Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:murphy102 schreef:Nomrado, hoe doe jij dat toch, een paard vanuit zijn natuurlijke scheefheid, recht krijgen zonder eerst een wending te rijden?
door het paard recht te krijgen op een rechte lijn, door je zit/bekken/heup
das niet zo moeilijk
rechtheid komt bij een paard vanachteruit ook vanuit het bekken.
alleen moet je als ruiter dit goed kunnen voelen.
ruiters die zelf scheef zitten, en op mijn paarden lessen, ervaren het meteen
setteke schreef:Murphy102, het neersabelen van de Nederlandse top en subtop gaat me behoorlijk storen.
setteke schreef:Door dingen te schrijven als dat Totilas een "verreden" paard is, vraag ik me toch echt af wat Schockemöhle bezielt heeft om voor een waanzinnig bedrag een verreden paard te kopen. En dat Ann Kathrin Linsenhoff ook nog voor haar stiefzoon de sportrechten koopt, voor waarschijnlijk ook geen klein bedrag, terwijl het paard in kwestie een "verreden" paard is? Hebben zij niet wat beters voorhanden, wat niet gecorrigeerd dient te worden?
nombrado schreef:nombrado schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Canna ... l_1773.PNG
op dit schilderij zie je zelfs dat er van het hoofd afgebleven werd.
murphy102 schreef:Nog even dit: het feit dat SJ deze zgn. methode durft te gebruiken onder de naam "Hollandse School" zegt al alles over de arrogantie van deze man.
murphy102 schreef:Overigens benoemde hij het eerder de "Nieuwe Nederlandse School", maar zoals we inmiddels van hem gewend zijn, verandert hij nog wel eens namen!
murphy102 schreef:En aangezien dressuur mijns inziens ALLEEN maar op een klassieke manier uitgevoerd kan worden, omdat dat de ENIGE EERLIJKE manier van rijden is, IS dit wat zij laten zien dus ook geen dressuur!!
murphy102 schreef:De beste ruiters, amazones zien wij toch echt veelal buiten de wedstrijdring, helaas.
ZZonneglans schreef:roep ik iedereen op om eens echt te gaan schrijven vanuit zichzelf en niet zoals men gezien zou willen worden.
spokie79 schreef:Dressuur moet ten allen tijde diervriendelijk zijn.
spokie79 schreef:Klassieke dressuur is volgens mij nog steeds de dressuur, waarvan de oorsprong al in de oudheid ligt en waarbij rekening wordt gehouden met de fysiek en de psyche van het paard. Dat mis ik in de training bij veel topruiters. En ik denk dat Anky en Edward zeker wel gek zijn op hun dieren.
azrael schreef:oke maar waarom houden je handen de teugels vast dan?
nombrado schreef:professor?
murphy102 schreef:Dus jij denkt, nog steeds, dat jij alleen vanuit je zit je paard symetrisch krijgt, op 2 sporen?
Nombrado, ...dat is Utopia!
Professor schreef:Bent u weer aan het eind van uw latijn?
Vragen hoef ik niet te beantwoorden die staan overal, helaas begrijpt u die niet.
Leest u dan eens een eenvoudig boekje bv de handleiding, ik zelf heb het daar niet uit, maar staat precies beschreven hoe en wat.
Of Richtlinien für Reiten und Fahren een boekje wat iedereen in Duitsland die rijdt in zijn kast heeft staan, en als naslag werk gebruikt van klein tot groot.
Dan zult u zien dat niet Professor het wiel heeft uitgevonden.
