Don_Marcello schreef:Als je niet weet hoe het ideaalplaatje er uitziet, hoe weet je dan wat je na zou moeten streven en of je op de juiste manier bezig bent? Dat jou ideaalplaatje anders is dan van jou instructeur of dan de FEI prima, jou keuze, maar jij zal toch ook een ideaalbeeld moeten hebben? Pas nadat je een ideaalbeeld hebt vastgesteld en weet hoe ver je er nog vanaf zit, dan pas kan je doelgericht gaan trainen om daar te komen. Juist de weg naar dat ideaalbeeld, dat is toch waar paardrijden om gaat?
De kern van de discussies hier is
1 hoe ziet het ideaalplaatje er uit en
2 welke weg/wegen kies je ervoor om dat ideaalplaatje te bereiken.
over beide is disscussie mogelijk en legitiem.
Als je zonder ideaalbeeld zomaar wat wil paardrijden heb je hier volgens mij weinig zinvols in te brengen en kom je ook nergens. Als je niet weet weet waar je naartoe wil is elke weg goed, maar weet je niet waar je eindigt. Waarschijnlijk niet daar waar je zou willen.
Ten eerste... mijn ideaalplaatje anders dan die van mijn instructeur? Dat heb ik niet geschreven... enkel dat ik de FEI reglementen moest leren om het ideaalplaatje te kennen.
Ten tweede.... het ideale plaatje is imo per paard verschillend.... Bonfire piaffeerde heel anders dan Salinero, afgezien van of ze het nou goed doen of niet.... Het ideaalplaatje voor Lingh is heel anders dan het ideaalplaatje voor Ollright....
Oftewel: idealiter bestaat alleen in dromen... IRL is het altijd afhankelijk van het paard waar de ruiter mee werkt... de bewegingen, de bouw... en dan nog er van uitgaande dat de ruiter perfect is