Het lijnen is begonnen met een BMI van 42 en 104 kilo. Momenteel een BMI van 29 en een gewicht van 73. Inmiddels 31 kilo kwijt!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Go you! duifje4 schreef:Ik vind dat een gezond en sterk paard alle gewicht moet kunnen dragen op zijn rug. Natuurlijk is er verschil in paard. Er is geen grens in gewicht. Met Gezond verstand zou er geen discussie mogelijk zijn. Grote paarden, maar ook haflingers/fjorden/ shetlanders zijn sterk gebouwd en kunnen veel gewicht met gemak dragen. Met een beetje logica kun je zelf wel zien op welk paard/pony je kan rijden met overgewicht.
Natuurlijk kom je bij het volgende punt uit: wanneer je niet kunt rijden, is het mogelijk om je paard te forceren.
Hierop is mijn mening: Wanneer je met overgewicht uit belans raakt, moet je paard/pony een pas bijzetten om het op te vangen. Kan het kwaad? nee. Jij leerd rijden en je paard/pony moet een stapje extra doen. Samen kom je er wel uit.
Mochten er toch rugklachten komen, dan moet je uitzoek waar het aan ligt. Ander zadel? zadel met bondje om het gewicht op te vangen? Dit is een punt om zelf te bespreken met de zadelmaker of veearts.
Nogmaals: overgewicht staat paardrijden heus niet in de weg. Dit oordeel je zelf, en dat doet niemand anders voor jou !
Mindim schreef:duifje4 schreef:Ik vind dat een gezond en sterk paard alle gewicht moet kunnen dragen op zijn rug. Natuurlijk is er verschil in paard. Er is geen grens in gewicht. Met Gezond verstand zou er geen discussie mogelijk zijn. Grote paarden, maar ook haflingers/fjorden/ shetlanders zijn sterk gebouwd en kunnen veel gewicht met gemak dragen. Met een beetje logica kun je zelf wel zien op welk paard/pony je kan rijden met overgewicht.
Natuurlijk kom je bij het volgende punt uit: wanneer je niet kunt rijden, is het mogelijk om je paard te forceren.
Hierop is mijn mening: Wanneer je met overgewicht uit belans raakt, moet je paard/pony een pas bijzetten om het op te vangen. Kan het kwaad? nee. Jij leerd rijden en je paard/pony moet een stapje extra doen. Samen kom je er wel uit.
Mochten er toch rugklachten komen, dan moet je uitzoek waar het aan ligt. Ander zadel? zadel met bondje om het gewicht op te vangen? Dit is een punt om zelf te bespreken met de zadelmaker of veearts.
Nogmaals: overgewicht staat paardrijden heus niet in de weg. Dit oordeel je zelf, en dat doet niemand anders voor jou !
Mijn hemel, hoe praat je het zelf goed om met enorm gewicht op een paard te gaan zitten. Het paard moet zich maar aanpassen, omdat de ruiter te lui is om wat aan het gewicht te doen, bespottelijk.
Ik train veel op een sportschool, heb niet bijster veel vet, ik verbrand het wel. Ik heb mega respect voor mensen die zich aanmelden bij een sportschool om hun gewicht kwijt te raken, mensen die te zwaar zijn door eten of door wat anders. Maar vaak is dik zijn een keuze, het hoeft 9 van de 10 keer niet. Als je ziet hoeveel mensen na twee keer sporten al met excuses aankomen over waarom ze het toch wel niet aan kunnen, je lacht je slap. Maar er zijn er die gaan er voor, nou respect. Maar de grote massa heeft geen doorzettingsvermogen om af te vallen en te gaan sporten, maar verwachten wel dat hun paard elke dag aan de gewichten hangt en die moet dan maar een tandje harder lopen, te zot voor woorden.
. Wat je zegt over die sportschool, het is niet alleen maar doorzettingsvermogen, als dat alles zou zijn dan zou je niet zoveel mensen hebben met overgewicht, dat is nu juist het probleem. Juist omdat het allemaal veel dieper zit dan het voor een ander soms lijkt. Tessa_1 schreef:@Stamina: Er worden verschillende 'richtlijnen' aangehouden bijvoorbeeld:
- 12% van het gewicht van het paard
- 15% van het gewicht van het paard
- 20% van het gewicht van het paard (vind ik persoonlijk veel)
Maar je moet daarbij ook rekening houden met:
- De bouw van het paard (Zwakke rug? Stevige bouw? Blessuregevoelig?)
