Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:23

Ingrid vind ik ook heel fijn! Ik kijk graag haar filmpjes. Jammer dat mijn Duits nergens op slaat hihi

Ik had Kilian vakantie gegeven omdat het endurance seizoen af is, en ik dat wel eerlijk vond. Dacht even een stapritje te gaan doen. Hij liet heel duidelijk merken dat hij niet gediend is van vakantie! Ik was even vergeten hoe heet hij wordt als hij niet aan het werk gehouden wordt. Dus.. vakantie gestaakt, en een paar flinke stukken hard werken tijdens de buitenrit. Oortjes weer naar voren en bij thuiskomst een gelukkig paard. Kilian vindt vakantie voor losers!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:28

Ik ben allergisch geworden voor dat gebuig :P
Rij geen paarden meer naar vwnw via eenzijdige buiging maar eerst voorwaarts tussen twee teugels op rechte (naar africhringsgraad) lange lijnen (buiten bijvoorbeeld).
Uiteraard rij ik wel stelling en buiging maar gebruik het niet als middel om een paard dat tdh is vwnw te vragen. Dat doe ik nu liever via (schijn) overgangen.
Maar dat is weer 1 van die wegen naar Rome.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-11-15 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:37

Moet even toevoegen dat toen ik mijn schimmie terug kreeg na het inrijden dat deze ook duidelijk via buiging op de buitenteugel gereden was.
Ik verviel toen zelf weer een tijdje in dat patroon todat ik merkte dat ik mijzelf gewoon weer voor de gek hielt.
Mezelf een beuk voor mijn hoofd gegeven en op twee teugels rechtgesteld.
Dat gaf even wat hoofd slaan en staken, maar uiteindelijk na die korte fase er een fijner gevoel voor terug gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:06

Volgens mij zijn er ook filmpjes met engels commentaar of Ingrid zelf in het engels... maar of dat voor jullie beter verstaanbaar is dan in het Duits durf ik dan weer niet te zeggen...haha! Ik luister liever naar haar in het Duits. Prettig mens, prettige manier van trainen en fijne paarden en lekker allround. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 12:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:46

Ja daar geniet ik van Simpelman! Er zal heus wel iets op- of aangemerkt kunnen worden, niemand is tenslotte perfect, maar wat mij betreft komt ze dichtbij de ultieme harmonie tussen rijder/ruiter en paard. Ik haal echter het meest uit haar trainingsvideo's en de uitleg erbij. Zou graag eens live feedback willen krijgen van haar. :)

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:56

Ik ook en knap dat je goed rijdt bij het springen/dressuur en eventing.
En meestal ook nog niet de meest makkelijke paarden.
Maar haar pa was ook niet slecht :wow:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:58

Dat ziet er zo makkelijk uit bij haar :)

Ik ben veel te laf voor eventing O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:14

Sizzle schreef:
Dat ziet er zo makkelijk uit bij haar :)

Ik ben veel te laf voor eventing O:)

Zulke megasprongen zal ik ook niet gaan maken nee.... wauw..... :wow:

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:31

Een uit de oude doos ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 13:55

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:59

[quote="Gast5428"][quote="Simpelman"]
Hierbij nogmaals een video hoe we het paard op juiste manier vragen de hals te strekken.

@simpelman: voor mij een heel duidelijk en herkenbaar filmpje!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:07

wouke schreef:
[ Video ]

Een uit de oude doos ;)

Mooi filmpje..! Alleen zeer jammer dat de gemiddelde jury over het algemeen toch liever de valse krul ziet..Al een aantal keren op afgestraft..waanzin toch..! Wat moet je daar nou mee!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:20

Gewoon doen zoals het hoort, met je eigen gevoel, we zijn in een overgangsperiode terug naar oude waarden maar het gaat vele jaren duren voordat alles weer op zijn pootjes terecht gekomen is.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:31

damian23 schreef:
biscaya schreef:
feit is dat M de R niet alles weggeeft in haar video's dat zou niet handig zijn als intructrice.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. WF geeft eigenlijk alles wel prijs in zijn filmpjes, maar ik kan niet wachten tot mei als hij een clinic in Nederland geeft. Voor mij zijn juist die filmpjes waarin veel prijs wordt gegeven een reden om bij iemand te gaan lessen of een cursus te gaan volgen. Omdat ze meer prijs geven weet je ook meer over de manier van lesgeven.

