Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 08:38

@ Nombrado; Versale(buitenhand/binnenbeen)- en traversale (binnenhand/buitenbeen) hulpen = diagonaal

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 08:45

setteke schreef:
Hier heb ik ook het een en ander aan op te merken.

En persoonlijk heb ik ook op dat verhaaltje van u wat op te merken, het paard gaat wezenlijk eleganter is niet overdreven nat, geen overdreven speeksel, en de fouten die u noemt zijn begrijpelijk.
Omdat hij het paard eerlijk voorsteld, en niet op spanning probeert te rijden en nog steeds aan het corrigeren is.
Dat kan men zien juist in de Piaffe die hij juist extra naar voren rijdt omdat Totilas dan meer voorwaarts leert gaan, het is heel makkelijk het paard op de plaats te houden dat word bewust niet gedaan.
Het is geen wedstrijd, en de bodem van deze bahn ken ik, was een Hengsten show, die benut werd om ervaring op te doen, en dat met die onderhals????
Denk dat u nog veel leren moet om zulke uitspraken te doen, en zelf eens gaan kijken hoe het paard en waarom het paard zo getraind word.
Af en toe ziet men nog die te grote verkorting in het frame. Is het u opgevallen dat de bewegingen meer vanuit de achterhand komen???? Dat de uitgestrektedraf niet meer op de voorhand is, de diogonalen komen gelijktijdig op de grond, daarom ook af en toe die takt fout omdat T dan weer op de voorhand wil komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:40

setteke schreef:
Murphy102, het neersabelen van de Nederlandse top en subtop gaat me behoorlijk storen. Door dingen te schrijven als dat Totilas een "verreden" paard is, vraag ik me toch echt af wat Schockemöhle bezielt heeft om voor een waanzinnig bedrag een verreden paard te kopen. En dat Ann Kathrin Linsenhoff ook nog voor haar stiefzoon de sportrechten koopt, voor waarschijnlijk ook geen klein bedrag, terwijl het paard in kwestie een "verreden" paard is? Hebben zij niet wat beters voorhanden, wat niet gecorrigeerd dient te worden?
En om Edward Gal zo neer te zetten, een ruiter die het ene na het andere paard (en nee, niet klaargestoomd gekocht) naar de Grand Prix rijdt, vind ik echt geen stijl.

Het bewuste filmpje van de hengstenshow 2011, Totilas onder M. Rath

http://www.youtube.com/watch?v=U5ltbViWs3o

Het klopt dat Totilas langer is geworden, de achterbenen komen niet meer onder de massa.
Er wordt geen enkele uitgetrekte draf getoond, waarbij Totilas niet struikelt en taktfouten heeft.
De stang zit zowat overdwars in zijn mond.
Hele stukken is er behoorlijk onderhalsgebruik en bij de pirouette links, zit het hoofd van Totilas zowat tegen zijn eigen onderhals aan.
De serie om de 2 is schwankend.
De piaffe heeft de tendens veel teveel naar voren.
En er wordt gewoon nog steeds met de voorbenen gezwaaid, maar dat komt omdat Totilas een waanzinnig goed paard is en een super opleiding en management heeft genoten onder Edward.

En nee, ik heb niets tegen dhr. Rath. Heb zelf in Duitsland gewoond en gewerkt, dus waarom zou ik.

Setteke laten we niet de discussie beginnen Totilas onder Dr Rath versus Totilas onder Edward Gal. Dat gaat veels te veel op de persoon en dat zou jammer zijn. Zoals ik al eerder schreef dat voelt genant. Persoonlijk vind ik het fijn om Totilas terug te zien. Hij ziet er goed uit (lijkt iets voller) en ik vond het geheel ontspannen ogen. Prettig om naar te kijken.

setteke

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:57

Het gaat mij erom, dat door een aantal en het laatste geval Murphy, de huidige dressuurtop regelmatig in dit topic de grond ingeboord worden. En door Murphy wordt dit filmpje genoemd, terwijl daar dus idd ook genoeg op aan te merken valt.

Dat Professor het leuk vind om te zeggen, dat ik nog een hoop moet leren, maar feitelijk geeft hij mij gelijk :D

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:00

[pien_2010], dat ben ik met je eens. Fijn beeld.

