Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:03

hyppolyte schreef:
Citaat:
heb pddnos en adhd nu overheen gegroeid

Beide aandoeningen zijn aandoeningen waar je niet overheen kunt groeien. En ga eerst even de laatste pagina's doorspitteen voordat je nuttige berichten gaat sparen :+

Eens met Hyppolyte, en, of je overgewicht genetisch is, betwijfel ik, komt nl. maar zeer zeldzaam voor, kan getest worden, maar in 98% van de gevallen blijken:genetische aanleg,zware botten en dik door medicatie, uitgesloten.
Dit terzijde, jij stapt met je 90 kilo en meer dus gewoon op een paard? en wat voor paard?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:06

Bij maar een paar procent van de bevolking 9minder dan 10%) is dik zijn inderdaad deels 'erfelijk' maar een dikke familie hebben hoeft geen erfelijkheidskwestie te zijn, het kan net zo goed gewoonte/cultuur/norm zijn. Denk dat 'erfelijk' maar te vaak als reden wordt aangevoerd.

Maar goed

PDD-NOS/ADHD kan je inderdaad niet overheen groeien, de ADHD kan wel 'verbleken' met de jaren inderdaad en in die mate dat je er weinig last meer van hebt

welke medicijnen heb je geslikt dan?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:16

Citaat:
nou dan ben ik er volgens jou (niet overheen gegroeid) maar dan heb ik er gewoon geen last meer van en heb je zelf gezien hoeveel pagina's
en heb gewoon mijn mening gegeven en als dat van jou niet mag pech gehad

Dan heb je waarschijnlijk de aandoeningen nooit gehad (verkeerde diagnose misschien), helaas zijn beide aandoeningen permanent, dus wees maar blij dat je er geen last van hebt. En zoveel moeite is het niet om de laatste paar pagina's te lezen (alle 195 verwacht ik ook niet van je), voordat je je in een discussie mengt, zodat je ook daadwerkelijk een nuttige bijdrage kunt leveren.
Van de medicatie val je trouwens vaker af dan dat je ervan aankomt (adhd medicatie dan)

@freeride, met 90+ kilo stap ik ook op mijn paard hoor, maar zoals ik al eerder heb gezegd, die heb ik erop uitgezocht :j.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 23-01-12 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:16

Colway schreef:
Bij maar een paar procent van de bevolking 9minder dan 10%) is dik zijn inderdaad deels 'erfelijk' maar een dikke familie hebben hoeft geen erfelijkheidskwestie te zijn, het kan net zo goed gewoonte/cultuur/norm zijn. Denk dat 'erfelijk' maar te vaak als reden wordt aangevoerd.

Maar goed

PDD-NOS/ADHD kan je inderdaad niet overheen groeien, de ADHD kan wel 'verbleken' met de jaren inderdaad en in die mate dat je er weinig last meer van hebt

welke medicijnen heb je geslikt dan?

oa

Atomoxetine
Nortriptyline
Ritalin
melatonine

en de rest weet ik niet meer slik sinds mn 12de geen pil of druppels meer

maar even tussendoor waar gaat dit over ik deed mijn mening over zwaardere mensen te paard
ik vind dat dat kan als je een paard hebt die groot genoeg voor je is dus geen ijslander of een kleine haflinger ofzo ik deed niet echt aan sporten zoals springen en dresuur ok wel eens een b of l proef en kleine sprongetjes maximaal l2 hoger wou ik niet maar ik ga gewoon lekker op buitenrit

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:20

Van die eerste 3 val je alleen maar af voor zover ik weet, althans ze onderdrukken je honger gevoel, de laatste doet niets in de 'trek'

Maar goed, gaat inderdaad over dikkere mensen te paard...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:22

hyppolyte schreef:
Citaat:
nou dan ben ik er volgens jou (niet overheen gegroeid) maar dan heb ik er gewoon geen last meer van en heb je zelf gezien hoeveel pagina's
en heb gewoon mijn mening gegeven en als dat van jou niet mag pech gehad

Dan heb je waarschijnlijk de aandoeningen nooit gehad (verkeerde diagnose misschien), helaas zijn beide aandoeningen permanent, dus wees maar blij dat je er geen last van hebt. En zoveel moeite is het niet om de laatste paar pagina's te lezen (alle 195 verwacht ik ook niet van je), voordat je je in een discussie mengt, zodat je ook daadwerkelijk een nuttige bijdrage kunt leveren.
Van de medicatie val je trouwens vaker af dan dat je ervan aankomt (adhd medicatie dan)

