Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:36

oke maar waarom houden je handen de teugels vast dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:37

nombrado schreef:
nombrado schreef:
maar met welk voorbeen stuurt een paard de wending in?
of doet ie dat met zijn hoofd?

professor?

professor?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:39

nombrado schreef:
murphy102 schreef:
Nomrado, hoe doe jij dat toch, een paard vanuit zijn natuurlijke scheefheid, recht krijgen zonder eerst een wending te rijden?

door het paard recht te krijgen op een rechte lijn, door je zit/bekken/heup
das niet zo moeilijk
rechtheid komt bij een paard vanachteruit ook vanuit het bekken.
alleen moet je als ruiter dit goed kunnen voelen.
ruiters die zelf scheef zitten, en op mijn paarden lessen, ervaren het meteen :D

Dus jij denkt, nog steeds, dat jij alleen vanuit je zit je paard symetrisch krijgt, op 2 sporen?
Nombrado, ...dat is Utopia!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:42

setteke schreef:
Murphy102, het neersabelen van de Nederlandse top en subtop gaat me behoorlijk storen.

Dat doet het mij ook. Er hoeft heus niet gedweept te worden met wat de toppers van nu doen, maar net als dat men hier wil dat met enig respect gesproken wordt over de 'grootmeesters' en 'leermeesters' of 'reitmeesters'of whatever-meesters, wees dan ook zo volwassen dat te doen over ruiters die misschien dingen doen die niet binnen je straatje vallen.

Verder voor wie enkel dweept met vroeger; op dit moment wordt ook geschiedenis geschreven.

setteke schreef:
Door dingen te schrijven als dat Totilas een "verreden" paard is, vraag ik me toch echt af wat Schockemöhle bezielt heeft om voor een waanzinnig bedrag een verreden paard te kopen. En dat Ann Kathrin Linsenhoff ook nog voor haar stiefzoon de sportrechten koopt, voor waarschijnlijk ook geen klein bedrag, terwijl het paard in kwestie een "verreden" paard is? Hebben zij niet wat beters voorhanden, wat niet gecorrigeerd dient te worden?

Dit is inderdaad gewoon logisch nadenken. Wat voor sommige hier kennelijk niet meevalt....

nombrado schreef:
nombrado schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Canna ... l_1773.PNG
op dit schilderij zie je zelfs dat er van het hoofd afgebleven werd.

Ongeloofelijk dat sommige hier een schilderij als bewijs aanleveren voor dat men kennelijk 'vroeger' wel goed kon rijden... Als de kunst uit de historie een 100% waarheidsgetrouw beeld moest weergeven dan heb ik medelijden met de mannen van vroeger gezien het formaat van hun je-weet-wel waarmee zij worden afgebeeld op schilderijen en beelden :+ :D

murphy102 schreef:
Nog even dit: het feit dat SJ deze zgn. methode durft te gebruiken onder de naam "Hollandse School" zegt al alles over de arrogantie van deze man.

Die term heeft hij niet zelf bedacht, noch is hij daar blij mee. Het is een door de media bedachte term.

murphy102 schreef:
Overigens benoemde hij het eerder de "Nieuwe Nederlandse School", maar zoals we inmiddels van hem gewend zijn, verandert hij nog wel eens namen!

En 'whats in a name'... Wat maakt het verder uit wie of wat en hoe het genoemd wordt wat hij doet? Bent Branderup heeft zijn eigen ding toch ook zelf een naamje gegeven? Als je op dat principe zo tegen bent, dan moet je die ook noemen. Gelijke monniken gelijke kappen...

murphy102 schreef:
En aangezien dressuur mijns inziens ALLEEN maar op een klassieke manier uitgevoerd kan worden, omdat dat de ENIGE EERLIJKE manier van rijden is, IS dit wat zij laten zien dus ook geen dressuur!!

