[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:03

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:33

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:38

sanne83 schreef:
Simpelman schreef:
Het zijn twee heel interessante video's, de laatste van Sanne83 en die van Ingrid Klimke.
Moderne Dressuur en Klassieke Dressuur.

Het paard van Ingrid is aanzienlijk moeilijker te rijden, het heeft in eerste instantie veel minder vermogen, het is hier 2 jaar onder het zadel.
Ingrid rijdt haar paard voorwaarts voor zich uit omhoog.

Het eerste paard wordt uit elkaar geschoven en in elkaar geschoven, allemaal heel vriendelijk, geen sprake van voorwaarts opwaarts.
Kijk naar de stukjes middendraf daar komt het het best tot uiting.

Oei, ik ben het hier echt niet mee eens. Nou is het natuurlijk een vrij arbitraire scheiding: moderne en klassieke dressuur. Iedereen zal er iets anders onder verstaan.

Nou zeg dat, dat het nogal een arbitraire scheiding is. Balkenhol (de oppergod van de klassieke dressuur ;) ) heeft toevallig onlangs nog verklaard wat een prachtige klassieke ruiter Uta Gräf is en dat als haar eigen trainer niet bij wedstrijden aanwezig kan zijn hij haar altijd spontaan aanwijzingen gaat geven omdat hij haar zo graag ziet rijden. Hij is ook de trainer van Klimke en Helen Langehanenberg dus ze zal het vast niet heel anders aanpakken.

Het plaatsen van die twee filmpjes onder elkaar (Uta en Ingrid) heeft weinig zin. Zoals jij al zei verschillend niveau van africhting en verschillende paarden. Holle en bolle ruggen alleen zeggen niet zoveel. Je moet ook naar de confirmatie van het paard kijken.
Hieronder 2 foto's van Ingrid met Damon Hill
Afbeelding
Afbeelding

Holle rug? Jazeker. Iets mis mee? Nee helemaal niet, zo is dat paard gewoon gebouwd. Gewoon zes jaar lang (klassiek) getraind door Ingrid en vervolgens zo verder gereden door Helen maar hij heeft altijd een wat holle rug gehouden.

Als je alleen al kijkt naar de losheid en elasticiteit van bewegen van de paarden van Uta Gräf (let vooral ook op de achterhand) dan kun je simpelweg zien dat ze goed gereden worden. Prachtig voorbeeld van een goede en zeer sympathieke ruiter. Ook aan haar zit kun je altijd zien dat haar paarden hun rug juist wel loslaten!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:47

Nog steeds dezelfde aggresieve toon Hermelientje....
Geen argumenten....

De "holle rug" zit onder het zadel verstopt, je ziet hem nauwelijks.
Of hij er al dan niet is uit zich in de bewegingen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 12-02-15 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:48

@horseloves, zou je eerst zelf wat over je foto willen vertellen. Wat je er zelf aan ziet. Wat je nu nastreeft en wat wel en niet lukt voor je eigen idee.
(en als je foto zichtbaar maakt is dat ook handig, even de url tussen zetten.)

Die video's van Ingrid Klimke zijn echt super leuk om te zien. Heb al veel van die Just Paul gezien. Mijn Duits is jammer genoeg niet zo goed, gelukkig zijn er wel deel in het Engels.

Vind het wel beetje lastig verschil KD en MD... nog weer iets om mee rekening te houden. Ik wil gewoon goed rijden... En krijg echt jeuk van sommige mensen die roepen dat ze Klassiek rijden... En naast modern, klassiek... is er ook nog academisch (nog meer jeuk). Maar eigenlijk moet ik dus als ik nieuwe instructeur zoek ze eerst een test laten doen waarmee ik hun echte achtergrond en theoretische kennis meet... Voordat ik ze loslaat op mij en mijn paard. Het wordt er allemaal niet simpeler op.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:52

@evelijn

Ja dat probleem met instructeurs heb ik wel. Hier in noord-Holland is bijna alles modern en kin op de borst. Heb wel een handvol goede instructeurs gevonden maar om nu met een jong paard 2 uur heen en 2 uur terug te reizen met de trailer elke keer..
Of nog leuker: instructeurs die beweren dat klassiek en academisch hetzelfde is...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:56

Wat is academisch dan? Wat doen die anders?

