Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
setteke schreef:Hier heb ik ook het een en ander aan op te merken.
setteke schreef:Murphy102, het neersabelen van de Nederlandse top en subtop gaat me behoorlijk storen. Door dingen te schrijven als dat Totilas een "verreden" paard is, vraag ik me toch echt af wat Schockemöhle bezielt heeft om voor een waanzinnig bedrag een verreden paard te kopen. En dat Ann Kathrin Linsenhoff ook nog voor haar stiefzoon de sportrechten koopt, voor waarschijnlijk ook geen klein bedrag, terwijl het paard in kwestie een "verreden" paard is? Hebben zij niet wat beters voorhanden, wat niet gecorrigeerd dient te worden?
En om Edward Gal zo neer te zetten, een ruiter die het ene na het andere paard (en nee, niet klaargestoomd gekocht) naar de Grand Prix rijdt, vind ik echt geen stijl.
Het bewuste filmpje van de hengstenshow 2011, Totilas onder M. Rath
http://www.youtube.com/watch?v=U5ltbViWs3o
Hier heb ik ook het een en ander aan op te merken.
Het klopt dat Totilas langer is geworden, de achterbenen komen niet meer onder de massa.
Er wordt geen enkele uitgetrekte draf getoond, waarbij Totilas niet struikelt en taktfouten heeft.
De stang zit zowat overdwars in zijn mond.
Hele stukken is er behoorlijk onderhalsgebruik en bij de pirouette links, zit het hoofd van Totilas zowat tegen zijn eigen onderhals aan.
De serie om de 2 is schwankend.
De piaffe heeft de tendens veel teveel naar voren.
En er wordt gewoon nog steeds met de voorbenen gezwaaid, maar dat komt omdat Totilas een waanzinnig goed paard is en een super opleiding en management heeft genoten onder Edward.
En nee, ik heb niets tegen dhr. Rath. Heb zelf in Duitsland gewoond en gewerkt, dus waarom zou ik.
Professor schreef:nombrado schreef:.........wanneer men zo´n stang erin legt dan is het teugelgewicht al hard genoeg.http://en.wikipedia.org/wiki/File:Canna ... l_1773.PNG
op dit schilderij zie je zelfs dat er van het hoofd afgebleven werd.
setteke schreef:Murphy102, het neersabelen van de Nederlandse top en subtop gaat me behoorlijk storen. Door dingen te schrijven als dat Totilas een "verreden" paard is, vraag ik me toch echt af wat Schockemöhle bezielt heeft om voor een waanzinnig bedrag een verreden paard te kopen. En dat Ann Kathrin Linsenhoff ook nog voor haar stiefzoon de sportrechten koopt, voor waarschijnlijk ook geen klein bedrag, terwijl het paard in kwestie een "verreden" paard is? Hebben zij niet wat beters voorhanden, wat niet gecorrigeerd dient te worden?
En om Edward Gal zo neer te zetten, een ruiter die het ene na het andere paard (en nee, niet klaargestoomd gekocht) naar de Grand Prix rijdt, vind ik echt geen stijl.
Het bewuste filmpje van de hengstenshow 2011, Totilas onder M. Rath
http://www.youtube.com/watch?v=U5ltbViWs3o
Hier heb ik ook het een en ander aan op te merken.
Het klopt dat Totilas langer is geworden, de achterbenen komen niet meer onder de massa.
Er wordt geen enkele uitgetrekte draf getoond, waarbij Totilas niet struikelt en taktfouten heeft.
De stang zit zowat overdwars in zijn mond.
Hele stukken is er behoorlijk onderhalsgebruik en bij de pirouette links, zit het hoofd van Totilas zowat tegen zijn eigen onderhals aan.
De serie om de 2 is schwankend.
De piaffe heeft de tendens veel teveel naar voren.
En er wordt gewoon nog steeds met de voorbenen gezwaaid, maar dat komt omdat Totilas een waanzinnig goed paard is en een super opleiding en management heeft genoten onder Edward.
En nee, ik heb niets tegen dhr. Rath. Heb zelf in Duitsland gewoond en gewerkt, dus waarom zou ik.
Professor schreef:Abacab schreef:
Geweldig maar deze uitsnede van enkele topsporters zegt mij niets helemaal niets.
Mijn ervaring over meer dant 45 jaar werken met mensen en met paarden geeft een geheel andere kijk op topsporters en ruiters.
Zelf beperk ik mij namelijk niet om alleen naar topsporters te kijken vanuit de paardenwereld heb het met andere toppers ook meegemaakt.