Dat is jou mening. Jij bepaald namelijk ook niet in je eentje wat wel en niet goed is. Mij, en velen met mij spreken wel veel aspecten uit hun filosofie achter hun training aan. Nu wordt er bijvoorbeeld een hele mooie dressuurserie van Edward in de Hoefslag gepubliceerd waarin hij aangeeft hoe hij traint. Ik vind daar echt hele goede aspecten inzitten. Ik heb meerdere clincs van Anky gevolgd en artikelen gelezen, en wat ik van haar bewonder is dat zij het a. heel goed en simpel kan verwoorden zonder dikdoerenij (in tegenstelling tot een aantal hier) en wat zij te melden heeft klinkt voor mij logisch (en eerlijk voor het paard) en helder. verder heb ik eerder al eens hier filmpjes van Anky/Edward (de top van nu) geplaatst en een filmpje van de top van 1984 (Klimke). Los van het feit dat ik veel respect heb voor ruiters als klimke, vind ik dat het algehele beeld van de paarden van de top van nu veel losser, vanzelfsprekender en soepeler is. En ik denk niet dat dat alleen een resultaat is van dat er nu kwalitatief betere paarden worden gefokt. Maar ook dat de dressuur zich doorontwikkeld heeft en er nu gewoon beter gereden wordt.

Nog even een filmpje van de OS van 1960:

http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu ... re=related

Als je dit ziet, zou je toch op zijn minst moeten concluderen dat hoe vroeger gereden werdt ook niet alles was, ipv alles maar te verheerlijken. Dat wil niet zeggen dat wat zij toen deden fout was. Zij hebben immers de basis gelegd voor de dressuur van nu. Zij moesten het doen met de paarden en kennis van toen. Verder durf ik zeker te betwijfelen of er in 1960 al die aandacht was voor doping, bitten controle etc. En ga mij niet vertellen dat daar toen geen sprake van was, want zulks zit nu eenmaal in de mens.

1972: Ann Katrin Linsenhoff...

http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7 ... re=related

Voor 1972 een hele goede verrichting waarschijnlijk. Maar nu zou je er in de GP niet meer mee wegkomen. En terecht want het niveau ligt nu gewoon hoger. En het doet verder niets af aan haar kwaliteit als ruiter. Ruiters als zij hebben hun kennis weer doorgegeven en de daaropvolgende garde heeft er zijn eigen 'plasje' weer over gedaan en zo evolueert sport. Ik heb het al eens eerder aangegeven: gelukkig zijn er altijd mensen die durven experimenteren. Die durven van platgetreden paden af te wijken. Die zelf durven nadenken, ipv kritiekloos, weerstandsloos op te volgen wat hen door hun leermeesters is verteld. En dat zal soms missers opleveren, maar ook nieuwe en betere inzichten. En om dat laatste is het te doen. Verder: als je bovenstaande fimplejs bekijkt dan ziek je dat fouten, en zaken als spanning, staartzwiepen etc. van alle tijden is. Dat is inherent aan het tegenstrijdige van wat we van een paard verlangen in de dressuur; we willen dat hij onspannen in aanspanning is. En feitelijk is dat wel iets tegenstrijdigs. Wij verlangen van een paard dat hij het uiterlijk niet toont als hij iets moeilijk vind, of het zwaar heeft. Dat is hetzelfde als van een mens verlangen dat hij zijn wenkbrauwen niet fronst als hij over iets moeilijks nadenkt... Dus dat spanning bij het paard soms eens aan het licht komt mag geen enkele ruiter te zwaar worden aangerekent. (Maar natuurlijk wel als die spanning continu is, door grof/oneerlijk handelen etc.) Maar een beetje spanning moet gerelativeerd worden. Zoals bijvoorbeeld een Satchmo van Isabell Werth die op de OS een keer flipt. Een Nadine die een ongevraagde hogeschoolsprong maakt. Zulks is geen teken van slecht rijden. Het is juist een teken van vakkundigheid dat ruiters zoals zij dit weer razendsnel kunnen oplossen en de spanning kunnen laten afvloeien.

Nog eentje uit de oude doos, OS 1976:

http://www.youtube.com/watch?v=GwXxetVU ... re=related

En vergelijk dit nu met anno 2011:

http://www.youtube.com/watch?v=Eet-Vbg- ... re=related

Wie na het zien en vergelijken van deze filmpjes nog beweerd dat het niveau van de sport niet omhoog is gegaan... Dat kan ik dan gewoon niet begrijpen. En daarmee wil ik juist niet stellen dat er nu geen fouten worden gemaakt of dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. Maar als we het hebben over harmonie, het ideaalbeeld, dan wordt dat in de (FEI/internationale) ring nu meer benaderd dan pakweg 50 jaar geleden. En daarom verdienen de ruiters van nu ook juist dat respect.

murphy102 schreef:
De beste ruiters, amazones zien wij toch echt veelal buiten de wedstrijdring, helaas.