@freeride, met 90+ kilo stap ik ook op mijn paard hoor, maar zoals ik al eerder heb gezegd, die heb ik erop uitgezocht :j.

het is bij mij vastgesteld door een dokter toen ik 6 was
en tuurlijk je groet er nooit overheen maar het blijft altijd in je mischien heb ik er nog wel last van maar merk ik er bijna niets van

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:23

Colway schreef:
Van die eerste 3 val je alleen maar af voor zover ik weet, althans ze onderdrukken je honger gevoel, de laatste doet niets in de 'trek'

Maar goed, gaat inderdaad over dikkere mensen te paard...

nou ik blijkbaar niet want ik kwam aan niet alle medicijnen hebben de gewenste uitwerking
en werkt bij ieder mens weer anders
maar idd het gaat over zwaardere mensen te paard
en gaf alleen mijn mening naar aanleiding van de eerste pagina is dat zo fout blijkbaar wel

duifje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:25

Ik vind dat een gezond en sterk paard alle gewicht moet kunnen dragen op zijn rug. Natuurlijk is er verschil in paard. Er is geen grens in gewicht. Met Gezond verstand zou er geen discussie mogelijk zijn. Grote paarden, maar ook haflingers/fjorden/ shetlanders zijn sterk gebouwd en kunnen veel gewicht met gemak dragen. Met een beetje logica kun je zelf wel zien op welk paard/pony je kan rijden met overgewicht.

Natuurlijk kom je bij het volgende punt uit: wanneer je niet kunt rijden, is het mogelijk om je paard te forceren.

Hierop is mijn mening: Wanneer je met overgewicht uit belans raakt, moet je paard/pony een pas bijzetten om het op te vangen. Kan het kwaad? nee. Jij leerd rijden en je paard/pony moet een stapje extra doen. Samen kom je er wel uit.

Mochten er toch rugklachten komen, dan moet je uitzoek waar het aan ligt. Ander zadel? zadel met bondje om het gewicht op te vangen? Dit is een punt om zelf te bespreken met de zadelmaker of veearts.

Nogmaals: overgewicht staat paardrijden heus niet in de weg. Dit oordeel je zelf, en dat doet niemand anders voor jou !

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:31

duifje4 schreef:
Ik vind dat een gezond en sterk paard alle gewicht moet kunnen dragen op zijn rug. Natuurlijk is er verschil in paard. Er is geen grens in gewicht. Met Gezond verstand zou er geen discussie mogelijk zijn. Grote paarden, maar ook haflingers/fjorden/ shetlanders zijn sterk gebouwd en kunnen veel gewicht met gemak dragen. Met een beetje logica kun je zelf wel zien op welk paard/pony je kan rijden met overgewicht.

Natuurlijk kom je bij het volgende punt uit: wanneer je niet kunt rijden, is het mogelijk om je paard te forceren.

Hierop is mijn mening: Wanneer je met overgewicht uit belans raakt, moet je paard/pony een pas bijzetten om het op te vangen. Kan het kwaad? nee. Jij leerd rijden en je paard/pony moet een stapje extra doen. Samen kom je er wel uit.

Mochten er toch rugklachten komen, dan moet je uitzoek waar het aan ligt. Ander zadel? zadel met bondje om het gewicht op te vangen? Dit is een punt om zelf te bespreken met de zadelmaker of veearts.

Nogmaals: overgewicht staat paardrijden heus niet in de weg. Dit oordeel je zelf, en dat doet niemand anders voor jou !

dank u zeer :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:34

Oei, ben ik blij dat ik jouw paard niet ben :=... Het lijkt me in jouw geval ook verstandig om even de laatste pagina's door te lezen, kun je nog een hoop van leren.

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:43

[quote="duifje4"]Ik vind dat een gezond en sterk paard alle gewicht moet kunnen dragen op zijn rug. Natuurlijk is er verschil in paard.

Ik heb het er vorige week nog met de ostiopaat over gehad hoe het nou zat met die dikke mensen te paard.
Deze zegt dat het niet zo veel kwaad kan als je maar een beetje op let waar je op gaat zitten!!
En als je een beetje fatsoenlijk kunt rijden ziet zij liever een dikkert te paard dan iemand die niet kan rijden of iemand die denkt te kunnen rijden en het niet kan en daar door het paard beschadigd.

En dat van gezeur over dat mensen van het zelfde gewicht alleen de ene dikker en de ander strak om het maar zo te zeggen die dikke het paard alleen maar in de weg zit vind ik ook onzin.
Het zou betekenen dat als die dikkert dan een strak hempje aan zou trekken waar in het zoals jullie zeggen het allemaal niet zo blubbert dan zou er niets aan de hand zijn????? want dan is het toch ook strak???

