[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:34

@ Marjoow Wat zit betreft was inderdaad een foutje (eerder voor de ruiter voor je bedoeld). Alleen net een tikje je schouders naar achter, al zul je dat al snel bereiken als je voor je kijkt ;-)

Handen verschillen op de foto's, op de meeste foto's netjes, op sommige iets te laag (vooral de wedstrijdfoto's, misschien een stukje spanning?).

Wat betreft handen hoger bij t kantelen en dan met name binnenhand is om de verbinding even te herstellen. Als je goed kijkt naar de foto waar je paard kantelt zie je dat je buitenhand net wat hoger is. Ik ben t er ook zeker mee eens dat kantelen van achter uit opgelost moet/kan worden, maar ik denk dat je het kantelen met je handhouding versterkt en daarom deze tip. Ik hoop dat t zo wat duidelijker is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:41

@Marjoow,
Je rijdt heel zorgvuldig, goed.
Je losgelatenheid is nog niet bevestigd.
Jullie zitten in een compromisje.

Ga werken aan stelling en buiging vooral aandacht naar rechts.
Je paard blokkeert zich aan een kant waarschijnlijk om zijn achterhand te beschermen, hij buigt er niet in.
Wees er alert op waarom hij dat doet.
Het kan zwakte zijn, pijn, of jouw, voor hem, wat te te hoge gewicht.
De stelling is heel belangrijk, buigen links en buigen rechts op voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes.

Zet je neusriem aanzienlijk losser en haal de sperriem er af, een paard moet zijn mond open kunnen doen om een doorlatende losse onderkaak te kunnen hebben.
De losheid, ontspanning van de onderkaak vind je terug in de buiging van de achterhand.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:32

Mag ik ook een bijdrage leveren? :) Foto's van vandaag.

Even wat informatie :)
Hij is 6 jaar (bijna 7), we zijn net na een pauze (door bronchitis en verhuizing) weer lekker aan de slag gegaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden, ik zal er ook even bij zetten wat ik er van vind. :)

Afbeelding
(Moest even haar uit mijn mond halen :P ), maar ik ben met dit plaatje blij! Hij kan nog wel eens wat hangerig worden, maar op dit moment voelde het ook aardig licht. Wat ik zie is een ontspannen paard, wat ik heeeel belangrijk vind. Nog wel wat uit elkaar, mag wat minder lang en nog op de voorhand.

Afbeelding
Hier voor mijn gevoel minder op eigen benen, dan wordt hij dus wat hangerig. Ben wel tevreden met de activiteit en ontspanning. Als jullie tips hebben voor het hangerige hoor ik het graag.

Afbeelding
Dit is zegmaar een soort van wonder voor ons haha.. Galop is een groooot issue, dit is onze moeilijke kant. Ik heb er zelf ook vreselijk veel moeite mee.. En vandaag ging hij dus ineens zakken, dat doet hij nooit... Maar je ziet wel dat ik niet goed blijf zitten... :)

Wat vinden jullie??

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:43

Ontspanning is heel belangrijk, maar jij maakt het je paardje wel erg moeilijk. Teugels veel korter pakken en daarin blijven ontspannen (vanuit je hele arm). Nu zoekt je paardje wel contact, door steeds lager te gaan met zn hoofd, maar ik denk dat hier het hangerige vandaan komt... Om zo te lopen is heel zwaar voor je paard en bijna onmogelijk om m echt actief te laten lopen.

Teugels op maat en veel overgangen om hem meer op de achterhand te laten lopen. Je vindt m zelf actief zeg je, maar op deze manier 'vraag je m de grond in'.

Met de galop (ook weer teugels korter) en buitenbeen en buitenteugel, om hem meer sprong te laten maken.

