Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:11

Biscaya, bedankt voor je motivatie :)

Ik zeg ook niet dat het paard niet geholpen zal zijn met de aanpak. Ze zal ook zeker een goede instructie zijn.
Maar op basis van DAT filmpje (ik ken haar verder niet) hebik totaal niet het gevoel dat ik daar op longeer gebied wat van kan leren.
Ik zie daar een aantal zaken die beter kunnen.
Dat is echt niets tegen de persoon of tegen de methode op zich.

Maar dat is slechts hoe ik daar naar kijk.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:14

Ben ik helemaal met je eens Sizzle.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:30

@sizzle: zoals je zelf al zei gelukkig is dit een discussie forum uiteraard kijk ik anders naar dit betreffende filmpje maar sta zeker open voor andere ideeën..Ben van mening dat je van iedereen wat kan leren of ik pak er iig uit waarvan ik denk dat ik er wat van kan leren.. feit is dat M de R niet alles weggeeft in haar video's dat zou niet handig zijn als intructrice.
Ik ben M de R iig dankbaar voor hetgeen ze mij geleerd heeft en dat ze op mijn pad is gekomen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:34

Dat laatste is het belangrijkste. +:)+
Dat is is hetzelfde dat ik destijds goed geholpen ben door Bernoski waar ook niet iedereen hier zich perse in kon vinden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:29

ik vind het persoonlijk heerlijk dat er een discussie is en dat iedereen een andere mening heeft. Je moet vooral tot je nemen waar jij je goed bij voelt. Ieder mens is anders en ieder paard is anders. Ik ben de stretch aan het oefenen maar kwam er deze week totaal niet verder mee. Vorige week gaf hij zich nog mooi over maar deze week druk hij in mijn hand en blijft hij star hoog. Nu heb ik een erg werkwillend paard maar hij moet dan ook aan het werk gezet worden. ik heb heb dan ook weer iets strenger aangepakt en voornamelijk los gereden in de wendingen. n wat merk ik. hij komt veel beter ontspannen en ik kan hem in verschillende hoofd-hals houdingen rijden.

Wat ik hiermee wil zeggen, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Sta open voor andere technieken en methoden en blijf niet vast in je eigen stramien. Daar tegenover staat, neem niet alles klakkeloos aan. Ook niet van een instructeur of ervaren ruiter. Elk paard is anders en moet met maatwerk worden benaderd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 09:40

Je zit nog steeds op dezelfde weg naar Rome @DarkoFoitzik, het bevestigen van het strekken van de hals.
Het ene paard zakt vanzelf (wanneer het daar op de juiste wijze om gevraagd wordt), het andere doet het gemakkelijker wanneer we het zich eerst éénzijdig laten verlengen.
Hat is een kwestie van ruitergevoel en voorkeur hoe we het aanpakken.

Hierbij nogmaals een video hoe we het paard op juiste manier vragen de hals te strekken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:44

Wanneer het buiten wat onstuimig is, of wanneer we in het donker rijden, rijd ik ook anders los. Hij is dan vlugger afgeleid en stretch vragen resulteert dan in een soort giraffe met losse teugels. Op zo'n moment heb ik Parelli's gezegde 'If you won't take it, I will' in gedachte. Dus wanneer hij geen correct gebruik maakt van de ruimte, dan neem ik die. Wonderlijk genoeg merk je dan in het aannemen van de teugels al dat hij zich bedacht heeft en naar beneden gaat. Wanneer het keer op keer hetzelfde liedje is, rij ik gewoon met teugels op maat en krijgt hij de ruimte pas als hij er later wel met zijn koppie bij kan blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:47

Simpelman schreef:
Hierbij nogmaals een video hoe we het paard op juiste manier vragen de hals te strekken.

[ Video ]

Ik ben er niet van gecharmeerd. :n
Het totaal plaatje vind ik niet fijn maar kijk ook eens hoe hij op 5.47 zijn paard naar buiten stelt in de wending en hem ongelooflijk op de binnenschouder(linkerschouder) laat vallen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:53

@starbreeze, dat herken ik wel. Ik rijd een belgisch trekpaard en heb daardoor vaak wat meer druk aan de voorkant. Daarbij, als ik hem lateraal niet inbuig gebeurt er letterlijk niks. Dan loopt hij wat sterren te kijken. Zodra ik hem zijn lichaam laat hebruiken komt hij pas los en wordt hij ontspannen.

