[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:26

En dat noemen ze dan rekken en iet verbuigen.

Wat bedoelen ze dan op.het protocol met paard verbuigd? ( niet bij mij, maar heb t wel eens voorbij zien komen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:30

Ik denk dat een paard dan van de binnenteugel af komt en/of de schouder er wat uit gooit.

Je kunt een paard ook om je binnenbeen laten buigen zonder extra met de hand te vragen, dit moet je met je hele binnenbeen doen, maar zo leer je een paard correct te buigen ipv alleen aan de voorkant.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:31

Mogelijk bedoelt men dat het doordat het zich vast houdt krom gespannen loopt. (scheef)

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:53

Ik lees dit topic nu een klein poosje mee en zou heel graag eens feedback krijgen op mijn rijden. Ik loop eigenlijk nergens tegenaan behalve.. mijn eigen kritische blik. Vind mijn rijden nooit goed genoeg, ben heel erg perfectionistisch wat er toe leid dat ik lang blijf hangen in bepaalde oefeningen. Wil niet verder gaan in het rijden tenzij ik het perfect vind, iets wat nagenoeg onmogelijk is. Mijn paard ben ik uiterst voorzichtig mee en ze is nu ruim 4,5, sommige vinden dat ik verder moet gaan dan waar ik nu mee bezig ben (alleen basis, max 3 keer in de week rijden/longeren) omdat mijn paard uitdaging nodig heeft. Zelf ben ik hier een beetje huiverig voor maar misschien kan ik hier een andere kijk er op krijgen of misschien zijn jullie het wel met mij eens.

Zijn er ook mensen die in PB feedback geven? Want ik stuur de link van afgelopen zondag (wedstrijd) liever over PB dan dat ik hem hier in het openbaar plaats.

Alvast bedankt!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:01

Hallo hallo, ik kom hier nog eens binnenvallen, hoop dat het geen probleem is ;)
Had hiervoor eigenlijk gesprongen daarom zit ik zo kort en het neigt dus meer naar het uitrijden, heb hem ook wat langer.. Diallo loopt nog steeds enorm op de voorhand en we zijn druk bezig met overgangen rijden als we dressuur rijden. Ikzelf moet stoppen met naar beneden te kijken..
Handen zijn hier laag, moet ze meer dragen maar denk dat dat ook deels komt door dat ik hem langer heb zoals gezegd richting uitrijden..
Op deze foto vind ik hem fijn lopen!
Afbeelding

De tweede foto daarentegen is alweer wat anders :+ hij lijkt weg te lopen over zijn schouder, handen zijn hier weer fataal en paard op de voorhand en hoofd gekanteld..
Afbeelding

Zo gaan we momenteel een paar rondjes door de bak na het springen..
Wil nog altijd eens wat foto's als we echt dressuur doen, helaas vind elke vriendin dit veel saaier dan springen en komen de foto's er maar niet van..

Wat vinden jullie?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:06

Joolien schreef:
Ik denk dat een paard dan van de binnenteugel af komt en/of de schouder er wat uit gooit.

Je kunt een paard ook om je binnenbeen laten buigen zonder extra met de hand te vragen, dit moet je met je hele binnenbeen doen, maar zo leer je een paard correct te buigen ipv alleen aan de voorkant.

Paardje kiest de makkelijkste weg, waarom zou ie "moeilijk" doen :D
Paard buigt zich om je been, voorkant vraag je enkel de stelling ,meer nie, volgens mij en bij het perfecte paard & ruiter.

Bied zelf paardje na de training 2x stukje wortel aan bij poepert , waarvoor ze zo ver mogelijk naar achter mag buigen om em op te halen :P
Zie je paardje eerst zover als ze kunnen nek buigen en pas daarna gaat de ronding lijf erin... lol...
3e stukje mag ze op komen halen bij haar buikkie op commando "buig"
Moet je es zover uitproberen met het gemiddelde manegepaard... = auw... = poepert wegdraaien.

Weer es wat actie in het blij rijden topic *\o/* enkel door het Afbeelding weer ?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:16

TurboTinker schreef:

Wat bedoelen ze dan op.het protocol met paard verbuigd? ( niet bij mij, maar heb t wel eens voorbij zien komen)

Met paard verbuigt op het protocol bedoelen ze dat het paard niet de stelling en buiging heeft die overeenkomt met de wending. Dus meestal teveel stelling en geen (of te weinig) buiging.
Tijdens training kan het best voorkomen dat je dat expres doet (alleen stelling vragen bijvoorbeeld) of juist stelling naar de verkeerde kant. Dan dient het een trainingsdoel en noem je het meestal rekoefening en niet verbuigen.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:28

TurboTinker schreef:

Ik heb het laatst een aantal keer op een protocol moeten zetten bij paarden die niet recht bleven in het wijken (vaak in combinatie met het weglopen over de buitenschouder inderdaad).

