[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:11

Babootje schreef:
TurboTinker schreef:
Wat een fijn compliment. Dankjewel!

Die halshouding vind ik zelf het fijnste. En eigenlijk mag hij hem Nog iets meer laten vallen van mij. vanwege het gevoel op zijn rug, maar ook voor het plaatje. Ik vind het er relaxed uit zien. En ik ben ook best trots op deze 2 fotos.En dat terwijl ik voor mijn gevoel sommige momenten best aan het forceren was. vooral met wijken.

Als hij niet genoeg opzij gaat, ga ik hem omstellen met mijn binnenhand. Waardoor hij dus verkanteld. Iemand tips om het scharen makkelijker te maken? Want de bak is altijd te kort bij ons hihi.

Je kunt (en vooral in de training) wat meer stelling vragen naar de andere kant dan dat je op wijkt. dus wijk je naar rechts, dan stelling naar links. Geef met je buitenhand de richting aan waar je heen gaat en geef wat meer druk op de beugel (zithulp) naar rechts.

Voor wat betreft de positie van je handen op foto 1. Als je je handen zo laag hebt en je armen recht zet je je handen vast. Maak je teugels wat korter en buig in je ellebogen. Denk eraan dat je armen een verlengstuk van je teugels zijn en je daar dus ook in kunt "bewegen".

Klopt, maar op 1 of andere manier ben ik daar heel stijf in. Helaas..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:17

Simpelman schreef:
Ingrid rijdt haar paard naar oprichting.
[ Video ]

Ik vind dat het paard erg onrustig is met zijn hoofd. Dat de ruiter heel erg naar links hangt. En ik niet zie hoe ze hem in de oprichting rijdt, maar hoe ze de naar het hals naar beneden laat zakken. Volgens mij zie ik niet wat je ons wil laten zien?

Simpelman

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:37

Het zijn twee heel interessante video's, de laatste van Sanne83 en die van Ingrid Klimke.
Moderne Dressuur en Klassieke Dressuur.

Het paard van Ingrid is aanzienlijk moeilijker te rijden, het heeft in eerste instantie veel minder vermogen, het is hier 2 jaar onder het zadel.
Ingrid rijdt haar paard voorwaarts voor zich uit omhoog.

Het eerste paard wordt uit elkaar geschoven en in elkaar geschoven, allemaal heel vriendelijk, geen sprake van voorwaarts opwaarts.
Kijk naar de stukjes middendraf daar komt het het best tot uiting.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:45

Mag ik als stille, maar trouwe meelezer eens iets vragen over dat laatste filmpje, van Ingrid? Vind het er echt heel fijn uitzien en het paard volgt duidelijk haar hand, maar ook zij lijkt wat contact te verliezen als ze hem op het einde laat zakken. Ik ben wel benieuwd of jullie dat ook zien?

Ik herken dit beeld namelijk heel erg van mijn merrie, die ik ook heel makkelijk op elke hoogte kan instellen, maar die altijd de neiging heeft net niet helemaal tegen het bit aan te blijven lopen. Ze is heel los, maar eigenlijk te los. Ze maakt het zichzelf het liefst makkelijker door net een fractie te diep te lopen. Ontspanning en zakken is het probleem niet, de uitdaging zit er echt in om vanuit daar weer aanspanning te verkrijgen. Ik heb inmiddels wel door dat de oplossing zit in meer impuls en activiteit, maar het blijft altijd opletten dat ze er toch weer niet stiekem achter kruipt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:18

Ingrid houdt voortdurend "de deur naar voren open, ze laat voortdurend haar paard vanuit de impuls naar haar hand toekomen, steeds meer dan het vanuit zichzelf aanbiedt.
ZO komt een paard op den duur in oprichting.
Wanneer haar paard achter de loodlijn zakt is dat doordat het niet voldoende impuls heeft op dat moment.
Het drukt zich.
Dit uit zich in onrust maar dat is een kwestie van tijd, dat wordt steeds stabieler naar gelang de kracht toeneemt.
Vergeet niet dat het pas twee jaar onder het zadel is en van nature niet zwaar bespierd is achter, het is meer een galopeur.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:30

Appelflapje schreef:
Mag ik als stille, maar trouwe meelezer eens iets vragen over dat laatste filmpje, van Ingrid? Vind het er echt heel fijn uitzien en het paard volgt duidelijk haar hand, maar ook zij lijkt wat contact te verliezen als ze hem op het einde laat zakken. Ik ben wel benieuwd of jullie dat ook zien?