Daar zit een heel systeem achter. (Ik word ivm de opstart van mijn eigen bedrijf hierin getraind ;) )
De gedachte is tegenwoordig om veel waarde aan je (potentiële) klanten gratis weg te geven. Je creëert dan een expertstatus en een gevoel van wederkerigheid. Vaak komen mensen er snel achter dat ze het niet alleen lukt en komen dan als klant bij jou. Zo blog ik wekelijks waarin ik veel waarde weggeef, heb een gratis e-book, maak filmpjes, etc.etc.
Zit btw qua bedrijf niet in de paarden ;) Dat houd ik voor mijn ontspanning :)

Wat betreft de discussie hier: Ik doe er niet echt aan mee. Ik heb in deze manier iets gevonden wat voor mij en voor oma paard werkt. Het is een lange adem, maar de kleine resultaten maken dat ik doorzet. Ik heb in dit topic gelijkgestemden gevonden. Op basis van gelijkwaardigheid kunnen we onze vragen en kwetsbaarheden ter discussie stellen. En hoewel we min of meer dezelfde uitgangspunten nastreven, zitten er kleine nuances in de uitvoering. En dat mag ook gewoon zijn. En de verschillende zienswijzen vind ik ook gewoon interessant. Ik voel ook echt niet de behoefte om te verdedigen tegenover iemand die zich niet kan vinden in deze manier van rijden.
Er zijn op bokt nog duizenden andere topics. Misschien kun je daar voor jezelf meer halen dan hier denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door ankem op 12-11-15 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 14:35

Daar heb ik een bedrijf mee groot gemaakt, draait al 35 jaar.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:49

Simpelman schreef:
Daar heb ik een bedrijf mee groot gemaakt, draait al 35 jaar.
:D
Hoe deed je dat voordat er in internet was Simpelman? Lijkt me toch een stuk lastiger. Trad je dan op als spreker of clinics/demo's?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 15:06

Paarden 35%, bedrijf 65%.

Paarden: passie, één weekend per twee weken en wat avonden, clinics en demo's, zonder enige publiciteit, altijd volgeboekt.

Bedrijf: brood verdienen, voorlichtingsfolders, eerlijk, diepgaand, gratis expertise, expert productonderzoek, nieuwe voorgeselecteerde kwaliteitsproducten onder de aandacht brengen, in het belang van de klant werken. Nooit vérkopen, de klant koopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:10

Ik heb ook gemerkt dat hoe meer kennis je weggeeft, hoe meer klanten juist terug komen.
Soms geef ik ze zelfs tips hoe ze iets zelf goedkoop kunnen oplossen, maar uiteindelijk kopen ze dan toch bij mij omdat ze liever een 'expert opinion' hebben.

Ik hou echt nooit iets achter aan kennis, dat is zinloos. Als iemand zelf wil prutsen doet deze dat toch wel. Dan heb ik nog liever dat deze dan goed geinformeerd zit te prutsen :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:24

Ik ben zelf op zoek naar nieuwe instructie die aan huis komt. Klassiek, uiteraard. Dat is nog niet zo makkelijk, daar ik ook niet zomaar "van het een in het ander wil vallen".

Heb een tijd les gehad van een buitengewoon aardige, kundige partij, waarbij wij (paard en ik) met name de eerste 3-6 maanden echt vooruitgang boekten (vwnw/rechtrichten (hadden we nooit geleerd, wat dat EIGENLIJK zoal inhield!) Verder xenophon en klassieke standaards aanhouden. Dacht ik toch.
Het paard was echt behoorlijk scheef en kon daardoor ook niet goed vwnw komen. Nou, dat ging enorm snel heel veel beter tot zelfs een openbaring voor mij (en paard).

Ik probeerde mij de technieken eigen te maken van contrastelling tot slangenlijnen, het voelen van beginnende scheefhed en het corrigeren daarvan. Dat ging op een gegeven moment heel goed, dus nadat deze lacune in mijn rijkunsten was opgelost, trainde ik verder bij dezelfde instructie.

Op de een of andere manier ging het toen niet meer goed, eigenlijk eerder bergafwaarts. Echter niet met het paard, die ging helemaal niet "bergafwaarts" maar ging in toenemende mate gespannen en met het hoofd opgericht lopen, terwijl dat helemaal de bedoeling niet was. Er sloop verzet in. In het paard, maar ook in mij. Ik had vele rijtechnische vragen, maar had het idee dat er bij ieder rijtechnisch kwaaltje werd teruggegrepen naar hetzelfde rechtricht-trucje. Ik begrijp dat je met rechtrichten gedurende de hele opleiding van het paard ook bezig blijft, maar het moet er niet op gaan lijken dat dit een panacee voor alle rijtechnische problemen is. En dat gevoel (terecht of onterecht) kreeg ik wel een beetje.

Ik struikelde ook over de houding van de ruiter (ik zelf dus) te paard, die ik graag wilde aanpakken en verbeteren.
Daarop kreeg ik te horen dat "die zwaar overschat werd"" en er eigenlijk helemaal niet zo veel toe deed.
Excuse me? de knie hoorde helemaal niet tegen het zadel te liggen (ja, dat je er niet mee moet knijpen begrijp ik ook wel), maar er mocht gerust een vuist tussen kunnen? Wat? Hoe klassiek is het als je als Charlie Chaplin op je paard zit? Waar blijft dan de driepuntszit?

