Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
jannico schreef:Uiteraard wordt het onderhouden door de mensen die posten, maar waar ik mij voor interesseer en waar het gros van dit topic zich voor interesseert wijkt nog al wat af. Als het gesprek te ver afwijkt is het immers vrij onbeholpen om zomaar een ander onderwerp te poneren.
Ik houd mij momenteel (theoretisch gezien) meer bezig met het vergelijk tussen de soft feel (bridle horse) en de ramener (franse school) en vooral de gelijkenissen en valkuilen, dit is namelijk de volgende stap die ik met mijn jonge paard (5) zal gaan opzoeken. Dit verhoud niet echt tot de fase van het verlengen van de hals waar dit topic momenteel primair om draait.
Ik waardeer dan ook iemand die al dan niet heel elegant een aantal vragen stelt, daar kan je mening (als je het er niet mee eens bent) alleen maar sterker van worden, of juist aangepast worden waardoor ook weer nieuwe deuren open kunnen gaan.
jannico schreef:Simpleman:
De hoogte : Zo diep als WF ze laat zakken (die trouwens handig gebruik maakt van de onbekendheid van het HDv 12 handboek) is met uitzondering van specifieke situaties niet echt gewenst.
De hals moet vooruit gestrekt worden: "longer but not lower".
Structureel veel lager dan de boeg is niet de bedoeling.
Handen: WF heeft de handen zeer laag en wijd, en zaagt soms subtiel soms minder. Deze positie en gebruik van de handen zie je niet terug in de franse school
Simpelman schreef:Wat betreft de handen is er een verschil tussen de gebruikshouding en het het paard aanleren de hals te strekken.
De hals dient vooruit gestrekt te worden om de schoft voorwaarts uit te doen waaieren, dat lukt vrijwel niemand zomaar zonder dat hij kan voelen en begrijpen wat er in het lichaam van het paard gebeurt.
Bij het strekken van de hals hebben we een soortgelijk effect, van waar uit we terugkeren naar de arbeidshouding.
In de arbeidshouding komt de hals niet lager dan de boeg.
Dat wat je subtiel zagen noemt is om te voorkomen dat het paard zich vast zet tegen het bit, soortgelijk zie je PK en ook Branderup met kleine subtiele pulsjes het paard hier los van te krijgen.
Bij het strekken van de hals heeft het bit vrijwel dezelfde inwerking op de mondhoeken als bij het vooruit strekken in de Fr school.
jannico schreef:ik snap laplucelle wel een beetje, Het topic is helaas (mijn mening) geëvolueerd tot een beetje een art2ride experimenten topic. Dat waar mensen mee vooruitgaan is natuurlijk prima en more power to them. Persoonlijk kan ik er echter niet zoveel meer mee, het zorgt er voor dat het topic van een boeiende discussie naar een ietwat gezapige consensus is gegaan. Mede doordat ik een andere school/filosofie volg heb ik weinig drang om nog wat te posten, ik vind de posts van laplucelle (ook al is mijn visie anders) dan ook een welkome afwisseling.
Simpelman schreef:De uitwerking van de inwerking van de hand is gerelateerd aan de hoogte van het hoofd/hals.
Hoe hoger het hoofd komt hoe hoger de hand moet komen om in de mondhoek te blijven inwerken en v. v..
Ik probeer niet tegen je op te bieden hoor, of Will Faerber te verdedigen, alleen aan te geven dat er in wezen niet veel verschil is, het is slechts een verschil in benadering van hetzelfde.
Ik blijf stellendat de PK methode veel gevaar van verkeerde interpretatie en toepassing met zich mee brengt omdat er een flink niveau van ervaring in gevoel bij nodig is.
De opleidingsmethode zoals W F "predikt" is niet voor niets de meest toegepaste geweest in de meeste N Europese legers tussen omstreeks 1850 en 1950, ieder land met zijn eigen uitwerking.
Het voorwaarts neerwaarts.
Evelijn schreef:Waarom is het doel van ondergeschikt belang? Jannico
Ik zie WF helemaal niet zo veel terug werken... iig niet in vergelijking met wat ik doorgaans zie in mij omgeving...
Ik zoek voor mezelf vooral iets waarmee ik makkelijk uit de voeten kan... en die goed aansluit bij wat er in het proevenboekje staat...
De technische discussie welke richting ik dan volg... zou mij een worst wezen... ik wil lekker kunnen paardrijden... en zeker geen moeilijke woorden hoeven leren voordat ik dat ga doen...
.
Evelijn schreef:De overgang naar hoe ik nu bezig geweest is wel heel langzaam gegaan... en ik zie bij WF ook wel problemen zeker als je verder wil nadat je het begin van arbeidshouding hebt bevestigd... net wat sanne83 aangeeft.. al ben ik heel benieuwd hoe Horseware dat straks vergaat.)