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:58

Evelijn schreef:
@horseloves, zou je eerst zelf wat over je foto willen vertellen. Wat je er zelf aan ziet. Wat je nu nastreeft en wat wel en niet lukt voor je eigen idee.
(en als je foto zichtbaar maakt is dat ook handig, even de url tussen zetten.)

Die video's van Ingrid Klimke zijn echt super leuk om te zien. Heb al veel van die Just Paul gezien. Mijn Duits is jammer genoeg niet zo goed, gelukkig zijn er wel deel in het Engels.

Vind het wel beetje lastig verschil KD en MD... nog weer iets om mee rekening te houden. Ik wil gewoon goed rijden... En krijg echt jeuk van sommige mensen die roepen dat ze Klassiek rijden... En naast modern, klassiek... is er ook nog academisch (nog meer jeuk). Maar eigenlijk moet ik dus als ik nieuwe instructeur zoek ze eerst een test laten doen waarmee ik hun echte achtergrond en theoretische kennis meet... Voordat ik ze loslaat op mij en mijn paard. Het wordt er allemaal niet simpeler op.

OKee, mijn excuses. Ik vind het zelf opzich wel een fijne foto en ik vind m zelf wel fijn lopen. Het was de 2e keer dat we met martingaal gereden. Hiervoor een hele tijd met thiedeman gereden. En kan je de foto niet zien?
Werkt deze wel? http://nl.tinypic.com/r/w2wxj/8

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:04

Academische rijkunst is, ik bedoel het niet denigrerend, een soort van rijkunstige folklore.
Het is de rijkunst van uit het begin van de 17e eeuw weer opnieuw in praktijk gebracht.
Het minder aardige ervan is dat het als iets bijzonders, verlichtend, veel beter voor het paard gepromoot wordt.
Er zit een flink commercieel getinte organisatie achter.

Er zitten een aantal positieve aspecten in de training, die vooral in de basis mensen over een dood punt heen kunnen helpen.
Het werkt onder de noemer "recht richten" aan de losgelatenheid.

Verder op in de africhting loopt het dood, we stellen nu heel andere eisen aan onze heel anders gebouwde paarden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:05

Simpelman schreef:
De "holle rug" zit onder het zadel verstopt, je ziet hem nauwelijks.
Of hij er al dan niet is uit zich in de bewegingen.

Als het zo goed verstopt zit dat zelfs een toptrainer als Balkenhol het niet ziet bij Uta dan is het vast geen schande als ik eerlijk toegeef dat ik het in haar geval ook niet zie.

In ieder geval is het wel heel fijn dat er zoveel te vinden is op internet tegenwoordig, zoals die filmpjes van Ingrid Klimke en Uta Gräf en vele anderen. Geweldig dat ze dat doen!
In Engeland heb je een site die Horsehero.com heet. Daar moet je wel voor betalen (ongeveer 50 euro per jaar denk ik) maar daar staan ontzettend veel filmpjes op van trainingen met paarden. Daaraan werken onder andere mensen mee zoals de Bechtolsheimers (Laura is ook een leerling van Balkenhol) en de Eilbergs, ook gerenommeerde klassieke ruiters en trainers. Er is dus een hoop klassieke instructie te zien op de filmpjes op allerlei verschillende niveau's. Maar ook filmpjes over longeren, opvoeden van je paard en andere disciplines dan dressuur. Heel leerzaam allemaal en voor alle mensen die erg zoekend zijn naar goede instructie misschien een aanrader omdat je dan ook een beter idee hebt van waar je naar op zoek bent.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 12-02-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:06

Zoals gewoonlijk ben jij weer de slimste.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:46

Ik vind dit een interessant topic en lees al even mee. Voordat ik foto's ga plaatsen wil ik eerst graag eens een vraag stellen als dat goed is. Misschien dat er overigens wel mensen zijn die mijn topics op HAW gezien hebben.

Ik rijd sinds 2012 een fjord bij. Winston heet hij en hij is nu bijna 14 jaar oud. Winston is geen paard dat echte looplust heeft bij de dressuur en in het begin erg lastig te activeren was. Dit gaat al wel beter maar we moeten nog altijd heel erg waken dat hij actief blijft.