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:46

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen met dit "probleem".
Wat ik wel wil zeggen; Ik heb les en wordt begeleid.

Mijn pony is de laatste tijd heel vervelend, ja zo bestempel ik het even.
Hij is erg voorwaarts en in draf gaat hij gewoon heel hard rennen eigenlijk.
Ik moet dit oplossen met mijn zit en vooral niet aan de teugels zitten, alleen reageert hij daar amper tot niet op.
Als ik voltes ga sturen om het tempo eruit te halen laat hij dat de eerste paar keer toe, totdat hij dat spelletje doorheeft.
Als ik hem dan een keer pak om rustig te draven, draaft hij 2 seconden op mijn tempo en dan gaat hij weer.
Daarna als ik een volte wil sturen gaat hij (we zitten even rechtsom op de volte) hard naar links en probeert hij linksom te gaan. Hij doet dan gewoon heel vervelend.
Hij werkt gewoon echt niet mee.
Ook als je bijna aan de " overkant" bent dan flikt hij het nog snel naar links te gaan.
Ik heb er laatst met de les 1,5 uur opgezeten tot dat hij normaal de volte rond liep.
En ja ik ben eerlijk als ik zeg dat ik hem ook in zijn mond heb gezeten en vooruit getrapt, anders ging hij gewoon aan de haal en de andere kant op.
Ik denk dat hij gewoon in zijn pubertijd zit (is nu een tijdje onder het zadel) en dingen gaat uit proberen.
Nu hoop ik dat jullie wat tips/ideeën hebben wat ik kan gaan proberen.
Ik denk dat als ik meer varieer in het rijden dat hij het dan ook leuker gaat vinden.
Maar toch is mijn prioriteit dat hij op mijn tempo gaat lopen, niet onder mij vandaan en als ik halt wil houden dat ik dat gewoon netjes kan.

Ik merk ook dat hij snel nieuwe dingen verzint.
Hij gaat gewoon opeens stilstaan uit het niets, dan wil ik hem vooruit hebben, reageert hij niet. Dus ik geef hem een keer flink been en dan nog wil hij niet vooruit. Als ik hem dan de binnen teugel "los" geef dan gaat hij wel weer. Dit heeft hij eerder niet gedaan.

Ik weet niet of ik het zo goed uitgelegd heb, ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen maar weet niet of het gelukt is :+
Alvast bedankt!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:50

Dankjewel voor de uitleg allen!
Ben een stuk wijzer geworden weer.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:35

@xAnnouk

Hoe oud is hij? Ik krijg een beetje de indruk dat het om een vrij jong paard gaat, omdat je zegt puberen en een tijdje onder het zadel.

Als ik heel eerlijk ben krijg ik er echt geen goed gevoel van als je zegt dat je in de les anderhalf uur bent doorgegaan totdat hij het "opgaf" en normaal de volte rondliep. Vond je instructeur dat een goede oplossing?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 06:27

@xAnnouk,
Het gedrag van je paard heet verzet.
Dat wil zeggen wat je ook van hem vraagt hij doet het niet, of je het nu vriendelijk vraagt of met geweld.

Dit soort van gedrag wordt gewoonljk veroorzaakt door pijn, ongenoegen tijdens het rijden, onbegrip en miscommunicatie, of het niet aanvaarden van jouw hogere rangorde.
In deze volgorde moet je dus je checklist afwerken om je probleem te analyseren en eventueel herstel in te zetten.
Dat is voor iemand die midden in zo'n probleem zit heel moeilijk, je bent waarschijnlijk "blind" geworden voor de signalen van je paard, hebt er bekwame hulp bij nodig, zoek die dus, niet je vriendinnetje of je buurmeisje maar een echte "paardenman/vrouw".

