Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:37

Prachtig hoe er in zo´n discussie vanalles bijgehaald wordt wat "ook slecht is" om maar om de kern heen te draaien.. :D Dan mag niemand elkaar meer ergens op wijzen, dan mag je helemaal geen discussie meer voeren, want iedereen heeft ooit wel eens iets fout gedaan. Zou zonde zijn, want het kan ook iemands ogen doen openen. Juist op (paardrijden met) overgewicht ligt een taboe, ik denk dat veel mensen zich er niet eens van bewust zijn dat ze echt te zwaar zijn voor hun paard.

Ja, paarden met overgewicht zijn er ook veel te veel, is ook ongezond, maar er kan wel over gesproken worden.. dat vindt men dan weer geen discriminatie.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:07

Colway schreef:
Uhhhhh :+ deze hadden we nog niet gehad inderdaad, en het slaat kant nog wal wat mij betreft. Het gaat niet over dikke paarden (wat uiteraard niet goed is) maar over dikke ruiters

Volledig mee eens, het gaat over ontkenners :+

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:35

gummie schreef:
Kan iemand verklaren hoe het komt dat er in dit topic vele mensen reageren die overgewicht hebben en om die reden NIET op het paard stappen, terwijl anderen met datzelfde gewicht boos worden dat dit topic uberhaupt bestaat?

ik ben niet boos omdat dit topic bestaat..ben het er volledig mee eens dat te zware mensen niet op een paard horen... Maar ook als je in een discussie "instapt", dan lees je toch wel wat pagina's, nee?? Er wordt zoveel keer hetzelfde gezegd en dat bedoel ik met geen meerwaarde hebben. Te zware mensen die toch op een paard stappen, zullen dit blijven doen, ongeacht of er hier 50 pagina's of 200 worden gevuld..

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:39

Dan kunnen we alle discussies wel stoppen over dierenleed, kinderleed, milieuverontreiniging, bezuinigingen etc. Dan plaatsen we alleen nog foto's op bokt, uiteraard zonder dat men commentaar kan plaatsen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:04

Gut, want een originele twist neemt het topic nu :D

Ik denk dat het goed is om door te gaan met het topic omdat er toch steeds weer nieuwe mensen "instappen" en laten we het dan maar simpel stellen; ieder gewonnen zieltje is er één en beter voor het paard.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:09

Eve een vraag aan john, met welk gewicht stap jij eigenlijk nog wel op je paard? Dat zat ik me laatst even af te vragen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:24

Tari_42 schreef:
gummie schreef:
Kan iemand verklaren hoe het komt dat er in dit topic vele mensen reageren die overgewicht hebben en om die reden NIET op het paard stappen, terwijl anderen met datzelfde gewicht boos worden dat dit topic uberhaupt bestaat?

ik ben niet boos omdat dit topic bestaat..ben het er volledig mee eens dat te zware mensen niet op een paard horen... Maar ook als je in een discussie "instapt", dan lees je toch wel wat pagina's, nee?? Er wordt zoveel keer hetzelfde gezegd en dat bedoel ik met geen meerwaarde hebben. Te zware mensen die toch op een paard stappen, zullen dit blijven doen, ongeacht of er hier 50 pagina's of 200 worden gevuld..

Ik had het over de mensen die dit topic discriminatie vinden :) Ben het met je eens dat we al bijna 200 pagina's in herhaling vallen. Maar da's inherent aan een forum waar zoveel mensen te vinden zijn :)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:39

Er is 1 ding wat ik me afvraag. De avatar van TS is zij dat zelf????

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:03

Essie73 schreef:
Er is 1 ding wat ik me afvraag. De avatar van TS is zij dat zelf????

Nee joh :D Dat is dat malle zingende stel (de vrouwelijke helft van het stel) Ik weet niet meer hoe ze heten, maar ze zijn behoorlijk eng en daardoor grappig.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:21

Zanger Rinus en Romana! *\o/*

Toeter, toeter, toeter, toeter, toeter, met Romana op de scooter! Eie, eie, eie, eie, eie [....] :)ddd

Edit: En natuurlijk: "Hee, hallo, heb jij mijn piek gezien?" <<)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:22

Is toch ook sielugh voor die scooter..........

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:26

Zolang je er alleen rustige stapritjes mee maakt gaat het nog, maar je moet er niet mee gaan springen nee.. :n [/offtopic]

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:06

met die scooter???? hihi

Ik geef toe dat ik zelf ook niet tot de slankste van het land behoor, mij zal je ook echt niet snel op een slank arabiertje ofzo treffen. Heb expres een lekker stevig ventje ;)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 08:51

hyppolyte schreef:
Eve een vraag aan john, met welk gewicht stap jij eigenlijk nog wel op je paard? Dat zat ik me laatst even af te vragen.

