DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:10

Don_Marcello schreef:
Als je niet weet hoe het ideaalplaatje er uitziet, hoe weet je dan wat je na zou moeten streven en of je op de juiste manier bezig bent? Dat jou ideaalplaatje anders is dan van jou instructeur of dan de FEI prima, jou keuze, maar jij zal toch ook een ideaalbeeld moeten hebben? Pas nadat je een ideaalbeeld hebt vastgesteld en weet hoe ver je er nog vanaf zit, dan pas kan je doelgericht gaan trainen om daar te komen. Juist de weg naar dat ideaalbeeld, dat is toch waar paardrijden om gaat?

De kern van de discussies hier is
1 hoe ziet het ideaalplaatje er uit en
2 welke weg/wegen kies je ervoor om dat ideaalplaatje te bereiken.
over beide is disscussie mogelijk en legitiem.

Als je zonder ideaalbeeld zomaar wat wil paardrijden heb je hier volgens mij weinig zinvols in te brengen en kom je ook nergens. Als je niet weet weet waar je naartoe wil is elke weg goed, maar weet je niet waar je eindigt. Waarschijnlijk niet daar waar je zou willen.

Ten eerste... mijn ideaalplaatje anders dan die van mijn instructeur? Dat heb ik niet geschreven... enkel dat ik de FEI reglementen moest leren om het ideaalplaatje te kennen.

Ten tweede.... het ideale plaatje is imo per paard verschillend.... Bonfire piaffeerde heel anders dan Salinero, afgezien van of ze het nou goed doen of niet.... Het ideaalplaatje voor Lingh is heel anders dan het ideaalplaatje voor Ollright....
Oftewel: idealiter bestaat alleen in dromen... IRL is het altijd afhankelijk van het paard waar de ruiter mee werkt... de bewegingen, de bouw... en dan nog er van uitgaande dat de ruiter perfect is Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:19

Kafue schreef:
Ha ha ha maar zonder losgelatenheid en met spanning zal de beweging ook minder zijn, alsmede aanleuning, schwung en wie weet de kwaliteit van het recht richten en het verzamelen.
Met spanning wordt alles minder.

Precies....
Lijkt me een regelrechte ramp als losgelatenheid geen onderdeel is van je rijden, alleen omdat het niet in het FEI boekje staat.

Overigens snap ik ook prima dat losgelatenheid niet in de reglementen staat.... als je een vergelijkbaar FIFA reglement er op na zou slaan, zal daar ook niet in staan dat een voetballer losse goed getrainde spieren nodig heeft (bijvoorbeeld) om een bepaalde traptechniek te kunnen beheersen. Maar iedere trainer weet dat ie z'n selectie een training moet bieden die ervoor zorgt dat de spieren los, sterk en ontspannen zijn.... zonder blokkades....

Goofy44 schreef:
Losgelatenheid is niets meer dan een tussenstap die je moet realiseren om een volgende stap te kunnen maken.

Haha! Haha! Haha!
Dit vind ik persoonlijk een redelijk pro-LDR uitspraak Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:52

Goofy44 schreef:
Dat valt onder ad.2).

- Zenuwachtigheid kan je scherp maken maar ook verlammen.
- Naast het trainen van paarden kan je ook jezelf trainen. Als je echt de sport in wil, dan is daar zeker wat aan te doen.
- Een paard africhten, scholen, trainen of berijden is wat anders als wedstrijden rijden.
Het een is echt niet beter dan het ander. Met wedstrijden loop je wel meer in de kijker.

De sub ruitertop van dressuur, zou wel even een paar probleem paarden rijden. Met al hun ervaring op de (salon) dressuur paarden, konden ze moeilijke paarden niet een rondje door de bak laten gaan. Omgekeerd zijn er "cracks" die een probleem paard, zo de bak doorkrijgen. In de wedstrijdring zouden ze er niet mee scoren. Toch is het beide belangrijk. Het zijn aparte vakken.

Sjef Jansen kan bijv. een paard heel goed africhten maar zie je niet in de ring. Zo nog een aantal topruiters die heel goed kunnen africhten. Dus jouw uitspraak vind ik zeer gewaagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:53

Kafue: Een paard die met de staart erop door de baan gaat, beweegt over het algemeen spectaculairder.............maar dat heeft niets met losgelaten en ontspanning te maken.

En als we over spanning hebben: Laten we dan ff heel reeel zijn................Salinero loopt heel vaak niet ontspannen eraan......

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:06

Pipo schreef:
Kafue: Een paard die met de staart erop door de baan gaat, beweegt over het algemeen spectaculairder.............maar dat heeft niets met losgelaten en ontspanning te maken.