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:19

Bedankt voor beide reacties!
Hij is al wel bijna 8 maar nog niet lang onder het zadel. Heeft 6 jaar van zijn leven op de wei gestaan met zijn broer. Heeft wel elke dag mensen gezien maar niet elke dag dat er wat met hem gebeurde.
Ik heb het gevoel dat het ook te maken heeft met de rangorde. Soms heb ik gewoon echt het gevoel dat hij me niet respecteert. Hoewel het echt een heel leuk dier is. Maar hij heeft gewoon echt karakter.
Laatst is het zadel nagekeken. Tijdje terug is de masseur ook geweest.
Als ik over zijn rug voel/druk van voor naar achter heeft hij achter wel last van zijn rug naar mijn idee. Daarom komt er dus binnenkort weer iemand die accapuntuur gaat doen.
Hij is in de tijd dat hij hier in NL staat 3x gemasseerd en zadelmaker is 3x geweest en 1x naar de tandarts. (1,5 jaar is hij nu hier)
Hij is ook even kreupel geweest door een glijer in de wei.
Daarna is hij eigenlijk vervelend gaan doen. Daarvoor was hij best braaf, dan was 20 min al genoeg om samen lekker gereden te hebben.
Maar nu gaat het zo makkelijk niet meer.

Ik wil graag zsm dat degene die hem gaat masseren/accapuntuur gaat doen snel komt maar er word een afspraak gemaakt voor de "hele" stal. Dat er meerdere tegelijk kunnen. En ik weet niet hoe lang dat duurt helaas.

Wat ook zo is, toen ik nog bij de club reed met les, dat was dus een nieuwe omgeving en daar liep hij juist rustig, eerder traag zelfs en luisterde hij een heel stuk beter.
Misschien is dat ook een puntje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:31

Peetstap schreef:
Joolien schreef:

Paardje kiest de makkelijkste weg, waarom zou ie "moeilijk" doen :D
Paard buigt zich om je been, voorkant vraag je enkel de stelling ,meer nie, volgens mij en bij het perfecte paard & ruiter.

Bied zelf paardje na de training 2x stukje wortel aan bij poepert , waarvoor ze zo ver mogelijk naar achter mag buigen om em op te halen :P
Zie je paardje eerst zover als ze kunnen nek buigen en pas daarna gaat de ronding lijf erin... lol...
3e stukje mag ze op komen halen bij haar buikkie op commando "buig"
Moet je es zover uitproberen met het gemiddelde manegepaard... = auw... = poepert wegdraaien.

Weer es wat actie in het blij rijden topic *\o/* enkel door het [ Afbeelding ] weer ?

Ja het weer en druk, maar komende week weer rijden, als t weer dan ook mee zit :P

Anouk, ik zou voorlopig niet gaan rijden. En misschien even geen masseur er naar laten kijken, maar misschien even een da een kreupelheidsproef laten doen omdat je zegt dat hij niet meer graag wil nadat hij kreupel is geweest.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:34

Joolien schreef:
Anouk, ik zou voorlopig niet gaan rijden. En misschien even geen masseur er naar laten kijken, maar misschien even een da een kreupelheidsproef laten doen omdat je zegt dat hij niet meer graag wil nadat hij kreupel is geweest.

Kreupel is hij niet meer. Is ook al vastgesteld door de DA :) Gelukkig.
En mega super kreupel was het ook niet, hij liep gewoon niet echt super lekker meer. Had ik misschien beter als onregelmatig kunnen zeggen haha.
Toch bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:37

xAnnouk schreef:
Joolien schreef:

En mega super kreupel was het ook niet, hij liep gewoon niet echt super lekker meer. Had ik misschien beter als onregelmatig kunnen zeggen haha.

Ok dat is goed, maar dan nog zou ik het eerst lichamelijk zoeken en niet meer 1,5 uur gaan rijden totdat hij het goed doet. Ga terug naar het punt dat het nog wel goed gaat, bijv stap of de volte andersom. Hou het makkelijk en ga pas een stukje verder als heet voorgaande bevestigd is. Probeer niet door te drukken op iets wat 1,5 uur duurt, dat heeft namelijk geen effect. Het maakt jou vermoeid en onrustig, het paard wordt er onrustig van en als hij pas na 1,5 uur toegeeft, heeft hij een hele tijd gedaan wat niet de bedoeling was, dus wat voor effect heeft het uiteindelijk? Leerzaam is het iig niet. Een paard snapt opgeven namelijk niet in deze zin.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:17

@ xAnnouk Mijn "eigenwijze" pony had dit vroeger ook (behalve het snelle dan ;-)). Het stukje waar jij zegt : "Als ik hem dan de binnen teugel "los" geef dan gaat hij wel weer" geeft aan de je teveel met je binnenteugel doet en te weinig met je buitenteugel. Een volte rij je met je buitenteugel en je buitenbeen, vooral de buitenteugel is erg belangrijk in dit verhaal. Als je pony ineens de andere kant opgaat is de verleiding erg groot om hem terug te trekken met je binnenteugel. Jij hebt een pony die jouw duidelijk aangeeft dat dit niet de bedoeling is. De meeste paarden pikken het wel als je niet rijdt zoals het "hoort", jouw pony klinkt echter een beetje als de mijne: als je niet netjes rijd, dan luistert hij niet, ga je de "strijd" aan, dan wordt het alleen maar erger.