Ik herken dit beeld namelijk heel erg van mijn merrie, die ik ook heel makkelijk op elke hoogte kan instellen, maar die altijd de neiging heeft net niet helemaal tegen het bit aan te blijven lopen. Ze is heel los, maar eigenlijk te los. Ze maakt het zichzelf het liefst makkelijker door net een fractie te diep te lopen. Ontspanning en zakken is het probleem niet, de uitdaging zit er echt in om vanuit daar weer aanspanning te verkrijgen. Ik heb inmiddels wel door dat de oplossing zit in meer impuls en activiteit, maar het blijft altijd opletten dat ze er toch weer niet stiekem achter kruipt.

Wat een ontzettend leuk paard Appelflapje!
Het topic in je onderschrift ziet er erg ontspannen uit. Ondanks dat je zelf zegt dat je weinig contact hebt.
Ik denk inderdaad dat je het contact kunt oplossen door voorwaarts te gaan, wat Simpelman eigenlijk in zijn laatste post aangeeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:33

Nog twee mooie vergelijkingen:

Heel duidelijk is het verschil in benadering te zien.
Imke rijdt van achteren naar voren, alles wordt vanuit deachterhand opgebouwd, rug naar bol.
Uta rijdt vanuit "het midden", de hoofd hals houding stelt zij in van voren naar achteren, rug hol.

Het elementaire verschil in training is terug te vinden op lange termijn.
Het paard van Imke zal zich voor steeds meer oprichten, vrijer en lichter worden.
Het paard van Uta blijft in 50%-50% evenwicht.

Er is een minder zichtbaar effect op termijn, Imke's paard gaat haar ruiter steeds meer opnemen, Imke gaat het gevoel krijgen samen te smelten met haar paard, het Centaur gevoel.
Uta's paard blijft onder haar, soepel, gehoorzaam, maar buiten.

Wanneer we aan de soepele lineaal denken, Imke denkt voortdurend aan het bol maken daarvan, Uta denkt daar niet aan en hij wordt dus hol, dat zie je duidelijk terug in de middendraf, Uta's paard gaat zijn voorbenen omhoog klatsen, die van Ingrid blijven wijzen naar de landingsplaats.

Als laatste opmerking, het opleiden à la Klimke kost heel veel meer tijd maar het resultaat is bestendiger, dit is KD.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:15

Zover ik kan zien, ziet het er bij beiden niet slecht uit. Hoe kan ik leren zien wat ze doen? Waar let je op? Rug hol en bol zie ik wel. tenminste. Achter het zadel. Maar de rest?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:40

Wat een duidelijk verschil! Mooi om deze filmpjes naast elkaar te zien.

Wat ik niet snap is dat ik het laatste beeld, dat van Uta, heel veel ziet langskomen. Ook in de absolute top. Waar beoordeeld de jury op die grote evenementen dan op? Op de beroemde naam? Maar dat is weer een andere discussie..

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:46

Zijn Uta en Imke ook niet in een heel verschillende fase van de opleiding? Ik zie inderdaad ook dat het paard van Uta 'hol' loopt, het beeld van Imke ziet er fijner uit. Maar zijn er ook vergelijkingsfilmpjes van paarden die via deze twee verschillende methodes gereden worden, die ongeveer even ver in de opleiding zijn? Deze filmpjes vind ik nog wat moeilijk naast elkaar te zien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:57

PaulinBijoux schreef:
Wat een duidelijk verschil! Mooi om deze filmpjes naast elkaar te zien.

Wat ik niet snap is dat ik het laatste beeld, dat van Uta, heel veel ziet langskomen. Ook in de absolute top. Waar beoordeeld de jury op die grote evenementen dan op? Op de beroemde naam? Maar dat is weer een andere discussie..

