Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne83 schreef:Simpelman schreef:Het zijn twee heel interessante video's, de laatste van Sanne83 en die van Ingrid Klimke.
Moderne Dressuur en Klassieke Dressuur.
Het paard van Ingrid is aanzienlijk moeilijker te rijden, het heeft in eerste instantie veel minder vermogen, het is hier 2 jaar onder het zadel.
Ingrid rijdt haar paard voorwaarts voor zich uit omhoog.
Het eerste paard wordt uit elkaar geschoven en in elkaar geschoven, allemaal heel vriendelijk, geen sprake van voorwaarts opwaarts.
Kijk naar de stukjes middendraf daar komt het het best tot uiting.
Oei, ik ben het hier echt niet mee eens. Nou is het natuurlijk een vrij arbitraire scheiding: moderne en klassieke dressuur. Iedereen zal er iets anders onder verstaan.
Evelijn schreef:@horseloves, zou je eerst zelf wat over je foto willen vertellen. Wat je er zelf aan ziet. Wat je nu nastreeft en wat wel en niet lukt voor je eigen idee.
(en als je foto zichtbaar maakt is dat ook handig, even de url tussen zetten.)
Die video's van Ingrid Klimke zijn echt super leuk om te zien. Heb al veel van die Just Paul gezien. Mijn Duits is jammer genoeg niet zo goed, gelukkig zijn er wel deel in het Engels.
Vind het wel beetje lastig verschil KD en MD... nog weer iets om mee rekening te houden. Ik wil gewoon goed rijden... En krijg echt jeuk van sommige mensen die roepen dat ze Klassiek rijden... En naast modern, klassiek... is er ook nog academisch (nog meer jeuk). Maar eigenlijk moet ik dus als ik nieuwe instructeur zoek ze eerst een test laten doen waarmee ik hun echte achtergrond en theoretische kennis meet... Voordat ik ze loslaat op mij en mijn paard. Het wordt er allemaal niet simpeler op.
Simpelman schreef:De "holle rug" zit onder het zadel verstopt, je ziet hem nauwelijks.
Of hij er al dan niet is uit zich in de bewegingen.
Marjoow schreef:Ik vind dit een interessant topic en lees al even mee. Voordat ik foto's ga plaatsen wil ik eerst graag eens een vraag stellen als dat goed is. Misschien dat er overigens wel mensen zijn die mijn topics op HAW gezien hebben.
Ik rijd sinds 2012 een fjord bij. Winston heet hij en hij is nu bijna 14 jaar oud. Winston is geen paard dat echte looplust heeft bij de dressuur en in het begin erg lastig te activeren was. Dit gaat al wel beter maar we moeten nog altijd heel erg waken dat hij actief blijft.
Ik wil dit jaar met hem gaan starten maar hij loopt op het moment kreupel waardoor we ons debuut uit moeten stellen. Dit lijkt mij wel een kans om mijn eigen rijden eens goed onder de loep te nemen om te zorgen dat we na deze blessure goed kunnen terugkomen.
Winston is dus geen paard met echte looplust bij dressuur (met springen is het een heel ander paard haha). Ik begin eigenlijk altijd lang en laag met overgangen en ook al vrij snel een galopje. Als hij voor mijn gevoel goed aan het been is pak ik hem op. Van voren is hij in principe makkelijk te rijden. Met de juiste druk op de teugels geeft hij gelijk na. Dit nageven vasthouden word makkelijker voor hem. Wel kantelt hij soms zijn hoofd. Hier heb ik duidelijke beelden van die ook in eerdere topics hebbe gestaan.
Ik rijd met sporen maar niet om de activiteit. Ik wil graag moeiteloos Door kunnen naar het L1 en niet vastlopen op het wijken dus dit pakken we al mee. Hiervoor heb ik sporen om duidelijker te kunnen zijn Voor hem.
Mijn vraag. Hoe rijden jullie een paard dat weinig looplust heeft in een goede aanleuning? Zonder de teugel druk doet hij niks van voor. Dit heb ik in het begin geprobeerd maar hij deed er niks op. Ik ben erg benieuwd of we op de goede weg zijn of dat ik beter opnieuw kan beginnen .
Hermelientje schreef:@Marjoow
Vooropgesteld dit ik zeg alleen maar hoe ik het leer en wat voor mij werkt, en ik heb echt niet het idee dat dat de enige goede manier is. Maar zoals ik het geleerd moet je een paard wat weinig voorwaarts is eigenlijk een beetje over zijn tempo rijden, dus net iets sneller in de beweging/actiever dan hij zelf zou kiezen. Op dat moment ben ik niet met de voorkant bezig. Het is gewoon iets waar je de hele tijd aan moet werken (kijk maar naar dat filmpje van Ingrid Klimke wat net geplaatst is). Gewoon meteen ingrijpen als je paard het tempo wil verlagen. Daarvoor moet je goed doorhebben wanneer dat gebeurt dus denk aan het ritme van de beweging, zodat je het leert herkennen als je paard terugvalt alleen dan kun je meteen ingrijpen, dat kun je heel goed doen door mee te tellen in het ritme dan heb je het vaak sneller door. Als je paard dat tempo accepteert en zelf onderhoudt kun jij wat terugrijden. Soms is het niet handig met zo'n type paard om teveel terug te schakelen, dat vinden ze meestal prima maar daarin worden ze dan meteen weer traag. En dan verder herhalen, herhalen, herhalen. Je verlegt gewoon de grens steeds naarmate je verder gaat. O ja ze hebben het wel snel heet denk ik dit soort paarden en dat is ook niet echt bevorderlijk voor de looplust, maar ik zag al dat je hem gedeeltelijk geschoren had.
Een aantal van je links zijn niet helemaal goed denk ik, dus misschien wil je die nog repareren zodat we al je foto's kunnen zien. Ik vind het er helemaal niet slecht uitzien het is gewoon "work in progress". Ook super van je dat je bezig blijft nu je niet in de praktijk aan de slag kunt. Ik hoop dat hij snel herstelt!
Wat betreft het "vanzelf" goed komen aan de voorkant daar zijn boeken en topics op Bokt over volgeschreven. Ik denk dat het bij sommige paarden utopisch is om te denken dat ze dat vanzelf gaan doen zonder dat jij aan de voorkant iets doet. Maar wat belangrijk is denk ik dat het nooit mag resulteren in een constante druk die van jou uitgaat op de teugel. Hou het kort en luchtig en vraag het steeds opnieuw, maar bovenal hou je paard voorwaarts zodat hij de hand naar beneden wil opzoeken (in je hand wil deinen).
Het kantelen wat je noemt is een probleem wat aan de achterkant zit. Je paard is minder sterk/handig in een achterbeen. Je merkt het aan de voorkant maar het zit aan de achterkant dus dat los je niet op door iets met je teugels te doen. Ik weet niet of je daarover tips hebt gekregen in het topic waarin je de foto's plaatste. Helpt je instructrice daarbij?
Je kunt je ook afvragen of de reactie op je been wel echt voldoende is als je paard niet voor het been opzij wil. In principe moet hij toch kunnen wijken zonder spoor denk ik zelf.
Nou ja dat is de theorie van mijn kant, in de praktijk is het allemaal knap lastig vind ik zelf.