Tsja, de beste stuurlui staan inderdaad altijd aan de wal....

Wat betreft de discussie over wat nu klassiek is en wat niet. Klassiek betekent niet meer dan: iets uit het verleden dat een alom bekend en uniek symbool of icoon geworden is: een klassieker. Of je het nu wilt of niet: de iconen van nu uit de dressuur zijn over 20/30/40 jaar ook klassiekers. Dus bedenkt dat er nu ook geschiedenis wordt geschreven. Jij kunt er met je neus boven op staan, er getuige van zijn. Je kunt het ook aan je voorbij laten gaan. Aan jou de keuze.

ZZonneglans schreef:
roep ik iedereen op om eens echt te gaan schrijven vanuit zichzelf en niet zoals men gezien zou willen worden.

Lijkt mij een hele goede insteek! :D Schrijven vanuit jezelf en je niet steeds verschuilen achter citaten, boeken en uitspraken van deze en gene.

spokie79 schreef:
Dressuur moet ten allen tijde diervriendelijk zijn.

En de vraag is of dat in het verleden wle altijd zo is geweest. En ik denk namelijk van niet. Want het zit namelijk in de mens om eens geduld te verliezen, prestatiegericht te zijn of om sommige momenten alleen voor eigen belang te gaan. Dat was 100 jaar geleden zo en dat is nu nog steeds zo. Dus in het verleden zullen er ook genoeg 'klassiekers' zijn die hun paarden niet goed behandelden. Maar daar schrijven de 'grootmeesters' niet over in hun boeken natuurlijk.

spokie79 schreef:
Klassieke dressuur is volgens mij nog steeds de dressuur, waarvan de oorsprong al in de oudheid ligt en waarbij rekening wordt gehouden met de fysiek en de psyche van het paard. Dat mis ik in de training bij veel topruiters. En ik denk dat Anky en Edward zeker wel gek zijn op hun dieren.

Als je je eens verdiept in de wijzen van trainen van Anky en Edward, dan zul je er juist achter komen dat zijn HEEL veel rekening houden met de fysiek en de psyche van het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:42

azrael schreef:
oke maar waarom houden je handen de teugels vast dan?

Nog steeds voor af en toe begrenzen, als het paard zich probeert scheef te werken.
Sommige paarden, die met zoveel hulp gereden zijn (sporen e.d) hebben zich in hun lichaam totaal afgesloten. daar ben ik wel even mee aan prutsen om die te laten reageren op een lichte kuitdruk of zithulp.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:44

nombrado schreef:
professor?

Bent u weer aan het eind van uw latijn?
Vragen hoef ik niet te beantwoorden die staan overal, helaas begrijpt u die niet.
Leest u dan eens een eenvoudig boekje bv de handleiding, ik zelf heb het daar niet uit, maar staat precies beschreven hoe en wat.
Of Richtlinien für Reiten und Fahren een boekje wat iedereen in Duitsland die rijdt in zijn kast heeft staan, en als naslag werk gebruikt van klein tot groot.
Dan zult u zien dat niet Professor het wiel heeft uitgevonden.

azrael

Dus met andere woorden: je kunt een paard niet alleen op je zit rijden???
Laatst bijgewerkt door azrael op 23-03-11 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

murphy102 schreef:
Dus jij denkt, nog steeds, dat jij alleen vanuit je zit je paard symetrisch krijgt, op 2 sporen?
Nombrado, ...dat is Utopia!

jep
als je je realiseert waar deze scheefheid vandaan komt? is er geen kunst aan.
als ruiter moet je ook zeker recht zijn! en dat is veelal het grootste probleem bij de ruiters
ze zijn zelf niet recht, zitten niet recht, en verlangen dit wel van het paard

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:45

azrael schreef:
Dus met andere woorden je kunt een paard niet alleen op zje zit rijden???

sturen op je zit

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:45

Zelfregulatie bij het leren van vaardigheden en het leveren van prestaties speelt een belangrijke rol in het uiteindelijke niveau van deze vaardigheden en prestaties. Vele onderzoekers geven aan dat er bij de ontwikkeling en het gebruik van zelfregulatiestrategieën overeenkomsten bestaan tussen sportieve en schoolse taken. Maar liefst 7 van de 10 jeugdtopsporters zit op het Vwo.