Er wordt gejureerd op basis van het Internationaal dressuurreglement, bijvoorbeeld:
"Flying change of leg. The flying change is performed in one (1) stride with the front and hind legs changing at the same moment. The change of the leading front and hind leg takes place during the moment of suspension. The aids should be precise and unobtrusive.
Flying changes of leg can also be executed in series at every 4th, 3rd, 2nd or at every stride. The Horse, even in the series, remains light, calm and straight with lively impulsion, maintaining the same rhythm and balance throughout the series concerned. In order not to restrict or restrain the lightness, fluency and groundcover of the flying changes in series, enough impulsion must be maintained.
Aims of flying changes: To show the reaction, sensitivity and obedience of the Horse to the aids for the change of leg."

Of dit al dan niet getoond moet worden binnen de kaders van iets als de Klassieke Dressuur staat nergens.
Dat was ooit bij het opstellen van de regels vanzelfsprekend.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:14

TurboTinker schreef:
Zover ik kan zien, ziet het er bij beiden niet slecht uit. Hoe kan ik leren zien wat ze doen? Waar let je op? Rug hol en bol zie ik wel. tenminste. Achter het zadel. Maar de rest?

Goed dat je dat ziet.
Het zijn twee verschillende methoden van dressuur rijden, ze zijn onverenigbaar.

Imke bouwt alles op op het uitwaaieren van de schoft ondersteund door impuls (voorwaarts).
Zij ontwikkelt haar paard vanuit de achterhand.

Het effect dat dit op termijn geeft is vergelijkbaar met dat van een motorfiets die op één (achter)wiel rijdt, iets dat je jongens buiten regelmatig ziet doen.
Even een ietsje teveel gas (impuls) en de motorfiets komt van voren omhoog, de kunst is dan om daar dan met voldoende impuls in evenwicht te blijven, daar heb je ook nog een goed stabiel frame voor nodig.
Je hebt hier nu oprichting, een ontlasting van de voorzijde.
Dit is op een paard uitsluitend te bereiken door hem eerst met een bolle rug te leren gaan en dan van daar uit mét impuls voorwaarts te gaan en in evenwicht te blijven.
Dat evenwicht heeft Imke nog niet (kunnen) bevestigd dat kost namelijk veel kracht en duurt dus lang.

Met een holle rug klapt het frame naar beneden weg en bereik je op zijn best een gelijkgewicht tussen voor en achter.

Nogmals het bijna magische gevoel dat krijgt bij de Imke (=strikt Klassieke Dressuur) manier is het gevoel in de achterhand van je paard te zakken en samen één te worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:23

Lon83 schreef:
Zijn Uta en Imke ook niet in een heel verschillende fase van de opleiding? Ik zie inderdaad ook dat het paard van Uta 'hol' loopt, het beeld van Imke ziet er fijner uit. Maar zijn er ook vergelijkingsfilmpjes van paarden die via deze twee verschillende methodes gereden worden, die ongeveer even ver in de opleiding zijn? Deze filmpjes vind ik nog wat moeilijk naast elkaar te zien.

Het is heel moeilijk om mooie voorbeelden te vinden.
In het algemeen is dat wat je vandaag de dag op Internationale wedstrijden ziet op zijn best de Uta methode (Moderne Dressuur).
In de video van Reiner Klimke (de vader van Imke) in de pas de deux zie je het resultaat van consequente KD

En, "nobody is perfect".

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:51

Simpelman schreef:
Ingrid houdt voortdurend "de deur naar voren open, ze laat voortdurend haar paard vanuit de impuls naar haar hand toekomen, steeds meer dan het vanuit zichzelf aanbiedt.
ZO komt een paard op den duur in oprichting.
Wanneer haar paard achter de loodlijn zakt is dat doordat het niet voldoende impuls heeft op dat moment.

Bedankt voor je antwoord! Ik begrijp wat er wordt bedoeld met steeds de deur naar voren open laten en het paard zich steeds wat verder naar de hand laten uitstrekken, maar klopt het dat je op dat moment dan eigenlijk wel nog onvoldoende aanleuning hebt? Wat is het moment dat je dan hand wel moet laten staan, zodat het paard ook echt contact kan aannemen?