En o ja ik ben ook zo'n te dikke amazone die lekker recreatief rijd met haar friesch en ja die friesch is bij de ostioppaat geweest alleen om te kijken of ik nu echt haar rug kapot rij maar haar mankeerde niets!!!!
Ze was lekker los in de rug had geen blokkades en was met 15 min na een lekkere massage klaar

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:07

*zucht*

Laten we maar weer dezelfde dingen herhalen, als mensen niet een paar paginas terug willen lezen:

1) Losse massa beweegt meer dan vaste massa, als er een kleinere afstand zit tussen het vet en de botten kan het minder verschuiven ten opzichte van de positie die dat vet in stilstand heeft. Als je een strak hempje aan trekt helpt het misschien heel minimaal en inderdaad dat zou dan heel minimaal beter zijn. Maar dan nog kan een dikkere laag vet meer bewegen dan een dunne laag vet onder dat hempje. Vergelijk het met een drilpudding van 10 cm hoog en een van 3 cm hoog. De bovenkant van de eerste kan meer naar links en naar rechts bewegen dan de bovenkant van de 2e als je er een tik tegen zou geven. Op voorwaarde dat ze even breed zijn iig. Lengte maakt dus uit, net als breed gebouwd zijn, omdat je dan beter verdeeld vet, of een minder dikke laag per bot hebt -> dus blubbert het minder achter de beweging aan want het kan minder bewegen.

2) Iemand die niet kan rijden (/schopt met sporen/mept met zweep/mishandeld/whatever) liever hebben dan een dikkerd is een non-argument dat maar aangehaald blijft worden.. het gaat hier namelijk niet over 'wie is er erger' maar 'kan het kwaad als je te dik bent'. Lezen. Bovendien is het allebei niet heel prettig voor t paard.

3) Het maakt zeker ook niet uit dat als dat paard een stap opzij moet doen om de onbalans op te vangen of er dan zijn eigen gewicht + 70 of dat gewicht + 120 kg op zijn pezen terecht komt? (Om het over de rugspieren maar niet te hebben) Ik denk namelijk van wel.

4) Het maakt niet uit waarom je te dik bent, het is geen reden om een paard daarvan de dupe te laten zijn. Als jij een dwarslaesie hebt kan je ook niet paardrijden, als je geen benen hebt kan je geen marathon lopen. Life sucks.

5) Dat je paard nu nog niks heeft / niks laat merken zegt natuurlijk ook niks.. voorkomen is beter dan later moeten genezen.

En ja het maakt uit welk ras, en hoe groot en hoe sterk de rug is, en wat je ermee doet, blablabla. Maar daar zitten ook ergens grenzen aan..
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 23-01-12 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:08

Als je techniek wat betreft lichtrijden (veelvoorkomend te korte beugels) ook maar een beetje afwijkend is, doe je het paard veel pijn met overgewicht.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:12

@Stamina: Zeker.
Maar zelfs als je dus goed lichtrijdt heb je nog steeds geen controle over wat er aan vet achter de beweging aankomt.. daar zitten namelijk geen spieren in en je kunt dat dus niet meteen meekrijgen. Het volgt de beweging van het lichaam, en hoe dikker de laag, hoe groter de vertraging van de beweging.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:20

Citaat:
als je geen benen hebt kan je geen marathon lopen. Life sucks.

Dit is niet helemaal waar, je hebt ook van die mensen die van die maffe haken hebben, die lopen daar ook nog marathons mee :D. Dat is natuurlijk het punt niet, maar ik kon het even niet laten.

*edit* *egomodus aan*
zit nu even foto's en filmpjes van mezelf te bekijken waar ik 90 kilo ben, en ik ben daar toch echt best slank verdorie. *jaloers op zichzelf :( *

*wenst zichzelf weer slank* O:) O:) O:)

*egomodus uit*

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:28

hyppolyte schreef:
Oei, ben ik blij dat ik jouw paard niet ben :=... Het lijkt me in jouw geval ook verstandig om even de laatste pagina's door te lezen, kun je nog een hoop van leren.

