Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:39

Vandaag weer op de grote merrie gereden... en toch maar meer tempo gevraagd ook al was de bak nog wel nat... de modder spetterde rond mijn oren.. maar mevrouw deed het prima en we zijn ook niet gaan glijden ofzo. Goed contact houden was natuurlijk wel weer stuk lastiger... maar goed probeerde gewoon rustig te blijven zitten en dan maar wat losser kan namelijk echt nauwelijks aan haar mond zitten bij verkeerd 'rukje' kan ze helemaal dichtklappen. Maar nu bleef ze vrolijk door de plassen spetteren... had echt niet mijn leren rijlaarzen aan moeten trekken maar dat vind ik zoveel prettiger rijden dan mijn chaps.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 18:03

@terpentijn,
Het lijkt er op dat je vast zit in hulpeloosheid, je kunt het niet meer alleen.
Is dat zo?
Kun je het niet alleen?
Ben je zo'n onbenul dan?
Heeft een rijpere man steeds jonge vrouwen nodig om te vertellen hoe hij zijn paard moet sturen.
Weten die dametjes dat dan beter dan jij?

Je bent bang dat jij het verkeerd doet, maar dat doen we allemaal.
We zijn allemaal bezig met trial and error, dat is menselijk.
Waar het om gaat is het voelen, het gelukkig te zijn met je paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:11

Nou zeg, beetje aardiger kan ook wel, @Simpelman.

En wat heeft dit in hemelsnaam met jongere dames te maken, mijn instructeur was immers ook gewoon een man, die ouder was dan ik, dat slaat nu echt nergens op.

Als je ouder bent weet je het trouwens daarom toch nog niet per sé beter. Dat ligt gewoon aan je ervaring, niet aan je leeftijd.

Waarom ben je een "onbenul" als je het idee hebt dat anderen misschien meer of beter weten dan jijzelf en daarin hulp zoekt?

Erg laatdunkende reactie. Heb ik dus niks aan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 18:13

Jammer, dan heb je helaas niet begrepen wat ik bedoel.
Laat maar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:31

@simpelman: ik denk dat ik je steeds beter ga begrijpen..Ik vat em nl wel!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:31

Simpelman bedoelt dat je meer op je eigen gevoel moet vertrouwen Terpentijn ;) Het lijkt erop dat je onzeker bent geworden terwijl je eerst op de juiste weg was. Ik heb zelf ook wel eens instructie gehad die niet bij mijn stijl aansloot. Moest ik mn paard allemaal terugrijden en hij maar heter worden. Nu heb ik helemaal geen les meer, ik voel en ervaar zelf. Schakel hier hulp in of vraag anderen. Langzaam maar zeker komt het goed én heb ik plezier in het rijden dat is het allerbelangrijkste!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:32

@simpelman: ik denk dat ik je steeds beter ga begrijpen..Ik vat em nl wel!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:40

Ik snap Terpentijn ook... het is gewoon prettig om af en toe een paar extra ogen erbij te hebben... en het gevoel wat je hebt te controleren met hoe het eruit ziet... dat je afhankelijk van je instructeur bent geworden is zonde... een instructeur zou altijd moeten zorgen dat je juist beter zelfstandig aan de gang kan ipv dat je je hulpeloos voelt in je eentje.

Natuurlijk moet je op je gevoel vertrouwen... maar zeker als je bijna altijd alleen bezig bent dan is het ook wel prettig als er af en toe iemand eens meekijkt en waarmee je je problemen kan bespreken.

@Terpentijn ik zou vooral opzoek gaan naar een instructeur waarmee je open kan communiceren en niet een die vind dat die de waarheid in pacht heeft.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:10

Dat heet provocatief coachen Terpentijn ;) Komt alleen op internet een beetje anders over. Vaak kan dat iemand helpen die even op een dood punt zit en meestal barsten mensen dan in lachen uit. Op internet mis je de toon en de intonatie erbij, waardoor het anders binnen kan komen. Simpelman bedoelt er niets verkeerd mee, maar wilde je even prikkelen.

