Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:46

azrael schreef:
tja jasmijn, ik vind het erg jammer als je zo hatelijk reageert.

Het is in zijn geheel niet hatelijk bedoelt? Jammer dat je het zo opvat...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:51

Wij hadden het over de teugelhulpen die nooit alleen staan.
De hulpen bij de Klassieke dressuur zijn:
Zit-(gewichts-), kuit-(been-) en de teugelhulpen.
Deze werken met elkaar samen. Het moeilijke van paardrijden en daardoor zegt men altijd men heeft aan één mensenleeftijd te kort om het werkelijk te kunnen, omdat er zoveel variaties en mogelijkheden zijn en omdat niet elk paard gelijk is aan het andere.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:53

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:
jeetje jasmijn
waarom ben je zo boos?

Ik ben niet boos hoor ;) Slechts geinteresseerd. Ik stel gewoon vragen in de hoop op een concreet antwoord. Daarnaast stel ik mij een beetje kwetsbaar op hier door uit mijn eigen ervaring te spreken in de hoop dat jullie dat ook gaan doen. Lijkt mij leuk namelijk :D

je hebt zeker gelijk in 1 punt
dat je het beste naar jezelf kritisch kan blijven om jezelf te verbeteren
kan je dit niet? zal je nooit leren.
(ik bedoel dit in zijn algemeenheid hé, niet persoonlijk, dit geldt ook voor mijzelf)
als ik een foto van mijzelf zie met rijden, zie ik precies wat er beter kan.
Dat is kritisch naar jezelf.
Daarentegen, mag je best kritisch kijken ook naar anderen. Dit is dan niet bedoeld voor je eigen gevoel, maar sec kijken om van te leren.
Als er meerdere dit gelijk kunnen, kan je nl van elkaar enorm veel leren.
Ik betwijfel echter of dit mogelijk is in dit topic.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:09

Aangezien zit- en beenhulpen aandrijvend en intomend kunnen zijn, zie ik het nut van ook nog eens teugelhulpen niet in.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:33

piepenfiets schreef:
Heb het onderzoek gelezen,ik ben ook gewend om academisch onderzoek te lezen,dagelijks.
De conclusie die abacab trekt heb ik nergens terug kunnen vinden,je laatste opmerking is onbegrijpelijk.

Een prachtig voorbeeld van de toonzetting op dit topic. Is het werkelijk onbegrijpelijk dat ik dit topic met plezier en interesse zal blijven volgen?
vlooike schreef:
Zeer goede post ZZonneglans. Ik heb echter ook de indruk dat er hier een aantal internetruiters zitten die interessant doen door stukken tekst uit boeken te citeren maar zelf eigenlijk nog maar aan het begin van hun ruitercarierre staan. Op zich niets mis met een beginner maar ik kan niet zo goed tegen het blaaskaken en het de ander de wet voor te schrijven.

Dank en de term ‘internetruiters’ is een geweldige vondst.
Professor schreef:
ZZonneglans schreef:

Alles leuk en aardig, maar het is merkwaardig dat men IQ verwisseld met instinct, Gerd Müller een wereld voetballer maar IQ???
Beckenbauer een wereld voetballer maar een IQ????? Gerd Wiltfang een wereld ruiter maar een IQ???????????
Kan deze lijst nog meer uitbreiden ook van Nederlandse sporters van wereld niveau, voor mij allemaal mensen waar ik enorm respect voor heb wat zij bereikt hebben in hun sport, daar neem ik werkelijk mijn hoed voor af.
Maar voor dat onderzoek niet omdat het wankel is zeer wankel.
En u kunt mij niet betichten van dat ik niet vanuit mijzelf schrijf, bovendien denk ik dat u dat niet kunt beoordelen vanachter uw computer hoe en wie iemand is en wat hij of zij weet.
Uw studie is alleen maar leren vanuit boeken, daarom vind ik uw bemerkingen wel heel opmerkelijk.