Ik wil dit jaar met hem gaan starten maar hij loopt op het moment kreupel waardoor we ons debuut uit moeten stellen. Dit lijkt mij wel een kans om mijn eigen rijden eens goed onder de loep te nemen om te zorgen dat we na deze blessure goed kunnen terugkomen.

Winston is dus geen paard met echte looplust bij dressuur (met springen is het een heel ander paard haha). Ik begin eigenlijk altijd lang en laag met overgangen en ook al vrij snel een galopje. Als hij voor mijn gevoel goed aan het been is pak ik hem op. Van voren is hij in principe makkelijk te rijden. Met de juiste druk op de teugels geeft hij gelijk na. Dit nageven vasthouden word makkelijker voor hem. Wel kantelt hij soms zijn hoofd. Hier heb ik duidelijke beelden van die ook in eerdere topics hebbe gestaan.

Ik rijd met sporen maar niet om de activiteit. Ik wil graag moeiteloos Door kunnen naar het L1 en niet vastlopen op het wijken dus dit pakken we al mee. Hiervoor heb ik sporen om duidelijker te kunnen zijn Voor hem.

Mijn vraag. Hoe rijden jullie een paard dat weinig looplust heeft in een goede aanleuning? Zonder de teugel druk doet hij niks van voor. Dit heb ik in het begin geprobeerd maar hij deed er niks op. Ik ben erg benieuwd of we op de goede weg zijn of dat ik beter opnieuw kan beginnen .

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:50

@horseloves... ik ga schrijven wat ik zie (en ik ben beslist niet alwetend, alziend oid, ben zelfs niet gediplomeerd... maar goed je moet er zelf uithalen wat je wat mee kan.. ik doe het voor mezelf om te leren)

Kon de foto wel zien.. maar was handiger geweest als hij in het topic meteen zichtbaar is... en je er dus niet op hoeft te klikken... maar goed hij is dus daarvoor wat te groot... (ik heb straks in foto getekend en wat verkleind dat hij wel past)

Jij schrijft dat het je het een fijne foto vindt. Ik weet natuurlijk niet waar je vandaan komt en wat je er fijn aan vindt. Ik zie een paard wat er voorwaarts uitziet... en de optoming valt op.. pessoa bit, martingaal.. en je noemt dat je ook met thiedeman hebt gereden... ik denk dan meteen... die hebben ze van voren proberen in te perken. Ben al blij dat je van de thiedeman af bent (ondingen als je echt wil rijden naar mijn mening)

Ik ben even gaan tekenen in je foto (dat gebeurde in eerdere topics wel vaker.. als je terug zoekt vind je nog wel meer info hierover)
Afbeelding
Eerst de driehoeken... die zijn redelijk gelijk.. achter iets kleiner... hij mag dus van achter nog iets meer doortreden (maar heeft daar voor wel ruimte voor nodig)

Oranje lijn... tja... bij een goedgaand paard hoort een ruiter die netjes zit en mooi in balans is. Denk dat je niet heel storend bent.. maar het behoeft wel aandacht... (en goede schoenen! levensgevaarlijk met gympjes!) Heb ook beetje idee dat zadel wat klein is voor jou, knie bijna over de kniewrongen.

Blauwe rondje... handen.. terug/naar beneden werkend.. zo zal je paard geen fijne aanleuning gaan opzoeken. Door je polsen zo in te knikken haal je heel veel beweging uit je hand en kan je niet soepel zijn.. en zal je paard als reactie zich juist hard maken (en misschien zelfs wat er op weg rennen.. en dan kom je in negatieve spiraal.. jij probeert te remmen en paard maakt zich harder en rent onder je weg)

Rode rondje... waar de laatste discussie hier over gaat... het stukje achter het zadel moet een beetje bol gaan worden... dan gaat paard over de rug... als het een deukje is duwt paard rug weg... en dan valt hij eigenlijk in twee delen uiteen... en krijg je niet een mooie aanleuning.

Dit is waar ik naar kijk en wat ik zie... en... had al bijna stukje getypt met wat ik zou doen met dit paard... maar dan wordt de post nog langer... en misschien heb je daar zelf ook wel een idee over.