Wil ik je graag zeggen, buiten het feit dat mijn overgewicht te danken is aan medicatie ter bestrijding van een ziekte die mij reeds meer als een jaar plaagt. Tot vorig jaar heb ik een gewicht gehad van om en nabij 88 kg. Ik deed aan gewicht heffen en krachtsporten incl bodybuilding.

op dit moment is mijn gewicht 101 kg dus dalend. Op het moment dat mijn gewicht duidelijk onder die 90 kg ligt en ik weer, en mij paard conditie heb opgebouwd, eerst dan stap ik weer voorzichtig op mijn paard. Ik heb een vrij fors gespierde quartermerrie waar ik nu wat grondwerk mee doe.
Mij persoonlijk is er alles aan gelegen om het mijn paard zo comfortabel mogelijk te maken, goed passend westernzadel etc etc. ;)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:13

nikilover schreef:
sommigen mensen kunnen niks aan hun overgewicht doen.
Dat jij het niet mooi vind, tja, lijkt me ook jouw probleem.
Ik vind het een beetje onrespectvol geschreven.
Je bedoelt het niet zo, maar voor mensen met extra kilo's , zal dit best pijnlijk zijn om te lezen.

Voor de rug van het paard is het ook erg pijnlijk als er teveel gewicht op zit. Op zich vind ik wel dat ook de wat dikkere mensen gewoon kunnen rijden, mits het op een paard is dat het kan hebben, de koudbloedige of gewoon grote en stevige paarden. Ik kan me voorstellen dat het voor de dikkere mensen pijnlijk of confronterend is om te lezen. TS vroeg zich waarschijnlijk gewoon af of er een 'formule' is wat betreft 'hoeveel gewicht' er op 'welke maat paard' gezet mag worden. Als je het bericht van TS nogmaals leest kun je er ook zien dat hij of zij echt niemand aan wilde vallen en/of beledigen, maar meer vragen en bezorgdheid had. Ik vind het jammer dat hier zoveel mensen door geraakt worden maar ook erg jammer dat de TS zo onnodig hard aangevallen werd.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:27

ik vind te dikke mensen die paardrijden gewoon onverantwoord.
ik weet dat sommige mensen er niks aan kunnen doen maar dat percentage is heel klein.
maar zelfs al kan je er niks aan doen dan zou paardrijden gewoon geen goede sport voor je zijn.
en laten we eerlijk zijn als ik mensen hoor van ja dan is het toch goed dat ze paardrijden want dan sporten ze teminste! maar paardrijden is nou niet echt een sport waarvan je heel erg gaat afvallen natuurlijk.
ik vind dat er bij paardrijden gewoon een maxima moet zijn voor gewicht op concoursen. en ja dan ligt het natuurlijk aan soort en leeftijd en grootte. maar de meest stevige, sterke paarden zoals bijv het belgisch trekpaard zie ik nou niet echt een parcours springen of een proef rijden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:17

Nou, ik merk momenteel dat dat paardrijden wat niet zoveel voor schijnt te stellen als sport, dat het toch best wel heel veel voorstelt. Ik ben een halfjaar geleden 5 kilo afgevallen en dat kon ik prima op peil houden, tot zo'n 2,5 maand geleden, ik kan namelijk momenteel niet rijden vanwege een mogelijk aanwezige peesblessure, en ben dus als alternatief 2 keer in de week gaan sporten, maar die 5 kilo zit er dus weer mooi bij _-:(.... Wat nou paardrijden is geen sport >;)... Nu dus maar weer gaan ploeteren om die 5 kilo er weer af te krijgen :+.

@john, hoe hoog is jouw quartermerrie? En die ijslanders, rij je daar ook op? Hoe verantwoord je dat dan tegenover jezelf? Want je reageert wel heel fanatiek dat je niet meer zou moeten opstappen met een bepaald gewicht, maar ik vind 90 kilo op een quarter of ijslander ook nogal wat. Als je al een hele flinke quarter hebt met een gezond gewicht dan zit je echt maximaal op 500 kilo, daar 12; 15 of 20% van is resp 60; 75 of 100 kilo, daarnaast is een gemiddeld westernzadel een stuk zwaarder dan een engels zadel. Dus als jij goed naar jezelf kijkt dan ben je toch net zo bezig als bijna alle anderen hier?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:17

hyppolyte schreef:
Nou, ik merk momenteel dat dat paardrijden wat niet zoveel voor schijnt te stellen als sport, dat het toch best wel heel veel voorstelt. Ik ben een halfjaar geleden 5 kilo afgevallen en dat kon ik prima op peil houden, tot zo'n 2,5 maand geleden, ik kan namelijk momenteel niet rijden vanwege een mogelijk aanwezige peesblessure, en ben dus als alternatief 2 keer in de week gaan sporten, maar die 5 kilo zit er dus weer mooi bij _-:(.... Wat nou paardrijden is geen sport >;)... Nu dus maar weer gaan ploeteren om die 5 kilo er weer af te krijgen :+.