- De tak van sport die je doet (Stapritjes door het bos? SGW op hoog niveau? 1.40 Springen?)
etc..
En verder heb je nog de bouw van de ruiter.. iemand van 1.40 is behoorlijk rond bij 120 kg, maar iemand van 1.80 kan zich nog wat makkelijker bewegen.. (heeft een minder dikke/beter verdeelde laag vet)
bovendien heb je nog dat spieren meer wegen dan vet en als iemand slank gebouwd is kan die waarschijnlijk ook minder vet hebben, bij een breedgebouwde persoon kan het ook beter verdeeld zitten..
En man of vrouw, is ook nog zoiets.
@andrea: Ik snap het ook wel en natuurlijk mag iedereen zijn mening neerzetten, maar soms is het erg vermoeiend als dat nogal ongenuanceerd en lomp gebeurd, dus bijvoorbeeld zonder te lezen of met een persoonlijke aanval naar de persoon die het laatst heeft gepost(dat is eigenlijk vooral wat ik bedoel..)
Maar misschien dat ik ook wat hevig reageer omdat dat in elk geval de laatste 50 pagina's al best vaak aan het gebeuren is(kan heel goed)
hyppolyte schreef:@mindim, tot op zekere hoogte is het een keuze, maar vrijwillig is het nooit. Wat je zegt over die sportschool, het is niet alleen maar doorzettingsvermogen, als dat alles zou zijn dan zou je niet zoveel mensen hebben met overgewicht, dat is nu juist het probleem. Juist omdat het allemaal veel dieper zit dan het voor een ander soms lijkt.
Dit staat even los van de discussie, ik bedoel het niet als een excuus oid, maar het is natuurlijk niet allemaal zwart-wit. Ik ben momenteel ook bezig met die sportschool om op gewicht te blijven (wat dus niet lukt), maar het frustreert zo verschrikkelijk dat het moeilijk blijft om jezelf te motiveren en alles om te gooien.
hyppolyte schreef:@mindim, tot op zekere hoogte is het een keuze, maar vrijwillig is het nooit. Wat je zegt over die sportschool, het is niet alleen maar doorzettingsvermogen, als dat alles zou zijn dan zou je niet zoveel mensen hebben met overgewicht, dat is nu juist het probleem. Juist omdat het allemaal veel dieper zit dan het voor een ander soms lijkt.
Dit staat even los van de discussie, ik bedoel het niet als een excuus oid, maar het is natuurlijk niet allemaal zwart-wit. Ik ben momenteel ook bezig met die sportschool om op gewicht te blijven (wat dus niet lukt), maar het frustreert zo verschrikkelijk dat het moeilijk blijft om jezelf te motiveren en alles om te gooien.
_Apple_ schreef:Ik heb nog een tip voor:
Mensen die willen afvallen en een te dikke Shetlander in de wei hebben staan waar niks mee word gedaan, hij moet wel verkeersmak zijn.
Dit is de tip:
Ga eens samen met je Shetlander hardlopen op bijv. een zandpad. Ik doe dat nu elk weekend, ik sta om 10 uur in de stal. Dan ga ik weg en dan ben ik er rond 12 uur weer.
Citaat:duifje4 schreef:
Ik vind dat een gezond en sterk paard alle gewicht moet kunnen dragen op zijn rug. Natuurlijk is er verschil in paard. Er is geen grens in gewicht. Met Gezond verstand zou er geen discussie mogelijk zijn. Grote paarden, maar ook haflingers/fjorden/ shetlanders zijn sterk gebouwd en kunnen veel gewicht met gemak dragen. Met een beetje logica kun je zelf wel zien op welk paard/pony je kan rijden met overgewicht.

DianneM schreef:Ook even "ego".... Ik heb officieel geen OBESITAS meer! Ik ben van morbide obesitas inmiddels naar "gewoon" overgewicht gegaan. Mijn BMI is nu 29!!!![]()
![]()
![]()
Het lijnen is begonnen met een BMI van 42 en 104 kilo. Momenteel een BMI van 29 en een gewicht van 73. Inmiddels 31 kilo kwijt!

Ik reed toen al een tijdje niet meer...