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:55

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Martingaal is zodat hij met zijn hoofd niet te ver omhoog kan en is mijn idee niet verkeerd als je het juist gebruikt.
Pessoa bit snap ik dat je je daar misschien vragen bij stelt, dit hebben we gedaan omdat hij met thiedeman alsnog sterk was en er gewoon op ging hangen. Dat pessoa bit is het volgende wat minder zal worden en we zullen gewoon terug naar zijn enkel of dubbelgebroken trens gaan.

Over het zadel, ik denk dat ik gewoon wat kort zat. En de gympies was omdat ik maar even gereden heb en eigenlijk niet van plan was om te rijden.
Ik zou tog wel graag weten wat jij met dit
Paard zou doen
Over mn handen, dit zie ik nu pas en ga erop letten volgende keer

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:09

Ten eerst... een paard is als hij zijn kracht gebruikt altijd te sterk voor een mens... dat dier weegt zo 10x zoveel als wij... daarom gaan wij ook op hem zitten en niet andersom :+
Dat een paard te sterk is... is meestal een aanwijzing dat er iets niet goed zit... dat kan je "oplossen" met andere bitten of hulpteugels... maar wat je ook kan terug is terug naar het begin... hoe het komt dat hij die kracht tegen je is gaan gebruiken ipv met je. Je moet dus gaan bedenken waarom je paard deze reactie geeft.

Wat ik zou doen.. is eerst eens voelen waar het paard zelf wil lopen. Dus martingaal eraf en met lange contactteugel ... en dan vooral stappen en voorwaarts-neerwaarts vragen... heel simpel. Overgangen vragen met minimale hulpen (vooral geen teugel) ... en eerst alleen op ontspanning... en vertrouwen.
Dus stap-draf-stap ... en terug voordat hij onder je weg rent. Eerst maar eens op zijn eigen benen lopen... voorwaarts-neerwaarts zonder dat je je ze hoofd in de "juiste" positie moet duwen. (Hiervoor moet je wel beetje lef hebben.. je moet loslaten.. de uiteindelijke aanleuning.. geeft je paard aan jou.. en niet andersom)

Sommige zullen eerst gaan longeren... maar daar ben ik zelf niet zo van... maar kan wel helpen om spieren op te bouwen.. en weer vertrouwen te krijgen... en zelf even afstand te nemen en zonder storende factoren bezig te zijn.

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:41

Bedankt! Maar hij is nu niet sterk meer, met thiedeman was hij sterk.
En wat is een lange contactteugel?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:01

Marjoow schreef:
Ik vind dit een interessant topic en lees al even mee. Voordat ik foto's ga plaatsen wil ik eerst graag eens een vraag stellen als dat goed is. Misschien dat er overigens wel mensen zijn die mijn topics op HAW gezien hebben.

Ik rijd sinds 2012 een fjord bij. Winston heet hij en hij is nu bijna 14 jaar oud. Winston is geen paard dat echte looplust heeft bij de dressuur en in het begin erg lastig te activeren was. Dit gaat al wel beter maar we moeten nog altijd heel erg waken dat hij actief blijft.

Ik wil dit jaar met hem gaan starten maar hij loopt op het moment kreupel waardoor we ons debuut uit moeten stellen. Dit lijkt mij wel een kans om mijn eigen rijden eens goed onder de loep te nemen om te zorgen dat we na deze blessure goed kunnen terugkomen.

Winston is dus geen paard met echte looplust bij dressuur (met springen is het een heel ander paard haha). Ik begin eigenlijk altijd lang en laag met overgangen en ook al vrij snel een galopje. Als hij voor mijn gevoel goed aan het been is pak ik hem op. Van voren is hij in principe makkelijk te rijden. Met de juiste druk op de teugels geeft hij gelijk na. Dit nageven vasthouden word makkelijker voor hem. Wel kantelt hij soms zijn hoofd. Hier heb ik duidelijke beelden van die ook in eerdere topics hebbe gestaan.

Ik rijd met sporen maar niet om de activiteit. Ik wil graag moeiteloos Door kunnen naar het L1 en niet vastlopen op het wijken dus dit pakken we al mee. Hiervoor heb ik sporen om duidelijker te kunnen zijn Voor hem.

Mijn vraag. Hoe rijden jullie een paard dat weinig looplust heeft in een goede aanleuning? Zonder de teugel druk doet hij niks van voor. Dit heb ik in het begin geprobeerd maar hij deed er niks op. Ik ben erg benieuwd of we op de goede weg zijn of dat ik beter opnieuw kan beginnen .

