral iets waarmee ik makkelijk uit de voeten kan... en die goed aansluit bij wat er in het proevenboekje staat...

De technische discussie welke richting ik dan volg... zou mij een worst wezen... ik wil lekker kunnen paardrijden... en zeker geen moeilijke woorden hoeven leren voordat ik dat ga doen...

Vandaag weer in een natte bak gereden... 30 minuutjes... en weer vooral op tempo gelet ... en had een dame die mooi over de rug kwam (en wat een power voel je dan) en schuimend mondje toen ik afstapte terwijl mijn contact echt nog niet goed is.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 13-11-15 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:35

jannico schreef:
ik snap laplucelle wel een beetje, Het topic is helaas (mijn mening) geëvolueerd tot een beetje een art2ride experimenten topic. Dat waar mensen mee vooruitgaan is natuurlijk prima en more power to them. Persoonlijk kan ik er echter niet zoveel meer mee, het zorgt er voor dat het topic van een boeiende discussie naar een ietwat gezapige consensus is gegaan. Mede doordat ik een andere school/filosofie volg heb ik weinig drang om nog wat te posten, ik vind de posts van laplucelle (ook al is mijn visie anders) dan ook een welkome afwisseling.

Ik ben zelf meer geïnteresseerd in de PK-stijl, dus ik lees jouw posts met interesse. Ik ben alleen ook meer meelezer :D

De discussie met Gast5428 vind ik dan weer ontzettend niets bijdragen, die komt duidelijk alleen een beetje schoppen :+

Aan de ene kant ben ik het met je eens. Ik ben geen WF-fan (ik vind hem zelf niet fijn rijden voorbij het halsstrekken en ik vind dat hij heel erg één stokpaardje heeft) en ik zie ook zeker de valkuilen van zo ontzettend focussen op het halsstrekken. Ik ben zelf de grootste fan van halsstrekken, maar ik vind dit ook te diep, te veel, te vaak :+

Aan de andere kant heb ik het idee dat er hier een aantal mensen zijn, die hier echt nét mee begonnen zijn. Misschien is WF de eerste persoon die hen iets anders vertelt dan de instructeur thuis. Het is vrij normaal om als je iets nieuws en goeds hebt gevonden in een lichte tunnelvisie te belanden :D :D
Het is ook vrij normaal om er dan wat langer over te doen en alles wat meer overdreven uit te voeren.

Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens bij PK-instructeur clinics gestaan, waarbij ik me afvroeg of mensen hun handen ooit nog eens omlaag gingen doen :') Elke goede "methode" kan je zo overdrijven dat het nergens meer over gaat.

Ik ben nogal fan van de gulden middenweg :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 18:40

_/-\o_ _/-\o_

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:01

Simpelman schreef:
De uitwerking van de inwerking van de hand is gerelateerd aan de hoogte van het hoofd/hals.
Hoe hoger het hoofd komt hoe hoger de hand moet komen om in de mondhoek te blijven inwerken en v. v..
Ik probeer niet tegen je op te bieden hoor, of Will Faerber te verdedigen, alleen aan te geven dat er in wezen niet veel verschil is, het is slechts een verschil in benadering van hetzelfde.
Ik blijf stellendat de PK methode veel gevaar van verkeerde interpretatie en toepassing met zich mee brengt omdat er een flink niveau van ervaring in gevoel bij nodig is.

De opleidingsmethode zoals W F "predikt" is niet voor niets de meest toegepaste geweest in de meeste N Europese legers tussen omstreeks 1850 en 1950, ieder land met zijn eigen uitwerking.
Het voorwaarts neerwaarts.

Uiteraard maar een voorbeeld van WF ter illustratie van mijn punt. Sorry ik word er alles behalve warm van en vrij subtiel is dit ook niet.

De hand werkt simpelweg anders in dan als de hand hoger is en omhoog in werkt. Hoe hoger het paard komt hoe minder noodzakelijk de hoge hand zou moeten zijn, en zelfs dan nog is het slechts een mogelijke oplossing waar er meer dan alleen de hoge hand is.

Evelijn schreef:
Waarom is het doel van ondergeschikt belang? Jannico
Ik zie WF helemaal niet zo veel terug werken... iig niet in vergelijking met wat ik doorgaans zie in mij omgeving...

Ik zoek voor mezelf vooral iets waarmee ik makkelijk uit de voeten kan... en die goed aansluit bij wat er in het proevenboekje staat...