Prof. C. Visser [verbonden aan het NOC-NSF] heeft een aantal boeiende publicaties geschreven. Voor wie hierin geinteresseerd is:
Kannekens, R., Elferink-Gemser, M.T., Visscher, C. (2010). Positioning and deciding the key factors for talent development in soccer. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sport, Epub ahead of print.
Jonker, L., Elferink-Gemser, M.T, Visscher, C. (2010). Differences in selfregulatory skills among talented athletes: the significance of sport performance level and type of sport. Journal of Sport Sciences, 8, 901-8.

Speciaal voor user Professor ;) van het forum:Hartman, E., Houwen., S., Scherder, E.J.A.,Visscher, C. (2010). Is there a relationship between motor performance and executive functioning in children with intellectual disabilities? Journal of Intellectual Disabilities, 54, 468-477.
Visscher, C., Houwen, S., Moolenaar, B., Lyons, J., Scherder, E.J.A., Hartman, E. (2010). Gross motor skills of children with developmental speech and language disorders. Developmental Medicine & Child Neurology.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:46

Professor schreef:
Bent u weer aan het eind van uw latijn?
Vragen hoef ik niet te beantwoorden die staan overal, helaas begrijpt u die niet.
Leest u dan eens een eenvoudig boekje bv de handleiding, ik zelf heb het daar niet uit, maar staat precies beschreven hoe en wat.
Of Richtlinien für Reiten und Fahren een boekje wat iedereen in Duitsland die rijdt in zijn kast heeft staan, en als naslag werk gebruikt van klein tot groot.
Dan zult u zien dat niet Professor het wiel heeft uitgevonden.

U zegt zelf, dat het stuur bij een paard aan de voorkant zit
dus is de vraag van mij heel logisch
hoe stuurt het paard dan de wending in aan de voorkant?

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:52

ondanks mijn onkunde ga ik toch een mening geven: Ik denk dat nombrado doordat er door veel mensen in de hedendaagse dressuursport met een zeer slechte zit rijden een beetje doorgeslagen is naar de extreem andere kant, en hierdoor de realiteitszin een beetje is verloren. Ze is dan in ieder geval wel eerlijk tegen over haar paarden.
Laatst bijgewerkt door azrael op 23-03-11 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:52

Ik wacht nog steeds op de link met IQ abacab

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:54

Citaat:
Dat was 100 jaar geleden zo en dat is nu nog steeds zo. Dus in het verleden zullen er ook genoeg 'klassiekers' zijn die hun paarden niet goed behandelden. Maar daar schrijven de 'grootmeesters' niet over in hun boeken natuurlijk.

Denk dat u hier niet de waarheid schrijft, leest u Seunig, leest u Fillis en dat zijn er nog maar 2 die schrijven over misstanden in de Dressuur irrewegen noemen zij dat.
Kan u wel 3 andere Reitmeisters opnoemen die wel over misstanden schrijven, helaas dat u dat niet gelezen heeft.
Bovendien uw betoog, wat mij opvalt ten opzichte van de huidige zg toppers dat is het frame van de paarden de rust die ervan uitgaat en de lichtheid in de aanleuning van dhr Boldt.
Men kan "fouten" kijken, maar dan wel goed, er zijn fouten die ontstaan door de africhting deze fouten moeten zwaar bestraft worden en uitvoerings fouten van het moment.
En dat zien de meesten niet u dus ook niet wat blijkt uit uw betoog. Dat alles staat in het FEI reglement beschreven helaas is de jury niet meer kundig genoeg om dat te zien of willen zien.
Ga niet in op wat africhtings fouten zijn of wat uitvoerings fouten zijn, dat staat precies beschreven ook in de handleiding en vele andere boeken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:56

nombrado schreef:

U wil of kunt niet bevatten wat ik geschreven heb. Dat is uw beperking in uw denken over de besturing van het paard.
Leest u eens in rust wat men daarover schrijft, dan is niet mijn denken alleen ik heb dat geleerd en het is mij uitgelegd, daarom de samenwerkende hulpen.
Helaas is dat ontwikkelings punt in uw opleiding ergens blijven steken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:59

azrael schreef:
ondanks mijn onkunde ga ik toch een mening geven: Ik denk dat nombrado doordat er door veel mensen in de hedendaagse dressuursport met een zeer slechte zit rijden een beetje doorgeslagen is naar de extreem andere kant, en hierdoor de realiteitszin een beetje is verloren. Ze is dan in ieder geval wel eerlijk tegen over haar paarden.