Hierbij wat foto's:

September 2014, hier zie je dat hij wat kantelt.

Richting halsstrekken
Afbeelding

Rijden in November, kantelen was deze keer heel erg:
[url=m/uvaoMs.jpg]Galopje, tegen de hand[/url]

[url=m/drayXE.jpg]Draf, valt voorover en kantelt[/url]

Afbeelding

Clubkampioenschappen in December, hij was hier wat sterk:
Afbeelding

[url=m/FxtAch.jpg]Galop, tegen de hand[/url]

[url=m/BoLM0o.jpg]Hasstrekken[/url]

Ter vergelijking, zo begonnen wij:
Afbeelding

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... ac26b04230

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:08

@Marjoow

Vooropgesteld dit ik zeg alleen maar hoe ik het leer en wat voor mij werkt, en ik heb echt niet het idee dat dat de enige goede manier is. Maar zoals ik het geleerd moet je een paard wat weinig voorwaarts is eigenlijk een beetje over zijn tempo rijden, dus net iets sneller in de beweging/actiever dan hij zelf zou kiezen. Op dat moment ben ik niet met de voorkant bezig. Het is gewoon iets waar je de hele tijd aan moet werken (kijk maar naar dat filmpje van Ingrid Klimke wat net geplaatst is). Gewoon meteen ingrijpen als je paard het tempo wil verlagen. Daarvoor moet je goed doorhebben wanneer dat gebeurt dus denk aan het ritme van de beweging, zodat je het leert herkennen als je paard terugvalt alleen dan kun je meteen ingrijpen, dat kun je heel goed doen door mee te tellen in het ritme dan heb je het vaak sneller door. Als je paard dat tempo accepteert en zelf onderhoudt kun jij wat terugrijden. Soms is het niet handig met zo'n type paard om teveel terug te schakelen, dat vinden ze meestal prima maar daarin worden ze dan meteen weer traag. En dan verder herhalen, herhalen, herhalen. Je verlegt gewoon de grens steeds naarmate je verder gaat. O ja ze hebben het wel snel heet denk ik dit soort paarden en dat is ook niet echt bevorderlijk voor de looplust, maar ik zag al dat je hem gedeeltelijk geschoren had.

Een aantal van je links zijn niet helemaal goed denk ik, dus misschien wil je die nog repareren zodat we al je foto's kunnen zien. Ik vind het er helemaal niet slecht uitzien het is gewoon "work in progress". Ook super van je dat je bezig blijft nu je niet in de praktijk aan de slag kunt. Ik hoop dat hij snel herstelt!

Wat betreft het "vanzelf" goed komen aan de voorkant daar zijn boeken en topics op Bokt over volgeschreven. Ik denk dat het bij sommige paarden utopisch is om te denken dat ze dat vanzelf gaan doen zonder dat jij aan de voorkant iets doet. Maar wat belangrijk is denk ik dat het nooit mag resulteren in een constante druk die van jou uitgaat op de teugel. Hou het kort en luchtig en vraag het steeds opnieuw, maar bovenal hou je paard voorwaarts zodat hij de hand naar beneden wil opzoeken (in je hand wil deinen).

Het kantelen wat je noemt is een probleem wat aan de achterkant zit. Je paard is minder sterk/handig in een achterbeen. Je merkt het aan de voorkant maar het zit aan de achterkant dus dat los je niet op door iets met je teugels te doen. Ik weet niet of je daarover tips hebt gekregen in het topic waarin je de foto's plaatste. Helpt je instructrice daarbij?

Je kunt je ook afvragen of de reactie op je been wel echt voldoende is als je paard niet voor het been opzij wil. In principe moet hij toch kunnen wijken zonder spoor denk ik zelf.