Het filmpje suggereert dat door sterk buiten stelling te vragen het paard zakt in zijn hals. Dat doet die van mij alleen rechts om in zekere zin. Maar als ik hem dan niet aangeleund houd dan wordt hij super ontustig in de hoofd hals houding.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:01

Anoniem schreef:
Het totaal plaatje vind ik niet fijn maar kijk ook eens hoe hij op 5.47 zijn paard naar buiten stelt in de wending en hem ongelooflijk op de binnenschouder(linkerschouder) laat vallen.

Jeps, dat gebeurd zo af en toe inderdaad. Ook een weg naar rome, en zal zeker ook wel voor paarden werken zo met de buitenstelling. Ik moet dat bij mijn paard niet gaan proberen, want die doet het een paar rondjes en geeft dan een heel dikke middenvinger. Die is nogal gevoelig met haar 'laten vallen', wat haar wss ook ongemak geeft. Toen ik net in dit topic kwam en helemaal enthousiast ging beginnen, liep ze idd echt heerlijk, voelde goed, maar na een paar dagen kreeg ik de middelvinger omdat ik haar blijkbaar weer te scheef had laten gaan. Ben wel blij dat ze het zo duidelijk aan geeft (en soms frustrerend, want eigenlijk moet ik dingen direct perfect doen, en ik moet ook leren ;)) Ik moet haar echt goed recht houden, en vanuit daar kan ze naar zakken. Soms idd met lichte buitenstelling, dat ligt eraan hoe recht ze is en wat ze nodig heeft. Maar vanuit de stelling werk ik niet perse naar het laten zakken, dat gebeurd pas als ze rechter is en op 2 teugels is.

Mijn paardenbeest liep gisteren opzich wel soepel, in die zin dat er wel vering in leek te zitten, maar van voren was het een potje. Of dus eigenlijk van achteren, want ze wilde niet echt fijn mijn handen volgen. Te diep, opgekropt, achter de loodlijn, niet mijn hand willen volgen. Helaas dat ze niet helemaal top fit staat waardoor ik niet lang durf door te rijden - ze is snel buiten adem en wil haar niet aan het zweten hebben - dus ik heb het niet kunnen oplossen. Misschien de komende dagen enkel even lekker rechttoe rechtaan buiten stappen, want zo kan ik het in de bak niet echt fijn tot een goed einde krijgen en dat is jammer :) Mogelijk had ze toch wat last van de regen gehad. Ik had snachts nog wakker gelegen met de gedachte; had ik maar een deken op gedaan :(:) (ze kan niet schuilen)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:13

Hier stap ik nog amper op, maar gister wilde ik dus in de bak, op de hoefslag aan de stretch gaan werken. Met longeren gaat dit steeds beter. Helaas was de bak slecht te doen (buitenbak, veel plassen) en kon ik de hoefslag amper gebruiken. Dus hup, naar buiten!

Tja, de eerste keer dat ik echt een rondje alleen buiten ging maken, heb alleen een klein stukje landweggetje eerder alleen gereden, nu dus een heel rondje..

Maar hij was zo braaf! Dus ik de teugels wat langer, en zijn hoofd overal volgen. Tja, mijn armen gingen alle kanten op, maar het voelde goed. Ik had zelf ook wat spanning nl, en beetje lastig om tegen hem te zeggen dat ie rustig moet doen, terwijl ik zelf gespannen ben. (Zingen kan ik niet, dat was ook geen optie :') ) Dus ook wat stukjes gedraafd en zo de spanning kunnen afvloeien..

Over de stelling naar buiten: dit heb ik voorheen in de lessen ook wel moeten doen, maar dan echt maar 1 hoek, of een halve volte.. Dat was meer omdat ie de schouder eruit gooide, en ik dus de schouder er weer onder moest zetten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:27

Ik heb meerdere voorbeelden. Ingrid hoort daar ook bij. Ik zou graag van haar een keer een clinic volgen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:32

Vind Ingrid Klimke ook inspirerend :) ... alleen jammer dat mijn Duits echt te slecht is... :(
Er zijn van PferdiaTV echt interessante filmpjes te vinden maar moet echt hard mijn best doen om het beetje te volgen.

Deze is wel interessant :)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 12-11-15 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:35

Starbreeze schreef:
Wanneer het buiten wat onstuimig is, of wanneer we in het donker rijden, rijd ik ook anders los. Hij is dan vlugger afgeleid en stretch vragen resulteert dan in een soort giraffe met losse teugels. Op zo'n moment heb ik Parelli's gezegde 'If you won't take it, I will' in gedachte. Dus wanneer hij geen correct gebruik maakt van de ruimte, dan neem ik die. Wonderlijk genoeg merk je dan in het aannemen van de teugels al dat hij zich bedacht heeft en naar beneden gaat. Wanneer het keer op keer hetzelfde liedje is, rij ik gewoon met teugels op maat en krijgt hij de ruimte pas als hij er later wel met zijn koppie bij kan blijven.

