Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:34

Moll schreef:
ohhw dus u slingert een beetje in de longeercirkel? hoe doet u dit dan met dubbele longe of longeren met dubbel of enkele lijnen onder afrastering?

Mijnheer Moll u beschrijft dit goed, dit is geen longeren dit is rondslingeren, heeft niets met Klassieke Dressuur of enige dressuur van doen.

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:34

ik kan zo zonder tuig op mijn paard gaan zitten en op een volte rijden in het weiland. Puur op mijn zit, maar dit is geen dressuur. Tjonge ik wou dat het zo simpel was. Vind het dan bar moeilijk om dan de achterbenen goed onder te laten treden.
Maar ik moet nog veel leren dus misschien gaat dat in mij dat ooit lukken

Als je niet met handen stuurt leg mij dan eens uit wat je wel met je handen doet, wat doe je dan met je handen. Want ik begrijp nog steeds niet waarom jij een hoofdstel gebruikt als je rijdt zoals je zegt dat je rijdt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:42

Moll schreef:
ohhw dus u slingert een beetje in de longeercirkel? hoe doet u dit dan met dubbele longe of longeren met dubbel of enkele lijnen onder afrastering?

ik werk ze op deze wijze recht, en train daarbij de juiste bespiering vanuit hun rechtheid, die van belang is voor dragen van de ruiter.
gewoon 1 lijntje aan het halstertje, in een 20-40 bak.
is dat moeilijk dan?
dat u dit slingeren noemt, is aan u
ik noem het trainen vanuit ontspanning

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:43

maar u stuurt ze dus wel aan het hoofd, aan het halster tijdens het longeren?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:44

azrael schreef:
ik kan zo zonder tuig op mijn paard gaan zitten en op een volte rijden in het weiland. Puur op mijn zit, maar dit is geen dressuur. Tjonge ik wou dat het zo simpel was. Vind het dan bar moeilijk om dan de achterbenen goed onder te laten treden.
Maar ik moet nog veel leren dus misschien gaat dat in mij dat ooit lukken

Als je niet met handen stuurt leg mij dan eens uit wat je wel met je handen doet, wat doe je dan met je handen. Want ik begrijp nog steeds niet waarom jij een hoofdstel gebruikt als je rijdt zoals je zegt dat je rijdt.

en wat bedoel je met de achterbenen laten ondertreden?
wil jij als ruiter bepalen waar het paard zijn achterbeen neerzet?
of vraag je misschien teveel van je paard, dat ie daar de bespiering nog niet heeft om die draagkracht tot stand te brengen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:45

quadripes schreef:

of los
ik stuur ze niet
ze lopen keurig een rondje om mij heen
daar kan je nl je lichaam voor gebruiken om dit aan te geven
doen ze ook bij elkaar :+

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:45

jasmijn: Sorry ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb het niet over top dressuur, heb ik geen verstand van.
ik heb het over de wedstrijden die ik bij mijn omgeving zie. Dat zo gauw als er doorgezeten wordt 80% van de paarden bijna stil valt.
Ja en het wordt nog erger als dat ook nog allemaal wp's rijdt. Met een 6 of 7 voor de zit en effect voor de hulpen.
Ik kan dan goed begrijpen dat er mensen zijn die dan naar de andere kant doorslaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:47

azrael schreef:
jasmijn: Sorry ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb het niet over top dressuur, heb ik geen verstand van.
ik heb het over de wedstrijden die ik bij mijn omgeving zie. Dat zo gauw als er doorgezeten wordt 80% van de paarden bijna stil valt.
Ja en het wordt nog erger als dat ook nog allemaal wp's rijdt. Met een 6 of 7 voor de zit en effect voor de hulpen.
Ik kan dan goed begrijpen dat er mensen zijn die dan naar de andere kant doorslaan.

vind je het gek
ze zetten hun hele rug vast (de ruiters) zitten achter de beweging. Dan kán een paard ook bijna niet bewegen
ze duwen dus met hun zit als ze rijden....

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:49

nombrado, dat zullen vast mijn tekortkomingen zijn, zoals ik zeg ik moet nog veel leren.
maar ik wil graag van jou weten wat jij nu met je teugels doet en waarom ,als je zonder contact longeert, uberhaupt een halster om je paard knoopt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:53

azrael schreef:
ik heb het over de wedstrijden die ik bij mijn omgeving zie.