Professoren schrijven ABN en bezondigen zich niet aan een dergelijke interpunctie, zo durf ik te stellen. Ik beoordeel geenszins hoe en wie iemand is en wat hij of zij weet, ik zeg alleen dat men op dit topic vanuit zichzelf zou moeten schrijven en niet zoals men gezien wil worden. Met je laatste zin doet je dit beoordelen overigens zelf wel. Daarnaast heb je met deze opmerking je eigen bronnen en daarmee de gehele toonzetting van jouw posts volledig onderuit gehaald.

murphy102 schreef:
ZZonneglans, het lastige van wetenschappelijke bevindingen is m.i. dat dat heel moeilijk meetbaar is waar het levend materiaal, paarden dus, betreft, aangezien deze groep niet voor zichzelf op kan komen. Na de introductie van het boek van Gerd Heuschmann "Dressuur onder vuur"/ "Der Stimme der Pferde", om maar een voorbeeld te geven, kwam er uiteraard een tegenaanval. Als gevolg daarvan kwam er een wetenschappelijk onderzoek naar de Rollkur, gedaan door ijverige studenten. Niets mis mee, zou je denken, echter deze wetenschappers missen elke kennis omtrent anatomie en psychologie en daarnaast ruitergevoel en kunde in omgang met het paard om daar überhaupt een degelijke, wetenschappelijke conclusie aan te kunnen en mogen verbinden.

Wat betreft de meetbaarheid van het welbevinden van levende have kan ik me volledig bij je aansluiten. Ik ben echter niet in staat te beoordelen of deze wetenschappers elk kennis omtrent het paard ontberen. Het gaat mij er overigens niet om of het onderzoek wel of niet juist is, maar om de manier waarop dit onderzoek vrijwel ongefundeerd werd weggewuifd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:47

Juristen zijn mensen die alles uit hun hoofd leren, die zeer gevoelloos moeten doen.
En hun beroep weleens niet kunnen afleggen in hun prive.
Dit is ook een generaliserende stelling.
En wat ik vind van mensen die het over ABN hebben, elkaar begrijpen en begrijpen willen voor zulke mensen heb ik meer ontzag dan mensen die ABN kunnen schrijven, u weet niet of ik ABN beheers in de spraak.
Daarom ZZonneglans wat u schrijft over Professoren die perfect ABN beheersen daar heb ik mijn grote twijvels, er zijn genoeg buitenlandse Professoren die hun leerstoel in Nederland hebben en die geen woord Nederlands schrijven en de taal niet perfect uitspreken.
Het is jammer dat een jurist zich zo laat kennen, en dat ik het wegwuif ja, waarom niet heb wel meer proefschriften en Doktorarbeiten weggewoven en ze tegen gegeschreven als bewijs dat het niet klopte.
Wanneer men een onderzoek doet, dan ook grondig en over meerdere jaren vooral over IQ, waar men zo wie zo verschillende opvattingen heeft.
Het is buitengewoon arrogant dat men schrijft mensen met een lager IQ enz enz....

pennylover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:54

Heb even laatste bladzijdes gelezen. Jammer dat er soms zo hatelijke en/of persoonlijke reakties staan.

Als wij, ruiters, zo nodig op een dier willen zitten, zullen wij ons moeten verdiepen in de psychische, sociale en fysieke aspekten van het paard. Ook zullen wij er alles aan moeten doen om het paard niet in de weg te zitten (met ons gewicht, handen enz) en respect te hebben voor het paard.

Vraag jezelf gewoon eens af waarom je er zo nodig op moet zitten, en vooral wat je doel is.

Zelf vindt ik het een overweldigend gevoel om op een paard te zitten en dat het paard mij op zijn rug vertrouwd. Al bijzonder genoeg, niet? Dan vindt ik het ook een uitdaging om het paard te kunnen "sturen", te kunnen "remmen" en "gas" te geven. Zowel het paard als ik moeten hier plezier en ontspanning aan beleven.

Dressuur: klassiek, academisch, modern, western; het zal me een worst wezen.

Dressuurrijden is voor mij:

DE NATUURLIJKE BEWEGING VAN HET PAARD ONGEDWONGEN ONDER DE RUITER BRENGEN.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:02

pennylover10 schreef:
Heb even laatste bladzijdes gelezen. Jammer dat er soms zo hatelijke en/of persoonlijke reakties staan.