Het kan dat je dit zo denkt.
Mijn ervaring is zo
ik zie, met lessen op mijn paarden al aan de paarden wanneer een ruiter niet recht zit
dit kan ik zien, door een scheef paard, paard met neus in de lucht (vastzetten schouders ruiter)
rug in de lendenen geknikt bij ruiter, achter de beweging zitten enz.
dus de zit van de ruiter, is het eerste waar je mee moet beginnen
Een paard is zeer gevoelig, die voelt echt elke scheefheid of vastzetten van een ruiter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:00

Professor schreef:
nombrado schreef:

U wil of kunt niet bevatten wat ik geschreven heb. Dat is uw beperking in uw denken over de besturing van het paard.
Leest u eens in rust wat men daarover schrijft, dan is niet mijn denken alleen ik heb dat geleerd en het is mij uitgelegd, daarom de samenwerkende hulpen.

Ik zou heel graag het antwoord uit uw mond willen horen :o

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:08

nombrado schreef:

Geweldig, nee u schuift iets weg, en de uitleg heb ik al gegeven hoe en wat, zelfs precies beschreven helaas dat het u ontgaan is.
Of u heeft het niet willen begrijpen of u begrijpt het niet, maar het staat hier op het topic nog niet zo lang geleden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:10

Professor schreef:
nombrado schreef:

Geweldig, nee u schuift iets weg, en de uitleg heb ik al gegeven hoe en wat, zelfs precies beschreven helaas dat het u ontgaan is.
Of u heeft het niet willen begrijpen of u begrijpt het niet, maar het staat hier op het topic nog niet zo lang geleden.

kunt U dat zinnetje dan herhalen?? het is mij nl ontgaan in alle herrie eromheen ;)
dit wb het sturen aan de voorzijde van een paard

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:11

hoe houd je een paard aan de longe op de volte, nombrado? longeer jij dan de achterhand?

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:13

Nombrado ik ben het helemaal met je eens dat een ruiter goed moet zitten en daar ligt ook de basis voor de ruiter. Maar vergeet niet als je dressuur wilt rijden houdt een juiste zit ook het juiste gebruik van de handen in. Nogmaals ik ben het helemaal met je eens dat je eerst goed moet kunnen zitten. Maar voor de dressuur zal je toch echt je handen ook moeten gebruiken om de juiste hulpen te geven. en ja met je zit alleen kan je ook een bochtje rijden, wijken en weet ik veel wat. Maar bij de correct uitgevoerde oefeningen gebruik je naast je zit toch echt je teugels.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:20

quadripes schreef:
hoe houd je een paard aan de longe op de volte, nombrado? longeer jij dan de achterhand?

hoe bedoel je?
ik longeer aan een halstertje
zonder druk aan de voorkant
dus een losse lijn
kom nauwelijks aan het hoofd.
daarbij werken de paarden (als je het goed doet) zichzelf recht aan de longe
mooi hé? die paarden kunnen dat geheel zelf, net als wij
veelal zijn wij de storende factor op de rug van het paard.
door onze onbewuste handelingen en scheefheid.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:21

azrael schreef:
Nombrado ik ben het helemaal met je eens dat een ruiter goed moet zitten en daar ligt ook de basis voor de ruiter. Maar vergeet niet als je dressuur wilt rijden houdt een juiste zit ook het juiste gebruik van de handen in. Nogmaals ik ben het helemaal met je eens dat je eerst goed moet kunnen zitten. Maar voor de dressuur zal je toch echt je handen ook moeten gebruiken om de juiste hulpen te geven. en ja met je zit alleen kan je ook een bochtje rijden, wijken en weet ik veel wat. Maar bij de correct uitgevoerde oefeningen gebruik je naast je zit toch echt je teugels.

we hadden het over sturen
je stuurt niet met je handen!
als je met je paard, met lange teugels in een drafje (het liefst zonder zadel) een mooie volte kan rijden op je zit? dan heb je het begrepen. ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:29

nombrado schreef:
quadripes schreef:

hoe bedoel je?
ik longeer aan een halstertje
zonder druk aan de voorkant
dus een losse lijn
kom nauwelijks aan het hoofd.
daarbij werken de paarden (als je het goed doet) zichzelf recht aan de longe
mooi hé? die paarden kunnen dat geheel zelf, net als wij
veelal zijn wij de storende factor op de rug van het paard.
door onze onbewuste handelingen en scheefheid.

ohhw dus u slingert een beetje in de longeercirkel? hoe doet u dit dan met dubbele longe of longeren met dubbel of enkele lijnen onder afrastering?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:34

azrael schreef:
Ik denk dat nombrado doordat er door veel mensen in de hedendaagse dressuursport met een zeer slechte zit rijden een beetje doorgeslagen is naar de extreem andere kant, en hierdoor de realiteitszin een beetje is verloren.