Hier idemdito!! Van de week was het hier echt onstuimig met rukwinden en dan stap ik echt niet in met een lange stretch. Hij stretcht dan wel een paar passen om vervolgens ook als een giraffe te gaan lopen of even weg te rennen omdat hij een windvlaag over zijn billen kreeg. Maar meestal komt die van mij ook na 15 minuten tot de conclusie dat we niet wegwaaien en dan krijgt hij wel die ruimte.

Ik voel me dan ook echt geen geitenwollensokkenrijder. Ik geef gerust wel eens een strenge ophouding als de buren interessanter zijn om naar te koekeloeren. En een tikje met het zweepje krijgt hij ook wel eens als hij niet op mijn been reageert. Ik vond de opmerkingen over softe geitenwollensokkenruiters dan ook best beledigend. Ik dwing alleen geen houding af, maar er moet wel geluisterd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:37

Evelijn schreef:
Vind Ingrid Klimke ook inspirerend :) ... alleen jammer dat mijn Duits echt te slecht is... :(
Er zijn van PferdiaTV echt interessante filmpjes te vinden maar moet echt hard mijn best doen om het beetje te volgen.

Deze is wel interessant :)
[ Video ]

Sommige filmpjes zijn ook voorzien van engels commentaar.

Zou inderdaad ook erg graag een clinic volgen van haar :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:38

biscaya schreef:
feit is dat M de R niet alles weggeeft in haar video's dat zou niet handig zijn als intructrice.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. WF geeft eigenlijk alles wel prijs in zijn filmpjes, maar ik kan niet wachten tot mei als hij een clinic in Nederland geeft. Voor mij zijn juist die filmpjes waarin veel prijs wordt gegeven een reden om bij iemand te gaan lessen of een cursus te gaan volgen. Omdat ze meer prijs geven weet je ook meer over de manier van lesgeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:42

Ik kan ook echt Renate Elberich (duitsland) aanraden :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:44

Anoniem schreef:
Simpelman schreef:

[ Video ]

Het ging in dit geval om de uitleg van de hulpen om het paard te doen stretchen.
Het is geen GP demonstratie.
Francesco zit als een zak aardappelen en rijdt wat onbehouden, maar de uitleg is perfect. ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:46

DarkoFoitzik schreef:
Het filmpje suggereert dat door sterk buiten stelling te vragen het paard zakt in zijn hals. Dat doet die van mij alleen rechts om in zekere zin. Maar als ik hem dan niet aangeleund houd dan wordt hij super ontustig in de hoofd hals houding.

Heeft het niet meer te maken met druk op de mondhoeken uit te oefenen. Als je sterk naar buiten of binnen vraagt, oefen je druk uit op de mondhoeken waardoor het paard zijn kaak loslaat.
zie op 50 en 1.25 minuten: https://www.youtube.com/watch?v=8OgBfZhzm18

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:47

Tancreda4 schreef:
Anoniem schreef:

Jeps, dat gebeurd zo af en toe inderdaad. Ook een weg naar rome, en zal zeker ook wel voor paarden werken zo met de buitenstelling. Ik moet dat bij mijn paard niet gaan proberen, want die doet het een paar rondjes en geeft dan een heel dikke middenvinger. Die is nogal gevoelig met haar 'laten vallen', wat haar wss ook ongemak geeft. Toen ik net in dit topic kwam en helemaal enthousiast ging beginnen, liep ze idd echt heerlijk, voelde goed, maar na een paar dagen kreeg ik de middelvinger omdat ik haar blijkbaar weer te scheef had laten gaan. Ben wel blij dat ze het zo duidelijk aan geeft (en soms frustrerend, want eigenlijk moet ik dingen direct perfect doen, en ik moet ook leren ;)) Ik moet haar echt goed recht houden, en vanuit daar kan ze naar zakken. Soms idd met lichte buitenstelling, dat ligt eraan hoe recht ze is en wat ze nodig heeft. Maar vanuit de stelling werk ik niet perse naar het laten zakken, dat gebeurd pas als ze rechter is en op 2 teugels is.