Nou ja dat is de theorie van mijn kant, in de praktijk is het allemaal knap lastig vind ik zelf. ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:25

Hermelientje schreef:
@Marjoow

Vooropgesteld dit ik zeg alleen maar hoe ik het leer en wat voor mij werkt, en ik heb echt niet het idee dat dat de enige goede manier is. Maar zoals ik het geleerd moet je een paard wat weinig voorwaarts is eigenlijk een beetje over zijn tempo rijden, dus net iets sneller in de beweging/actiever dan hij zelf zou kiezen. Op dat moment ben ik niet met de voorkant bezig. Het is gewoon iets waar je de hele tijd aan moet werken (kijk maar naar dat filmpje van Ingrid Klimke wat net geplaatst is). Gewoon meteen ingrijpen als je paard het tempo wil verlagen. Daarvoor moet je goed doorhebben wanneer dat gebeurt dus denk aan het ritme van de beweging, zodat je het leert herkennen als je paard terugvalt alleen dan kun je meteen ingrijpen, dat kun je heel goed doen door mee te tellen in het ritme dan heb je het vaak sneller door. Als je paard dat tempo accepteert en zelf onderhoudt kun jij wat terugrijden. Soms is het niet handig met zo'n type paard om teveel terug te schakelen, dat vinden ze meestal prima maar daarin worden ze dan meteen weer traag. En dan verder herhalen, herhalen, herhalen. Je verlegt gewoon de grens steeds naarmate je verder gaat. O ja ze hebben het wel snel heet denk ik dit soort paarden en dat is ook niet echt bevorderlijk voor de looplust, maar ik zag al dat je hem gedeeltelijk geschoren had.

Een aantal van je links zijn niet helemaal goed denk ik, dus misschien wil je die nog repareren zodat we al je foto's kunnen zien. Ik vind het er helemaal niet slecht uitzien het is gewoon "work in progress". Ook super van je dat je bezig blijft nu je niet in de praktijk aan de slag kunt. Ik hoop dat hij snel herstelt!

Wat betreft het "vanzelf" goed komen aan de voorkant daar zijn boeken en topics op Bokt over volgeschreven. Ik denk dat het bij sommige paarden utopisch is om te denken dat ze dat vanzelf gaan doen zonder dat jij aan de voorkant iets doet. Maar wat belangrijk is denk ik dat het nooit mag resulteren in een constante druk die van jou uitgaat op de teugel. Hou het kort en luchtig en vraag het steeds opnieuw, maar bovenal hou je paard voorwaarts zodat hij de hand naar beneden wil opzoeken (in je hand wil deinen).

Het kantelen wat je noemt is een probleem wat aan de achterkant zit. Je paard is minder sterk/handig in een achterbeen. Je merkt het aan de voorkant maar het zit aan de achterkant dus dat los je niet op door iets met je teugels te doen. Ik weet niet of je daarover tips hebt gekregen in het topic waarin je de foto's plaatste. Helpt je instructrice daarbij?

Je kunt je ook afvragen of de reactie op je been wel echt voldoende is als je paard niet voor het been opzij wil. In principe moet hij toch kunnen wijken zonder spoor denk ik zelf.

Nou ja dat is de theorie van mijn kant, in de praktijk is het allemaal knap lastig vind ik zelf. ;)

Linkjes zal ik zo eens naar kijken :)

Over zijn tempo rijden mag ik niet doen van mijn instructrice. Niet dat dit echt mogelijk is :') maar in de stap word hij soms wel veel te actief. Wat er gebeurd is, dat ik hem niet goed bij elkaar kan houden op zo'n moment en dat hij dus helemaal uit elkaar valt. In de stap en galop gebeurd dit vaak. Daar schiet ik zelf in tekort. Ik heb wel steeds sneller door wanneer hij een beetje terugvalt gelukkig :) En ik merk ook dat hij qua activiteit echt een stuk verbeterd is :D

Ik denk dat ik iets verkeerd heb gezegd. Ik zet inderdaad druk op mijn teugels, maar die druk verdwijnt op het moment dat hij daar loopt waar ik hem wil hebben (nouja ik houd contact natuurlijk maar je begrijpt wat ik bedoel). Zo word hij beloont als hij daar loopt waar ik hem wil hebben :) . Wat je zelf inderdaad al zegt: hij zoekt mijn hand niet op. Ik kan hem een heel uur van achteren blijven rijden naar voren, maar hij zal niet zakken in zijn hals. Of hij zakt wel, maar zo gauw als ik dan been aanleg is het weer kop de lucht in. En dan zakt hij dus niet goed. Als ik hem zo naar beneden vraag, blijft hij daar ook als ik mijn been weer aanleg. En geloof me, ik heb het anders geprobeerd! Ik ben ook van mening dat het van achteren moet komen, daarom ben ik daar ook actief mee bezig.