Oh, de ik-zie-ik-zie tour... Tsja, daar hebben je weinig aan in zo'n topic. je zegt geen verstand te hebben van de topdressuur, maar je doet wel een boute uitspraak over de hedendaagse dressuur... Misschien is het handig zulke uitspraken voortaan dan even te illustreren met voorbeelden waarover we allemaal mee kunnen praten. We zien tenslotte allemaal wel eens slechte voorbeelden in onze omgeving. De vraag is of we a. deskundig en objectief genoeg zijn om die te kunnen beoordelen en b. of ze representatief zijn voor de 'hedendaagse dressuur'.

azrael schreef:

Deze redenatie kan ik niet volgen...

nombrado schreef:
ze zetten hun hele rug vast (de ruiters) zitten achter de beweging. Dan kán een paard ook bijna niet bewegen

Wie is 'ze'? Wie zijn 'de ruiters'?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:53

nombrado schreef:
quadripes schreef:

of los
ik stuur ze niet
ze lopen keurig een rondje om mij heen
daar kan je nl je lichaam voor gebruiken om dit aan te geven
doen ze ook bij elkaar :+

Zeer zeker,Parelli mensen doen dit,echter dat is het paard beweging geven en heeft niets te maken met
longeren,het paard loopt een rondje zoals je zelf al zegt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:56

piepenfiets schreef:
Zeer zeker,Parelli mensen doen dit,echter dat is het paard beweging geven en heeft niets te maken met

train jij niets als je gaat lopen? joggen?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:58

Jasmijn,je irradicale ge-quoot en dito commentaren voegen niets toe.Zet een topic op voor Hollandse school vs klassiek,of gewoon Jasmijn vs

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:58

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Wie is 'ze'? Wie zijn 'de ruiters'?

dan zal je even moeten teruglezen
je trekt alles nu uit de context.
het refereerde aan een ander stukje text

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:00

piepenfiets schreef:
Jasmijn,je irradicale ge-quoot en dito commentaren voegen niets toe.Zet een topic op voor Hollandse school vs klassiek,of gewoon Jasmijn vs

_/-\o_

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:03

piepenfiets schreef:
...

En zoals Parelli al aangeeft, heeft dit niets met longeren van doen. Longeren noemt hij geloof ik ook doelloos rondjes laten lopen. Nou ben ik van mening dat je er best iets nuttigs van kan maken, maar niet gymnastiserend. Maar mijns inziens valt reactie op kleine hulpen en dus ook lichaamstaal ook onder dressuur. Dus ik zie het ook als deel van opleiding.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:04

nombrado schreef:
piepenfiets schreef:

train jij niets als je gaat lopen? joggen?

Bij het werken aan de longe ben je specifiek bezig met spieren trainen.Het doel is het paard in staat te stellen jou te dragen op een manier die hemzelf niet fysiek compromiteert.Rondjes rennen bouwt uithoudingsvermogen op(alhoewel bij lange na niet zo als intervaltraining)

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:06

jasmijn:
illustratie voor jou:
stel je gaat schrijven bij een wedstrijd. Je ziet het ene na het andere paard stilvallen zo gauw er doorgezeten moet worden, de oren gaan plat in de nek een de staart begint te zwiepen. Gevolg wp en en 7 voor de zit. Bij zeker 25 van de 30 starts. Tja dan is het maar L1, maar daar ligt wel de basis he.

Nogmaals sorry voor mijn verwarring dat het lijkt of ik het over de topdressuur heb, daar doe ik geen uitspraken over omdat ikzelf niet op dat niveau rijdt(beste stuurlui staan aan wal he).
Maar van de basis heb ik wel genoeg kaas gegeten om te zien dat dat niet klopt.

Omdat het soms onglelooflijk pijnlijk is om te zien wat een paardenrug en mond allemaal moet doorstaan om de het verplichte nummertje in de ring te laten zien. Kan ik begrijpen dat er mensen zijn die doorslaan naar het andere uiterste. Doordat mensen het ergens niet mee eens zijn ontstaan er vaak extremistische gedachtegangen die juist het andere uiterste bevatten
Laatst bijgewerkt door azrael op 23-03-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:07

Professor schreef:
cherie78 schreef:
:j :j Daarom biedt de ruiter ook altijd MEER weerstand, dan dat het paard dat doet :j :j

Nageven kan een ruiter alleen door het verminderen van de spanning in de teugels of de handen :j :j

Hier uit blijkt dat u het gehele spectrum niet begrepen heeft.

Vreemd, "professor" ;(
Nogwel geciteerd uit het boek van één van je leermeesters :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:20

piepenfiets schreef:
Jasmijn,je irradicale ge-quoot en dito commentaren voegen niets toe.

Blijft lastig he? Concreet worden ;)

nombrado schreef:
dan zal je even moeten teruglezen
je trekt alles nu uit de context.

Idem voor jou.

azrael schreef:
stel je gaat schrijven bij een wedstrijd. Je ziet het ene na het andere paard stilvallen zo gauw er doorgezeten moet worden, de oren gaan plat in de nek een se staarten beginnen te zwiepen. Gevolg wp en en 7 voor de zit. Bij zeker 25 van de 30 starts. Tja dan is het maar L1, maar daar ligt wel de basis he.