Nou idd

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:45

Kijk, zijn we het daar wel over eens :')

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:49

Tessa_1 schreef:
*zucht*

Laten we maar weer dezelfde dingen herhalen, als mensen niet een paar paginas terug willen lezen:

je zegt dan wel herhalen maar ik vind dat in dit forum iedereen recht heeft om zijn of haar mening te geven en ja er kunnen we dezelfde dingen uitkomen so what problemen mee dan lees je het niet

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:00

Tessa_1 schreef:
*zucht*

1) Losse massa beweegt meer dan vaste massa, als er een kleinere afstand zit tussen het vet en de botten kan het minder verschuiven ten opzichte van de positie die dat vet in stilstand heeft. Als je een strak hempje aan trekt helpt het misschien heel minimaal en inderdaad dat zou dan heel minimaal beter zijn. Maar dan nog kan een dikkere laag vet meer bewegen dan een dunne laag vet onder dat hempje. Vergelijk het met een drilpudding van 10 cm hoog en een van 3 cm hoog. De bovenkant van de eerste kan meer naar links en naar rechts bewegen dan de bovenkant van de 2e als je er een tik tegen zou geven. Op voorwaarde dat ze even breed zijn iig. Lengte maakt dus uit, net als breed gebouwd zijn, omdat je dan beter verdeeld vet, of een minder dikke laag per bot hebt -> dus blubbert het minder achter de beweging aan want het kan minder bewegen.

2) Iemand die niet kan rijden (/schopt met sporen/mept met zweep/mishandeld/whatever) liever hebben dan een dikkerd is een non-argument dat maar aangehaald blijft worden.. het gaat hier namelijk niet over 'wie is er erger' maar 'kan het kwaad als je te dik bent'. Lezen. Bovendien is het allebei niet heel prettig voor t paard.

3) Het maakt zeker ook niet uit dat als dat paard een stap opzij moet doen om de onbalans op te vangen of er dan zijn eigen gewicht + 70 of dat gewicht + 120 kg op zijn pezen terecht komt? (Om het over de rugspieren maar niet te hebben) Ik denk namelijk van wel.

4) Het maakt niet uit waarom je te dik bent, het is geen reden om een paard daarvan de dupe te laten zijn. Als jij een dwarslaesie hebt kan je ook niet paardrijden, als je geen benen hebt kan je geen marathon lopen. Life sucks.

5) Dat je paard nu nog niks heeft / niks laat merken zegt natuurlijk ook niks.. voorkomen is beter dan later moeten genezen.

En ja het maakt uit welk ras, en hoe groot en hoe sterk de rug is, en wat je ermee doet, blablabla. Maar daar zitten ook ergens grenzen aan..

Weet je jullie doen zelf niets anders dan maar herhalen!!!!
Maar jullie mogen dat wel en wij dikkers niet O dus zo werkt het en maar schreeuwen we discrimineren niet

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:02

@ Andrea, Ook welkom op het forum meid :+
Dit topic gaat dus niet over waarom je dik bent. Het gaat over in hoeverre je je paard ermee mag en kan belasten.
Reacties die inhoudelijk niks met het onderwerp van een topic te maken hebben worden toch wel vaak als ongewenst gezien..
Dus misschien is het fijn dat je weet waar een discussie over gaat voordat je je erin mengt en als je dat niet doet mag je dat zelf weten, maar dan niet boos worden als mensen daar anders op reageren dan je hoopt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:09

Orchid schreef:
@ Andrea, Ook welkom op het forum meid :+
Dit topic gaat dus niet over waarom je dik bent. Het gaat over in hoeverre je je paard ermee mag en kan belasten.
Reacties die inhoudelijk niks met het onderwerp van een topic te maken hebben worden toch wel vaak als ongewenst gezien..
Dus misschien is het fijn dat je weet waar een discussie over gaat voordat je je erin mengt en als je dat niet doet mag je dat zelf weten, maar dan niet boos worden als mensen daar anders op reageren dan je hoopt.

ik heb al eerder duidelijk gemaakt dat ik best begrijp dat je een zwaarder persoon idd niet op een ijslander kan zetten maar op een groter en forser paard ik rijd ook op grotere paarden en ik heb toen gewoon mijn mening gegeven van de eerste pagina maar ja als sommige mensen de meningen van andere niet respecteren ook prima maar ga dan niet degene respectloos behandelen

ik vind ook dat dit onderwep is begonnen met een vooroordeel teminste zo maak ik het op van pagina een en dat is mijn mening niet mee eens jammer dan we zijn hier niet aan het debatteren maar gewoon dat iedereen een eigen mening neerzet _/-\o_

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:19

In het hele topic komen om de paar pagina's ofwel "Maar ik zie liever een dikkerd op een paard dan een mishandelaar" of "Ik voel me persoonlijk aangevallen" (al dan niet in iets andere bewoordingen) terug.. Allebei hebben ze niks met de discussie te maken, maar het neemt wel ontzettend veel paginas in beslag..