Dat het kantelen vanuit achteren komt heb ik nog niet over nagedacht. Instructrice zegt eigenlijk dat wanneer hij kantelt ik hem overdreven in stelling moet rijden om hem daaruit te krijgen. Maar dat vind ik lastig en ik twijfel zelf of dat de juiste manier is. Been geven helpt vrij weinig, omdat hij dan gekanteld zijn hoofd omhoog gooit, en dan heeft ie én zijn hoofd gekanteld, én zijn rug weggedrukt. Ik heb al diverse dingen geprobeerd hoor om dit kantelen op te lossen.
Ik vond dat ik verkeerd bezig was, en toen er een invaljuf was op de club die mij vertelde dat het gebeurd als hij te diep komt en op de voorhand valt (en daardoor dus gaat compenseren) ben ik gestopt met letten op kantelen, maar gestart met letten op te diep lopen en op voorhand vallen. En ik merk, dat dit beter gaat.

Waar ik wel mee zit is dat hij in zijn achterhand niet sterk is en ik hem daar ook niet sterker in zie worden. Gezien zijn leeftijd en verleden (spierbevangen geweest, verkleefde bloedwormen gehad) ben ik bang dat daar niet veel meer aan gaat veranderen. Hij heeft voldoende kracht (uit stilstand haalt hij een oxer van 80/90 met gemak).

Bedankt voor je reactie! De fotos die mis zijn gegaan komt door de bokt upload:
Galopje, tegen de hand:
Afbeelding

Draf, valt voorover en kantelt
Afbeelding

Cubkampioenschappen:
Afbeelding

Afbeelding

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:38

Mooie foto zeg die laatste. Nogmaals dat ziet er echt wel goed uit.

Wat betreft het net iets actiever/boven het tempo wat ze zelf willen had ik er natuurlijk bij moeten zeggen in draf. In stap ben ik het helemaal eens met je instructrice, dan maken ze hun passen niet af als je ze gaat "opjagen".

Wat jij beschrijft met je hand lijkt mij prima hoor, daar zou ik me helemaal geen zorgen over maken dan. Jij vraagt iets en hij geeft antwoord, helemaal goed toch.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:46

Bedankt! Ja in draf kan ik dat wel proberen inderdaad, omdat hij in draf nog wel eens "lui" word.

Was vooral blij dat ik tegenwoordig zijn passen kan gaan verruimen. Uitgestrekte draf en middenstap waren moeilijke punten maar dit gaat steeds beter gelukkig. Hopelijk ben ik dat niet kwijt na een maand niet rijden :P

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:56

@ marjoow wat goed dat je zo bewust bezig bent en ook nadenkt over wat je instructie en mensen hier zeggen. Die laatste foto vind ik echt heel mooi, paardje blijft actief en volgt heel netjes je hand.

De galopfoto waarbij jij zegt dat je paard tegen de hand is vind ik op zich ook niet verkeerd. Voor een niet zo loopgraag paard is dit een actieve galop met een duidelijke sprong. Ik ben van mening dat het tegen de hand bij de ruiter vandaan komt. Probeer goed te voelen of jij niet ergens in je zit blokkeert en goed te blijven ontspannen met je hele arm.

Mijn pony is echt liever lui dan moe, maar met over zn tempo rijden demotiveer ik hem alleen maar. Stukje vooruit en weer terug. Paard zal waarschijnlijk snel traag worden bij het terug, aan jou om dit te voorkomen: snel voorwaarts (meteen reactie) en rustig terug. Het terugkomen in tempo is dan de beloning voor het activeren en juist heel belangrijk, want actief is goed, alleen maar harder niet, want je wilt dat je paard gaat dragen en niet stuwen. Daarvoor moet je eerst de motor aanzetten en het dan zien op te vangen (met je zit, waarschijnlijk is 'kleiner lichtrijden al genoeg).

Je beenhouding is best netjes, maar zoals gezegd zit je te ver voorover. Goed op je billen zitten en je handen hoger, meer dragen. Dit laatste zal in het begin best wennen zijn, maar zorgt uiteindelijk voor een fijnere verbinding en zal denk ook t kantelen verminderen. Probeer maar eens: kantelen: handen omhoog, eventueel binnenhand iets hoger en opzij.