:= Jeetje, wat is het lastig om zo'n rijtechnisch gevoel in woorden uit te drukken. Geen idee of het zo een beetje duidelijk is, anders doe ik graag nog een poging, want ik vind het wel super interessant.

En Nefertarie, wat een leuk compliment, dankjewel! Ben ook erg blij met haar. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:56

Dat moment bepaal jijzelf.
Ingrid vraag héél veel van haar paard, "op naar goud".

Belangrijk is dat je voelt dat aanleuning vanuit je paard komt.
Je paard bepaalt daarbij tegelijkertijd hoe hoog het zijn hoofd al kan dragen.
Stel je de teugels nu korter in dan zal zijn hoofd omhoog komen maar tegelijkertijd zal hij zijn rug laten zakken en daar is het ons niet om te doen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:35

Simpelman schreef:
Het zijn twee heel interessante video's, de laatste van Sanne83 en die van Ingrid Klimke.
Moderne Dressuur en Klassieke Dressuur.

Het paard van Ingrid is aanzienlijk moeilijker te rijden, het heeft in eerste instantie veel minder vermogen, het is hier 2 jaar onder het zadel.
Ingrid rijdt haar paard voorwaarts voor zich uit omhoog.

Het eerste paard wordt uit elkaar geschoven en in elkaar geschoven, allemaal heel vriendelijk, geen sprake van voorwaarts opwaarts.
Kijk naar de stukjes middendraf daar komt het het best tot uiting.

Oei, ik ben het hier echt niet mee eens. Nou is het natuurlijk een vrij arbitraire scheiding: moderne en klassieke dressuur. Iedereen zal er iets anders onder verstaan.

Het paard van Ingrid is een volledig ander niveau, dan het paard van Uta. Een foutje maken zal sneller gebeuren op het moment dat je afwisselt tussen de moeilijkste oefeningen, dat is ook precies de reden dat je basis zo ontzettend sterk moet zijn.
Het voorbeeld van de middendraf die je aanhaalt is goed. Het paard van Uta drukt inderdaad op dat moment de schoft naar beneden, maar voor mij valt dat onder "nobody's perfect", niet onder een voorbeeld van verkeerd gereden zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:54

Ik heb nergens gezegd dat er verkeerd gereden werd en heb het al helemaal niet over foutjes, die maakt iedereen.
Het zijn twee systemen die elkaar niet overlappen omdat ze vanuit een andere vorm werken.
Binnen het FEI is men op het moment van mening dat een dressuurpaard in alle gangen in gelijkgewicht moet gaan 50/50.
Dat is waar Uta aan voldoet, ze werkt vanuit het midden.
Het is niet Klassiek, hierin verschuift het zwaartepunt naar gelang de verzameling.

Het grote probleem in de praktijk is dat er niet veel mensen over zijn die zich er bewust van zijn dat er sprake van twee systemen is.
Men past de technieken uit beide systemen door elkaar toe en dat levert het merendeel van alle problemen die je overal om je heen ziet op.
Het is o.m. de oorzaak van het achter de loodlijn rijden, de reden waarom men teugeldrukmeters denkt nodig te hebben.

In de KD heb je geen teugeldrukmeter nodig, je kunt er niets mee, het is het paard zelf dat de druk regelt, het strekt zich naar het bit, neemt zachtjes aanleuning met een ontspannen onderkaak.
Je werkt vanuit de Klassieke Dressuur of vanuit de moderne.
In de KD beweegt een paard zich anders dan in de MD, het lijkt op elkaar, het paard loopt nog steeds op 4 benen met een romp in het midden maar het hele bewingsmeachanisme rolt anders af.
Het is heel verwarrend als je niet beide doorgrond hebt.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:23