Setteke, volgens mij geeft Professor je geen gelijk hoor. Waar lees jij dat dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:11

Suelza schreef:
@ Nombrado; Versale(buitenhand/binnenbeen)- en traversale (binnenhand/buitenbeen) hulpen = diagonaal

ja, diagonale hulpen ken ik zeker ;)

maar diogonaal had ik nog nooit van gehoord.
ik neem dus aan dat professor diagonaal bedoelde ipv diogonaal

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:14

nombrado schreef:
maar met welk voorbeen stuurt een paard de wending in?
of doet ie dat met zijn hoofd?

professor?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:34

Professor schreef:
nombrado schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Canna ... l_1773.PNG
op dit schilderij zie je zelfs dat er van het hoofd afgebleven werd.
.........wanneer men zo´n stang erin legt dan is het teugelgewicht al hard genoeg.

zijn dat dezelfde stangen waar in de AR mee gereden wordt?

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:39

Interessante discussie,
Nombrado, zou je mij eens willen uitleggen hoe jij een wending inrijdt?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:46

setteke schreef:
Murphy102, het neersabelen van de Nederlandse top en subtop gaat me behoorlijk storen. Door dingen te schrijven als dat Totilas een "verreden" paard is, vraag ik me toch echt af wat Schockemöhle bezielt heeft om voor een waanzinnig bedrag een verreden paard te kopen. En dat Ann Kathrin Linsenhoff ook nog voor haar stiefzoon de sportrechten koopt, voor waarschijnlijk ook geen klein bedrag, terwijl het paard in kwestie een "verreden" paard is? Hebben zij niet wat beters voorhanden, wat niet gecorrigeerd dient te worden?
En om Edward Gal zo neer te zetten, een ruiter die het ene na het andere paard (en nee, niet klaargestoomd gekocht) naar de Grand Prix rijdt, vind ik echt geen stijl.

Het bewuste filmpje van de hengstenshow 2011, Totilas onder M. Rath

http://www.youtube.com/watch?v=U5ltbViWs3o

Het klopt dat Totilas langer is geworden, de achterbenen komen niet meer onder de massa.
Er wordt geen enkele uitgetrekte draf getoond, waarbij Totilas niet struikelt en taktfouten heeft.
De stang zit zowat overdwars in zijn mond.
Hele stukken is er behoorlijk onderhalsgebruik en bij de pirouette links, zit het hoofd van Totilas zowat tegen zijn eigen onderhals aan.
De serie om de 2 is schwankend.
De piaffe heeft de tendens veel teveel naar voren.
En er wordt gewoon nog steeds met de voorbenen gezwaaid, maar dat komt omdat Totilas een waanzinnig goed paard is en een super opleiding en management heeft genoten onder Edward.

En nee, ik heb niets tegen dhr. Rath. Heb zelf in Duitsland gewoond en gewerkt, dus waarom zou ik.

Allereerst, ik heb niets tegen de mensen persoonlijk van het A-kader. Gal schijnt zelfs een hele aardige man te zijn.
Mensen als S.Marijnissen en Jeanette Haazen, die overigens haar eigen conclusie al had getrokken, daar heb ik het niet over.
Wat mij stoort aan SJ en het A-kader en B-kader, grotendeels weer opgeleid volgens de "Methode" SJ, zal ik zo zeggen. Nog even dit: het feit dat SJ deze zgn. methode durft te gebruiken onder de naam "Hollandse School" zegt al alles over de arrogantie van deze man. Overigens benoemde hij het eerder de "Nieuwe Nederlandse School", maar zoals we inmiddels van hem gewend zijn, verandert hij nog wel eens namen! Een Hollandse School, welke dan ook -voor schilders, muziekkanten of voor welke Kunstbeoefenaars dan ook, wordt niet uitgeroepen door één persoon! Of jij als kunstenaar onder een Hollandse School komt te vallen, wordt door generaties NA jou wel bepaald als jij eenmaal "uit de tijd" bent!!
Wat door het A-kader wordt getoond is spektakel! Is dat erg? Niet als dat onder het kopje "Circus" valt, maar WEL als dat door moet gaan voor dressuur, want daar heeft het nl. niets mee te maken. En aangezien dressuur mijns inziens ALLEEN maar op een klassieke manier uitgevoerd kan worden, omdat dat de ENIGE EERLIJKE manier van rijden is, IS dit wat zij laten zien dus ook geen dressuur!!
En dan verwijs jij natuurlijk vervolgens naar de dames en heren juryleden en dan zeg ik jou: er zal geen jurylid het in zijn/haar hoofd halen om geen punten te geven aan de Nederlanders (ook niet aan bijv. Gal op andere paarden net na Totilas) om de doodeenvoudige reden dat hij/zij dan heel wat uit te leggen heeft en hij/zij er uiteindelijk toch uitgewerkt zal worden!!
Het "niet-wetende volk" dient vermaakt te worden!
Dat wil niet zeggen dat we nergens meer op internationaal niveau nog echte klassieke dressuur zien, want dressuurijden en wedstrijdrijden hoeven elkaar niet te bijten, maar van SJ moet de dressuur het in ieder geval NIET hebben!
De beste ruiters, amazones zien wij toch echt veelal buiten de wedstrijdring, helaas.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:47

