Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Angela schreef:Dat je met overgewicht aan paardrijden gaat beginnen, dat kan ik begrijpen. Dat je als je er meer van weet niet de moeite gaat nemen om ECHT af te vallen, dat begrijp ik persoonlijk niet.
Een paar kilo teveel, dat kan, maar als je gewicht gewoonweg ongezond voor jezelf is, dan zou ik zeggen: pak de fiets naar stal, parkeer je auto iets verder van de winkel, loop een extra ommetje, en zoek beweging waar je maar kan. Een maatje die jou gewicht met liefde wilt dragen, die is het toch ook waard om voor af te vallen? Ik neem aan dat de mensen hier met overgewicht het er ook wel over eens zijn dat het voor het paard fijner is als ze minder overgewicht hebben?
duifje4 schreef:Ik vind dat een gezond en sterk paard alle gewicht moet kunnen dragen op zijn rug. Natuurlijk is er verschil in paard. Er is geen grens in gewicht. Met Gezond verstand zou er geen discussie mogelijk zijn. Grote paarden, maar ook haflingers/fjorden/ shetlanders zijn sterk gebouwd en kunnen veel gewicht met gemak dragen. Met een beetje logica kun je zelf wel zien op welk paard/pony je kan rijden met overgewicht.
Natuurlijk kom je bij het volgende punt uit: wanneer je niet kunt rijden, is het mogelijk om je paard te forceren.
Hierop is mijn mening: Wanneer je met overgewicht uit belans raakt, moet je paard/pony een pas bijzetten om het op te vangen. Kan het kwaad? nee. Jij leerd rijden en je paard/pony moet een stapje extra doen. Samen kom je er wel uit.
Mochten er toch rugklachten komen, dan moet je uitzoek waar het aan ligt. Ander zadel? zadel met bondje om het gewicht op te vangen? Dit is een punt om zelf te bespreken met de zadelmaker of veearts.
Nogmaals: overgewicht staat paardrijden heus niet in de weg. Dit oordeel je zelf, en dat doet niemand anders voor jou !
.
. En natuurlijk kan iedereen er wel wat aan doen, je kunt er altijd iets aan doen, maar ik denk toch echt dat het gros van de mensen liever nooit dik was geworden hoor en dat als ze geen last hadden gehad van die pychologische grondslag, ze ook gewoon slank waren gebleven
.
hyppolyte schreef:@john, als jouw quartermerrie inderdaad 1.79 is dan wordt het inderdaad een ander verhaal, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je een echte quarter hebt die 1.79 hoog is, dat is meer een maat voor een KWPN...
@freeride, gewoon lekker zo blijven denken hoor, want dik zijn doe je natuurlijk echt voor je eigen plezier...
Citaat:@colway, eigenlijk is het precies hetzelfde als alcoholisme, een drugsverslaving of welke andere verslaving dan ook, het enige verschil is dat je je omgeving er doorgaans minder schade mee berokkent en dat het aan de ene kant meer sociaal geaccepteerd is, maar dat er aan de andere kant ook minder begrip voor is.
Natuurlijk heb je ook genoeg mensen die inderdaad niet meer weten wat nu wel en niet gezond is (ben ik er ook een van hoor, bij mij is het een combinatie van), maar ik denk dat het bij velen vooral toch een psychische grondslag heeft . En natuurlijk kan iedereen er wel wat aan doen, je kunt er altijd iets aan doen, maar ik denk toch echt dat het gros van de mensen liever nooit dik was geworden hoor en dat als ze geen last hadden gehad van die pychologische grondslag, ze ook gewoon slank waren gebleven

Citaat:@ terpentijn dat ben ik met je eens! ik heb 2 norikers, het zijn trekpaarden maar dan slanker, ook op hun zou ik niet iemand van 100 kilo zetten (beginner dan) maar mensen die al jaren paardrijden en misschien 100 kilo wegen, die weten echt wel hoe ze zich kunnen aanpassen aan een paard. en als een paard pijn heeft, merk je dat echt wel, of ergens last van heeft. zolang dit niet het geval is, wat maakt het dan uit? iig mijn paarden laten echt wel merken of ze ergens last van hebben of niet
Unoo schreef:Ik heb heel het topic stilletjes meegelezen en er is een tijd lang een hele interessante discussie gevoerd. Helaas wordt dit door mensen die zich blijkbaar voelen aangevallen (?) telkens verstoord met niet onderbouwde argumenten en oneliners.
Ik vind zelf dat dik zijn wel zeker een keuze is, afgezien het kleine groepje mensen dat door medicijnen te dik zijn, lichamelijk niet in staat zijn om te sporten of een eetstoornis hebben. Je hebt zelf in de hand wat je in je mond stopt en wat je qua calorieën verbruikt. En ik heb zeker ook respect voor de mensen die veel zijn afgevallen en er alles aan doen om op gewicht te blijven! Maar helaas hoor je veel te vaak smoesjes dat het aanleg is en het er gewoon niet af gaat.