Ik denk dat het dus met een miscommunicatie te maken heeft. Zorg dat jij zelf heel netjes blijft rijden, niet trekken, niet schoppen, rustig blijven. Lukt jou dit niet? Stap dan even af (geloof me, ik stond er vroeger ook heel vaak naast, of ik liet hem 10 tellen stilstaan, maar mijn pony houdt van stilstaan). Zorg voor veel variatie, niet 10x dezelfde volte rijden en dan zeker ook niet op dezelfde plek. Als je perse de voltes wil oefenen verplaats dan die volte, rij hem 1x bij de A en ga dan naar de B-E enzo verder (al denk ik dat zelfs dit jouw pony snel verveelt).

Ook kun je veel overgangen gaan rijden. stap-halt-stap-draf-stap. Rent hij onder je uit? Ga naar stap, gaat dit weer in jouw tempo? Dan draaf je weer aan. Gaat zelfs stap niet in jouw tempo? Dan halthouden. Probeer dit maar eens bij elke letter te doen, probeer z'n aandacht bij jou te krijgen en als hij merkt dat hij "mag" blijven draven als hij rustig draaft zal hij dit misschien wel blijven doen.

Dit zijn 2 verschillende oplossingen, probeer ze los van elkaar. Of je focust je op het tempo: dan ga je veel overgangen maken. Of je focust je op de voltes en dan maakt het tempo voor die keer niet zo heel veel uit. Het tempo dat jij wilt, of de volte die jij wilt. Uiteindelijk lukt het alletwee.

Hou hem lekker bezig, doe niet teveel hetzelfde, beloon hem als hij het goed en blijft zelf rustig en netjes rijden. Dan wordt je vanzelf echt een team met je pony, ipv dat je de strijd aan blijft gaan, ik denk niet dat je deze gaat winnen van je pony. Persoonlijk denk ik dat je daar blij mee mag zijn, want dan zou je een "robotpony" krijgen zoals ik het altijd maar noem ;-) jij hebt een pony met karakter, zorg ervoor dat hij met je wil samenwerken en dan komt het goed.

Ik heb ook even in je profiel gespiekt en moet even zeggen dat ik het een onwijs leuk beestje vind! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:58

xAnnouk schreef:
Joolien schreef:

Joolien schreef:
Ok dat is goed, maar dan nog zou ik het eerst lichamelijk zoeken en niet meer 1,5 uur gaan rijden totdat hij het goed doet. Ga terug naar het punt dat het nog wel goed gaat, bijv stap of de volte andersom. Hou het makkelijk en ga pas een stukje verder als heet voorgaande bevestigd is. Probeer niet door te drukken op iets wat 1,5 uur duurt, dat heeft namelijk geen effect. Het maakt jou vermoeid en onrustig, het paard wordt er onrustig van en als hij pas na 1,5 uur toegeeft, heeft hij een hele tijd gedaan wat niet de bedoeling was, dus wat voor effect heeft het uiteindelijk? Leerzaam is het iig niet. Een paard snapt opgeven namelijk niet in deze zin.

Mee eens, ik zou ook iets lichamelijks niet uitsluiten als hij voorheen wel makkelijker was. Als de DA kreupelheid heeft uitgesloten zou een behandeling bij osteopaat misschien goed zijn en daarna een aantal weken longeerwerk, de eerste week los en daarna bijgezet gedurende een week of 4 a 5. Gewoon even er niet op tot hij zich helemaal loslaat.

xnoortjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:56

Afbeelding

hebben jullie een paar tips voor mij?
wel graag opbouwende kritiek :)

ik vind zelf dat:
* ik naar voren moet kijken
* mijn houding beter kan
Laatst bijgewerkt door xnoortjex op 22-02-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:00

Natuurlijk hebben we tips en commentaar. Maar wij zijn benieuwd naar wat je zelf ziet aan je foto?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:03

xTitanic, lekker ontspannen plaatjes.
Maar kijk eens goed naar de beenzetting op de 1e foto, wat zie je daaraan?
(Op de 2e is het ook wel te zien, maar minder duidelijk)
2e zeg je zelf ook al dat zijn hoofd gekanteld is.