Als wij, ruiters, zo nodig op een dier willen zitten, zullen wij ons moeten verdiepen in de psychische, sociale en fysieke aspekten van het paard. Ook zullen wij er alles aan moeten doen om het paard niet in de weg te zitten (met ons gewicht, handen enz) en respect te hebben voor het paard.

Vraag jezelf gewoon eens af waarom je er zo nodig op moet zitten, en vooral wat je doel is.

Zelf vindt ik het een overweldigend gevoel om op een paard te zitten en dat het paard mij op zijn rug vertrouwd. Al bijzonder genoeg, niet? Dan vindt ik het ook een uitdaging om het paard te kunnen "sturen", te kunnen "remmen" en "gas" te geven. Zowel het paard als ik moeten hier plezier en ontspanning aan beleven.

Dressuur: klassiek, academisch, modern, western; het zal me een worst wezen.

Dressuurrijden is voor mij:

DE NATUURLIJKE BEWEGING VAN HET PAARD ONGEDWONGEN ONDER DE RUITER BRENGEN.

Dat is ook de "klassieke" doelstelling.

Maar ook, dat er nog ruiters zijn, die menen, dat die natuurlijke beweging van het paard niet zo "goed" is.
En dan de gangen van het paard zo gaan veranderen, waarvan zij denken, dat het moet.

Snap je het nog :D

"Het is werkelijk enorm naïef om te denken dat een paard het allemaal zo maar even doet.
De drie gangen ja, maar niet zoals wij die vragen aan een paard dat dient men die werkelijk te leren"

Dan krijgt men zo'n uitspraak.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:27

cherie78 schreef:
Vreemd, "professor" ;(
Nogwel geciteerd uit het boek van één van je leermeesters :j

Het is niet zo vreemd cherie78, omdat u niet begreep in wat voor verband dit stond.
Citaat:
Het resultaat van de oefining in het nageven moet als volgt zijn:
Wanneer de ruiter de vingers om de op maat zijnde teugels sluit, daardoor de hand een ogenblijk wat steviger maakt, waardoor de spanning in de teugels, op de wijze van het weerstand bieden, wordt vergroot, moet het paard op de druk van het bit de mond een weinig openen en het bit loslaten om het onmiddelijk daarna weer aan te nemen. Het paard heeft nagegeven.
Deze beweging moet beperkt blijven tot het kaakgewricht.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:39

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Vreemd, "professor" ;(
Nogwel geciteerd uit het boek van één van je leermeesters :j

Het is niet zo vreemd cherie78, omdat u niet begreep in wat voor verband dit stond.
Citaat:
Wanneer de ruiter de vingers om de op maat zijnde teugels sluit, daardoor de hand een ogenblijk wat steviger maakt, waardoor de spanning in de teugels, op de wijze van het weerstand bieden, wordt vergroot, moet het paard op de druk van het bit de mond een weinig openen en het bit loslaten om het onmiddelijk daarna weer aan te nemen. Het paard heeft nagegeven.

Volgens je leermeester:
Sluiten zich de vingers om de teugels, de hand wordt een ogenblik hard gemaakt door het spannen van de spieren van de hand en van de onderarm tot de elleboog.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:46

Professor schreef:

welke leermeester is dit?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:52

cherie78 schreef:
Volgens je leermeester:
Sluiten zich de vingers om de teugels, de hand wordt een ogenblik hard gemaakt door het spannen van de spieren van de hand en van de onderarm tot de elleboog.