Jouw verhaal is bijna identiek aan mijn verhaal bij dezelfde instructeur en ik snap je hulpeloosheid ook wel. Ik voelde me toen ook weer een vreselijke beginner bij deze instructeur. Alles wat ik had geleerd was niet goed en moest ik afscheid van nemen. Ook mijn paard ging in het begin enorm vooruit, maar liep op een gegeven moment op dezelfde punten vast.

Ik vind het dapper dat je de stap hebt durven nemen. Ga eerst even zelf lekker rommelen, weer vertrouwen krijgen in je eigen kunnen en je gevoel. Plaats foto's en filmpjes hier of verstuur ze via pb, durf je kwetsbaarheid te delen. Ik denk dat wij je hier allemaal wel willen helpen, op een eerlijke en opbouwende manier.

Simpelman, bedankt voor je antwoord. Ik doe min of meer nu hetzelfde, alleen gebruik internettoepassingen en sociale media. Ben eerst fans aan het verzamelen en dan komen de klanten vanzelf. Ik krijg er erg veel energie van.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:13

Evelijn schreef:
Ik snap Terpentijn ook... het is gewoon prettig om af en toe een paar extra ogen erbij te hebben... en het gevoel wat je hebt te controleren met hoe het eruit ziet... dat je afhankelijk van je instructeur bent geworden is zonde... een instructeur zou altijd moeten zorgen dat je juist beter zelfstandig aan de gang kan ipv dat je je hulpeloos voelt in je eentje.

Natuurlijk moet je op je gevoel vertrouwen... maar zeker als je bijna altijd alleen bezig bent dan is het ook wel prettig als er af en toe iemand eens meekijkt en waarmee je je problemen kan bespreken.

@Terpentijn ik zou vooral opzoek gaan naar een instructeur waarmee je open kan communiceren en niet een die vind dat die de waarheid in pacht heeft.

P.eize en L.eeuwarden zijn wel op rij afstand. Wie weet kunnen we eens een meeting doen. Ik naar jou toe en jij naar mij toe. Elkaar helpen en eventueel elkaars paard voelen. Lijkt me heel leerzaam. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:14

@Terpentijn, kijk eens verder dan naar een dressuur instructeur of klassiek instructeur.
Vraag eens een goede springruiter. Er gaat een wereld voor je open. Geen geleuter, geen geklets maar duidelijke taal. Ik ga er vanuit dat je een oude rot in het springvak weet te vinden. Zoek een 50 plusser.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:31

Ik ken ook een goede westerninstructeur waar ik dressuurles van kreeg. Zij zit in de buurt van Meppel. Het werd voor mij te intensief om te bereizen, daarom ben ik gestopt. Maar echt een fantastisch instructrice.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:33

Een springruiter kan soms inderdaad deuren openen, maar uiteraard wel selectief blijven wat je meeneemt en wat niet.

Ik heb bewust een (klassiek opgeleide) sport instructeur omdat ik juist soms iemand nodig heb die zegt: en NU been (of wat dan ook).
Het gymnastiseren en vwnw zijn niet mijn probleem. Maar ik blijf te lief en afwachtend zonder les. Dan kom je uiteindelijk ook niet verder.
Vind ik dat hij te veel druk erop zet dan zeg ik dat gewoon.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:45

Zo dan...wat een bijlezen was dat. Terpentijn...het is al gezegd, het was geen aanval op jouw persoon...meer een vraag of het niet fijner zou kunnen zijn om weer even terug bij jezelf te komen in plaats van (misschien te vlug) over te stappen op iemand anders die je dan ook weer gaat vertellen wat je moet doen. Maar wat er geopperd wordt is wel een idee. Iemand van dit topic vragen om es mee te kijken om mee te sparren. Een springruiter zou best leuk kunnen zijn om de lol er weer in te krijgen, zeker je buiten rijden.