Ik volg al enige tijd met belangstelling deze discussie, welke naar mijn mening oeverloos is, desalniettemin komen er interessante onderwerpen ter tafel.
Waarom ik nu de gelegenheid te baat neem om te reageren is de sfeer met tijd en wijlen in dit topic. Men reageert met enige regelmaat vrij kinderachtig op elkaar. Met als zeer illustratief voorbeeld en dieptepunt het foto-incident. Ook bespeur ik een sfeertje van dikdoenerij, deze zal ook onder de andere lezers en de schrijvers zelf opgemerkt zijn. Daarnaast, gezien de woorddiversiteit van het prachtige woord INTELLIGENTIE in de quote hieronder, roep ik iedereen op om eens echt te gaan schrijven vanuit zichzelf en niet zoals men gezien zou willen worden. Daar komt bij dat het onderzoek van intelligentie van topsporters gebagatelliseerd wordt terwijl dit nou juist wetenschappelijk onderzocht en dus van academisch niveau is. Dat zou men toch moeten aanspreken op dit topic, dunkt me.
Professor schreef:
Abacab schreef:

Geweldig maar deze uitsnede van enkele topsporters zegt mij niets helemaal niets.
Mijn ervaring over meer dant 45 jaar werken met mensen en met paarden geeft een geheel andere kijk op topsporters en ruiters.
Zelf beperk ik mij namelijk niet om alleen naar topsporters te kijken vanuit de paardenwereld heb het met andere toppers ook meegemaakt.
En inteligentie gemeten aan IQ, is nog lang geen interligentie voor de sport die men bedrijft.
Vind u topsporters intiligent die doping nemen??? Kijk dat is al een vraag waard. En zo zijn er wel veel meer dingen waarover ik nadenk.
Een monteur is ook op zijn vakgebied inteligent en een timmerman ook, en paardrijden daar heeft iemand met gevoel voor het paard en de beweging en het begrijpen en aanvoelen van de hulpen enz niet een voordeel of een nadeel voor goed te kunnen rijden.
Inteligentie is maar zo beperkt wat is IQ, velen die een hoog IQ hebben benutten deze geheel niet en iemand met een lager IQ komt door zijn flijt veel verder.
Daarom een wetenschappelijk raport op dit gebied zegt mij niet veel, omdat het te beperkt is.
Kan u zo 10 namen noemen in de topsport bij het rijden die op een bijzondereschool zijn geweest.
Dat doe ik niet omdat ik ze als ruiter zeer zeer waardeer, en voor mij echte ruiters zijn tegenover hun paarden.

Ik zal overigens met veel plezier en interesse het topic blijven volgen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:55

Heb het onderzoek gelezen,ik ben ook gewend om academisch onderzoek te lezen,dagelijks.
De conclusie die abacab trekt heb ik nergens terug kunnen vinden,je laatste opmerking is onbegrijpelijk.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:55

Zeer goede post ZZonneglans. Ik heb echter ook de indruk dat er hier een aantal internetruiters zitten die interessant doen door stukken tekst uit boeken te citeren maar zelf eigenlijk nog maar aan het begin van hun ruitercarierre staan. Op zich niets mis met een beginner maar ik kan niet zo goed tegen het blaaskaken en het de ander de wet voor te schrijven.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:04