Jij blijft hangen op ik-zie-ik-ie. Wat jij hebt gezien kan ik niet beoordelen, dus zolang je elkaar blijft bestoken met ik-zie-ik-zie wordt niets concreet. Ik heb concrete voorbeelden aangehaald. Daar kun je dus kennelijk niets over zeggen?? Maar wel over L1 ruiters die jij hebt gezien. Dat is vreemd, want volgens mij is er geen onderscheid in de eisen die worden gesteld aan een zit tussen L1 niveau en GP niveau. En volgens mij zijn die eisen aan de zit ook niet veranderd tussen 1960 en nu. Dus vooralsnog raakt jou uitspraak over de zit van de ruiter in de 'hedendaagse dressuur' kant nog wal.

Dan een gewetensvraag: Hoe is jou eigen zit? Is die wel perfect? Spreek eens uit je eigen ervaring, dat is veel interessanter. Over mijn zit heb ik het een paar pagina's terug al gehad. Als jij wel perfect kunt zitten, dan ben ik benieuwd naar je tips!

azrael schreef:
Omdat het soms onglelooflijk pijnlijk is om te zien wat een paardenrug en mond allemaal moet doorstaan om de het verplichte nummertje in de ring te laten zien.

Doe jij je paard nooit pijn dan? Of probeer je dat niet te doen. Bij mij is het laatste aan de orde. Ik probeer het niet te doen, maar ongemerkt gebeurd te toch af en toe. Ik zit namelijk met veel dingen nog op het niveau 'bewust-onbekwaam'. En jij? ben jij wel volledig 'bewust-bekwaam'?

Wat laat jij in de ring zien? Wat is het resultaat daarvan dan? Of ga je nooit de ring in?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:23

piepenfiets schreef:
Bij het werken aan de longe ben je specifiek bezig met spieren trainen.Het doel is het paard in staat te stellen jou te dragen op een manier die hemzelf niet fysiek compromiteert.Rondjes rennen bouwt uithoudingsvermogen op(alhoewel bij lange na niet zo als intervaltraining)

wie zegt dat ik ze rondjes laat rennen? (ech nie)
ik ben wel degelijk bezig met interval, ontspanning, verzameling
waarbij ze de belangrijkste spiergroep trainen die nodig is voor rijden en het dragen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:24

jasmijn78 schreef:

jeetje jasmijn
waarom ben je zo boos?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:29

nombrado schreef:
jeetje jasmijn
waarom ben je zo boos?

Ik ben niet boos hoor ;) Slechts geinteresseerd. Ik stel gewoon vragen in de hoop op een concreet antwoord. Daarnaast stel ik mij een beetje kwetsbaar op hier door uit mijn eigen ervaring te spreken in de hoop dat jullie dat ook gaan doen. Lijkt mij leuk namelijk :D

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:38

tja jasmijn, ik vind het erg jammer als je zo hatelijk reageert. Ik geef aan dat ik het goed begrijp dat er mensen zijn die het zich aantrekken hoe er vaak gereden wordt, en als jij maar blijf vallen over dat ik het woord hedendaagse dressuur heb gebruikt, dan spijt me dat. En nee ik ga geen plaatjes of filmpjes plaatsen van slechte voorbeelden. Wat ik kan en doe is totaal niet van belang op het moment dat ik zeg dat ik mij goed kan voorstellen dant bepaalde mensen bepaalde gedachten krijgen . Verder begrijp ik je bijdrage aan deze discussie niet. Maar mijn eigen ook niet meer zo. Jammer hoor

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:45

Wat ik zo jammer vind, is dat iedereen mekaar zo aanvalt en zijn eigen gelijk probeert te halen. We hebben allemaal paarden om dezelfde reden: we zijn gek van die dieren en we willen erop rijden. En omdat we erop willen rijden, willen we dat op een zo goed mogelijk manier doen, zodat we nog lang van onze dieren kunnen genieten. Want we zijn bovenal toch wel erg gek op die dieren. Zo ook Edward en Anky.

Een discussie is volgens mij om mensen aan het denken te zetten of ze het nou echt wel zo goed doen. Ik persoonlijk vind LDR dierenmishandeling, maar misschien kan iemand die het juist uitvoert ons wel op andere gedachten brengen. De een wil klassiek, de ander academisch. Maar iedereen doet wat hij denkt dat goed is om zijn paard geestelijk en lichamelijk gezond te houden. Beetje jammer dat sommige mensen dan denken dat zij God zijn en alleen zij het maar juist doen. En die andere mensen die hier komen om te leren, aan gaan vallen.

Dus laten we het gezellig houden en laten we gewoon weer met argumenten komen, waarom we bepaalde dingen doen en luisteren of andere mensen misschien ook wel iets zinnigs te vertellen hebben. Hierover kan je discussiëren, maar ga nou niet mensen afbranden.