Gast5428- ik ben geen hele goede ruiter, voel me verder niet aangevallen ofzo. Wat ik me wel afvraag is of jij in dit topic het gevoel hebt dat je mensen wakker schudt en wat je er nou voor jezelf uit haalt? Ik heb nu 4 pagina's doorgespit met heen en weer praten over van alles. Niet 1 iemand is van mening verandert (ook jij niet), maar het kost mij wel veel energie om alles door te scannen. Eerlijk is eerlijk, ik lees liever verhalen van de mensen die fijn bezig zijn, zoals zij het goed dunken. Paardrijden is voor de lol en als mensen hier lol in hebben en hun paard er mee verbeteren dan zie ik de harm niet. Ik snap dat je mensen graag aan het denken houdt, maar heb het idee dat de manier waarop mensen eerder bozig maakt dan dat je wat in ze losmaakt.

Ik vind de geitenwollensokken :) hier eigenlijk best aardig en geniet van de vorderingen en vragen en vooral ook antwoorden van iedereen. Zo lekker gemoedelijk en dat is nu even anders omdat iedereen het zo druk heeft met zijn/haar kant van het verhaal te verdedigen.

Genoeg woorden van mijn kant hierover....terug ontopic :)

Tancreda- bummers dat het niet lekker ging. Misschien wel een goeie inderdaad van Simpelman...heel kort houden? Maarja als je daar niet aan toe komt is toch vervelend. Maar misschien lukt het lekker buiten als je geniet juist wel veel beter.

Hier niet zoveel nieuws, vandaag weer voor het eerst in het donker gelongeerd. Wij hebben geen verlichting in de bak, wel lantaarnpalen op een rotonde vlakbij. Dat is altijd even wennen voor de paarden, alhoewel ik het idee heb dat ze deze verlichting wel beter op prijs kunnen stellen dan baklichten. Even alle tips in gedachten gehouden en meer voorwaarts geprobeerd te houden. Grappig genoeg val ik dan toch wat terug in het werken aan de hand, waarna hij beter ging lopen maar minder wilde zakken. Maar beter door zijn lijf liep. Kortom we gaan fijn verder en we komen er wel!

Oh en diegenen die het erover hadden dat hun paard slechter in de lengtebuiging werd en schever werd met rijden, dan ervaar ik ook wel. Zeker door zijn rechterachterknie heb ik bedacht dat dat niet echt een optie is. Dus nu eens kijken of we het beiden voor elkaar kunnen boxen. Niet helemaal WF maar wel leuk puzzelen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:03

Ik ga me met de voorgaande discussie niet bemoeien.

Terpentijn, ik vind je verhaal herkenbaar. Ik heb ook een punt gehad waarop ik echt niet meer wist wanneer ik iets wel of niet goed deed en ging erg twijfelen aan mezelf. Wat Simpelman al zegt, vertrouw op je eigen kunnen. Daarbij is het altijd fijn als er iemand over je schouder meekijkt en je aanwijzingen geeft, maar misschien kun je tot die tijd ook regelmatig filmpjes laten maken en die zelf terugkijken. Dat vind ik zelf ook al erg leerzaam.

Ik heb vandaag weer een paar korte stukjes laten filmen. Het stretchen gaat nog niet zo, maar ik ben nu vooral bezig om met een contactteugel te rijden en daarbij proberen om zo min mogelijk het contact te verliezen. Ook heb ik op aanraden van Simpelman inmiddels mijn beugels 2 gaten langer en probeer ik om niet meer met mijn hakken te drijven (best lastig :') ).

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:22

@Murosch
Ik vind het er best ontspannen uitzien en het voorwaarts is volgens mij geen probleem. Het neerwaarts mag denk ik nog wat meer. Maar goed dat je het plaatst hoor!! Drijven met de hak, mmm, dat herken ik helaas. Morgen ook maar eens de beugels wat langer maken.
Grappig dat er paarden los lopen in de bak....