Murphy, dat ben ik geheel met je eens. Ik ken de topruiters ook niet persoonlijk. Maar een aantal van hun lijken me zeer geschikter personen. Maar inderdaad de manier van trainen, spreekt mij absoluut niet aan. Persoonlijk vind ik dat onder dierenmishandeling vallen, niet onder dressuur of circus (is eigenlijk ook hetzelfde, want ik het circus worden de dieren ook gedresseerd). Dressuur moet ten allen tijde diervriendelijk zijn. Klassieke dressuur is volgens mij nog steeds de dressuur, waarvan de oorsprong al in de oudheid ligt en waarbij rekening wordt gehouden met de fysiek en de psyche van het paard. Dat mis ik in de training bij veel topruiters. En ik denk dat Anky en Edward zeker wel gek zijn op hun dieren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:10

vlooike schreef:
Interessante discussie,

ik draai mijn lichaam minimaal in de richting waar ik heen wil
dus heupen en bovenlijf , daarbij blijft mijn middelpunt (diep in de buik) centraal met het paard
ik zit dus niet naar binnen of buiten.
Daarbij moet het paard wel recht zijn alvorens je een wending in wilt rijden

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:04

nombrado schreef:

Wanneer u die kent benut u die niet, aangezien u het paard niet stuurt of tewel de richting aangeeft met de teugelhulpen, dan is van diogonale hulpen dus geen sprake.
Wanneer men iets niet wil begrijpen kan men het altijd nog op het taal gebruik schuiven.
Sorry dat ik niet meer perfect Nederlands kan schrijven, schrijf al meer dan 30 jaar in het Duits dus kunnen er verbasteringen ontstaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:11

sorry professor maar in t duits is t ook diagonal..
.dus hierin gaat dat excuus niet op,ik zit elke dag mee te lezen en ik haak bijna f omdat men hier op elke mug,vlieg ,vlo en bacterie zout legt of opblaast,jammer van dit leerzame topic...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:15

Professor schreef:
nombrado schreef:

Wanneer u die kent benut u die niet, aangezien u het paard niet stuurt of tewel de richting aangeeft met de teugelhulpen, dan is van diogonale hulpen dus geen sprake.

diagonale hulpen gebruik ik zeker.
echter is dit, bij een paard wat goed in balans beweegt en recht is, nauwelijks meer nodig
je kan het dan prima met zit doen.

even uitleg
diagonale hulpen heeft niets te maken met het sturen van een paard.
de teugel wordt gebruikt als begrenzing, (mits nodig) niets meer of minder.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:19

ZZonneglans schreef:
Ik volg al enige tijd met belangstelling deze discussie, welke naar mijn mening oeverloos is, desalniettemin komen er interessante onderwerpen ter tafel.
Waarom ik nu de gelegenheid te baat neem om te reageren is de sfeer met tijd en wijlen in dit topic. Men reageert met enige regelmaat vrij kinderachtig op elkaar. Met als zeer illustratief voorbeeld en dieptepunt het foto-incident. Ook bespeur ik een sfeertje van dikdoenerij, deze zal ook onder de andere lezers en de schrijvers zelf opgemerkt zijn. Daarnaast, gezien de woorddiversiteit van het prachtige woord INTELLIGENTIE in de quote hieronder, roep ik iedereen op om eens echt te gaan schrijven vanuit zichzelf en niet zoals men gezien zou willen worden. Daar komt bij dat het onderzoek van intelligentie van topsporters gebagatelliseerd wordt terwijl dit nou juist wetenschappelijk onderzocht en dus van academisch niveau is. Dat zou men toch moeten aanspreken op dit topic, dunkt me.

Alles leuk en aardig, maar het is merkwaardig dat men IQ verwisseld met instinct, Gerd Müller een wereld voetballer maar IQ???
Beckenbauer een wereld voetballer maar een IQ????? Gerd Wiltfang een wereld ruiter maar een IQ???????????
Kan deze lijst nog meer uitbreiden ook van Nederlandse sporters van wereld niveau, voor mij allemaal mensen waar ik enorm respect voor heb wat zij bereikt hebben in hun sport, daar neem ik werkelijk mijn hoed voor af.
Maar voor dat onderzoek niet omdat het wankel is zeer wankel.
En u kunt mij niet betichten van dat ik niet vanuit mijzelf schrijf, bovendien denk ik dat u dat niet kunt beoordelen vanachter uw computer hoe en wie iemand is en wat hij of zij weet.
Uw studie is alleen maar leren vanuit boeken, daarom vind ik uw bemerkingen wel heel opmerkelijk.