Veel verbeterpuntjes, maar ik vind het wel een fijn ontspannen plaatje om te zien :-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:09

(Kruipt weer eens onder steen uit, zon scheen vandaag... probeert BLIJ rijden geest erbij te houden)

Soldetuut, vind het geheel er heel vriendelijk uit zien en lekker relaxt.
Paard en ruiter misschien tikje TE relaxt? Op zich geen enkel probleem, afh. van je bedoeling,
je bent zo te lezen pas net weer aan het werk (hoelang is dat?).
Echter als je ergens naar toe wilt, moet je iets meer gaan vragen.
Foto 1, ontspannen paard, ruiter die bezit is met wat anders, foto 2 beetje hetzelfde beeld.
Probeer wel zelf rechtop te blijven zitten nu loopt het paard laag en jij gaat daar in mee zeg maar.
Je bovenlichaam gaat naar voren, daardoor je onderbenen naar achteren, probeer meer op je billen te blijven zitten. (niet overdrijven uiteraard).
Het hangerige komt door je zelf, je moet blijkbaar toch iets meer activiteit en tempo controle gaan krijgen, zodat hij niet gaat hangen en zelf uiteraard niet vast blijven houden op die momenten.

Foto 3, als hij anders nooit wil zakken is dit natuurlijk heel fijn uitgangs punt om mee verder te gaan, echter je zegt, HIJ ging ineens zakken, was het zijn initiatief? Of vroeg jij het en deed hij het?
Zit natuurlijk een verschil in, MAAR! Bij een paard dat dat normaal niet zomaar doet, zeker niet bij zijn moeilijke kant in galop kan je ook als hij zelf het initiatief heeft genomen het nog ombuigen naar iets goeds voor jou. Wel inderdaad lekker blijven zitten en op letten dat hij niet in het zakken doorslaat en dan weer gaat hangen, voordat hij dat doet, weer wat met je tempo spelen, dus klein beetje weg en terug. (nadruk op klein beetje, hoeft echt niet ineens versnelling erbij of terug, gaat erom dat hij gehoorzaam blijft en licht en niet zelf er in gaat zakken).

Normaals vind het op zich fijn uitgangs beeld om lekker mee aan het werk te gaan en dus steeds iets meer te gaan vragen, maar daarbij wel in de gaten houden dat dat hangerige wat jij omschrijft je daarin niet overvalt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:23

Bedankt beide voor de feedback!
Ik vind het erg leuk en leerzaam om jullie kijk op mijn foto's te lezen! Alvaro is er ongeveer 2 maanden helemaal uit geweest door ziekte en verhuizing, en dit was de vierde keer rijden sinds toen..
Ter vergelijking, even een wat ouder plaatje (maart 2014)
Afbeelding
Dan begrijpen jullie denk ik waarom ik als een idioot focus op ontspanning :') Dit was de enige houding die hij aan kon nemen. Maar ik geef jullie ook zeker gelijk, in dat er nu weer een volgende stap moet komen. Ik merk ook dat we een beetje blijven hangen in deze 'fase'. Ik ben natuurlijk bezig de ontspanning constanter te krijgen, maar ik wil nu ook wel heel graag weer een stap maken. :) Hoog tijd dat we weer les nemen haha..

Heel erg bedankt voor jullie feedback en tips! Ga ik mee aan de slag!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:55

Plaatst die ontspanning wel heel mooi, als je er nu pas weer voor de 4e x op zit en bij bovenste plaatje weg kwam.

Probeer iets meer je bekken te kantelen als je rijdt, nu steek je zeg maar je bips iets uit naar achteren en zit je met je bovenlichaam iets voorover.

Vanuit de 3 foto's die je eerder liet zien, heb je wel een fijn vertrekpunt, voorwaarde is dan wel dat hij niet gaat hangen, want dan schiet je het doel voorbij.

Nou ja, zal ik dan ook maar weer eens iets plaatsen?
In het kader van ons Tobuleum.
Heb dit paard nu 5 jaar, is groen gekomen, heb er de nodige problemen mee gehad
(ben er keer afgevlogen en bang geworden, nou dat is dus heel onhandig als je er nog wat mee wilt.
Maar aangezien ik wist dat het irrationeel was dat ik bang was en dat hij eigenlijk heel fijn paard was,
toch doorgereden, ben nu niet meer bang hoor! Nou vind ik het gewoon netzoals in het begin af en toe vreselijke apekop <3