Het topic heeft trouwens wel al best een aantal normale momenten van discussie gekend (en de ts heeft ook de OP verduidelijkt/genuanceerd wat verderop in het topic overigens om er een echte discussie van te maken), totdat er weer een beledigde dikkerd of een "Maar ik zie liever" figuur voorbij komt die vind dat zijn/haar mening belangrijker is dan even kijken wat de laatste reacties zijn of verder te lezen dan de OP.. De discussie zelf wordt zo iedere keer de kop ingedrukt.. zelf heb ik een behoorlijk beschaafde discussie gehad met een aantal mensen die wel zich even bijlazen -weet even niet meer waar ongeveer dat was-, maarja, dan komt er weer iemand 'zijn mening' tussendoor brullen en dat is behoorlijk vermoeiend.

*laat het hier maar bij, want met dit topic wordt het niks meer* (Het is te lang en mensen lezen alleen de OP, en die is niet heel handig geformuleerd nee).

Edit: Misschien is een nieuw topic met een goed geformuleerde OP wel een idee? (suggesties over hoe het dan beter kan?)
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 23-01-12 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:22

Ik ben nu wel benieuwd. Hoeveel menselijk gewicht mag er op welke stokmaat, gewicht en/of type paard?
Laatst bijgewerkt door Stamina op 23-01-12 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:23

Tessa_1 schreef:
In het hele topic komen om de paar pagina's ofwel "Maar ik zie liever een dikkerd op een paard dan een mishandelaar" of "Ik voel me persoonlijk aangevallen" (al dan niet in iets andere bewoordingen) terug.. Allebei hebben ze niks met de discussie te maken, maar het neemt wel ontzettend veel paginas in beslag..

Het topic heeft trouwens wel al best een aantal normale momenten van discussie gekend (en de ts heeft ook zijn OP verduidelijkt/genuanceerd wat verderop overigens om er een echte discussie van te maken), totdat er weer een beledigde dikkerd of een "Maar ik zie liever" figuur voorbij komt die vind dat zijn/haar mening belangrijker is dan even kijken wat de laatste reacties zijn of verder te lezen dan de OP.. De discussie zelf wordt zo iedere keer de kop ingedrukt.. zelf heb ik een behoorlijk beschaafde discussie gehad met een aantal mensen die wel zich even bijlazen -weet even niet meer waar ongeveer dat was-, maarja, dan komt er weer iemand 'zijn mening' tussendoor brullen en dat is behoorlijk vermoeiend.

*laat het hier maar bij, want met dit topic wordt het niks meer* (Het is te lang en mensen lezen alleen de OP, en die is niet heel handig geformuleerd nee).

zoals ik al zei iedereen heeft recht zijn mening hier neer te zetten over dit onderwerp maar ik ben wel met je eens dat je wel moet lezen waar het over gaat bv dat je idd beter een forser paard kan nemen als ze zelf forser bent

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:29

@Stamina: Er worden verschillende 'richtlijnen' aangehouden bijvoorbeeld:
- 12% van het gewicht van het paard
- 15% van het gewicht van het paard
- 20% van het gewicht van het paard (vind ik persoonlijk veel)
Maar je moet daarbij ook rekening houden met:
- De bouw van het paard (Zwakke rug? Stevige bouw? Blessuregevoelig?)
- De tak van sport die je doet (Stapritjes door het bos? SGW op hoog niveau? 1.40 Springen?)
etc..

En verder heb je nog de bouw van de ruiter.. iemand van 1.40 is behoorlijk rond bij 120 kg, maar iemand van 1.80 kan zich nog wat makkelijker bewegen.. (heeft een minder dikke/beter verdeelde laag vet)
bovendien heb je nog dat spieren meer wegen dan vet en als iemand slank gebouwd is kan die waarschijnlijk ook minder vet hebben, bij een breedgebouwde persoon kan het ook beter verdeeld zitten..
En man of vrouw, is ook nog zoiets.

@andrea: Ik snap het ook wel en natuurlijk mag iedereen zijn mening neerzetten, maar soms is het erg vermoeiend als dat nogal ongenuanceerd en lomp gebeurd, dus bijvoorbeeld zonder te lezen of met een persoonlijke aanval naar de persoon die het laatst heeft gepost :) (dat is eigenlijk vooral wat ik bedoel..)
Maar misschien dat ik ook wat hevig reageer omdat dat in elk geval de laatste 50 pagina's al best vaak aan het gebeuren is :) (kan heel goed)