En inteligentie gemeten aan IQ, is nog lang geen interligentie voor de sport die men bedrijft.
Vind u topsporters intiligent die doping nemen??? Kijk dat is al een vraag waard. En zo zijn er wel veel meer dingen waarover ik nadenk.
Een monteur is ook op zijn vakgebied inteligent en een timmerman ook, en paardrijden daar heeft iemand met gevoel voor het paard en de beweging en het begrijpen en aanvoelen van de hulpen enz niet een voordeel of een nadeel voor goed te kunnen rijden.
Inteligentie is maar zo beperkt wat is IQ, velen die een hoog IQ hebben benutten deze geheel niet en iemand met een lager IQ komt door zijn flijt veel verder.
Daarom een wetenschappelijk raport op dit gebied zegt mij niet veel, omdat het te beperkt is.
Kan u zo 10 namen noemen in de topsport bij het rijden die op een bijzondereschool zijn geweest.
Dat doe ik niet omdat ik ze als ruiter zeer zeer waardeer, en voor mij echte ruiters zijn tegenover hun paarden.
vlooike schreef:Interessante discussie,
Nombrado, zou je mij eens willen uitleggen hoe jij een wending inrijdt?
nombrado schreef:ja, diagonale hulpen ken ik zeker![]()
maar diogonaal had ik nog nooit van gehoord.
ik neem dus aan dat professor diagonaal bedoelde ipv diogonaal
Professor schreef:nombrado schreef:ja, diagonale hulpen ken ik zeker![]()
maar diogonaal had ik nog nooit van gehoord.
ik neem dus aan dat professor diagonaal bedoelde ipv diogonaal
Wanneer u die kent benut u die niet, aangezien u het paard niet stuurt of tewel de richting aangeeft met de teugelhulpen, dan is van diogonale hulpen dus geen sprake.
ZZonneglans schreef:Ik volg al enige tijd met belangstelling deze discussie, welke naar mijn mening oeverloos is, desalniettemin komen er interessante onderwerpen ter tafel.
Waarom ik nu de gelegenheid te baat neem om te reageren is de sfeer met tijd en wijlen in dit topic. Men reageert met enige regelmaat vrij kinderachtig op elkaar. Met als zeer illustratief voorbeeld en dieptepunt het foto-incident. Ook bespeur ik een sfeertje van dikdoenerij, deze zal ook onder de andere lezers en de schrijvers zelf opgemerkt zijn. Daarnaast, gezien de woorddiversiteit van het prachtige woord INTELLIGENTIE in de quote hieronder, roep ik iedereen op om eens echt te gaan schrijven vanuit zichzelf en niet zoals men gezien zou willen worden. Daar komt bij dat het onderzoek van intelligentie van topsporters gebagatelliseerd wordt terwijl dit nou juist wetenschappelijk onderzocht en dus van academisch niveau is. Dat zou men toch moeten aanspreken op dit topic, dunkt me.
nombrado schreef:[diagonale hulpen gebruik ik zeker.
echter is dit, bij een paard wat goed in balans beweegt en recht is, nauwelijks meer nodig
je kan het dan prima met zit doen.
even uitleg
diagonale hulpen heeft niets te maken met het sturen van een paard.
de teugel wordt gebruikt als begrenzing, (mits nodig) niets meer of minder.
nombrado schreef:vlooike schreef:Interessante discussie,
Nombrado, zou je mij eens willen uitleggen hoe jij een wending inrijdt?
ik draai mijn lichaam minimaal in de richting waar ik heen wil
dus heupen en bovenlijf , daarbij blijft mijn middelpunt (diep in de buik) centraal met het paard
ik zit dus niet naar binnen of buiten.
Daarbij moet het paard wel recht zijn alvorens je een wending in wilt rijden
azrael schreef:Erg interessante discussie. Ben zelf niet genoeg onderricht om een een goed gebasseerde mening te plaatsen.
Gewoon uit nieuwschierigheid zou ik het volgende nombrado willen weten:
Gebruik je een hoofdstel of iets anders waar je handen aanvast zitten?. Zo nee dan begrijp ik je visie, niet dat de mijne is maar zo heeft ieder zijn ding.
Maar als je wel zo iets gebruikt, dan zou ik graag willen weten waarom? Omdat ik van jou commnetaar begrijp dat je alleen maar op je zit rijdt.
murphy102 schreef:Nomrado, hoe doe jij dat toch, een paard vanuit zijn natuurlijke scheefheid, recht krijgen zonder eerst een wending te rijden?