Hij is M2 onder het zadel, M enkelspan paard dressuur, M vaardigheid stargerechtigd
(maar dat laten we nog maar even zitten, rijden nog regelmatig half parcours tegen de vlakte in de L), oefen marathons,
heeft vorige week zijn eerste minimarathon gelopen, WE II en fijn recreatie paard.
Onze problemen..
Tempo, takt (kwijt door te hoog tempo, kan dan zijn passen niet afmaken)
Wil wel eens iets minder naar linker been luisteren (als in oostindisch doof).
Duikt graag naar beneden.
Stuwt liever dan hij draagt, daarom ook meer terug in tempo, anders jaag je hem van achterbeen af.
(been there, tried that, didn't work)
Vind het heel moeilijk om bij elkaar te blijven, wordt graag lang.
Heeft bouw niet mee, steile achterbenen, korte voorbeentjes, overbouwd.
Zijn sterke punten.
Doet onwijs zijn best voor je.
Is best slim.
Kan heel fijn losgelaten lopen (in alles) en is dan heel fijn te rijden en neemt je dan gewoon mee.
(Ik noem dat onze happy place, dan gaat alles vanzelf, helaas voor alsnog spaarzame momenten)
Mijn problemen.
Jaag nogal snel hem over zijn tempo.
Ben te abrupt.
Moet stiller zitten (alle aspecten)
Niet inknikken in heup, linker schouder terug houden en niet optrekken.
Niet losgooien als je hem bij elkaar moet houden en in sommige onderdelen meer ondersteunen.
Waar zijn we mee bezig? Dit is gewoon stukje uit de les van gisteren,
die soort van gefilmd is omdat ik het leuk vond om op zijn 5 jarig bij mij zijn filmpje te hebben.
Is geen les waar het top ging, ging maandag en donderdag fijner,
maar wel realistisch beeld van waar we mee bezig zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:10

Leuk en interessant filmpje.
je bent wel heel bewust van wat je doet. Tof! Wat ik wel zie/ wat mij opvalt, is dat het lijkt alsof je met doorzitten wat meer gewicht van jezelf probeert te verplaatsen? Alsof je overdrijft zeg maar. Of zie ik dat verkeerd?

Nog een vraag.
Contra galop. Hebben jullie de paarden dan ook in buitenstelling?

En stel, je galoppeerd in contra links om( dus rechter galop) je hebt iets stelling naar rechts. Op welke zitbeenknobbel leun je? En welk been gebruik je op dat moment als binnenbeen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:14

Dankjewel voor je feedback! Over mijn bekken heb je inderdaad helemaal gelijk! Bekken/onderrug is mijn zwakke punt (heb ook pinnen in mijn onderrug dus het is wel minder flexibel daar haha, maar is natuurlijk geen excuus). Dank je, ik ga er meer op letten!

Over jouw filmpje:
Wat een leuk paard! Hoe groot is hij/zij? Ten eerste, wat een leuk duo zijn jullie, mooi om te zien!
Wat mij gelijk opvalt in galop is dat de controle naar mijn idee goed is! Ook zie ik inderdaad dat de takt
af en toe niet helemaal correct is, zoals je zelf ook noemt. Wat me ook opvalt is dat hij/zij een soort
'ja-knikt' in galop, zie je wat ik bedoel?
In draf zie ik ook een braaf plaatje, gecontroleerd, maar wel onrustig. Je benen en zijn/haar hoofd is vooral
wat mij opvalt. Hoe is dit als je lichtrijdt? Zitten wisselende stukken in, maar tweede rondje aan de verste lange zijde
vind ik bijvoorbeeld qua takt en tempo mooi!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:23

Heb even probleem met zitten, heb net paar maanden heel veel last gehad van mijn rug, wist toen echt niet hoe ik erop moest zitten. Gaat nu gelukkig weer goed, maar wat ik mis is dat leuke hypermoderne woord core stability ben ik me ook van bewust, maar heb er nog geen oplossing voor eerlijk gezegd.
(voor het amusement https://www.youtube.com/watch?v=5ARxLM28r0E ik in een clinic van Lamert Haanstra, helaas was dit maar een half uur, maar echt is zo'n eye opener zo'n les!! Kan het iedereen aanraden )