En als we over spanning hebben: Laten we dan ff heel reeel zijn................Salinero loopt heel vaak niet ontspannen eraan......

Juist en die spanning komt duidelijk de gangen niet ten goede.
Het lijkt mischien leuker en mooier maar dat is het niet. Maar goed het heeft me ook wel eens winst opgeleverd terwijl het paard als een heethoofd door de baan ging en nauwelijks te rijden was.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:13

Pipo schreef:
Sjef Jansen kan bijv. een paard heel goed africhten maar zie je niet in de ring. Zo nog een aantal topruiters die heel goed kunnen africhten. Dus jouw uitspraak vind ik zeer gewaagt.

Ehm... je bedoelt neem ik aan dat we Sjef Janssen niet meer in de ring zien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:17

Aimee schreef:
Pipo schreef:

Ehm... je bedoelt neem ik aan dat we Sjef Janssen niet meer in de ring zien Knipoog

Met hem een heleboel niet meer...........maar wel hele goede africhters. Sjef heeft zelf letterlijk gezegd dat hij geen wedstrijdruiter is, maar een africhter.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:20

Tyrza schreef:
Ik vind het serieus kwalijk dat Arie een dergelijke foto als voorbeeld ziet... Elk persoon die enigzins kijk heeft op de uitvoering van een dergelijk onderdeel kan dat soort dingen toch zien??
Ik wacht nog steeds op die foto die jullie als HET voorbeeld van een goed moment in de "diepe LDR" zien...
(en voor de duidelijkheid: ik vind geen van de getoonde foto's sinds pagina 192 nou zo bijzonder...)
Tyrza schreef:
Dat zou dan wel heel erg arrogant zijn.... misschien iets voor Arie om volgende week naar het Global Dressage Forum te gaan?
Over geldklopperij gesproken... Wat kost een kaartje ook weer, Tyrza?
Kafue schreef:
Okee maar als je een ideaalbeeld voor ogen hebt, wordt het nog steeds moeilijk omdat je op het paard zit en niet aan de rand van de bak staat. Dus moet je niet alleen een ideaalbeeld hebben maar ook het bijpassende gevoel daarbij hebben .
En daarvoor heeft men nou ooit spiegels uitgevonden! Pling Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:22

Pipo schreef:
Met hem een heleboel niet meer...........maar wel hele goede africhters. Sjef heeft zelf letterlijk gezegd dat hij geen wedstrijdruiter is, maar een africhter.

Ik zeg ook niet dat ik het niet met je eens ben.....
Alleen vind ik Sjef nou net niet het ideale voorbeeld... hij heeft immers toch met bijvoorbeeld Bo EK gereden, vind ik niet niks in de wedstrijdring, ook al is ie méér africhter.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:40

Q, net zo als er geen pro-LDR onderzoeken zijn die jij accepteerd, zijn en er ook geen foto's die jij acceptabel vindt. De vraag is alleen of het aan jou of aan degene ligt die de foto plaatst.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:50

Pipo schreef:

Dat valt onder ad.2).
Ik denk dat je de opmerking niet begrepen hebt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:12

Karl66 schreef:
Q, net zo als er geen pro-LDR onderzoeken zijn die jij accepteerd, zijn en er ook geen foto's die jij acceptabel vindt. De vraag is alleen of het aan jou of aan degene ligt die de foto plaatst.

Q is bijzonder goed in het afkraken van elke foto die voorbij komt en iets minder goed in het zelf beter doen..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 23:32

Goofy44 schreef:
Pipo schreef:

Dat valt onder ad.2).
Ik denk dat je de opmerking niet begrepen hebt.

Ben blond ,kan het ook niet helpen.........

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:34

in LDR
Afbeelding

even later in oprichting

Afbeelding

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:56

arie53 schreef:
Afbeelding
1. De nek is niet het hoogste punt.
2. De neus is achter de loodlijn.
3. Het paard is niet balans. De dragende benen staan ongelijk en het gewicht is ongelijk (voorwaarde van balans) over de dragende benen verdeeld.

Bij verzameling gaat het er om dat juist méér gewicht door de achterbenen gedragen worden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:32

horseyfries schreef:
Karl66 schreef:

Q is bijzonder goed in het afkraken van elke foto die voorbij komt en iets minder goed in het zelf beter doen..... Knipoog

Dat is niet "niet kunnen" maar "niet willen" ... oh en het materiaal er niet voor hebben, maar ook daar zullen we het niet eens over worden ben ik bang.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:34

Goofy44 schreef:
Het zou zelfs verkeerd zijn als losgelatenheid in de FEI reglementen zou worden omschreven.
Losgelatenheid is niets meer dan een tussenstap die je moet realiseren om een volgende stap te kunnen maken. Losgelatenheid heeft niets met durchlässigkeit te maken.