Al met al vind ik er hele fijne momenten bijzitten en je bent zeker op de goede weg. Ik hoop dat je paardje snel niet meer kreupel is en je weer lekker aan de slag kan. Ik ben benieuwd naar jullie verdere ontwikkelingen :-)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:41

Ik denk dat een paard eerst moet leren om een vast ritme aan te houden. Als je voordat een paard dat principe snapt steeds snel voorwaarts rijdt en dan steeds weer terug dan zal een paard denken dat terug na heel even voorwaarts "goed" is dus dan zal hij dat uit zichzelf willen doen en leer je hem dus juist om terug te denken. Dan krijg je een paard dat na een paar passen voorwaarts al weer terug gaat denken. Dat is mijn mening. Maar ik was inderdaad vergeten om te zeggen hoe belangrijk belonen is. Maar dan zou ik liever bij de juiste reactie van het paard onmiddellijk belonen met totale rust in het begin. Gewoon zo van goed zo, dus helemaal klaar of minimaal even rust.

Een ritme kunnen onderhouden is een voorwaarde in mijn ogen om tempowisselingen/schakelingen (weet niet hoe jullie het willen noemen) te kunnen rijden. Het paard onderhoudt het ritme en jij rijdt hem op je zit kleiner en groter in paslengte.

Verder ben ik er van overtuigd dat als je een paard op de correcte wijze meer laat dragen ipv stuwen (wat natuurlijk wel het doel is dat ben ik helemaal met je eens) dat je dan het werk zeer zeker niet gemakkelijker maakt voor je paard maar juist zwaarder, dus daar zit niet echt een beloning in voor het paard in mijn ogen. Als je jouw theorie heel ver doortrekt dan zou je je paard dus belonen met een passage ;)

Maar goed dit is gewoon hoe ik het zie en voel.

Ik vind Marjoow eigenlijk niet naar voren zitten. Haar zit ziet er mooi uit, ze kijkt misschien alleen wat vaak naar beneden om te kijken hoe mooi hij is. ;) Ook vind ik haar handhouding prima. Ze heeft een ontspannen afhangende bovenarm en vanaf haar elleboog een mooie rechte lijn naar de mond van haar paard. Dus dat handen hoger zie ik zelf niet echt zo zitten in dit stadium.

Kantelen doet een paard bijna altijd dezelfde kant op, dus binnenhand hoog als standaardrecept dat weet ik niet zo zeker. Het probleem zit toch achter hebben ze mij altijd verteld, je voelt het alleen aan de voorkant. Maar misschien kun je uitleggen wat dat zou bereiken volgens jou.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:05

Even een aanvulling. Dit is de omschrijving van arbeidsdraf:

De arbeidsdraf is een gang tussen de verzamelde draf en de middendraf. In deze drafgang dient een paard dat in zijn africhting nog niet klaar is voor de verzamelde bewegingen, zich in een goed evenwicht te tonen. Terwijl het paard in de hand gesteld blijft, beweegt het zich voorwaarts met gelijke en elastische passen, waarbij de achterhand heel actief blijft. De uitdrukking "actieve achterhand" betekent niet dat er verzameling in deze gang wordt gevraagd, maar onderstreept het belang van de impuls, die zorgt dat de achterhand tot stuwen en dragen komt.
De arbeidsdraf wordt ontwikkeld uit de natuurlijke draf van het jonge paard en ligt iets boven het tempo dat het paard uit zichzelf aanbiedt.

Dat laatste bedoelde ik en dat zie je volgens mij perfect gedemonstreerd in dat filmpje van Ingrid Klimke wat hier onlangs geplaatst werd.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 01:07

met alle respect, Klaus Balkenhol is een zeer uitzonderlijke paardenman die zeer uitzonderlijke prestaties als ruiter en coach behaalde en behaalt, maar hij traint momenteel NIET Klimke, Uta Gräf of Helen Langehanenberg. Mevrouw Klimke en Uta Gräf zijn zeer open over hun manieren van omgang met paarden en hun ontwikkeling en bij Klimke kan je een hele ochtend terecht om te zien en horen welke manieren en keuzes ze hanteert omtrent het managen van de paarden.