De technische discussie welke richting ik dan volg... zou mij een worst wezen... ik wil lekker kunnen paardrijden... en zeker geen moeilijke woorden hoeven leren voordat ik dat ga doen...

.

Omdat het doel niet alle middelen heiligt . en jouw keuze is prima zoals ik al eerder aangaf, een ieder doet zijn ding en als dat werkt is dat jouw graatmeter prima toch ;)

@ sanne,

tjah zoals ik al zei er zijn valkuilen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:13

Ik werk trouwens wel met hogere hand dan ik ooit gedaan heb... ik hoorde vroeger echt alleen maar instructeurs roepen "handen laag" en heb ook weleens een bijzetteugel na moeten doen... dus vuisten naast de schoft/schouder en dan vasthouden en lekker bij drukken met je been...
De overgang naar hoe ik nu bezig geweest is wel heel langzaam gegaan... en ik zie bij WF ook wel problemen zeker als je verder wil nadat je het begin van arbeidshouding hebt bevestigd... net wat sanne83 aangeeft.. al ben ik heel benieuwd hoe Horseware dat straks vergaat.
Ik ben met de grote merrie daar gewoon nog niet aan toe... dus het filmpje wat je laat zien zie en hoor ik iig niks wat ik te grof zou vinden of niet logisch voor dat paard op dat moment (heb wel WF filmpje waar dat wel gebeurt)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:23

Ja jannico, maar zo zul je van iedere "hoog gestegen" ruiter wat minder elegante beelden kunnen vinden.
Will Faerber is niet de mooiste en meest subtiele ruiter die ik ken...., maar daar gaat het niet om, hij propageert met veel energie en passie, breed uit iets waar veel mensen bij gebaat zijn.
Probeer zelf maar eens wat er gebeurt wanneer je je paard voorwaarts neerwaarts rijdt, je riskeert er niets mee. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:16

Ik heb vandaag per ongeluk de boordcomputer van mijn schimmie op tilt laten slaan.
Ging een buitenritje maken maar na 100 meter kwam ze erachter dat ineens alle blaadjes van de bomen waren gevallen.
Zwaar in de stress :')
Ben maar de rest van de weg ernaast gaan wandelen maar iedere eekhoorn was ineens verkleed als tijger.

Thuis in de bak nog even opgestapt om de stress kwijt te raken. Het heeft 20 min geduurd voor ze aan durfde te draven :=
Daarna was alles weer goed :D

Het is toch echt nog gewoon een baby wat dat betreft.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:17

Evelijn schreef:
De overgang naar hoe ik nu bezig geweest is wel heel langzaam gegaan... en ik zie bij WF ook wel problemen zeker als je verder wil nadat je het begin van arbeidshouding hebt bevestigd... net wat sanne83 aangeeft.. al ben ik heel benieuwd hoe Horseware dat straks vergaat.)

Wat voor problemen zie je dan? Bij mij is de arbeidshouding bevestigd. Wat mij de WF methode heeft opgeleverd (en ik volg echt niet alles klakkeloos, want ik ben ook meer van de gulde middenweg) dat mijn paard een stabiele aanleuning heeft gekregen met zijn neus voor de ll. Hij begrijpt dat ik de positie van zijn hoofd bepaal en dat hij het contact moet blijven zoeken. Vroeger liep hij achter de ll, krulde op, ging sterrenkijken. En voor mij is uiteindelijk toch wel een doel om naar die verzameling te komen. En ik loop ook wel tegen dingetjes aan, maar ik probeer wel alles met respect voor mijn paard op te lossen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:19

Als ik WF in een negatief daglicht had willen plaatsen zijn er andere filmpjes die dat bewerkstelligen.
Als je echter kijkt zonder geluid en let op bijvoorbeeld zijn handen en corrosponderende reactie van het paard dan zie je dat hij gewoon zaagt ( vanaf min 7:45 tot voorbij min 9 zie je het regelmatig om maar te illustreren) . En dan laat ik zijn zit buiten beschouwing.

Nogmaals mensen die er baat bij hebben prima (al zou ik alsnog richting de bron= h. dv. 12 wijzen)

Mijn paard (en anderen die ik rijd) kan prima voorwaarts neerwaarts. Maar kilometers dat doen? dat voegt in mijn optiek niks toe.