Ingrid (niet Imke), heeft ook filmpjes van het eindresultaat. Dit is een kür op muziek van een nét 11-jarige die zij opleidde en waarbij ze 78,3 %behaalde. Die andere filmpjes zijn belerend bedoeld, omdat ze ook wel weet dat t eindresultaat voor ons hobbyïsten niet aan de dagelijkse praktijk komt. Ze heeft DVD's en video"s te koop. Daarvoor is deze jonge-paarden serie wellicht reclame in samenwerking met Pferdia tv op facebook. Just Paul 2 jaar lang in Duits en Engels, Fine Fellow, en nu Soma Bay en Königssee.
https://www.youtube.com/watch?feature=e ... QdezDq-F4c

haar broer is ook Grand Prix ruiter en vooral paardenliefhebber en klassiek-dressuurruiter en post dit op zijn facebook:
Dear Linda, Dear David, Dear Members of the IDTC,
here in Wellington I heard that some members of the IDTC and the IDRC are really working and somehow supporting on a shorter Grand Prix Test.
Being in the sport for a long time as a rider, trainer, show organizer and producer of Grand Prix horses I must say, it is the wrong way in our sport to shorten the Grand Prix.
Already the current Grand Prix is somehow a danger for the sport, because too short and without enough figures to ensure the submission and throughness of the horses, too much based on almost unnatural suspension and tension.
The Grand Prix Special is still the best test, because almost unchanged since 30 years.
We have to stick to the classical or proofed principals of our sport, proofed and at least in the written guideline of the FEI. The Inter A and B are an example, that we get without any need in trouble for training, because these tests are not
bringing young horses to Grand Prix secureness, but confusion in training and showing these tests, leading in the wrong direction.
The arguments are as follows:
1. the numbers of spectators is higher than ever.
2. the interest of our sport is higher than ever, media, press and spectators at the shows, economy budgets in our sport etc...
3. the IOC is not !!!! forcing interests of rules of the dressage, just give guidelines to the FEI as the body of equestrian sport for all equestrian disciplines.
Do not believe the people that say the IOC wants, I know Dr Bach in person, he secured me years ago in saying that the IOC is not in detail forcing any dressage rules, just the number of horses in equestrian for all disciplines !
4. the shorter the Grand Prix test is, the more just the quality of movement makes the result, not the combination of quality of movement and technically good ridden
figures.
5. Please keep in mind that the biggest problem of our sport ist still the judging which is often political, personal, subjektiv and without any straight guideline and/or understandable for media and spectators, of course not for riders and trainers.
Why do the trainers and riders do not stand up against the current judging reality ? We cannot accept the differences in percentages any more, that
is the biggest danger of our sport. Nothing against any judge in person, but why are we accepting judges that in many shows in a role are
simple not good enough, because missing an understandable guideline and being out of order by high differences to the other judges ?
I want to make clear that I understand that judging is difficult and that all judges that I know try to do their best ! No Judge in person should feel attacked, the reality of judging is my point, not any personal criticism.
We expect from riders good riding, from trainers a good behavior and welfare to the horse, can we not expect at least from the judges
objective judging and a straight, understanding guideline ?
Proposals:
Since a long time we discuss to stretch the highest and lowest judge, a supervisor panel, a video proof, yellow and red cards for judges or other ideas.
We only got the increase of number of judges of 5 to 7 which is more expensive for the riders and organizers, but less effective and objektive to our sport !
Why do we allow that more judges just so far made our sport even less understandable and more political ?
We have to go back to max of 5 judges throughout championship and CDIO, so that these judges find a straight line at least until the Freestyle. We do not want to go away of logical training, now shorten the Grand Prix instead of finding an objective guideline.
My proposal is very clear and easy:
5 judges at Championship and CDIO, no rotatation, new Grand Prix of minimum of 6.30 min, but proofing the principles of training, card system for judges, scip the highest and the lowest judge.
How can the IDTC and the IDRC get more influence in the FEI Dressage Committee to make good ideas to get an FEI rule ?
Which body at the FEI is listening to the IDTC and the IDRC, not mainly to the judges and organizers of the shows ?
With kind regards
Michael Klimke

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:19

Imke is mijn rode lap, ik ben er kennelijk zo verblind door dat ik waarschijnlijk geen andre naam die er op lijkt meer kan onthouden. :o
Of het is de leeftijd, moet ik toch op gaan letten.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:32

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:09

Voor zover ik hierover kan oordelen ( :') ) vind ik paard fijn lopen, en altijd leuk gewoon op een trensje! Maar haar houding vind ik storend, ze zit heel bewegelijk en ook met haar handen.