Ik vind het gewoon jammer dat mensen de waarheid niet willen zien dat ze veel te zwaar zijn en nog blind op een paard stappen. Ze verwachten wel dat een paard hun gewicht draagt en in topconditie is terwijl ze zelf veel te zwaar zijn. Als je zelf de keuze had of je een rugzak een uur lang met 40 kilo of met 20 kilo zou dragen, zal je zelf toch ook voor de lichtere gaan? Maar je paard heeft geen keuze en weet niet beter. Het is algemeen bekend dat paarden niet snel pijn laten zien, en ook al is je paard nog los in z'n rug en geen blokkades of wat dan ook, dat wilt nog niet zeggen dat het ook GOED voor je paard is. Pas is er vaak na lange termijn echt de gevolgen te zien van overgewicht op een paard, denk aan alle druk die er op de rugspieren, benen en pezen van een paard komt te staan.
Ik ben dan slank, en ben 1.75 lang, maar ik stap toch ook niet meer op een pony ook al zou het qua gewicht nog best kunnen? Daar denk ik gewoon bij na, omdat het paard altijd voor gaat. Ik snap ook wel dat veel te zware mensen nog met paarden willen werken, maar doe dit dan op een andere manier zonder dat het schadelijk is voor je paard want er zijn zoveel andere opties! Ga mennen, hardlopen met je paard of werken met lange lijnen, goed voor jezelf en goed voor je paard.
Ik werk ook nog elke dag aan mijn evenwicht, buikspieren, conditie en weet ik veel wat. Het is niet noodzakelijk, maar maakt het voor het paard waar ik op rijd een stuk makkelijker en ik vind dat ik dat allemaal gewoon moet doen juist vóór het paard. Wees al dankbaar dat het paard het accepteert dat je op zijn rug gaat zitten, maar doe geen afbreuk aan dat vertrouwen door op zijn rug te gaan zitten terwijl je veel te zwaar bent en hem daarmee teveel belast. Wees eerlijk tegenover je paard en tegenover jezelf.
. Citaat:Ik zal dat zeker doen Hyppolyte, en niet om mensen te kwetsen.Iedereen die hard bezig is met afvallen, om licht genoeg te zijn om weer paard te kunnen rijden,die mensen weten dat zij er iets aan kunnen doen,alleen zij hebben er iets over te zeggen,dus ook over de hoeveelheid voedsel die ze innemen, made my point!
hyppolyte schreef:@colway, ik denk dat vooral de vrouwen last hebben van een eetverslaving, weet niet hoe die percentages liggen hoor, maar kan me zo voorstellen dat de mensen die te dik zijn door enkel slechte eetgewoontes (zonder psychologische grondslag), onder de 50% ligt van de mensen met zwaar overgewicht. Dat is dus alleen mijn vermoeden he, geen realiteit. Zoals ik al zei, heb ik last van een combinatie van beiden, eentje wordt nu hopelijk opgelost mbv dietiste, nu die andere nog.
Citaat:Ik zal dat zeker doen Hyppolyte, en niet om mensen te kwetsen.Iedereen die hard bezig is met afvallen, om licht genoeg te zijn om weer paard te kunnen rijden,die mensen weten dat zij er iets aan kunnen doen,alleen zij hebben er iets over te zeggen,dus ook over de hoeveelheid voedsel die ze innemen, made my point!
Ja, en die mensen die er wat aan doen of hebben gedaan, zitten helaas hoogstwaarschijnlijk binnen enkele jaren weer met hetzelfde probleem, dat komt namelijk weer door die psychologische oorzaak erachter.... Been there, done that. Als het allemaal toch zo makkelijk was dan had niemand een probleem gehad, zo simpel is het ook. En je kwetst wel mensen door die kortzichtige opmerkingen.
Oh, en ik val evengoed in de categorie mensen die je opnoemt hoor, ik doe er ook alles aan om op gewicht te blijven en af te vallen, dus ik hoef me niet aangesproken te voelen, vind je opmerking alleen nog steeds kwetsend...
Even tussendoor, misschien is het handiger om een nieuw topic te starten met een duidelijke (normaal geformuleerde) stelling, een poll bijvoorbeeld. Want we zijn het er bijna allemaal wel over eens dat je met een bepaald (over)gewicht niet meer op een paard moet stappen, maar nu wordt de rest van de discussie die er wel degelijk mee te maken heeft, eigenlijk constant als offtopic bestempeld en hoewel we het gedeeltelijk met elkaar eens zijn, ligt voor iedereen de grens van het acceptabele anders.
john57 schreef:Het probleem bij vele mensen is gewoon dat men het gewend is smoesjes te verzinnen om de realiteit te verdoezelen.
Colway prima tekst