Intussen merkte ik in het tweede halfjaar dat ik steeds gespannener op mijn paard zat, en ook mijn zit verslehterde. ik ging zelfs enigszins uit balans achterover hangen, terwijl ik dat NOOIT eerder had gedaan. Ik zag het op fotomateriaal van de lessen. Erger vond ik, dat ook het paard slechter begon te bewegen, niet zo zeer weer korter, maar gespannen, gedwongen.... hoe kon ik hem verder helpen?

Ik wist het niet meer. Ik wist het zó niet meer, dat ik zelfs buiten de lessen om geen idee meer had welke hulpen, welke oefeningen, hoe veel, wanneer en hoe lang....zo onzeker werd ik er van.

Intussen ben ik dit hele topic van begin af mee gaan volgen en kan me hierin nog steeds voor 99% vinden.

Met die rechtricht- instructie ben ik toen maar eens gestopt, ik werd er té afhankelijk van, het verlamde me, ik kon/durfde helemaal niks meer zélf. Ik bleef aanvankelijk nog langere tijd doorlessen omdat ik dácht dat ik helemaal niks meer zelf kon, of het dan verkeerd toepaste. Misschien was dat ook wel zo, het enige referentiekader dat ik had was dit topic. Tot op heden.

Ik kon met mijn paard ook niet meer buiterijden, wat ik jarenlang met veel plezier wél had gedaan... hij was zó gespannen en schrikkerig, dat dat gewoon gevaarlijk werd. Ook andere dingen die voorheen lukten/gingen (al dan niet correct) gingen nu helemaal niet meer met het paard.

Natuurlijk besloot ik maar eens even niks te doen, en volgens dit topic op ontspanning en VWNW principe te rijden (zonder dát kun je toch niks zinnigs doen). En weer langzaam aan buitenrijden te gaan oefenen, zodat we er weer plezier in zouden krijgen. Dit jaar blijf ik op dat traject, maar op termijn, bijv. in het nieuwe jaar, heb ik toch wel weer lessen nodig om fouten te vermijden, want ik wil het paard wel corréct rijden natuurlijk....

Dus... waar ging het fout...?

En...

Wat nu te doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:53

Regio Amsterdam kan ik je wel een suggestie geven.
Regio Hoekse waard weet ik ook wel iemand die je zou kunnen proberen als ze tijd heeft.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:56

Ik zit in NO Drenthe en heb geen eigen vervoer. Dus geen auto en geen trailer.
Zoek dus iemand die voor les/begeleiding aan huis kan komen bij mij in het dorp.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:08

Sizzle, zou ik degene die jij in regio Hoeksche Waard aanraadt mogen weten?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:24

Ik heb van Ingrid Klimke het "braaaaaaaf" en "fein" overgenomen. Ik kijk haar filmpjes altijd met veel plezier :D Ik vind haar paarden er altijd aanwezig uitzien (niet afgestompt, maar wakker), maar wel heel werkbaar. En haar zit, om jaloers op te zijn.

Ik kom weer eens binnenvallen. Mijn tinkertje (merrie, 18 jaar) hebben we laatst voor het eerst in zeker 10 jaar ingespannen (we wisten niet eens zeker of ze het kon, maar hadden het vermoeden van wel) en ze vond het geweldig! Waar ze onder het zadel en aan de longeerlijn moeilijk zakt, zakte ze hier direct toen ze wat was opgewarmd. Echt bizar! Ik wil dit er nu zeker vaker bij gaan pakken. Ik had het vermoeden dat het kwam omdat het hoofdstel zo bizar zwaar is := Maar dat weet ik niet zeker.

Ik kan jullie helaas geen raad geven, omdat ik de laatste tijd weinig rijd en er sowieso al veel minder verstand van heb dan een heel stel hier. Maar ik heb een aantal prachtig gegroeide paarden gezien (Starbreeze: wat een kippennekkie had je paard eerst!) en een heel aantal filmpjes, waarvan ik helaas nog niet alles heb gezien.

Sizzle, alvast veel succes met je paardje. Hopelijk wordt het duidelijk wat eraan mankeerd :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:26

wouke schreef:
[ Video ]

Een uit de oude doos ;)

Fijn voorbeeld van hoe het niet en wel moet imo. Dr. Reiner Klimke: was 'ie nog maar hier. :\ Gelukkig al het beeldmateriaal nog om inspiratie uit te kunnen putten. Ik hou er van! Kan daar serieus hele dagen naar kijken....