Citaat:Dat was 100 jaar geleden zo en dat is nu nog steeds zo. Dus in het verleden zullen er ook genoeg 'klassiekers' zijn die hun paarden niet goed behandelden. Maar daar schrijven de 'grootmeesters' niet over in hun boeken natuurlijk.
nombrado schreef:U zegt zelf, dat het stuur bij een paard aan de voorkant zit
dus is de vraag van mij heel logisch
hoe stuurt het paard dan de wending in aan de voorkant?
azrael schreef:ondanks mijn onkunde ga ik toch een mening geven: Ik denk dat nombrado doordat er door veel mensen in de hedendaagse dressuursport met een zeer slechte zit rijden een beetje doorgeslagen is naar de extreem andere kant, en hierdoor de realiteitszin een beetje is verloren. Ze is dan in ieder geval wel eerlijk tegen over haar paarden.
Professor schreef:nombrado schreef:U zegt zelf, dat het stuur bij een paard aan de voorkant zit
dus is de vraag van mij heel logisch
hoe stuurt het paard dan de wending in aan de voorkant?
U wil of kunt niet bevatten wat ik geschreven heb. Dat is uw beperking in uw denken over de besturing van het paard.
Leest u eens in rust wat men daarover schrijft, dan is niet mijn denken alleen ik heb dat geleerd en het is mij uitgelegd, daarom de samenwerkende hulpen.
Helaas is dat ontwikkelings punt in uw opleiding ergens blijven steken.
nombrado schreef:Ik zou heel graag het antwoord uit uw mond willen horen
Professor schreef:nombrado schreef:Ik zou heel graag het antwoord uit uw mond willen horen
Geweldig, nee u schuift iets weg, en de uitleg heb ik al gegeven hoe en wat, zelfs precies beschreven helaas dat het u ontgaan is.
Of u heeft het niet willen begrijpen of u begrijpt het niet, maar het staat hier op het topic nog niet zo lang geleden.
quadripes schreef:hoe houd je een paard aan de longe op de volte, nombrado? longeer jij dan de achterhand?
azrael schreef:Nombrado ik ben het helemaal met je eens dat een ruiter goed moet zitten en daar ligt ook de basis voor de ruiter. Maar vergeet niet als je dressuur wilt rijden houdt een juiste zit ook het juiste gebruik van de handen in. Nogmaals ik ben het helemaal met je eens dat je eerst goed moet kunnen zitten. Maar voor de dressuur zal je toch echt je handen ook moeten gebruiken om de juiste hulpen te geven. en ja met je zit alleen kan je ook een bochtje rijden, wijken en weet ik veel wat. Maar bij de correct uitgevoerde oefeningen gebruik je naast je zit toch echt je teugels.
nombrado schreef:quadripes schreef:hoe houd je een paard aan de longe op de volte, nombrado? longeer jij dan de achterhand?
hoe bedoel je?
ik longeer aan een halstertje
zonder druk aan de voorkant
dus een losse lijn
kom nauwelijks aan het hoofd.
daarbij werken de paarden (als je het goed doet) zichzelf recht aan de longe
mooi hé? die paarden kunnen dat geheel zelf, net als wij
veelal zijn wij de storende factor op de rug van het paard.
door onze onbewuste handelingen en scheefheid.
azrael schreef:Ik denk dat nombrado doordat er door veel mensen in de hedendaagse dressuursport met een zeer slechte zit rijden een beetje doorgeslagen is naar de extreem andere kant, en hierdoor de realiteitszin een beetje is verloren.
piepenfiets schreef:Ik wacht nog steeds op de link met IQ abacab
Professor schreef:Kan u wel 3 andere Reitmeisters opnoemen die wel over misstanden schrijven, helaas dat u dat niet gelezen heeft.
Professor schreef:Ga niet in op wat africhtings fouten zijn of wat uitvoerings fouten zijn, dat staat precies beschreven ook in de handleiding en vele andere boeken.
Professor schreef:Bovendien uw betoog, wat mij opvalt ten opzichte van de huidige zg toppers dat is het frame van de paarden de rust die ervan uitgaat en de lichtheid in de aanleuning van dhr Boldt.
Professor schreef:U wil of kunt niet bevatten wat ik geschreven heb.
Professor schreef:Helaas is dat ontwikkelings punt in uw opleiding ergens blijven steken.