Staat al eeerder op dit forum hoe de Franse methode is en de Duitse methode is wat de hand doet in dit moment, word anders uitgevoerd maar het is hetzelfde resultaat.
En wat is hier mis mee? Niets wat hij gepresteerd heeft dat red u in nog geen jaren.
En wat ik geciteert heb word wereld wijdt toegepast dat is niets nieuws. Alleen moet ik u schrijven dat het boek in medewerking van mijn leermeester geschreven is het was zijn chef.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:16

Nombrado. Heb jij niet een eigen leerschool dat Aqua8 heet en het rechtrichten binnen 2 minuten 'Chippen' noemt?
En ik begrijp uit het lezen van de berichten hier dat Cherie78 ook zonder handen rijdt. Knap hoor, dat wil ik ooit nog eens leren.
Ik heb een instructeur die zelf veel ervaring heeft en destijds ook getraint heeft bij de 'klassieke' leermeesters maar van hem moet ik wel degelijk via de teugels communiceren met de paardenmond. En egenlijk lees ik dat in de boeken die jullie aanhalen ook. Dus zo verkeerd ben ik dus toch niet bezig.
Ik krijg de indruk dat een aantal van jullie op papier hele goede ruiters zijn maar het rijden met een echt paard nog niet voldoende gevoeld hebben. Grappig is om ook te lezen hoe een aantal hier zijn best doet met schreeuwen met veel beter ze dan een ander zijn. In dat geval zou ik graag fotos en liever nog filmpjes van jullie rijden willen zien. Wellicht dat ik er dan ook nog wat van kan leren. ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:21

vlooike schreef:
Nombrado. Heb jij niet een eigen leerschool dat Aqua8 heet en het rechtrichten binnen 2 minuten 'Chippen' noemt?
En ik begrijp uit het lezen van de berichten hier dat Cherie78 ook zonder handen rijdt. Knap hoor, dat wil ik ooit nog eens leren.
Ik heb een instructeur die zelf veel ervaring heeft en destijds ook getraint heeft bij de 'klassieke' leermeesters maar van hem moet ik wel degelijk via de teugels communiceren met de paardenmond. En egenlijk lees ik dat in de boeken die jullie aanhalen ook. Dus zo verkeerd ben ik dus toch niet bezig.
Ik krijg de indruk dat een aantal van jullie op papier hele goede ruiters zijn maar het rijden met een echt paard nog niet voldoende gevoeld hebben. Grappig is om ook te lezen hoe een aantal hier zijn best doet met schreeuwen met veel beter ze dan een ander zijn. In dat geval zou ik graag fotos en liever nog filmpjes van jullie rijden willen zien. Wellicht dat ik er dan ook nog wat van kan leren. ;)

die willen we van u dan ook wel eens zien

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:28

Moll schreef:

Hoezo? Ik zeg niet dat ik het allemaal al weet en kan (al rijd ik inmidels al weer meer dan 30 jaar). Jij roept na 5 jaar les het allemaal al te weten en geeft zelfs al volop les. Dat vind ik op zijn zachts gezegt opmerkelijk.
Maar als wij vragen stellen ga je in de verdediging. Als je hoog van de toren blaast dan kun je ook vragen verwachten.
Jammer dat je dan steeds de verdediging inschiet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:55

vlooike schreef:
Moll schreef:

Hoezo? Ik zeg niet dat ik het allemaal al weet en kan (al rijd ik inmidels al weer meer dan 30 jaar). Jij roept na 5 jaar les het allemaal al te weten en geeft zelfs al volop les. Dat vind ik op zijn zachts gezegt opmerkelijk.
Maar als wij vragen stellen ga je in de verdediging. Als je hoog van de toren blaast dan kun je ook vragen verwachten.
Jammer dat je dan steeds de verdediging inschiet.

Ik schiet nergens in de verdedeging, ik zeg dat u foutive informatie rond bezuind das is geheel wat anders, en dat ik u daar opwijs heeft verders niks van doen met deze discussie, en nogmaals als u die wil bespreken, kunt u mij een PB sturen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:05

vlooike schreef:

Nee
Chippen doe ik bij de winkels
was het maar waar dat dit bij paarden kon, vooral dan het opwaarderen en dan hups naar de winkel om dingetjes voor ze te kopen :+

rechtrichten ben je constant mee bezig, van jezelf als ook van het paard wat je rijd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:07

vlooike schreef:
Ik heb een instructeur die zelf veel ervaring heeft en destijds ook getraint heeft bij de 'klassieke' leermeesters maar van hem moet ik wel degelijk via de teugels communiceren met de paardenmond.