Dan heb ik een BMI van 30 en ben ik terug op het randje van 'gezond' overgewicht 
)
DianneM schreef:Ook even "ego".... Ik heb officieel geen OBESITAS meer! Ik ben van morbide obesitas inmiddels naar "gewoon" overgewicht gegaan. Mijn BMI is nu 29!!!![]()
![]()
![]()
Je haf zal je straks dankbaar zijn
(en jij jezelf ook, want je kan weer fijn gaan rijden!) Citaat:Je geeft het zelf precies aan, doordat je niet meteen resultaat ziet, werkt het demotiverend en daar moet je door heen, kijk niet naar de kilo's, maar naar de centimeters. Wat er in jaren aankomt, gaat er niet in weken af. Frustratie dat je niet binnen afzienbare tijd het gewenste effect ziet, kan idd demotiverend werken en dan komt doorzettingsvermogen en discipline om de hoek kijken en velen hebben dat nu eenmaal niet.
andrea1992 schreef:Colway schreef:Van die eerste 3 val je alleen maar af voor zover ik weet, althans ze onderdrukken je honger gevoel, de laatste doet niets in de 'trek'
Maar goed, gaat inderdaad over dikkere mensen te paard...
nou ik blijkbaar niet want ik kwam aan niet alle medicijnen hebben de gewenste uitwerking
en werkt bij ieder mens weer anders
maar idd het gaat over zwaardere mensen te paard
en gaf alleen mijn mening naar aanleiding van de eerste pagina is dat zo fout blijkbaar wel
HolyPope schreef:Tekst van een 11 jarig meisje, fantastisch!!!_Apple_ schreef:Ik heb nog een tip voor:
Mensen die willen afvallen en een te dikke Shetlander in de wei hebben staan waar niks mee word gedaan, hij moet wel verkeersmak zijn.
Dit is de tip:
Ga eens samen met je Shetlander hardlopen op bijv. een zandpad. Ik doe dat nu elk weekend, ik sta om 10 uur in de stal. Dan ga ik weg en dan ben ik er rond 12 uur weer.
Te vinden op pagina 192.
hyppolyte schreef:Nou, ik merk momenteel dat dat paardrijden wat niet zoveel voor schijnt te stellen als sport, dat het toch best wel heel veel voorstelt. Ik ben een halfjaar geleden 5 kilo afgevallen en dat kon ik prima op peil houden, tot zo'n 2,5 maand geleden, ik kan namelijk momenteel niet rijden vanwege een mogelijk aanwezige peesblessure, en ben dus als alternatief 2 keer in de week gaan sporten, maar die 5 kilo zit er dus weer mooi bij.... Wat nou paardrijden is geen sport
... Nu dus maar weer gaan ploeteren om die 5 kilo er weer af te krijgen
.
@john, hoe hoog is jouw quartermerrie? En die ijslanders, rij je daar ook op? Hoe verantwoord je dat dan tegenover jezelf? Want je reageert wel heel fanatiek dat je niet meer zou moeten opstappen met een bepaald gewicht, maar ik vind 90 kilo op een quarter of ijslander ook nogal wat. Als je al een hele flinke quarter hebt met een gezond gewicht dan zit je echt maximaal op 500 kilo, daar 12; 15 of 20% van is resp 60; 75 of 100 kilo, daarnaast is een gemiddeld westernzadel een stuk zwaarder dan een engels zadel. Dus als jij goed naar jezelf kijkt dan ben je toch net zo bezig als bijna alle anderen hier?
doen in mijn opvatting geen schade aan het paard. Ik persoonlijk vind 90 kg het max.
freeride schreef:hyppolyte schreef:@mindim, tot op zekere hoogte is het een keuze, maar vrijwillig is het nooit. Wat je zegt over die sportschool, het is niet alleen maar doorzettingsvermogen, als dat alles zou zijn dan zou je niet zoveel mensen hebben met overgewicht, dat is nu juist het probleem. Juist omdat het allemaal veel dieper zit dan het voor een ander soms lijkt.
Sorry, hier ben ik het oneens met je, in 95% van de gevallen zijn mensen wel degelijk vrijwillig te zwaar, niemand dwong hen immers met een trechter in de keel meer vet te eten, en er werd hen niet verboden te bewegen...klinkt hard, ik weet het, maar zo zie ik het wel.
Maar ken wel genoeg mensen die graag willen afvallen maar om bovenstaande redenen het niet lukt.
...
hyppolyte schreef:@john, als jouw quartermerrie inderdaad 1.79 is dan wordt het inderdaad een ander verhaal, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je een echte quarter hebt die 1.79 hoog is, dat is meer een maat voor een KWPN...
@freeride, gewoon lekker zo blijven denken hoor, want dik zijn doe je natuurlijk echt voor je eigen plezier...
1,69 schofthoogte
en ik heb een stamboom van Amerika