Contra galop in principe stelling van de galop die je rijdt, dus als je in de linker galop zit (contra) op de rechterhand, inderdaad naar buiten. Hier is hij redelijk recht gereden, heeft een reden er wordt momenteel aan zijn changementen gewerkt (niet door mij overigens ik kan ze niet, heb dus maar besloten dat het voor zijn begrip beter was als hij ze netjes aangeleerd kreeg en niet met mijn gepruts)
Hij zit nu in de fase dat hij ze netjes op de hulp springt of ehh, nou ja dit doet. Fase moet hij even door.
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... 3728_n.jpg?
oh=7efc683d46b69b83b6f0f4fe73a151fa&oe=558A67A1

Rest van je vraag, welke hulp geef ik. Stel ik wil op de rechter hand contra rijden.
Makkelijk kan dan zijn om gewoon op linkerhand aan te galopperen in linker galop, van hand te veranderen en dan opletten dat je NIETS aan je houding en zit verandert want je wil eigenlijk gewoon dat hij doorgaat waarmee hij bezig was en dan gewoon doorrijden.
Gemene zit hem dan weer in de hoeken, dan wil je eigenlijk wat, maar eigenlijk moet je gewoon stil blijven zitten, wel zorgen dat je paard niet uitelkaar valt en niet gaan jagen (hem dus zelf uit elkaar rijden), dan gaat hij in principe gewoon keurig door in de linker galop op de rechterhand met correcte stelling etc.

Stel in galoppeer aan in contra (dus linker galop) op rechter hand (staat toevallig aan begin van filmpje omdat hij uit galop was gevallen (wou te beschaafd rijden, dus was te laat).
Dan geef ik gewoon de hulpen voor de linker galop en daar gaat hij.
Als je met je paard overal kan aanspringen in de bak, dus op rechte stukken etc. kan je ook overal aanspringen in de contra. Niet te hard over nadenken, gewoon de andere galop aanspringen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:33

Sodeletuut schreef:
Dankjewel voor je feedback! Over mijn bekken heb je inderdaad helemaal gelijk! Bekken/onderrug is mijn zwakke punt (heb ook pinnen in mijn onderrug dus het is wel minder flexibel daar haha, maar is natuurlijk geen excuus). Dank je, ik ga er meer op letten!

Over jouw filmpje:
Wat een leuk paard! Hoe groot is hij/zij? Ten eerste, wat een leuk duo zijn jullie, mooi om te zien!
Wat mij gelijk opvalt in galop is dat de controle naar mijn idee goed is! Ook zie ik inderdaad dat de takt
af en toe niet helemaal correct is, zoals je zelf ook noemt. Wat me ook opvalt is dat hij/zij een soort
'ja-knikt' in galop, zie je wat ik bedoel?
In draf zie ik ook een braaf plaatje, gecontroleerd, maar wel onrustig. Je benen en zijn/haar hoofd is vooral
wat mij opvalt. Hoe is dit als je lichtrijdt? Zitten wisselende stukken in, maar tweede rondje aan de verste lange zijde
vind ik bijvoorbeeld qua takt en tempo mooi!

Goed gezien, dat zijn dus onze problemen.
Grappige is dat die problemen gekomen zijn omdat hij eigenlijk fijner gaat lopen (met dat veertje), dat deed hij in 1e instantie totaal niet.
Zit dus nu nadat ik in de fase af en toe paar meter fijn, nu wat meer meters fijn heb, maar het dus nog niet constant heb.
Zeker afgelopen vrijdag niet, maar juist daarom is het heel realistisch stukje.
Waarin je dus heel duidelijk kan zien wanneer er iets niet fijn is, daar reageert hij fantastisch op!
Pas als je al je voorwaarden netjes hebt, gaat hij fijn lopen.
Kortom ik moet stil zitten, niet jagen, niet prutsen, niet vasthouden, niet loslaten, op tijd zijn, niet te veel drijven, niet te weinig ondersteunen.
Ja knikken klopt ook, hij is er dus nog lang niet, vind dit nog heel moeilijk en ik ook, vooral het gedeelte dat ik hem niet elke pas moet "helpen"(van de wal in de sloot dus), hij moet op eigen benen leren lopen en er wordt hard gewerkt aan dit stukje, als we langer aan het rijden zijn is het over, dan is hij fijner aan het been, heeft meer impuls en is dan aan je zit terug te rijden, dan blijft hij heel mooi stil in de aanleuning.
Moet zeggen dat punt heb ik vrijdag niet bereikt en de film was op, dus dan had de film het ook niet gehaald.