Volgens mij moet je een doel voor ogen hebben.

1/ ga ik de sport in en wil ik iets presteren in dressuur als sport.
2/ wil ik een paard goed africhten, scholen, trainen en berijden tot betrouwbaar dressuurpaard.

Als je kiest voor ad.1). is het uitgesloten om ad.2) te realiseren.
Als je kiest voor ad.2). dan ben je in wedstrijdsport eigenlijk kansloos, je mag meehobbelen.

We zijn de splitsing ad.1) en ad.2) allang gepasseerd, omdat we tegenwoordig aannemen dat ad.1) ook ad.2) vertegenwoordigt. Zo wordt het verkocht, zo werkt het in de praktijk niet.
In beide takken ad.1) en ad.2) is volkomen perfectie steeds verder weg.
Tak ad.1) claimt dit te bereiken.
Tak ad.2) kennis en ervaring ebt steeds meer weg

De doelen die worden nagestreefd zijn totaal verschillend.
Hoe groter de spraakverwarring, hoe beter en meer geld er circuleert.

Vind ik niets te maken hebben met dit topic. Ik ga absoluut voor 2 en ben door de jaren heen toch fervent ldr ruiter geworden, daarbij zijn die paarden die volgens 2 worden getraind door mij later met anderen (en met mezelf vroeger) wel onder de noemer 1 gegaan.

Dus die combi is heel goed te maken!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:35

Kafue schreef:
Mee eens, mijn vriendin kan fantastisch paarden trainen met veel geduld en gevoel maar als ze concours moet rijden is ze gewoon te zenuwachtig.

Ik ken er hier nog zo één hahahaha plankenkoorts noemen ze dat toch ...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:43

QQQQ schreef:
Ik wacht nog steeds op die foto die jullie als HET voorbeeld van een goed moment in de "diepe LDR" zien
kom maar langs als ik les heb.
Citaat:

maar dan heb je ook wat Ja Lijkt me DE ideale gelegenheid om klassiek en modern op dezelfde dag in aktie te zien, tesamen met die "vermaledijde" FEI juryleden... Haha! Ja

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:54

Ach, een optreden van die witte barokken is ook niet gratis Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:17

Tyrza schreef:
QQQQ schreef:
Ik wacht nog steeds op die foto die jullie als HET voorbeeld van een goed moment in de "diepe LDR" zien
kom maar langs als ik les heb.
Citaat:

maar dan heb je ook wat Ja Lijkt me DE ideale gelegenheid om klassiek en modern op dezelfde dag in aktie te zien, tesamen met die "vermaledijde" FEI juryleden... Haha! Ja

Om te weten of iets het geld waard is moet je er geweest zijn.... Ja
En het is het dubbel en dwars waard!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:17

Pipo schreef:
Ben blond ,kan het ook niet helpen.........

Blond is toch mooi. Blondjes zijn ook niet dom. Je zou jezelf tekort doen met een one-liner.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:36

horseyfries schreef:
Om te weten of iets het geld waard is moet je er geweest zijn.... Ja

Als je naar de agenda kijkt, weet je bij een goed programma, voor een keuze maken genoeg.
Om te bepalen of iets het geld is waard geweest, kun je pas achteraf bepalen.
Het gaat mij er om wat de tijd, het geld uitgegeven aan het GDF voor nut heeft.
Citaat:
En het is het dubbel en dwars waard!

Je bent er nog niet eens geweest. Zie opmerking hierboven. Pling Pling Pling
Omdat je in de buurt van BN'ers mag vertoeven, omdat het programma smashing is of de mix ?
Ik heb de indruk dat de "feel-factor" heel groot is op die lokatie. Het is een geweldige
mooie plek. Alleen dat al is voor veel mensen voldoende om enthousiast te zijn. De kosten
maken me niets uit, het gaat mij om het rendement dat het me op een of andere manier oplevert.
Als je het programma ziet, weet je wat je kan verwachten.
Ik betaal niet om een BN'er een hand te mogen geven.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:40

Mireille1970 schreef:
Ik ken er hier nog zo één hahahaha plankenkoorts noemen ze dat toch ...

Een kwestie van jezelf trainen, praktijk ervaring opdoen.
Gaat het over en als je dan goed presteert geeft het een kick.
Toch een beetje onzekerheid, een gevoelig typetje ? Pling Pling Pling
Niks mis mee hoor.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:42

Naar de film gaan is leuk, je weet niet of het een goede film is maar gezien de spelers en recenties denk je van wel, je betaald ervoor.

Dit is ook zo. Als het JOU interesseert ga je.