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:26

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 22:38

@Murosch,
Probeer je handen hoger te houden.
Wanneer je ze hoger houdt dan veranderd de hoek waaronder het bit inwerkt van loodrecht op de lagen naar de mondhoeken, daarom is het voor de loodlijn blijven ook zo belangrijk.
Omdat de mondhoeken flexibel zijn is dit is voor je paard een stuk "luchtiger", het maakt het voor hem veiliger om zich naar het bit te strekken.
Probeer eens om te experimenteren zonder sper en neusriem dat geeft nog meer tolerantie.
Neusriemen doen niets goeds, ze zijn slechts functioneel wanneer je met te grote druk wilt gaan werken.

Wanneer hij zich wil strekken volg dan, ik zie dat je dit nu regelmatig over het hoofd ziet.
Als je volgt met de hand dan loop je kans dat je paard weer omhoog komt, dat geeft niet op den duur wordt dat steeds stabieler, wél belonen voor goed en een beetje mopperen voor fout.
"Allways quit at the right moment."

Een paard zal zich strekken als het zich veilig voelt, niet onzeker is over dat wat het moet doen of wat zal komen, geen ongenoegen beleeft.
Dit is heel elementair en wordt vaak vergeten.
Maak de omstandigheden zodanig in orde dat je paard zich veilig voelt, begrijpt wat je wilt en stoor hem niet.

Om te beginnen moet het paard kunnen anticiperen, hij moet wéten wat er van hem verwacht wordt.
Telkens precies hetzelfde programmaloopje afwerken naar stop.
Op die manier gaat hij zélf aan het werk om van het gedonder af te komen.
Daarmee gaan we aan het werk, jij vraagt, hij doet want dan beloon je en stop je ermee.
Dat bevestig je in een paar dagen en dan vraag je twee keer voor je stopt en dan drie en omdat hij niet kan tellen doet hij het op een gegeven moment als je het vraagt gewoon net zolang als dat je dat wilt.
Conditionering.
Zo installeren we één voor één een hele serie van kleine stukjes.
Eenmaal geinstalleerd kun je die op allerlei manieren aan elkaar rijgen, het is voor het paard als voor ons het alfabet leren.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:01

Je bent op de goede weg Murosch +:)+

Inderdaad wat Simpelman al zegt werkt het heel goed om je handen meer omhoog en naar voren te houden en vanuit daar dmv contact uit te nodigen om verder te zakken. Wees inderdaad ook niet bang om je paard te hand helemaal te laten volgen naar beneden. ook al loop je dan meer risico om het contact helemaal weer kwijt te raken. Het hand laten volgen is de beloning. Ze gaan dit "spelletje" snel snappen en leuk vinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 23:03

Overigens:
Ik lees dat er een aantal mensen zijn die moeite hebben met het bevestigen van het hals strekken.
Zet je paard op kort gras en ogenblikkelijk strekt het de hals tot het uiterste, minuten lang, en het kan zo ook nog gemakkelijk stappen.
Daar kan het dus niet aan liggen, het paard kan het.

Ga er nu eens op zitten en zet hem op het gras.... paard strekt en stapt.
Lukt het niet om dit in de rijbaan te herhalen, ga dan nadenken hoe je hem duidelijk kan maken dat je alleen maar wilt dat hij strekt.
Denk eens na wat hem kan storen, ben jij dit, je zadel, het buitengebeuren, het bit, jouw gefrummel, je onrustige handen, snapt hij je communicatie niet?
Nadenken, voorzichtig experimenteren, kijken naar anderen. (Will Faerber)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:51

Hele :list: discussie bemoei ik me niet mee, het boeit me totaal niet meer, hoef me niet te verantwoorden wat we aan het doen zijn.

Wat me wel boeit dat me deze week opeens opviel, bij de wekelijkse massage, dat paardje zich ontwikkeld op plekkie waar we het graag zien: zijn lange rugspieren.
Kon bij het longeren maar vooral in freestyle heel duidelijk deze spieren in actie zien.