Lichtrijden kan ik niet echt op hem, ja in het bos!
Ik krijg hem licht rijdend niet bij elkaar gereden :o, mijn fout, maar is niet anders.
Dan wordt hij 3 meter lang en krijg ik hem nooit op zijn achterbeen. :D
Ooit keer bij Rien van der Schaft cursus gereden en daar werd uiteraard hetzelfde gevraagd (zaten ook kijkers van de cursus aan de bakrand) werd toen leuke discussie, waarbij eindconclusie was, (met ons als rijdend lesmateriaal :+ )
als je hem licht rijdend echt niet bij elkaar gereden krijgt, ga dan vooral gewoon doorzitten.
Aan eind als hij fijn is krijg ik hem licht rijdend wel heel netjes door de baan.

Kortom, nog zat om aan te werken.
Oh, hij is ehhh, ca 1.57 of daarom trend? En ik tja, 1.84, wat de nodige problemen geeft qua beenligging, want eigenlijk hangen die in het luchtledige (dus makkelijk maak je het er jezelf niet mee).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:10

Leuk om te lezen hoe zelfbewust je bent! Ik ben heel benieuwd naar jullie vorderingen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:38

@Sjolvir,
Je bent goed bezig.
Aandachtspunten:
Je zit, je doet veel te veel, je zit is daardoor onrustig, je zit achterover en belemmert daarmee je paard om je van achteren naar voren mee te nemen.
Een paard doet op zijn manier zijn best om jou in evenwicht te dragen maar dat kan hij niet als je daar zelf ook niet op let.
Zoek eerst je evenwicht tesamen met de grootst mogelijke ontspanning, als een jongleur op een bal.
Bij de minste onnodige spanning valt de jongleur van zijn bal af.
Neem eens een klein iemand op je schouders en laat die allerlei drukkende, duwende evenwichtsverstorende "hulpen" geven.
Vraag nu of die persoon zijn evenwicht zoekt en zich zoveel mogelijk ontspant en heel kleine aanwijzingen geeft, stilte.
Vertel jezelf wat je nu te weten bent gekomen.

Je mag nooit meer met je hakken drijven, drijven doe je vanuit je zitbeenknobbels naar je knie, met de binnenkant van je kuit.
Reageert je paard hier niet voldoende op dan vraag je teveel voor zij graad van africhting of hij heeft een correcte aandrijvende hulp nog niet begrepen.
Wanneer je paard op je frummelende aandrijvende hakken voorwaarts kan gaan dan kan hij dat ook op je aanspannende kuiten...
Voor de kar zelfs op een tongklikje?
Rustig uitleggen met een dressuurzweepje achter je kuit.
Stilte, laat je paard het werk doen, daar is hij sterk genoeg voor.

Pas op dat je niet teveel wilt.
De galop neigt soms naar tactverlies, dat is waarschijnlijk een gebrek aan kracht.
Ontspanning en tact gaan voor alles.
Neem je tijd, vergeet je eer.
"De mooie gangen van het jonge paard zijn als de lentebloesem, eenmaal afgevallen keren zij nooit meer weerom."

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:10

Simpelman, klopt ik doe te veel, moet leren stil te zitten, niet met mijn hakken te willen drijven (benen zijn toch te lang daarvoor). Blijf dat heel moeilijk vinden omdat hij soms heel traag aanvoelt.
En ja, voor de wagen gaat hij ook op een stemcommando.
Voor je gemoedsrust, ik heb die les bij herhaling te horen gekregen dat ik niet zo moest drijven, maar met beetje aanspannen van de kuit. En dat ik minder moet doen. (Ben alleen hopeloos hardleers vrees ik)
Toch fijn dat jij en instructie er hetzelfde over denken en ik me dood erger aan die benen, maar er nog niet vanaf ben.

Zit blijft lastig punt dat ik zelf steeds vergeet, gelukkig op donderdag les van iemand die je daar wel aan helpt herinneren en jemig wat is het moeilijk om stil te zitten, rechtop en dan ook nog een uitgestrekte draf eruit te krijgen, je ontdekt ineens hele andere spieren.

En het meest prachtig confronterende is eigenlijk dit paard zelf, dat meteen aan zijn lopen laat merken dat je iets fout doet.
En ook heel confronterend, zet diegene erop die hem de wissels nu aanleert en hij loopt meteen goed en blijft zo lopen.
Bij mij duurt het doorgaans 20 minuten en is het niet constant, conclusie, ruiter is het probleem.

Vond dit dus ook heel realistisch filmpje om te plaatsen, had er ook 12 seconden mooie lange zijde uit kunnen plukken, maar daar leer ik niets van en niemand hier, nu zie je precies wat ik fout doe en de reactie van het paard.

Galop neigen naar takt verlies heeft meer dan 1 reden, 1 is kracht, 2 is mijn soms ontbrekende ondersteuning voor (gooi hem nog wel eens te los) en het feit dat ik eraf moet blijven (dus minder doen) van de instructie en hem niet elke pas moet vooruit jagen en hem al helemaal niet moet overvallen en daarmee van zijn achterbeen af en weer voor laat zakken, hij moet voor leren opspringen.
Proberen hem nu sterker te krijgen door tempowisselingen in galop te rijden, maar ook daar geldt weer dat ik hem niet moet overvallen, liever kleine verschillen.

Even voor het idee, dit was begin vorige maand en met kerst is hij veel fijner gaan lopen, ondertussen loopt hij dus nog fijner, maar dit ben ik niet als ruiter, dus duidelijk te zien dat ik de stoorzender ben.
Wel zie je hem hier nog heel erg zoeken (deze manier van draven daar nog nieuw voor hem)
Hij moet wel sneller in worden met zijn achterbeen.

Dit is paar jaar terug, hier zijn we zoekende en vinden we een stukje van de puzzel, wat we vervolgens weer hopeloos kwijt zijn geraakt en nu weer aan het vinden zijn. (3 jaar later...)
Helaas kan je daar niet zomaar even lesje pakken.

Niemand heeft gelukkig hier ooit gezegd dat paardrijden makkelijk was, het is een soort van oneindige zoektocht.

Nog een blij puntje, hij wordt steeds rechter in galop en makkelijker te rijden, dus er verbeterd wel iets.
En voor de wagen loopt hij in de rechter galop nu ook rechter (terwijl ik de afgelopen maanden 3 wedstrijden heb gemend en hij verder niet voor de kar heeft gestaan op de menles van gisteren na).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:20

De vroegere directeur van de Spaanse rijschool in Wenen, Podhasjky werd op ong. 84 jarige leeftijd geintervieuwd voor een dressuurtijschrift.
De journalist was te vroeg aanwezig op zijn afsparaak en ging wat staan kijken tijdens de training.
P. was daar op dat moment aan het rijden op zijn 24 jarige hengst.

Toe hij daarmee kleer was begonhet intervieuw.
De journalist begon met een compliment door met veel bewondering te zeggen dat hij nog nooit iemand zo mooi stil had zien zitten op zijn paard, geen enkele hulp was zichtbaar.
Twee individuen één samengesmolten geheel.

P. antwoorde Dank U voor Uw vriendlijke compliment.
Het heeft me een leven gekost om zover te komen.
Het zal me nog een leven kosten om het te vervolmaken, helaas heb ik dat niet.

Voor jou: laat je meenemen door je paard, vraag hem om zelf te werken, laat hem fouten maken.
Ga dansen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:26

Gaan we doen, weet nog niet wanneer, maar we zijn het wel van plan.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:01

Het topic mag niet stilvallen hoor, het gaat er juist zo leerzaam aan toe!
Ik heb een vraag. Het gaat om het paard uit mijn profiel. Bezig met contact houden met mond, geeft om eerlijk te zijn verbluffende resultaten, niet verwacht! Maar nu: Ik rijd linksom op een volte, paard vind rechtsom makkelijker ''rechtsgebogen'', paard raakt uit balans en wil steeds aanspringen in galop. Wat moet ik in dit geval doen? Ik probeer het op te lossen door binnenbeen buitenteugel, maar is dit al voldoende? Hoe zorg ik ervoor dat mijn paard zich aan de moeilijke zijde loslaat?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:07

Eerst in stap linksom en rechtsom de STELLING en de buiging bevestigen.
Net zolang tot je paard zich hier op beide zijden los laat en wil gaan strekken, dat strekken moet je toestaan, alleen maar contact houden.
Een zekere beheerste impuls in de stap houden, maar niet over zijn tempo jagen.
Telkens als nodig opnieuw de stelling herstellen, de buiging volgt geleidelijk aan vanzelf.
De stelling is altijd het eerste en belangrijkste.
Zorg voor je eigen perfecte evenwicht en ontspanning, geef rustige duidelijke maar lichte hulpen, beloon veel.
Dwing niet maar vraag.

Wanneer je na een paar dagen een zekere stabiliteit begint te krijgen (50%) ga je slangenvoltes, gebroken lijnen en achten lopen.
Veel belonen, dan gaat hij het snappen.
Het gaat om het loslaten.
Dat wat je van hem vraagt is alsof je van jezelf vraagt met je linkerhand te schrijven als je rechts bent.
Paarden laten zich aan één zijde vaak niet los omdat ze dan uit hun gewoonte van "rechtshandigheid" gehaald worden.
"Dat doe je niet"

Als je het gevoel hebt dat je paard het door begint te krijgen probeer je een klein stukje draf, vooral rustig aan.
Valt hij hier terug ga je weer naar stap en bevestigt de vraag, dan weer naar draf.
Als hij grote moeite heeft met de draf en het lukt 5 passen stap dan af, DAT SNAPT HIJ na twee keer.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:13

Dank voor de duidelijke uitleg Simpelman, ik ga ermee aan de slag!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:20

Een duidelijk uitleg van simpelman, hier kun je veel mee. Al denk ik dat als je paard het netjes doet in draf meteen een overgang naar stap ook duidelijk is, dus dat je dan niet meteen hoeft af te stappen. Al is het zeker een goed moment om te stoppen!

Je kunt ook best erna naar stap en even wat anders doen en het daarna nog een keer proberen (en weer naar stap), dan snapt je paard het ook wel.

Slangevoltes dacht ik ook aan en dan vooral eerst met 3 bogen (in stap) en dan op de rechterhand beginnen. Dan maak je het je paard niet te moeilijk. Als het allemaal wat makkelijker gaat kun je de slangevolte linksom beginnen en uiteindelijk met meer bogen. Of de slangevolte met 3 bogen in draf.

Ook zou je contrastelling kunnen oefenen. Rechtsom proberen korte stukjes linkerstelling aan te nemen.

In stap zou je ook linksom de volte kunnen sluiten en weer openen (nog niet in draf, want dat lijkt me op dit moment teveel gevraagd van je paard). Dan probeer je de volte heel netjes te openen en op het moment dat je voelt dat hij de stelling en buiging aanneemt die jij wilt/bedoeld verander dan van hand. Je paard doet namelijk iets wat hij heel moeilijk vindt en hiermee geef jij aan dat je het snapt en oefen je kleine stukjes. Die stukjes kun je steeds langer maken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:07

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:15

Lol.

Ik heb van de week een middag hulp gehad van een vriendinnetje. Eens haar manier van rijden toepassen.

en vandaag heeeel duidelijk lang en laag neus eruit gereden. Hij wil zo graag oprollen.
In de stromende regen. Maar hij deed het goed.

Vraag?
Waarom verbuigen mensen hun paard?
Omdat ze dan soepeler worden?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:16

Wat noem je verbuigen?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:18

Hals bijna haaks opzij

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:24

Wanneer je het doet vanuit vragen en niet vanuit trekken dan leer je je paard zich los te laten in nek, hals en schouder.
Door stress en gewoonte houden veel paarden zich hier vast, net als veel mensen.
Het moet dus nadrukkelijk gebeuren vanuit zachtheid.

Je kunt dit net zo doen met de staart en de de benen, zachtjes vragen mee te gaan, los laten.