Mijn paardenbeest liep gisteren opzich wel soepel, in die zin dat er wel vering in leek te zitten, maar van voren was het een potje. Of dus eigenlijk van achteren, want ze wilde niet echt fijn mijn handen volgen. Te diep, opgekropt, achter de loodlijn, niet mijn hand willen volgen. Helaas dat ze niet helemaal top fit staat waardoor ik niet lang durf door te rijden - ze is snel buiten adem en wil haar niet aan het zweten hebben - dus ik heb het niet kunnen oplossen. Misschien de komende dagen enkel even lekker rechttoe rechtaan buiten stappen, want zo kan ik het in de bak niet echt fijn tot een goed einde krijgen en dat is jammer :) Mogelijk had ze toch wat last van de regen gehad. Ik had snachts nog wakker gelegen met de gedachte; had ik maar een deken op gedaan :(:) (ze kan niet schuilen)

"Goed" werken doe je heel kort.
Niet doorzeuren.

5 Passen correct, STOP, morgen verder.

Allways quit at the right moment.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:48

damian23 schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Heeft het niet meer te maken met druk op de mondhoeken uit te oefenen. Als je sterk naar buiten of binnen vraagt, oefen je druk uit op de mondhoeken waardoor het paard zijn kaak loslaat.
zie op 50 en 1.25 minuten: https://www.youtube.com/watch?v=8OgBfZhzm18

:j :j :j :j

Zie ook Phillip Karl. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:53

Vroegah toen in nog op school zat reed ik een hele ingewikkelde hypergevoelige merrie. Deze was alleen met een hele exacte dosis aan contact nageeflijk te rijden.
Toen kwam ik ook op het idee om dit via de buiging te doen. Dat werkte in eerste instantie geweldig. Paard bleef mooi in de aanleuning.
Echter ben ik daar vervolgens zeer hard mee op mijn neus gegaan want zodra je dan wilde rechtstellen op de AC lijn bijvoorbeeld dan begin ze te 'hikken' en was je het weer volledig kwijt. Uuteindelijk toch veel tijd geinvesteerd in landuring behoudend tussen twee teugels rijden en na veel frustratie heb ik hét gevoel weten te ontwikkelen bij die merrie.
Dat was een belangrijke les voor mij: smokkelen is niet duurzaam :D
Ik ben mij nu 20 jaar later nog zeer bewust daarvan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:56

:D Dan heb ik als softe geitenwollensokkenrecreatieruiter toch nog wat opgestoken. Maar even zonder dollen. Het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer. De een doet het met een aai over de hals, de andere door de mondhoek te masseren en weer een andere door te stretchen. Ik herken ook heel veel in de filmpjes van Ingrid. In galop zit ik de eerste paar rondjes ook in verlichte zit om de rug te ontlasten zodat mijn paard even lekker los en warm kan worden. In tegenstelling tot WF galoppeer ik wel vrij snel aan. Ik merk dat mijn paard na een galopje gewoon lekkerder loopt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 11:20

Sizzle schreef:
Vroegah toen in nog op school zat reed ik een hele ingewikkelde hypergevoelige merrie. Deze was alleen met een hele exacte dosis aan contact nageeflijk te rijden.
Toen kwam ik ook op het idee om dit via de buiging te doen. Dat werkte in eerste instantie geweldig. Paard bleef mooi in de aanleuning.
Echter ben ik daar vervolgens zeer hard mee op mijn neus gegaan want zodra je dan wilde rechtstellen op de AC lijn bijvoorbeeld dan begin ze te 'hikken' en was je het weer volledig kwijt. Uuteindelijk toch veel tijd geinvesteerd in landuring behoudend tussen twee teugels rijden en na veel frustratie heb ik hét gevoel weten te ontwikkelen bij die merrie.
Dat was een belangrijke les voor mij: smokkelen is niet duurzaam :D
Ik ben mij nu 20 jaar later nog zeer bewust daarvan.

Eerst buigen, zonder aanleuning, om tot het strekken van de hals te kunnen komen, om zo in losgelatenheid te komen.
Dan hierin VOORWAARTS om de kracht en het evenwicht van de achterhand te ontwikkelen. Dit duurt maanden bij een geroutineerde ruiter.
Een paard neemt nu aanleuning, eerst vooral buiten, langzaam aan op twee teugels, (en pas dan) kun je hem recht stellen vanuit de achterhand en mooi recht blijven over de AC lijn. Een jaar werk.

Meest gemaakte fout alom is: het allemaal in één keer op orde te willen hebben.
Een paard africhten gaat in kleine etappes., we willen allemaal te snel!