en wát moet je dan communiceren naar de paardenmond?
waarom kan dat niet met een ander deel van het lichaam?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:08

vlooike schreef:
Moll schreef:

so, das wel knap na 5 jaar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:01

quote="nombrado"]dat je het beste naar jezelf kritisch kan blijven om jezelf te verbeteren
kan je dit niet? zal je nooit leren.[/quote]

De wijze waarop sommige ruiters en deelnemers hier met de grond gelijk worden gemaakt, doet soms wel vermoeden dat niet iedereen hier even kritisch op zichzelf is, als op anderen. En dat is jammer.

nombrado schreef:
Daarentegen, mag je best kritisch kijken ook naar anderen. Dit is dan niet bedoeld voor je eigen gevoel, maar sec kijken om van te leren.

Tuurlijk mag je ook kritisch zijn naar anderen. Maar als je zelf druk bezig bent met dressuur, dan weet je hoe moeilijk het is om het goed te doen. En daarom vind ik dat men best wat minder veroordelend gesproken mag worden over anderen (of het nu om wedstrijdtoppers van nu gaat, of ruiters in de basis). En geklaag over 'ze' en 'hun' vind ik eigenlijk helemaal geen toegevoegde waarde hebben. Daarbij gaat het niet om wie er gelijk in heeft, maar wel om het feit dat ook in de basissport het gros het gewoon goed probeert te doen. En dat zij (en wij) dat proberen kun je niet kwalijk nemen. Als zij en wij zouden weten hoe het beter moest, dan zouden we dat wel doen.

nombrado schreef:
Ik betwijfel echter of dit mogelijk is in dit topic.

Dat betwijfel ik ook, want ik denk dat van een aantal hier het ego te groot is om zich kwetsbaar op te stellen en hun praktijkproblemen hier op tafel te leggen. En dat is jammer, want dan zou je pas een leerzame discussie krijgen. De boeken kunnen we er zelf allemaal wel op naslaan.

Professor schreef:
en dat ik het wegwuif ja, waarom niet heb wel meer proefschriften en Doktorarbeiten weggewoven en ze tegen gegeschreven als bewijs dat het niet klopte.

Dus? Tegenschrijven betekent toch ook niet automatisch dat je gelijk hebt? En kan dat niet per onderwerp verschillen? Tot nu toe heb je betreffende het onderwerp IQ nog geen goed argument aangedragen dat het tegendeel van de stelling bewijst.

Professor schreef:
Het is buitengewoon arrogant dat men schrijft mensen met een lager IQ enz enz....

Nee, het is gewoon een constatering. Er wordt nergens gezegd: mensen net een laag IQ zijn allemaal lelijk en onaardig. Er wordt gesteld dat een van de vaardigheden van een goed ruiter het hebben van een bepaalde mate van inteligentie is. Net zoals dat je als ruiter ook wel een beetje geld moet hebben. En dat is niet dat je dan mensen zonder geld geen paardensport gunt, maar dat het realiteit is dat het nu eenmaal een dure sport is. Het leven is niet eerlijk, we zijn nu eenmaal niet allemaal gelijk. We kunnen niet overal in uitblinken. Alleen verstand is eerlijk verdeeld, daar denkt iedereen altijd genoeg van te hebben ;)

Ik heb geen balgevoel. Dus ik zal nooit een goede balsporter worden. Daarmee zijn alle mensen zonder balgevoel toch niet ineens onwaardig? En ik ervaar het niet als arrogant wanneer anderen constateren dat ik geen balgevoel heb en voorspellen dat een carriere als vollybal-ster er niet in zit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:07

Citaat:
Ik heb geen balgevoel. Dus ik zal nooit een goede balsporter worden. Daarmee zijn alle mensen zonder balgevoel toch niet ineens onwaardig? En ik ervaar het niet als arrogant wanneer anderen constateren dat ik geen balgevoel heb en voorspellen dat een carriere als vollybal-ster er niet in zit.