Wat jij sowieso kan doen om er ineens nog beter uit te zien is rechtop gaan zitten, je kijkt niet alleen naar beneden, je hele lijf is soort van iets in elkaar gezakt (je kleding helpt in dit geval ook niet ;) ).
Je handen heb je ongelijk en zeker in de wending zit je ingeknikt naar links met je bovenlijf.
Zonde, want ik denk dat je daar best rechtop kan zitten. Aangezien je er heel relaxt op zit.

Wat nou Afbeelding

Hier hadden we woensdag gewoon dit, in het land van melk... ehhhh, appelperensap en honing {:} : Afbeelding

En vandaag, dit... {:} nou dan ben ik die regen snel vergeten.
Afbeelding

Verhaal van verbuigen is hierboven weer uitgelegd verhaal van oprekken ook, heb ik vrijdag nog moeten gebruiken.
Donderdag was hij nog fijn, vrijdag geen buiging in te krijgen naar links in 1e instantie, maar dat was wel heel storend, moest zaterdag distr. kamp. rijden. dus hier aan gesleuteld en gelukkig opgelost, pfftttt. Met oefeningen zoals Simpelman omschrijft.

Van de week leuke week gehad, had me zelf al geërgerd aan het naar achteren hangen en werd hier ook terecht op gemerkt dus leuk werkpuntje voor de komende tijd.
Niets leuker dan dat als je op 3/4 van je les zit de instructie die niets weet van je onderliggende plan, die dan roept: "en je zit ook al veel rechter op". En op donderdag viel ook op dat ik aan het werken aan mijn zit was, alleen jammer dat als je op het een let het ander dan ineens zoveel slechter gaat en dat rechtop zitten verre van vanzelf gaat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:36

Oh dit is wel leuk! Ik ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben, dit was afgelopen augustus. Merrie staat sinds daarna stil wegens dracht en hoop ik over drie/vier maanden weer op te pakken.

Ze is 2 weken weg geweest op ingereden te worden en dit was de 4e keer dat ik haar thuis zelf reed.
Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eigen mening, mijn handen mag ik meer dragen en ik denk dat haar zadel dat aangepast wordt over een paar maanden ook wel fijner zal zijn!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:34

Balou-K: ik vind je handen prima. Je paard is mooi actief en met de neus mooi op de loodlijn. Als je je handen meer gaat "dragen" loop je het risico dat je paard dieper gaat lopen en het is nu mooi. Zolang je een meebewegen kan (ik zie nog een knik in je ellebogen) is het goed. Verder ziet het er goed uit; mooi actief zo. Lekker doorgaan op deze weg.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:14

Dus handen niet hoger?
Ik dacht juist zeker voor het plaatje dat ik mijn handen te laag hield :o

Ik zal compleet opnieuw moeten beginnen, merrie staat stil na die keer rijden door dracht en wil haat over twee maanden eerst laten behandelen door de osteopaat. Ze is zelf nog maar 3 (mei 4)

Bedankt voor de fijne feedback!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:33

Ik kom hier ook weer eens wat laten zien.

Als ik moet benoemen waar ik mee bezig ben is het denk ik wat Simpelman zegt: enkel en alleen proberen constant contact te hebben.
Daarbij is mijn pony een trauma pony dus eraan kunnen blijven komen is een groot aandachtspunt maar het lijkt erop dat we nu eindelijk een stap vooruit komen.

Dat levert enkele van deze momentjes op:

Afbeelding
Ikzelf moet erop letten dat ik mijn been lang houdt, geen spanning heb dus in mijn spieren maar gewoon los.
Zelfde geld nog iets voor mijn schouders en ik mag mijn bekken meer kantelen.
Paardlief begint al wat te dragen, mag nog meer maar is voor nu nog niet relevant. Horizontaal is de eerste stap.

Afbeelding
Hier heb ik mijn handen te dicht op mijn lijf, waarschijnlijk om het contact niet te verliezen maar daardoor kan ik nooit zo soepel zijn als de bedoeling is.
Mijn benen zijn een stuk beter en ik kantel mijn bekken maar nu wellicht iets teveel.
Duidelijk te zien dat galop Mo haar voorkeursgang is overigens.