In vind dat nogal een uit de lucht gegrepen onoderbouwde bewering van jou dat in de hedendaagse dresuursport slechter gezeten wordt. Ik heb net voorbeelden aangehaald vanuit de internationale top van 1960 tot 1984 en van nu. deze filmpjes zijn echt illustratief voor de ontwikkeling van de dresusursport. Kijk naar die filmpjes en vergewis je er van dat vroeger niet per definitie beter gezeten wordt. NOG belangrijker dat 'volgens het boekje' zitten is een functionele zit. Graag je visie/commentaar/onderbouwing aan de hand van deze concrete voorbeelden.

Realiteitszin in een groot goed.

piepenfiets schreef:
Ik wacht nog steeds op de link met IQ abacab

Nou ja zeg... Is het voor jou echt zo moeilijk te bevatten dat je toch enige intelligentie moet bezitten om in de dresuur enig niveau te behalen?

Professor schreef:
Kan u wel 3 andere Reitmeisters opnoemen die wel over misstanden schrijven, helaas dat u dat niet gelezen heeft.

Ja, natuurlijk. Er wordt vooral geschreven over misstanden bij/van anderen. Maar of zijzelf onfeilbaar waren en hoe objectief hun beeld van anderen was blijft de (retorische) vraag. Dat is hetzelfde zoals jij continu commentaar hebt op wat anderen en 'men' niet goed doet. Terwijl jij ook vast wel eens je zelfbeheersing bent verloren op je paard, of iets van je paard hebt verlangd wat misschien niet helemaal eerlijk was. Maar dat laatste zul je toch nooit 'ruiterlijk' toegeven.

Wie open en eerlijk is zal dat toegeven, want dat is namelijk heel menselijk. En om het goede voorbeeld te geven: mij is het wel eens gebeurd en ik sluit niet uit dat het nooit meer zal gebeuren.

Professor schreef:
Ga niet in op wat africhtings fouten zijn of wat uitvoerings fouten zijn, dat staat precies beschreven ook in de handleiding en vele andere boeken.

Ja, zo lust ik er nog wel 10. De soeplesse waarmee EG bijvoorbeeld Totilas voorstelt is ECHT wel het resultaat van een goede africhting.

Professor schreef:
Bovendien uw betoog, wat mij opvalt ten opzichte van de huidige zg toppers dat is het frame van de paarden de rust die ervan uitgaat en de lichtheid in de aanleuning van dhr Boldt.

Het frame is uitelkaar, met name bij Absach. Het paard van Linshof drukt zich op, zou beter over de rug kunnen en treed vooral in de (verzamelde?) draf niet heel bijzonder door. De galop is vlak en weinig verzameld. Verder als een paard zo'n priouette uitvoert als Boldt; dan is er echt nog wel (basis)werk aan de winkel... dat kun je echt niet bestempelen als een uitvoeringsfout. Idem over de zwak/vlak/ flauw en niet volledig recht gesprongen wissels die met regelmaat vertoond worden. Idem voor de keertwending van Absach.

Verder zijn er onnoemelijk veel technische verschillen in uitvoering op te noemen. EG voert in mijn ogen, in vergelijking tot de andere voorbeelden technisch gezien de minste fouten EN er is meer sprake van lossigheid, soepelheid en vanzelfsprekendheid.

Professor schreef:
U wil of kunt niet bevatten wat ik geschreven heb.

Met alle respect; maar wat je schrijft is soms ook amper te volgen door de kromme zinsopbouw, onsamenhangendheid, tegenstrijdigheid en vele taalfouten... Daar hebben er meer moeite mee. Dus verwijt niet direct anderen dat zij jou niet kunnen volgen. Ga eerst eens bij jezelf te rade.

Professor schreef:

je hoeft het echt niet met elkaar eens te zijn, maar het zou je sieren die denigrerende toon eens wat achterwege te laten. Van jou zijn er ook nog wel wat punten aan te merken waarop je je kunt ontwikkelen, waaronder je nederlandse taal.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 23-03-11 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt