DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:32

Wat hebben we hier.....

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:35

Waar staat losgelatenheid, nog even afgezien wat dat mag voorstellen, in de FEI reglementen? Ook zo'n kreet. Net als bergopwaarts. Staat nergens, maar elke malloot bedient tegenwoordig zich van dit soort modeterminologie.
Ik wil graag antwoord op mijn vragen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:42

Nee, maar DAT maakt het dus dat jureren een mensensport is.

Wat dacht je van ongedwongenheid, de oplettendheid, het vertrouwen, de harmonie en de gehoorzaamheid van het paard? Daar krijg je toch echt cijfers voor, die nog dubbel tellen ook! Daar hoort dus dat onderdeel van losgelatenheid en gedragenheid (bergopwaarts) bij.

Als we zo rechtlijnig zoals jij denken, Arie, dan kunnen we alles net zo goed aan computers overlaten.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:44

Anyway, ik ga weer les geven. Veel plezier verder Doei!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:56

Karl66 schreef:
arie53 schreef:
Afbeelding

1. De nek is niet het hoogste punt.
2. De neus is achter de loodlijn.
3. Het paard is niet balans. De dragende benen staan ongelijk en het gewicht is ongelijk (voorwaarde van balans) over de dragende benen verdeeld.

Karl66 voor alle duidelijkheid nog even hier staat het achterbeen achter de massa.

Kijk voor de gein eens naar de kogels van de dragende benen, volgens Arie geeft dat een duidelijk beeld welk been het meeste gewicht draagt.

Ach so, dus volgens Arie heeft elk paard in principe exact dezelfde kootstand in het voor en achterbeen? Want je kunt pas over verschil in de mate van doorveren spreken als je weet onder welke hoek de koot stond toen hij onbelast was....

De manier waarop hij reageert op de opmerkingen over de Spaanse Rijschool zijn veelzeggend. En het feit dat Paardentango een kaptoom blijkbaar iets vriendelijks vind ook....
Ik ga maar weer rijden, kunnen de theoretici weer verder onder elkaar bekvechten.... Nerd

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:57

Bij de SRS gaan er ook wel eens dingen mis of minder fraai. Morgen een nieuwe dag. De wereld vergaat niet als het een keer of meer verkeerd gaat. Het gaat ook niet om winnen, het gaat niet om roem. Bij de SRS is het middel om een doel te bereiken eenduidig afgepaald. In de dressuur sport is "het middel dat bij dressuur gebruikt" wordt "het doel geworden". Daar zit juist de kneep.

Het verschil kent de jonge generatie niet, omdat meteen het laatste "geleerd" wordt. Je referentiekader is veel beperkter. Als je in Wenen met ruiters spreekt, dan kunnen die je heel wat meer uitleggen en leren, dan een sportruiter. Die jongens brengen het niet opgefokt, ze kunnen het je inhoudelijk en zo nodig heel gedetailleerd uitleggen. Probleem van de SRS, maar ook de andere scholen is, dat de staats subsidies ophouden en dat die instituten zichzelf moeten zien te bedruipen.
Ze moeten dus hun eigen inkomsten gaan genereren om in hun bestaan te voorzien. Het kan de nekslag van klassieke rijscholen worden.....

Wat we in de wedstrijdsport zien, wordt door de meeste africhters, trainers, instructeurs en ruiters
met de traditionele achtergrond als ongewenste ontwikkeling beschouwd omdat dressuur in hun ogen als sport, weinig met dressuur van paarden te maken heeft.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:14

Het verschil zit hem met name in de oefeningen, de School in Jereze traint, volgens de oude wijze de Alta Escuela, letterlijk vertaald de Oude school. Hierin zitten een aantal oefeningen zoals bv de terre a terre die gebruikt wordt in het stierenvechten. Het rijden van die Alta Escuela is daarmee feitelijk bedoeld voor de arena. Er zijn vele oefeningen overeenkomstig zoals piaffe, passage en de zijgangen. Nog een voorbeeld is de rechte zijgang waarbij het paard recht opzij gaat en niet lateraal.
De School in Wenen rijdt volgens de oude Klassiek wijze, de tradities, een systematische training waarbij de Klassiek leer wordt gevolgd. Alles op zijn tijd en doelgericht zonder haast.

Oorspronkelijk reden alleen de eliten paard, en niet zoals tegenwoordig elke Jan ... Daarom werden de paarden opgeleid, men had het geld en de tijd ervoor, ik denk ook de passie voor het dier zelf.

Beide instituten worden bijna verdrongen door de huidige sportwereld en zakenwereld. Een opleiding van een paard op beide wijzen is zo kostbaar dat het niet of nauwelijks rendabel meer is. Gelukkig zijn financiele impulsen nog zodanig dat het net allemaal kan.

Oude Kunst met een hoofdletter, net als vele oude gebouwen ziet men tegenwoordig liever een efficient flatgebouw dan een handbewerkte gevel. In onze tijd moet alles sneller en denkt men dat het beter is. Laten we eerlijk blijven dat de oude dingen meestal duurzamer blijken. In de paardenwereld is geld een belangrijke drijfveer, de commercie. Het paard is ondergeschikt aan de financien, terwijl dat vroeger net andersom was. De gevolgen daarvan zijn hier zeer duidelijk te lezen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:18

Paardentango schreef:
Wat hebben we hier.....

Afbeelding

Open mond knarsetanden en naar beneden kijkende scheef zittende ruiter? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:19

Mireille1970 schreef:
Paardentango schreef:
Wat hebben we hier.....

Afbeelding

Draait knie naar buiten in het achterbeen vergeet je Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:26

Mierenn**kers. Haha! Haha! Haha!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:27

Paardentango schreef:
Het rijden van die Alta Escuela is daarmee feitelijk bedoeld voor de arena.

En de arena was weer om te blijven trainen bij gebrek aan menselijke tegenstanders. Nog oorspronkelijker waren de oefeningen bedoeld voor op het slagveld.

Je vocht dan met je paard tegen een tegenstander in plaats van tegen je paard waar het tegenwoordig soms meer op lijkt. Lips are sealed

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:00

Pipo schreef:
Mireille1970 schreef:

Draait knie naar buiten in het achterbeen vergeet je Knipoog

En gereden op stang.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:10

arie53 schreef:
Waar staat losgelatenheid, nog even afgezien wat dat mag voorstellen, in de FEI reglementen? Ook zo'n kreet. Net als bergopwaarts. Staat nergens, maar elke malloot bedient tegenwoordig zich van dit soort modeterminologie.

Dus je mag geen namen wijzigen? Bloos
Hoofd noem ik wel eens koppie, bekkie, oeps! FEI-probleem?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:43

Losgelatendheid is een vrije vertaling vanuit het duits en staat voor losgelassenheit. Dus eigelijk het paard gaat ontspannen los. beter zou zijn durchlassig maar okee dat is toch normaal dat de dingen met de moderne tijd veranderen.
Wie zegt tegenwoordig nog dan ik pak mijn trenshoofdstel, of gebiss vrij vertaald naar bit terwijl het toch trens zou moeten heten.
Dat is nu echt spijkers op laag water zoeken alles veranderd dus dat ook.

Vroeger ja vroeger toen reden de dames nog in dameszadel in rokkostuum en de mannen met hoge hoed, maar verleden is gebeurd de toekomst is belangrijk.
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:32

arie53 schreef:
Aimee wat is de piaffe bij een paard? Leg eens uit.

Arie.... in een ver verleden heb ik eens die FEI reglementen uit m'n kop moeten leren van één of andere flapdrol van een instructeur... daar ben ik écht niet beter van gaan paardrijden. Hooguit weet ik sindsdien hoe bepaalde dingen er idealiter uitzien, of behoren te zien.
De clou zit 'm precies in dat woordje idealiter.....

Sorry hoor... ik heb nog steeds een beeld voor me van een ruiter met een boekje in de hand, op zoek naar het ideale plaatje... zoals het in het boekje staat. Haha!
Stel nou dat het hem lukt dat ideale plaatje te vinden... wat dan? Dan probeert ie van ideaal plaatje naar ideaal plaatje te rijden... als in een stripverhaal? Clown

Dat is gewoon niet wat ik onder paardrijden versta.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:36

arie53 schreef:

Dus omdat iets volgens jou niet in de reglementen staat, hoeft het ook niet getoond te worden?
Losgelatenheid is voor jou dus niet nodig, want het staat niet in de reglementen. Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:17

Aimee schreef:
arie53 schreef:

Dus omdat iets volgens jou niet in de reglementen staat, hoeft het ook niet getoond te worden?
Losgelatenheid is voor jou dus niet nodig, want het staat niet in de reglementen. Clown

Ha ha ha maar zonder losgelatenheid en met spanning zal de beweging ook minder zijn, alsmede aanleuning, schwung en wie weet de kwaliteit van het recht richten en het verzamelen.
Met spanning wordt alles minder.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:21

Dat zeg ik Haha!
Tyrza schreef:
Wat dacht je van ongedwongenheid, de oplettendheid, het vertrouwen, de harmonie en de gehoorzaamheid van het paard? Daar krijg je toch echt cijfers voor, die nog dubbel tellen ook! Daar hoort dus dat onderdeel van losgelatenheid en gedragenheid (bergopwaarts) bij.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:43

Aimee schreef:
arie53 schreef:
Aimee wat is de piaffe bij een paard? Leg eens uit.

Arie.... in een ver verleden heb ik eens die FEI reglementen uit m'n kop moeten leren van één of andere flapdrol van een instructeur... daar ben ik écht niet beter van gaan paardrijden. Hooguit weet ik sindsdien hoe bepaalde dingen er idealiter uitzien, of behoren te zien.
De clou zit 'm precies in dat woordje idealiter.....

Sorry hoor... ik heb nog steeds een beeld voor me van een ruiter met een boekje in de hand, op zoek naar het ideale plaatje... zoals het in het boekje staat. Haha!
Stel nou dat het hem lukt dat ideale plaatje te vinden... wat dan? Dan probeert ie van ideaal plaatje naar ideaal plaatje te rijden... als in een stripverhaal? Clown

Dat is gewoon niet wat ik onder paardrijden versta.

Als je niet weet hoe het ideaalplaatje er uitziet, hoe weet je dan wat je na zou moeten streven en of je op de juiste manier bezig bent? Dat jou ideaalplaatje anders is dan van jou instructeur of dan de FEI prima, jou keuze, maar jij zal toch ook een ideaalbeeld moeten hebben? Pas nadat je een ideaalbeeld hebt vastgesteld en weet hoe ver je er nog vanaf zit, dan pas kan je doelgericht gaan trainen om daar te komen. Juist de weg naar dat ideaalbeeld, dat is toch waar paardrijden om gaat?

De kern van de discussies hier is
1 hoe ziet het ideaalplaatje er uit en
2 welke weg/wegen kies je ervoor om dat ideaalplaatje te bereiken.
over beide is disscussie mogelijk en legitiem.

Als je zonder ideaalbeeld zomaar wat wil paardrijden heb je hier volgens mij weinig zinvols in te brengen en kom je ook nergens. Als je niet weet weet waar je naartoe wil is elke weg goed, maar weet je niet waar je eindigt. Waarschijnlijk niet daar waar je zou willen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:16

Het zou zelfs verkeerd zijn als losgelatenheid in de FEI reglementen zou worden omschreven.
Losgelatenheid is niets meer dan een tussenstap die je moet realiseren om een volgende stap te kunnen maken. Losgelatenheid heeft niets met durchlässigkeit te maken.

Volgens mij moet je een doel voor ogen hebben.

1/ ga ik de sport in en wil ik iets presteren in dressuur als sport.
2/ wil ik een paard goed africhten, scholen, trainen en berijden tot betrouwbaar dressuurpaard.

Als je kiest voor ad.1). is het uitgesloten om ad.2) te realiseren.
Als je kiest voor ad.2). dan ben je in wedstrijdsport eigenlijk kansloos, je mag meehobbelen.

We zijn de splitsing ad.1) en ad.2) allang gepasseerd, omdat we tegenwoordig aannemen dat ad.1) ook ad.2) vertegenwoordigt. Zo wordt het verkocht, zo werkt het in de praktijk niet.
In beide takken ad.1) en ad.2) is volkomen perfectie steeds verder weg.
Tak ad.1) claimt dit te bereiken.
Tak ad.2) kennis en ervaring ebt steeds meer weg

De doelen die worden nagestreefd zijn totaal verschillend.
Hoe groter de spraakverwarring, hoe beter en meer geld er circuleert.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:18

Okee maar als je een ideaalbeeld voor ogen hebt, wordt het nog steeds moeilijk omdat je op het paard zit en niet aan de rand van de bak staat. Dus moet je niet alleen een ideaalbeeld hebben maar ook het bijpassende gevoel daarbij hebben .

Want als voorbeeld wat voel je nu onder je kont in een perfect gereden verzamelde passage met alle idealen erop en eraan. Voel je grootste beweging of voel je het niet. Het ene paard geeft immers hoog op het ander is zo stijf als moeders strijkplank in de rug.
Moeilijke materie dus. Wil je een ons in de hand of vijftien kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:41

Goofy44 schreef:
Het zou zelfs verkeerd zijn als losgelatenheid in de FEI reglementen zou worden omschreven.
Losgelatenheid is niets meer dan een tussenstap die je moet realiseren om een volgende stap te kunnen maken. Losgelatenheid heeft niets met durchlässigkeit te maken.

Volgens mij moet je een doel voor ogen hebben.

1/ ga ik de sport in en wil ik iets presteren in dressuur als sport.
2/ wil ik een paard goed africhten, scholen, trainen en berijden tot betrouwbaar dressuurpaard.

Als je kiest voor ad.1). is het uitgesloten om ad.2) te realiseren.
Als je kiest voor ad.2). dan ben je in wedstrijdsport eigenlijk kansloos, je mag meehobbelen.

Dat ben ik toch absoluut niet met je eens. Er zijn heel veel mensen die fantastisch paarden kunnen africhten maar gewoon niet op concours verschijnen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:12

Mee eens, mijn vriendin kan fantastisch paarden trainen met veel geduld en gevoel maar als ze concours moet rijden is ze gewoon te zenuwachtig.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:28

Dat valt onder ad.2).

- Zenuwachtigheid kan je scherp maken maar ook verlammen.
- Naast het trainen van paarden kan je ook jezelf trainen. Als je echt de sport in wil, dan is daar zeker wat aan te doen.
- Een paard africhten, scholen, trainen of berijden is wat anders als wedstrijden rijden.
Het een is echt niet beter dan het ander. Met wedstrijden loop je wel meer in de kijker.

De sub ruitertop van dressuur, zou wel even een paar probleem paarden rijden. Met al hun ervaring op de (salon) dressuur paarden, konden ze moeilijke paarden niet een rondje door de bak laten gaan. Omgekeerd zijn er "cracks" die een probleem paard, zo de bak doorkrijgen. In de wedstrijdring zouden ze er niet mee scoren. Toch is het beide belangrijk. Het zijn aparte vakken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:32

absoluut Haha!