azrael schreef:tja jasmijn, ik vind het erg jammer als je zo hatelijk reageert.
Het is in zijn geheel niet hatelijk bedoelt? Jammer dat je het zo opvat...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:nombrado schreef:jeetje jasmijn
waarom ben je zo boos?
Ik ben niet boos hoorSlechts geinteresseerd. Ik stel gewoon vragen in de hoop op een concreet antwoord. Daarnaast stel ik mij een beetje kwetsbaar op hier door uit mijn eigen ervaring te spreken in de hoop dat jullie dat ook gaan doen. Lijkt mij leuk namelijk
piepenfiets schreef:Heb het onderzoek gelezen,ik ben ook gewend om academisch onderzoek te lezen,dagelijks.
De conclusie die abacab trekt heb ik nergens terug kunnen vinden,je laatste opmerking is onbegrijpelijk.
vlooike schreef:Zeer goede post ZZonneglans. Ik heb echter ook de indruk dat er hier een aantal internetruiters zitten die interessant doen door stukken tekst uit boeken te citeren maar zelf eigenlijk nog maar aan het begin van hun ruitercarierre staan. Op zich niets mis met een beginner maar ik kan niet zo goed tegen het blaaskaken en het de ander de wet voor te schrijven.
Professor schreef:ZZonneglans schreef:
Alles leuk en aardig, maar het is merkwaardig dat men IQ verwisseld met instinct, Gerd Müller een wereld voetballer maar IQ???
Beckenbauer een wereld voetballer maar een IQ????? Gerd Wiltfang een wereld ruiter maar een IQ???????????
Kan deze lijst nog meer uitbreiden ook van Nederlandse sporters van wereld niveau, voor mij allemaal mensen waar ik enorm respect voor heb wat zij bereikt hebben in hun sport, daar neem ik werkelijk mijn hoed voor af.
Maar voor dat onderzoek niet omdat het wankel is zeer wankel.
En u kunt mij niet betichten van dat ik niet vanuit mijzelf schrijf, bovendien denk ik dat u dat niet kunt beoordelen vanachter uw computer hoe en wie iemand is en wat hij of zij weet.
Uw studie is alleen maar leren vanuit boeken, daarom vind ik uw bemerkingen wel heel opmerkelijk.
murphy102 schreef:ZZonneglans, het lastige van wetenschappelijke bevindingen is m.i. dat dat heel moeilijk meetbaar is waar het levend materiaal, paarden dus, betreft, aangezien deze groep niet voor zichzelf op kan komen. Na de introductie van het boek van Gerd Heuschmann "Dressuur onder vuur"/ "Der Stimme der Pferde", om maar een voorbeeld te geven, kwam er uiteraard een tegenaanval. Als gevolg daarvan kwam er een wetenschappelijk onderzoek naar de Rollkur, gedaan door ijverige studenten. Niets mis mee, zou je denken, echter deze wetenschappers missen elke kennis omtrent anatomie en psychologie en daarnaast ruitergevoel en kunde in omgang met het paard om daar überhaupt een degelijke, wetenschappelijke conclusie aan te kunnen en mogen verbinden.
pennylover10 schreef:Heb even laatste bladzijdes gelezen. Jammer dat er soms zo hatelijke en/of persoonlijke reakties staan.
Als wij, ruiters, zo nodig op een dier willen zitten, zullen wij ons moeten verdiepen in de psychische, sociale en fysieke aspekten van het paard. Ook zullen wij er alles aan moeten doen om het paard niet in de weg te zitten (met ons gewicht, handen enz) en respect te hebben voor het paard.
Vraag jezelf gewoon eens af waarom je er zo nodig op moet zitten, en vooral wat je doel is.
Zelf vindt ik het een overweldigend gevoel om op een paard te zitten en dat het paard mij op zijn rug vertrouwd. Al bijzonder genoeg, niet? Dan vindt ik het ook een uitdaging om het paard te kunnen "sturen", te kunnen "remmen" en "gas" te geven. Zowel het paard als ik moeten hier plezier en ontspanning aan beleven.
Dressuur: klassiek, academisch, modern, western; het zal me een worst wezen.
Dressuurrijden is voor mij:
DE NATUURLIJKE BEWEGING VAN HET PAARD ONGEDWONGEN ONDER DE RUITER BRENGEN.
cherie78 schreef:Vreemd, "professor"![]()
Nogwel geciteerd uit het boek van één van je leermeesters
Citaat:Het resultaat van de oefining in het nageven moet als volgt zijn:
Wanneer de ruiter de vingers om de op maat zijnde teugels sluit, daardoor de hand een ogenblijk wat steviger maakt, waardoor de spanning in de teugels, op de wijze van het weerstand bieden, wordt vergroot, moet het paard op de druk van het bit de mond een weinig openen en het bit loslaten om het onmiddelijk daarna weer aan te nemen. Het paard heeft nagegeven.
Deze beweging moet beperkt blijven tot het kaakgewricht.