Maar ik zou het zelf nooooit beter kunnen!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:46

Leuk filmpje om naar te kijken.

Ik vind haar handen juist heel 'stil', ze volgen de beweging van het paard (vanuit haar hele arm) maar meer niet. Ik zie een constante fijne verbinding. Een te stille hand is niet goed, want dan blokkeer je.

Verder vind ik haar vrij groot in de hulpen, maar niet storend. Soms lijkt ze wat achter te blijven in haar lijf met de beweging, maar ik krijg het idee dat dit paard niet de makkelijkste is om uit te zitten.

Sommige stukjes mis ik wat activiteit van achter, dan zit de actie meer voor ;-) maar andere momenten is de activiteit er wel. Die galop vond ik geweldig om te zien!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:54

Nah ik ben bevooroordeeld, mijn lesgeefster heeft een halfbroer, zelfde papa en zijn bijnaam, door mij gegeven blijft niet voor niks hangen. Wolkje <3
Had eerder al een ander filmpje gezien van deze combi, vanuit jumping Amsterdam en herkende het op wolkjes lopen direct.
Ik ben dus helemaal weg van beide nakomelingen van rhodium (juist toch he?) grote danku aan het paard, want kwaliteit heeft die!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:22

(kom ff uit de meeleesstand)
Vind het op zich geen vervelende combi om te zien, mooi paard, aanleuning lijkt me vriendelijk, maar wat me enorm stoort is het achteroverhangen van de amazone, vooral in galop. Voor mij verpest dit het totaalplaatje. Ik begrijp niet dat zo'n zit functioneel kan zijn, het lijkt me voor het paard alleen maar irritant, steedsdie achteroverhangende balans van de ruiter.
Maarja, het gros rijdt zo in de NL top.
Dan vind ik Uta Gräf fijner zitten, al is er op haar zit ook nog wel iets aan te merken, ze zit iig mooi mee in de bewegingen. Ingrid Klimke heeft echt een prachtige zit vind ik. Ik denk niet dat onderschat moet worden hoe veel invloed de ruiterzit heeft, ongeacht of het nu KD of MD of wat dan ook voor methode dan ook. Het trainen van Ingrid spreekt me aan, ze laat het jonge paard helemaal in zijn waarde. Uta vind ik zelf ook niet verkeerd rijden, vriendelijk en harmonieus, maar soms richt ze het paard naar mijn idee wat te veel op, iets te veel show.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:50

Een paard dat van voren door de hand "opgericht" wordt zal automatisch de voorrug vast zetten.
Het uitzitten van grotere bewegingen is dan niet meer goed mogelijk, de ruiter gaat nu als compensatie iets acheterover hangen zodat zijn bekken meer vrijheid krijgt om naar voren omhoog met de beweging mee te kunnen gaan (opwippen).
Hij hangt nu achter het zwaartepunt van het paard.

Dat is het grote verschil dat je bij Ingrid kunt zien.
Haar paarden richten zich op vanuit de achterhand door een vrije rug, de bewegingen kunnen nu dan ook vrij door de rug "rollen" en de ruiter wordt door deze als het ware opgelicht en meegenomen in de beweging.
Het is de ruiter hier zelfs mogelijk om bij grote bewegingen zijn zwaartepunt iets naar voren te brengen (de ruiter helt iets voorover) om in de versnelling in harmonie te blijven met het zwaartepunt van het paard.
Dat is wat ik het Centaur gevoel noemde, het gevoel opgenomen te worden in het paard.

Het verschil tussen Moderne en Klassieke Dressuur.

Een goede zit vloeit in de tijd samen met de ontwikkeling van het paard naar bijna perfectie .
Aangezien het evenwicht van het paard in de eerste jaren niet bevestigd is zal ook de zit van de ruiter niet perfect kunnen zijn.
De taak van de ruiter is om tijdens de africhting zijn paard zo min mogelijk te storen met zijn zit, deze is dan zeker niet mooi om te zien.