Hij had ook een knobbel rond atlas, die was na maandje foetsie.

En hij " vertrekt " ook meer als je em in draf vraagt, heeft daarbij nog wel zijn hoofd nodig om balans te houden, maar dat laat ik gewoon toe totdat ie zelf gaat aangeven de overgang te kunnen maken op boeghoogte blijvend.
Je voelt en ziet hem van achteruit fris en fruitig reactie geven.
Doe ik daar goed hieraan ?

Tja en Fam. klimke...Een groots voorbeeld , in al hun bescheidenheid.
Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 01:00

@Peetstap... volgens mij heel verstandig dat je hem in de overgang even laat moet ik van mijn instructrice ook doen... in de overgang moet het paard weer opnieuw balans gaan zoeken en daar gebruikt een paard wat nog niet sterk/coördinatie genoeg heeft zijn hals voor..
ook WF geeft in zijn filmpjes regelmatig aan dat de overgangen eigenlijk vanzelf beter worden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 07:00

Simpelman schreef:
Overigens:
Ik lees dat er een aantal mensen zijn die moeite hebben met het bevestigen van het hals strekken.
Zet je paard op kort gras en ogenblikkelijk strekt het de hals tot het uiterste, minuten lang, en het kan zo ook nog gemakkelijk stappen.
Daar kan het dus niet aan liggen, het paard kan het.

Ga er nu eens op zitten en zet hem op het gras.... paard strekt en stapt.
Lukt het niet om dit in de rijbaan te herhalen, ga dan nadenken hoe je hem duidelijk kan maken dat je alleen maar wilt dat hij strekt.
Denk eens na wat hem kan storen, ben jij dit, je zadel, het buitengebeuren, het bit, jouw gefrummel, je onrustige handen, snapt hij je communicatie niet?
Nadenken, voorzichtig experimenteren, kijken naar anderen. (Will Faerber)

Uiteraard moet elk paard het kunnen..Mijn paard is zeer sensibel en wil graag alles in de omgeving in de gaten houden ze is daardoor snel afgeleid ik merk dat dat een extra moeilijkheidsgraad is.. Heb jij daar tips voor Simpelman? Mijn paard is rechts gebogen en ik kom altijd in de hals stretch dmv wat buitenstelling..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 10:38

Om te beginnen in stap stellen en buigen in de hals met behulp van de uitnodigende binnenteugel (omhoog, naar voren en naar binnen, contact houden) op een volte van 6 à 8 m, kleiner mag.
Dit is het rustig zonder dwang oprekken van de buitenzijde en dat is de helft van het geheel.
Progressief opbouwen in een paar weken.

Leer naast je paard staand je paard zijn hoofd te laten zakken op een woord (laaaaang) bevestigd met een "klontje".
Hetzelfde als je naast hem loopt.
Doe het zelf voor, dat help.

Daarna aan de longe in stap, dan aan de longe in draf (eventueel met chambon).
Neem hier de tijd voor regelmatig korte sessies, gedurende 6 weken.
Dan als je er op zit in stap, enz..
Geduld.

Zorg voor de juiste omstandigheden, vraag niet meer dan één ding tegelijk, houdt het simpel en kort.
Dit soort dingen doe je aan het eind van je rijsessie.
Goed is stop.

Vergeet niet het voorwaarts te onderhouden, het paard gaat altijd voor je uit maar zonder spanning.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:06

Evelijn bedankt, het gevoel klopt weer.

Maar je wilt vaak te snel, en dit paardje is nogal voorwaarts als ie wakker is ;-)
Hij gaat te laat van huis en moet de trein halen zeg maar...

Geen angst of vlucht oid maar gewoon werklust, reactie op hulpen en overduidelijk zoekende naar balans.
En langzaam & balans is moeilijk.
Netjes halthouden vindt ie ook erg lastig.