In deze zin schrijft u hetzelfde wat ik eerder bedoelde, alleen arrogant is het wanneer men geschreven heeft en dat is al veel eerder, dat mensen met weinig IQ met paardrijden moeilijker hebben dan mensen met een hoog IQ,en daar was ik kwaad over geworden, dat vind ik van de schrijver/ster arrogant.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:10

Er wordt nu al een paar bladzijden gesproken over intelligentie en IQ, maar is voor (goed) paardrijden niet de motoriek van groter belang? In mijn opinie is het snel kunnen reageren erg belangrijk en als de instructeur roept, linkerbeen en de rechterhand van de ruiter gaat bewegen, is dat m.i. een "groot" probleem.

Zou een goede motorische vaardigheid samenhangen met intelligentie?
Hmm, interessant.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:13

Professor schreef:
Wij hadden het over de teugelhulpen die nooit alleen staan.
De hulpen bij de Klassieke dressuur zijn:
Zit-(gewichts-), kuit-(been-) en de teugelhulpen.
Deze werken met elkaar samen. Het moeilijke van paardrijden en daardoor zegt men altijd men heeft aan één mensenleeftijd te kort om het werkelijk te kunnen, omdat er zoveel variaties en mogelijkheden zijn en omdat niet elk paard gelijk is aan het andere.

Juist omdat niet elk paard gelijk is maakt het ook zo boeiend maar ook zo moeilijk. Hoe werkt dat voor mij in de praktijk:
Teugelhulpen: Bijvoorbeeld bij mijn oudste ruin werkt het heel goed om met een super stille hand te rijden en je ring vinger af en toe even aan te spannen (dan praten we echt over mm). Daar gaat hij gemakkelijk van aan de teugel. Mijn jongste daar en tegen die vindt het veel fijner als je wat meer speelt en wat meer ophoudinkjes geeft kort achter elkaar en dan weer even stil. Het lijkt een subtiel verschil en dat is het ook maar het heeft wel even geduurd voordat ik dat verschil door had en kon toepassen bij de jongste. Bij de jongste moet je ook veel sneller zijn met je teugelhulpen want de aanleuning kan nu nog veranderen per seconde.
Kuithulpen: mijn oudste heeft duidelijke kuit hulpen nodig wil hij begrijpen wat je wilt. Er is ook een fractie van een seconde overdracht tijd voordat de uitvoering komt. Mijn jongste hoef ik de kuit maar minimaal aan te drukken en ze gaat gelijk (actie is bam reactie).
Bij de oudste heb ik naast de zit hulpen ook duidelijke kuithulpen nodig voor het voorwaarts gaan. Bij de jongste kan ik veel meer vanuit de zit rijden want zij is veel spitser en sensibeler. De kuit kan meer masseren als het ware en aan haar liggen.
De oudste onttrekt zich aan het werk, als hij de kans krijgt, door niet voorwaarts te zijn de jongste, als ze de kans krijgt, door juist heel loperig te worden (en dan hoef je dus ook niet de verzameling in).
Ik heb alleen maar ervaring met mijn twee paardjes en wij (paarden en ik) zijn niet zo'n grote talenten (B-L niveau). Maar die verschillen en dat moeilijke maakt het paardrijden toch ook zo leuk en uitdagend *\o/*

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:33

Leuk beschreven maar dat is nog maar een zeer klein repertoire aan hulpen en samenwerkende hulpen, daarom is paardrijden interessant, geen paard is gelijk alhoewel wij wel de zelfde hulpen benutten maar de intonatie ervan is anders of de dosering is bij ieder paard anders, en een ruiter die dit snel oppakt noemen wij een ruiter met gevoel-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:35

setteke schreef:
Zou een goede motorische vaardigheid samenhangen met intelligentie?
Hmm, interessant.

Ik denk het over het algemeen niet, ik ken een hele slimme jongen maar qua sport.. is hij op ze zachst gezegd.. slecht.
Maargoed, kan het natuurlijk niet op 1 geval baseren. Maar dat geeft niemand het recht om te zeggen dat je voor paardrijden slim moet zijn, naar mijn mening.