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:21

Erg interessante discussie. Ben zelf niet genoeg onderricht om een een goed gebasseerde mening te plaatsen.
Gewoon uit nieuwschierigheid zou ik het volgende nombrado willen weten:
Gebruik je een hoofdstel of iets anders waar je handen aanvast zitten?. Zo nee dan begrijp ik je visie, niet dat de mijne is maar zo heeft ieder zijn ding.
Maar als je wel zo iets gebruikt, dan zou ik graag willen weten waarom? Omdat ik van jou commnetaar begrijp dat je alleen maar op je zit rijdt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:21

ZZonneglans, het lastige van wetenschappelijke bevindingen is m.i. dat dat heel moeilijk meetbaar is waar het levend materiaal, paarden dus, betreft, aangezien deze groep niet voor zichzelf op kan komen. Na de introductie van het boek van Gerd Heuschmann "Dressuur onder vuur"/ "Der Stimme der Pferde", om maar een voorbeeld te geven, kwam er uiteraard een tegenaanval. Als gevolg daarvan kwam er een wetenschappelijk onderzoek naar de Rollkur, gedaan door ijverige studenten. Niets mis mee, zou je denken, echter deze wetenschappers missen elke kennis omtrent anatomie en psychologie en daarnaast ruitergevoel en kunde in omgang met het paard om daar überhaupt een degelijke, wetenschappelijke conclusie aan te kunnen en mogen verbinden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:24

nombrado schreef:
[diagonale hulpen gebruik ik zeker.
echter is dit, bij een paard wat goed in balans beweegt en recht is, nauwelijks meer nodig
je kan het dan prima met zit doen.

even uitleg
diagonale hulpen heeft niets te maken met het sturen van een paard.
de teugel wordt gebruikt als begrenzing, (mits nodig) niets meer of minder.

Het komt mij steeds vreemder voor wat u allemaal probeert recht te buigen wat krom is.
Diogonale hulpen zijn hulpen die diogonaal met elkaar samen werken, en dat kan niet alleen met de zit.
Heb u al eerder proberen te verduidelijken dat wat u doet gewoon hobbelen is en niets met Klassieke Dressuur te doen heeft, het is een zelf bedacht spelletje.
U verondersteld dat dat goed is, en stelt uw mening tegenover de Klassieke Dressuur, het is gewoon een idee van u dat dat kan, helaas heb ik al eens foto´s van u en uw paard gezien wat het tegendeel bewijst, dat u juist wel met uw handen rijdt. Wanneer u dat allemaal beweert waarom heeft u dan überhaubt nog een teugel in de hand.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:32

nombrado schreef:
vlooike schreef:
Interessante discussie,

ik draai mijn lichaam minimaal in de richting waar ik heen wil
dus heupen en bovenlijf , daarbij blijft mijn middelpunt (diep in de buik) centraal met het paard
ik zit dus niet naar binnen of buiten.
Daarbij moet het paard wel recht zijn alvorens je een wending in wilt rijden

Nomrado, hoe doe jij dat toch, een paard vanuit zijn natuurlijke scheefheid, recht krijgen zonder eerst een wending te rijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:33

azrael schreef:
Erg interessante discussie. Ben zelf niet genoeg onderricht om een een goed gebasseerde mening te plaatsen.
Gewoon uit nieuwschierigheid zou ik het volgende nombrado willen weten:
Gebruik je een hoofdstel of iets anders waar je handen aanvast zitten?. Zo nee dan begrijp ik je visie, niet dat de mijne is maar zo heeft ieder zijn ding.
Maar als je wel zo iets gebruikt, dan zou ik graag willen weten waarom? Omdat ik van jou commnetaar begrijp dat je alleen maar op je zit rijdt.

ik heb wel een hoofdstel
daar zitten mijn handen niet aan vast
maar ik houd wel de teugels in mijn handen.
ik stuur daar niet mee
dat doe ik met mijn zit

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:36

murphy102 schreef:
Nomrado, hoe doe jij dat toch, een paard vanuit zijn natuurlijke scheefheid, recht krijgen zonder eerst een wending te rijden?

door het paard recht te krijgen op een rechte lijn, door je zit/bekken/heup
das niet zo moeilijk
rechtheid komt bij een paard vanachteruit ook vanuit het bekken.
alleen moet je als ruiter dit goed kunnen voelen.
ruiters die zelf scheef zitten, en op mijn paarden lessen, ervaren het meteen :D