ik zeg niet dat paardrijden geen sport is!! ik reed elke dag 5 paarden per dag. ben 2 maanden geleden gevallen. kan nu een jaar niet rijden. ben veel afgevallen (spiermassa is minder geworden) het enigste wat ik zeg is dat paardrijden niet de ideale sport is als het echt om het afvallen gaat.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:19

Nou ja, voor mij dus wel ;)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:23

misschien bij jij een uitzondering dan. maar je snapt toch zelf ook wel dat hardlopen of wielrennen beter is om af te vallen dan paardrijden. met paardrijden train je veel spiermassa daarom krijg je ook flinke kuit / buik / armspieren. maar je verbrand over het algemeen minder caloriën met paardrijden dan met hardlopen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:50

Oh ja, dat zal ook vast wel effectiever zijn. Voor mij is hardlopen alleen geen optie wegens vernachelde voeten en fietsen vind ik gewoon echt stomvervelend, dat doe ik alleen als het echt niet anders kan (ik ga liever lopen) :'). Maarja, die 2 keer per week sporten staat echt niet in verhouding tot het 4-5 keer per week rijden, dat merk ik nu dus wel.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:57

nee tuurlijk niet, dat is niet te vergelijken. maar als je evenveel rent als dat je rijdt dan is rennen beter om af te vallen. maar paardrijden heeft natuurlijk veel meer voordelen als rennen! :D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:03

Rivaldo schreef:
Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Ik zie het op concours steeds meer, te dikke mensen te paard.
Ik erger me er ook steeds meer aan.

- Je zit het paard, hoe je het wend of keert gewoon in de weg.
Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.

- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.

- Is het wel gezond? Is er geen grens? Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt :+

Ben ik hier nou zo extreem in?

Edit; 1 reden weggehaald die nergens op sloeg.

[mod]Graag het verzoek om TS niet meer te PB-en over dit onderwerp. TS heeft verderop in dit topic al zijn excuses aangeboden voor zijn onhandige beginpost.

ik vind het best l....u....ll....i.....g opgeschreven
ik ben niet licht ik ben namelijk 90 kilo
heb pddnos en adhd nu overheen gegroeid maar toen ik 6 was heel veel last van dus veel medicijnen en van veel medicijnen werd ik te dik ben er vanaf die leeftijd al hard mee bezig maar krijg het er niet vanaf en aangezien ik in 2007 mijn enkel heb gebroken moest ik lang revalideren en kon niet sporten ik deed normaal ieder jaar mee aan de 4 mijl van groningen zonder probleem terwijl ik overgewicht had had een prima conditie
afgelopen jaar 10 augustus 2011 ging ik op buitenrit paard schrikt ik leunde opzij voor een tak en viel eraf en belande op mijn benen rechter enkel weer gebroken en dit x ook linker knie nu hersteld maar dokter heeft gezegd dat ik niet meer kan hardlopen dusja ik ben weer terug bij af nog steeds zwaar maar dit x ook conditie kwijt want ja met een zwakke knie en enkel kan je niet echt sporten maar ben toch weer gaan rijden 3 maart ga ik weer rijden voor 3 uren

wat ik bedoel sommige mensen kunnen er niks aan doen dat ze dik zijn mijn moeder,opa, opa's moeder en die lijn verder zijn allemaal zwaar dus het is genetische bepaalt en dusja en als je mij op een ijslander zet ja dat is zielig voor een paard maar grotere paarden kunnen er beter tegen en hebben er vaak ook geen last van

ik weet dat het een late reactie is maar wou toch mijn mening kwijt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:54

Citaat:
heb pddnos en adhd nu overheen gegroeid

Beide aandoeningen zijn aandoeningen waar je niet overheen kunt groeien. En ga eerst even de laatste pagina's doorspitteen voordat je nuttige berichten gaat sparen :+

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:03

hyppolyte schreef:
Citaat:
heb pddnos en adhd nu overheen gegroeid

Beide aandoeningen zijn aandoeningen waar je niet overheen kunt groeien. En ga eerst even de laatste pagina's doorspitteen voordat je nuttige berichten gaat sparen :+

nou dan ben ik er volgens jou (niet overheen gegroeid) maar dan heb ik er gewoon geen last meer van en heb je zelf gezien hoeveel pagina's
en heb gewoon mijn mening gegeven en als dat van jou niet mag pech gehad