Professor schreef:cherie78 schreef:Vreemd, "professor"![]()
Nogwel geciteerd uit het boek van één van je leermeesters
Het is niet zo vreemd cherie78, omdat u niet begreep in wat voor verband dit stond.Citaat:Het resultaat van de oefining in het nageven moet als volgt zijn:
Wanneer de ruiter de vingers om de op maat zijnde teugels sluit, daardoor de hand een ogenblijk wat steviger maakt, waardoor de spanning in de teugels, op de wijze van het weerstand bieden, wordt vergroot, moet het paard op de druk van het bit de mond een weinig openen en het bit loslaten om het onmiddelijk daarna weer aan te nemen. Het paard heeft nagegeven.
Professor schreef:Het resultaat van de oefining in het nageven moet als volgt zijn:
cherie78 schreef:Volgens je leermeester:
Sluiten zich de vingers om de teugels, de hand wordt een ogenblik hard gemaakt door het spannen van de spieren van de hand en van de onderarm tot de elleboog.
vlooike schreef:Nombrado. Heb jij niet een eigen leerschool dat Aqua8 heet en het rechtrichten binnen 2 minuten 'Chippen' noemt?
En ik begrijp uit het lezen van de berichten hier dat Cherie78 ook zonder handen rijdt. Knap hoor, dat wil ik ooit nog eens leren.
Ik heb een instructeur die zelf veel ervaring heeft en destijds ook getraint heeft bij de 'klassieke' leermeesters maar van hem moet ik wel degelijk via de teugels communiceren met de paardenmond. En egenlijk lees ik dat in de boeken die jullie aanhalen ook. Dus zo verkeerd ben ik dus toch niet bezig.
Ik krijg de indruk dat een aantal van jullie op papier hele goede ruiters zijn maar het rijden met een echt paard nog niet voldoende gevoeld hebben. Grappig is om ook te lezen hoe een aantal hier zijn best doet met schreeuwen met veel beter ze dan een ander zijn. In dat geval zou ik graag fotos en liever nog filmpjes van jullie rijden willen zien. Wellicht dat ik er dan ook nog wat van kan leren.
Moll schreef:die willen we van u dan ook wel eens zien
vlooike schreef:Moll schreef:die willen we van u dan ook wel eens zien
Hoezo? Ik zeg niet dat ik het allemaal al weet en kan (al rijd ik inmidels al weer meer dan 30 jaar). Jij roept na 5 jaar les het allemaal al te weten en geeft zelfs al volop les. Dat vind ik op zijn zachts gezegt opmerkelijk.
Maar als wij vragen stellen ga je in de verdediging. Als je hoog van de toren blaast dan kun je ook vragen verwachten.
Jammer dat je dan steeds de verdediging inschiet.
vlooike schreef:Nombrado. Heb jij niet een eigen leerschool dat Aqua8 heet en het rechtrichten binnen 2 minuten 'Chippen' noemt?
vlooike schreef:Ik heb een instructeur die zelf veel ervaring heeft en destijds ook getraint heeft bij de 'klassieke' leermeesters maar van hem moet ik wel degelijk via de teugels communiceren met de paardenmond.
vlooike schreef:Moll schreef:die willen we van u dan ook wel eens zien
Hoezo? Ik zeg niet dat ik het allemaal al weet en kan (al rijd ik inmidels al weer meer dan 30 jaar). Jij roept na 5 jaar les het allemaal al te weten en geeft zelfs al volop les. Dat vind ik op zijn zachts gezegt opmerkelijk.
nombrado schreef:Daarentegen, mag je best kritisch kijken ook naar anderen. Dit is dan niet bedoeld voor je eigen gevoel, maar sec kijken om van te leren.
nombrado schreef:Ik betwijfel echter of dit mogelijk is in dit topic.
Professor schreef:en dat ik het wegwuif ja, waarom niet heb wel meer proefschriften en Doktorarbeiten weggewoven en ze tegen gegeschreven als bewijs dat het niet klopte.
Professor schreef:Het is buitengewoon arrogant dat men schrijft mensen met een lager IQ enz enz....
Citaat:Ik heb geen balgevoel. Dus ik zal nooit een goede balsporter worden. Daarmee zijn alle mensen zonder balgevoel toch niet ineens onwaardig? En ik ervaar het niet als arrogant wanneer anderen constateren dat ik geen balgevoel heb en voorspellen dat een carriere als vollybal-ster er niet in zit.
Professor schreef:Wij hadden het over de teugelhulpen die nooit alleen staan.
De hulpen bij de Klassieke dressuur zijn:
Zit-(gewichts-), kuit-(been-) en de teugelhulpen.
Deze werken met elkaar samen. Het moeilijke van paardrijden en daardoor zegt men altijd men heeft aan één mensenleeftijd te kort om het werkelijk te kunnen, omdat er zoveel variaties en mogelijkheden zijn en omdat niet elk paard gelijk is aan het andere.
setteke schreef:Zou een goede motorische vaardigheid samenhangen met intelligentie?
Hmm, interessant.